Resultat 1 till 40 av 40

Ämne: Vad önskar jag mig från Reason Studios!

  1. #1

    Veteran

    Vad önskar jag mig från Reason Studios!

    Satt och klurade lite på vad jag önskar mig från Reason Studios och gjorde följande lista.

    Reason

    Punch in/out record
    Högst upp på min lista punch in/out record. Fruktansvärt tröttsamt att sitta och klippa eller dra in inspelade clips bara för att man inte kan puncha in. Absolut största tidstjuven för mig i Reason

    VST3 support
    Ja tack.

    Nya samplerfunktioner
    Att kunna spela upp en sample i samma längd/hastighet oavsett tonhöjd.


    Europa
    Kunna kopiera Engine inställningar för att snabbare kunna redigera komplexa ljud.

    IOS auv3 pluggar
    Släpp Thor och andra syntar som AUv3 pluggar så att de rullar i Garageband och andra DAWs i iPad.
    Kommer att löna sig istället för att försöka göra något med Reason Compact. Reason Compact är inte rolig att använda och flörten med massan funkar inte i nuvarande implementation. Nej gör det ni är bra på, designa fantastiska instrument och se till att vi kan köra dessa i IOS i tex Garageband!

    Tack för mig!

  2. #2
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Spännande tråd:

    Medhåll på Drloops inlägg,,

    Älskar Reason men skulle gärna ha nedanstående i R.
    Lite organisation och lite underlättande för CPUn, inte minst när VSTs är inblandade.

    1. Freezefunktion på olika nivåer, På instrumentnivå. Eller Med effekter.
    Gärna att mixerfader och kanalstrippen går att använda på den frysta filen. Vid ”Freezetrack”, skulle rackenheterna kunna gråas ut, eller försvinna in i nån Combinatorliknande Cell.
    För CPU men "i Cell" för att lättare kunna navigera i projektet och se vad som är aktivt.
    - Att rendera spåret och spara en massa kopior är liksom inte samma sak, som att kunna tina upp spåret och göra sina ändringar för att kunna frysa ner det igen. MED bibehållen Reasonmixerdel

    2. Jag tycker Reason behöver markers

    3. En Un-Quantize funktion vore bra. Om man i ett senare produktionslede vill omkvantisera.

    4. Skalbart gränssnitt, möjlighet att fylla skärmen med en rackenhet.

    5. Multi-Touch

    6. En Notepad för att kunna skriva in tankar och idéer

    7. Ett komplement: Möjlighet att routa enheter i en lista, istället för att behöva göra kameraåkningar längs baksidan på racket.

    8. Hide cable clutter borde verkligen gömma kablarna, det går knappt att läsa vad det står På kontakterna under Kablarna, när man skall routa.

    9. Nånting för att lättare organisera racket vore bra.
    Det blir lätt oöverskådligt.


    Tack för ett fint program!
    Senast redigerat av reverbsvansen den 2020-08-12 klockan 11:21.

  3. #3
    Stefan Aronsson
    Stefan Aronsson är inte uppkopplad
    Stefan Aronssons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av reverbsvansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spännande tråd:

    Medhåll på Drloops inlägg,,

    Älskar Reason men skulle gärna ha nedanstående i R.
    Lite organisation och lite underlättande för CPUn, inte minst när VSTs är inblandade.

    1. Freezefunktion på olika nivåer, På instrumentnivå. Eller Med effekter.
    Gärna att mixerfader och kanalstrippen går att använda på den frysta filen. Vid ”Freezetrack”, skulle rackenheterna kunna gråas ut, eller försvinna in i nån Combinatorliknande Cell.
    För CPU men "i Cell" för att lättare kunna navigera i projektet och se vad som är aktivt.
    - Att rendera spåret och spara en massa kopior är liksom inte samma sak, som att kunna tina upp spåret och göra sina ändringar för att kunna frysa ner det igen. MED bibehållen Reasonmixerdel

    2. Jag tycker Reason behöver markers

    3. En Un-Quantize funktion vore bra. Om man i ett senare produktionslede vill omkvantisera.

    4. Skalbart gränssnitt, möjlighet att fylla skärmen med en rackenhet.

    5. Multi-Touch

    6. En Notepad för att kunna skriva in tankar och idéer

    7. Ett komplement: Möjlighet att routa enheter i en lista, istället för att behöva göra kameraåkningar längs baksidan på racket.

    8. Hide cable clutter borde verkligen gömma kablarna, det går knappt att läsa vad det står På kontakterna under Kablarna, när man skall routa.

    9. Nånting för att lättare organisera racket vore bra.
    Det blir lätt oöverskådligt.


    Tack för ett fint program!

    Tack för alla tips!

    7 kan du redan göra om du högerklickar.
    8 - det går att ställa in visibility för detta i preferences, men jag förstår om du helt vill dölja dem, det går inte idag.

  4. #4
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Players osv som gör att Reason går att spela som en casio-keyboard med auto-accompaniment Det är ju inte jättelångt kvar dit, men jag tror inte quadnote playern t ex är tillräckligt smart för att spela ackord så som krävs. Ackordsigenkänning krävs och stämmorna behöver t ex kunna centreras runt en pitch (och lite andra valbara algoritmer som brukar finnas, tror jag).

    Lite trist att DAWs fortfarande inte fixar detta.

  5. #5
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Externt instrument med midi/audio i samma enhet. Typ som i live.

  6. #6
    Stefan Aronsson
    Stefan Aronsson är inte uppkopplad
    Stefan Aronssons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Players osv som gör att Reason går att spela som en casio-keyboard med auto-accompaniment Det är ju inte jättelångt kvar dit, men jag tror inte quadnote playern t ex är tillräckligt smart för att spela ackord så som krävs. Ackordsigenkänning krävs och stämmorna behöver t ex kunna centreras runt en pitch (och lite andra valbara algoritmer som brukar finnas, tror jag).

    Lite trist att DAWs fortfarande inte fixar detta.
    Kan ju alltid köpa en sån där mysig hemmaorgel istället.

  7. #7
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Stefan Aronsson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan ju alltid köpa en sån där mysig hemmaorgel istället.
    Jag kör v-arranger. Den kan exportera till MIDI, men smidigt är det ju inte.

  8. #8

    Veteran
    Kom på en grej till.
    När man trycker på ett track i sequencern så flyttas racket automatiskt så man får upp alla rackenheter som finns kopplade till just det sequencerspåret. Det är kanon!
    Men vad som skulle vara ännu mer kanon vore om man fick med fader och pan samtidigt. Nu får man scrolla upp lite för att komma åt dessa vilket känns lite dumt.

  9. #9
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Jag har ganska sparsmakade önskemål just nu.

    1. Stöd för HD/retina zoom i racket (antingen fritt eller i steg, ex 100, 125, 150% etc).
    2. Mörkt tema för mixern (tänk SSL E series, se bild)
    3. Stöd för MPE och polyfonisk aftertouch.


  10. #10
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Mer produkter i Control Surfaces.

    Jag saknar X -touch man fixar det själv med lite pill så klart eller en fil som man kan ladda ner som någon gjort men det borde användare slippa hålla på med.

    Borde ju även gå att fixa till äldre versioner av Reason lätt.

  11. #11
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det mörka temat som finns är helt OK tycker jag. Går ju att öka kontrasten på skärmen. Tråkigare att VSTinstrumenten inte har mer grafik i översiktslistan och som default combinators när de inte är öppnade som vanligt.

    Det ballaste vore ett par videospår med en massa balla funktioner, lite som ett inbyggt bättre / mer kapabelt iMovie.

  12. #12
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    notepad eller "track" med text-spår som auto-tunas till valfri fisk-sång (babels fisk?)

  13. #13
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det ballaste vore ett par videospår med en massa balla funktioner, lite som ett inbyggt bättre / mer kapabelt iMovie.
    +1000
    Har verkligen önskat mig detta länge.

  14. #14
    abod
    abod är inte uppkopplad
    abods avatar
    Senior
    Stöd för vst3 pluggar i racket.

  15. #15
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det mörka temat som finns är helt OK tycker jag. Går ju att öka kontrasten på skärmen
    Jo, men det mörka temat påverkar inte SSL mixern. Talar om ett mörkt tema för mixern som matchar det mörka temat i övrigt.

  16. #16
    Electric Mojo
    Electric Mojo är inte uppkopplad
    Electric Mojos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av abod Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stöd för vst3 pluggar i racket.
    +1

  17. #17
    Audible Beauty
    Audible Beauty är inte uppkopplad
    Audible Beautys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1000
    Har verkligen önskat mig detta länge.
    +100 000 till

  18. #18
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    MIDI sync ut på fler USB-portar.

    Möjlighet att döpa in och utgångar på ljudkort i hardware interface.

    Nyligen upptäckt att min Keylab 61 mk2 slutar funka (Reason reagerar inte på den) efter ett tag. Händer inte med Logic. Skumt!

  19. #19
    Audible Beauty
    Audible Beauty är inte uppkopplad
    Audible Beautys avatar
    Veteran
    Letade efter en Tablet-controller-app för allt utom rattar och tangenter och hittade rsTouch som ser magiskt bra ut och vad jag kan läsa mig till älskat av de som använt det, men såg till min besvikelse att de lade ner i somras. Önskar att Propellerheads köpte upp koden och släppte appen i eget namn.

  20. #20
    Dsc
    Dsc är inte uppkopplad
    Dscs avatar
    Senior
    Håller med. Om Propellerheads gjorde en Ipad app som kunde styra både Reason DAW och VST/AU pluginen skulle det göra en enorm skillnad i användningsvänlighet. Skillnaden i att använda Thor appen med touch interface och Thor i Reason kontrollerad med en mus är natt å dag.

  21. #21
    Audible Beauty
    Audible Beauty är inte uppkopplad
    Audible Beautys avatar
    Veteran
    Möjlighet att kunna dölja subkanaler till en outputbus i mixern och ta fram dem när man behöver. Möjlighet att kunna gruppera sequencerspår och sedan minimera/maximera dem som en slags trädstruktur tex för audiospårljudeffekter eller liknande.

  22. #22
    Smultronizer
    Smultronizer är inte uppkopplad

    Senior
    Multiout från exempelvis Omnisphere och Kontakt
    Att midipluggar typ Chtulhu ska funka
    Dölja mixerspår i grupper
    Skalbarhet på gränsnittet (Löst det genom en 4k 40” skärm 30cm från nyllet ;-) )

  23. #23

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Smultronizer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Multiout från exempelvis Omnisphere och Kontakt
    Att midipluggar typ Chtulhu ska funka
    Dölja mixerspår i grupper
    Skalbarhet på gränsnittet (Löst det genom en 4k 40” skärm 30cm från nyllet ;-) )
    Multi output audio på VST pluggar funkar fint. Att det bara går att ha en midi kanal in är lite kasst...
    Jag tycker dock att tex Kontakt är stökig att jobba med i multimidiläge så jag brukar kör en instans för varje ljud iallfall... oavsett DAW.

  24. #24
    Nomis
    Nomis är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    I sequencerns edit mode skulle jag vilja kunna högerklicka och få upp en ruta med verktygen för snabbval. Vet att Cubase hade (har fortfarande?) så en gång i tiden, det var väldigt praktiskt. Vore också bra om man slapp pricka exakt rätt med pennan på velocitystaplarna, och istället kunde markera något till höger om den stapel man vill ändra värde på.

  25. #25
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nomis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I sequencerns edit mode skulle jag vilja kunna högerklicka och få upp en ruta med verktygen för snabbval. Vet att Cubase hade (har fortfarande?) så en gång i tiden, det var väldigt praktiskt. Vore också bra om man slapp pricka exakt rätt med pennan på velocitystaplarna, och istället kunde markera något till höger om den stapel man vill ändra värde på.
    Keyboard short cut är annars ett alternativ för att byta verktyg.

  26. #26
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Önskar mig att Thor-appen som jag har betalt för, men inte kan ladda ner på ny iPad, läggs tillbaka i App Store.

    Kanske inte är ett så stort jobb att uppdatera den (om det nu behövs).

  27. #27
    Nomis
    Nomis är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Keyboard short cut är annars ett alternativ för att byta verktyg.
    Tack! Kände inte till genvägarna. Ska börja använda dem. Dock vill jag fortfarande helst ha en popup-ruta med verktygen.

  28. #28
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Skulle önska att de updaterade ”wavetables” eller vad det är i Malström. Lite extra nya samplingar skulle vara nice. Men det skulle givetvis bryta lite mot deras designfilosofi. Om att man ska kunna arbeta med låtprojekt oavsett version av Reason, och ändå kunna spela upp låtarna. Vet inte dock hur applicerbar den designfilosofin är längre i Reason. Med tanke på alla nya instrument den fått.

    I övrigt skulle jag inte tycka det vore dumt alls om de uppdaterade alla klassikerna, och la till lite coola funktioner. Att ge dom ett nytt lager ”färg” genom ett 2021 prisma. Lite som ifall det vore en Nord Lead modell. Och skaparna tänkte igenom vad en ny modell i serien skulle behöva. För att täcka behoven hos dagens allt kräsnare synthkranare. Det kanske är på G? Är väl en sampler som fått sig ett ansiktslyft i Reason 12?

  29. #29
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oxus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är väl en sampler som fått sig ett ansiktslyft i Reason 12?
    nä, det är helt ny enhet.
    (uppdaterade gamla enheter kunde väl få en ny siffra bara och så lät man originalet vara kvar också? Dr Octorex ersatte helt den gamla DrRex, som i sin något simplare design var lite mer "direkt" på nåt vis...)

  30. #30
    Smultronizer
    Smultronizer är inte uppkopplad

    Senior
    Reason as we know it is dead! Det är nu en plugin till andra DAW. Istället för att ha en marknad om 4% är det nu en möjlighet att nå hela marknaden med musikproduktion. Riskkapitalbolaget jublar, trogna användare gråter. Den bistra sanningen.

    Som 100% trogen Reason nörd så känner jag föga hopp, för strategen i mig (jobbar med detta) förstår beslutet till fullo…

    Innan folk börjar gaffla en massa så tänk efter… vilket vore det bästa för företaget? Utveckla massa små features som en väldigt liten användarbas tjatar om, eller istället bygga en modulär plattform som kan växa i alla DAW, och som är plattforms/teknikoberoende (ELK). Varför tror folk att de började med sin prenumerations modell? Ganska helgjutet, nya synthar, nya players, nya moduler och ett ever expanding soundlibrary

  31. #31
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Dsc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller med. Om Propellerheads gjorde en Ipad app som kunde styra både Reason DAW och VST/AU pluginen skulle det göra en enorm skillnad i användningsvänlighet. Skillnaden i att använda Thor appen med touch interface och Thor i Reason kontrollerad med en mus är natt å dag.
    Prova lite med steamlink :,-). Det där skulle kunna utvecklas.

  32. #32
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    nä, det är helt ny enhet.
    (uppdaterade gamla enheter kunde väl få en ny siffra bara och så lät man originalet vara kvar också? Dr Octorex ersatte helt den gamla DrRex, som i sin något simplare design var lite mer "direkt" på nåt vis...)
    Ja det hade ju varit en smart lösning!

  33. #33
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Smultronizer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Reason as we know it is dead! Det är nu en plugin till andra DAW. Istället för att ha en marknad om 4% är det nu en möjlighet att nå hela marknaden med musikproduktion. Riskkapitalbolaget jublar, trogna användare gråter. Den bistra sanningen.

    Som 100% trogen Reason nörd så känner jag föga hopp, för strategen i mig (jobbar med detta) förstår beslutet till fullo…

    Innan folk börjar gaffla en massa så tänk efter… vilket vore det bästa för företaget? Utveckla massa små features som en väldigt liten användarbas tjatar om, eller istället bygga en modulär plattform som kan växa i alla DAW, och som är plattforms/teknikoberoende (ELK). Varför tror folk att de började med sin prenumerations modell? Ganska helgjutet, nya synthar, nya players, nya moduler och ett ever expanding soundlibrary
    Ja det är intressant att följa utvecklingen, Propparna har koll på marknaden känns det som. Och som du säger riskkapitalbolagen vill se avkastning. Överlag så känns det som det börjar bli svårt att navigera bland alla olika prenumerationsmodeller där ute. Det är Splice, Reason, sen har vi väl en liknande utveckling att vänta kanske hos Native Instruments och Izotope?

    Kanske redan börjat, inte stenkoll på läget. Sen Elektron som väl ryktas eller ska börja med nån prenumerationsmodell? Och Roland Cloud.

    Det har varit intressant att följa Reasons utveckling från ett relativt stängt system. Till att det mer och mer blev en plugin. Kommer ihåg att re-wire breddade möjligheterna med Reason sjukt mycket. Och kunde lyfta produktionerna ett snäpp. Kände mig alltid väldigt kreativ med enbart Reasons egna enheter, men man saknade alltid de där fina prylarna som folk körde i Cubase t ex på den tiden. Så tänker mig att Propparna noga följde hur folk använde Reason. Och de har inte varit dummare än att de anpassat Reason efter användarnas produktionsmönster/preferenser.

    Det är svår balansgång, men det känns i alla fall som att dom har något för alla nu. Standalone, eller i FL/Logic/Cubase etc. Och sett som en plugin/instrument-bundle får man nog säga att det är ett väldigt unikt erbjudande. Är nyfiken på vad du saknar mest i Reason idag, eller skulle ha ändrat på?

    Jag själv hade inte kört Reason sen mitten på 00-talet, tills jag provade demot nyss. Så har inte varit en aktiv användare på länge. Mest följt det hela lite distans. Som ett ex man inte riktigt kunde släppa.
    Senast redigerat av Anubis den 2021-07-15 klockan 10:53.

  34. #34
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Dom gör nog affärsmässiga prioriteringar. Det krävs alldeles för mycket resurser för att Reason ska komma ikapp och kunna börja konkurrera med traditionella DAWs vad gäller sekvensering/arrangemang, varför man fokuserar på racket och andra sätt att tjäna pengar. Tekniskt sett alltid två steg efter alla andra när det kommer till funktioner som börjat bli standard. T ex: Det skulle väl krävas lite väl mycket overhaul/modernisering om man inte vill trycka in chord tracks och sånt med skohorn?

    Jag känner på lite samma sätt som inför Renoise. Dom borde höja ambitionerna och faktiskt börja innovera igen. Erbjud något nytt och cutting edge (som med racket) - eftersom dom ändå inte kan ligga on par med konkurrenterna på mer traditionella funktioner. Möjligheten att spela ett eget arrangemang live via midi ligger t ex up for grabs, bara som exempel

  35. #35

    Veteran
    De kan stoppa DAW utvecklingen när jag fått automatisk punch in/out rec mellan locators.

  36. #36
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Såg i en av de nyare videorna att det fanns i menyn att man kan se CPU-load.

    - Eftersom De-aktivera enheter i Reason 10 inte släpper CPU-resursen. Så är bounce to track 》De-aktivera , Inte ett fungerande arbetsflöde.

    Hoppas på en smart freeze funktion. A la Studio One.

    Customerbar mixer vore najs.
    Jag använder i princip aldrig 8 send. Varför kan jag inte göra min egen mixer med 3 sends och slippa lägga skärmutrymme på 5 jag inte använder.
    - Varför inte utbytbara moduler för Input/ Eq/Comp. RIKTIGA Emulerade moduler. Neve, SSL, API, digitala ofärgade 10 band, osv

    Organisation
    Folders, möjlighet att visa och gömma spår. Och som tidigare sagt möjlighet att gömma alla kablar utom de man drar. För de hänger för.

    Zoombara pottar vore najs
    De är så små..
    Exempelvis, När man lägger muspekaren på en pott skulle den "svullna" upp och bli hanterbar på en touchskärm.

    Ja jag vet att R12 har zoombart interface.. Men per pott eller exempelvis snabblockable 1-xx pottar.

    Har Reason 10 idag och Reasom 11Lite. Så har inte uppgraderat än.
    Senast redigerat av reverbsvansen den 2021-07-17 klockan 10:16.

  37. #37

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reverbsvansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såg i en av de nyare videorna att det fanns i menyn att man kan se CPU-load.

    - Eftersom De-aktivera enheter i Reason 10 inte släpper CPU-resursen. Så är bounce to track 》De-aktivera , Inte ett fungerande arbetsflöde.

    Hoppas på en smart freeze funktion. A la Studio One.

    Customerbar mixer vore najs.
    Jag använder i princip aldrig 8 send. Varför kan jag inte göra min egen mixer med 3 sends och slippa lägga skärmutrymme på 5 jag inte använder.
    - Varför inte utbytbara moduler för Input/ Eq/Comp. RIKTIGA Emulerade moduler. Neve, SSL, API, digitala ofärgade 10 band, osv
    Reason släpper inte CPU resurserna helt om man mutar. Men tex om jag kör ett ljud som tar 9% av CPUn och jag gör en bounce in place så går CPU loaden ned till 2% istället.
    Men jag håller med det borde finnas en riktig freeze funktion. Spana in Tracktion Waveform där man kan sätta freeze funktionen var som helst i ljudkedjan så du kan frysa tex synten men inte de efterföljande effektpluggarna. Helt grym freeze funktion, Kanske har Studio One samma?
    Å andra sidan hatar jag att frysa spår. Jag väljer bort CPU hoggande pluggar. Arbetsflöde är allt, slippa frysa är alltid mitt mål.

  38. #38
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Reason släpper inte CPU resurserna helt om man mutar. Men tex om jag kör ett ljud som tar 9% av CPUn och jag gör en bounce in place så går CPU loaden ned till 2% istället.
    Men jag håller med det borde finnas en riktig freeze funktion. Spana in Tracktion Waveform där man kan sätta freeze funktionen var som helst i ljudkedjan så du kan frysa tex synten men inte de efterföljande effektpluggarna. Helt grym freeze funktion, Kanske har Studio One samma?
    Å andra sidan hatar jag att frysa spår. Jag väljer bort CPU hoggande pluggar. Arbetsflöde är allt, slippa frysa är alltid mitt mål.
    Försöker också använda pluggar som inte hoggar, men på min HP-laptop konsumentmodell krävs det inte så mycket för att man skall tappa flytet och få crackles. Det är ju också så att De Rack-extensions som hoggar Reason tar knappt nån CPU i andra DAWar (!). Har testat Reason Rack med mitt R11 Lite.
    OAVSETT inställningar i Reason. Samma ljudkortsdrivis för interna, Asio4All.

    Det står en stationär dator i studiohörnan men jag behöver kunna flytta på mig med datorn i lägenheten.
    Sötbrödedagarna är över och jag har inte råd att köpa ny laptopdator, så jag hoppas på att Reason Studios skall införliva en frysfunktion för oss som inte har råd att köpa nya datorer hela tiden.

    Jag har redan flera olika DAWar, Studio One 4, Protools 2018 perpet, Nuendo 11 så kan inte ta in fler DAWar i leken som Tracktion då.
    Reason är roligt att göra musik i och man kan få upp ett schysst flow. Skulle bara önska att några punkter kunde bli bättre, egentligen vanliga grejer som finns i de flesta andra DAWar.

    Auto Punch in/out som du önskar, skulle jag inte tacka nej till heller!
    Senast redigerat av reverbsvansen den 2021-07-17 klockan 11:25.

  39. #39

    Veteran
    ASIO4ALL är ju inge vidare. Jag kör en 11 år gammal laptop med ett Scarlett ljudkort på låg latency med Reason. Kan köra nästan in i kaklet på CPUn innan jag behöver öka latency.
    Med ASIO4ALL är det hopplöst.

  40. #40
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ASIO4ALL är ju inge vidare. Jag kör en 11 år gammal laptop med ett Scarlett ljudkort på låg latency med Reason. Kan köra nästan in i kaklet på CPUn innan jag behöver öka latency.
    Med ASIO4ALL är det hopplöst.
    Ja, jag vet. Inte optimalt med Asio4All.

    Jag har ett Zoom U44 som presterar bättre men vill man köra direkt ut ur laptopen utan att bära med sig grejer, finns det inte mycket att göra.

    Exempelvis nu, ute på landet vid en sjö med en kopp semesterkaffe.

Liknande ämnen

  1. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2015-08-14, 02:15
  2. Byte från Reason till vad?
    Av prsk i forum Reason Studios
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2008-03-03, 10:08
  3. Vad kan Reason göra för mig?
    Av gibixx i forum Reason Studios
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2003-05-28, 22:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •