Resultat 1 till 58 av 58

Ämne: Underskattade eurorackmoduler

  1. #1
    Modulation
    Modulation är inte uppkopplad
    Modulations avatar
    Senior

    Question Underskattade eurorackmoduler

    Jo, nu äre så att jag inte vet om några.... jag håller ju på att bygga ihopa mitt rymdskepp fortfarande...
    Men det har lett mig in på vilka moduler som har lite så... javet inte om man ska kalla det "gömda funktioner", men kanske någon grej som du gjorde en gång, och som har förvandlat just den till en modul som är oumbärlig för hur du lattjar ljud.
    Kanske för en funktion som inte ens är vad den är gjord för. Kanske för att den har dålig ljudkvalitet, o det är exakt vad man vill ha ibland. Jag är själv inte så mån om att ljudkällan låter bra personligen, jag ägnar snarare tid åt att smutsa ner saker... men det är ju fint när det låter bra. Det är ju också en grej. kanske nån modul som inte gör något märkvärdigt, men faktiskt är sjukt bra sett till ljudkvalitén liksom! Underskattad alltså ^_^

    Så vad finns det för underskattade moduler? Sett till populäritet osv. Inge top 100 modulargrid grejer! Trots att jag inte har så mycket erfarenhet så tar det ju inte lång tid av surfande för att bli bekant med många av de "större" aktörerna i "scenen". Men det finns ju skitmycket, så nog fan finns det underskattade moduler tänker jag! Men en euronovis som mig hör gärna om nån knepig doepfermodul, eller nån som kan göra något som absolut ingen annan kan, eller nån modul som råkar ha unik egenskap som gör den till knas-ljud-go-to-no.1.

    Utveckla gärna varför de modulerna du tänker på är så grymma!

    HoHejSan!

  2. #2
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Självklart finns det några såna här. Nu kommer jag ju röja mina fina trick, men jag utgår ifrån att du vi gör olika musik och tänker olika ändå så det spelar mindre roll

    Ska länka till några exempel, om jag finner några på nätet.

    Utan inbördes rangordning
    1. Doepfer A-172 Min/max (hade, har numera MI Kinks istället, och även två Disting mk4 som har samma funktion)
    Mata med två olika VCOer, ut kommer kombinerad MIN resp MAX av de båda insignalerna. Koppla MIN till Vänster och MAX till höger och vips FET bredd på ljudet. Speciellt skönt är det på BASAR men även att blanda en ren karaktär och en kraftigt resonans karaktär. mumma.

    2. Audio Mod PAN via LPG (Low Pass Gate)
    Kör tex en pulsvåg genom en LPG (i mitt fall QMMG ch1) och pinga med en EXP från Maths. I Ch2 i QMMG plockar vi ut en kaskadfiltrerad puls och kopplar in i PAN MOD in på tex AZIMUTH2. Resultatet blir en fin, tjock och mustig karaktär. kör man en freqShifter före
    https://soundcloud.com/oskarlygner/qmmg-sync-rub

    https://soundcloud.com/oskarlygner/pdomk2fedwithfeedback

    Kör man en freqShifter före PAN MOD så blir det sjukt najs också!
    https://soundcloud.com/svensk-ljudporr/snyggers


    3. FILTER mod av Cut-Off E440 (med 75% res) av MATHS i loop-mode matad sågtand. Atk och Dcy styr hur mkt sågen bli uppmjukad samtidigt som övertoner från loopen adderas. Magiskt när RISE och FALL moduleras. Även perfa till typiska Vince Clarke Percussions.

    4. WMD SSM till sekventiella återkopplingsloopar med State Variable Filters (tex din Sync SARA). Otroligt mkt mys går att åstadkomma med detta.
    https://soundcloud.com/oskarlygner/ryb-ssm-fbk-loop-sara-2
    Senast redigerat av Odd Bob den 2020-07-24 klockan 22:54.

  3. #3
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    (Jag hoppas mycket på A-171-2 - som riktiga swissknivar. Har köpt tre stycken för att expandera min TTSH, men har ingen ström så har ej testat dem ännu Och med tanke på att jag hittat så många för en ganska billig peng så borde de ju vara underskattade)
    Senast redigerat av mad.gibbon den 2020-07-24 klockan 23:34.

  4. #4
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Doepfer tycker jag generellt är underskattat. Låter ofta bättre en dyrare ”boutique” märken.

  5. #5
    Modulation
    Modulation är inte uppkopplad
    Modulations avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Självklart finns det några såna här. Nu kommer jag ju röja mina fina trick, men jag utgår ifrån att du vi gör olika musik och tänker olika ändå så det spelar mindre roll

    Ska länka till några exempel, om jag finner några på nätet.

    Utan inbördes rangordning
    1. Doepfer A-172 Min/max (hade, har numera MI Kinks istället, och även två Disting mk4 som har samma funktion)
    Mata med två olika VCOer, ut kommer kombinerad MIN resp MAX av de båda insignalerna. Koppla MIN till Vänster och MAX till höger och vips FET bredd på ljudet. Speciellt skönt är det på BASAR men även att blanda en ren karaktär och en kraftigt resonans karaktär. mumma.

    2. Audio Mod PAN via LPG (Low Pass Gate)
    Kör tex en pulsvåg genom en LPG (i mitt fall QMMG ch1) och pinga med en EXP från Maths. I Ch2 i QMMG plockar vi ut en kaskadfiltrerad puls och kopplar in i PAN MOD in på tex AZIMUTH2. Resultatet blir en fin, tjock och mustig karaktär. kör man en freqShifter före
    https://soundcloud.com/oskarlygner/qmmg-sync-rub

    https://soundcloud.com/oskarlygner/pdomk2fedwithfeedback

    Kör man en freqShifter före PAN MOD så blir det sjukt najs också!
    https://soundcloud.com/svensk-ljudporr/snyggers


    3. FILTER mod av Cut-Off E440 (med 75% res) av MATHS i loop-mode matad sågtand. Atk och Dcy styr hur mkt sågen bli uppmjukad samtidigt som övertoner från loopen adderas. Magiskt när RISE och FALL moduleras. Även perfa till typiska Vince Clarke Percussions.

    4. WMD SSM till sekventiella återkopplingsloopar med State Variable Filters (tex din Sync SARA). Otroligt mkt mys går att åstadkomma med detta.
    https://soundcloud.com/oskarlygner/ryb-ssm-fbk-loop-sara-2
    Supernajs respons där minsann! Du hade inte behövt röja dina trix , jag tänkte mest på modulerna i sig :-). Men uppskattat av mig, och säkert andra också! <3

  6. #6
    Modulation
    Modulation är inte uppkopplad
    Modulations avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Doepfer tycker jag generellt är underskattat. Låter ofta bättre en dyrare ”boutique” märken.
    Jag minns nån tråd här på 99an som handlade lite om det där... typ vilka "doepfer moduler som är bra" eller nåt liknande. har tappat bort tråden däremot. De har iaf en phaser som jag är intresserad av, A-101-3. Jag är hyfsat kåt på phasers överlag, har använt dem till lite allt möjligt över åren, inte bara för att göra phasergrejor typ... mer om det nån annan gång, men själva modulen i sig, när ja kikar på den, verkar bära något unikt mot andra phasergrejer jag hittat. lär ju kunna bli lattjo med A-143-4an också.

  7. #7
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Fast ofta är det inte enskilda moduler tycker jag som gör skillnaden utan kombinationer. Mina trix är nog inte unika, men kanske använder inte folk dem så mkt. Jag älskar dem och använder dem i alla patchar jag gör

  8. #8
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Allt från Doepfer.

  9. #9
    Modulation
    Modulation är inte uppkopplad
    Modulations avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av fortyfiveknots Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Allt från Doepfer.
    Det är enbart här jag hört något dåligt om doepfer Så kanske en lokal 99 grej? annars är doepfer typ mest kända av alla, så går inte in under underskattade för mig, som jag tänker begreppet iaf :P

  10. #10
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modulation Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är enbart här jag hört något dåligt om doepfer Så kanske en lokal 99 grej? annars är doepfer typ mest kända av alla, så går inte in under underskattade för mig, som jag tänker begreppet iaf :P
    Tycker mig ana en tveksam inställning till Doepfer bland folk som precis börjar med euro. De tänker väl att det är skräp pga priset. Det enda jag kan invända mot Doepfer är att de är lite mer platskrävande än det mesta annat. Är plats inget problem är de grymma.

  11. #11
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av fortyfiveknots Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Allt från Doepfer.
    Allt från Blue Lantern. Om jag förstått det rätt så fanns viss tvivelaktighet (stöld) i en VCO layout, men de moduler jag ägt har verkligen levererat. Många smarta lösningar och inga bekymmer med byggkvalitet vill jag påstå.

  12. #12
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Hittade tråden om doepfer-favoriter. Ladik borde väl vara lite i samma kategori, men jag har inget av dem och kan inte uttala mig.

    Jag underskattar emellanåt gieskes no-drum, men så erinrar jag mig att den kan användas som trigg-delay förutom glitchapparat.

  13. #13
    fragster
    fragster är inte uppkopplad

    Senior
    Ladik midi->clock och deras line on/out är bra grejer. Kanske mer att kategorisera som ”prisvärda” än underskattade dock. Folk verkar ju redan veta att de är bra, typ.

  14. #14
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av fragster Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ladik midi->clock och deras line on/out är bra grejer. Kanske mer att kategorisera som ”prisvärda” än underskattade dock. Folk verkar ju redan veta att de är bra, typ.
    Exakt. Har hans 5-bandseq och gillar den, har även två till moduler på väg hem. Mycket trevlig kille att ha att göra med också.

  15. #15
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Asså öppen har ju sjukt många fina moduler som är mkt bra och underskattade.

    A-124 Wasp Filter, underbart att återkoppla till sig själv, smutsigt och vått samtidigt


    A-149-1 Clocked Random voltages. mkt prisvärd slump


    A-172 Min/max, underbar att föda med 4 olika signaler, tex 2 CV och 2 audio... magi rullar ut i höger och vänster


    A-151 Seq Switch, perf för mono/poly emulering med 4 tex en VCO A-110


    A-152 Addr Switch, Asfin att gör rytmiskt ljudkul alá mono/poly, blanda flera olika VCOer och återkoppla vissa. Mumma.

  16. #16
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag som bara äger fem euromoduler säger: Aira Torcido - låter mest röv som dist. Kan bli det mesta i mjukvara. Sedan min blev ett dubbelt formantfilter blev den riktigt användbar och grymt välljudande för småpengar.

  17. #17
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag som bara äger fem euromoduler säger: Aira Torcido - låter mest röv som dist. Kan bli det mesta i mjukvara. Sedan min blev ett dubbelt formantfilter blev den riktigt användbar och grymt välljudande för småpengar.
    Mottager gärna tips på mjuka patchar! Har Bitrazer (som jag använder ganska friskt som bitkross), men har aldrig riktigt gjort något spännande med editorn. Kanske för att jag tycker att det får plats lite få moduler för något riktigt fett bygge, men visst verkar den praktisk.

    Är det för övrigt möjligt att låta en ingång förbli oförändrad och köra något annat på den andra?

  18. #18
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Modulation Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är enbart här jag hört något dåligt om doepfer Så kanske en lokal 99 grej? annars är doepfer typ mest kända av alla, så går inte in under underskattade för mig, som jag tänker begreppet iaf :P
    Jag tänker att om något är underskattat så är det inte dåligt. Snarare bättre än väntat. Därav mitt inlägg om doepfer. Jag har uppfattningen att många ser ner på dem för att de är så stora på marknaden och ”för vanliga”. Det leder till att folk ej ser deras potential.

  19. #19
    stilnocturnal
    stilnocturnal är inte uppkopplad
    stilnocturnals avatar
    Senior
    Jag tycker den här tråden behöver en bump. Jag har precis kommit igång med euro och efter att ha sett enoooormt mycket youtube-filmer på vägen hit (innan suget blev för stort och jag bara körde) så kan jag konstatera att det verkar finnas ett 10-15-tal moduler som förekommer hela tiden. Säkert för att de är väldigt bra också, såklart. Men det lär finnas GEMS därute? Moduler man inte vet att man behöver och aldrig kommer få reda på men som ni sitter därute i stugorna och bara LEVER för?
    Senast redigerat av stilnocturnal den 2021-03-05 klockan 06:57.

  20. #20
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Tja. Harvestman HertzDonut mk1.

  21. #21
    Modulation
    Modulation är inte uppkopplad
    Modulations avatar
    Senior
    ssf percussion synthesizer ser ja inte så mycke hyllningar över, men den e fan grym.

  22. #22
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    AJH Sonic XV har levererat många gånger mer än jag trodde. Lite annorlunda sound och approach än många andra, men har visat sig vara både ett svinbra komplement i en ljudbild och mer flexibel än man kan tro.

  23. #23
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tja. Harvestman HertzDonut mk1.
    100%!! sjukt bra.

    Jag vill slå ett slag för Flame Tame Machine och Doepfer A-171-2 VCS. Även Doepfer A-143-1 Complex Envelope Generator - sjukt bra!

  24. #24
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Det här med att leta rätt på MK1 av populära moduler kan helt klart löna sig.

    Skulle rekommendera RYO:s moduler som numera bara går att hitta begagnade. Riktigt bra grejer.

  25. #25
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Även Doepfer A-143-1 Complex Envelope Generator - sjukt bra!
    Verkligen! Jag hade mer kul med den än med maths som jag hade samtidigt. Den funkar tillochmed som oscilator.

  26. #26
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Då slår jag ett slag för Compare 2 och Antiphon.

  27. #27
    Modulation
    Modulation är inte uppkopplad
    Modulations avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av bing Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då slår jag ett slag för Compare 2 och Antiphon.
    +1 för antiphon. Härligt å FM modda lite vad man vill. Om man har vcas fört.

    Kan på tal om vcas även nämna Clump fr nonlinear circuits, och typ allting fr nonlinear circuits.

  28. #28
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Självklart finns det några såna här. Nu kommer jag ju röja mina fina trick, men jag utgår ifrån att du vi gör olika musik och tänker olika ändå så det spelar mindre roll

    Ska länka till några exempel, om jag finner några på nätet.

    Utan inbördes rangordning
    1. Doepfer A-172 Min/max (hade, har numera MI Kinks istället, och även två Disting mk4 som har samma funktion)
    Mata med två olika VCOer, ut kommer kombinerad MIN resp MAX av de båda insignalerna. Koppla MIN till Vänster och MAX till höger och vips FET bredd på ljudet. Speciellt skönt är det på BASAR men även att blanda en ren karaktär och en kraftigt resonans karaktär. mumma.

    2. Audio Mod PAN via LPG (Low Pass Gate)
    Kör tex en pulsvåg genom en LPG (i mitt fall QMMG ch1) och pinga med en EXP från Maths. I Ch2 i QMMG plockar vi ut en kaskadfiltrerad puls och kopplar in i PAN MOD in på tex AZIMUTH2. Resultatet blir en fin, tjock och mustig karaktär. kör man en freqShifter före
    https://soundcloud.com/oskarlygner/qmmg-sync-rub

    https://soundcloud.com/oskarlygner/pdomk2fedwithfeedback

    Kör man en freqShifter före PAN MOD så blir det sjukt najs också!
    https://soundcloud.com/svensk-ljudporr/snyggers


    3. FILTER mod av Cut-Off E440 (med 75% res) av MATHS i loop-mode matad sågtand. Atk och Dcy styr hur mkt sågen bli uppmjukad samtidigt som övertoner från loopen adderas. Magiskt när RISE och FALL moduleras. Även perfa till typiska Vince Clarke Percussions.

    4. WMD SSM till sekventiella återkopplingsloopar med State Variable Filters (tex din Sync SARA). Otroligt mkt mys går att åstadkomma med detta.
    https://soundcloud.com/oskarlygner/ryb-ssm-fbk-loop-sara-2
    Attans, du fick mig att leta upp en beg 172'a. Mycket coola grejer man kan göra med min/max/stereo, faktiskt enda gången jag kan tänka mig att panna bas i stereo, när den ändå blir rock solid i mono (alla PA kör monobas). Jag såg att Erica Synths har haft en pico "A Logic" som kan samma sak, men den är också ur produktion.

  29. #29
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Noise Engineering Mimetic Digitalis, allt kom till liv med denna

  30. #30
    972 0904
    972 0904 är inte uppkopplad

    Senior
    MFB Osc03

    Helt okej oscillator x3 med ringmod och noise.

  31. #31
    baraoscar
    baraoscar är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Vet inte hur underskattad den är egentligen, men mina Mutable Stages fick fan golvet att lyfta när jag installerade den senaste Qiemem-firmwaren. Behövde en envelope follower - fick 12 plus lika många turing machines och massa annat.

  32. #32
    Bobbfett
    Bobbfett är inte uppkopplad
    Bobbfetts avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    +1 på stages, helt galen med nya alt firmwaren, och allt går att växla till bipolärt. Begagnad ett galet kap

  33. #33
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bobbfett Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1 på stages, helt galen med nya alt firmwaren, och allt går att växla till bipolärt. Begagnad ett galet kap
    Helt enig. ”Behöver jag verkligen den?” med en Maths och en Function i racket tänkte jag. ”Blir det inte överlapp?” Sjukt nöjd med mitt köp med Qiemem installerad!

    Men Stages är väl knappast en underskattad modul?

    Min röst skulle nog gå till Shakmat Time Wizard, den har jag haft mycket kul med!

  34. #34
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Frap Tools 321, 3 kanaler kompakt inverter, offset, attenuator och mixer..

    Överlag är utilities ofta underskattade

  35. #35
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    NLC är väl lite underskattat.. använder Hypster och Let's Splosh i varenda patch i princip. Ser många racks utan vare sig logik eller switchar, så tja, lite underskattat kanske, jag tycker doepfer's 4HP switchar är bra, no-nonsense grejer som alltid från Doepfer. Feedback modules mixers är trevliga, deras juno chorus också, låga priser också.

  36. #36
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    NLC är definitivt inte underskattade här. Eftersom man måste beställa dem från Australien (eller hitta en begagnad) är det kanske inte alla som slår till, eller ens känner till dem. Mycket enklare att handla moduler på det lokala snabbköpet som har standardutbudet.

  37. #37
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Inget svårt att hitta en som kan göra dom åt dig, bara kolla te.x modular grid. Vet en kille från Italien som gör dom, brukar ta c:a 2-3 dagar. Lika lätt att beställa som från EFN i princip

    Detta forum har också folk som kan göra moduler, bara fråga under köpes...

  38. #38
    972 0904
    972 0904 är inte uppkopplad

    Senior
    WMD/SSF Modbox

    6hp, massor av möjligheter.

  39. #39
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag tycker Pittsburgh verkar allmänt underskattade här på 99:an. Jag har i stort sett lagt ner euro nu och sålt allt, men har haft massor med Pittsburgh-moduler och gillat dem allihop. En modul som jag tycker flugit särskilt under radarn och som jag tyckte var grymt rolig och dessutom utrymmeseffektiv var deras Lifeforms Micro Sequence.

  40. #40
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker Pittsburgh verkar allmänt underskattade här på 99:an. Jag har i stort sett lagt ner euro nu och sålt allt, men har haft massor med Pittsburgh-moduler och gillat dem allihop. En modul som jag tycker flugit särskilt under radarn och som jag tyckte var grymt rolig och dessutom utrymmeseffektiv var deras Lifeforms Micro Sequence.
    Den verkar väldigt intressant. Har blängt på den ett antal gånger och undrat varför de inte syns oftare i racken vs tex Mimetic Digitalis.

  41. #41
    sonicaddiction
    sonicaddiction är inte uppkopplad
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Addac 603 VC Triple Bandpass Filter.

    Används i i stort sett alla mina patchar, antingen som trummaskin, polyfonisk ping-generator, multibands-distorsion, vanligt bandpassfilter, simulerat lågpassfilter eller högpassfilter genom att modulera bandbredden med frekvensen i botten respektive toppen, fm synth, allmän sinus-generator (med waveshaping via feedback), formant-filter mm...

    ...eller en kombination av flera av dem!

    Blev tyvärr aldrig riktigt kompis med min Buchla 291e då jag inte hunnit fatta grejen med bandpassfilter men Addac 603 plus en envelop-generator, lite brus och en enkel sequencer är som en egen groove-box!

    Fina ping:
    https://www.youtube.com/watch?v=npTXcmKoaoc
    https://www.youtube.com/watch?v=yfz3N2fL9gE


    Bandpass dist frammåt slutet:
    https://www.youtube.com/watch?v=FTepGazTl44

    Trummor:
    https://www.youtube.com/watch?v=DwmmL7_nND4
    https://www.youtube.com/watch?v=Vp31Jz8xKnQ (samplade från 603)
    https://www.youtube.com/watch?v=x3RWs-18nLQ (lite konstigare)
    https://www.youtube.com/watch?v=adGLtkspH_Q (samplad kick från 603)

  42. #42
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Addac:en verkar trevlig

  43. #43
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Compare 2.

  44. #44
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Wmd Synchrodyne!

  45. #45
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bing Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Compare 2.

  46. #46
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Ni som har min/max (tex a172, kinks eller disting ) har väl provat att le när ni föder med inputs med tex En Långsam såg och en snabb sinus och det ur höger (max) och vänster (min) ramlar ut magimys? !

  47. #47
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni som har min/max (tex a172, kinks eller disting ) har väl provat att le när ni föder med inputs med tex En Långsam såg och en snabb sinus och det ur höger (max) och vänster (min) ramlar ut magimys? !
    Testade med Disting igår och det var mysigt. Blev rätt mysigt att modulera vågformerna också *ler*

  48. #48
    972 0904
    972 0904 är inte uppkopplad

    Senior
    Bubblesound dlADSR, supersnärtig dubbel adsr med en hel del extra.

  49. #49
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Juno60;35972[B
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    [/B]01]Testade med Disting igår och det var mysigt. Blev rätt mysigt att modulera vågformerna också *ler*
    Jajamän! Jag är beroende.

  50. #50
    apaleet
    apaleet är inte uppkopplad
    apaleets avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    vilken underbar tråd! nu har jag bara hållt på m euro sen i mars och fick då med Bastl little nerd till mitt case. Den gör alltid nått även nu när man byggt ut tycker jag

  51. #51
    fiskpaj
    fiskpaj är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    MI Frames! Crossfader, galet envelope, mixer, generera preset-voltages till andra moduler, koppla feedback till FX, blinkar fint. Stor fin ratt som kan ändra allt i patchen, för att sedan komma tillbaks exakt där man var. Bra modul, ingen verkar använda den utom jag.
    Senast redigerat av fiskpaj den 2021-10-16 klockan 23:13. Anledning: Stavning

  52. #52
    sonicaddiction
    sonicaddiction är inte uppkopplad
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av fiskpaj Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    MI Frames! Crossfader, galet envelope, mixer, generera preset-voltages till andra moduler, koppla feedback till FX, blinkar fint. Stor fin ratt som kan ändra allt i patchen, för att sedan komma tillbaks exakt där man var. Bra modul, ingen verkar använda den utom jag.
    Undrar hur kul den skulle vara tillsammans med Worng Vector Space. Ett par kanaler cv som genererar många fler kanaler cv och sen kan man sätta lite preset/keyframes i det. Skulle kunna vara användbart och kreativt!

  53. #53
    303infinity
    303infinity är inte uppkopplad
    303infinitys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av fiskpaj Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    MI Frames! Crossfader, galet envelope, mixer, generera preset-voltages till andra moduler, koppla feedback till FX, blinkar fint. Stor fin ratt som kan ändra allt i patchen, för att sedan komma tillbaks exakt där man var. Bra modul, ingen verkar använda den utom jag.
    Jag använde och gillade den under ett tag, men till slut så tröttnade jag på att alla inställningar/state försvann när man stängde av euroracket.

    Skulle gärna se en ny modul som inte förlorade "state vid power off"

  54. #54
    fiskpaj
    fiskpaj är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av sonicaddiction Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Undrar hur kul den skulle vara tillsammans med Worng Vector Space. Ett par kanaler cv som genererar många fler kanaler cv och sen kan man sätta lite preset/keyframes i det. Skulle kunna vara användbart och kreativt!
    Ooooooooo!

    Citat Ursprungligen postat av 303infinity Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag använde och gillade den under ett tag, men till slut så tröttnade jag på att alla inställningar/state försvann när man stängde av euroracket.

    Skulle gärna se en ny modul som inte förlorade "state vid power off"
    Ånej, den modulen är ju MI Frames! Tyvärr måste man hålla in ”ADD”-knappen i fem sekunder, men jag har för vana att alltid göra det när jag rattat in nåt shysst. Då sparar den allting exakt som det är genom power cycles.

  55. #55
    303infinity
    303infinity är inte uppkopplad
    303infinitys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av fiskpaj Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ånej, den modulen är ju MI Frames! Tyvärr måste man hålla in ”ADD”-knappen i fem sekunder, men jag har för vana att alltid göra det när jag rattat in nåt shysst. Då sparar den allting exakt som det är genom power cycles.
    Anledningen till det är att den just inte klarar av att spara states vid reset. Den måste skriva det till dess permanenta minne, till skillnad från modernare digitala moduler som kan spara sin buffer live, och utan att det påverkar modulens funktion under sparprocessen

    Jag missade att spara rätt regelbundet då mitt rack är rätt stort, och det blev ett rejält irritationsmoment efter några månader.

    Gjorde mig av med alla moduler som betedde sig så (inkl Maths pga cycle), och att kunna stänga av och starta modularen normalt utan att något förändras är för mig ovärdeligt

  56. #56
    fiskpaj
    fiskpaj är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Så sant. Magin med modular försvinner om man måste komma ihåg att spara, hålla på med uppdateringar och så vidare.

  57. #57
    303infinity
    303infinity är inte uppkopplad
    303infinitys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av fiskpaj Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så sant. Magin med modular försvinner om man måste komma ihåg att spara, hålla på med uppdateringar och så vidare.
    Skulle oerhört gärna se en mk2 av Frames där det här är fixat. Ska nog maila och be om det

  58. #58
    odlarn
    odlarn är inte uppkopplad
    odlarns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 972 0904 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bubblesound dlADSR, supersnärtig dubbel adsr med en hel del extra.
    Skaffade mig en för ett tag sedan. Dundermodul!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •