Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: Rullbandspelaremulering?

  1. #1
    signal
    signal är inte uppkopplad
    signals avatar
    Senior

    Rullbandspelaremulering?

    Jag gillar inte DAW:s för då sitter jag bara och tittar på musiken i stället för att lyssna.

    Jag skulle vilja ha (eller letar efter) ett program som är en rullbandspelare men antingen 2 kanaler som man kan köra sound-on-sound emellan, eller 4:a kanaler. när man kan göra det samma. När man kör programmet så ska det bara se ut som en rullbandspelare med 10" spolar som snurrar när det spelas. Den ska kunna antingen skicka midisynk ut eller ta emot midisynk.

    En sak som är viktig är att ljudkvaliteten ska försämras lite efter varje SOS.

    Jag var som mest produktiv när det var på det här viset. Jag och min Philips rullbandspelare. Efter kanske 8-10 ping-pong började trummorna (som jag alltid började med) tappa snärten. Då var man klar. Det var inget man kunde göra åt de där felspelningen man gjorde före det sista pålägget. Mumlar jag bara eller är det någon som förstår vad jag menar?

    Nej - jag har inte plats för en rulla just nu och det är därför jag letar efter motsvarande i mjukvara.

  2. #2
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Bra koncept
    Hoppas det finns!

  3. #3
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Kör med vanlig DAW och lägg på en ny rullbandarplugg på mastern för varje ny tagning du gör

    ... fast det fick mig att tänka. Undrar om man får liknande effekt om man skapar tio olika bussar med en rullbandsplugg på vardera. Bus 1 routas in i Bus 2. Bus 2 routas in i Bus 3 osv, sen routar man sina tio audiokanaler till varsin Bus. Routar man exempelvis trummor till Bus 1 så kommer den gå igenom tio steg av rullbandare. Routar man exempelvis basen till bus 7 går den igenom 4 steg.

    Av mig fick du ett skämt, ett tankeexperiment och noll svar på din fråga

  4. #4
    signal
    signal är inte uppkopplad
    signals avatar
    Senior
    Jag tycker det är skönt med begränsningar. Nu i 50-års krisen så börjar jag bygga upp musikskaparhörna/rum igen. Måste välja daw så småningom men har inte så stort behöv just nu eftersom plan #1 är att allt ska kunna spelas utan dator. Vi får se om jag kommer mål med det. Grejen är fortfarande att jag gillar när det är minimalt. Jag var väldigt produktiv när jag använde Amiga trycker också. 4-kanaler PUNKT. Det är därför jag efterlyser min ultimata inspelare på datorn. En rullbandspelare med midisynk/dinsynk. Det Ska ju se snyggt ut med VU mätare osv. Det är viktigt. Musiken ska bara visuellt synas via VU nålar. Sen ska det kunna gå att bounca ner sina 2 - 4 - 8 kanaler när man är klar så kan post processa om man vill.

    Om det inte finns så är jag sugen på att utveckla om det är fler som känner sig sugna :-D

  5. #5
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Finns garanterat massa rullåttor därute för kaffepengar...

  6. #6
    signal
    signal är inte uppkopplad
    signals avatar
    Senior
    Men nä rullbandspelarna har gått upp i pris. Ganska mycket. Och tar stor platts. Men OK jag letar vidare :-D Men det skulle vara skå skönt att ha samma arbetsätt på datorn.

  7. #7
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av signal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men nä rullbandspelarna har gått upp i pris. Ganska mycket. Och tar stor platts. Men OK jag letar vidare :-D Men det skulle vara skå skönt att ha samma arbetsätt på datorn.
    LMGTFY

    https://www.synthtopia.com/content/2...m-portastudio/

  8. #8
    signal
    signal är inte uppkopplad
    signals avatar
    Senior
    Små rullar :-D Men ungefär vad jag letar efter. Ska kolla upp. Jag har bara använt Portastudio en gång och tyckte det var sämre än min Philips 2 kanals för den körde 19-ips på kvantums 7"

  9. #9
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Många av dessa gamla 8:or blir stående eftersom de flesta underskattar vad det innebär att få igång dessa ofta ganska slitna och/eller uttorkade urverk och hålla dem i skick! Kan nog närmast liknas vid att köpa en gammal engelsk sportbil...

    Sedan använda dem för att göra musik dessutom! Inte för inte som ljudtekniker verkligen behövde vara TEKNIKER före DAW-eran.

    Då är en porta lämpligare...

  10. #10
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Här är precis det du letar efter, med MTC om du vill synka med något, och inte till något fantasipris heller!

    https://reverb.com/item/33571651-fostex-r8-with-mtc

    Nästan så att jag blev sugen själv!

  11. #11
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    10kkr!!?

  12. #12
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    10kkr!!?
    Du kan säkert hitta det billigare, och säkert sourca en MTC med, men frågan är vilket skick den är i, den här ser extremt väl omhändertagen ut och enligt säljaren har den fått TLC med..

  13. #13
    Jonlin
    Jonlin är inte uppkopplad
    Jonlins avatar
    Senior
    https://www.giorgiosancristoforo.net/softwares/

    Fantastic Voyage kanske kan vara något? Inte exakt vad du efterfrågar men jag har tänkt testa den själv för att slippa det linjära irritationsmomentet med DAWs.

  14. #14
    deleted user
    Tejpa över en kartongbit över transportfönstret!

  15. #15
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tejpa över en kartongbit över transportfönstret!
    ...eller ett annat fönster över med...


  16. #16
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    U-He Satin låter bra tycker jag, men har aldrig spelat in seriöst med en riktig rullbandare.

    https://u-he.com/products/satin/

  17. #17

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Jonlin Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fantastic Voyage kanske kan vara något? Inte exakt vad du efterfrågar men jag har tänkt testa den själv för att slippa det linjära irritationsmomentet med DAWs.
    Jag testade hans Berna 2 som hastigast för ett par år sedan, men åtminstone det blev mest nackdelarna från både mjukvara och hårdvara – laborerar man med fysiska rattar och sånt så får man en taktil feedback på ett helt annat sätt, men på en skärm blir samma sak mest klumpigt, iallafall med ett gränssnitt som lägger sig så nära det fysiska.

  18. #18
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Det jag kan sakna med DAW, som jag alltid älskat med saker före det är mjukheten i analoga mixerbord. Inga fuldistande 0dB, kvittar om den där kanalen lyser lite rött om det låter bra, brusar det, jamen då smäller vi bara en gate i inserten, problem solved... Det var visserligen DAT/ADAT i dessa situationer för min del, för vilken hemstudio hade råd med en 24'a...men alla äldre grejer jag gjort med band, rullband eller mångkanalare låter alltid lite mysigare än de digitala inspelningarna. Det är ganska subtilt, men alltid närvarande - och fortfarande kvar vid digitalisering, lustigt nog.

    Många digitala mixar mår så jäkla bra av en runda till rullband och av igen innan mastring. En hel eller halvtummare kan bli för subtilt, kassettband för grovt, men rullband lägger sig på en perfekt nivå av brus och gain - mycket beroende av material, förstås.
    Senast redigerat av charliecrash den 2020-06-16 klockan 21:15.

  19. #19
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det jag kan sakna med DAW, som jag alltid älskat med saker före det är mjukheten i analoga mixerbord. Inga fuldistande 0dB, kvittar om den där kanalen lyser lite rött om det låter bra, brusar det, jamen då smäller vi bara en gate i inserten, problem solved... Det var visserligen DAT/ADAT i dessa situationer för min del, för vilken hemstudio hade råd med en 24'a...men alla äldre grejer jag gjort med band, rullband eller mångkanalare låter alltid lite mysigare än de digitala inspelningarna. Det är ganska subtilt, men alltid närvarande - och fortfarande kvar vid digitalisering, lustigt nog.

    Många digitala mixar mår så jäkla bra av en runda till rullband och av igen innan mastring. En hel eller halvtummare kan bli för subtilt, kassettband för grovt, men rullband lägger sig på en perfekt nivå av brus och gain - mycket beroende av material, förstås.
    Satin, men på varje kanal då, så det äter CPU.Man måste resource managera. Men det behövde man ju rätt mycket också och mer då det var utan dator.

  20. #20
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Send/Bus till Audio ut-> In i Space Heat -> Tillbaka på Audio in -> Retur till bus.

    https://www.radialeng.com/product/spaceheater

    EPIC!

    Synd att priset per kanal är hyfsat högt...


    *vill ha, vill jättemycket ha*

  21. #21
    Jonlin
    Jonlin är inte uppkopplad
    Jonlins avatar
    Senior
    Jaa gränssnittet känns inte så lockande, det har avskräckt från inköp hittills. Sen så har jag redan 80-talsmixer och 7 rullbandspelare i hemmastudion så jag har inte riktigt behovet. Det är möjligt att programmet känts mer lockande på iPad.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •