Resultat 1 till 33 av 33

Ämne: Nyttiga begränsningar

  1. #1
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator

    Nyttiga begränsningar

    Alla jobbar olika, men många av oss har nog en tendens att antingen överarbeta alster eller att sitta och gräma oss över att det saknas något i studion för att bli klar. Kanske är det dags att se sig om och istället tipsa om vilka saker ni upplever är begränsande, men nyttiga begränsningar, i just er(t) process/studio/skapande.

    ...ibland är det nyttigt att titta inåt, se det egna gräset och "hemestra" på plats, om den liknelsen håller.

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag kastar mig ut och säger två saker jag ser direkt:

    1. Sequencern.

    Eftersom jag kör Cubase på Atari är nivåautomation och liknande i praktiken omöjligt. Bra för mig då jag tenderar att pilla på detaljer i evighet om jag har möjlighet. Jag har övervägt att byta upp mig, men tror inte jag skulle gilla det och framförallt skulle jag garanterat fastna i småpillet.

    2. HD-inspelaren.

    24 kanaler är max. 24 simultana in och 24 simultana ut matchar min mixers 24 direktutgångar och tapereturer som hand i handske. Ibland saknar jag ett par kanaler, men inser då snabbt att jag börjar landa i "pillet" och att jag istället löser det vid nedmixning eller helt enkelt skrotar något som ändå inte höll måttet på en annan kanal.

  3. #3
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Min bästa vän är mobiltelefonen, på den spelar jag in mina skisser med den inbyggda mikrofonen när jag sitter och pular. Vilket gör att de grejor som "håller" i slutändan måste jag spela igen om jag ska jobba vidare, och eftersom det i 10 fall av 10 är baserat på improvisation, innebär det att jag måste "planka" det jag spelat, och "lära mig" vad det är jag egentligen spelar.

    Grymt nyttigt!

  4. #4
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    2 saker som ökat min effektivitet:

    1, Jag komponerar på pianot i vardagsrummet och går ned i studion endast när jag har låtgrunderna klara. Sitter jag i studion leker jag planlöst och testar ljud och idéer, men får inga låtar gjorda.

    2, Tid, jag sätter en deadline när jag måste fixa klart en låt. Utan tidsbegränsningar blir inget klar, allt stannar på skiss stadiet.
    Senast redigerat av depulse den 2020-07-08 klockan 10:02.

  5. #5
    windwind04
    windwind04 är uppkopplad nu
    windwind04s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kastar mig ut och säger två saker jag ser direkt:

    1. Sequencern.

    Eftersom jag kör Cubase på Atari är nivåautomation och liknande i praktiken omöjligt. Bra för mig då jag tenderar att pilla på detaljer i evighet om jag har möjlighet. Jag har övervägt att byta upp mig, men tror inte jag skulle gilla det och framförallt skulle jag garanterat fastna i småpillet.
    Jag blir lätt fast vid 'pillet' som du säger när jag använder datorn för komposition, tyvärr. Därför är jag väldigt glad att det finns hårdvarusequencers som är lätta att hitta.. Jag använder Squarp Pyramid, är inte hundra procent nöjd men den blir nog svår att ersätta nu.

    Ska dock testa att köra Creator mer seriöst på min Atari jag köpte här för ett par veckor sedan. Sätta mig med manualen.


    Men jag tycker det är rätt skönt som jag kör, att allt spelas (oftast) in under en och samma tagning, till 2-8 kanaler (för tillfället de flesta jag kan få in i datorn samtidigt). Det kan bli stressigt om man är som jag och vill justera/pilla på nivåer och filter lite varstans, men jag brukar göra en eller en handfull med tagningar och sedan låta låten vara 'klar.

    Detta innebär ju att om du inte blandar in VSTs och sånt, så är maxgränsen för simultana ljud just mängden synthar osv du har i studion... Kanske en nackdel, såklart. Men även en bra begränsning.


    Utöver detta har jag inte svårt att bli färdig när jag jobbar hårdvara, med baksidan att jag sällan jobbar på något mer än en gång, en sesh. Det kan ju bli svårt, beroende på, att få till saker på endast timmar (som är min gräns innan jag blir utmattad). Jag håller just nu på med en låt dock som jag började igår kväll och hoppas fortsätta med efter en morgonpromenad.

  6. #6
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Jag har slutat spela in allt på separata kanaler. Kör livetagningar och spelar in en stereomix av allt rakt in på en zoom-inspelare. Flyttar sedan över stereomixen till datorn och klipper till lagom längd och ”mixar” lite. Man får ta tidiga beslut och sen blir det som det blir men a) Det är kul typ hela tiden. b) jag får mycket gjort och går vidare med nya projekt c) jag kan inte sitta och pilla på grejer i en evighet vilket för mig inte resulterar i bättre resultat.

  7. #7
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Just nu: TID!!!

    Jag har två småttingar och heltidsjobb. Kl 20 sover båda och då kan jag få en timme lite drygt till musik, om jag orkar, innan jag måste lägga mig. Då vet jag ofta precis vad jag vill/måste göra, har planerat det och ger mig på det Direkt. Lägga en bas eller processa ett ljud eller två. Sen får det vara klart. Ingen tid att fundera eller pilla detaljer i evighet.

    Rätt skönt faktiskt. Även om jag längtar efter att få en heldag för mig själv och musiken. DET hade varit nåt! Kanske om ett par år

  8. #8
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    2 saker som ökat min effektivitet:

    1, Jag komponerar på pianot i vardagsrummet och går ned i studion endast när jag har låtgrunderna klara. Sitter jag i studion leker jag planlöst och testar ljud och idéer, men får inga låtar gjorda.

    2, Tid, jag sätter en deadline när jag måste fixa klart en låt. Utan tidsbegränsningar blir inget klar, allt stannar på skiss stadiet.

    Jag gillar tanken med det här, och har gjort detta med i perioder, framförallt i den period i mitt liv när jag skrev åt andra, då var det disciplin som gällde.

    Nu gör jag inte det längre, känner att ljudlek och beats och annat lockar fram en annan sorts lekfullhet som gör att jag komponerar på ett annat vis, spontant och istället via improvisations-spelande. Nu komponerar jag iofs bara instrumentalt, för mitt eget höga nöjes skull, t.ex. skruvar fram ett tufft analogstyle brassljud, leker Herbie Hancock med det, drar igång trummaskinen, riffar och lirar improviserade solon tills jag hittar en rolig temamelodi, och efter en stund så har jag en liten fusion-elektrofunk-grej, eller något åt det hållet, osv.
    Senast redigerat av Gammal Kuf den 2020-07-08 klockan 14:05.

  9. #9
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Väldigt likt hur erko gör.

    1. Spelar in stereomix rakt av på datorn. Eventuellt finlir får ske innan, så mängden saker jag kan göra efteråt är inte så stor. Dvs, pillande blir det inte så mycket av.
    2. Behöver jag ändra något, så får jag spela in hela låten på nytt.
    3. Eftersom jag spelar in allt rakt av så kan jag bara använda mig av de ljudkällor jag har, det håller nere antalet kanaler i mixen. Sällan att det blir några bombastiska arrangemang med mängder av ljud som krockar.
    4. "primitiva" sequencers, blir inget finlir där heller

    Det här passar mig och min musik, hade jag gjort någon annan form av musik så hade jag nog ändrat arbetssätt. Hade jag kört mjukt så hade det kanske inneburit färdiga mallar som jag återanvänt?

  10. #10
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Är inne i en test- och utvecklingsperiod, där jag försöker hitta arbetssätt med prioritet på spelglädje och kvalitet. Det som får stryka på foten nu är tid och "effektivitet". Har jobbat med (ibland extrema) deadlines "utifrån" och är trött på det - att sätta egna fiktiva deadlines har visat sig vara bara kontraproduktivt. Saker måste få ta den tid de tar och samtidigt så är tid den största bristvaran. Så det får ta tid...

    Nyttiga begränsningar är ju ämnet så... Återigen, (artificiella) begränsningar i tid är inte för mig och begränsningar i tekniska möjligheter har jag aldrig förstått nyttan av. "Utrustningen" ska ha potential att kunna göra allt jag vill och lite till!

    Spelplan och begränsningar sätts i stället "internt", av min egen vilja, min egen "dogma". T.ex. handspelat, spontana tagningar (jfr x+1 antal omtagningar), känslan när jag lyssnar av spontan interaktion och spelglädje i "bandet", samtidigt som jag kan ha galet extrem fokus på analyser och detaljer (a.k.a. "pillande") som stör/hindrar mig att nå det jag vill ha - i arr, sound, spelande, effekter, dynamik, mix etc etc... Har inte nödvändigtvis med "tight" eller "välstämt" utan det ska bli "rätt", utan kompromisser! Nu är det inget tvångsmässig "tick" - tvärt om, stimulerande och lärorikt... För mig

  11. #11
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    En nyttig begränsning för mig... är att inte behärska ett instrument. Visst låter det konstigt men ju mer jag behärskar ett instrument desto mindre blir min kreativitet på det. Visst jag kan spela i stort sätt det jag vill på gitarr och en del andra instrument men när jag plockar upp dem blir resultatet ofta något liknande som jag har spelat förut och muskelminnet tar över och det blir inövade fraser som repeteras. Jag är inte en sådan som spelar andras låtar eller spelar låtar överhuvudtaget utan jag improviserar oftast bara och då blir jag låst av det jag kan på ett instrument.

    Men när jag får ett nytt instrument i mina händer blir det genast spännande när jag ska försöka utforska det. Så var det första gången jag fick på mig ett knappdragspel och skulle skriva låtar på det eller när fick känna på en Irish Bouzouki eller som senast nu i veckan när jag fick hem en Behringer Crave och skulle försöka lista ut hur sequencern fungerade.

    Så min egen begränsade kunskap om ett nytt instrument blir en kreativ möjlighet för mig...
    Senast redigerat av biomoib den 2020-07-08 klockan 12:49.

  12. #12
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är inne i en test- och utvecklingsperiod, där jag försöker hitta arbetssätt med prioritet på spelglädje och kvalitet. Det som får stryka på foten nu är tid och "effektivitet". Har jobbat med (ibland extrema) deadlines "utifrån" och är trött på det - att sätta egna fiktiva deadlines har visat sig vara bara kontraproduktivt. Saker måste få ta den tid de tar och samtidigt så är tid den största bristvaran. Så det får ta tid...
    Håller med dig här, jag låter det ta den tid det tar. Däremot kan jag göra saker snabbt som övning eller för att tävla med mig själv, men då är det helt utan tanke på användbart resultat. Även om det förvånansvärt ofta blir användbart

    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    och begränsningar i tekniska möjligheter har jag aldrig förstått nyttan av. "Utrustningen" ska ha potential att kunna göra allt jag vill och lite till!
    Håller med dig igen. Jag har gjort plattor med saker folk knappt ens skulle ta emot gratis idag så det vet jag redan att jag kan, jag behöver inte bevisa det igen. Nu blir det bara det bästa eller ingenting alls. Inga kompromisser.

  13. #13
    iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Veteran
    Klipp av nätverkssladden till datorn med en sekatör eller gräv ner routern i komposten! Man kan såklart även avinstallera drivrutinerna till nätverkskortet om man inte vill vara lika drastisk

  14. #14
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Ja, jag kan sjunga med i kören om att döda nätet. Bästa begränsningen. Visst har jag en annan dator med nät i studion, men med vilje en trött liten ful laptop som nätt och jämt orkar surfa och ladda hem filer. Det ska va tråkigare att surfa än att räkna fram sysexkoder 😁

    I mitt fall är jag mest kreativ med mina gamla burkar jag kan i sömnen. Särskilt för melodiskapande. Sen kan man alltid "producera" om det skulle komma ut nåt kul ur råskapandet.

  15. #15
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    2 saker som ökat min effektivitet:

    1, Jag komponerar på pianot i vardagsrummet och går ned i studion endast när jag har låtgrunderna klara. Sitter jag i studion leker jag planlöst och testar ljud och idéer, men får inga låtar gjorda.

    2, Tid, jag sätter en deadline när jag måste fixa klart en låt. Utan tidsbegränsningar blir inget klar, allt stannar på skiss stadiet.
    Exakt. Så brukade jag göra innan. Är det sättet jag känner att jag kan kräma ut det bästa. Har t.o.m spelat in processen om ngn är intresserad..


    https://youtu.be/TogrPgwSf3I

  16. #16
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Intressant att ta del av allas erfarenheter här, bekräftar att vi kommer från många olika håll när det gäller musikskapande.

  17. #17
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min bästa vän är mobiltelefonen, på den spelar jag in mina skisser med den inbyggda mikrofonen när jag sitter och pular. Vilket gör att de grejor som "håller" i slutändan måste jag spela igen om jag ska jobba vidare, och eftersom det i 10 fall av 10 är baserat på improvisation, innebär det att jag måste "planka" det jag spelat, och "lära mig" vad det är jag egentligen spelar.

    Grymt nyttigt!
    Och farligt, ofta som den där första taken bara sitter bättre än alla andra. Har varit där och irriterad över att jag inte kan sätta den där exakta känslan på en andra take.

  18. #18
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och farligt, ofta som den där första taken bara sitter bättre än alla andra. Har varit där och irriterad över att jag inte kan sätta den där exakta känslan på en andra take.

    Där har du utmaningen, jag är dock helt med dig, och även av inställningen att om du har det inspelat, så kan du göra det igen, genom att planka och lira det igen tills det sitter som en leverfläck!

    😁
    Senast redigerat av Gammal Kuf den 2020-07-08 klockan 15:10.

  19. #19

    Veteran
    Begränsning: väldigt få hårdvaruprylar uppkopplade.
    Innebär att jag blir mycket mer effektiv i låtskrivandet.
    Jag har upptäckt att alla hårda syntar funkar som tidstjuvar och i slutändan tillför extremt lite för kompositionen.

    Sannolikt den tristaste kommentaren i tråden.
    Senast redigerat av drloop den 2020-07-08 klockan 15:33.

  20. #20
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    drloop: Funkar det för dig så är det ju bra.

  21. #21
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant att ta del av allas erfarenheter här, bekräftar att vi kommer från många olika håll när det gäller musikskapande.

    Definitivt, och oavsett, så är det nog väldigt lätt hänt att man går vilse i gränslandet mellan komposition, arrangemang och produktion, sannolikt mer i vissa genrer, och mindre i andra (givetvis)...!

  22. #22
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Jag har typ inga tips alls, jag har inte lyckats komponera något substantiellt på två år nu.

  23. #23
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har typ inga tips alls, jag har inte lyckats komponerat något substantiellt på två år nu.
    Då har du väl i alla fall några anti-tips?

  24. #24
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En nyttig begränsning för mig... är att inte behärska ett instrument. Visst låter det konstigt men ju mer jag behärskar ett instrument desto mindre blir min kreativitet på det. Visst jag kan spela i stort sätt det jag vill på gitarr och en del andra instrument men när jag plockar upp dem blir resultatet ofta något liknande som jag har spelat förut och muskelminnet tar över och det blir inövade fraser som repeteras. Jag är inte en sådan som spelar andras låtar eller spelar låtar överhuvudtaget utan jag improviserar oftast bara och då blir jag låst av det jag kan på ett instrument.
    Stämmer inte in för mig. Jag spelar enormt mycket mer på mina invanda instrument "med ryggmärgen" , när tankarna kan vandra åt helt andra håll, än jag gör för att komponera eller spela in, meditativ skön rekreation, När jag gör så utvecklas tekniken och säkerheten och jag känner färre begränsningar när det är dags "på riktigt". När det lossnar så kan jag överraska och utmana mig själv med det som för tillfället fungerar. Vissa saker blir repetitiva, men sådant behöver jag för att kunna leverera när det gäller

    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller med dig här, jag låter det ta den tid det tar. Däremot kan jag göra saker snabbt som övning eller för att tävla med mig själv, men då är det helt utan tanke på användbart resultat. Även om det förvånansvärt ofta blir användbart
    Den mesta tid jag tillbringar med instrument är att noodla och jamma, med gitarr (ofta icke inkopplad elektristisk) framför slö-TV eller d:o surf. Alltför sällan sitter jag i studion och än mer sällan spelar jag in. Ibland kommer saker jag fastnar för och då försöker jag nöta in dem i minnet, men det lyckas inte alltid. Men det ofokuserade noodlandet i sig är som sagt också mycket viktigt.

    Citat Ursprungligen postat av iamrucke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klipp av nätverkssladden till datorn med en sekatör eller gräv ner routern i komposten! Man kan såklart även avinstallera drivrutinerna till nätverkskortet om man inte vill vara lika drastisk
    Omöjligt för mig! Är ständigt uppkopplad och lyssnar på referens- eller inspirationsmusik, letar tutorials eller annat till saker jag behöver lösa eller hitta alternativ för, mitt under "brinnande" produktion...

  25. #25

    Veteran
    Nätverk är på hos mig också.
    Jag hamnar i musikmode och då blir jag inte distraherad.
    Eller i avslappnings/inspirationsmode och föder internet mig med ny härlig musik som ger mig nya idéer. Inget 80tals syntpop lyssnande mao.
    (Inte i studion iallafall)

  26. #26
    windwind04
    windwind04 är uppkopplad nu
    windwind04s avatar
    Senior
    Jag brukar glömma bort världen när jag kommer in i det hela.. Typ glömmer äta, stannar uppe några extra timmar, svarar inte på telefon alls..

    Edit: trots uppkopplad till nätverket

  27. #27

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av windwind04 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag brukar glömma bort världen när jag kommer in i det hela.. Typ glömmer äta, stannar uppe några extra timmar, svarar inte på telefon alls..

    Edit: trots uppkopplad till nätverket
    Precis!

  28. #28
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av windwind04 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag brukar glömma bort världen när jag kommer in i det hela.. Typ glömmer äta, stannar uppe några extra timmar, svarar inte på telefon alls..

    Edit: trots uppkopplad till nätverket
    Sådär är det för mig med, oftast slutar det med att jag måste gå och äta för att jag helt plötsligt inte längre kan få saker gjort...

    HEHE!

    (Har dock inte någon dator i min miljö..)

  29. #29
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag hittar ofta på begränsningar innan jag sätter igång, redan på inspirationsstadiet. Jag blir, t.ex., sugen på att göra en låt med BARA fem spår nysampalde grejer på gamla s2000. Eller BARA trummor/percussion och två till instrument. Eller utgå ifrån att det ska vara trestämmig sång med mycket nior. Möjligheterna är oändliga! (Vilket lite motsäger syftet med begränsningar kanske )

  30. #30
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Om jag begränsar mina besök till Systembolaget så hittar jag oftare ned till studion.

  31. #31
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Brukade begränsa mig till att ha runt 8 spår men har nu utökat till 12, är tillåtet att slå ihop och ha fler olika ljud på samma spår som löser av varandra, ibland blir man tvungen klippa bort en hihat för att få plats med en cymbal etc och ibland slå ihop 2 basar till 1 osv

  32. #32
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KRiS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Brukade begränsa mig till att ha runt 8 spår men har nu utökat till 12, är tillåtet att slå ihop och ha fler olika ljud på samma spår som löser av varandra, ibland blir man tvungen klippa bort en hihat för att få plats med en cymbal etc och ibland slå ihop 2 basar till 1 osv
    Tycker det blir för plottrigt på skärmen med många spår, därav jag gör så

  33. #33
    domiag
    domiag är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Begränsning: väldigt få hårdvaruprylar uppkopplade.
    Innebär att jag blir mycket mer effektiv i låtskrivandet.
    Jag har upptäckt att alla hårda syntar funkar som tidstjuvar och i slutändan tillför extremt lite för kompositionen.

    Sannolikt den tristaste kommentaren i tråden.
    Instämmer där!

Liknande ämnen

  1. Soundcloud inför begränsningar, men gör en pudel!
    Av lasselu i forum Allmänt om musik
    Svar: 66
    Senaste inlägg: 2019-12-07, 12:18
  2. VST ihop med andra instrument, kreativa begränsningar etc
    Av theVOID i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-08-27, 11:44
  3. Firewire 400 begränsningar?
    Av deleted user i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-07-01, 14:26
  4. Begränsningar i ert skapande?
    Av inget i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2012-12-06, 19:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •