Resultat 1 till 44 av 44

Ämne: Remixa Copyrightad musik, lägga upp?

  1. #1

    Senior

    Remixa Copyrightad musik, lägga upp?

    Jag har försökt att ladda upp en remix på Soundcloud jag gjort på en känd låt, men det går så klart inte att ladda upp den pga copyright.
    Har provat Youtube också, och det gick inte.

    Jag hade tidigare en remix uppe på Soundcloud, men tog ner den, och försöka ladda upp exakt samma fil bara någon vecka senare, med samma namn och tags, och nu går det inte.

    Tanken är inte att tjäna pengar på den, utan snarare att kunna låta lite nära och kära få lyssna, utan att behöva skicka MP3or hit och dit.
    Jag vill inte ha något bolag på mig heller som börjar strula.


    Finns det något ställe, eller något speciellt sätt att ladda upp en copyrightad låt, låt säga en remix, så att man slipper allt dravvel?

    Hilfe bitte

    Edit: Försökte hitta någon liknande tråd, men hittade ingen.

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Svaret är i ditt inlägg: ”copyright”

    Så antingen distribuerar du som du finner lämpligt (typ mejla MP3) eller så låter du bli. Jag vill inte vara dum, men låten är ju inte din.

    [admod]
    Sedan tar jag på mig admodhatten och tillägger: Sabba nu inte tråden med olämpliga lösningar.

  3. #3
    sickanovic
    sickanovic är inte uppkopplad
    sickanovics avatar
    Veteran
    Finns ingen väg igenom detta utan tillåtelse av låtskrivaren/förlaget.
    Samtidigt är jag glad att verkskyddet verkar fungera eftersom musiken du laddar upp som inte är din eller har tillåtelse att lägga upp tas ner.

  4. #4

    Senior
    Kanske bör var tydlig med att jag inte förösker vara något "busfrö", snarare det jag skrev i första inlägget, att jag vill kunna dela min musik med dem i min omgivning som vill lyssna.
    Dem flesta i min omgivning förstår inte längre vitsen med en MP3a, utan vill hellre ha en länk till valfri sida där dem kan streama.
    Själv tycker jag fortfarande Winamp är bland det bästa som finns

    Antog redan innan jag skrev att det förmodligen inte finns något sätt runt Copyright.
    Tänkte mest om någon vet något lagligt sätt att göra exempelvis en remix tillgänglig?

  5. #5
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Du kan lägga upp via aggregator och ”cleara” covern med en avgift. Kolla med kloon t ex, som har en officiell Depeche Mode-cover uppe.

    Sedan är remix ibland ännu mer problematiskt då det beror på hur låten behandla(t)s. En del artister gillar inte att inte om inte hela texten är med etc.

  6. #6
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Om du bara behöver en länk och att de skall kunna lyssna så är t.ex. Dropboxoch liknande tjänster en vetting lösning. Den som inte har länken kan inte hitta låten.

  7. #7
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Det är skillnad på cover och remix här kan man tänka, men det dräller ju av remixer på Youtube, riktiga releaser som läggs upp av andra än upphovspersonerna. Vad är det som gör att du inte kan ladda upp det där?

  8. #8
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Vill du bara dela med dig till nära och kära är ju t.ex. google drive, dropbox (som nämns ovan) osv. några av de vanligaste lösningarna att dela privata filer med.

  9. #9

    Senior
    Google Drive och Dropbox osv är något jag inte tänkt på. Ska kolla om det kan vara något, så tack!


    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är skillnad på cover och remix här kan man tänka, men det dräller ju av remixer på Youtube, riktiga releaser som läggs upp av andra än upphovspersonerna. Vad är det som gör att du inte kan ladda upp det där?
    En fråga jag faktiskt ställt mig är hur alla andra "får" lägga upp sina remixar eftersom det verkar funka för dem.
    Men då kanske det något steg dem tagit som jag inte vetat om finns. Kanske har dem tur och slinker förbi, kanske använder dem aggregator eller dylikt.


    Ska kolla mer vad en aggregator innebär och vad en eventuell kostnad skulle bli. Beroende på pris får jag se om det är värt det för 15 spelningar av närmast sörjande

  10. #10
    HomerJSimpsson
    HomerJSimpsson är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Det här är kanske hur korkat som helst men jag tänkte lägga mina låtar som bakgrundsfilm (musikvideo) på min hemsida ... där är det jag som bestämmer vad som visas ... självklart är allt jag offentliggör där gratis att kopiera och messa med ... skulle dock inte lägga ut annans material, även om jag 'förbättrad' den utan dess tillåtelse ...

  11. #11
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Svaret är i ditt inlägg: ”copyright”

    Så antingen distribuerar du som du finner lämpligt (typ mejla MP3) eller så låter du bli. Jag vill inte vara dum, men låten är ju inte din.

    [admod]
    Sedan tar jag på mig admodhatten och tillägger: Sabba nu inte tråden med olämpliga lösningar.
    Ha.. roligt att ditt svar var ganska olämpligt. Hjälpte ju inte OP alls och bara onödigt. Det finns ju som sagt Google drive och Dropbox. Men bra att vi fick veta din etiska hållning MP Remixande är en fundamental del av modern musik samtidigt som jag håller med om att det är bra och självklart att det ej ska kunna läggas upp offentligt hur som helst.

  12. #12
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av AonFluX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ha.. roligt att ditt svar var ganska olämpligt. Hjälpte ju inte OP alls och bara onödigt. Det finns ju som sagt Google drive och Dropbox. Men bra att vi fick veta din etiska hållning MP Remixande är en fundamental del av modern musik samtidigt som jag håller med om att det är bra och självklart att det ej ska kunna läggas upp offentligt hur som helst.
    Olämpligt som i ohjälpsamt, eller hur menar du? "Typ mejla mp3" motsvarar att lägga på privat google drive eller dropbox till vänner i min värld åtminstone. Vad har detta med etisk hållning att göra och vad säger det om min menar du?

    Jag är väl medveten om att remixande tillhör modernt musikskapande. Det är fortfarande behäftat med problem ur en upphovsrättslig aspekt som vi alla är medvetna om. Du läste kanske mitt andra svar också?

    Och kommentaren kring "onödigt" kunde du ju sparat. Vad tillför ditt inlägg originalfrågan mer än mitt gjorde?

  13. #13
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Tyckte bara det blev märkligt att tro att alla andra ska sabba tråden (med admod-hatten på), när man själv låter lite dryg och mästrande ("..eller så låter du bli...låten är ju inte din") och inte kommer med direkta tips (att förstå att maila Mp3 är detsamma som att skicka en lyssningsbar länk via Drive/Dropbox är kanske lite långsökt).
    Mitt inlägg var främst feedback till Admod:en och inte tänkt som hjälp till OP.

    Jag kanske kan fråga OP om han provat Youtube med "olistat" valt? Då hittas den inte utan länk, så kanske det funkar?

  14. #14
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av AonFluX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tyckte bara det blev märkligt att tro att alla andra ska sabba tråden (med admod-hatten på), när man själv låter lite dryg och mästrande ("..eller så låter du bli...låten är ju inte din") och inte kommer med direkta tips (att förstå att maila Mp3 är detsamma som att skicka en lyssningsbar länk via Drive/Dropbox är kanske lite långsökt).
    Mitt inlägg var främst feedback till Admod:en och inte tänkt som hjälp till OP.
    Lät det drygt och mästrande var det inte avsikten.

    Infon om att streama direkt kom i depes andra inlägg. Därav att jag ansåg att mp3 i mejl eller delning via moln gick på ett ut innan detta. Ursäkta om det i min värld var i stort sett samma sak. Spridning av en privat fil till polare är ju oavsett poängen.

    Men ja, jag borde delat upp mina inlägg i två, så hade det varit tydligare. Jag trodde fetningen skulle räcka.

    Men till protokollet då: Jag var inte dryg, jag skrev vad jag ansåg. Jag satte också ser en liten markeringsflagg eftersom vi tidigare haft problem med alla möjliga varianter av olagliga lösningar som föreslagits i sådana här fall och som vi inte kan ha liggande på 99.

    Vill du prata mer så kan vi ta det i PM. Min moral undrar fortfarande vad den gjort för fel...

  15. #15
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Mixcloud skulle jag testa depe

  16. #16
    erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    @machinepop Ser absolut inte något mästrande eller drygt i ditt inlägg.

    @depe precis som tidigare talare har skrivit så finns ju dropbox eller google drive som utmärkta alternativ för att dela filer.

    Sen några tankar om remixar vs covers: Jag undrar dock om det inte är lite skillnad på remix och cover. Soundcloud har inte tagit ner min enda cover än på en känd acidlåt men killgissar att algoritmerna antagligen har lättare att tracka remixer då de oftare innehåller originalets material.
    Senast redigerat av erko den 2020-06-30 klockan 17:10.

  17. #17
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Jag hade gjort en remix (inget uppdrag, bara för det var kul) som var uppe i säkert fem år både på Soundcloud och Youtube men sen fick jag mail om hur olämpligt det var och så plockades de ner. Nu har jag en film uppe på Youtube som är en cover på ett helt album i miniformat plus att jag använt samma grafiska profil. Får se hur länge den får ligga där. Iom att remixen fick vara uppladdad så länge så är det svårt att säga om det är skillnad på cover och remix.

  18. #18
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Cover och remix skiljer sig. Det är betydligt lättare att släppa en cover och få licens för det. T ex Distrokid hanterar det åt dig. En remix kräver att du fått godkänt från de som har upphovsrätten, som gett ut inspelningen du samplat, osv. Det är ett rejält bekymmer att cleara samplingar när det inte är en officiell remix. Oftast tar det väldigt lång tid att få något svar.

    Läs mer här om Distrokid och licens för cover https://distrokid.zendesk.com/hc/en-...d-Cover-Songs-
    Läs mer här om remix på STIM https://www.stim.se/sv/hitta-svar/al...er-sampla-fran

  19. #19

    Senior
    Bara för att få det sagt så har jag inte tagit åt mig av vad någon har sagt, hur folk än har sett det själv, ur sitt perspektiv.
    Jag har inga större problem med mitt ego, så all is good

    Det verkar som att exempelvis DistroKid verkar vara en bra väg att gå om man vill lyckas ladda upp något lagligt på exempelvis Spotify, iTunes osv (vet ej mer ställen det laddas upp på, såhär på rak arm).
    Dock kommer det en liten kostnad som i många fall kanske inte känns värt det. Inte för mig iallafall eftersom dem flesta låtar jag haft uppe sällan skridit över 50 views. I'm wildly unpopular, it seems

    Ska försöka dyka ner i Cloudträsket och se vad det erbjuder i form av Streaming.


    Det intressanta är att man har sett/ser en hel drös med remixar och covers på exempelvis "Robert Miles - Children", Macarena, [insert famous title] som varit uppladdade ex antal år på exempelvis Youtube. Dessa verkar till synes inte vara lagliga", men kanske bara flyger under radarn.

    I vissa fall kanske det är som för KungKrille att det bara är lite väntetid innan det tas ned

  20. #20
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Japp, allt som ligger ute som icke officiellt är egentligen inte lagligt. Jag har gjort en del bootleg remixer som legat ute tidigare utan problem. Men content ID systemen har blivit bättre och snabbare på att hitta en nu för tiden. Så upplever jag det i alla fall.

    Jag skulle inte oroa sig mycket för represalier mer än att du kan bli tvingad att ta ner den och att du kan få en så kallad copyright strike på ditt konto. Eftersom du inte verkar vilja lägga ut den i kommersiellt syfte.

    Vilket du redan verkar ha fått. Får du tre, eller vad nu antalet är, så låses ditt konto för uppladdning. I värsta fall stänger de ditt konto. På YouTube brukar man kunna godkänna att reklam läggs på klippet mot att man får ha kvar videon. Det funkade inte för dig?

  21. #21
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag har en remix uppe på Youtube som har snart 60.000 views och där angav jag allt väldigt noggrannt typ låtskrivarna och skivbolaget så jag fick en notis från Youtube att jag inte hade några rättigheter alls till mitt digra remixarbete. Men hur som helst så gillar fansen min remix och alla inklusive jag är lite förbluffade över att bolaget inte ger sig till känna och ber att få ge ut den. Sedan detta (2018) så har Youtube även ändrat regler så det kan vara tuffare idag.

  22. #22
    synthboy
    synthboy är uppkopplad nu
    synthboys avatar
    Veteran
    Blev lite nyfiken på distrokid och cover. $12 är ingen större summa om man vill vara på säkra sidan. Samtidigt blir jag ju lite fundersam på vad som händer om delar av originaltexten saknas för en mer instrumental variant eller om texten rentutav översätts till ett annat språk.

  23. #23
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Läs mer här om Distrokid och licens för cover https://distrokid.zendesk.com/hc/en-...d-Cover-Songs-
    Intressant - finns ju en del "services" som hanterar licenser, men gissar att detta gäller Distrokid-releaser, eller kan man använda denna licens till annat som Soundcloud, BandCamp, Youtube etc?

  24. #24

    Senior
    Har precis testat pCloud (http://www.pcloud.com) och det verkar ganska vettigt för mitt ändåmål.

    Det är gratis med 1 eller 2Gb upplagring.
    Man kan även göra lite fräsiga Playlists

  25. #25
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Jag tro att du kan ladda upp på https://kiwi6.com utan problem.
    Det samma hände mig både på SC och YouTube när jag försökt lägga upp min remeix på "Set fire to the rain"

  26. #26

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av depe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har precis testat pCloud (http://www.pcloud.com) och det verkar ganska vettigt för mitt ändåmål.

    Det är gratis med 1 eller 2Gb upplagring.
    Man kan även göra lite fräsiga Playlists
    Det visade sig att den fräsiga Playlist jag skapade bara var för mitt konto.
    När en polare försökte visades bara 2st filer för nedladdning.

    Får leta vidare.

    Har förövrigt ej provat Youtube igen, på "rekomendation" av några här i tråden.
    Ska se om det blir bättre om man försöker ge cred dit cred ska.

  27. #27
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    https://soundcloud.com/perseid/enya-moving-with-prodigy

    blaaaze it

    Säker på att Enya tyckte den var så bra att de lät den ligga

  28. #28

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://soundcloud.com/perseid/enya-moving-with-prodigy

    blaaaze it

    Säker på att Enya tyckte den var så bra att de lät den ligga
    Kan inte tänka mig något annat

  29. #29
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill du prata mer så kan vi ta det i PM. Min moral undrar fortfarande vad den gjort för fel...
    Du gjorde inget fel - det bara uppfattades konstigt hos mig. Men det är ur min horisont med min erfarenhet av ibland "gällande konsensus" hos de Äldre på 99:an ang samplingar och remixande.
    När en relativt nytillkommen 99:a frågar musikrelaterat så vill man ju gärna se en nyans där det viktigaste bör vara att uppmuntra till själva skapandet. Även om det finns problematik kring Copy(right?) och annat. Inom rimligheterna, så klart.
    Med stor makt kommer också stort ansvar

  30. #30
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://soundcloud.com/perseid/enya-moving-with-prodigy

    blaaaze it

    Säker på att Enya tyckte den var så bra att de lät den ligga
    Klart hon gör - Enya är ju rave!

  31. #31
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av AonFluX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du gjorde inget fel - det bara uppfattades konstigt hos mig. Men det är ur min horisont med min erfarenhet av ibland "gällande konsensus" hos de Äldre på 99:an ang samplingar och remixande.
    När en relativt nytillkommen 99:a frågar musikrelaterat så vill man ju gärna se en nyans där det viktigaste bör vara att uppmuntra till själva skapandet. Även om det finns problematik kring Copy(right?) och annat. Inom rimligheterna, så klart.
    Med stor makt kommer också stort ansvar
    Okej, fair and square då. Jag tyckte TS var så rätt på det från start att det inte kändes som att svaret var orimligt. Men japp, text är text och fritt från nyanser och ansiktsuttryck. Makten och ansvaret i det här fallet handlar mest om att inte sätta 99an i klistret.

    Det roligaste med den här tråden är att man är löjligt sugen på att få höra mixen nu.

  32. #32
    konfisK
    konfisK är inte uppkopplad

    Senior
    Kör så det ryker. Om de plockar ner dig, lägg upp igen osv. Vi kan ju inte låta datorerna bestämma vad som är ok eller inte. F.ö. är det vettigt att du säger åt dina vänner att skärpa sig. Det är svinlätt att lyssna på en skickad mp3. Om det inte passar dem är de ändå inte intressanta som lyssnare.

  33. #33
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det roligaste med den här tråden är att man är löjligt sugen på att få höra mixen nu.
    Yes, kommer det inte en länk till remixen snart kommer allt kännas förgäves!









    PS. Kanske överskattas ibland 99:as impact på den globala arenan av uppladdande av content, så en liten del av oron kanske är överdriven..

  34. #34
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av konfisK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...Vi kan ju inte låta datorerna bestämma vad som är ok eller inte....
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	adcAC.jpg 
Visningar:	4 
Storlek:	211,7 KB 
Id:	95424






    Bild snodd helt obetänkt från internet..

  35. #35

  36. #36
    konfisK
    konfisK är inte uppkopplad

    Senior
    Testing 1-2-3

  37. #37

    Senior
    Vi kan ta och prova denna länken om folk vill lyssna:
    https://e.pcloud.link/publink/show?c...KXOneqKz4kqz8y

    Kom ihåg att ha låga förväntningar

  38. #38

    Senior
    Btw, ni som kollar länken, går det att streama eller ser ni bara en fil för nedladdning?

  39. #39
    erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Btw, ni som kollar länken, går det att streama eller ser ni bara en fil för nedladdning?
    Yes, går att klicka på playknappen och höra musiken

  40. #40
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Kul - låter genast ballt

    Men sången limmar inte mot tempot överallt

    Lek gärna mer med "eh oh", pitcha mer eller gör en melodi med den.

    Tempot är lite lite släpigt och kvanten lite rak för min smak.

    Sedan kan du klippa isär fraser mycket mer för att göra det mer house och mindre pop.

    Väldigt bra utkast dock!

  41. #41
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    En av världens bästa remixare i min bok är Rollo

    Lyssna på Livin Joy - Dreamer i origversion

    sedan denna

    https://youtu.be/nheIDLq8aro

    som inspiration

  42. #42
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Todd Terry är annan favorit, lyssna på hur han Gazaaam-klippte Dr Alban och gör världens fetaste houseremix

    https://youtu.be/pfKT8vrm5JM

  43. #43
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en remix uppe på Youtube som har snart 60.000 views och där angav jag allt väldigt noggrannt typ låtskrivarna och skivbolaget så jag fick en notis från Youtube att jag inte hade några rättigheter alls till mitt digra remixarbete. Men hur som helst så gillar fansen min remix och alla inklusive jag är lite förbluffade över att bolaget inte ger sig till känna och ber att få ge ut den. Sedan detta (2018) så har Youtube även ändrat regler så det kan vara tuffare idag.
    Jag inbillar mig att om man som du säger skriver artist och låtnamn i beskrivningen så trillar det igenom mycket lättare på youtube. Har lagt upp några filmer med bakgrundsmusik och det har funkat utan problem när jag gjort så. Andra gånger när jag inte skrivit har det tagit några sekunder innan filmerna har blockats.

  44. #44
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi kan ta och prova denna länken om folk vill lyssna:
    https://e.pcloud.link/publink/show?c...KXOneqKz4kqz8y

    Kom ihåg att ha låga förväntningar
    Tyckte det lät nice! Att göra remixer och bootlegs ar ett väldigt bra sätt att öva upp sina färdigheter.

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-02-25, 12:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •