Resultat 1 till 33 av 33

Ämne: Softube Amp Room

  1. #1

    Redaktör

    Softube Amp Room

    Softube slår ihop sina befintliga gitarrförstärkarsimuleringar, lägger till pedaler och effekter, och gör det modulärt och kallar det Amp Room.


    https://youtu.be/Pp5gZtm0Anc

    Amp Room innehåller samtliga toppar och kabinett från Vintage Amp Room, Metal Amp Room och Bass Amp Room plus nya emuleringar som tagits fram för Amp Room. De kan kombineras fritt, och dessutom köras i parallella kedjor efter tycke och smak.

    Softube presenterar Amp Room som ett nytt ekosystem, och en del av deras befintliga effekter, som Tape, Tube-Tech CL 1B med flera kan användas i signalkedjan, och de planerar att expandera över tid.

    Amp Room kostar just nu 1045kr (ordinarie pris 1570kr) men kommer med rabatterat uppgraderingspris för de som äger någon av deras tidigare förstärkarsimuleringar eller något av Softube Volume-paketen.

    Mycket mer information finns på Softubes Amp Room-sida.

  2. #2
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ingen Rat???

  3. #3
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Blev ett köp direkt. Väntat på att de ska uppdatera sina gamla gitarramps (som fortfarande låter bra) till nåt nytt. Tyvärr så rök ljudkortet igår så jag kan inte testa pluggen än.

    310:- kostade uppgraderingen för mig förresten.

  4. #4
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    F ö. Är det bara jag som saknar en tremolo-pedal? =)

    - - - Uppdaterad - - -

    (Och, FIX-pluggarna vore ju finfina att ha som AmpRoom-effekter med...)

  5. #5
    Pelle_P
    Pelle_P är inte uppkopplad
    Pelle_Ps avatar
    Senior
    Är den ungefär som NI Guitar Rig? Jag har en Kemper så kanske inte har så mycket användning av Amp room?

  6. #6

    Redaktör
    Nu är Amp Room släppt i ny version och omskyfflat till 4 olika paket: Marshall/Metal/Vintage/Bass Suite, med gränssnitt anpassat för varje paket. Har man Amp Room så får man ett paket med Metal, Vintage och Bass, Marshall kostar extra.

    Ett par nya förstärkare, ny högtalarsimulering med flyttbara mikrofoner, och ett par nya pedaler ingår också. I Studio-läge kommer man åt det tidigare Amp Room-gränssnittet där man fritt kan välja signalkedja.

    Softube har också lagt till en en IR-laddare och en hel del pedaler sedan första versionen av Amp Room, bland annat en Rat-klon (Kraft), tremolo (egen design), fuzz, autowah, med mera.

    Softube Amp Room

  7. #7
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Någon som använder Amproom? Hur står det sig mot konkurrensen.

  8. #8
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Tycker den är grym! Den är som ett helt ljudlab med möjlighet till parallella kedjor m m. Hur autentiskt-gitarrstärk den låter har jag ingen aning om, spelar inte gitarr... =)

  9. #9
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker den är grym! Den är som ett helt ljudlab med möjlighet till parallella kedjor m m. Hur autentiskt-gitarrstärk den låter har jag ingen aning om, spelar inte gitarr... =)
    Ok, låter som jag får testa

  10. #10
    Marlowes
    Marlowes är inte uppkopplad
    Marlowess avatar
    Veteran
    Har sålt mina IRL-stärkare. Kör bara AmpRoom nu! Året är 2023.

  11. #11
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Marlowes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har sålt mina IRL-stärkare. Kör bara AmpRoom nu! Året är 2023.
    Jag har gjort samma sak (sålt mina Marshall och Fenderstärkare) Kör idag mest med Scuffham S-gear.
    Enkelt och smidigt. Ska testa och ladda ner AmpRoom på lunchen. Vilken/vilka av varianterna kör du Marlowes?

  12. #12
    Marlowes
    Marlowes är inte uppkopplad
    Marlowess avatar
    Veteran


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Untitled.png 
Visningar:	25 
Storlek:	205,1 KB 
Id:	115098

  13. #13
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Marlowes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har sålt mina IRL-stärkare. Kör bara AmpRoom nu! Året är 2023.
    Hehe, jag läste IR-stärkare först! Tänkte, att exakt! Impulse-stärkare tycker jag saknar dynamik
    Är Amp-room 100% modellerade eller är det IR inblandat, Kroffe?

  14. #14
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Skumt, laddade ner en demo via Softube Central, men den dyker inte upp i logic? Min Model 84 ligger fint där.

  15. #15
    Marlowes
    Marlowes är inte uppkopplad
    Marlowess avatar
    Veteran
    @Firechild:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Untitled.png 
Visningar:	28 
Storlek:	87,3 KB 
Id:	115102

  16. #16
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är Amp-room 100% modellerade eller är det IR inblandat, Kroffe?
    Osäker eftersom jag inte är inblandad.
    Jag är ju syntkille som bekant.

  17. #17
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hehe, jag läste IR-stärkare först! Tänkte, att exakt! Impulse-stärkare tycker jag saknar dynamik
    Är Amp-room 100% modellerade eller är det IR inblandat, Kroffe?
    Brukar det inte vara en kombo - stärkare är modellerat men kabinett och högtalare är IR?

  18. #18

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Brukar det inte vara en kombo - stärkare är modellerat men kabinett och högtalare är IR?
    Jag tror också det – det står ju "component modeled emulations" på softube.com iallafall.

    De första versionerna av Amp Room (Vintage/Metal/Bass) hade flyttbara mikrofoner för högtalarna, så där tror jag att det var någon slags hybridlösning. Förra versionen hade fasta mikpositioner och en uppsättning mikrofoner (+ utvalda kombinationer) så där tror jag att det var IR. I senaste versionen är det tillbaks till flyttbara mikrofoner (i två axlar istället för bara en), så då är det återigen inte IR rakt av.

  19. #19
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I senaste versionen är det tillbaks till flyttbara mikrofoner (i två axlar istället för bara en), så då är det återigen inte IR rakt av.
    Kan man inte lösa det mha flera impulsrepsonser tagna med flera mickar på olika positioner, som man sen mixar mellan? Men jag killgissar bara friskt, har ingen aning egentligen!

    Tycker hursomhelst att den senaste generationen av Amp Room låter riktigt bra, men har lite få pedaler och är väl CPU-tung jämfört med konkurrensen, som låter minst lika bra (t.ex. Amplitube och Bias FX).

  20. #20

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan man inte lösa det mha flera impulsrepsonser tagna med flera mickar på olika positioner, som man sen mixar mellan? Men jag killgissar bara friskt, har ingen aning egentligen!
    Focusrite/Sintefex Liquid Mix jobbade på något sånt sätt, men jag vet inte om det fungerar för att hantera sånt som olika avstånd för en mikrofon – jag tänker att du får tidseffekter som är svåra att hantera? Men jag vet inte heller särskilt mycket om detta, så det skulle vara intressant att höra från någon på Softube om vad som egentligen händer bakom pixlarna.

    Tycker hursomhelst att den senaste generationen av Amp Room låter riktigt bra, men har lite få pedaler och är väl CPU-tung jämfört med konkurrensen, som låter minst lika bra (t.ex. Amplitube och Bias FX).
    Jag skulle inte klaga på fler pedaler, men samtidigt är det rätt skönt att det är en hanterlig samling utrustning i Amp Room – man behöver inte vada igenom en miljard kombinationer utan istället gräva djupare i det som finns. Så där är de mer flexibla uppmickningsmöjligheterna i senaste Amp Room inte enbart av godo – innan var det mer att klicka igenom de 6-10 olika mickalternativ som fanns för varje kabinett, som i regel var rätt olika, medan nu finns möjligheten att irra bort sig i mickval- och placering, dessutom för två olika högtalare samtidigt…

  21. #21
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Focusrite/Sintefex Liquid Mix jobbade på något sånt sätt, men jag vet inte om det fungerar för att hantera sånt som olika avstånd för en mikrofon – jag tänker att du får tidseffekter som är svåra att hantera? Men jag vet inte heller särskilt mycket om detta, så det skulle vara intressant att höra från någon på Softube om vad som egentligen händer bakom pixlarna.



    Jag skulle inte klaga på fler pedaler, men samtidigt är det rätt skönt att det är en hanterlig samling utrustning i Amp Room – man behöver inte vada igenom en miljard kombinationer utan istället gräva djupare i det som finns. Så där är de mer flexibla uppmickningsmöjligheterna i senaste Amp Room inte enbart av godo – innan var det mer att klicka igenom de 6-10 olika mickalternativ som fanns för varje kabinett, som i regel var rätt olika, medan nu finns möjligheten att irra bort sig i mickval- och placering, dessutom för två olika högtalare samtidigt…
    Om du saknar din favoritpedal så testa att köra med den/de pedalerna mellan gitarr och ljudkort. Funkar utmärkt för mig till Scuffham Sgear3. Detta har gjort att jag sålt alla fysiska stärkare jag haft hemma.

  22. #22
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Däremot, är det bara jag som tycker att det är förvånande liten skillnad i ljud baserat på mikrofonval&mikrofonplacering i nya AmpRoom. Eller så gör jag bara nått fel någonstans...

    Äh, vetefan, nu när jag testade igen bara för att testa beter det sig som förväntat. Undrar om jag satt å rattade på en mute:ad högtalare eller nått senast...
    Senast redigerat av rydan den 2023-10-11 klockan 14:49. Anledning: nog bara jag...

  23. #23
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Äh, vetefan, nu när jag testade igen bara för att testa beter det sig som förväntat. Undrar om jag satt å rattade på en mute:ad högtalare eller nått senast...
    Du använde nog den där ratten som du låter dina klienter vrida på för att justera mixen för sången/gitarren/valfritt instrument

  24. #24
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steve Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du saknar din favoritpedal så testa att köra med den/de pedalerna mellan gitarr och ljudkort. Funkar utmärkt för mig till Scuffham Sgear3. Detta har gjort att jag sålt alla fysiska stärkare jag haft hemma.
    Ja, har man bara en bra Hi-Z-ingång på ljudkortet så brukar det funka utmärkt med fysiska pedaler med de stärkaremulatorer jag testat.

    Vet att det ibland florerar nån uppfattning om att det inte skulle funka, men det handlar nog mest om att Hi-z-ingångarna på äldre ljudkort ofta var sisådär. Och/eller på att man förstås inte kan få samma effekt av en fysisk boost in i en virtuell rörstärkare, som med äkta vara. Det blir ju liksom A/D-omvandlaren som överstyrs istället för rörpreampen. Vilket såklart kan låta kul på sitt sätt, men det är ju ett annat sätt.

  25. #25
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Fysiska pedaler går att koppla in i vanlig line också.

  26. #26
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Nu har jag testat och vetefaan vad jag tycker. Är väl för inkörd på S-Gear 3 men tycker noisegaten är knepig och att stärkarna låter annorlunda. Troligtvis fel på mig och mina öron. Ni som kör, har ni fått ratta mkt för att hitta sweetspots eller hur gör ni?

  27. #27
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Tog steget att uppgradera till Marshall Amp-Room.
    Vet inte om det fungerar som jag tror men TubeTech compressorn dök upp som en apparat att lägga i kedjan.
    Är det inkluderat i Amp Room eller ser jag den för att jag har licens på TubeTech compen separat tro?

  28. #28
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tog steget att uppgradera till Marshall Amp-Room.
    Vet inte om det fungerar som jag tror men TubeTech compressorn dök upp som en apparat att lägga i kedjan.
    Är det inkluderat i Amp Room eller ser jag den för att jag har licens på TubeTech compen separat tro?
    Antagligen för att du har TubeTech-licens.

  29. #29
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Någon som jämfört denna med Amplitube 5? (buggigaste/mest CPU krävande SW IK multimedia någonsin gjort...)
    Vill gärna byta...

  30. #30
    Vraengaren
    Vraengaren är inte uppkopplad

    Senior
    Hos mig är det tvärtom, Amproom drar ungefär dubbelt cpu mot Amplitube Tycker båda låter kanon i absolut senaste versioner, stor skillnad mot tidigare versioner.

  31. #31
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Ja, jag har inte testat AmpliTube 5, men jag körde v4 tills jag bytte till Bias FX 2. De nyare Amp Room-modellerna lät ungefär lika bra, men åt ju grymt med CPU! De äldre modellerna är ju snällare.

  32. #32
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Tycker inte det riktigt håller måttet trots allt. Får inte till riktiga Metal-ljudet. Kör Neural DSP Nolly och Petrucci. Kanske man får nöja sig där.
    Har inte hittat den ultimata clean-ljudspluggen dock. AVID Eleven är hyfsat bra.
    Men supergamla TC Electronic Tubifex och UAD Nigel är ju kungarna på cleant fortfarande...men då måste jag skrämma igång en gammal mac varje gång...
    JAg börjar misstänka att modellera cleant är bättre än IR.

  33. #33
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Man skall ha avsevärt lägre insignal än vad tillverkarna säger, oavsett ampsim, finns en del om detta på YT.
    Tester gjorda helt nyligen, blev ett djävla liv...
    Annars kommer modellen inte att uppträda alls som originalen avseende clean och breakup.

Liknande ämnen

  1. I Reason 8 EDU ingår inte Softube Amp
    Av falth i forum Reason Studios
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-11-20, 13:06
  2. Biosphere & Maâlem Mohamed Kouyou Boiler Room Marrakech
    Av outshape i forum Skivor & artister
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-09-25, 14:25
  3. Softube Metal Amp Room
    Av false messiah i forum Nyheter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-23, 19:10
  4. Cutting Room ?
    Av J3000 i forum Mixning & mastring
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2004-11-22, 16:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •