Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 121 till 180 av 183

Ämne: Waldorf Iridium

  1. #121
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran

  2. #122
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    En på Gearspace påstår att det kommer en uppdaterad version av Iridium inom kort. Undrar om det kan stämma?

    I got news yesterday a new Iridium will be released in about a month.

    https://gearspace.com/board/electron...idium-108.html

    Känns ju som att det kanske skulle behövas, men samtidigt är det såklart inte så kul för nuvarande ägare.

    Hm...

  3. #123
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Konstigt, har inte märkt några större fel, dock haft en krasch. Skulle va extremt skumt om man lämnar alla nuvarande användare i sticket, hoppas isf på att nuvarande enheter även kan skickas in och uppdateras eller nått. Hursom, jäkligt nöjd i dagsläget iaf.
    Senast redigerat av HEK den 2021-08-10 klockan 11:05.

  4. #124
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Bra att man väntade då kanske...

  5. #125
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Kom ett ”förtydligande” på GS:

    Okay so spoke with Waldorf and no this is not a complete new machine. Apparently they have changed some internals on the hardware, not sure what has been changed but they have made enhancements of some kind.

    The machine would look completely the same of course.
    I do know that a major OS update is also coming.

    Apparently Waldorf are well aware of this click noise issue when playing polyphony. It is actually a horrid noise, none I have ever heard before on any synth. Waldorf is lucky I dig the machine otherwise a full refund my way.

    Question is how can Waldorf release the machine in such a state? beats me.


    Jag har ingen Iridium själv, men den är på min radar så att säga.

  6. #126
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En på Gearspace påstår att det kommer en uppdaterad version av Iridium inom kort. Undrar om det kan stämma?

    I got news yesterday a new Iridium will be released in about a month.

    https://gearspace.com/board/electron...idium-108.html

    Känns ju som att det kanske skulle behövas, men samtidigt är det såklart inte så kul för nuvarande ägare.

    Hm...
    Svårt att se vad den skulle kunna tillföra.. fler parts/röster kanske är det enda jag saknar..

  7. #127
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Svårt att se vad den skulle kunna tillföra.. fler parts/röster kanske är det enda jag saknar..
    En möjlig anledning till hårdvarurevision, kan ju vara att de vill åtgärda hårdvarurelaterad bugg eller designfel. Får intrycket att det här noise-problemet som beskrivs kan vara en sån motiverande faktor. För det borde varit åtgärdat vid det här laget med OS-update, om det var ett isolerat problem med koden. Nu kan det ju kanske vara något som hindrar källkoden, att nå maximalt optimerad prestanda. Kanske relaterat till nuvarande hårdvarukonfiguration.

    I vilket fall som helst är det alltid bättre, med aktiv utveckling av hård och mjukvara. Alternativet vore mycket sämre. Som t ex Roland med JP-8080, som varken fick en hårdvarurevision eller OS-update. För att åtgärda en filterbugg. Finns otaliga exempel på synthar som bara övergetts. Jag personligen skulle be om refund på Waldorf Iridium och invänta REV-2.

  8. #128
    sprakmanick
    sprakmanick är inte uppkopplad
    sprakmanicks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    På min uppstår det faktiskt en del oönskade knäppande ljud ibland, men jag har tagit för givet att det är mjukvarufel som de kommer åtgärda. Händer bland annat med när man kör flera kernels med sinus i waveform och har lång release, samt när man kör två krävande patcher samtidigt (även här med lång release). I det senare fallet handlar det kanske om brister i röstallokeringen, vilket rimligen borde gå att åtgärda utan att byta ut hårdvaran. Eller skulle problemen uppstå även med enklare patcher i så fall?

    Värre är väl i så fall att den låser sig och får en helt vit skärm ibland. Med min händer det när jag inte haft igång den på ett tag. Om man nu ska fortsätta att spekulera vidare på det här ryktet så kanske det är vad de vill åtgärda. Allt annat känns mer som mjukvarufel än hårdvarufel.

  9. #129
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Kommer det en hårdvarurevision så kanske vi inte får veta det. Tror det är rätt ofta tillverkare inte gärna är så tydliga med sådant.

    Ryktet på GS lät som intern information.

  10. #130
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kom ett ”förtydligande” på GS:

    Okay so spoke with Waldorf and no this is not a complete new machine. Apparently they have changed some internals on the hardware, not sure what has been changed but they have made enhancements of some kind.

    The machine would look completely the same of course.
    I do know that a major OS update is also coming.

    Apparently Waldorf are well aware of this click noise issue when playing polyphony. It is actually a horrid noise, none I have ever heard before on any synth. Waldorf is lucky I dig the machine otherwise a full refund my way.

    Question is how can Waldorf release the machine in such a state? beats me.


    Jag har ingen Iridium själv, men den är på min radar så att säga.
    Hm...det kom en uppdatering i våras som skulle fixa "plopnoise on output for some devices" Då fanns det mer att fixa m.a.o.

  11. #131
    sprakmanick
    sprakmanick är inte uppkopplad
    sprakmanicks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tråkigt nog har min börjat krångla jävligt mycket nu, den håller på att starta om sig själv hela tiden och går inte använda alls. Har kontaktat Waldorf support och Jam och de kommer hjälpa mig att byta ut den.

    Lite lurigt att den blev såhär först efter ett och ett halvt års användning.

  12. #132
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sprakmanick Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tråkigt nog har min börjat krångla jävligt mycket nu, den håller på att starta om sig själv hela tiden och går inte använda alls. Har kontaktat Waldorf support och Jam och de kommer hjälpa mig att byta ut den.

    Lite lurigt att den blev såhär först efter ett och ett halvt års användning.
    Min kompis, fd (?) 99:a har samma problem med sin som han köpte för ett år sedan. Synd. Verkar vara ett sjukt kompetent men väldigt buggigt instrument.

  13. #133
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min kompis, fd (?) 99:a har samma problem med sin som han köpte för ett år sedan. Synd. Verkar vara ett sjukt kompetent men väldigt buggigt instrument.
    Tråkigt att höra 🤨 Det är inte bara dålig firmware som släpptes kanske? Får testa min lite mer med senaste firmware som redan sitter i.

  14. #134
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min kompis, fd (?) 99:a har samma problem med sin som han köpte för ett år sedan. Synd. Verkar vara ett sjukt kompetent men väldigt buggigt instrument.
    Det låter Waldorf, minns någon som köpte Q och tror aldrig den funkade som utlovat.

  15. #135
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Men den här väl fungerat bra för en del av er? Det ju ett år sedan loopop recenserade den och kan inte minnas att han snackade om att den skulle vara särskilt buggig då, och han brukar ju vara öppen med sådant.

  16. #136
    sprakmanick
    sprakmanick är inte uppkopplad
    sprakmanicks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av amino Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men den här väl fungerat bra för en del av er? Det ju ett år sedan loopop recenserade den och kan inte minnas att han snackade om att den skulle vara särskilt buggig då, och han brukar ju vara öppen med sådant.
    Utöver ett par "white screen of death" så har jag inte haft några problem, fram tills nu då. Har följt trådarna på Gearspace och Mod wiggler och det är ganska få som haft stora problem ändå, men tillräckligt många för att man ska tvivla på noggrannheten i kvalitetskontrollen av de första enheterna de producerade. Eller så är det helt enkelt mjukvaran som är rejält buggig, men såna här problem känns det som att de borde upptäckt och gjort nåt åt vid det här laget.

  17. #137
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sprakmanick Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    såna här problem känns det som att de borde upptäckt och gjort nåt åt vid det här laget.
    Alltså. Jag har pågående ärenden med support ang Waldorf M. Ett av problemen är att, om man bara gör "init patch", sätter master-volume över 50% och spelar ett ackord så dist:ar utljudet (inklusive individuella ut och hörlurar). Och det är inte någon snygg "overdrive-dist", utan fulsprak. Trodde det var fel på min enhet, men deras svar var typ "Oh. Yes. We've been able to reproduce this problem based on your description, we're looking into it". Såatt. Jag tror typ inte de testar grejorna, alls. Precis som förr...

    (De har däremot, utöver det analoga lågpassfiltret, smugit in ett digitalt resonant, modulerbart multimodefilter också, som ligger i serie sist i den digitala kedjan före det analoga filtret. Det finns inte med i manualen, eller ens i spec:en på hemsidan.... Såatt. Det är precis som förr... =) )
    Senast redigerat av rydan den 2022-01-11 klockan 17:28.

  18. #138
    Sweet tweak
    Sweet tweak är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har haft min Iridium i snart 1 år och kört med OS V2.5.1 sedan dess. Jag köpte min ny i mars 2021. Jag har inte haft några större problem med min, det kanske kommer med tiden. Det jag har märkt med synten är att jag inte kan hålla på att editera flera parametrar samtidigt då stänger den ner sig. Med andra ord jag kan inte stå och ”kran” fram ljud. För mig är Iridium en synt jag kan sitt ner med i lugn och ro och skapa mina ljud med, även om jag är ute efter de lite mer hårdare ljuden som funkar till trance eller techno. Iridium är ingen synt som jag skulle köra med på scen. Det har varit en bra arbetshäst som fixar mycket och jag hoppas att den kommer till att fortsätta göra det efter 1,5 år. Jag tycker själv att det är tråkigt när företagen inte kan kolla sina produkter tillräckligt.

  19. #139
    sprakmanick
    sprakmanick är inte uppkopplad
    sprakmanicks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså. Jag har pågående ärenden med support ang Waldorf M. Ett av problemen är att, om man bara gör "init patch", sätter master-volume över 50% och spelar ett ackord så dist:ar utljudet (inklusive individuella ut och hörlurar). Och det är inte någon snygg "overdrive-dist", utan fulsprak. Trodde det var fel på min enhet, men deras svar var typ "Oh. Yes. We've been able to reproduce this problem based on your description, we're looking into it". Såatt. Jag tror typ inte de testar grejorna, alls. Precis som förr...

    (De har däremot, utöver det analoga lågpassfiltret, smugit in ett digitalt resonant, modulerbart multimodefilter också, som ligger i serie sist i den digitala kedjan före det analoga filtret. Det finns inte med i manualen, eller ens i spec:en på hemsidan.... Såatt. Det är precis som förr... =) )
    Har de inte lagt till filterna i de senaste versionerna av firmwaren? Vill minnas att jag läst det på Gearspace. Men ja, det där med att de slarvar med testningen innan de släpper nya produkter och åtgärdar problemen efteråt verkar ju stämma. Skönt att de byter ut och har hyfsad service i övrigt, men de hade ju kunnat undvika mycket problem med bättre kvalitetskontroll.

    Citat Ursprungligen postat av Sweet tweak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har haft min Iridium i snart 1 år och kört med OS V2.5.1 sedan dess. Jag köpte min ny i mars 2021. Jag har inte haft några större problem med min, det kanske kommer med tiden. Det jag har märkt med synten är att jag inte kan hålla på att editera flera parametrar samtidigt då stänger den ner sig. Med andra ord jag kan inte stå och ”kran” fram ljud. För mig är Iridium en synt jag kan sitt ner med i lugn och ro och skapa mina ljud med, även om jag är ute efter de lite mer hårdare ljuden som funkar till trance eller techno. Iridium är ingen synt som jag skulle köra med på scen. Det har varit en bra arbetshäst som fixar mycket och jag hoppas att den kommer till att fortsätta göra det efter 1,5 år. Jag tycker själv att det är tråkigt när företagen inte kan kolla sina produkter tillräckligt.
    Den har dock alla förutsättningar att vara en grym maskin för live-bruk. Rattarna för oscillatorerna är genomtänkta och riktigt kul, de kan t.ex. ställas in att kontrollera allt möjligt i kernel mode. Sen har du ju de fula gummiknapparna som ändå har en viss potential för live-bruk. Om du har två lager kan du köra en sequencer patch i ena och transponera det eller byta ackord med knapparna samtidigt som du kör en pad med en klav samtidigt i andra lagret. Det finns även x/y-pad, granulärt live mode och annat kul. Men allt skiter ju sig om den oförhappandes startar om mitt i allt det roliga.

  20. #140
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sprakmanick Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har de inte lagt till filterna i de senaste versionerna av firmwaren?
    Jo. Men ALLA andra tillverkare hade haft med ett extra resonant multimodefilter åtminstone i sin spec på hemsidan.

    Dessutom känns hela grejen lite "usch vad det var trist att testa å buggfixa, jag tror jag smyger in ett litet filter här istället".

  21. #141
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    För att ha lite perspektiv i ämnet att testa innan lanseringen: Akai har tyvärr varit usla i det ämnet sedan Mpc5k släpptes. Javisst, det har kommit en massa kul uppdateringar. Men nya buggar uppkommer, vissa ignoreras i åratal. Flera av Rolands VST-pluggar klarar inte att hantera sustainpedal och condition controller ger tokiga beteenden i Zenology sh-101 emulator.

  22. #142
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att ha lite perspektiv i ämnet att testa innan lanseringen: Akai har tyvärr varit usla i det ämnet sedan Mpc5k släpptes. Javisst, det har kommit en massa kul uppdateringar. Men nya buggar uppkommer, vissa ignoreras i åratal. Flera av Rolands VST-pluggar klarar inte att hantera sustainpedal och condition controller ger tokiga beteenden i Zenology sh-101 emulator.
    Ja, Waldorf är inte ensamma om att missa saker, men de har en historik av helt hysteriska buggar och funktioner som de aldrig ens kan ha gjort "happy path"-test på en enda gång innan släpp.

    Min personliga favorit-waldorf-bugg är i Pulse, som fram till FW 1.42 ibland inte triggade sin amp-envelop på inkommande midinot, så vissa spelade toner bara försvann. Det är åtminstone 10 FW-versioner mellan 1.0 och 1.42, och uppdateringen är byte av fysisk EEPROM. (Save All i Multimode på XTk är god tvåa, där den skriver över alla åtta ljuden som används i multin med ljudet på position ett. Blev såvitt jag vet aldrig fixat.)

    Min favorit "det trodde du var en bugg" är WaveEnvelope-loop-funktionen på XTk. Den fungerar faktiskt alldeles utmärkt och precis som den är tänkt att fungera. Bara inte alls som den beskrivs i manualen.

    Sen är det mycket enklare att testa en hårdvarusynth än en mjukvara. Det är fortfarande svårt att hitta alla buggar, det går nog aldrig att göra på en rimligt komplex produkt, men på hårdvaran är det i alla fall en helt fristående enhet till skillnad från mjukvara/mjukvaruintegration där du även är beroende av den OS-miljö och interaktioner med andra körande mjukvaror ute hos användaren.

    Nu ska inte detta tolkas som att jag hatar Waldorf. Jag gillar Waldorf. (Ångrar fortfarande lite att jag inte tryckte köp efter att impuls-lagt Quantum Shadow i kundkorgen...) De gör ofta riktigt coola och välljudande grejor, det är bara lite "mad scientist" över hela grejen, vilket har sin charm, men kan vara bra att veta så man inte förväntar sig en buggfri pryl som gör exakt vad det står på förpackningen. I waldorffallet gör de ofta ganska mycket mer, en hel del mindre, och vissa saker annorlunda...

    Ska också sägas att supporten hittills har varit VÄLDIGT snabba på att svara.
    Senast redigerat av rydan den 2022-01-13 klockan 10:20.

  23. #143
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Mitt ärende om displaybyte på min Quantum hamnade mitt under sommarsemester, så de tog lite tid. Jag lämnade den på Jam, och kundsupport för Skandinavien tog kontakt med mej och kändes väldigt bra och seriösa Jag har inga problem med min Iridium, men hoppas på lite justeringar av operativsystemet, som jag skickat in. USB-streaming var ett förslag, och smidigare import av DX-7 presets nämnde jag också tror jag.

  24. #144
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Har inte haft ett enda problem med min, det är en fantastisk maskin som är ett digitalt powerhouse.. min kommande arbetsprocess innebär att jag får använda max tre maskiner förper låt. Kommer sampla mycket från iridium, men det blir ett kul projekt som kommer lära mig mycket. Min kodamo kan göra en hel låt själv men den kommer lira fint med min md.

    Anywho; någon som har tips på snygga dammskydd till iridium?
    Senast redigerat av defalut den 2022-01-14 klockan 18:24.

  25. #145
    sprakmanick
    sprakmanick är inte uppkopplad
    sprakmanicks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Min åkte iväg på resa till tyskland och återvände förra veckan. Funkar nu till synes och höres helt perfekt. Vad de gjorde med den vet jag ej, men räkneverket är nollställt så nån sorts maskinåterställning verkar den i alla fall fått.

  26. #146
    sprakmanick
    sprakmanick är inte uppkopplad
    sprakmanicks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Upptäckte just en grej som jag tror de missat att skriva med i manualen. Man kan justera hur mycket filtertyperna saturated och dirty distar genom att släppa igenom mindre i osc mix. Vrider du en oscillator till kl. 10 i dirty så har du en ren signal (max i filtrets rena läge), sen är det bara mata in mer för önskad nivå av bröl, stök och bök.

  27. #147
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Klassisk Waldorf, både att mixernivåerna kan överstyra filtret, och att glömma skriva i manualen. (På Pulse, den gamla, har jag för mig att 30 av 127 är gränsen för ren signal in i filtret. =) )

  28. #148
    rili
    rili är inte uppkopplad
    rilis avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av sprakmanick Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Upptäckte just en grej som jag tror de missat att skriva med i manualen. Man kan justera hur mycket filtertyperna saturated och dirty distar genom att släppa igenom mindre i osc mix. Vrider du en oscillator till kl. 10 i dirty så har du en ren signal (max i filtrets rena läge), sen är det bara mata in mer för önskad nivå av bröl, stök och bök.
    Topp, hade inte koll på detta.
    Senast redigerat av rili den 2022-03-08 klockan 08:21.

  29. #149
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sprakmanick Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Upptäckte just en grej som jag tror de missat att skriva med i manualen. Man kan justera hur mycket filtertyperna saturated och dirty distar genom att släppa igenom mindre i osc mix. Vrider du en oscillator till kl. 10 i dirty så har du en ren signal (max i filtrets rena läge), sen är det bara mata in mer för önskad nivå av bröl, stök och bök.
    Oj! den analoga motsvarigheten i Quantum hade väl inte den funktionen? Tror jag skrev om Quantums filter-beteende här på forumet nånstans.
    EDIT: Jag saxar in nämnda kommentar från Quantum-tråden.
    "Min lilla kritik mot Quantums analoga filter, är att nån filter drive inte finns, som påverkas av ingångs-nivåerna." Så de digitala filterna fixade denna brist tydligen!
    Senast redigerat av jocks1 den 2022-03-07 klockan 20:15. Anledning: justering

  30. #150
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Byggt upp lite pepp på denna. Skulle vilja börja med den helt ren (dvs utan 7000 fabriksljud eller samplingar) men såklart med de medföljande vågformstabellerna kvar.
    Hur enkel är den att administrera med backup (innan man rensar) och återställning etc? Går det köra direkt via datorn/usb eller måste all trafik gå via sd-kort?

  31. #151
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Krukan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Byggt upp lite pepp på denna. Skulle vilja börja med den helt ren (dvs utan 7000 fabriksljud eller samplingar) men såklart med de medföljande vågformstabellerna kvar.
    Hur enkel är den att administrera med backup (innan man rensar) och återställning etc? Går det köra direkt via datorn/usb eller måste all trafik gå via sd-kort?
    Har inte hunnit dit ännu men är snart där. Har äntligen börjat leka med wavetables mer, och använda maskinen i sin helhet mkt mer än tidigare, så jag hoppas att snart kunna svara på fler frågor!

    Utan att veta själv; vad säger manualen om det du vill göra? För det måste ju gå att hitta allt eller iaf delar av det?

  32. #152
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har inte hunnit dit ännu men är snart där. Har äntligen börjat leka med wavetables mer, och använda maskinen i sin helhet mkt mer än tidigare, så jag hoppas att snart kunna svara på fler frågor!

    Utan att veta själv; vad säger manualen om det du vill göra? För det måste ju gå att hitta allt eller iaf delar av det?
    Ja, det verkar gå bra att ta bort flera program åt gången (s22 i manualen).
    Nu är digital-behovet något stillat av ett Hydrasynth Explorer-köp. På den var det lätt att tömma en hel bank presets och ersätta med init-patcher via datorn och ASMs program.
    Peppen på Iridium finns dock kvar så jag återkommer säkert med fler frågor!

  33. #153
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    När jag testade Dlx Musics demoex för några månader sen så blev jag hyperpepp och efter bl.a. Loopops genomgång så beställde jag en, keyboardvarianten. Sen blev leveransen mer och mer framskjuten och jag hann läsa massa om hårdvaruproblem, så jag avbokade. Men nu börjar jag känna peppen igen.

    Ni som har en, gillar ni den även efter första smekmånaden? Har ni märkt nåt av de olika problem jag läst om, typ lösa displayer, buggig touchresponsivitet, plötsliga re-bootar eller frysningar etc?

  34. #154
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När jag testade Dlx Musics demoex för några månader sen så blev jag hyperpepp och efter bl.a. Loopops genomgång så beställde jag en, keyboardvarianten. Sen blev leveransen mer och mer framskjuten och jag hann läsa massa om hårdvaruproblem, så jag avbokade. Men nu börjar jag känna peppen igen.

    Ni som har en, gillar ni den även efter första smekmånaden? Har ni märkt nåt av de olika problem jag läst om, typ lösa displayer, buggig touchresponsivitet, plötsliga re-bootar eller frysningar etc?
    Jag var också sjukt sugen på Iridium Keyboard och var ett tag helt inställd på att skaffa en sådan, men så gick jag med i facebook-gruppen och så sakteliga har jag lagt ner tanken pga alla problem.

    Supporten verkar visserligen bra nu, men hur blir det på lite längre sikt tänker jag.

  35. #155
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Krukan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det verkar gå bra att ta bort flera program åt gången (s22 i manualen).
    Nu är digital-behovet något stillat av ett Hydrasynth Explorer-köp. På den var det lätt att tömma en hel bank presets och ersätta med init-patcher via datorn och ASMs program.
    Peppen på Iridium finns dock kvar så jag återkommer säkert med fler frågor!
    Bara att köra på; när man svarar på frågor lär man sig ju själv också så det är bara bra. Jag ska lägga mer tid på min.. dvsom jag inte sälje den, behöver tyvärr pengar också... me jag vill verkligen inte, nu när jag börjar lära mig en del finesser..

  36. #156
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag var också sjukt sugen på Iridium Keyboard och var ett tag helt inställd på att skaffa en sådan, men så gick jag med i facebook-gruppen och så sakteliga har jag lagt ner tanken pga alla problem.

    Supporten verkar visserligen bra nu, men hur blir det på lite längre sikt tänker jag.
    Verkar det vara mer strul på keyboard-versionen än desktop?

  37. #157
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Krukan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkar det vara mer strul på keyboard-versionen än desktop?
    Verkar vara lika mycket på alla. Trodde att man fixat till saker på key-versionen, men det verkar inte så.

  38. #158
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkar vara lika mycket på alla. Trodde att man fixat till saker på key-versionen, men det verkar inte så.
    Är du fortfarande med i fb-gruppen alltså? Jag gick ur när jag avbeställde. Verkar det vara lika mycket problem med de som levereras nu? Kanske svårt att säga om en del av problemen inte uppstår förrän efter ett tag. Men jag närde nån sorts hopp om att de skulle justera produktionen efter ett tag, så att senare ex skulle funka bättre.

    Sen är det ju alltid svårt att veta hur vanliga problemen egentligen är. Som vanligt tenderar ju vissa forum att framförallt samla de som behöver hjälp eller ventilera sin frustration.

  39. #159
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är du fortfarande med i fb-gruppen alltså? Jag gick ur när jag avbeställde. Verkar det vara lika mycket problem med de som levereras nu? Kanske svårt att säga om en del av problemen inte uppstår förrän efter ett tag. Men jag närde nån sorts hopp om att de skulle justera produktionen efter ett tag, så att senare ex skulle funka bättre.

    Sen är det ju alltid svårt att veta hur vanliga problemen egentligen är. Som vanligt tenderar ju vissa forum att framförallt samla de som behöver hjälp eller ventilera sin frustration.
    Ja, jag är fortfarande med och det trillar in fel lite då och då, detta kom i början av november exvis…

    Too bad my screen is broken also. The brightness is suddenly way too high, and text is burned in. The synth is only 2,5 months old. At arrival a couple of keys were damaged, but I didn't send it back for that. I hope the new/fixed one will be better.

    Och sen har det varit en hel del intrillade skärmar utöver de som varit lösa vid leverans.

    Men jag håller med dig, vissa produktforum undviker jag faktisk pga att det är mest problem som ventileras.

  40. #160
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Suck. Hade den inte haft de här kvalitetsproblemen så hade jag nästan utnämnt den till världens bästa polysynt. Men det här är ju lite löjligt faktiskt. Barnsjukdomar är en sak, men nu har den ju funnits ute ett tag.

  41. #161
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Suck. Hade den inte haft de här kvalitetsproblemen så hade jag nästan utnämnt den till världens bästa polysynt. Men det här är ju lite löjligt faktiskt. Barnsjukdomar är en sak, men nu har den ju funnits ute ett tag.
    Jag har noll och inga buggar på min, så jag måste vara ett undantag? Fantastisk synt, och eftersom den är så buggfri älskar jag den ännu mer.

  42. #162
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har noll och inga buggar på min, så jag måste vara ett undantag? Fantastisk synt, och eftersom den är så buggfri älskar jag den ännu mer.
    Annonserade ut den ett tag, tyckte det var konstigt att jag fick så få svar, men avskrev det då pga priset. Men nu kanske jag har ett annat giltigt skäl. Synd att ingen köpte den då för den personen hade blivit salig..
    Nu behåller jag den...

  43. #163
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har noll och inga buggar på min, så jag måste vara ett undantag?
    Det är ju det där som är så svårt att veta. Hittar man ett tvärsnitt av användarupplevelser på fb-gruppen? Eller bara de som har problem?

    Har du modulen eller keyboardversionen?

  44. #164
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Annonserade ut den ett tag, tyckte det var konstigt att jag fick så få svar, men avskrev det då pga priset. Men nu kanske jag har ett annat giltigt skäl. Synd att ingen köpte den då för den personen hade blivit salig..
    Nu behåller jag den...
    Aha... jag letade febrilt efter den annonsen efter ha byggt upp rejäl pepp - då var det inget jag hade inbillat mig i alla fall Men hade nog inte haft råd just då ändå...

  45. #165
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju det där som är så svårt att veta. Hittar man ett tvärsnitt av användarupplevelser på fb-gruppen? Eller bara de som har problem?
    Min erfarenhet är att det är i första hand (mer eller mindre) dedicerade facebookgupper som drar till sig allehanda "kritiker" intill ibland rena troll, snarare än frågor och konstruktiva dialoger. Bästa GAS-masken om man väljer att se det så...

  46. #166
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min erfarenhet är att det är i första hand (mer eller mindre) dedicerade facebookgupper som drar till sig allehanda "kritiker" intill ibland rena troll, snarare än frågor och konstruktiva dialoger. Bästa GAS-masken om man väljer att se det så...
    Tycker "Waldorf Iridium Synthesizer Group" på FB verkar vara helt befriad från troll. Kanske för att det är en dyr och förhållandevis udda synth. Har tittat igenom lite inlägg där nu och det är ganska vanligt med trådar där köpare frågar om problemen och det är ofta en majoritet som svarar att de inte haft några problem, å andra sidan så rekommenderar många att köpa från ett ställe som har bra "retur policy".

    Skit också, nu börjar jag bli sugen på en Iridium igen...

  47. #167
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Är problemen och buggarna med Iridium lösta nu?

    Vad har det varit/är för problem med Iridium Keyboard?

    Har ej FB!

  48. #168
    Chrutil
    Chrutil är inte uppkopplad
    Chrutils avatar
    Senior
    Jag köpte en Iridium Keyboard i slutet på förra året för valutaväxlingen vart otroligt bra.
    Jag köper i dollar och beställde från England sparade $1000 gentemot att köpa lokalt, inkluderat shipping och tull till Kalifornien.
    Jag ville ha en poly aftertouch synt nyare än min Ensoniq EPS.
    De enda "problem" jag har sett är att när jag använder den som midi kontroller så har jag haft en och annan stuck note, men bara när jag verkligen försöker, och aldrig när jag spelar normalt.
    Det är min enda moderna sampler och är helt underbar att pilla med (fortfarande i smekmånad dock)

  49. #169
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Chrutil Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag köpte en Iridium Keyboard i slutet på förra året för valutaväxlingen vart otroligt bra.
    Jag köper i dollar och beställde från England sparade $1000 gentemot att köpa lokalt, inkluderat shipping och tull till Kalifornien.
    Jag ville ha en poly aftertouch synt nyare än min Ensoniq EPS.
    De enda "problem" jag har sett är att när jag använder den som midi kontroller så har jag haft en och annan stuck note, men bara när jag verkligen försöker, och aldrig när jag spelar normalt.
    Det är min enda moderna sampler och är helt underbar att pilla med (fortfarande i smekmånad dock)
    Coolt att du kallar den ”modern sampler”, det är nämligen precis det jag saknar. Jag älskar alla mina gamla samplers, men vill verkligen ha en modern med nyare syntesmöjligheter. Det är emellertid de analoga filtrena som är den springande punkten för mig. Quantum II verkar vara där bitarna faller på plats. Synd att det inte är 16 analogfilter bara, gamla EIII keyboarden har det.. Men att se Iridium/Quantum som en modern sampler med moderna syntfunktioner snarare än tvärt om är intressant! Synd att inte 3rd wave verkar designad för att spela samplingar i traditionell bemärkelse. Eller så är det precis det som är bra. Återstår att se!

  50. #170
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Antar att du testat Dlx Musics Iridium? Själv tyckte jag filtren lät grymt bra, såpass bra att jag inte kände att jag skulle sakna Quantums analoga. Fast jag har förstås inte testat Quantum...

    Jag backade bara ur pga allt snack om problem med både hård- och mjukvara, men jag är fortfarande jäkligt sugen. Och Quantum MKII är liiiite dyr...

  51. #171
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Jag har inte haft något problem alls med min Iridium; den ha sedan dag 1 funkat perfekt och låtit sjukt bra.
    Mängden grejer i verktygslådan för ljuddesign är överväldigande; jag skulle kunna försjunka i maskinen och aldrig ta mig upp igen. Det är en fara för min del; är synten "för" avancerad så kan det bli så att jag tappar bort mig i alla parametrar och förlorar blicken på målet.

    Dock har jag klarat mig ifrån det denna gång. Jag har en idé om vad jag vill göra för ljud när jag sätter mig vid synten, och så släpper jag inte det förrän jag är i land.
    Ofta dyker det upp många intressanta variationer på vägen, så jag får notera och spara nya ljud.

    Vad jag tycker är syntens starka sidor är att den är duofonisk, filtren är grymt bra och det finns väldigt många att välja på, effekterna är även de sjukt välljudande, och det finns väldigt starka ljudmotorer.
    Den briljerar som wavetable-synt men man kan göra i stort sett vad som helst med den, så jag använder den i princip i alla låtar oavsett stil / genre.

    Det finns så mycket jag inte provat att göra med den, så jag ser fram emot att fortsätta experimentera. Ofta börjar jag leka fram ljud, för att bygga en hel låt utifrån resultaten.
    Ska också prova att använda den som ljudprocessor; att köra diverse saker genom ingångarna och se vad jag får ut, kört genom effekter, filter m.m.

    Fortfarande en väldigt stark synt som har få medtävlare i sin nisch.

  52. #172
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator

  53. #173
    Chrutil
    Chrutil är inte uppkopplad
    Chrutils avatar
    Senior
    Uppdaterade i går kväll, inga problem, men jag har inte testat det nya ännu.

  54. #174
    sprakmanick
    sprakmanick är inte uppkopplad
    sprakmanicks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Mycket fint att de lagt till ännu fler sätt att smutsa till wavetables med, tycker det låter riktigt bra med reduced och truncate. Man kan verkligen bygga lager på lager av bitreduction och annat för att ge en helt unik karaktär, sen mjuka till det med genom filtret.

    Även välkommet med pings och geiger i waveform. Perfekt att routa genom comb och andra filter i digital former.

    Fattar dock inte vad man ska med de olika routing-möjligheterna i FX. Blev lite besviken på att man inte kan routa så att filtret och digital former hamnar efter effekterna.

  55. #175
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sprakmanick Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fattar dock inte vad man ska med de olika routing-möjligheterna i FX. Blev lite besviken på att man inte kan routa så att filtret och digital former hamnar efter effekterna.
    Om du menar lägga det analoga filtret efter effekter, så är det gissningsvis så att det inte går att lösa i befintlig hårdvara, beroende på var DA/AD för filtret ligger i kedjan i förhållande till DSP:n för effektdelen.

  56. #176
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Iridium Core har jag helt missat…


    https://youtu.be/Zey62YqHEaY

  57. #177
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Iridium Core har jag helt missat…
    Nyheten släpptes väl för bara några timmar sen, så du behöver inte skämmas för det. Känner mig lite kluven inför denna. Trevligt med mindre storlek, men gränssnittet måste ju bli lidande. Och så himla billig verkar den inte bli heller. Men det är ju trevligt att se att de fortsätter satsa på plattformen.

  58. #178
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nyheten släpptes väl för bara några timmar sen, så du behöver inte skämmas för det.
    Ha ha, nä, jag förstod det sen. Videon var uppladdad för sex dagar sedan, men den blev nog inte offentlig förrän idag.

  59. #179
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Blev sjuuuukt sugen på Iridium Core (och vill förstås ha en vanlig Iridium också).
    Men 23 000 SEK är ju också 23 000 SEK tyvärr.

  60. #180
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Jag skulle köpa en åt dig (och alla andra) om jag hade obegränsat med resurser. Hör av mig och kollar om det fortfarande är aktuellt om läget ändras här.

Liknande ämnen

  1. Strymon Iridium
    Av false messiah i forum Nyheter
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2020-08-20, 13:54
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-07-01, 22:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •