Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Reason Rack (VST)Plugin - Någon som använder den?

  1. #1

    Veteran

    Reason Rack (VST)Plugin - Någon som använder den?

    Halloj!

    Jag är ju en inbiten Reason fanboy.
    Men jag har ju andra böjelser också.
    Jag har sedan ett tag tillbaka jobbat även i andra DAWs med Reason Rack som VST Plugin som ett verktyg, både som effektplugg och syntplugg.

    Lite nyfiken om vilka som använder Reason Rack Plugin "på riktigt" i en annan DAW och inte bara provat.

    Jag kör Reason Rack Plugin i Tracktion Waveform. Vilken/Vilka DAW kör du i?
    Senast redigerat av drloop den 2020-08-19 klockan 09:56.

  2. #2
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Jag kör den definitivt, om det räknas (i Studio One)

    De klassiska reverben för 80-tal.

    Sedan brukar jag köra lite m-class kompressor + stereobas-kuttern när jag komponerar. Tillsammans med lite gluefoss-taming. Husmors-lim som gör det mycket lättare i lurar, när allt inte spretar härs och tvärs.

    Jag var orolig att GUI:t skulle suga (två monitorer, 4k+2k), men det är helt acceptabelt om man inte har jättedålig syn. Minns inte om det skalar 2x, men Reason-rackets inneboende lågupplösning stör iaf inte användbarheten emå.

    Jag uppgraderade från Reason 9 till 11 suite, och ser man bara till mängden synthar och ljud så var det ingen dum deal alls.

  3. #3

    Veteran
    I vilken DAW kör du racket i?

  4. #4
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Senaste Studio One. Renoise kommer 'snart' med vst3-stöd så då kanske det blir där också.

    För den som främst vill ha mycket ljud är jag nog benägen att rekommendera Reason rack före vilket workstation-plugin som helst. Det vore nog bara NI Komplete jag sätter högre prioritet på.

    edit: det lät som att jag ser reason som ett ljudbibliotek. syntharna är naturligtvis inte kattpiss för geeks heller
    Senast redigerat av joule den 2020-08-19 klockan 10:07.

  5. #5

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Senaste Studio One. Renoise kommer 'snart' med vst3-stöd så då kanske det blir där också.

    För den som främst vill ha mycket ljud är jag nog benägen att rekommendera Reason rack före vilket workstation-plugin som helst. Det vore nog bara NI Komplete jag sätter högre prioritet på.

    edit: det lät som att jag ser reason som ett ljudbibliotek. syntharna är naturligtvis inte kattpiss för geeks heller
    Gott!
    Jag har byggt en massa egna hjälpmedel för mix genom åren(och ljudbibliotek så klart), tex en egen deesser, Andrew Sheps tricks allt samlat i några fina Combinators som jag kör i random DAW.

  6. #6
    batmannen
    batmannen är inte uppkopplad
    batmannens avatar
    Senior
    Jag använder det i Cubase, Logic och / eller Live, men allt som oftast blir det bara en ofärdig låtskiss som hamnar på en hårddisk. Är mest kreativ i Reason då jag får något klart men det sker ju typ en gång vart 5+ år. :-)

  7. #7
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag fick med Reason Lite Rack Plugin när jag köpte en annan plugin. Är det något användbart?

  8. #8

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fick med Reason Lite Rack Plugin när jag köpte en annan plugin. Är det något användbart?
    Syntarna Subtractor och Monotone är klart användbara. Subtractor har några trick i boken som är kul.
    Effekterna Scream och RV7000 är också ball.
    Ett tips speciellt för dig FC, ta RV7000 leta upp preseten ALL Filmscore (finns två, den ena är en heter IR på slutet, ta inte den.) och vrid på modulation till max. Och nu spela någon cool favvo synt igenom det reverbet gärna med nåt pluckigt ljud först.
    Instant 80s.

    Scream kan göra en massa fina distgrejer som kan reagera på dynamik, men den kan också CV styras för mer kontroll.
    Sedan kan du ju börja leka med att modulera grejer med varandra via CV också. Lycka till!

    EDIT:
    Kom på att den här låten är alla pads spelade av Subtractor och den dova patchen är distad med Scream. Scream på solosynten också. Och alla reverb är RV7000. LOL


    https://youtu.be/fMEiTTFfAs8
    Senast redigerat av drloop den 2020-08-19 klockan 11:34.

  9. #9

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av batmannen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag använder det i Cubase, Logic och / eller Live, men allt som oftast blir det bara en ofärdig låtskiss som hamnar på en hårddisk. Är mest kreativ i Reason då jag får något klart men det sker ju typ en gång vart 5+ år. :-)
    Finemang!

  10. #10
    PGR
    PGR är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tänkte ta sommaren att verkligen lära mig Cubase. Sagt och gjort, en riktig djupdykning i Cubase som resulterade i att jag nu återigen använder endast Reason. Cubase kan så mycket mer men jag uppskattar Reasons omedelbarhet. Självklart färgad av att jag alltid kört Reason.

    Det jag saknar från Cubase är Freeze-funktionen och att kunna använda VST som multitimbrala. Och får inte Toontracks grejor att fungera i Reason men har inte undersökt detta djupare. Men annars, jag blir gladare när jag startar upp Reason :-)

  11. #11

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PGR Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänkte ta sommaren att verkligen lära mig Cubase. Sagt och gjort, en riktig djupdykning i Cubase som resulterade i att jag nu återigen använder endast Reason. Cubase kan så mycket mer men jag uppskattar Reasons omedelbarhet. Självklart färgad av att jag alltid kört Reason.

    Det jag saknar från Cubase är Freeze-funktionen och att kunna använda VST som multitimbrala. Och får inte Toontracks grejor att fungera i Reason men har inte undersökt detta djupare. Men annars, jag blir gladare när jag startar upp Reason :-)
    Jag kör Addictive drums med separata ut i Reason. Bara att vända på racket och skapa en kanal dit man kör de separata utgångarna.
    Jag valde aktivt bort Cubase för många år sedan för att jag det var lite för krångligt. Jag hade då kört Cubase sedan Atari tiden och lämnade vid SX3 tror jag. Förstår dig, många möjligheter ger inte alltid mer kreativitet, det beror på hur dessa är implementerade också.

  12. #12

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fick med Reason Lite Rack Plugin när jag köpte en annan plugin. Är det något användbart?
    Jag fick Reason Lite 11 på samma sätt och blev lite snopen, eftersom jag trodde samma saker skulle ingå som i Reason Lite 10. Å andra sidan har jag fått både Lite 10 och 11 gratis, så jag kan väl egentligen inte klaga. (det gör mig också lite sugen att skaffa Reason Intro, så jag gissar att det fungerar som smakprov…)

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-02-21, 14:40
  2. finns det någon au plugin som låter som jx8p-chorus?
    Av Funkenteller i forum Övrig mjukvara
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2014-11-23, 19:04
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-04-29, 03:16
  4. Mackie Tracktion! Någon som använder det?
    Av sebsongs i forum Övriga DAW
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-23, 18:57
  5. Är det någon här på forumet som använder en Yamaha RM1X??
    Av sybariten i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-07-28, 00:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •