Resultat 1 till 48 av 48

Ämne: Vad måste du ha på main?

  1. #1
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran

    Vad måste du ha på main?

    Okej,, du har spelat in dina spår. De är gainstageade, eq’ade,, kompressionen är som du vill ha den med lagom nivå och pump,,, och all fx är på plats. Din mix låter helt ok!

    Vad gör du nu?

    Master,, vilka är dina go to knep för att limma ihop, lyfta fram mixen till en tänkbar mastring?

  2. #2

    Veteran
    Mer kompressor, stereobreddare, EQ, limiter.

  3. #3
    lappalainen
    lappalainen är inte uppkopplad

    Veteran
    Först en monitor för att se nivåer och stereobredden. Sen EQ där jag klipper allt under 35 Hz med skarp kurva, och svagare kurva mellan 16Khz-20Khz. Sen en lätt stereobreddare från ungefär 5Khz och uppåt, för lite "luft". Ett väldigt lätt reverb, ca 7-8% wet med 100% torr signal. Sist en kompressor, för att helhetspaketera mixen. Sen en nivåmonitor igen för att jämföra slutmixen med mastermixen.

    Brukar skicka två varianter, en med kompressor och en utan, till den som ev mastrar för att de ska kunna lägga sista hand.

  4. #4
    Grunkan
    Grunkan är inte uppkopplad
    Grunkans avatar
    Senior
    Vad har ni för tips på bra stereo bredare i plugin format? Gärna till ett bra pris

  5. #5

    Veteran
    Kilohearts snapin plugin.
    Gratis versionen har ett stereotool som jag använder för att bredda enskilda spår med.
    https://kilohearts.com/products/kilohearts_toolbox

  6. #6
    lappalainen
    lappalainen är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag använder den inbyggda i Logic. Funkar alldeles utmärkt för mina behov.

  7. #7
    nordbeck
    nordbeck är inte uppkopplad
    nordbecks avatar
    Veteran
    Jag kör gärna många pluggar som bara gör lite var, sen vilka pluggar det är beror på materialet. Kompressorer, eq, kanske reverb, kanske en dist (om inte de andra effekterna står för disten också). Jag använder ganska mycket av Brainworx pluggar och där finns oftast monomaker och stereobreddare inbyggt. Jag har även börjat testa att använda vissa pluggar på mastern i mid/side istället för left/right med gott resultat.

  8. #8
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Förr var det PSP Vintagewarmer och en stereobreddare, nu är det Waves Abbey Road TG Mastering chain.
    Men om det skall släppas så blir det professionel mastring av de som kan sådant.

  9. #9
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Multibandskompressor!

  10. #10
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Jag har helst inget alls på main. Renderer alltid utan något där. Dels för att man ska hålla nollan i mixen utan trollkonst, och dels för att det ofta ökar latencyn mer på master än övriga kanaler, och sist men inte minst så är det klokt att alltid spara en råmix utan kompression. Det går alltid att minska dynamiken och skala av frekvenser, men inte omvänt.

    Sparar också singback, instrumental och accapella/körpaket på samma sätt.

    Gör mastring i post i ljudbehandlare.
    Senast redigerat av charliecrash den 2020-07-09 klockan 13:25.

  11. #11
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Min huvudsakliga fråga/fundering,, vad ni gör innan mastring.


    Något mer specifikt, fabrikat, modell,, på det ni använder?

    Jag upplever Cubase 10.5 Tube Compressor som överraskande bra. Sedan en limiter på det.

    Men känner att jag måste utveckla mig flera snäpp!

  12. #12
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min huvudsakliga fråga/fundering,, vad ni gör innan mastring.


    Något mer specifikt, fabrikat, modell,, på det ni använder?

    Jag upplever Cubase 10.5 Tube Compressor som överraskande bra. Sedan en limiter på det.

    Men känner att jag måste utveckla mig flera snäpp!
    Egentligen behövs inget innan mastring om du inte har väldigt specifika behov och din mix är snygg som den är. Det kommer låta packat och snyggt efter mastring. Inga onödiga subfrekvenser och diskanten är precis så luftig och bred som sig bör. Det är ju hela grejen med mastring.

    Sen får man alltid en lyssningskopia innan dom skickar ut master.

  13. #13
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min huvudsakliga fråga/fundering,, vad ni gör innan mastring.


    Något mer specifikt, fabrikat, modell,, på det ni använder?

    Jag upplever Cubase 10.5 Tube Compressor som överraskande bra. Sedan en limiter på det.

    Men känner att jag måste utveckla mig flera snäpp!
    Du kan börja med att ta bort Tube Compressor och limitern

  14. #14
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Master,, vilka är dina go to knep för att limma ihop, lyfta fram mixen till en tänkbar mastring?
    Lyssna. Notera. Utför.
    Trots att jag mastrar musik varje vardag så finns det ingen särskild process på ljudet, plugin eller hårdvara som alltid är med. Förra veckan gjorde jag en mastring helt utan någon som helst EQ inblandad. Igår gjorde jag en helt utan någon som helst kompressor inblandad. Bara som exempel.

  15. #15
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Logic X = LX

    LX faslinjära grafiska EQ (för ev. finjustering av tonal balans), LX (eller annan) nivåmätare och/eller "multimeter", LX Adaptive Limiter alt. Ozone (för LUFS-fix), och nivåmätare för att ha koll. Inga "standardinställningar" utan anpassat efter materialet.

  16. #16
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    glue kompressor, limma
    eq, ta bort låg bas
    multibandkompressor, endast för bas
    exiter, mest för diskant men lite här o där.

    Sen in i mastringsprogrammet för mera mos

  17. #17
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Den här artikeln har ett par väldigt bra poänger som är väl värda att beaktas:

    https://www.soundonsound.com/sound-a...-during-mixing

  18. #18
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kan börja med att ta bort Tube Compressor och limitern
    Hehe, ja det var rätt konkret tips!

  19. #19
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Beror lite på projekt. Vanligtvis bara en HW limiter för att inte spänga monitorerna om något går knas. Annars försöker jag sköta sådant som görs på master-regeln i mastringsprocessen. Så som så många andra - tomt.

    Men i andra prokekt; slaskmixar. Så brukar jag köra både ozone och Neutron på mastern. Just för att få lite känsla för slutresultatet utan att behöva gå via mastrings-process.

  20. #20
    deadbeats avatar
    Veteran
    Om jag ska skicka låten till nån som mastrar så har jag master-kanalen helt tom.

    Vill jag småfixa och småmastra själv så använder jag eq, multibandskompressor, maximizer samt en uv22hr dithering (samtliga Cubase pluggar).

    De tre förstnämnda har jag lärt mig lite hur de jobbar och därmed kan jag nyttja dem till att få ett halvskapligt resultat utefter mina begränsade kunskaper. Ditheringen lägger jag in för att den ska vara där när jag tar ner mixen från 24 bit till 16. Har dock inte den blekaste om vad den rent konkret gör.

  21. #21
    Grunkan
    Grunkan är inte uppkopplad
    Grunkans avatar
    Senior
    Vad gör ni med multibandskompressor när ni mastrar oftast?

    Brukar köra eq, kompressor, limiter och span när jag gör mina låtar
    Men nyfiken på att testa stereo bredare och multibandskompressor.

  22. #22
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Finns rätt mycket matnyttigt för att komma igång på Youtube. När man väl testat; inser man hur extremt kraftfullt multin är för totalsoundet. Just att du kan ställa kompressionsnivå där den gör mest nytta (eller minst). Men använder den själv aldrig på mix - bara master.

  23. #23
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag kör oftast waves abeyroad mastering plug, softube tape och Weiss limiter, tape brukar vara första pluggen.

  24. #24

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Grunkan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad har ni för tips på bra stereo bredare i plugin format? Gärna till ett bra pris
    Och den här grymma!
    https://polyversemusic.com/products/wider/

  25. #25
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den testade jag för ett tag sedan. Den kan nog absolut göra nytta på vissa individuella ljud, men på hela mixar så är den något helt fantastiskt dålig. Ta då istället hellre en enkel side-boost eller liknande så förstör ni inte mixen alls lika mycket (oftast bara lite). Sådana finns det väl numera i alla DAWs och annars i gratis-pluggar.
    Senast redigerat av Volantiz den 2020-07-10 klockan 10:56.

  26. #26
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Om du menar mastering så är mitt svar det beror på materialet. Tråkigt svar men jag tror det är det korrekta svaret tyvärr.

  27. #27
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Så egentligen hamnar min fundering precis mitt emellan.

    Om musiken skall mastras så bör man överlåta allt åt experten. Man skall då med fördel INTE ha något på Main.

    Skall man bara ge sig själv en liten bild av var musiken skulle kunna hamna efter mastring, så kan man lägga på Eq, kompressor och stereobredd,, och limiter. (Som skall exkluderas när mtrl ev skall vidare för mastring)

  28. #28
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om musiken skall mastras så bör man överlåta allt åt experten. Man skall då med fördel INTE ha något på Main.
    Om du har exempelvis någon kompressor som du verkligen älskar soundet av så kan det ibland vara värt att lämna den på. Ibland så kan det då vara värt att skicka exporter både med och utan.

    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skall man bara ge sig själv en liten bild av var musiken skulle kunna hamna efter mastring, så kan man lägga på Eq, kompressor och stereobredd,, och limiter. (Som skall exkluderas när mtrl ev skall vidare för mastring)
    Vissa som mixar skickar ofta med sin "master" som referens. Ungefär som att "jag vill gärna att du tar musiken åt det här hållet". Det kan ibland hjälpa en hel del för att alla lättare ska förstå den önskade målbilden.

  29. #29
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Det är väl alltid bra för den som mastrar att få något som låter ungefär som det klienten vill uppnå?

  30. #30

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den testade jag för ett tag sedan. Den kan nog absolut göra nytta på vissa individuella ljud, men på hela mixar så är den något helt fantastiskt dålig. Ta då istället hellre en enkel side-boost eller liknande så förstör ni inte mixen alls lika mycket (oftast bara lite). Sådana finns det väl numera i alla DAWs och annars i gratis-pluggar.
    På mastern får man vara riktigt försiktig med Wider, håller med. Men det beror också på musiken hur den tar.

    För att skapa superbreda hårdrocksgitarrer så är den makalös!

  31. #31
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så egentligen hamnar min fundering precis mitt emellan.

    Om musiken skall mastras så bör man överlåta allt åt experten. Man skall då med fördel INTE ha något på Main.

    Skall man bara ge sig själv en liten bild av var musiken skulle kunna hamna efter mastring, så kan man lägga på Eq, kompressor och stereobredd,, och limiter. (Som skall exkluderas när mtrl ev skall vidare för mastring)
    Ja lite så, och inte dumt att skicka med din bild där du processerat slutmix/stereospåret som referens också som andra nämnt.

    Om man lägger saker på mastern för att få en bild av det så tror jag att mindre destruktiva verktyg är bättre, vill du få mer bredd jobba med M/S kompresser/eq e.d., undvik stereo breddare som grabbar tag i hela materialet etc. Men i slutändan så tycker du det låter bra så funkar det

  32. #32
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På mastern får man vara riktigt försiktig med Wider, håller med. Men det beror också på musiken hur den tar.
    Problemet är att den har en massa filter i sig som får nästan vilken mix som helst att börja låta konstigt.

    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att skapa superbreda hårdrocksgitarrer så är den makalös!
    Det kan jag absolut tänka mig! Den fungerar väl typ som en modernare bx_stereomaker om jag förstått saken rätt.. fast med lite mer artificiellt ljud.

  33. #33
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Grunkan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad har ni för tips på bra stereo bredare i plugin format? Gärna till ett bra pris
    Någon valfri "MS-plugg" som det så ofta kallas.

    Om du annars vill ha en stereobreddare som låter riktigt bra så får du hosta upp lite slantar för att köpa Leapwing StageOne.

  34. #34
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jag är förvånad att man inte släpper låtar mastrade för olika lyssningssituationer. För det behövs olika putsningar av ljudbilden beroende på om man ska lyssna på stereohögtalare, in-ears eller klubb. Beroende på låt så klart men det är oerhört irriterande att lyssna på vissa Beatleslåtar i in-ears. Idag verkar det som att man försöker hitta minsta gemensamma nämnare och kompromissar så att det låter okej men inte perfekt i någon situation.

    Kanske har missat att det släpps olika master editions men jag har aldrig sett det.

  35. #35
    jaxne
    jaxne är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Det enda jag alltid har är Youlean Loudness Meter för att kontrollera nivåer. Jag gör så varierade produktioner så det enda som alltid är detsamma är att jag måste kontrollera de slutgiltiga nivåerna.

  36. #36
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är förvånad att man inte släpper låtar mastrade för olika lyssningssituationer. För det behövs olika putsningar av ljudbilden beroende på om man ska lyssna på stereohögtalare, in-ears eller klubb. Beroende på låt så klart men det är oerhört irriterande att lyssna på vissa Beatleslåtar i in-ears. Idag verkar det som att man försöker hitta minsta gemensamma nämnare och kompromissar så att det låter okej men inte perfekt i någon situation.

    Kanske har missat att det släpps olika master editions men jag har aldrig sett det.
    Ett problem är att de flesta in-ear låter så väldigt grovt olika och dessutom olika för olika människor. Liknande problem med andra typer av lyssning. Hur tänker du dig sedan att det här skulle fungera i praktiken? Utöver att det blir en större kostnad för att göra ett gäng olika versioner så blir det krångligt att hantera alla dessa olika versioner ut mot lyssnaren. Det skulle behövas att alla börjar ta hänsyn till metadata i filerna (nästan all metadata kastas numera bara bort) och att de olika spelarna hela tiden har koll på vilken lyssning användarna sitter med just nu.. dvs användarna skulle behöva ändra i exempelvis Spotify så fort man växlar mellan olika typer av hörlurar eller högtalare.. och då behöver Spotify tömma sin cache och ladda hem det som ska spelas på nytt i rätt format.
    Sedan så uppstår även problemet med att det blir ett gäng gånger större datamängd. Det går säkert att hitta flera problem och trots att vi skulle lösa de senast nämnda och säkert många till så finns fortfarande problemet att olika lyssning låter så grovt olika så att det inte finns någon som helst rimlig möjlighet att göra något åt det hållet. Jag tycker då att det känns mer rimligt att låta användaren välja vad för lyssning de vill ha så som det är idag.

  37. #37
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Låtnamn [in-ears]
    Låtnamn [speakers]
    Låtnamn [club]

    Tre olika filnamn att välja på t.e.x Spotify eller Apple Music. Behöver nog inte bli svårare än så.

    Det är väl en vetenskap masteringengineers borde kunna lösa. Oavsett detaljer i hur in-ears låter från par till par eller högtalare par till par låter så finns det likheter nog för att göra ett beslut vid mastering. När det kommer till lyssna på nattklubb så blir det nog en division, klubbar som bryr sig om ljud och de som bara ställer ut högtalare lite varstans. Min poäng är att det går rätt enkelt att skilja på dessa tre grupper. De flesta spelar nog bara högtalare eller in-ears, och även over ears etc. Men som du säger, skulle man kunna få detta automagiskt via metadata så skulle det vara guld värt. Och jag tror inte kostnaden för mastering skulle vara så stor för de olika mixarna när det väl kom i rullning och alla hade templates. Vilket kanske många redan har.

  38. #38
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Visst, frågan har dragit iväg, men jag håller med om problemen som finns. Jag personligen sällar mig till hifi-nördarna... jag har större problem än så. Behövs fler genre helt enkelt för att tillgodose lyssnaren.
    Senast redigerat av Light Head den 2020-07-10 klockan 20:14.

  39. #39
    Grunkan
    Grunkan är inte uppkopplad
    Grunkans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kilohearts snapin plugin.
    Gratis versionen har ett stereotool som jag använder för att bredda enskilda spår med.
    https://kilohearts.com/products/kilohearts_toolbox
    Tack för tipset, har tankat hem och ska testa

    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tankat den och verkar både enkel och låta rätt bra. Tack!

    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon valfri "MS-plugg" som det så ofta kallas.
    Om du annars vill ha en stereobreddare som låter riktigt bra så får du hosta upp lite slantar för att köpa Leapwing StageOne.
    Ska hålla ögonen på den till framtiden.

  40. #40
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Försöker undvika att inte ha för mycket på den. Men det jag gillar att i slutet (när jag är nöjd med mina spår och allt låter som det ska) använda ett Brainworx v3 EQ och SLL-G Masterbuss compression men det beror på lite såklart .

    Men många gånger så ser jag till att ha hela soundet "kirrat" på mina bussar innan så att jag lämnar det helt öppet för Mastraren och sedan beskriver ganska tydligt vad jag vill ha. Oftast vill jag att en mastrare ska ge lite mer nice top var reverbs får lite mer liv.

    Innehar de nice hårdvara får de gärna köra igenom det också samt få rätt EQ/balans i tracket efter deras lyssning som i många fall är bra mer balanserat överlag än det man själv har. Jag har märkt att det oftast ger det bästa resultatet hos mastraren att inte själv gå in och "halvmastra" innan, det ger mastraren mindre frihet vilket i vissa fall "låser in dem på en viss bana" så lätt blir lite fel om man själv tagit ett "fel" beslut.

    Så mitt "korta" svar. lämna det mesta åt mastraren. Du kan få upp nivåerna och kontroll på peakarna samt "limma" tracket långt innan du når "masterbussen" på den kan man ha ett litet EQ t.ex. var man kanske breddar lite lätt och fokuserar på att framhäva med det fina lite extra. samt så brukar jag använda den till bl.a. se till att allt under 150 Hz är mono.
    Senast redigerat av Spacedude den 2020-07-11 klockan 10:12.

  41. #41

    Veteran
    Beror på genre också. Vill man ha pumpande kompressor sound så är det nog bra om man själv skapar det soundet som man vill åstakomma. Då blir det mycket kompressor på masterbussen.

  42. #42
    Albin
    Albin är inte uppkopplad
    Albins avatar
    Senior
    Logics EQ-analys (Multimeter).

  43. #43
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jag har några regler som jag bara bygger på egna erfarenheter.

    * Ingen limiter
    * Ingen kompressor om inte mixen är helt off
    * Var väldigt försiktig med effekter som ändrar stereobredden
    * Testa det du EQ:ar i många situationer. Åk ut i din bil och lyssna där. Testa hörlurar, klubb och din hifi-stereo.
    * Titta tillbaka på spåren och lös problemet i mixen om möjligt.
    Senast redigerat av tinybox den 2020-07-15 klockan 16:34.

  44. #44
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Låter som mycket sund förhållning! Jag gör så, hm, vill i alla fall göra så, när det gäller mina egna mixar.

    Bilen ger direkt svar på tal, och i kombination med padda och hifi får man ofta bekräftelsen som behövs.


    När jag skickat en låt för lite åsikter får jag ofta tillbaka att volymen är för låg.

  45. #45
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När jag skickat en låt för lite åsikter får jag ofta tillbaka att volymen är för låg.
    Det brukar jag ta som en komplimang!

    "Peace on Earth! Stop the loudness wars!"

  46. #46
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Kan lägga till att hålla sig där nere vid -18db då det gäller instrument och sång och mät på den digitala VU-metern. Då får man fram peaks som hårda trumslag eller andra attacker.

    Gå inte med i kompressor-gain-kriget. Loudness war är till för dumma. Det får din låt att låta bättre, pga upplevd högre volym, och seså mer pengar. Men bry dig om ditt hantverk.

  47. #47
    8_bit
    8_bit är uppkopplad nu
    8_bits avatar
    Senior
    Jag har en soft cut vid 32 Hz och waveslimiter (316) där jag pressar upp volymen så den jobbar 2-3 db vid låtens starkaste parti. Generellt mixar jag med mycket headroom och använder limitern som en volymkontroll. Saturering, kompression och sånt får gå på bussar, inte på programmet. Gillar att mixa tills det inte "slår" så hårt på vu-mätarna men att allt ändå är relativt definierat. Den dagen jag vill släppa något så tror jag att det först får gå till volantiz?

  48. #48
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag gillar musikproduktioner där det finns galet mycket dynamik. Inte vanligt dock....

Liknande ämnen

  1. Glenn Main
    Av synthjohan i forum Skivor & artister
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2022-12-28, 16:52
  2. Varför måste man förklara vad musik är?
    Av jazzdoktorn i forum Allmänt om musik
    Svar: 386
    Senaste inlägg: 2013-10-16, 19:26
  3. Spela in main out
    Av Mario i forum Övrig mjukvara
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-04-12, 09:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •