Resultat 1 till 31 av 31

Ämne: Pedal Steel

  1. #1
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran

    Pedal Steel

    Märkligt nog hittar jag ingen tråd om detta klassiska syntpopinstrument här på 99:an?!

    Jag har i omgångar de senaste tjugo åren GAS:at rätt svårt på att shoppa mig en pedal steel. Jag tycker det kan låta så sjukt vackert!

    För kanske femton år sen var jag bra nära att slå till. Jag fick tips om att ringa nån superduperexpert, som jag tror var legendaren Janne Lindgren, salig i åminnelse. Han skulle kunna hjälpa mig att hitta ett instrument och kanske också övertalas att ge mig lite lektioner.

    Det slutade med att han istället övertalade mig om att inte ge mig in i pedal steel-träsket. "Du ska inte tro att det är ungefär som att spela gitarr. Du måste verkligen vara dedicerad och beredd att slita hårt." Det, samt en låååång serie Youtube-filmer om hur man stämmer skiten fick mig att backa.

    Men nu är den här igen, GAS:en.

    Nån som har nån erfarenhet av instrumentet?

  2. #2
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag säger som om alla andra instrument. Skaffa och kör bara. Har ingen själv tyvärr, men spelade i ett syntrockband som hade en. Väldigt syntigt stränginstrument! Volympedal, wah och andra effekter gör den ännu bättre.

  3. #3
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag säger som om alla andra instrument. Skaffa och kör bara. Har ingen själv tyvärr, men spelade i ett syntrockband som hade en. Väldigt syntigt stränginstrument! Volympedal, wah och andra effekter gör den ännu bättre.
    Syntigt..?!!?


    https://youtu.be/g4bG-t5iUe0

  4. #4
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Edit... snarare lap steel iofs...

  5. #5
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Sammanhanget gör grejen såklart

    Bandet jag var med i spelade mörk syntig tung musik. Sättningen var sång, sång, Pianet/Ensoniq SQ, kontrabas, elgitarr, sixtrak (jag), trummaskin, pedal steel. Det var oftast fett

  6. #6
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Edit... snarare lap steel iofs...
    Helt makalöst! Jag har sett honom med Jackson Browne ett par gånger.... bara bäst!

  7. #7
    fragster
    fragster är uppkopplad nu

    Senior
    Är en lap steel moddad på nåt sätt? Eller är det bokstavligen en knägitarr?

    /okunnig

  8. #8
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av fragster Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är en lap steel moddad på nåt sätt? Eller är det bokstavligen en knägitarr?

    /okunnig
    Den kan vara både och. Har funnits dedicerade lap steel-gitarrer sen femtiotalet, i princip som en vanlig elgitarr, men med en kropp inte mycket bredare än halsen. Men många lägger bara ner en vanlig gitarr i knät.

  9. #9
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den kan vara både och. Har funnits dedicerade lap steel-gitarrer sen femtiotalet, i princip som en vanlig elgitarr, men med en kropp inte mycket bredare än halsen. Men många lägger bara ner en vanlig gitarr i knät.
    Man spelade väl iofs lap steel även innan elgitarren. Samma sak gäller där dock, ursprunget var att man lade en vanlig gitarr, eller en resonatorgitarr i knäet, varefter en del tillverkare tog fram gitarrer avsedda att ligga i knäet.

  10. #10
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Billigt om man vill testa lap steel...

    https://www.thomann.de/se/harley_benton_slider_ii.htm

  11. #11
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Skillnaden mellan lap steel och en "modern" pedal steel är ganska milsvidd. Historiskt sett har de gemensamma rötter, men från det att man började tillföra pedaler och sålunda uppfann pedal steel-gitarrer på femtiotalet, så kan man väl säga att lap steel-gitarrer är människoapor, pedal steel-gitarrer släktet homo. Nånstans runt slutet av femtiotalet/början av sextiotalet tillförde man dessutom knäspakar. Och så småningom dök dessutom dubbelhalsade upp. Och Homo Erectus blev Homo Sapiens.

    Missförstå mig rätt, jag har inget emot vare sig chimpanser eller lap steel-gitarrer! Men det jag är sugen på är en pedal steel-gitarr, inget annat. De spelas väldigt annorlunda och låter väldigt olika.

  12. #12
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag säger som om alla andra instrument. Skaffa och kör bara.
    Tyvärr är de både svåra att få tag i och förbaskat dyra, så det är inget man bara går och köper för att leka runt lite. Inte jag åtminstone. Ett begagnat budgetinstrument kan lätt kosta 20.000 kr eller mer.

    Jag tror nog att jag kan få ut musikaliskt användbara grejer från en pedal steel-gitarr, men frågan är hur mycket jobb det är att lära sig spela s.a.s. på "klassiskt" pedal steel-vis.

    En större fråga för mig är dock underhållsbiten och vad man egentligen kompromissar med om man köper ett "budgetinstrument". De är mekaniskt grymt komplicerade och jag vet inte vad man egentligen riskerar om man köper ett "billigt" nybörjarinstrument. Det vore ju inget kul att lägga 20.000 kr på nåt som är svårt att hålla funktionsdugligt.

    Sen är det frågan om en eller två halsar. Vill man ha en seriös pedal steel-gitarr så ska den uppenbarligen ha två halsar, som man stämmer olika. Men vad förlorar man egentligen om man köper en enhalsad? Jag har förstås googlat en massa, men det vore ju kul att kunna diskutera med nån som har personlig erfarenhet.

    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har ingen själv tyvärr, men spelade i ett syntrockband som hade en. Väldigt syntigt stränginstrument! Volympedal, wah och andra effekter gör den ännu bättre.
    Jag förstår vad du menar med syntigt. Tror jag åtminstone. Nu GAS:ar jag kanske mest pga min svaghet för sånt som Neil Young, CSNY och en del mer "seriös" country. Men jag inbillar mig också att man kan ha väldigt kul med en pedal steel körd genom både gitarrpedaler och syntfilter, för högst otraditionella ljud.

  13. #13
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De spelas väldigt annorlunda och låter väldigt olika.
    Blues/rock vs Hawaii-gitarr



    https://youtu.be/obuzW4N-8Pc

  14. #14
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage

  15. #15
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, han visar skillnaden tydligt. Fast han kanske skulle kollat nivåerna lite, man hörde ju inte direkt vad han sade när han spelade samtidigt. Men det där sättet som en pedal steel s.a.s. dubbelglider till rätt toner, genom kombinationen av stålet och pedalerna/knäspakarna, jag är så svag för det ljudet! Som antagligen är exakt det som en del tvärtom hatar med instrumentet.

  16. #16
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blues/rock vs Hawaii-gitarr



    https://youtu.be/obuzW4N-8Pc
    Hawaii-gitarr spelades ju faktiskt ursprungligen på samma sätt som bluesens slidegitarr. Det är t.o.m. så att de första kända fallen av slidegitarr är Hawaii-gitarr, inte blues. (Huruvida Hawaii-liret inspirerade bluesmusikerna eller om det snarare handlade om kongruent evolution är en annan femma.) Yngve Stoor själv använde väl mest en lap steel-gitarr, inte pedal steel.

    - - - Uppdaterad - - -

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	R-12455513-1535629644-6324.jpeg.jpg 
Visningar:	17 
Storlek:	101,8 KB 
Id:	95559

  17. #17
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Det finns sample libraries med pedal steel. Givetvis inte samma sak som att spela riktigt instrument men om du vill testa om ljudet passar i dina låtar.

  18. #18
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Pedal steel är coolt, tyvärr kan jag inte spela själv, men funkar fint i diverse stilar.


    https://youtu.be/4jySDtz8QME

  19. #19
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skillnaden mellan lap steel och en "modern" pedal steel är ganska milsvidd. Historiskt sett har de gemensamma rötter, men från det att man började tillföra pedaler och sålunda uppfann pedal steel-gitarrer på femtiotalet, så kan man väl säga att lap steel-gitarrer är människoapor, pedal steel-gitarrer släktet homo. Nånstans runt slutet av femtiotalet/början av sextiotalet tillförde man dessutom knäspakar. Och så småningom dök dessutom dubbelhalsade upp. Och Homo Erectus blev Homo Sapiens.

    Missförstå mig rätt, jag har inget emot vare sig chimpanser eller lap steel-gitarrer! Men det jag är sugen på är en pedal steel-gitarr, inget annat. De spelas väldigt annorlunda och låter väldigt olika.
    Mycket av det som kan spelas på pedalvarianten är förstås helt omöjligt på lap. Om man inte är övernaturligt bra. Det finns väl en del indiska musiker som spelar raga på hawaii-gitarr. Själv har jag bara erfarenhet av det senare. Det kräver en hel del övning för att lära sig träffa toner, och det antar jag gäller lika mycket för pedal steel.

  20. #20
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns sample libraries med pedal steel. Givetvis inte samma sak som att spela riktigt instrument men om du vill testa om ljudet passar i dina låtar.
    Jag höll på att svara att samplingsvarianten inte är intressant. Men jag blir lite nyfiken på om du känner till nåt bra bibliotek?

    När min GAS började, så letade jag ganska hårt efter just samplad pedal steel, men hittade aldrig nåt vettigt. Problemet med det lilla jag hittade var att det bara var samplingar av toner rakt av. Problemet med det är att det är själva speltekniken som gör 99% av ljudet. Det här var många år sen dock och numer finns det ju stråkbibliotek som tacklar liknande problem genom att man använder ett antal tangenter för att switcha mellan olika typer av stråkanslag etc. Så kanske att man kan åstadkomma nåt bra för pedal steel, med en liknande teknik.

  21. #21
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran

  22. #22
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Syntigt..?!!?
    Första El Rayo-X skivan var en favorit på 80-talet, men jag visste inte att det var steel guitar han spelade på Mercury Blues - kul att se efter alla dessa år

  23. #23
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där var definitivt nåt helt annat än de "dumma" bibliotek jag hittade! Bitvis lyckades ju testaren få det att låta riktigt trovärdigt. En annan femma är om ett inköp av det där biblioteket skulle minska eller öka min GAS efter den äkta varan...

  24. #24
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Första El Rayo-X skivan var en favorit på 80-talet, men jag visste inte att det var steel guitar han spelade på Mercury Blues - kul att se efter alla dessa år
    Klippet är från Måndagsbörsen *) - innan dess hade jag inte mycket koll på David.

    *) Oumbärligt men spretigt program när det gällde att visa upp aktuella både svenska och internationella artister i brytningen mellan 70- och 80-talet. Detta tillsammans med Rocknacht från tyska Rockpalast ("Nattrock" i svensk TV, med ljudet samtidigt i stereo i P3) var en god "utbildning"

  25. #25
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Syntigt..?!!?

    https://youtu.be/unMl7h715sY

    Förvisso lap steel även här.

    (Man kanske ska blunda när man lyssnar, alternativt bli svårt nostalgisk. För uj vad videon åldrats! Bra mycket mer än musiken IMO.)

  26. #26
    skummelkatt
    skummelkatt är inte uppkopplad
    skummelkatts avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Lapsteel med multibender är en billig inkörsport till steel guitar. Inte detsamma såklart men smidigare och ett sätt att få känslan för tänket kring hur man spelar.

    https://youtu.be/96M9Qdnp_-k

    Jag har testat steel guitar och varit sugen många ggr. Men storleken och setup med spakar och pedaler har hittills varit avskräckande.
    Senast redigerat av skummelkatt den 2020-07-14 klockan 13:39.

  27. #27
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Hm. De riktiga från Dusenberg själva kostar en bit över 20 k, dvs. ungefär som billiga pedal steel, så dem hade jag räknat bort.

    Killen i videon hade ju tydligen skruvat dit en multibender på en ultra-cheapo Harley Benton och då snackar vi runt 3.500 kr, så det är ju en helt annan femma. Koolt!

    Men han skriver i kommentarerna att multibendern inte sitter så bra för att det inte riktigt fanns plats för den. Jag undrar hur illa den sitter...? Jag hittar en Gretsch lap steel som ser ut att ha mer plats, men den var lite dyrare, så då blir priset det dubbla.

    Såg lite bökigt ut att benda också. Har du testat nån liknande setup själv?

  28. #28
    skummelkatt
    skummelkatt är inte uppkopplad
    skummelkatts avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hm. De riktiga från Dusenberg själva kostar en bit över 20 k, dvs. ungefär som billiga pedal steel, så dem hade jag räknat bort.

    Killen i videon hade ju tydligen skruvat dit en multibender på en ultra-cheapo Harley Benton och då snackar vi runt 3.500 kr, så det är ju en helt annan femma. Koolt!

    Men han skriver i kommentarerna att multibendern inte sitter så bra för att det inte riktigt fanns plats för den. Jag undrar hur illa den sitter...? Jag hittar en Gretsch lap steel som ser ut att ha mer plats, men den var lite dyrare, så då blir priset det dubbla.

    Såg lite bökigt ut att benda också. Har du testat nån liknande setup själv?
    Nej. Men efter att ha plöjt genom demos av multibenders på youtube är jag supersugen. 😊 2500 är dock ganska mycket för att modda en billig Harley Benton lap. Jag tror att tekniken nog kan kännas lite avig i början. Det blir att nöta in och försöka hitta vinklar som funkar. Jag tänker att fot- och knäpedaler på en riktig steel nog också känns rätt avigt innan man vänjer sig. 😊

    På Harley Bentons II:a ska det bara vara att skruva på multibendern. Men den sticker ut lite bakåt över kroppen. Gretsch-lapen får man såga till lite för att bendern ska passa.

  29. #29
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kammarorkestern Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej. Men efter att ha plöjt genom demos av multibenders på youtube är jag supersugen. �� 2500 är dock ganska mycket för att modda en billig Harley Benton lap. Jag tror att tekniken nog kan kännas lite avig i början. Det blir att nöta in och försöka hitta vinklar som funkar. Jag tänker att fot- och knäpedaler på en riktig steel nog också känns rätt avigt innan man vänjer sig. ��

    På Harley Bentons II:a ska det bara vara att skruva på multibendern. Men den sticker ut lite bakåt över kroppen. Gretsch-lapen får man såga till lite för att bendern ska passa.
    Visst lär fot- och knäpedaler kännas avigt ett bra tag också. Men dels tänker jag att det måste vara bökigt att använda handen till att benda samtidigt som man ska slå an strängar. Det slipper man ju med fot- och knämodellen. Och dels tänker jag att multibendertekniken nog inte är särskilt överförbar till en pedal steel. Så om det är med en pedal steel man ändå tänker hamna till slut, så kan det vara lite bortkastat att lära sig multibenda. Men jag ska kanske kolla lite fler multibenddemos.

    PS för gitarrpedalnördar:
    Första Pomona-demon jag hittade när jag sökte nu, var en tio år gammal gjord av Mick Taylor, från när han jobbade på Guitarist Mag. Den demon har jag sett förut, när den nog var ganska ny. Fantastiskt stiff och träig! Och det var ju kul att se den igen nu, när jag spenderat grymt många timmar de sista två åren med att kolla på That Pedal Show, med en betydligt mindre stiff Mick Taylor.

  30. #30
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Fan vad svårt - men kul - det är att lira PSG!
    Köpte en härom året för att försöka lära mig och jämfört med bas (som är huvudinstrument), banjo och gitarr så är det en helt ny uppsättning skills jag behöver lära mig också.

    När jag lirar bas tänker jag sällan musik-teori när jag spelar utan spelar det jag hör i huvudet. PSG:n tvingar in mig mer åt att tänka mycket mer i ackord-funktioner och tonart och sen försöka lära mig vilka pedal- och spak-kombinationer plus band som ger vilken ackord funktion. Spelar jag i G-dur har jag enklast möjligt:
    I på band 3 utan pedaler
    IV på band 3 plus pedaler A+B
    V på band 5 A+B eller V7 på band 3 B+Vänster knä höger.
    vi på band 3 bara A osv...
    Sen försöker jag dryga ut med olika inverteringar allt eftersom det behövs.

    Håller sig låten i en tonart utan lånade ackord funkar det ganska bra men så fort det ska lånas in ackord från andra tonarter så tappar jag bort mig helt, vilket aldrig händer på basen.

    Kämpar också med fingerplektrumen och ergonomi. Volympedalen får vara med ibland men oftast låter jag den vara medan jag försöker navigera runt på halsen. Licks får komma senare också.

    Är det nån annan som kommer från ett vanligare stränginstrument och har kört nåt liknande tänk eller har ni kört nåt annat angreppssätt?

  31. #31
    Hemstudiopsykologens avatar
    Senior
    Jag skaffade den här: https://impactsoundworks.com/product/pedal-steel/ vilket stillade min GAS. Känner jag mig själv skulle jag inte orka lära mig spela en riktig, utan den skulle mest stå och samla damm. Med tanke på det funkar den här lösningen riktigt bra. Enda klaget är att jag inte kan få riktigt den sustain jag hade velat ha på de högsta tonerna. Dessutom har den midi så jag kan fuska och köra med modularen


    https://youtu.be/jaQVp-7jULI

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-07-10, 17:44
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-05, 17:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •