Resultat 1 till 27 av 27

Ämne: Friktion!

  1. #1

    Veteran

    Friktion!

    Jag har lekt med Friktion en kort stund nu.
    Ja jädrar, me like!
    Ett instrument designat för dynamik!
    Otroligt fina expressionmöjligheter!

    https://www.reasonstudios.com/shop/r...sion/friktion/




    https://youtu.be/KPcDsv9oE38
    Senast redigerat av drloop den 2020-08-25 klockan 20:37.

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Skoj att detta projekt ser dagens ljus nu. Hörde en tidig version av den redan 2001 Fanns även i sin barndom som Pelles Mode på NL2

  3. #3
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Cool! Ser ut att bygga på del av VL-1-tänket!

  4. #4

    Veteran
    Har grävt runt lite och den här grunkan hr potential bortom det vanliga instrumentljuden.
    Skall tweaka lite under dagen och se om jag kan komma upp med nåt litet exempel.

  5. #5
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Mycket intressant!

  6. #6
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Det jag ser som intressant att "forska i" är hur anpassningsbar den gjorts. Det modelleringen tillför jfr sampling är i första hand "styrningen", att det finns flera parametrar som interagerar på ett mer nyanserat sätt vilket tillför spelbarhet som är närmare "hands-on-instrument", blås och stränginstrument i motsats till klaviatur. I andra hand att gå ifrån härmandet och använda möjligheten att skruva på och även byta ut modellerna för resonans etc. Ser fram emot dina tester och exempel.

  7. #7
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    https://www.modartt.com/ är föregångare i modern tid när det gäller pianon och flyglar, men stråkar har de inte kommit till än.

    Finns det motsvarande för blåsinstrument?

  8. #8
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det motsvarande för blåsinstrument?
    Sample Modelling har bl. a The Trumpet, som låter riktigt bra.

    https://www.samplemodeling.com/products

    Även Audio Modelling har sina varianter.

    https://audiomodeling.com/swam-engine/

    Flera av dessa använder NI Kontakt som host, så vad som är samplat respektive modellerat kan ju diskuteras...
    Senast redigerat av hasse_fx den 2020-08-26 klockan 10:38.

  9. #9
    deleted user
    Stefan Aronsson, ser att du är i tråden. En fråga:

    Reason stödjer inte MPE, hur är det om man kör den här som VST i program som gör det: kan den ta MPE?

  10. #10
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Kul!

  11. #11

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det jag ser som intressant att "forska i" är hur anpassningsbar den gjorts. Det modelleringen tillför jfr sampling är i första hand "styrningen", att det finns flera parametrar som interagerar på ett mer nyanserat sätt vilket tillför spelbarhet som är närmare "hands-on-instrument", blås och stränginstrument i motsats till klaviatur. I andra hand att gå ifrån härmandet och använda möjligheten att skruva på och även byta ut modellerna för resonans etc. Ser fram emot dina tester och exempel.
    Skall spela från K2500 där jag har fler sköna gliders att jobba med. Återkommer.

  12. #12
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skall spela från K2500 där jag har fler sköna gliders att jobba med. Återkommer.
    tangent, velocity, aftertouch, expression-pedal, modhjul etc

  13. #13
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Jag provar violin och legato. Att denna skulle låta bättre än vilket samplingslib som helst måste väl betecknas som en kraftig överdrift? Den låter ganska synthig jämfört med vissa alternativ imo.

    Legatot låter för mycket algoritm-portamento, särskilt vid snabba byten. Jag tror det krävs ganska mycket automatisering, av mer än en parameter, för att få den att konkurrera med några av dom libs som finns till kontakt. Som dessutom kan låta fint direkt med en midi-keyboard.

    Blev eld och lågor först, men njaä.. kör man bara med ett keyboard rakt av så låter det faktiskt inte särskilt bra.

    Kvalitetsnivån på gitarren påminner om samma som hos Applied Acoustics Systems modellering - d v s ganska syntetisk och låg. Nästan lite lofi..
    Senast redigerat av joule den 2020-08-26 klockan 19:07.

  14. #14

    Veteran
    Jag är inte så intresserad av gitarr eller stråkar. Jag har redan många pluggar för det. Det jag testat med friktion är nästan bara egna patchar som inte låter som nåt ”verkligt” instrument men som har rejält med möjligheter att uttrycka sig i realtid.

    Vissa soloinstrument tyckte jag var bra jämfört med tex Spitfire ljudbiblioteket.

  15. #15

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag provar violin och legato. Att denna skulle låta bättre än vilket samplingslib som helst måste väl betecknas som en kraftig överdrift? Den låter ganska synthig jämfört med vissa alternativ imo.
    Kvalitetsnivån på gitarren påminner om samma som hos Applied Acoustics Systems modellering - d v s ganska syntetisk och låg. Nästan lite lofi..
    Mitt allmänna intryck av modellerade instrument (AAS varianter, diverse Reaktor-pluggar och Kaivo) är att de inte alltid låter lika äkta som samplingar, men kan vara mycket mer realistiska i beteende. Lite som hur en samplad Moog kan låta närmare originalet, men en VA är mer flexibel.

    Men jag är å andra sidan mer intresserad av ljudskruvande än att skapa exakta kopior, speciellt eftersom det krävs såpass stor insats med kontrollers för att komma i närheten av hur en musiker skulle spela samma sak på ett fysiskt instrument – ska det låta bra behöver man jobba med stråkföring, blås, osv, beroende på instrument.

  16. #16

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det motsvarande för blåsinstrument?
    Chet Singer har gjort en radda modellerade instrument i Reaktor: Reaktor User Library

    (plus lite blandade orglar, en stråkmodell och några modulärsyntar…)

    EDIT: CDM har en lång artikel om Friktion, värd att läsa för den som vill gräva ner sig mer i ämnet: Reason Friktion review: an exquisitely playable physical modeling string instrument

  17. #17
    PGR
    PGR är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Nämen, det här lät ju riktigt roligt. De ljud som försöker simulera akustiska instrument fungerar riktigt bra. Visst kan man jämföra med stora orkesterbibliotek men jag tycker man missar lite av poängen då. Vi pratar 109 euro och då får man ett flertal instrumentljud som låter tillräckligt bra. Men vad hela instrumentet lyckas väl med är att vara musikaliskt och uttrycksfullt. Sällan man kan sätta de epiteten på en synth (ok, musikaliskt kan du stryka). De akustiska ljuden är bara början.

    Med den här kunskapen i bagaget så önskar jag en uppgradering av Radical Piano instrumentet (version 2, "Even More Radical Piano").

  18. #18
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men jag är å andra sidan mer intresserad av ljudskruvande än att skapa exakta kopior, speciellt eftersom det krävs såpass stor insats med kontrollers för att komma i närheten av hur en musiker skulle spela samma sak på ett fysiskt instrument – ska det låta bra behöver man jobba med stråkföring, blås, osv, beroende på instrument.
    Det är just detta som är styrkan - det är inte speciellt lättköpt! Att förstå och respektera de möjligheter som de "kopierade" instrumenten kan ge om man "anstränger" sig - sedan ta med den insikten och de uttrycken när man jobbar med andra typer av ljud!

    Jag har en rödvinsteori angående varför flera av de "klassiska" instrumenten blev så bra, då de utvecklades tillsammans med musiker som hade krav på uttrycksmöjligheter och respons - det skulle vara bra instrument, snarare än "knasljudmanicker". Givetvis fanns det också de som kom från andra håll (med eller ibland även utan vita rockar ) och satte ljudgenereringens unicitet i förgrunden.

  19. #19
    Stefan Aronsson
    Stefan Aronsson är inte uppkopplad
    Stefan Aronssons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stefan Aronsson, ser att du är i tråden. En fråga:

    Reason stödjer inte MPE, hur är det om man kör den här som VST i program som gör det: kan den ta MPE?
    Det kommer tillbaka till: Reason stöder inte MPE.

    Kul att höra era funderingar och feedback!

  20. #20
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag provar violin och legato. Att denna skulle låta bättre än vilket samplingslib som helst måste väl betecknas som en kraftig överdrift? Den låter ganska synthig jämfört med vissa alternativ imo.

    Legatot låter för mycket algoritm-portamento, särskilt vid snabba byten. Jag tror det krävs ganska mycket automatisering, av mer än en parameter, för att få den att konkurrera med några av dom libs som finns till kontakt. Som dessutom kan låta fint direkt med en midi-keyboard.

    Blev eld och lågor först, men njaä.. kör man bara med ett keyboard rakt av så låter det faktiskt inte särskilt bra.

    Kvalitetsnivån på gitarren påminner om samma som hos Applied Acoustics Systems modellering - d v s ganska syntetisk och låg. Nästan lite lofi..
    Smaken är som baken, olika. Kör också med keyboard och tycker det låter riktigt bra emellanåt - uncanny valley faktiskt.

    Men en sak som du faktiskt kan åtgärda själv är att sänka tiden för Glide/Auto. Jag upplever precis som du att det låter lite artificiellt men drar man ner Time till ex. 25% så låter det genast bättre, du kan också ställa in Auto Range om du vill ha fler eller färre halvtoner i spann.

    Insåg dock att jag saknar Time som en destination i mod matrix. Om man hade kunnat koppla t ex pitch bend till time så hade det gett ännu större möjligheter.

  21. #21
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Stefan Aronsson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det kommer tillbaka till: Reason stöder inte MPE.

    Kul att höra era funderingar och feedback!
    Jag har ett MIDI klav från -90 talet som stöder polyfonisk aftertouch.

    "- Nudge, nudge, know what I mean?"

    Det hade dock varit trevligt om Reason hade stöd för MPE och poly aftertouch.

  22. #22
    PGR
    PGR är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Friktion tycks leta sig fram lite överallt:


    https://youtu.be/8mykEAtY4iY

  23. #23

    Veteran
    Man kan lösa Glide Time till pitch eller mod hjul via en Combinator. Vill bara säga det så ingen tror att det är omöjligt. Men visst det kanske borde gå att göra direkt i Friktion.

  24. #24
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kan lösa Glide Time till pitch eller mod hjul via en Combinator. Vill bara säga det så ingen tror att det är omöjligt. Men visst det kanske borde gå att göra direkt i Friktion.
    Exakt, varför jag saknar det i Mod Matrix direkt. Kan man göra det i Combinator så borde man lika gärna kunna göra det direkt i Friktion och slippa skapa en Combinator för det.

    Jag gillar Reason Studios prylar men ibland tvingar de användaren till akrobatik för ganska grundläggande grejer, det gillar jag inte.

    Lite O/T men det är som att Thor och Europa saknar en master pitch destination, vilket gör att det krävs tre modulation slots för att göra simpel vibrato om du använder alla tre oscillatorerna.

  25. #25

    Veteran
    Ja det är därför jag modulerar pitch med Polar istället för att ta upp tre slottar...

  26. #26
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja det är därför jag modulerar pitch med Polar istället för att ta upp tre slottar...
    Vilket återigen gör att du måste bryta patch kompatibilitet och gå till en Combinator för att "spara". Det är inte rimligt för något så simpelt. Men skit i det, vill inte regna på Friktions parad. Det är ett riktigt trevlig instrument.

  27. #27
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Välgjorda demos av DreamWish Audio

    Baroque Music With Reason Studios Friktion

    https://youtu.be/JTmgGYJGP9k

    REASON STUDIOS FRIKTION - MIDDLE EASTERN CINEMATIC THEME -1453

    https://youtu.be/3jL-rm6024w

Liknande ämnen

  1. Friktion#2 11/2 Atalante, Göteborg
    Av ollepetersson i forum Evenemang
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-02-07, 17:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •