Resultat 1 till 45 av 45

Ämne: Hur tar ni idéerna vidare - hur blir ert utkast till en färdig harmoni?

  1. #1
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator

    Hur tar ni idéerna vidare - hur blir ert utkast till en färdig harmoni?

    God morgon

    Jag tycker det skulle vara intressant att höra hur ni mer handgripligen tar era idéer vidare? Jag tänker du främst inte på hur ni lägger på lager utan hur ni gör för att bygga ut den första kompositionsbiten på längden.

    Jag sitter ofta vid pianot (eller syntarna) och föder fram en begränsad slinga på några takter eller så. Därefter har jag ofta svårt att ta ta mig energi att det vidare, så jag blir sittande i åratal med samma begränsade bit utan att bygga på den.

    Framförallt tänker jag på mindre skolade metoder - sliter ni era hår hårt och verkligen tvingar fram efterföljande melodibitar på måfå, använder ni programvara som som identifierar tonart och föreslår nya ackordföljder, bläddrar ni i papper med harmonier och försöker välja därifrån? Sjunger/nynnar ni fram allt först och försöker anpassa klaviaturen därefter, osv.

    Vilket tillverkningssätt har ni helt enkelt för den grundläggande melodistrukturen i era verk? Det skulle vara kul, att se hur just du brukar arbeta.


    Amon

  2. #2
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Jag börjar som du, hittar en ingång (ett eller några ackord plus en hyfsat bärande melodi) och ibland fastnar jag där. Light a Fire hade jag bara det lugna partiet och hade det i lager i kanske fem år innan jag till slut, som du säger, tvingade den vidare. Har aldrig använt tonartsprogram eller valt bland harmonier som du skriver. Däremot har jag hittat några kompositionsmetoder som brukar fungera.
    Att bara gå från dur till moll eller tvärt om utan att byta ackord är ofta roligt och givande. Sedan "hör" jag ofta i huvudet vilken väg en låt ska ta, när det är "rätt". Även om det kanske inte alltid är "rätt" utifrån kompositionsteorier, vilka jag ändå inte har en aning om.

    Ibland, när jag har fastnat, kan jag ta till pianorullen och transponera partier lite fram och tillbaka för att se vart det hamnar. Samma här, jag "hör" när det blir något jag kan bygga på. Men jag gillar ju musik som överraskar och jag vill ju gärna överraska mig själv. Därför blir det ju påfallande ofta lite för spretigt…

  3. #3
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Gör 1 vers och sen 1 refräng med varsin melodi, sen klipp o klistra så blir det dubbelt, lägga in en brygga med kontrast och sedan klistra in refrängen igen, klistra in en variant av versen eller refräng som Intro, sen är det färdigt, grovt förenklat allafall

  4. #4
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Gällande just melodi..

    Melodin för respektive del får anpassa sig utifrån de normala faktorer som skapar kontrast i en låtstruktur (pre/post/on-1, steps vs leap, ursatz/pitch-centrum, fras-frekvens, subdivision). Det är de parametrar jag testar varianter av. Om man t ex plinkat fram en gnällig vers så blir det mer givet vad man kan prova som refräng för att kontrastera.

    Liknande tankesätt (med andra parametrar) gäller ackord.

  5. #5
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag litar mer på mitt öra än på teori... dvs. efter att en ackordföljd finns låter jag den gå via ett arpeggio som jag loopar och som jag sedan improviserar till. Det föder ofta idéer som jag kan ta vidare. Där är comping och editering min vän och jag klipper och klistrar vilt... tills jag har en ny fras att improvisera vidare från. Sedan använder jag session view och ett M4L-script för att bygga själva låtstrukturen som jag slutligen kan lägga lita sammanbindande komp eller solon över.

  6. #6

    Veteran
    Hårt jobb... dötråkigt.
    Fast jag håller mig till enkla popackord, så det blir inget drama av det hela egentligen.

  7. #7
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Bra frågor, men jag måste nog avstå från att ge tips på de "mindre skolerade metoderna".

    Som med arkitektur, inte börjar man med att fullända ett hörn av huset och hoppas att man ska klara att bygga resten på ren inspiration utan någon plan? (Fast sådana hus hade varit roliga att se!) Kompositionsstudenter har brukat få övningar som går ut just på att skriva melodier som fungerar som en helhet, och utan att bara bestå av uppradningar av motiv som upprepas och eventuellt transponeras. Man tar gärna sikte på en höjdpunkt strax efter mitten och bygger upp mot den. Man disponerar långa notvärden mot början och slutet och låter snabbare passager äga rum mitt i. På samma sätt avväger man var man sätter in stora intervall. Om man studerar palestrinakontrapunkt så är denslags melodiskrivning en förövning.

    För att ta ett eget exempel gjorde jag en stomme till ett 20 minuter långt stycke genom att generera en stämma, en melodisk linje som går genom hela stycket. Stämman kan hoppa mellan olika instrument, men den är alltid där. Den behöver inte heller vara lätt att uppfatta hela tiden, men den ger en utgångspunkt att bygga upp musiken omkring.

    Ett annat tips är att prova olika variationstekniker. Ta ett melodiskt tema, transponera, invertera, spela det baklänges, behåll den melodiska konturen men ändra intervall, deformera rytmiken, sätt in accenter, fragmentera den, permutera, osv. Variationerna behåller rimligtvis någon likhet med temat, och genom att placera flera variationer efter varann får man också en längre form, en variationssats.

  8. #8
    deleted user
    Har ett piano i köket och plinkade lite under tiden som maten kokade klart. Det dök upp något som jag fick feeling för och försökte känna lite på.

    Såhär lät det när jag sökte runt bland toner och melodier:

    https://www.dropbox.com/s/up7vu07suf...skiss.m4a?dl=0

    Och i mitt huvud lät det såhär "nej nu kom vi inte hem, nej den tonen passar inte.. där passar den. Men var ska vi gå nu för att det ska komma iväg och sen hem.. nej nu har jag tappat bort mig, nu börjar jag om.. där ja, och så den tonen.. lite längre ner. en annan baston, nu blev det bättre.. osv"

    Med andra ord, jag försöker följa en känsla för var melodin vill ta vägen, vilken baston som ska passa med den just där. Sen bara fortsätter det, tills det blir en hel låt.

  9. #9
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag sitter ofta vid pianot (eller syntarna) och föder fram en begränsad slinga på några takter eller så. Därefter har jag ofta svårt att ta ta mig energi att det vidare, så jag blir sittande i åratal med samma begränsade bit utan att bygga på den.
    8 bar loops? Jo, det är där man fastnar...
    Absolut lättast för min del oavsett genre är att snabbt som tusan eller nästan simultant göra två 8 bar loops som hör ihop - tänk vers o refräng om du vill. Blir det bara det ena eller andra så är det stor risk att det inte blir någonting alls. Lyckas man med båda så är det magnituder lättare att gå vidare.

  10. #10

    Senior
    För mig är det oändligt lekande som gäller.

    Jag kör bara i Ableton (med midikeyboard) där jag oftast plinkar fram en liten slinga som jag sen lyssnar på om och om igen tills jag börjar "höra" saker. Jag testar även en drös olika ljud och syntar tills något känns rätt.
    Jag brukar försöka komma så långt att jag får en liten slinga på några bar som känns som ett litet klipp av en hel låt.

    När det är färdigt börjar jag med arret, vilket även oftast är där jag fastnar...
    Jag återkommer när jag vet hur man tar sig förbi detta med enkelhet


    Jag går väldigt mycket promenader där jag lyssnar på alla dessa olika klipp, och väldigt ofta hör jag hur jag ska ta det vidare när jag väl är hemma. Att köra ett klipp på repeat hemma medans man pysslar med annat ger mig också inspiration till att ta det vidare.

    Jag kan inte ett smack om musikteori så det blir som ovan nämnt mycket lekande och mycket melodier är rena misstag

  11. #11
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Använder ett akustiskt piano och sjunger. Ibland en elbas eller, iaf förut, en trumpet. Men allt händer i huvudet först, så det är bara tralla och leka med melodin i ditt huvud

  12. #12
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag går väldigt mycket promenader där jag lyssnar på alla dessa olika klipp, och väldigt ofta hör jag hur jag ska ta det vidare när jag väl är hemma. Att köra ett klipp på repeat hemma medans man pysslar med annat ger mig också inspiration till att ta det vidare.
    Händer det att klippet fäster sig och börjar låta rätt efter en stund? Det brukar ju kunna vara en konsekvens av repetition. Men att höra på det medan man gör annat kanske kan göra en uppmärksam på saker man missar när man sitter tätt på och jobbar med klippet.

  13. #13
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Kanske låter lite för enkelt men kan likna det vid Lego. Färger, antal pluttar och form. Hitta balans så att varelsen kan stå på två ben utan att välta samtidigt som det måste vara något som sticker ut och gör skapelsen lite känslig.

    I det första steget så blir det vers+ref,, som kan ändras,, vers blir ref... hitta ett intro,, dubbla grunden och spela in melodin igen som jag tror jag kommer ihåg den. Knö in ett brk någon stans.

    Fulmixa, delay och Reverb på,, skjuta ut en mp3 för att lyssna i bilen. Kanske finns potential? Kanske hamnar den i det stooora arkivet.

    Sedan, nu blir det tråkigt för nu måste jag börja tänka. Hur funkade det i bilen? Klarar sig melodierna eller behövs stöd?

    Ny verre i bilen,,

    Japp den kör vi på!

    Finlir, mycket mer detalj på trummorna.

    Försök till mix, allt känns hysteriskt ostrukturerat.

    Klart,, wav för A/B/C lyssning...

  14. #14

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Händer det att klippet fäster sig och börjar låta rätt efter en stund? Det brukar ju kunna vara en konsekvens av repetition. Men att höra på det medan man gör annat kanske kan göra en uppmärksam på saker man missar när man sitter tätt på och jobbar med klippet.
    En nackdel är att jag kanske blir lite hemmablind och tycker dåliga saker börjar låt bra.
    Det positiva är dock att jag får tid till att höra alla små detaljer som jag vill förändra, samt att jag "helt plöstligt" hör hur jag ska göra med introt, breaket, outrot osv...

    Att lyssna på det medans jag exempelvis diskar och tänker på annat i ett annat rum har definitivt hjälpt mig många gånger med att höra saker väldigt spontant. Istället för att föröska tvinga fram saker så "kommer dem bara".

  15. #15
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag har sällan utkast. Men jag har flera olika sätt att "gå in". Ibland dyker det upp idéer när jag sitter och strängklinkar. Ofta en text direkt, och om vers och refäng blir till så är ju formen där, och det går fort att skriva färdigt.

    Ibland hittar jag bara ett gäng ackord som funkar på ett kul sätt tillsammans. Då händer det att jag bara spelar in dem, lägger instrument efter instrument och sitter sen och reducerar resultatet till ett fungerande arr.

    Nu senast gjorde jag en låt där grundtanken bara var "ett jävla drag". Började med trumset. Sen kanske 5 percussionspår. Sen jam på kalimba, stämd i A-moll pentatonisk. SEN hittade jag på ackordföljden. Väldigt kul att låta låten bli till så "av sig själv" så långt som möjligt.

    Det är sällan jag hamnar i the 8-bar loop-swamp. Om jag inte sitter och gör loopar för mitt höga nöjes skull. Det är ju trots allt en skön sysselsättning helt i sig själv. Men jag blir lätt förutsigbar, har jag insett nu när 6åringen här börjat göra grejer i Caustic. De loopar HAN får till hade jag aldrig tänkt på. Random men svängigt blir det fan varje gång. Bra program

  16. #16
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Bra tips, måste testa, har hört det förut ett par gånger från olika artister, var ju typ så jag brukade göra låtar förr också, spela in utan att ens veta vad man ska spela in typ, gör så delvis redan men kanske öka ännu mer

    "Let the music write itself."
    /Michael Jackson

    Och nåt liknande

    "First thought, best thought."
    /Paul Mccartney

  17. #17
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator

  18. #18
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Ursäkta sen uppföljning - varit lite kaos ute i verkliga livet utanför sumpan ...

    Många intressanta inlägg, tack för att ni delar med er, keep it komming

    Amon

  19. #19
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KRiS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra tips, måste testa, har hört det förut ett par gånger från olika artister, var ju typ så jag brukade göra låtar förr också, spela in utan att ens veta vad man ska spela in typ, gör så delvis redan men kanske öka ännu mer

    "Let the music write itself."
    /Michael Jackson

    Och nåt liknande

    "First thought, best thought."
    /Paul Mccartney
    Mick Jagger har sagt liknande, typ jag lyssnar och musiken kommer av sej självt (I'm just the medium, not the composer).

  20. #20
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag tänker inte musikteori alls längre utan improviserar fritt och spelar in. Det blir mer sounddesign förstås. Gärna ambient, drones o liknande. Jag har ideer innan jag börjar och testar olika koncept men spelar in rakt av. Förr i tiden skrev jag låtar, ganska klassiskt och jag kanske börjar med nån sorts komposition igen. Fast så länge det känns bra är det skönt utan.

  21. #21
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Bara för att man har kunskap måste man inte tillämpa den! Kanske t.o.m.aktivt låta bli!

  22. #22
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mick Jagger har sagt liknande, typ jag lyssnar och musiken kommer av sej självt (I'm just the medium, not the composer).
    vad de menar kanske är att inte analysera så mycket utan bara köra på känsla, bäst såklart med en combo förmodligen, kan ju vara bra att fundera ut saker också. Kikade på ett Mick Jagger klipp på Youtube bara för det och han nämnde att göra låtar på många olika sätt, olika instrument osv då det blir lite olika typer av låtar. Själv försöker jag börja i olika ändar nästan varje gång, igår blev det bastrummor som fick sätta ut frön eller vad man ska kalla det

  23. #23
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    När jag har fastnat så har jag snott själva formen av låtar jag gillar. Det kan vara låtar i helt annan genre och helt annan stil.
    Sitter med kollegieblock och lyssbar och antecknar, typ så här långt intro, här börjar en hihat, här kommer någon slags vers, efter halva versen lägger de på en ride, en takt break, refräng och där lägger de på handklapp osv.
    Sen använder jag den formen på låten jag fastnat på. Efter det kan jag bygga om bitar om det inte stämmer. Men det är ett bra sätt att kicka igång

  24. #24
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Jag är personligen kanske inte så mycket på jakt efter låtstrukturens hantering utan hur ni bygger harmonierna och kommer vidare med dem från fyra takters klinkande på repeat till ett helt verk.

    Alla förslag läses dock med behållning!

    Att däremot som Jagger och andra påstå att saker bara kommer, eller hänvisa till inspiration som lösningsmetod refuserar jag rakt av Konst och verkshöjd skapas med hårt arbete i första hand.

    Amon

  25. #25
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är personligen kanske inte så mycket på jakt efter låtstrukturens hantering utan hur ni bygger harmonierna och kommer vidare med dem från fyra takters klinkande på repeat till ett helt verk.
    Jag skulle säga att det kommer mycket lättare för mig efter att jag arbetat med struktur. Harmonier beror ju mkt på kontexten. Och om jag har klinkat fram fyra takter så kan jag tänka att det här är refrängen, eller versen. Det kommer lättare för mig att bygga något annat då.

  26. #26
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle säga att det kommer mycket lättare för mig efter att jag arbetat med struktur. Harmonier beror ju mkt på kontexten. Och om jag har klinkat fram fyra takter så kan jag tänka att det här är refrängen, eller versen. Det kommer lättare för mig att bygga något annat då.
    Också sant såklart.

  27. #27
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att däremot som Jagger och andra påstå att saker bara kommer, eller hänvisa till inspiration som lösningsmetod refuserar jag rakt av Konst och verkshöjd skapas med hårt arbete i första hand.

    Amon
    De glömmer nog säga att innan de skrev en låt på 5 minuter hade de jammat i replokalen i 48timmar nonstop utan sömn, sen när de tog det lugnt och hjärnan samlade sina intryck, sorterade tankarna det var då riffet etc dök upp i skallen från ingenstans när de låg och sov eller rastade hunden

  28. #28
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Harmonier beror ju mkt på kontexten
    Testade precis att spela in 4 olika melodier med samma ackordbakgrund och varierade/tog melodin vidare genom att flytta runt toncentret eller vad det heter, melodi 1 utgick från A, melodi 2 från C, melodi 3 följde efter ackorden, melodi 4 utgick från E

  29. #29
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Att få det att hända av sig själv ÄR en metod. Men det händer ju inte av sig själv Jag ringar in mig med val av instrument, särskilt det jag börjar med. Jag vet vad jag vill göra, men inte hur det låter än. Men intrumenten visar gärna vägen. Ett pentastämt instrument visar en helt annan väg än en flygel. Men när det ena är lagt kan det hända att det som begränsar det andra är just det som kryddar upp harmonierna i det första.

    Att säga HUR jag går vidare från de ackord jag just kommit på på gitarren för en vers jag trallat fram, till att ha refräng och eventuella bryggor går egentligen inte. Jag tänker ju inte "ja, har jag dominantparallell som sita versackord går jag alltid 3 steg neråt för refräng" t.ex. Jag bara gör det. Och försöker göra nåt nytt av varje låt.

    Att däremot påstå att konst och verkshöjd skapas med hårt arbete i första hand refuserar jag rakt av

  30. #30
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Jag har säkert flera hundra loops, så när jag har gjort en fyra- eller åttabars slinga, blir det ytterst sällan något mer med det. Jag brukar istället begränsa mig till en enda synth och ett inspirerande ljud och försöker hitta en melodi. Finns det något där, letar jag upp ackord till denna. Spelar in i stort sett hela sången med detta i Cubase. Därefter börjar jag försöka hitta andra stämmor och byter ut delar av melodin med andra ljud. Klipper och klistrar. Repeterar delar jag gillar. Lägger in nya tracks och klipper bort sådant som låter fel. Allra sist kommer trummorna. Om jag lägger in dem för tidigt i processen, blir allt liksom cementerat. Sedan tar jag ledigt från låten i ett par dagar. När jag går tillbaks, upptäcker jag antingen nya idéer som jag kan spåna vidare på, eller så tycker jag att allt bara är dynga och hatar det. Då dödar jag projektet. Inte ovanligt.
    Senast redigerat av mimoid den 2020-09-13 klockan 01:07.

  31. #31
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Mina tankar och reflektioner kring skapandeprocessen generellt. Inte nödvändigtvis 100% riktat till Amons fråga utan lite hur jag personligen tänker och resonerar i mitt skapande. Alla jobbar olika och ingen gagnas av att kopiera andras sätt, man måste hitta sitt eget!

    Om man kör fast i ett tidigt skede kan det vara bra börja programmera låten tidigt, om det är så man jobbar. Då får man en överblick över vilka partier man har och vilka man saknar. Man kan även jamma över de redan färdiga partierna, för att på så vis jobba sig vidare. Om man alltid kör fast, kanske man behöver samarbeta med andra. Alla är inte ensamvargar. Att jobba med begränsningar som nämns ovan kan också vara bra. Att kunna skapa musik är helt klart en gåva och inget som man kan ta för givet att man behärskar bara för att man är musiker, musikalisk eller syntintresserad för den delen.

    Hur melodier, slingor, ackord, texter etc. kommer till mig har jag svårt att beskriva. Fokuserat arbete och rutin i kombination med viss talang antar jag. Jag har aldrig någonsin tänkt under processen att "jag behöver mer harmonier", sådant brukar ge sig själva.
    Däremot brukar jag ibland reflektera över saker i efterhand när jag lyssnar på mina färdiga låtar. Tankar och idéer som jag då tar med mig till kommande projekt. Men om jag skall vara helt ärlig tar jag oftare bort saker än lägger till i min skaparprocess.

    Motivationen är också viktig, kanske viktigare än något annat. Om man saknar motivation kan det vara svårt att slutföra eller ens ta projekt vidare från förstadiet. Att slutföra en låt är en stor process, en process som kräver motivation! Innan man börjar fila på en låt kan det vara bra att ha rett ut med sig själva varför. Amon, när jag läser din post tänker jag att detta kanske är grejen?


    Fler tankar:
    Jobba med mål och delmål i allt skapande. T.e.x. Jag skall göra en låt i stil med "If i had a heart med Fever Ray".
    Dela upp låten i partier (delmål), intro, outro, bryggor, vers, ref, sång, eller liknande om det är instrumental musik.
    Klinka aldrig planlöst, klinka alltid för att skriva/skapa en färdig låt.
    Se det som ett jobb, även om det inte är det.
    Att slutföra låtar skapar rutin och självförtroende.
    1 färdig låt är fler än 78 skisser!! (Tycker jag)
    Att sätta deadlines kan vara bra, men behöver inte vara det för alla. Testa!
    Om "coola" syntljud distraherar skapandeprocessen (när låten är i ett tidigt skede), vänta då med dom tills längre fram!
    Sträva inte efter perfektion, nästa låt kommer förmodligen vara bättre än denna.
    Jobba med full fokus, men acceptera att du har dagar då du inte sprudlar av kreativitet.
    Låt processen få ta tid, men inte för lång tid.
    Stjäl och låna från allt och alla som inspirerar dig, ingen kommer märka!!
    Lyssna på feedback men låt ingen annan diktera hur din musik skall låta.

    Så här tänker och resonerar jag, men alla måste hitta sin egen väg. Det finns inte rätt och fel, det finns bara det som fungerar för en själv.

  32. #32
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    Insåg att jag förprogrammerar syntar mm med cc och lfoer så rent jam är det eg inte. Men istället för att byta taktart som variation så vlir det mer polyrytmik. Vill dock ha det ganska monotont så stegringar blir mer svaga.

  33. #33
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    En grej man kan göra är att behålla sin enkla ackordföljd man snöat på, och lägga till toner för att förändra den ursprungliga harmoniken. Att t.ex. behålla samma tre durackord, men låta basen byta till mollparalellerna. Eller låta den spela terser och kvinter istället för grundtoner. Behöver man lyfta nån ton i grundackordet för att inte gröta till det i den resulterande harmoniken så gör man det, eller byter ut tersen mot nian eller nåt. På så sätt kan man behålla en stämning samtidigt som man går ifrån den. Liksom sjunka djupt ner, och flyta upp igen.

  34. #34
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En grej man kan göra är att behålla sin enkla ackordföljd man snöat på, och lägga till toner för att förändra den ursprungliga harmoniken. Att t.ex. behålla samma tre durackord, men låta basen byta till mollparalellerna. Eller låta den spela terser och kvinter istället för grundtoner. Behöver man lyfta nån ton i grundackordet för att inte gröta till det i den resulterande harmoniken så gör man det, eller byter ut tersen mot nian eller nåt. På så sätt kan man behålla en stämning samtidigt som man går ifrån den. Liksom sjunka djupt ner, och flyta upp igen.
    Vad är mollparallell?

  35. #35
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Alltså Om ackordet är C, så bytes baston till A (då Amoll är tonikaparalell till C). Begreppet "mollparalell" var vad jag slängde ur mig i skrivandes stund, men det kanske inte direkt "finns". JAG visste ju vad jag menade

  36. #36
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså Om ackordet är C, så bytes baston till A (då Amoll är tonikaparalell till C). Begreppet "mollparalell" var vad jag slängde ur mig i skrivandes stund, men det kanske inte direkt "finns". JAG visste ju vad jag menade
    Ok! Så det blir ett Am7?

  37. #37
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Exakt. Så en ackordföljd som C, G, F, F fortsätter spela, medans basen går ner till A, E, D, D.

  38. #38
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Exakt. Så en ackordföljd som C, G, F, F fortsätter spela, medans basen går ner till A, E, D, D.
    Spännande måste testa tycker alltid det låter så grumligt när jag ska försöka mig på ackord med fler än 3 toner, allafall på keyboard, gitarr har jag inte ens testat

  39. #39
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Några idéer/tips finns i detta klipp, "ghost track" är något jag tänkte testa med i alla fall


    https://youtu.be/-KUB4_YXE0w

  40. #40
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KRiS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    tycker alltid det låter så grumligt när jag ska försöka mig på ackord med fler än 3 toner, allafall på keyboard, gitarr har jag inte ens testat
    Beror en del på hur man disponerar ackordet. Sprid ut det över många oktaver så borde det bli luftigare. Eller lägg hela ackordet en oktav högre. Ljudval är förstås också avgörande. Med en blockflöjtskvartett kan till och med en durtreklang i grundläge låta nästan dissonant.

  41. #41
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Dessutom brukar man strunta i tersen när man börjar färga mer kryddigt. Det motverkar en hel del grumlighet.

  42. #42
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Beror en del på hur man disponerar ackordet. Sprid ut det över många oktaver så borde det bli luftigare. Eller lägg hela ackordet en oktav högre. Ljudval är förstås också avgörande. Med en blockflöjtskvartett kan till och med en durtreklang i grundläge låta nästan dissonant.
    Bra tips brukar köra 2 tangenter bas och 2 tangenter en oktav upp nu när jag tänker efter fast blir ofärgat, bast på 1 och 5 och 1 och 3 en oktav upp

  43. #43
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dessutom brukar man strunta i tersen när man börjar färga mer kryddigt. Det motverkar en hel del grumlighet.
    Oki ska testa nästa gång

  44. #44
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Man kan gott nöja sig med grundton eller den +oktav i bashanden. Om man inte spelar nån specifik genre/pianostil (stride eller boogie typ) så funkar det bäst att grunda med vänstern och färga med högern.

  45. #45
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Jag har börjat testa att dra bort toner, eller flytta en. Kan hända rätt intressanta saker. Istället för att lägga till en 7:a och sån't så det blir jazzigt och tvetydigt göra motsatsen liksom.

    Fast bara ibland. Annars gör jag annars rätt ofta det som Ambulansen skrev också.

    Att plocka bort tersen i slutackord är rätt fett också. Det gjorde ju de gamla klassiska gubbarna rätt ofta.
    Senast redigerat av Oortone den 2020-09-23 klockan 19:05.

Liknande ämnen

  1. Svar: 45
    Senaste inlägg: 2020-06-04, 17:23
  2. Hur använder ni ert mixerbord?
    Av mad.gibbon i forum Inspelning
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2017-04-18, 20:41
  3. Hur ofta övar ni på ert/era instrument?
    Av lingondricka i forum Allmänt om musik
    Svar: 96
    Senaste inlägg: 2015-04-10, 14:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •