Resultat 1 till 27 av 27

Ämne: VST och CPU load. Hur optimerar man?

  1. #1
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran

    VST och CPU load. Hur optimerar man?

    Jag har fram till relativt nyligen avstått allt vad plugins heter, men ibland får man väl acceptera viss kompromiss för att ta sig framåt...

    Hur gör man för att felsöka projekt, eller dator,, eller setup,, eller var man nu skall börja.


    Jag ser att mitt nuvarande projekt som förmodligen kan anses som hyfsat litet med typ 15-18 spår, med 0-3 pluggar på varje. Eller?

    När jag laddat projektet så ligger Average CPU load på ca 50%
    Real time peak slår i botten som på värsta ungdomsdisco. Over load i en konstant rytm....
    Disc load är 0%


    Vad mer behöver man ta hänsyn till, och vad kan man göra för att minska på belastningen?

    iMac late 2012
    2.9ghz Core i5
    24gb 1600mhz ddr3 ram
    Senaste OS

    Cubase 9

  2. #2

  3. #3
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    <3 så enkelt.....

  4. #4
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Har ju liksom anpassat till det där,, visst kan öka på latency (öka buffert från 128) från nuvarande 5 / 4 ms vilket för mig kommer bli outhärdligt.

  5. #5
    deleted user
    Spela in allt först och mixa / pilla därefter + kasta upp latency när du inte behöver tracka?

    Cubase har ju också funktion för att frysa spår så att CPU-load försvinner. Enkelt att avfrysa efteråt.

    Sånt får vi göra som har lite äldre maskiner.
    Senast redigerat av deleted user den 2020-06-11 klockan 08:59.

  6. #6
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Jag kör ju logic så är utanför diskussionen egentligen - men är samma sak där; jag måste använda freeze track för att inte gå upp i väggen. Sen brukar jag WAV:a alla VST/Mjukisspår i vart fall så man kan ta bort pluginen så fort spåret är klart. Enkelt att exportera ut stems om man så skulle vilja och börja på ett ett nytt projekt utan några memory hogs - enbart rena fina wav-spår.

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    4-5 ms är verkligen inte outhärdligt alls. Det är bra. Latency compensation placerar dina (sång, t ex) audiospår rätt.

  8. #8
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Precis,, upp till 5ms är absolut inget problem, men sedan blir det outhärdligt.

  9. #9
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Olika pluggar drar ju olika mycket last - så säkerställ man bara spelar in ljudkällan exakt när den behövs. Sen ta bort den (efter att spelat in audio). Då slipper du sannolikt bekymmret.

  10. #10
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Problemet uppstår när jag går från tracking till mix och börjar ladda med plugins, och kommer på att jag behöver spela in nytt spår.

  11. #11
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Du kan minska polyfonin och köra färre effekter men latency är alltid där - det måste man leva med.

  12. #12
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    rydan: Problemet uppstår när det skall läggas extraspår eller omtagning och stadiet redan gått över till mix, inte när det bara mixas.

  13. #13
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    rydan: Problemet uppstår när det skall läggas extraspår eller omtagning och stadiet redan gått över till mix, inte när det bara mixas.
    Såg det två inlägg längre ner. =)

    Enklaste om man har ett tvärtjockt projekt är att se till att frysa spår så man har marginaler. Annat alternativ är att bara stänga av tunga pluggar på returer, som reverb t ex, under tiden man ska spela in.

    Snabbaste om man har ett tvärtjockt projekt med hög latency och behöver göra pålägg tycker jag är att bounc:a ut en stereomix, slänga in den i ett nytt projekt, göra påläggen där, och sen importera i ursprungsprojektet.

    (Även i inspelningsfallet är latency inget direkt problem om man inte spelar på mjukis-instrument eller måste monitorera genom DAW-effekter. DAW:en kompenserar för latency så grejorna hamnar rätt, eller ungefär rätt i alla fall =) )
    Senast redigerat av rydan den 2020-06-11 klockan 09:53.

  14. #14
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Nedanstående var en av mina tankar också.

    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snabbaste om man har ett tvärtjockt projekt med hög latency och behöver göra pålägg tycker jag är att bounc:a ut en stereomix, slänga in den i ett nytt projekt, göra påläggen där, och sen importera i ursprungsprojektet.
    Känns som att man borde kunna ha lite "profiler" eller liknande att växla mellan också. Kanske dela in sina pluggar i olika grupper och slå av en viss grupp (mix-pluggar t.ex.) vid behov.

  15. #15
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Är Cubase 10.5 ”tyngre” än 9?

    Finns det någon sajt där man mäter hur mycket olika pluggar lastar?

  16. #16
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Generellt sett är nyare alltid "tyngre". Det är det som driver fram det ständiga uppgraderandet.

  17. #17

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Generellt sett är nyare alltid "tyngre". Det är det som driver fram det ständiga uppgraderandet.
    Reason 11 är mindre krävande än Reason 9...

    Jag är nog lite skadad av alla tidiga år med PT.
    Jag väljer pluggar som inte tar massvis med CPU cykler och low Latency eller zero latency pluggar i tidiga faser av projektet.
    Jag har lyxen att kunna köra mina ljudkort på låg latency tills CPU tar slut, tex mitt Scarlett 2i4 sätter jag på 64 samples buffert och kör tills CPUn dör 100%, först då sänker jag och kan få ut 10-15 % till av CPUn.
    I Reason kan man stänga av latency kompenseringen när man skall göra pålägg. Kan funkar fint men inte alltid.

  18. #18
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jaså? Jag märker ingen skillnad, bara att Reason "drar mindre" än allt annat.

  19. #19

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jaså? Jag märker ingen skillnad, bara att Reason "drar mindre" än allt annat.
    Mycket märkbart om man kör VSTs i Reason 9.

  20. #20
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Har experimenterat med högre samplebuffert, och mer latency, vilket får vissa saker att hamna galet osynkat. Vid lyssning live. Framför allt blir det tydligt på min ”FW till insert” loop.

  21. #21
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    I logic finns en funktion för att detektera latency loop i extern FX - finns det något liknande i Cubase? Du skickar typ en ping genom fx kedjan och får ett värde för automatisk kompensation. Kanske vore något för din FW till Insert-loop, LH?

  22. #22
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snabbaste om man har ett tvärtjockt projekt med hög latency och behöver göra pålägg tycker jag är att bounc:a ut en stereomix, slänga in den i ett nytt projekt, göra påläggen där, och sen importera i ursprungsprojektet.
    Så gör även jag i dylika fall! Går snabbt och smidigt.

  23. #23
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Men om problemet bara uppstår vid mix är det ju bara att chockhöja latencyn till 512 eller 1024 samples?
    Även insertgrejjer bör kunna kompenserats. Kan man i Pro Tools åtminstone.
    Deras egna AVID interface kompenseras automatiskt och annars kan man diffa manuellt på varje hårdvaruinsert som spars globalt.
    Det enda som kan göra att man tappar ”synk” är plugins på master-out-kanalen så den är alltid clean hos mig men annars har jag en massa hårdvarureverb och ett par hårdvarukompressorer som går ”live” vid mix, jag kör 256 samples. Vid 128 fick jag lite märkligt issues även på en ”värstingdator som iMac Pro”.

  24. #24
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men om problemet bara uppstår vid mix är det ju bara att chockhöja latencyn till 512 eller 1024 samples?
    https://www.99musik.se/showthread.ph...=1#post3463079

  25. #25
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, såg...tänk att lagency fortfarande är en issue 2020 med native-ljudkort. Själv lyxlirar jag ju med HDX, sätt latencyn på vad du vill ( I klarspråk berör det faktiskt bara vid inspelningslatency av virtual instruments, för playbackbuffern är fixed precis som på Logic och LUNA) men så får du ändå noll latency när du trackar, utan jobbiga extramix-programvara osv.
    Rekommenderas.

  26. #26
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Vad kör du för ljudkort? Och samplingsfrekvens? Högre samplingsfrekvens = lägre latency men högre CPU-belastning.

  27. #27
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Ibland kan pluggar bråka i Cubase och orsaka CPU-spikar långt innan kraften borde vara slut. Jag får emellanåt ta bort plugg för plugg (utan att spara givetvis) medan jag håller koll på CPU-mätaren. När jag hittar pluggen som orsakar spikarna stänger jag ned projektet, öppnar det på nytt, tar bort pluggen och lägger på den på nytt.

Liknande ämnen

  1. Kawai K1 - Hur gör jag en dump load från min dator?
    Av COSMIC60 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-12-08, 20:20
  2. VST-Panik (Hur gör man?)
    Av Amonhoteph i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-11-27, 15:32
  3. CPU-snåla VST-effekter. Tips!
    Av outshape i forum Övrig mjukvara
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-03-04, 05:04
  4. Hur gör man en VST midiplugg?
    Av Arete i forum Övrig mjukvara
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-02-11, 22:38
  5. Hur använder man egentligen VST-instrumenten?
    Av imported_totti i forum Logic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-10-27, 18:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •