Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Aux send/return och stereo

  1. #1
    readyletsgo
    readyletsgo är uppkopplad nu
    readyletsgos avatar
    Senior

    Aux send/return och stereo

    Om jag kopplar ex. monomachine genom dynacord drp 20 och sedan till en stereoingång på mixern är allt frid och fröjd, dvs. jag kan panorera både på monomachine och på mixerns kanalstrip.

    Men om jag kopplar som följer händer inget öht om jag vill panorera. Är det så här det funkar med aux/send eller kopplar jag fel? Är det något jag missat?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2020-07-19 kl. 18.01.26.png 
Visningar:	52 
Storlek:	1,12 MB 
Id:	95677

  2. #2
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Send är mono, så du skickar bara en send till drp:n och sen retur två monokanaler. Du kan bara panorera fx-return.

  3. #3
    readyletsgo
    readyletsgo är uppkopplad nu
    readyletsgos avatar
    Senior
    Ok, har förstått att send skickar mono. Fast i bilden ovan använder jag ju två send, borde inte panorering funka då? Nåväl, kopplade bort den ena send, problemet är då att signalen bli lite starkare åt höger om jag maxar send och return, detta sker oavsett effektenhet, vad kan det bero på?

    Fan, vill bara att aux send/return ska funka så som det gör när man routar synth > effekt > mixer... Är det kopplat som ovan kan jag ju inte använda mig av monomachines pingpongdelay, vilket suger.

  4. #4

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av readyletsgo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, har förstått att send skickar mono. Fast i bilden ovan använder jag ju två send, borde inte panorering funka då? Nåväl, kopplade bort den ena send, problemet är då att signalen bli lite starkare åt höger om jag maxar send och return, detta sker oavsett effektenhet, vad kan det bero på?

    Fan, vill bara att aux send/return ska funka så som det gör när man routar synth > effekt > mixer... Är det kopplat som ovan kan jag ju inte använda mig av monomachines pingpongdelay, vilket suger.
    Har du bara blötsignal på reverbet? Eller har du även med den torra signalen?

  5. #5
    readyletsgo
    readyletsgo är uppkopplad nu
    readyletsgos avatar
    Senior
    Tror det korrekt svaret är att jag har med den torra, dvs. "post fader", vill gärna använda mig av dem, vilket ju inte blir möjligt om "pre fader" aktiveras.

  6. #6
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Även om du tar bägge aux så är de fortfarande mono, allt ligger dead center. Enda sättet att få delayet med är att köra mm direkt in i drp:n tyvärr.

  7. #7
    marcatta
    marcatta är inte uppkopplad

    Senior
    Om du kopplar in left och right från monomachine på varsin monokanal och hårdpanorerar dessa så borde du kunna skicka left på send 1 och right på send 2. Returerna kan du sedan skicka in på två nya kanaler som du hårdpanorerar. Om du har kanaler över vill säga.

  8. #8

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Även om du tar bägge aux så är de fortfarande mono, allt ligger dead center. Enda sättet att få delayet med är att köra mm direkt in i drp:n tyvärr.
    Bra tänkt flussmedel!

    Jag skulle valt två monokanaler och på den vänstra valt send 1 och på den högra valt send 2. Då kan man skicka send 1 till vänster kanal på reverbet och send 2 till höger på reverbet. Och glöm inte stänga av den torra signalen på reverbet.

  9. #9

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av marcatta Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du kopplar in left och right från monomachine på varsin monokanal och hårdpanorerar dessa så borde du kunna skicka left på send 1 och right på send 2. Returerna kan du sedan skicka in på två nya kanaler som du hårdpanorerar. Om du har kanaler över vill säga.
    Precis... eller på en stereoretur.
    Förutsätter att reverbet också är true stereo...

  10. #10
    readyletsgo
    readyletsgo är uppkopplad nu
    readyletsgos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Även om du tar bägge aux så är de fortfarande mono, allt ligger dead center. Enda sättet att få delayet med är att köra mm direkt in i drp:n tyvärr.
    Citat Ursprungligen postat av marcatta Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du kopplar in left och right från monomachine på varsin monokanal och hårdpanorerar dessa så borde du kunna skicka left på send 1 och right på send 2. Returerna kan du sedan skicka in på två nya kanaler som du hårdpanorerar. Om du har kanaler över vill säga.
    Detta verkar funka. Men varför skulle jag vilja skicka returerna till två hårdpanorerade kanaler när aux return finns? Testade det och fick bara massa oljud. Min ovilja att behöva hantera 2 faders för 1 ljudalstrare inser jag måste tas itu med.

    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis... eller på en stereoretur.
    Förutsätter att reverbet också är true stereo...
    Med en stereoretur menas 1 av de 2 aux return's va? Vad jag vet så ska det vara true stereo.

  11. #11

    Veteran
    Med frågan true stereo gäller Dynacorden. Alla effekter är inte true stereo utan kan lika gärna matas med en enda send eftersom enhetens effekter ändå inte tar hänsyn till panorering.

  12. #12

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med frågan true stereo gäller Dynacorden. Alla effekter är inte true stereo utan kan lika gärna matas med en enda send eftersom enhetens effekter ändå inte tar hänsyn till panorering.
    Det verkar som Dynacorden är true stereo, men i praktiken brukar det inte göra särskilt stor skillnad i en mix, i mina öron iallafall. De flesta reverb och andra hårdvarueffekter på aux körs i regel som mono in/stereo ut (vilket iofs också är delvis av praktiska skäl som ursprungsfrågan här).

Liknande ämnen

  1. Shure Auxpander, send, return och annat meck
    Av machinepop i forum Effekter
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-12-11, 20:40
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-09-27, 14:03
  3. Effekt send och return på mixerbord
    Av AndreL i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-09, 19:09
  4. Send+Return+Fan+Moster
    Av bmeeks i forum Ableton
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-17, 13:28
  5. Stereo AUX send
    Av Roberth i forum Logic
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2004-03-21, 20:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •