Resultat 1 till 28 av 28

Ämne: Google stängar av all dansk musik på youtube

  1. #1
    Emil
    Emil är inte uppkopplad
    Emils avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Google stängar av all dansk musik på youtube

    Her i Danmark foregår der forhandlinger mellem KODA (dansk organisation som varetager musikeres rettigheder, ligesom STIM i sverige) og google. Google vil betale 70% mindre end de i forvejen gør for plays på Youtube, og det har Koda sagt pænt nej tak til. Derfor lukker Google bare ned for al dansk musik...

    https://ekstrabladet.dk/musik/google...outube/8221564

    Jeg syntes det er ekstremt usympatisk, og ville ønske der fandtes et bedre alternativ!

  2. #2
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Gud så obehagligt. Ytterligare bevis för varför det är så problematiskt när ett antal jätteföretag har så stor makt över digital infrastruktur att de i princip kan tvinga fram vilka villkor de vill (hej Spotify!).

  3. #3
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag hoppas upphovsrättsorganisationerna gör gemensam sak (är KODA med i ICE?), för detta lär ju isf inte vara en engångsföreteelse.

  4. #4
    Emil
    Emil är inte uppkopplad
    Emils avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jeg tænker også at organisationerna i de skandinaviske lande nok er i stærk kommunikation for tiden... KODA bruger ICE, som TONO (Norge) og TEOSTO (Finland)

  5. #5
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag ser att de redan dealat med STIM. Återstår väl att se vad som sägs därifrån då.

  6. #6

  7. #7
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Svårt med Youtube och ersättning. Jag ser det mer som marknadsföringskanal där det skall vara gratis för lyssnaren att lyssna. Jag har inga reklambanners heller på mina klipp.
    Blir ju knepigt att Google måste betala ersättning när någon laddar upp sin egen låt. Då måste det ju kosta att lägga upp den i första läget och det vill man ju inte.
    Hoppas inte STIM gör samma misstag så all svensk musik raderas.

  8. #8
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag killgissar att stim tänker mer som du fc, men också att stims ”track record” är vassare än kodas (Aqua i all ära ) så de blir nog inte lika lätt överkörda.

    Problemet är väl musik som gemene man lägger upp. Om jag var storsäljande artist så ville jag ha vettig pröjs om andra tankar upp klipp på gamla plattor och livegig etc.

  9. #9
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Svårt med Youtube och ersättning. Jag ser det mer som marknadsföringskanal där det skall vara gratis för lyssnaren att lyssna. Jag har inga reklambanners heller på mina klipp.
    Blir ju knepigt att Google måste betala ersättning när någon laddar upp sin egen låt. Då måste det ju kosta att lägga upp den i första läget och det vill man ju inte.
    Hoppas inte STIM gör samma misstag så all svensk musik raderas.
    Problemet är att goggel inte håller med om att det är vad youtube ska vara till för. De vill att det ska vara en musikkanal som spotify och itunes, varesig folk vill ha det eller inte.
    Imogen heap skrev en del om hennes duster med googel när de försökte hävda att allt som finns på youtube automatiskt blir deras och ska in under google music.

  10. #10
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Det är jävligt surt av google och hålla på att utpressa innehållsmakare på det viset.

    Vemfan bryr sig om YouTube om inte innehållet där är intressant? Och vill man ha intressant innehåll, då får man fan betala vad det kostar!

    Jag brukar inte lacka ur på sånt här eftersom det i många fall i slutändan gynnar artister et al med uppmärksamhet/marketing osv. Men i det här fallet hade faktiskt det bästa varit om alla upphovsrättsorganisationer på jorden hakade på och drog tillbaka allt innehåll som är under deras vingar.

    Snopet det hade varit för google...

  11. #11
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är jävligt surt av google och hålla på att utpressa innehållsmakare på det viset.
    "Don't be evil" ströks från deras code of conduct för 2 år sedan.

  12. #12
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Don't be evil" ströks från deras code of conduct för 2 år sedan.
    Jag undrar fortfarande vad som sades när beslutet togs att man skulle ändra det.

    En så absurd grej liksom. "Nä vi känner inte riktigt att vi kan stå bakom dethär Don't be evil längre."

  13. #13
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Jag laddar upp gratis och har ingen reklam på min kanal (såvitt jag vet). Funkar det likadant oavsett vem som laddar upp? Nu är jag inget fan av 1984 Google men jag kan jag förstå Gogglarna i det här fallet. Hade jag varit dom så hade jag naturligtvis också försökt suga åt mig varenda krona som går. Musikindustrin kan gott dela med sig lite av alla konstiga kassettskatter och annat de själva roffar åt sig.

  14. #14
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag laddar upp gratis och har ingen reklam på min kanal (såvitt jag vet). Funkar det likadant oavsett vem som laddar upp? Nu är jag inget fan av 1984 Google men jag kan jag förstå Gogglarna i det här fallet. Hade jag varit dom så hade jag naturligtvis också försökt suga åt mig varenda krona som går. Musikindustrin kan gott dela med sig lite av alla konstiga kassettskatter och annat de själva roffar åt sig.
    Bara en liten del av kassettskatten går till musikindustrin men alla verkar tro att dom får allt. Google borde betala mer till musiker som ligger bakom mycket av det som drar besökare och pengar till deras stinna kssa inte mindre,

  15. #15
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Youtube ger betalt till rättighetsinnehavarna genom att man får betalt för reklam som läggs in på ens klipp där man äger rätten till musiken. Det är rätt bra betalt, så jag förstår verkligen inte hur KODA lyckats klanta till det.
    Använder man andras musik på ens video så blir det reklambanner där klick provisionen går till den som äger rätten till musiken. Så har Youtube fungerat sedan begynnelsen.

  16. #16
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Youtube ger betalt till rättighetsinnehavarna genom att man får betalt för reklam som läggs in på ens klipp där man äger rätten till musiken. Det är rätt bra betalt, så jag förstår verkligen inte hur KODA lyckats klanta till det.
    Använder man andras musik på ens video så blir det reklambanner där klick provisionen går till den som äger rätten till musiken. Så har Youtube fungerat sedan begynnelsen.
    Ja och nej. Som Ashaz var inne på innan så fungerar det även som en musiktjänst där musik distribueras genom aggregatorer precis som till Spotify, Apple Music, Deezer mfl.

  17. #17
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Det här är ju helt sjukt ju!

    Ska regeringar i olika länder besluta att bara stänga av all mänsklig kommunikation och glädje bara sådär?

  18. #18
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av LFOKringlan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här är ju helt sjukt ju!

    Ska regeringar i olika länder besluta att bara stänga av all mänsklig kommunikation och glädje bara sådär?
    Va’? Gör du en liknelse jag inte förstår? Inga regeringar är inblandade. Google är ett privat företag och koda en upphovsrättsorganisation.

  19. #19
    BoscoSync
    BoscoSync är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Svårt med Youtube och ersättning. Jag ser det mer som marknadsföringskanal där det skall vara gratis för lyssnaren att lyssna. Jag har inga reklambanners heller på mina klipp.
    Blir ju knepigt att Google måste betala ersättning när någon laddar upp sin egen låt. Då måste det ju kosta att lägga upp den i första läget och det vill man ju inte.
    Hoppas inte STIM gör samma misstag så all svensk musik raderas.
    "Sverige" ska tydligen redan vara överens med Google.

    Forhandlingen er et ledd i å snekre en fellesnordisk avtale for bruk av musikk på Googles plattformer, med Youtube og Youtube Music som sentrale deler. I Sverige skal avtalen allerede være i boks, mens danskene altså ikke er i mål ennå.
    Tydligen kräver danskarna mer betalt än övriga världen.

    Google på sin side bekrefter at de ikke er i mål med en ny avtale, men hevder samtidig at danskene krever mer enn resten av verden.

    – Koda ber om vesentlig mer enn det vi betaler våre andre partnere rundtom i verden, og det mener vi ikke er rimelig overfor våre andre partnere og innholdsskapere.
    https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/j...te-fra-youtube

  20. #20
    BoscoSync
    BoscoSync är inte uppkopplad

    Senior
    Jag pratade med en kille från Finland på ett annat forum igår och tydligen så skedde något liknande i Finland för ett antal år sedan. Då varade blockeringen av musik på Youtube i Finland bara i en dag. Enligt honom så var det google som vek ner sig. Vi får se vad som sker.

    Edit: Han skrev att Youtube vek ner sig. Osäker på om det var Google som ägde Youtube då.

  21. #21
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av BoscoSync Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag pratade med en kille från Finland på ett annat forum igår och tydligen så skedde något liknande i Finland för ett antal år sedan. Då varade blockeringen av musik på Youtube i Finland bara i en dag. Enligt honom så var det google som vek ner sig. Vi får se vad som sker.

    Edit: Han skrev att Youtube vek ner sig. Osäker på om det var Google som ägde Youtube då.
    OT: Ett Youtube utan Nightwish skulle skapa ett tredje världskrig bland användarna gissar jag.

  22. #22
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Va’? Gör du en liknelse jag inte förstår? Inga regeringar är inblandade. Google är ett privat företag och koda en upphovsrättsorganisation.
    Ursäkta mig.. gick lite fort där, var helt inne på allt angående TikTok vilket är ett annat ämne.

  23. #23
    Koda kan dra åt helvete, men kudos för att åtminstone _försöka_ sparka Google där det svider mest: i plånboken.

  24. #24

    Redaktör
    Mer från Koda:

    Citat Ursprungligen postat av Koda
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hvilken musik bliver blokeret på YouTube?
    YouTube har meddelt, at de vil blokere den musik, som Koda repræsenterer, fra den danske del af alle YouTubes tjenester. Koda repræsenterer stort set al dansk musik på YouTube, så det er primært den musik, som YouTube nu blokerer fra den danske del af YouTube. Internationale sange risikerer dog også at blive blokeret fra den danske del af YouTube, hvis der er et Koda-medlem, som har en andel på en international sang. Endelig vil der være sange, hvor det er et udenlandsk forvaltningsselskab, der har bedt Koda om at repræsentere deres rettigheder i Danmark, som vil kunne blive blokeret fra den danske del af YouTube – det gælder fx musik fra Norge, Finland og Island.
    Få svar på spørgsmål til Googles blokering af musik på YouTube

  25. #25
    Heavy Metal Kid
    Heavy Metal Kid är inte uppkopplad
    Heavy Metal Kids avatar
    Senior
    Norsk musikk berøres også av konflikten i Danmark.

    https://www.tono.no/norsk-musikk-ber...tube-uenighet/

  26. #26
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Vem vill lyssna på dansk eller norsk musik? Skämt åsido, borde det inte finnas lagar som gör att när man har monopol på en marknad så kan man inte göra vad som helst? MS tvingades böta massor för att de inkluderade en webbläsare kallad IE i sitt OS. Detta är mycket värre.

  27. #27
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vem vill lyssna på dansk eller norsk musik? Skämt åsido, borde det inte finnas lagar som gör att när man har monopol på en marknad så kan man inte göra vad som helst? MS tvingades böta massor för att de inkluderade en webbläsare kallad IE i sitt OS. Detta är mycket värre.
    Youtube är den näst mest använda sökmotorn efter Google. Snacka om monopol, samma företagsgrupp har de två mest använda sökverktygen. På EU nivå pågår lagstiftning om detta, fn görs en sk Public Consultation där företag och enskilda kan framföra sina synpunkter. USA är förbannade och tycker att deras företag ska få sköta sin business bäst de vill utan att vi lägger oss i.

    https://ec.europa.eu/digital-single-...es-act-package

    Det gäller inte bara Google och Youtube utan plattformar i största allmänhet, inklusive Amazon (snacka om maffialiknande monopol, ge oss en del av vinsten så för du göra affärer), Facebook, Booking, AirBnB, etc. Dessutom rör det skatter, fn betalar dessa jättar minimalt med skatt.

  28. #28
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Varför är den här kvar då

    https://youtu.be/ZyhrYis509A

Liknande ämnen

  1. Varför är Dansk musik bäst?
    Av Lackan i forum Skivor & artister
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2021-01-04, 14:42
  2. Musik på Google Play
    Av machinepop i forum Utgivning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-12-01, 13:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •