Resultat 1 till 38 av 38

Ämne: Roland JX-3P | Fortfarande lika fantastisk

  1. #1
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior

    Roland JX-3P | Fortfarande lika fantastisk

    Jovisst är den det


    https://youtu.be/WVc_udSmapQ

  2. #2
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Fin video!

    En sak som lockar med JX-3P är att den enligt uppgift* som Jupiter-8 har "four OTA-stages integrated in a Roland IR3109".

    Kul att det vid cross mod går att välja mellan sync och metal så att det går att spela hårdrock på den.

    *http://www.florian-anwander.de/roland_filters/

  3. #3
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fin video! En sak som lockar med JX-3P är att den enligt uppgift* som Jupiter-8 har "four OTA-stages integrated in a Roland IR3109".
    IR3109 används av samtliga Roland-synthar från JP-8 fram till alpha-juno och JX8/10 serien.
    80017A innehåller t ex IR3109.

    Det såg föressten otroligt risky ut att koppla in PG-200 live (runt 6:12 in i videon) medan JX3pn är på eftersom strömmen matas genom DIN-kabeln. Har sett PG-200 toastas på detta sätt!
    Senast redigerat av kroffe den 2020-08-14 klockan 12:02.

  4. #4
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Det såg föressten otroligt risky ut att koppla in PG-200 live (runt 6:12 in i videon) medan JX3pn är på eftersom strömmen matas genom DIN-kabeln. Har sett PG-200 toastas på detta sätt![/QUOTE]

    Aldrig haft några problem med det

  5. #5
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Kraft Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aldrig haft några problem med det
    Du har haft tur. Kolla schemat och användarmanualen. Det är inte tänkt att den ska kopplas in och ut med strömmen påslagen.

    http://www.florian-anwander.de/rolan..._06_pg-200.jpg

  6. #6
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    IR3109 används av samtliga Roland-synthar från JP-8 fram till alpha-juno och JX8/10 serien.
    80017A innehåller t ex IR3109.
    Intressant, Roland har väl lyckats skapa hyfsat olika karaktärer mellan modellerna? JP-8 ser jag som en mytomspunnen urmoder till dom polyfoniska kusinerna på det Rolandska släktträdet, däribland JX-3P.

  7. #7
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du har haft tur. Kolla schemat och användarmanualen. Det är inte tänkt att den ska kopplas in och ut med strömmen påslagen.
    Sant nog, men det var aldrig SCSI hällre , jag har alltid hot-swappad mina SCSI enheter/diskar etc. Aldrig brukt wrist-bands när jag fixat synthar etc. Jag har gjort så i 30 år. Går nog bra 30 år til. ;-)

  8. #8
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Va? Varför ska jag ha bilbälte? Jag har ju aldrig krockat!

  9. #9
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Va? Varför ska jag ha bilbälte? Jag har ju aldrig krockat!
    Ska det bli en tråd om mina hot-swaps-rutiner?

  10. #10
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kondom? Näää, jag har ju aldrig fått några läskiga sjukdomar..
    Helt ok at man olika åsikter på hur synthar ska behandlas etc, men avstå från elakheter i kommentarfeltet.

  11. #11
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Kraft Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Helt ok at man olika åsikter på hur synthar ska behandlas etc, men avstå från elakheter i kommentarfeltet.
    Vi skojar lite här, hemskt ledsen om det uppfattas som elakheter, från mitt håll var det absolut inte menat så!!

    EDIT: Jag raderade mitt inlägg.
    Senast redigerat av Gammal Kuf den 2020-08-14 klockan 13:33.

  12. #12
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi skojar lite här, hemskt ledsen om det uppfattas som elakheter, från mitt håll var det absolut inte menat så!!
    Det går bra. Jag tål lite skoj. ;-) Tyckte kanske jag blev tilkänd åsikter tagna ut av sammanhang. ;-)

  13. #13
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant, Roland har väl lyckats skapa hyfsat olika karaktärer mellan modellerna? JP-8 ser jag som en mytomspunnen urmoder till dom polyfoniska kusinerna på det Rolandska släktträdet, däribland JX-3P.
    IR3109 är Rolands svar på motsvarande Curtis (3320) och SSM (2040)-chip d v s ganska öppen arkitektur där du med hjälp av lite kring komponenter lätt kan konfigurera ditt filter som du vill.

    Skulle nog säga att Rolands polyfoniska historia på allvar började med Jupiter-4.

  14. #14
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Typiskt för utvecklingen när JX-3P kom är ProGrammers som har ökat i värde så att det finns en eftermarknad.

  15. #15
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Typiskt för utvecklingen när JX-3P kom är ProGrammers som har ökat i värde så att det finns en eftermarknad.
    Typiskt är att en hel del PG-200 faktiskt brunnit upp så att priset på dem gått upp till absurda nivåer.

  16. #16
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    OK, undvik att koppla in och ut PG-200 med strömmen påslagen är ett bra tips.

  17. #17
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Låter härligt Roland om det hela, samt att sequencern kunde mycket mer än vad jag trodde! Synd att C13-texten låg kvar på 14-16-ljuden också, men det kanske går att fixa och byta ut videon?

  18. #18
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter härligt Roland om det hela, samt att sequencern kunde mycket mer än vad jag trodde! Synd att C13-texten låg kvar på 14-16-ljuden också, men det kanske går att fixa och byta ut videon?
    Sant. YouTube har ingen möjlighet för creators at bytta ut videos, men jag kommer med en egen video til veckan med mera rundt patcherna och då har jag fixat akkurat det.

  19. #19
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Jag minns när det begav sig (= när den var ny) så sågs JX-3P, i varje fall i det sällskap jag befann mig, som tunn och plåtig i karaktären. Jag tyckte själv den hade ett lite 'lätt och fluffigt' ljud.

    Den var väl framtagen av en annan avdelning inom Roland än de som normalt gjorde syntarna, egentligen är den väl en gitarrsynt med tangenter på, typ. Vilket förklarar den annorlunda designen och avsteget från rymdnamnen. Första dubbla-DCO-synten från Roland, annars kändes det som DCO-syntarna var förbehållna budgetserien Juno, medan de "riktiga" polysyntarna i Jupiterserien minnsann hade riktiga VCO:er.

  20. #20
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Ja, PG-200 passar med GR-700; https://www.joness.com/gr300/pg200.html

  21. #21
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kraft Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska det bli en tråd om mina hot-swaps-rutiner?
    Jag tycker nog det. Jag skapade en tråd här nu:

    Krafts hot-swap rutiner


























    Skämt åsido så var det en väldigt bra och informativ video om denna pjäs. Har en själv men har inte riktigt utforskat den själv märker jag efter att ha kikat på din video (tänker på overdub, chord, osv). Kul och intressant

    Kan kanske vara intressant att veta att v4.0 av firmwaret gör jx3p anslagskänslig över midi (med kontroll av filter, osv): https://www.99musik.se/showthread.ph...ight=jx3p+midi
    Senast redigerat av my03 den 2020-08-14 klockan 20:38.

  22. #22
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Härligt ljud i gamla Rolandz

  23. #23
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Så bra den låter!

  24. #24
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så bra den låter!
    Exakt, den låter riktigt bra!

  25. #25
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Lätt snyggaste "knapp-Roland" om inte annat. Får lyssna lite senare. Detta är också en av de vanliga vintagepolys jag inte ens fingrat på en gång. Varje gång jag ser den tänker jag på Gloria i Ulf Malmros film "Tjenare Kungen" och hur hon dissas av punkkompisarna för att hon har ett moderatpiano.


    https://youtu.be/aylpVyHtR9U

    Sorry för mindre urspårning. Nu ska jag kolla in klippet.

  26. #26
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lätt snyggaste "knapp-Roland" om inte annat. Får lyssna lite senare. Detta är också en av de vanliga vintagepolys jag inte ens fingrat på en gång. Varje gång jag ser den tänker jag på Gloria i Ulf Malmros film "Tjenare Kungen" och hur hon dissas av punkkompisarna för att hon har ett moderatpiano.



    Sorry för mindre urspårning. Nu ska jag kolla in klippet.
    Bra film för övrigt, Prophet femma syns väl också i den.

  27. #27
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Fint med magister Kraft som pekar med pennan. Jag kan se en aula med släckt ljus och overhead som lyser upp en duk där vi får förklarat hur musikskapande en gång gick till.

    Fundering: Är volymratten tänkt som ett performanceverktyg? Den sitter sjukt opraktiskt annars, men kan ju vara sjysst när velocity och aftertouch saknas och man vill ha lite variation.

  28. #28
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Fin video som alltid! JX3P:n är ju lite extra intressant eftersom den alltid har hamnat lite i skymundan bakom 106:an trots att den är mer avancerad. Lite mindre varm och gosig än 106:an kanske men stråkarna är fortfarande väldigt fluffiga på typiskt Roland-manér. Jag skulle iaf hellre ha en JX3P!

  29. #29
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fin video som alltid! JX3P:n är ju lite extra intressant eftersom den alltid har hamnat lite i skymundan bakom 106:an trots att den är mer avancerad.
    Att programmeringsrattarna är ett extra tillbehör (som inte alla har) är nog den största förklaringen till det. Juno 60 var tom dyrare än JX-3P när den lanserades, så JX-3P har ju alltid fått en budget stämpel på sig... rättvist eller ej.

  30. #30
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Jo det är förstås också en stor anledning till att många föredrar 106:an. Men rent ljudmässigt verkar många tycka att 106:an is the shit men jag kan tycka att den är lite för mjuk och gullig i tonen.

  31. #31
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Nu kan jag inte hålla mig längre: Den är snyggare än den låter. Så, nu sa jag det. Nu är det ute så alla kan läsa det.

  32. #32
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu kan jag inte hålla mig längre: Den är snyggare än den låter. Så, nu sa jag det. Nu är det ute så alla kan läsa det.
    Medhåll.
    Hade Juno-106 i många fler år än jag behöll min JX3p.

  33. #33
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Brilliance är bra att ha på max när filtret öppnas så att det inte låter VA eller konstant "fine cutoff".

  34. #34
    pepelogu
    pepelogu är inte uppkopplad
    pepelogus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Medhåll.
    Hade Juno-106 i många fler år än jag behöll min JX3p.
    106:an låter bättre men JX3p är mer spännande att skruva på.

  35. #35
    Nattvard
    Nattvard är inte uppkopplad
    Nattvards avatar
    Senior
    Den enda Roland JX som är nåt att ha, sen gick det utför! Man måste ha en PG-200, jättesynd att de inte gjorde som med Junosarna - hade JX-3P varit mer lättrattad hade den troligtvis haft en helt annan status. Saknar faktiskt min nu när jag hör den igen. Vill minnas att det var nån bugg med sequencern så att den missade första noten (kanske endast vid extern synk?) - kommer inte riktigt ihåg detaljerna.

  36. #36
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran

  37. #37
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu kan jag inte hålla mig längre: Den är snyggare än den låter. Så, nu sa jag det. Nu är det ute så alla kan läsa det.
    Ja, den har ju en viss orenhet i somliga ljud vid ackord beroende på någon olinearitet i röstmixern, om jag inte minns helt fel. Kroffe eller någon annan schemaduktig har beskrivit det i en tråd en gång tror jag.

    Men "låter" är också ljudmöjligheter och där gör väl "Cross Metal" den unik mot de andra?
    Jag vet ingen annan synt med liknande x-modkaraktär.

    Choruset är mera Rolandstapelvara, dock inte på de föregående dyra jätteplaneterna!

    Två behållaegenskaper i min bok.

  38. #38
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nattvard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den enda Roland JX som är nåt att ha, sen gick det utför! Man måste ha en PG-200, jättesynd att de inte gjorde som med Junosarna - hade JX-3P varit mer lättrattad hade den troligtvis haft en helt annan status. Saknar faktiskt min nu när jag hör den igen. Vill minnas att det var nån bugg med sequencern så att den missade första noten (kanske endast vid extern synk?) - kommer inte riktigt ihåg detaljerna.
    Som på Pro One, man får tänka sista tonen först?

Liknande ämnen

  1. Finns det någon sequencer som är lika bra som Roland MC-202 ?
    Av HZA i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2016-09-28, 07:55
  2. Boss BX-16 och Roland M-16E, samma lika olika?
    Av Nihad i forum Mixning & mastring
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-15, 18:13
  3. Fantastisk musik
    Av susy i forum Allmänt om musik
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2010-02-08, 15:47
  4. fantastisk robotvideo
    Av olivetti i forum Allmänt om musik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-06-13, 11:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •