Sidan 1 av 8 1 2 3 4 5 ... SistaSista
Resultat 1 till 60 av 446

Ämne: MacOS 11 och ARM-processorer

  1. #1
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp

    MacOS 11 och ARM-processorer

    Verkar som att Apple tänker revolutionera världen igen, och samtidigt göra det jäkligt besvärligt för många av sina nuvarande användare. Fick denna sammanfattning via jobbet.

    MacOS


    • * MacOS X becomes Mac OS 11, and looks like an iPad. All future Macs will run ARM processors, and it will be a lengthy and fairly problematic transition for many (especially musicians with hundreds of plugins that cannot run in the Rosetta 2 simulator). Within 2 years all Mac computers sold will run ARM chips.
    • * Microsoft and Adobe already out with Office and Creative Cloud running on ARM processors. Developers can rent an ARM Mac Mini for $500 which have to be sent back to Apple next year.
    • * Mac OS 11 can now run all iPad and iPhone apps, in windows. This includes games and everything else. Finally you can play Hay Day, Clash Royale or Candy Crush while working (!).
    • * New iOS apps can run more or less directly on MacOS 11, basically MacOS = iPadOS = iOS


    https://www.techradar.com/news/macos-1016-big-sur för ännu lite mer info. Googlande ger än mer.

  2. #2
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Det här låter inget vidare tycker jag. Känns å andra sidan som att apples prioriteringar är (för mig) helt värdelösa funktioner. Windows med, fast de är inte lika bra på det.

  3. #3
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Fan vad skönt, då är det bara att hoppa över till windows igen.

  4. #4
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    mmm, låter som spiken i kistan för apple tyvärr.

  5. #5
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran

  6. #6
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Det är väl bara att göra en Rosetta Mk2 och så fungerar allt automagiskt... eller inte.

  7. #7
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Allvarligt...man har ju redan testat med egna cpu:er...det fungerar liksom inte att konkurrera med amd och intel prestandamässigt. Punkt.
    Fyfan, vad sorgligt faktiskt. Tur att man inte köpte nya mac pro. Obsolete om två år.
    Snacka om att girighet går före hjärna, hejdå mac.
    Även på mobilfronten tror jag man tappar mark med sin prissättning.
    Vi kommer på jobbet byta från Macbooks till bärbara pcś för alla säljare pga av byte av crm-system. Känns helt rätt när man läser detta tragiska besked.

  8. #8
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här låter inget vidare tycker jag. Känns å andra sidan som att apples prioriteringar är (för mig) helt värdelösa funktioner. Windows med, fast de är inte lika bra på det.
    Det gäller iofs också catalina och i princip alla förbättringar sedan snow leopard. Nästan.

  9. #9
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Så efter att ha släppt ultraseriösa Powermodeller i 100 000-kronorsklassen kommer de plötsligt på att de skall göra Walt Disney av alltihop?

    Det märks att Steve Jobs har lämnat skeppet. Pajasnivån verkar ju slå 90-alets tråkmacar.

    Jag gissar att de kommer att Applestoreifiera hela apphanteringen samtidigt och all experimentell programutveckling kommer självdö.
    Som Firechild skrev, dags att damma av Windowskunskaperna. Eller kanske att ljudindustrin går över till Linux på allvar!

    Det finns en hel del saker på gång där, bland annat servern i Waves Soudndgrid och vi har ju Bitwig!

  10. #10
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drglas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl bara att göra en Rosetta Mk2 och så fungerar allt automagiskt... eller inte.
    När man kommer ut på andra sidan med hälften av sin tidigare mjukvara fungerande och ett fett hål i plånboken... Jodåsåatt.

  11. #11
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Jag försökte tyda om det här har att göra med processor eller ngt annat såg ut som moderkort men, kan för lite data för att fatta. Men misstänkte det och blev fett besviken senast var man tvungen att byta ut hela skiten runt 2008. Helt värdelöst beslut tycker jag.

  12. #12
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ||: Vi har hört det förut, ja vi har hört det förut... :||

  13. #13
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Ja, företag vill ju stoppa maten där munnen är. Har ju varit en resa från topp-workstations till mer eller mindre "dumbed down" maskiner de senaste åren. Vi alla har jublat över billigare mjukvara (ohh, logic pro x - 2k) - men är ju också symtomatiskt att de inte vill stödja proffsen längre; utan vill åt massmarknaden. Dvs Candy Crush saga för alla. Man har ju sett resan på många reklambyråer redan - hos oss på staten är det ju fortfarande många som "måste" ha mac då de jobbar med grafisk formgivning.. frågan är hur länge de stannar när de inser det är en ipad med en Cinema display 27" de sitter på

    Kommer bli dyrt hos mig - då det mesta är byggt runt mac och Thunderbolt/display port arkitektur. Men vill de inte ha mina stålar - slipper de.

    Skitapple

  14. #14
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Jag blir alltid lika lycklig över att få läsa om viktiga förbättringar på smör och brödfronten:

    We also get a massive redesign in the look of native macOS apps, with Apple giving apps like Messages, Mail, Photos, Calendar and even Finder a fresh, much more compact and streamlined design.
    De flesta av dessa appar har i princip sett ut och gjort samma saker i 20 år och det kommer nog inte förändras denna gång oavsett om det blir metallook, aqualook eller sill- och potatislook.

    En sak är i vart fall helt i linje med förväntningarna från min sida, namnet Big Sur.
    Fett sur...?

  15. #15
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Som jag tolkar det så kommer de framförallt köra ARM-processorer där prestanda per Watt är viktigt och inte topp prestanda krävs.
    Som i MacBook och iPad. Fläktlösa, extremt små och lätta datorer med sjukt lång batteritid och bra prestanda för enkla uppgifter som surf. Det blir slagkraftiga argument i kampen om vanliga konsumenter.

    Jag tror absolut inte de överger Intel för sina proffsmodeller som MacBook Pro och Mac Pro på många år.
    De tunga uppgifterna klarar inte ARM-processorerna av (än) då de nuvarande är väldigt optimerade för prestanda per Watt.

  16. #16
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Kul för Universal Audio och LUNA eller inte, blir till att koda om rubbet för iPad eller fixa stöd för Windows, vad tror ni de väljer
    Thunderbolt och Windows är inga problem. Finns även pcie-kort att stoppa i stationära. Eller köpa vintage intelmac och köra Bootcamp
    Men hel***e vad Apple är korkade...sjukt, jag inser att jag upprepar mig själv men detta är fan helt galet faktiskt. Deras enorma enfaldighet höll ju på att sätta dem i konkurs på tidigt 2000 när de envisades att gå sin egen cpu-väg (motorola?) och sedan med Intel blev det skyrocket.

  17. #17
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    De har ju inte haft problem att dumpa topp-segmentet förr? Kostar de - i en produktionstotal- mer än vad de smakar; kan det säkert bli så det inte finns några proffsmodeller längre. Varför har de inte satsat på mac pro? En klart topp-produkt i sitt segment - som många ville ha.

  18. #18
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som jag tolkar det så kommer de framförallt köra ARM-processorer där prestanda per Watt är viktigt och inte topp prestanda krävs.
    Som i MacBook och iPad. Fläktlösa, extremt små och lätta datorer med sjukt lång batteritid och bra prestanda för enkla uppgifter som surf. Det blir slagkraftiga argument i kampen om vanliga konsumenter.

    Jag tror absolut inte de överger Intel för sina proffsmodeller som MacBook Pro och Mac Pro på många år.
    De tunga uppgifterna klarar inte ARM-processorerna av (än) då de nuvarande är väldigt optimerade för prestanda per Watt.
    ”inom två år skall alla Macar vara arm-baserade”
    Skall se om jag hittar länken.

  19. #19
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som jag tolkar det så kommer de framförallt köra ARM-processorer där prestanda per Watt är viktigt och inte topp prestanda krävs.
    Som i MacBook och iPad. Fläktlösa, extremt små och lätta datorer med sjukt lång batteritid och bra prestanda för enkla uppgifter som surf. Det blir slagkraftiga argument i kampen om vanliga konsumenter.

    Jag tror absolut inte de överger Intel för sina proffsmodeller som MacBook Pro och Mac Pro på många år.
    De tunga uppgifterna klarar inte ARM-processorerna av (än) då de nuvarande är väldigt optimerade för prestanda per Watt.
    Under en period av två år kommer övergången ske och även några Intelmaskiner kommer släppas under denna tid tydligen. Ur mitt perspektiv är inte två år så lång tid så jag kommer vänta och se. Hade tänkt byta Mac rätt snart men det får vänta nu.

    The transition to ARM-based Macs from the older Intel-based Macs will take place over a period of about two years, Cook said, adding that Apple still has new Intel-based Macs in the pipeline.
    https://www.pcworld.com/article/3563...s-in-2020.html

    EDIT: Oj samma som Firechild ungefär, men med länk.
    Senast redigerat av Oortone den 2020-06-23 klockan 15:59. Anledning: eldfågel

  20. #20
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage

  21. #21
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror absolut inte de överger Intel för sina proffsmodeller som MacBook Pro och Mac Pro på många år.
    De tunga uppgifterna klarar inte ARM-processorerna av (än) då de nuvarande är väldigt optimerade för prestanda per Watt.
    ”two year transition” sa Apple igår, rubbet byter plattform.

  22. #22
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Bara att sätta igång och konvertera alla sina logic projekt då.. tar väl 2 år

  23. #23
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Det verkar finnas tvekan kring att utveckla för ARM-processorn:

    Though more apps are being written for ARM, the Windows-on-ARM ecosystem has been hampered by the lack of developer support. That could change, on both platforms, as Apple’s commitments spurs developer interest.
    "That could change..." är kanske inte riktigt tillräckligt förtroendeingivande? Rätt stort risktagande för mindre utvecklare att hoppa på detta i nuläget således.

    https://www.pcworld.com/article/3563...s-in-2020.html

  24. #24
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra gräv!
    Intressant.

  25. #25
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ”two year transition” sa Apple igår, rubbet byter plattform.
    Ja, ska bli spännande och se om de kan plocka fram ARM-processorer inom 2 år som slår Intel/AMD när strömförbrukning är klart underordnat utan bara ren prestanda räknas, som i Mac Pro.

    Klarar de slå Intel / AMD inom 2 år, så blir jag mycket imponerad!

  26. #26
    papawasarodeo
    papawasarodeo är inte uppkopplad

    Senior
    Min första Mac var den första MacBooken med intelprocessor. Minns det som att jag tänkte att det äntligen kändes rimligt att köpa Mac. Vet inte riktigt vad jag ska tycka om detta.

  27. #27
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, ska bli spännande och se om de kan plocka fram ARM-processorer inom 2 år som slår Intel/AMD när strömförbrukning är klart underordnat utan bara ren prestanda räknas, som i Mac Pro.

    Klarar de slå Intel / AMD inom 2 år, så blir jag mycket imponerad!
    Eller så har de redan prototyper och fungerande system. Strömförbrukning var faktiskt huvudanledningen till Intel enligt vad Steve Jobbs själv sade då han presenterade det skiftet 2005. Då hade de parallellutvecklat på Intel i fem år. Kanske samma sak denna gång?
    https://www.theverge.com/2020/4/24/2...-catalyst-wwdc

    Jag känner att jag vridit min spontana negativa chockreaktion åt det positiva hållet faktiskt. Bara det inte gör gränssnittet för iPad-aktigt för det vill inte jag ha. Däremot tänker jag inte "betatesta" denna gång, utan vänta.

  28. #28
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Apples A12X-processor låg och nosade på MacbookPro-prestanda redan för två år sen, så prestandan oroar mig inte så mycket.

    Hur lätt/svårt det blir att porta applikationer känns som ett större orosmoln.

    Men det som oroat mig en längre tid är att Big Sur inte kommer att stödja tredje parts Kernel Extensions. (Apple gick ut med det redan för några månader sen.) Typ alla ljudkortsdrivrutiner torde påverkas av det. Apple hävdar att man ska kunna göra samma saker mha nya API:er, men vad det innebär för latency och jitter återstår att se. Det är ju trots allt ännu ett abstraktionslager mellan drivrutinen och Mac:ens hårdvara.

  29. #29
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller så har de redan prototyper och fungerande system. Strömförbrukning var faktiskt huvudanledningen till Intel enligt vad Steve Jobbs själv sade då han presenterade det skiftet 2005. Då hade de parallellutvecklat på Intel i fem år. Kanske samma sak denna gång?
    https://www.theverge.com/2020/4/24/2...-catalyst-wwdc

    Jag känner att jag vridit min spontana negativa chockreaktion åt det positiva hållet faktiskt. Bara det inte gör gränssnittet för iPad-aktigt för det vill inte jag ha. Däremot tänker jag inte "betatesta" denna gång, utan vänta.
    PowerPC hade hela tiden prestandaproblem. Bara några få specialprogram som var tokoptimerade för PowerPC och kunde fördela lasten perfekt mellan två processorer kunde ta upp kampen med Intel.
    PowerPC blev långsammare och långsammare. Intel stod inte still med händerna i fickorna.

  30. #30
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Tur att Reaper jobbar på en linuxversion. Men linux verkar inget kul alltså...

  31. #31
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Apples A12X-processor låg och nosade på MacbookPro-prestanda redan för två år sen, så prestandan oroar mig inte så mycket.

    Hur lätt/svårt det blir att porta applikationer känns som ett större orosmoln.

    Men det som oroat mig en längre tid är att Big Sur inte kommer att stödja tredje parts Kernel Extensions. (Apple gick ut med det redan för några månader sen.) Typ alla ljudkortsdrivrutiner torde påverkas av det. Apple hävdar att man ska kunna göra samma saker mha nya API:er, men vad det innebär för latency och jitter återstår att se. Det är ju trots allt ännu ett abstraktionslager mellan drivrutinen och Mac:ens hårdvara.
    De säger att övergången från ARM till Intel ska gå mycket smidigare än PowerPC till Intel var. Får hoppas det stämmer.

    Intel står inte still med händerna i fickorna, tror inte ARM slår dem i prestanda inom 2 år.

    Personligen hoppas jag Apple’s egna ARM-processorer blir snabbare än intel både per Watt och i ren prestanda.
    Det vore ascoolt!

  32. #32
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller så har de redan prototyper och fungerande system. Strömförbrukning var faktiskt huvudanledningen till Intel enligt vad Steve Jobbs själv sade då han presenterade det skiftet 2005. Då hade de parallellutvecklat på Intel i fem år. Kanske samma sak denna gång?
    https://www.theverge.com/2020/4/24/2...-catalyst-wwdc

    Jag känner att jag vridit min spontana negativa chockreaktion åt det positiva hållet faktiskt. Bara det inte gör gränssnittet för iPad-aktigt för det vill inte jag ha. Däremot tänker jag inte "betatesta" denna gång, utan vänta.
    Gränsnittet blir inte iPad-aktigt, det blir iPad. Hela tanken är ju att få det enhetligt, iOS på mac helt enkelt. En mardröm för highend. Jag är redan nu sjukt irriterad att mina sms/meddelanden dyker upp som notiser på min iMac. Men för fan, jag la ju för fan mobilen utanför studion av en anledning, att inte bli störd. Antar att jag kan ta bort notis på meddelande iofs, skall göra det

  33. #33
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    inget fel på arm, det är appstoreifieringen och det allmänna fördummandet av operativsystemen jag inte klarar av. Typ att man inte får öppna program "från internet". suck

  34. #34
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag tror det är en hit att man strömlinjeformar och enar sin teknologi och mjukvara. Ser fram emot att köra "iOS på macOS på iOS"

  35. #35
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Det är helt omöjligt att Apple gör processorer med bättre prestanda än Intel inom 2 år, inte om 200 år heller.
    Nu har dessutom AMD fått upp farten REJÄLT vilket innebär behövligt pisk på Intel-ryggen att de är på tårna också.
    Så extremt feltajmat beslut av Apple detta. Min spontana negativa chockreaktion har nu gått över till en fradgafrustande rabiesgalen Hannibal Cannibal vrede

  36. #36
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är helt omöjligt att Apple gör processorer med bättre prestanda än Intel inom 2 år, inte om 200 år heller.
    Nu har dessutom AMD fått upp farten REJÄLT vilket innebär behövligt pisk på Intel-ryggen att de är på tårna också.
    Så extremt feltajmat beslut av Apple detta. Min spontana negativa chockreaktion har nu gått över till en fradgafrustande rabiesgalen Hannibal Cannibal vrede
    Ja jag förstår inte hur de kunde låta bli att rådfråga dig först, så dumt!

  37. #37

    Veteran
    Kluven... det var ingen skön upplevelse förra gången att köra Rosetta.
    Samtidigt kanske det blir en härlig upplevelse med iPad/Laptop/Mobil som mer eller mindre enhetlig upplevelse.
    Kan man få bra performance med bra batteriprestanda så är det toppen, samtidigt är man lite orolig för toppprestanda modeller förstås.

  38. #38
    roberto99
    roberto99 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Elk Audio Os burning the midnight oil...

  39. #39
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Jag kan inte uttala mig om framtiden för ARM, även om jag vet att de proppar som sitter i dagens ipads redan nu presterar riktigt bra singeltrådat till en bråkdel av strömförbrukningen hos intel/amd.

    Vad gäller ipadifiering så är jag inte riktigt säker på att jag förstår problemet, jag tror inte att Apple kommer att göra om en mac till pekdator, och skulle den vara en glorfierad ipad som som fungerar som man vill att en dator ska göra så förstår jag inte riktigt problemet med det?

    Sedan är jag inte heller förtjust i fördumningen som tex oljud nämnde här ovan, men jag lyckas inte se kopplingen mellan den och bytet till ARM-baserade processorer.

    Med det sagt så förstår jag problematiken med pluggar etc, jag var med både vid 68k->PPC och PPC->intel, men det var ju inte oöverstigligt. Just den eventuella fördumningen av gränssnitt ser jag dock som en helt separat fråga, som sagt.

  40. #40
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    inget fel på arm, det är appstoreifieringen och det allmänna fördummandet av operativsystemen jag inte klarar av. Typ att man inte får öppna program "från internet". suck
    Precis, Disnyfiering är det mest vedervärdiga som finns. Internet = variationsrikedom, Disney = likriktning.

    Det slirak skrev om förbud mot kerbel extensions är av likartat slag. Den som vill utnyttja kraften i en modern Mac för att göra något nyskapande har inget att hämta. Sån't tror jag på sikt kan leda till att Linux blir attraktivare. Men det är väl det att Apple inte vill att deras maskiner skall ses som CPU:er utan som kompletta produkter. Då passar det inte med mad professorgrejer, de får hålla sig till Linux, Unix och annat...

    Ytterligare en röst med farhågor kring transitionen:
    "Windows on ARM has performance issues with emulated apps and straight-up availability issues with apps that don’t work with its emulation. It’s entirely possible that Mac on ARM could face similar problems."
    https://www.theverge.com/2020/4/24/2...-catalyst-wwdc

  41. #41
    303
    303 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Efter 10år med ökande besvikelser med Mac tog jag steget till PC igår. Verkar som jag gjorde rätt.

  42. #42
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av roberto99 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Elk Audio Os burning the midnight oil...
    Just det, tack för påminnelsen:
    https://elk.audio/

  43. #43
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    inget fel på arm, det är appstoreifieringen och det allmänna fördummandet av operativsystemen jag inte klarar av. Typ att man inte får öppna program "från internet". suck
    ...just därför du får studera linux djupare, tror jag.

  44. #44
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Såg ni Keynotpresentationen igår? Ta annars en titt, man får mycket tydligare info där jämfört med sammanfattningar på diverse ställen.

    Konsumentfunktionerna i iphone, iPad OS och Big Sur (en fin plats för övrigt), bryr jag mig inte så mycket om, men när det gäller processorerna tycker jag att det lät väldigt intressant.

    Det är ju inte bara en allround-processor som Intels, utan de är custom made för Apples hårdvara med olika delar i processorn optimerade för olika funktioner.

    Om man som jag kör Logic, Final Cut och Motion tror jag att det här är goda nyheter.
    Apple har historiskt sett varit duktiga på att göra hårdvara och OS för audio/video och varför skulle det vara någon skillnad nu?

    I Keynoten pratade de också mycket om hur de hjälper utvecklarna och tidigare har det inte varit tomt prat, tycker att de har en bra utvecklingsplattform redan och den lär inte bli sämre.

    Så jag tror att man ska sitta lugnt i båten och inte måla fan på väggen i förväg och byta ner sig till Windows innan man har sett hur det blir.

  45. #45
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är helt omöjligt att Apple gör processorer med bättre prestanda än Intel inom 2 år, inte om 200 år heller.
    Nu har dessutom AMD fått upp farten REJÄLT vilket innebär behövligt pisk på Intel-ryggen att de är på tårna också.
    Så extremt feltajmat beslut av Apple detta. Min spontana negativa chockreaktion har nu gått över till en fradgafrustande rabiesgalen Hannibal Cannibal vrede
    Det är ARM som gör processorerna. Om det är någon som sackar efter på propellermarknaden nu är det väl intel?

  46. #46
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tei Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sedan är jag inte heller förtjust i fördumningen som tex oljud nämnde här ovan, men jag lyckas inte se kopplingen mellan den och bytet till ARM-baserade processorer.
    Kanske förhastat, men tänker att så mycket program man använder kommer försvinna (inte portas) och stödet för dessa kommer tas bort. Kanske ingen fara. Gillar inte de nyare osen, hade jag behövt köpa dator nu hade jag förmodligen inte valt mac ändå pga dessa.

  47. #47
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Har ingen större oro för hårdvaran, men däremot för OS-utvecklingen. Nu kommer Big Sur ut för nyare Maccar redan till hösten och då får man se hur långt fjantiseringen går samt in/utlåsning av utvecklare...

    Å andra sidan är det "time for change" då desktop och möss fortfarande är baserat på 80-talstänk. Återigen skriker folk efter snabbare hästar... (eller var det MIDI? ) när själva gränssnittet är utsatt för förändring.

    Logic är väl det mest utsatta i fjantiseringen - finns det ens intresse att porta, med Environment et al? Sedan jag började köra Logic (9) på allvar så har jag haft återkommande mardrömmar om nästa version - Logic Band som ersätter både Logic och Garage Band! När man startar det så kommer det upp per default ett AI-gem med ögon ( vet inte vad jag får det ifrån ) som frågar om vi ska göra lite beats tillsammans
    Senast redigerat av hasse_fx den 2020-06-23 klockan 17:02.

  48. #48
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...just därför du får studera linux djupare, tror jag.
    alltså det verkar skitjobbigt, missförstå mig inte. Det enda jag begär är mac os 10.6.8 med säkerhetsuppdateringar och nyare program. inget bloat och kladd och idiotisk "permanent version storage" som jag stör mig som fan på :-)

  49. #49

  50. #50
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske förhastat, men tänker att så mycket program man använder kommer försvinna (inte portas) och stödet för dessa kommer tas bort.
    Jo den risken finns absolut. Jag drabbades dock inte särskilt hårt alls av det vid de tidigare cpu-migreringarna (tappade iofs Hyperprism och några roliga pluggar), så jag underskattar säkert den risken i dagsläget.

  51. #51
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såg ni Keynotpresentationen igår? Ta annars en titt, man får mycket tydligare info där jämfört med sammanfattningar på diverse ställen.

    Konsumentfunktionerna i iphone, iPad OS och Big Sur (en fin plats för övrigt), bryr jag mig inte så mycket om, men när det gäller processorerna tycker jag att det lät väldigt intressant.

    Det är ju inte bara en allround-processor som Intels, utan de är custom made för Apples hårdvara med olika delar i processorn optimerade för olika funktioner.

    Om man som jag kör Logic, Final Cut och Motion tror jag att det här är goda nyheter.
    Apple har historiskt sett varit duktiga på att göra hårdvara och OS för audio/video och varför skulle det vara någon skillnad nu?

    I Keynoten pratade de också mycket om hur de hjälper utvecklarna och tidigare har det inte varit tomt prat, tycker att de har en bra utvecklingsplattform redan och den lär inte bli sämre.

    Så jag tror att man ska sitta lugnt i båten och inte måla fan på väggen i förväg och byta ner sig till Windows innan man har sett hur det blir.
    Låter mycket vettigt.

    Hoppas som sagt att de lyckas göra processorer som är snabbare än intel på alla områden men jag tror inte de slår inte Intel/AMD i kategorin ren prestanda inom 2 år. Intel / AMD går inte på semester två år i sträck, om vi säger så.

  52. #52
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har ingen större oro för hårdvaran, men däremot för OS-utvecklingen. Nu kommer Big Sur ut för nyare Maccar redan till hösten och då får man se hur långt fjantiseringen går samt in/utlåsning av utvecklare...

    Å andra sidan är det "time for change" då desktop och möss fortfarande är baserat på 80-talstänk. Återigen skriker folk efter snabbare hästar... (eller var det MIDI? ) när själva är utsatt för förändring.

    Logic är väl det mest utsatta i fjantiseringen - finns det ens intresse att porta, med Environment et al? Sedan jag började köra Logic (9) på allvar så har jag haft återkommande mardrömmar om nästa version - Logic Band som ersätter både Logic och Garage Band! När man startar det så kommer det upp per default ett AI-gem med ögon ( vet inte vad jag får det ifrån som frågar om vi ska göra lite beats tillsammans
    Haha! Fy fan om din mardröm slår in : D
    Låter fruktansvärt : D
    -”Tjaaa, ser att du har en skön stil! Ska vi göra lite beats tillsammans?”

    Tror att jag hade haft sönder datorn eller ialla fall en billig skärm / tangentbord om det händer : D

  53. #53
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ARM som gör processorerna. Om det är någon som sackar efter på propellermarknaden nu är det väl intel?
    Det kan man tro, men förmodligen har Intel något i hästväg i ladorna för att svara upp mot AMDs rejäla uppsving senaste året.
    När Intel var ensam herre på täppan låg det i deras intresse att bromsa utvecklingen utåt sett för att i bakgrunden jobba ostört med Cpu:er mångt snabbare än de som samtidigt såldes.
    Men visst, sätter man 64 Arm-processorer i ett kluster bör man ju kunna få rätt skön prestanda i en Mac Pro 2021 också.
    Den som lever får se. Blir intressant att höra vad AVID säger tex.

  54. #54
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Logic är väl det mest utsatta i fjantiseringen - finns det ens intresse att porta, med Environment et al? Sedan jag började köra Logic (9) på allvar så har jag haft återkommande mardrömmar om nästa version - Logic Band som ersätter både Logic och Garage Band! När man startar det så kommer det upp per default ett AI-gem med ögon ( vet inte vad jag får det ifrån ) som frågar om vi ska göra lite beats tillsammans
    Haha, fyfan – microsoft-gemet med en skurt-keps!

    (Logic är redan portat, sade äppelfolket igår)

  55. #55
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    inget fel på arm, det är appstoreifieringen och det allmänna fördummandet av operativsystemen jag inte klarar av. Typ att man inte får öppna program "från internet". suck
    Håller med om den allmänna fördumningen av operativsystemen och att man får mindre kontroll över sin dator (även om det fortfarande går utmärkt att öppna program från Internet, när man väl har godkänt dem).

    Tyvärr verkar Apple följa i Microsofts fotspår, även om det ännu inte är lika illa som i Windows 10.

    Och till Apples fördel måste man nämna integritetstänket som skiljer sig 180 grader från Microsoft, Google, Amazon, Facebook m.fl.

  56. #56
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror att jag hade haft sönder datorn eller ialla fall en billig skärm / tangentbord om det händer : D
    Lugnt, hårdvaran ersätts allt mer av mjukvara...



    Citat Ursprungligen postat av tei Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (Logic är redan portat, sade äppelfolket igår)
    It's happening!!! It's already happening!!


  57. #57
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Blir nog sådana där mysiga gosiga macar i framtiden. Vart köper man dem?

  58. #58
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Och jag som trodde spiken i kistan var detta...
    Nu slogs det i en till. Jag kommer att byta till Linux väldigt snart.

  59. #59
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tur att Reaper jobbar på en linuxversion. Men linux verkar inget kul alltså...
    Linux är jättekul. bara inte för musikproduktion eller för spel.

  60. #60
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och jag som trodde spiken i kistan var detta...
    Nu slogs det i en till. Jag kommer att byta till Linux väldigt snart.
    OT: det där stör mig så jäkla mycket! Har en burk kvar på förra os:et för att kunna köra vissa 32-bitarsprpgram, får klicka bort den där skiten dagligen.

Liknande ämnen

  1. Auto-arm i FL Studio?
    Av Sorrowbynature i forum Övriga DAW
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-07-12, 23:21
  2. Tabletop stativ/arm för trummaskin
    Av eskobaba i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-06-08, 07:14
  3. Tips på popfilters-härke åt mik-arm
    Av MrLonghair i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-06-19, 05:48
  4. pluggproblem: dubbla processorer och vst
    Av nixpix i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-03-30, 19:40
  5. MacOS
    Av Real Parakeet i forum Övrig mjukvara
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2003-10-22, 01:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •