Sidan 1 av 4 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 183

Ämne: Waldorf Iridium

  1. #1
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran

    Waldorf Iridium

    Waldorf verkar ha en ny synt på gång. Den låg uppe ett tag på Waldorfs hemsida men togs sedan bort.

    Lite info finns här: https://www.reddit.com/r/synthesizer...ldorf_iridium/

    Ser intressant ut!

  2. #2
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Hybrid är det nya heldigitala

  3. #3
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Lite mer info som tidigare låg uppe på hemsidan. Kompatibel med Quantums motor, duotimbral 16 röster:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P3OPbyt.png 
Visningar:	255 
Storlek:	493,4 KB 
Id:	95013

  4. #4
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Omnisphere på burk...

  5. #5
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    En Quantum i desktopformat utan analoga filter, eller?

  6. #6
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Ser trångt ut mellan rattarna eller så är den väldigt stor?
    Häftigt namn

  7. #7
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Daaymn coolt =) En Quantum Junior typ? Lite som Access Virus TI Snow var för TI2 Polar? Nyfiken på priset.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ser trångt ut mellan rattarna eller så är den väldigt stor?
    Häftigt namn
    Det där lät lite skumt lol

  8. #8
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Tycker det är smart av Waldforf att avknoppa Quantum's motor till lite mer tillgängliga prisklasser. Denna kan man tänka sig kan tävla lite om kunderna som kanske är intresserade av desktop versionen av ASM Hydrasynth, beroende på vad priset landar på.

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Snarlik Arturias burk för några år sen!

  10. #10
    knarr
    knarr är inte uppkopplad
    knarrs avatar
    Senior
    Den är säkert jättekul men 2300 euro låter ju lite saftigt minst sagt.

  11. #11
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En Quantum i desktopformat utan analoga filter, eller?
    Endast 2499 euro... (spekulation)



    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av knarr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den är säkert jättekul men 2300 euro låter ju lite saftigt minst sagt.
    Ah, det var där i krokarna... haha, jag bara gissade!!



    EDIT: 1960 EUR = 2300 USD enl. inlägg på Reddit.
    Senast redigerat av Gammal Kuf den 2020-06-11 klockan 01:49.

  12. #12
    roberto99
    roberto99 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag hade älskat och se en shootout mellan Waldorf Kyra och Iridium med någon som verkligen kan ratta syntar.

  13. #13
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Jämför du specar, tror jag att Kyra hade halkat efter ganska snabbt med tanke på vad man bör kunna göra med Iridium...

    Dags att gå ut och råna en gammal ta... jag menar, sätta några lottorader...


  14. #14
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Samma namn som Strymons senaste pedal, hmm...

  15. #15
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Samma namn som Strymons senaste pedal, hmm...
    Får väl döpa om den till (W)iridium...

  16. #16
    sickanovic
    sickanovic är inte uppkopplad
    sickanovics avatar
    Veteran
    Iridium, kom att tänka på ett klassiskt C64-spel Uridium.
    kanske den kan låta så här?

    https://youtu.be/N0TfHkNpRNs

  17. #17
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Endast 2499 euro... (spekulation)



    - - - Uppdaterad - - -


    Ah, det var där i krokarna... haha, jag bara gissade!!



    EDIT: 1960 EUR = 2300 USD enl. inlägg på Reddit.
    Aha då är den mer tänkt som någon Virus TI utmanare då hoppas i så fall på en version med klaviatur. Sjukt va prisvärd Hydrasynth känns nu

  18. #18
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oxus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha då är den mer tänkt som någon Virus TI utmanare då hoppas i så fall på en version med klaviatur. Sjukt va prisvärd Hydrasynth känns nu
    Designmässigt så får jag snarare en känsla av att detta är en ny Waldorf Rack Attack byggd på Quantum

  19. #19
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oxus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha då är den mer tänkt som någon Virus TI utmanare då hoppas i så fall på en version med klaviatur. Sjukt va prisvärd Hydrasynth känns nu
    Den har ju ett antal fler oscillator modes så det känns mer som ett mindre syskon till Quantum. Tycker att liknelsen med Omnishphere är ganska klockren

  20. #20
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Sannolikt tänkt att rikta sig till alla som tycker Quantum är cool men som inte vill slanga upp hur mycket som helst för en synt, och som kanske redan har en bra hög med klaviaturer redan..

    Men det är mycket pengar fortfarande...

  21. #21
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Samma namn som Strymons senaste pedal, hmm...
    Iridium is a chemical element with the symbol Ir and atomic number 77. A very hard, brittle, silvery-white transition metal of the platinum group, iridium is considered to be the second-densest metal (after osmium) with a density of 22.56 g/cm3 as defined by experimental X-ray crystallography.


    ALLT är kemi! <3

  22. #22
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den har ju ett antal fler oscillator modes så det känns mer som ett mindre syskon till Quantum. Tycker att liknelsen med Omnishphere är ganska klockren
    Jo det ligger något i den jämförelsen, är sugen på att dema denna. Sett till specs så borde den dvs vara snäppet vassare än Virusen sett till ljudmöjligheterna? Dvs har den samplingsdelen/ljudimport från Quantum? Det som saknas på Virusen kan jag tycka ibland, custom wavetables i dessa Xfer Serum, Synapse Dune 3 etc tider

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Designmässigt så får jag snarare en känsla av att detta är en ny Waldorf Rack Attack byggd på Quantum
    Intressant, aldrig testat Waldorf Rack Attack, blir lite nyfiken

  23. #23
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Helt klart en spännande produkt, sorry för dubbelpost, missade den korta tidsramen inom vilken två inlägg mergas.

  24. #24
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Jag undrar om de inte portat om Quantum-mjukvaran till FPGA, och använt den extra kraften till att vara 16 röster och ersatt analogfiltren med ett extra digitalt?

    Sedan stoppat det i en svart Kyra-låda. En heldigital Quantum.
    Inte helt osannolikt?

  25. #25
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag undrar om de inte portat om Quantum-mjukvaran till FPGA, och använt den extra kraften till att vara 16 röster och ersatt analogfiltren med ett extra digitalt?

    Sedan stoppat det i en svart Kyra-låda. En heldigital Quantum.
    Inte helt osannolikt?
    Oj jag hade helt missat att Iridium hade dubbla polyfonin mot Quantum, häftigt! Trodde allt skulle vara bantat jämfört mot Quantum.

  26. #26
    Chrutil
    Chrutil är inte uppkopplad
    Chrutils avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Oxus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oj jag hade helt missat att Iridium hade dubbla polyfonin mot Quantum, häftigt! Trodde allt skulle vara bantat jämfört mot Quantum.
    Quantum kanske håller tillbaka antalet röster på grund av den analoga filter pathen?

  27. #27
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Chrutil Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Quantum kanske håller tillbaka antalet röster på grund av den analoga filter pathen?
    Absolut, det gör inte denna desto mindre attraktiv dock verkar vara ett digitalt monster. Hur är effekterna på Quantum ni som äger/ägt den? Kan vi förvänta oss att de portas också till denna? Är det något annat som kanske offras, aftertouch? De läckta specsen känns inte helt kompletta när jag jämför med Quantums specs på Waldorfs hemsida.
    Senast redigerat av Anubis den 2020-06-12 klockan 12:59.

  28. #28
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage

  29. #29
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Overview

    "Waldorf Iridium has made the impossible possible. The mighty synth engine from Quantum is now available in a compact form. Tracing the footsteps of its bigger brother, Iridium features all the synthesis elements of Quantum as well in a rack-compatible format. The combination of the powerful engine, incredible flexibility and detailed sound shaping facilities creates sheer endless possibilities of sound. Yet, the comprehensive layout and easy-to-understand structure lets you design your own sounds in no time. Sporting a solid metal casing and the same high level of craftsmanship like Quantum, Iridium is now ready to take over studios and stages throughout the world.

    Contributing another entry in Waldorf's rich history, Iridium joins the family as a direct descendant of the PPG Wave. Though, Iridium offers much more than its ancestor. Five different synthesis models are provided by Iridum for each of the three oscillators:

    Wavetable
    Waveform (Virtual Analog)
    Particle (Sampling and Granular Sampling)
    Resonator
    Kernels

    Kernel mode has been introduced with the OS 2.0 of Quantum. This huge upgrade allows one oscillator to be turned into up to six sub oscillators. These can be interlinked through FM at audio rate and arranged in user-definable constellations. Just this upgrade alone would have provided enough additional features to create a synthesizer on its own. Now, all those functions have been integrated into Iridium as well.

    Up to 7000 patches can be saved in Iridium. Patches from Quantum can be loaded in Iridium and vice-versa.

    Iridium features three digital filters per voice. Two in the Dual Filter section and another one in the Digital Former. Several types are available to choose from:

    12 or 24dB and Lowpass/Highpass/Bandpass with optional saturation or dirtiness.
    Various filter models are available including those from Waldorf Nave, Largo and PPG 3V.
    The Dual Filter section can be controlled independently or together in several different link modes.
    The Digital Former offers all the filter types and models from the Dual Filter plus unusual models like Comb, Drive, Bitcrusher and more in addition.

    All filters retain a true stereo signal throughout the entire structure of the instrument.

    Up and down, back and forth
    6 Envelopes, 6 LFOs and many more are just waiting for being used as sources in the 40 slots of the Modulation Matrix. Each slot has one additional control amount. Modulations can be directed to almost every numerical value in Iridium. All sources and destinations can be used as many times as desired until the Modulation Matrix is full. If you ever happen to run out of LFOs or Envelopes, you can use the Komplex Modulator for generating a custom shape LFO or Envelope.

    Complex, but not complicated
    Even though Iridium features a staggering amount of parameters to control, everything is organized in a logic structure which is easy to master. The major controls have their own dedicated knob, while the rest is accessible through the touch screen and the encoders around. There are no long menus keeping you from doing what you had planned. Instead, you will find a workflow which you will soon miss on other synthesizers.

    Hands-on
    Embedded in the front panel, a 4x4 silicon pad matrix invites you to launch notes, chords, arpeggios and sequences with up to 32 steps for notes and multiple parameter lines. Direct access to the parameters is granted by the seven encoders to the left and the right hand side of the touch screen.

    Take a look inside!
    Iridiums large color touch screen keeps you informed at all times. Upon moving a knob, Iridium gives you an optical feedback of your changes in real-time. Filter curves move, Particle grain sizes change, Envelopes warp and much more:

    Komplex Modulator curves can be drawn with your finger
    Envelopes show at which point the voices currently are
    Wavetables are displayed in comprehensive view modes
    VU meters show which voices are used and the individual voice levels
    Different Analyzers show the audio signal at different points

    Get connected
    Two Audio Outputs allow you to listen to Iridium, while two Inputs allow Iridium to process external signals. 4 CV inputs plus Gate In and Trigger In are ready to forward external signals to the Mod Matrix. Furthermore, Clock In and Clock Out will get your gear in sync. MIDI connections can be made through USB and DIN MIDI. Iridium is also equipped with a USB Host port for MIDI devices. This port also handles data exchange, in addition to the MicroSD card slot.

    Once again, Waldorf have underlined their status with a new and exciting synthesizer.

    Iridium is designed, constructed and made in Germany. All components used are industrial grade quality to create a reliable studio device that is made to last for many years.

    Iridium has been released and is now available from a dealer near you. Please inquire at our distributor for your country."

  30. #30
    stilnocturnal
    stilnocturnal är inte uppkopplad
    stilnocturnals avatar
    Senior
    Tycker den låter för himla härlig! Går nog att vrida fram en och annan komplex pad i den, känns det som. Det enda som får mig att ta en funderare är:

    Even though Iridium features a staggering amount of parameters to control, everything is organized in a logic structure which is easy to master. The major controls have their own dedicated knob, while the rest is accessible through the touch screen and the encoders around.
    Jag gillar ju när det inte är världens längsta väg från idé till ljud. En grej att sitta och finlira på en touchscreen om man sitter på heltid och scorar en film, men för oss som får loss två timmar på kvällen när barna somnat för att pyssla musik.... Jag vet inte? Den lilla detaljen gör ju att det finns en viss risk att Iridium kanske passar bäst i min studio genom att sampla sound demos från den på youtube.

    Men! "Följer", som man säger.

  31. #31
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Den här är perfekt för mig som suktar efter en Quantum men dels inte behöver keyboard och dels inte vill lägga dubbla pengen. Tack Waldorf!
    Nu har jag dock problemet att jag behöver sälja min Digitone, spara ihop till en Kodamo och sedan till denna OCKSÅ. Hmm, undrar om det går att tjäna extra pengar å att langa saker.. Piratkopierade dvd-er t.ex...

  32. #32
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Samma namn som Strymons senaste pedal, hmm...
    De anser sig kanske båda vara färgstarka, regnbågens alla färger:

    Iridium är en vit metall med något gulaktig ton i platinafamiljen. [...] Namnet kommer av latinets iris, ”regnbåge”, vilket syftar på iridiums salter som har starka färger.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Iridium

    oj... jag var visst tvåa på bollen men med svensk öersättning i vart fall.

    Citat Ursprungligen postat av android Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Iridium is a chemical element...
    ALLT är kemi! <3

  33. #33
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Hur sker import av samplingar i Quantum?
    Jag antar att det funkar likadant för denna.
    Mjukvaran för Blofeldts sampling var ok, men kan helt klart göras bättre.
    Uppladdningstiden för samplingar var oacceptabelt långsam till Blofeldt däremot.

  34. #34
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Efter att ha lyssnat på demon så känner jag en viss tvekan inför reverbsoundet. Waldorf har inte varit särskilt bra på snygga reverbsvansar tidigare och även här tycker jag mig höra spår av fulreverb, t.ex. vid 1.22. I denna prisklass förväntar jag mig 480-style. Men svårt att höra ordentligt då de inte låter något klinga ut ordentligt i reverb.

    En generell smutsighet i soundet överlag, men det kan å andra sidan vara av artistiska skäl.
    Undrar när den kommer som plugin?

  35. #35
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Rattade lite reverb på min Quantum nyss: Antalet studsar i ljudbilden och stereoeffekten är lite stel onekligen. Reverbet gör bättre ifrån sej, i klanger med kortare utklingning. Där kan klangen bli fet och intensiv Men glöm dock inte att Quantum hanterar 5st olika effekter av de 8 valbara samtidigt, och att effektparametrar är modulerbara med LFO;er m.fl. Samplingar kan importeras via USB-sticka eller med SD-kort. Tog 30 sekunder för en stereolåt på 7minuter att importeras från USB-sticka. Men playback stoppade efter nån minut, och ett högt brus kom istället. Tror att internminnet tar slut, med så stor fil tyvärr. väldigt dålig respons på pekskärmen med filen importerad från USB-stickan.

  36. #36
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Quantum-Reverbet är nog det sämsta man implementerat i en synth efter moog ones eventidefadäs med fasfel och grejjer. Jag fick flashbacks till inbyggda reverbet i Korg 03r/w. Grynigt, plastigt, dåligt.
    Lät otroligt billigt (quantum) när jag testade hyfsat länge i lurar på dlx. Har ingen quantum men den allmänna uppfattningen verkar vara inte bra inbyggt reverb. Men jag går alltså steget längre och säger uselt

  37. #37
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Quantum-Reverbet är nog det sämsta man implementerat i en synth efter moog ones eventidefadäs med fasfel och grejjer. Jag fick flashbacks till inbyggda reverbet i Korg 03r/w. Grynigt, plastigt, dåligt.
    Lät otroligt billigt (quantum) när jag testade hyfsat länge i lurar på dlx. Har ingen quantum men den allmänna uppfattningen verkar vara inte bra inbyggt reverb. Men jag går alltså steget längre och säger uselt
    För egen del kommer jag fortsätta som vanligt, dvs. lägga på valhallas grejer eller annat i efterhand, så slipper jag störa mig på hur det låter t.ex. i monomachine..

    Men jag är fruktansvärt lockad av en Iridium faktiskt, waldorf har alltid varit speciella för mig men det är bara svårt att motivera pengarna för tillfället..
    Senast redigerat av defalut den 2020-06-13 klockan 20:18.

  38. #38
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Quantum-Reverbet är nog det sämsta man implementerat i en synth efter moog ones eventidefadäs med fasfel och grejjer. Jag fick flashbacks till inbyggda reverbet i Korg 03r/w. Grynigt, plastigt, dåligt.
    Lät otroligt billigt (quantum) när jag testade hyfsat länge i lurar på dlx. Har ingen quantum men den allmänna uppfattningen verkar vara inte bra inbyggt reverb. Men jag går alltså steget längre och säger uselt
    Nu när OS v.2 äntligen är klart, kanske Waldorf har tid att skapa en bättre reverb-algoritm? Ska kolla på deras forum, om reverbet har kommenterats av Waldorf.

  39. #39
    Dvala
    Dvala är inte uppkopplad
    Dvalas avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur sker import av samplingar i Quantum?
    Jag antar att det funkar likadant för denna.
    Mjukvaran för Blofeldts sampling var ok, men kan helt klart göras bättre.
    Uppladdningstiden för samplingar var oacceptabelt långsam till Blofeldt däremot.
    Busenkelt, lägg dina samplingar på en USB-sticka och importera dem.

  40. #40

  41. #41
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Kul att de fortsätter att utveckla Quantum-plattformen, jag blir ju inte mindre sugen på Quantum direkt.. Bra genomgång av Rolf!

  42. #42
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Quantum-Reverbet är nog det sämsta man implementerat i en synth efter moog ones eventidefadäs med fasfel och grejjer. Jag fick flashbacks till inbyggda reverbet i Korg 03r/w. Grynigt, plastigt, dåligt.
    Lät otroligt billigt (quantum) när jag testade hyfsat länge i lurar på dlx. Har ingen quantum men den allmänna uppfattningen verkar vara inte bra inbyggt reverb. Men jag går alltså steget längre och säger uselt
    Jag får liknande vibbar av reverbet i Blofeld. Låter antingen plåtigt eller onaturligt eller både och. Är det helt enkelt så att Waldorf är urusla på reverb? Känns på något sätt som de gått en nybörjarkurs i signalbehandling, programmerat upp ett reverb och nöjt sig med det.

  43. #43
    Dvala
    Dvala är inte uppkopplad
    Dvalas avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag får liknande vibbar av reverbet i Blofeld. Låter antingen plåtigt eller onaturligt eller både och. Är det helt enkelt så att Waldorf är urusla på reverb? Känns på något sätt som de gått en nybörjarkurs i signalbehandling, programmerat upp ett reverb och nöjt sig med det.
    Jag har faktiskt inte reflekterat (öh) över att Quantums reverb skulle låta dåligt...och jag sitter ju och pillar varje dag. I evighetsläget är det rent av magiskt! Blofelds reverb tycker jag heller inte är dåligt, herregud, jag tycker att reverbet i min gamla YS200 är kul! Att det låter onaturligt, vad det nu är i sammanhanget, är en del av upplevelsen. Det är inte så att jag är dum i huvudet, jag hör skillnad på "bra" och "dåliga" reverb. Det är bara det att gillar både bra och dåliga reverb. Däremot är jag inte överförtjust i reverbet i MatrixBrute.
    Apropå det, förresten, jag försöker hitta ett par olika reverbpedaler att använda främst till min Solaris för de tillfällen jag bara vill småpilla utan att det ska leda till något och hittade några videor med Zoom MS 70 cdr som jag gillade och bestämde mig för att köpa. Därefter hörde jag talas om Ventris dual reverb som folk verkade gilla så mycket och även om det är väldigt trevlig med dubbelmotorn så blev jag inte så himla imponerad av hur den lät i mer "naturliga" lägen. Poängen med utläggningen här är väl att komma fram till någon sorts fråga om vad det är ni förväntar er och vad ni jämför med när ni kommer fram till att Quantums reverb är uselt?

  44. #44
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag får liknande vibbar av reverbet i Blofeld. Låter antingen plåtigt eller onaturligt eller både och. Är det helt enkelt så att Waldorf är urusla på reverb? Känns på något sätt som de gått en nybörjarkurs i signalbehandling, programmerat upp ett reverb och nöjt sig med det.
    Ja reverbet i Blofeldt är inte bra. För att inte tala om t.ex. MicroQ, fast där är det numera såpass dåligt i jämförelse så det har en viss vintagekvalitet i sin grynighet och märklighet.

    Det är troligen inte banalt att göra reverb. Waldorf verkar aldrig fått kläm på det. Kanske de inte heller är så intresserade, tycker att det är bonus. Den riktige producenten har sitt 480 istället typ?

    För mig är inte huvudproblemet att de låter onaturligt utan att de låter fult.
    Även reverbet i Nord Modular G2 är ganska trist.

    Men Quantum har jag ju bara hört snuttvis så jag påstår inget med säkerhet om det, bara en reflektion byggd på tidigare Waldorferfarenhet.

  45. #45
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Inget alls för mig.
    Jag har haft flera olika Waldorfsyntar. Tyvärr så har jag börjat få huvudverk så fort jag ska försöka göra något på dem. De är allt för komplexa och jag känner mig verkligen som "The Packrat" när det kommer till Waldorfs grejor:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	packrat01.jpg 
Visningar:	0 
Storlek:	70,3 KB 
Id:	95106

  46. #46
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Dvala Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...Poängen med utläggningen här är väl att komma fram till någon sorts fråga om vad det är ni förväntar er och vad ni jämför med när ni kommer fram till att Quantums reverb är uselt?
    Som sagt, jag har ju bara hört snuttar i onlinedemor men jag hajade till för ett sound som jag tyckte mig känna igen som fulreverb jag hört förut.

    Men reverb är å andra sidan ytterst subjektiv tror jag. Finns fasansfullt mycket ogrundat tyckande och säkert mixberoende. Men om man inte är ute efter särskilda effekter så kanske man ändå kan säga att när det går att höra upprepning eller resonanser så är det "fulare" än annat.

  47. #47
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    En gratis reverbplugin som jag nyttjade för länge sedan, var Freeverb. Det lät bättre än budget-hårdvara, och många köpe-pluggar på sin tid. Men gamla Alesis midiverb II låter fortfarande riktigt bra i vissa program, tycker jag.

  48. #48
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men gamla Alesis midiverb II låter fortfarande riktigt bra i vissa program, tycker jag.
    Du måste ha en bättre version än den jag hade på 90-talet Reverbsvansarna dränktes ofta i en inte obetydlig brusmatta, som dessutom ändrade volym om man böjde lite på plastlådan. Nå, det är ju också charm

  49. #49
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En gratis reverbplugin som jag nyttjade för länge sedan, var Freeverb. Det lät bättre än budget-hårdvara, och många köpe-pluggar på sin tid. Men gamla Alesis midiverb II låter fortfarande riktigt bra i vissa program, tycker jag.
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du måste ha en bättre version än den jag hade på 90-talet Reverbsvansarna dränktes ofta i en inte obetydlig brusmatta, som dessutom ändrade volym om man böjde lite på plastlådan. Nå, det är ju också charm
    Jag kan ganska säkert säga att Midiverb II har en noisgate. Jag experimenterade med denna maskin nyligen. Grundbruset i algoritmen är helt klart högt men maskeras en del med hjälp av gate, den jobbar snyggt.

    Jag tycker Midiverb II och även Microverb har en del intressanta algoritmer fortfarande, särskilt om man vill ha lite 80-talskänsla. Men snyggt skulle jag inte kalla det, karaktär snarare.

    Midiverb II #66 Chorus gillar jag också.

  50. #50
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    ang. midiverb II: Sålde min till en kompis för småpengar. Små och mellanstora rum lät bäst vill jag minnas. Att ljudet studsade och modulerades lite i stereobilden, saknades hos många tillverkare på den tiden. Men den kan såklart inte mäta sej med dagens Strymon, Eventide m.fl.
    Är lite nyfiken på hur de digitala filtren som ersätter de analoga i Quantum låter. Är dom nya eller finns dessa redan i Quantum?

  51. #51
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Tjommen i intervjun ovan säger att de inte finns i Quantum men att de kommer dit.

  52. #52
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan ganska säkert säga att Midiverb II har en noisgate. Jag experimenterade med denna maskin nyligen. Grundbruset i algoritmen är helt klart högt men maskeras en del med hjälp av gate, den jobbar snyggt.
    Hm, då måste det varit fel på mitt ex, har faktiskt misstänkt det.

    Ledsen för OT, men mitt Microverb ångrar jag däremot faktiskt att jag sålde ibland.

  53. #53
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hm, då måste det varit fel på mitt ex, har faktiskt misstänkt det.

    Ledsen för OT, men mitt Microverb ångrar jag däremot faktiskt att jag sålde ibland.
    -OT forts...-För att inte sprida fejknoise; den brusade helt klart, men inte så mycket som den skulle gjort utan gate.-...forts OT-

  54. #54
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ullrich Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tjommen i intervjun ovan säger att de inte finns i Quantum men att de kommer dit.
    Tack Ullrich, och troligen kommer dom kunna göra Quantum 16 rösters, om analoga filter kan kopplas förbi helt.<3

  55. #55
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Jag gillar Waldorf. Deras maskiner med reverb jag har är Qkb och XTk, och det första jag slår av är just reverbet. Anledningen är att ljudet direkt går från distinkt till odefinierat långt bort i hangaren. Det har inte så mycket med lågupplöst reverb att göra som att ljudet försvinner bort bakom en glasruta.

    Det är precis som om ljudet inte mixas in bakom, utan blir en direkt del av ljudet, som kladdar ner själva ljudbilden. Därför väljer jag bort deras inbyggda reverb. Det tar bort definitionen i ljudet.

    Men med externa effekter (jag kör H3000) låter de underbart bra, intressant och snyggt. Något har de missat med effekterna är helt klart. Men kanske är tanken inte att de skall användas för studiobruk, utan enbart fläska upp ljuden vid test och eventuellt Live. Så kanske är det fel ställda förväntningar?

    Bra att effekterna finns, men jag skulle aldrig använda dem, typ..

  56. #56
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Loopop gör en timslång review av denna lilla låda. Jag känner en klar attraktion till den. Att reverbet kanske låter illa ser jag som helt ointressant - den innehåller ju så fantastiskt mycket annat.


    https://youtu.be/5HP-fmyt0y4

  57. #57
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av AboveSthlm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller med om att reverbet låter ganska udda, men samtidigt tycker jag synthreverb ska låta lite eget, gillar verkligen inte när de är high-end. Det har jag outboards till, eller plugins för den delen. Så är inte med på Firechilds spår här, men smaksak såklart.
    Saker som låter udda är ofta sådant som skapar nya ideer och blir eftertraktat i framtiden

  58. #58
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Loopop gör en timslång review av denna lilla låda. Jag känner en klar attraktion till den. Att reverbet kanske låter illa ser jag som helt ointressant - den innehåller ju så fantastiskt mycket annat.
    Tycker det verkade vara lite mer liv i reverbet, jämfört med min Quantum. Fler effekt-typer har väl tillkommit också? Min Quantum är tyvärr i Tyskland för displaybyte just nu, så jag kan inte jämföra med denna video. Funderar faktiskt på att byta ut min Quantum mot en Iridium, för att få mer utrymme i musikrummet. Har för många klaviaturer numera.

  59. #59
    sprakmanick
    sprakmanick är inte uppkopplad
    sprakmanicks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Loopop gör en timslång review av denna lilla låda. Jag känner en klar attraktion till den. Att reverbet kanske låter illa ser jag som helt ointressant - den innehåller ju så fantastiskt mycket annat.
    Genomlysande och objektiv recension! Själv upplever jag nästan lite kognitiv dissonans av den här maskinen: det känns som att det är den enda digitala polysynten jag behöver, men samtidigt känns det som att den gör FÖR mycket. För mig är nog den stora frågan hur bra implementeringen av granulardelen är och hur den kan samspela med Waldorfs vågformstabellsyntes och de andra delarna. Är det kanske bättre (... roligare, mer tillfredsställande) att skaffa en renodlad granularsynt och stacka med andra polysyntar, eller uppstår nåt verkligt unikt i och med att man har allt i en och samma maskin?

  60. #60
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Kolla flux video, han visar lite av det. Precis det jag menar är det mest intressanta med Quantum/Iridium; att blanda samplingar med Physical modelling/VA/granular/FM/wavetables osv...

    https://youtu.be/uNAi7Z2qkjQ

Liknande ämnen

  1. Strymon Iridium
    Av false messiah i forum Nyheter
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2020-08-20, 13:54
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-07-01, 22:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •