Resultat 1 till 50 av 50

Ämne: Den svenska nöjesbranschens ekosystem

  1. #1
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage

    Den svenska nöjesbranschens ekosystem


  2. #2
    Pelle
    Pelle är inte uppkopplad
    Pelles avatar
    Senior
    Intressant och verkligen en ögonöppnare för en person som jag som mest sitter på ett kontor och stirrar på en dator dagarna i ända.... Mycket man inte tänkt på.

  3. #3
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Liknande logistik bakom som andra drabbade branscher typ hotell, men ännu mer abrupt avbrott och fler "okända" aktörer

  4. #4
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Riktigt bra.

  5. #5
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    När går protest-tåget med livebusking och fundraisers? :/

    Efter att vi slipper oroa oss om att någon bär på virus men..

  6. #6
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Inget nytt och naturligtvis ett problem. Men på Maslovs behovstrappa är dessvärre nöjesnäringen hyfsat lättoffrad.

    Jag säger inte att det är rätt - enbart naturligt.

  7. #7
    symptm
    symptm är inte uppkopplad
    symptms avatar
    Senior
    nöjesbranschen är hemsk. och människor är hemska överlag och det mesta är onödigt.

  8. #8
    ryssen
    ryssen är inte uppkopplad

    Senior
    Tråkig stereotyp det där att Ryssen bygger kravall.

  9. #9
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Jepp, Covid är ett jäkla skit, och förhoppningsvis kommer verkligheten igång hyfsat snart, och då gäller det att vara kreativ. Många kommer att förlora sin nuvarande sysselsättning, egenföretagare som anställda, och den långsiktiga problematiken har vi inte ens sett början på ännu.

  10. #10
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    vart swishar jag?

  11. #11
    HomerJSimpsson
    HomerJSimpsson är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Lite som Kometen som tog dinosaurierna, alla över 25kg dog ... här är det väl alla små som dör ... men så är det numera ... till jul kommer nästa influensavåg ... vi behöver tänka om, tänka nytt ...

  12. #12
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av ryssen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tråkig stereotyp det där att Ryssen bygger kravall.

  13. #13
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Det var ju bra förklarat, eller nått, tills den gamla vanliga hot-klyschan "då blir det tyst". För, det blir det inte. Även om hela den kommersiella nöjesbranchen dör (vilket jag f ö verkligen hoppas den inte gör) kommer det inte bli tyst. Det kommer bli sämre utbud, och kanske inte bli stadion-gig på ett tag, men såpass många evenemang drivna till 100% av entusiasters idéella arbete (och utrustning) har jag varit på att jag kan konstatera att det är ett tomt hot. Ett onödigt och fånigt hot. Lite som när småbarn säger "då flyttar jag hemifrån". Synd, för det minskar i alla fall mitt intresse högst avsevärt, och jag kan inte tänka mig att jag är ensam om att känna så.

    Sen, det där är inget unikt för nöjesbranchen. Så funkar i stort sett alla brancher. Det är oftast inte de synliga som tar största smällen, utan det är underleverantörer av olika slag.

    Att de flesta är egenanställda "utan skydd" beror just på att branschen är för osäker, så "ingen" vill betala för risken att anställa. Det är ett val man gör när man blir egenföretagare oavsett branch. Man får hela inkomsten av sitt arbete, men sitter också med hela risken i knät. Såvitt jag förstår finns inte heller något undantag för företag inom nöjesbranchen m a p de stöd som trots allt nu ges till företag i olika former.

    Inser att jag låter empatilös, och det är inte riktigt meningen, för jag är såklart intresserad av levande musik-scen. Men, det är inte bara nöjesbranchen som har det tufft just nu, och av brancher som har det tufft är jag inte så säker på att just nöjesbranchen är den branch som är viktigast att hålla flytande ur ett samhällsekonomiskt perspektiv tyvärr.

    Enda övriga kommentar jag har är väl att rådande omständigheter inte direkt minskat min övertygelse om att reformera sociala skyddsnäten till ovillkorad basinkomst vore en bra sak. Eller åtminstone låta små/egenföretagare omfattas av de sociala skyddsnäten på samma villkor som anställda, och skapa vettigare A-kasseregler för dem.
    Senast redigerat av rydan den 2020-06-10 klockan 08:28.

  14. #14
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Fin video fast vadå branchen kommer att dö? Ja för en lång period och självklart måste alla aktörer, medhjälpare och andra kolla efter nya arbeten under tiden och varför ska man tycka synd om just dom? Alla har det tufft i dessa tider. istället för sitta hemma och leva på bidrag och vänta på bättre tider tycker jag de kan söka nya jobb.

    Alla vill ju se framträdanden, festivaler och evenemang och så länge det finns efterfrågan så kommer de snabbt upp på benen.

    Klart slut!

  15. #15
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Jag har över 20 års turnerande innanför västen och har varit en av de många som försörjt mig som stöd till artister. Jag är glad att jag inte gör det i dessa tider.

    Ja, nöjesbranschen har drabbats väldigt hårt.
    Nej, den kommer inte att dö.
    Ja, det behövs riktade stöd och bidrag.

  16. #16
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av LFOKringlan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fin video fast vadå branchen kommer att dö? Ja för en lång period och självklart måste alla aktörer, medhjälpare och andra kolla efter nya arbeten under tiden och varför ska man tycka synd om just dom? Alla har det tufft i dessa tider. istället för sitta hemma och leva på bidrag och vänta på bättre tider tycker jag de kan söka nya jobb.

    Alla vill ju se framträdanden, festivaler och evenemang och så länge det finns efterfrågan så kommer de snabbt upp på benen.

    Klart slut!
    leva på bidrag? kan vi skippa dendär unkna myten tack? Som frilansande egenföretagare står man helt utanför akassa systemet. Det finns inga bidrag att få.
    Företaget jag turnerade med senast har fått resten av året inställt. Inga pengar alls kommer in. Men de måste ändå fortsätta betala hyra för sina lokaler och lön till sina anställda. Vilket företag överlever det en längre period med stockholms hyror? Buffert för ett par månader är väl rimligt. men ett år? klarar DU det?

    Arbetslösheten har fördubblats sedan corona krisen började så det är extra högt tryck på de få jobb som faktiskt dyker upp. Och de som väljer är givetvis smarta nog att inse att en person som söker utanför sitt expertis område inte kommer bli kvar när krisen väl är över. Alltså sorteras man ut direkt.

  17. #17
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    leva på bidrag? kan vi skippa dendär unkna myten tack? Som frilansande egenföretagare står man helt utanför akassa systemet. Det finns inga bidrag att få.
    Absolut. Men det är ju det som skriks efter nu. "Vi ska ha betalt för att det är synd om oss i vår bransch." (Av, ungefär, alla tänkbara branscher...)

    Generellt är frilansare/egenföretagare de som lär vara störst nettobetalare till staten, då man som du säger avkrävs full skatt, men i praktiken inte omfattas av mycket av sociala skyddsnäten.

    (Lite lätt ironiskt kan man även konstatera att av alla "personer" som figurerar i videon lär det om något vara de som syns utåt som har någon sorts möjlighet att vara skattefinansierade i form av kulturbidrag/stipendier m m. Alla små företagare som videon ville lyfta fram som gör bakgrundsarbetet är det garanterat inte.)
    Senast redigerat av rydan den 2020-06-10 klockan 15:07.

  18. #18
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    ok. riktigt så tolkade itne jag det, men jag kan ha tolkat fel.
    Jag antog att det man efterfrågar är konstgjord andning för företagen, så att de överlever.
    Något som på sikt skulle vara till nytta för sådana som mig när det finns uppdragsgivare kvar att jobba för efter krisen är över.

    Oavsett vilket så blev jag provocerad av påståendet att vi skulle gå hemma och lalla på bidrag istället för att söka jobb.

  19. #19
    Albin
    Albin är inte uppkopplad
    Albins avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av ryssen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tråkig stereotyp det där att Ryssen bygger kravall.
    +1

  20. #20
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag antog att det man efterfrågar är konstgjord andning för företagen, så att de överlever.
    Något som på sikt skulle vara till nytta för sådana som mig när det finns uppdragsgivare kvar att jobba för efter krisen är över.
    Problemen med den typen av konstgjord andning är att den dels kan bli väldigt mycket dyrare för samhället totalt sett än alternativet, då politiska stöd till näringslivet gång på gång visat sig otroligt oträffsäkra, dels att det riskerar att konkurrera ut företag med goda idéer som annars kunde blivit livskraftiga och tagit vid utan doping med skattemedel.

    (Sen att vissa typer av giriga "bidragsentrprenörer" gärna flockas runt sånna möjligheter är ytterligare ett problem.)

  21. #21
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Problemen med den typen av konstgjord andning är att den dels kan bli väldigt mycket dyrare för samhället totalt sett än alternativet, då politiska stöd till näringslivet gång på gång visat sig otroligt oträffsäkra, dels att det riskerar att konkurrera ut företag med goda idéer som annars kunde blivit livskraftiga och tagit vid utan doping med skattemedel.

    (Sen att vissa typer av giriga "bidragsentrprenörer" gärna flockas runt sånna möjligheter är ytterligare ett problem.)
    Ja absolut. Det är inte någon på sikt hållbar lösning.
    Dock är det ju spännande att det hostades upp stora stödpaket till flygbolag, hotellkedjor och liknande utan problem, för flera månader sedan. Det är liksom inte lika för alla.

  22. #22
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja absolut. Det är inte någon på sikt hållbar lösning.
    Dock är det ju spännande att det hostades upp stora stödpaket till flygbolag, hotellkedjor och liknande utan problem, för flera månader sedan. Det är liksom inte lika för alla.
    Om man med spännande menar tveksamt, eller mindre politiskt korrekt, förjävligt. Så, ja. Flyget särskilt. "Vi ska ha sjukt höga straffskatter på flyg, för flyg är dåligt! Vi måste ha generösa stödpaket till flyget, för flyg är bra!"
    (Särskilt som det är branscher där merparten av de "på golvet" omfattas av sociala skyddsnät på ett helt annat sätt.)

  23. #23
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    [admod]

    Låt oss inte hamna längre utanför det musikpolitiska...

  24. #24
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    @Rydan: Visserligen är det sant att det är underleverantörer som drabbas först i alla branscher, men det som ur min uppfattning utmärker nöjesbranschen är den prekära situation som många av branschens professionella lever i. Från stagehand till låtskrivare så är det ofta små marginaler och en generellt låg likviditet i bolagen. I de flesta andra branscher äger aktörerna ofta nyckelresurserna till sin finansiering, medan nöjesbranschens aktörer sällan äger exempelvis sina konsertlokaler, vilket jag upplever som starkt bidragande till att intäkterna i sektorn är så pass mycket lägre.

    Tror att lösningen till en början vore att kultur- och nöjessektorn får likartade stöd som andra sektorer och att det sker en översyn av stödformer, a-kasseregler, skatteregler och bidrag till kultur- och nöjessektorn. Med likartade stöd menar jag på statlig, regional och kommunal nivå såväl som bland branschorganen. Det är t. Ex kompetens hos ALMI som i praktiken möjliggör företagslån, affärsutvecklingsprogram likt de flesta destinationer har för turistföretagen, investeringsstruktur likt de som finns för start-ups inom teknikområdet, forsknings- och innovationsstöd likt skogsindustrin eller basindustrin i stort och olika utvecklingsprogram. Det hade också varit positivt med en översyn av folkhögskolor, högskolor och universitet så att de konstnärliga utbildningsplatserna harmoniserades med sektorernas behov av kompetens.

    Upplever att särskilt musikindustrin drabbas hårt, då liveintäkterna ofta är så stor del av de totala intäkterna. Ser redan nu att många släpp på bolagssidan nästan helt avstannat, även hos de stora bolagen. De stora namnen fortsätter att släppa och behöva låtar, men små- och mellanstora artister släpper ingenting. Tror samtidigt att frånvaron av kultur och nöje kommer att föra något positivt med sig på sikt, även om det är väldigt tufft nu. Upplever redan att många saknar att inte kunna se konserter eller gå på en konstutställning. Det kommer med all säkerhet också komma nya sätt att ta del av kultur och nöje genom digitala medier.

    Det hade varit önskvärt om branschorganisationerna, fackförbunden och svenskt näringsliv utvecklade ett valideringsprogram för kultur- och nöjessektorn motsvarande det program som utformats för basindustrin. Det skulle möjliggöra för professionella kulturaktörer att validera sina kunskaper och i iallafall genom det kunna söka jobb i närliggande sektorer och ur min uppfattning hindra det stora kunskapstapp som vi annars riskerar som nämnts tidigare i denna tråd
    Senast redigerat av gazt den 2020-06-12 klockan 22:34. Anledning: Korrigerade stavningen

  25. #25
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    @Gazt Om du tror att små entreprenadbolag eller legotillverkningsbolag äger sin maskinpark, eller småföretag äger sina kontorslokaler m m, eller för den delen, att många av småföretagen skär guld med kniv är det dags för en verklighetsöversyn. Det finns garanterat småbolag som äger sina lokaler och utrustning och har otroliga marginaler, men för de flesta är det inte så. Bara att titta på företagarnas statistik över löneuttag i småföretagen så inser man rätt fort att många i vitt spridda branscher jobbar hårt för små marginaler.

    Återigen, ja jag fattar att nöjessektorn drabbas hårt. Allt jag säger är att den är långt ifrån ensam om det tyvärr.

  26. #26
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Återigen, ja jag fattar att nöjessektorn drabbas hårt. Allt jag säger är att den är långt ifrån ensam om det tyvärr.
    Å andra sidan - många branscher är hårt drabbade, där omsättningen halverats eller än mer. Men det är få anda hela branscher vars marknad helt upphört. Omsättning zip... Iofs en liten bransch, inte mycket större än att aktörerna kan presentera sig som "Nisse" eller "Ryssen"

  27. #27
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Alla branscher drabbas hårt. Min sambos kläd/designbutik har sålt 75% mindre detta år motsvarande månad. Massor med folk går rakt ut i arbetslöshet och måste byta bransch köpcentrana med vanligtvis hårda öppettidspolicys måste börja flexa med tiderna, butiksägaren står 7 dagar i veckan i butiken pga att de anställda måste gå.

    Jag vet inte hur man skulle lösa eller särbehandla live- eller filmbranschen bara för att man älskar musik och film. Ja man får känslor för Lisa Nilsson, såklart behövs ju hela maskineriet bakom. Har själv ett teknikergig som planeras som att det skall bli av i september, men tar förståss med i beräkningen att så inte blir fallet. Nu har jag ju ett fast heltidsjobb i en annan bransch och det är tråkigt om det blir inställt men ingen jättegrej. Har det som "lite extra.."
    Men den aktör som hyr ut tekniken till Arret, har förståss tuffa tider nu. Med lokalhyra tekniklager, kanske lån, löner osv.
    Påkläderskan på teatern har sannolikt färre eller inga timmar nu heller.

    Jag är glad att jag har jobb i en annan bransch som ännu inte påverkats, om man tänker på permitteringar och uppsägningar. Hoppas innerligt att det håller i sig.

    Jag vet i ärlighetens namn inte hur detta stöd skulle se ut. Är man "egenanställd" Kulturarbetare med begränsade omkostnader kan man försöka dra in pengar på annat håll, det är inget fel i det. Det är ingen evig rättighet att kunna leva på sin kulturyttring, det är isf. "Konstnärslön" som man får få då av samhall.

    Det var ett upprop iochmed att Malmöfestivalen blev inställd, ATT de pengar som skulle läggas på festivalen skulle gå till de aktörer som hade bokats för att genomföra festivalen. Det var KBs Totte som med ideen. Hur de skulle spridas rättvist är jag inte insatt i. Men det borde kunna göra nån skillnad. Skulle inte motsätta mig det, pengarna är budgeterade för...

    Detta året är lite speciellt.

  28. #28
    Nogroove
    Nogroove är inte uppkopplad

    Senior
    Tillgång och efterfrågan. Tråkigt för de som drabbas men vill man se positivt på det öppnar det ju upp för nya aktörer om marknaden luckras upp lite om de gamla befästa aktörerna går omkull.

  29. #29
    Analog
    Analog är inte uppkopplad
    Analogs avatar
    Senior
    Ett av problemen är att politikerna verkar tro att vi är superflexibla och kan ställa o hur som helst samtidigt som de förväntar sig att vi ska ha ett jämt fördelat cashflow över året. Jag har enskild firma och fick följande "tips" när detta brakade loss;

    - Ställ firman vilande och stämpla. Tolkningarna av vad 'vilande' innebär varierar mellan "fakturera men ta inte ut lön" till "om du har en aktiv hemsida eller får en oplanerad utbetalning från t ex STIM blir det inget". Beroende på bedömning av vad "verksamhet" är kan jag bli återbetalningsskyldig om jag får A-kassa. Inte så kul tanke.

    - Ta tillbaks prelskatt från 2019 via expansionsfonderna och sätt mig i skuld med 6% ränta i 6 år, plus att inkomsten nollas för 2019.

    - AB kan deltidspermittera lönen o fortsätta fakturera för att täcka ftgkostnader. Jag borde ha startat AB helst förra året.

    - Ha firman redo att kickstarta när detta vänder. Säg upp alla typer av kontrakt, ta bort all leasing, sälj av inventarier, släck hemsidan. Var sen redo att starta igen på nolltid. Detta är ju stört omöjligt. En turné t ex planeras ju månader i förväg, en större produktion har ännu längre ledtid.

    Naturligtvis kommer det komma igång igen, men jag tror att många ljudfirmor o liknande kommer hinna gå i konkurs innan regeringen fattar. 600.000 med EF får just nu NOLL kr i stöd.

  30. #30
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Hej Rydan! Det tror jag inte och vi verkar överens om att negativa förändringar i konjunkturen drabbar de mest utsatta först över alla branscher. Jag upplever även att positionen som nyföretagare är känslig inom alla sektorer. Min bild är dock att det är få sektorer där ägandet av nyckelresurser är så litet som inom kultur- och nöjessektorn, där det oftast är en krögare som först äger eller hyr lokaler till följd av svensk alkohollagstiftning, så det tillkommer ett led som många andra branscher saknar och som jag tror är betydande för att marginalerna blir märkbart låga. Det är också få andra branscher som mer eller mindre helt stannat av med undantag från idrottslivet/företagen som är i en likartad situation men andra utmaningar då de till så stor del är finansierat genom sponsorer.

    När lönestatistik inom kultursektorn jämförs med andra sektorer så är det ett stort glapp mellan professionella kulturarbetare och övriga branscher. Visserligen kan Konstnärsnämndens "Konstnärernas demografi, inkomster och sociala villkor" (2016) och deras tidigare tioårsrapporter ses som en kulturpolitisk inlaga, men när trenderna de påtalat också styrks av lönestatistik och forskning tycker jag att det synliggör en svensk utmaning. Detta innebär inte att andra sektorer inte har utmaningar när konjunkturen försämras, att byggbranschen är en indikatorbransch för konjunkturförändringar är inte utan anledning. Varje bransch har sina särskilda förutsättningar och utmaningar, men just för kultur- och nöjessektorn så ser jag ett behov av en fortsatt diskussion av Kulturutredningen SOU 2009:16 och en harmonisering av stödformerna med andra sektorer.

    Kulturlivet utmålas ofta i min mening som att den lever på bidrag till skillnad från många andra sektorer och är i behov av särskilda förutsättningar, när det i realiteten utgår stora forsknings- och utvecklingsstöd, företagslån, uppstartsstöd, trainee-program eller andra statligt finansierade bidrag till övriga branscher, eller skattelättnader som den politiska styrningen runt rot och rut.

    Just den låga likviditeten och bristen på investering tycker jag gör branschen extra känslig. För musik blir det ännu mer olyckligt när intäkterna från strömmad musik fortfarande är så låga, så även om musik kan antas konsumeras i större utsträckning som en del av att digital kultur i stor kan antas konsumeras i större utsträckning nu när alla andra arenor för kultur och nöje stängts, så kompenserar den ökade intäkten för detta inte de förlorade intäkterna för live och merch.

    LRF tog fram ett index för konsekvensen av varje jordbruk som läggs ned, de kom fram till att det motsvarade fem jobb. Kultur- och nöjessektorn skulle behöva göra något liknande. Hur många arbetstillfällen påverkas när Way Out West ställer in? Då tror jag att det skulle bli lättare att se värde och konsekvenser inom det politiska området. Sedan vet jag att musik har ett värde i sig, att det också är en del av andra politiska delar som folkhälsopolitik osv. Men något behöver ske.

  31. #31
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Analog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    - AB kan deltidspermittera lönen o fortsätta fakturera för att täcka ftgkostnader. Jag borde ha startat AB helst förra året.
    600.000 med EF får just nu NOLL kr i stöd.
    Ja. Så fort man har verksamhet mer än lite hobby bör man starta AB. Däremot är skillnaden som egenanställd i det hör fallet inte så stor som du tror. Som egen/småföretagare anställd av ditt AB räknas du som fåmansföretag och omfattas (bl a) av 3:12-reglerna. I det fallet kan du inte bara säga upp dig själv och få A-kassa, så mängder av småföretagare i AB har också noll i inkomst just nu. Det ör vad nan skriver upp sig för nör nan startar bolag i sverige, hur sjukt det än kan låta.

  32. #32
    Peeter
    Peeter är inte uppkopplad
    Peeters avatar
    Senior
    Intressant post av Rasmus Fleischer i ämnet: Vilka kulturaktörer fick del av statens krispaket? En snabb genomgång

  33. #33
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ja det var en intressant lista. Omöjlig att få till "rätt" såklart, men FKP Scorpio? Och 10 miljoner till Fotografiska?

  34. #34
    ryssen
    ryssen är inte uppkopplad

    Senior
    Samhället upphör aldrig att besvika.

  35. #35
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Liseberg Ab är ju lite intressant. Ett kommunalt bolag som helägs av Göteborgs kommun. Undrar vad de ska göra med 2,7 mille.

  36. #36
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Ingen bra musik har kommit i kapitalismens tecken. Så enkelt är det. Så där ja. Nu stängde vi det här ämnet. Tack.

    Edit: glömde smajli.
    Senast redigerat av Keiowas den 2020-06-21 klockan 11:49.

  37. #37
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen bra musik har kommit i kapitalismens tecken. Så enkelt är det. Så där ja. Nu stängde vi det här ämnet. Tack.
    Håller med i det avseendet att jag anser att när och om riktigt bra musik ska skapas så ska/får inte målet vara att tjäna pengar.

    ...och det säger jag som tycker Italodisco är sjukt bra, en genre som på 80-talet mer eller gick ut på att tjäna pengar, fast det är väl kanske inte helt sant heller...
    Vad jag vet är att Den Harrow tog sitt artistnamn för det påminde om Denaro, vilket är det italienska ordet för pengar.

  38. #38
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ok. riktigt så tolkade itne jag det, men jag kan ha tolkat fel.
    Jag antog att det man efterfrågar är konstgjord andning för företagen, så att de överlever.
    Något som på sikt skulle vara till nytta för sådana som mig när det finns uppdragsgivare kvar att jobba för efter krisen är över.

    Oavsett vilket så blev jag provocerad av påståendet att vi skulle gå hemma och lalla på bidrag istället för att söka jobb.
    Jag menade inte att alla inom nöjesbranchen sitter hemma och lallar på bidrag och jag förstår att det lät provocerande med ett drygt "spark i arlslet inlägg" Vad jag menar bara är att det är viktigt att man inte får panik, känna att nöjesbranschen kommer dö, finns inga pengar kvar vi behöver bidrag etc.

    Det är tufft men många musiker och personer inom denna bransch klarar sig ypperligt inom dessa tider. Hur gör dom?
    Stockholms hyror är alltid svindyra och har man ett svagt kapital eller ett företag som knappt går med vinst så är inte Stockholm det ultimata stället att bosätta sig på.

    Min poäng var att det gäller att ha konsekvenstänk hela tiden "what if" och samma gäller ju krog och restaurangbranschen också under ekonomiska svårigheter.

  39. #39
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som egen/småföretagare anställd av ditt AB räknas du som fåmansföretag och omfattas (bl a) av 3:12-reglerna. I det fallet kan du inte bara säga upp dig själv och få A-kassa, så mängder av småföretagare i AB har också noll i inkomst just nu.
    Nja, du kan faktiskt korttidspermitera dig själv även som enmansföretagare i ett AB.

    Men bara för att understryka hur lite beslutsfattarna begriper av att vara egenföretagare så tillkommer då detta:

    "Om du lämnar in en ansökan i juni och söker från ett startdatum i juni eller senare, ska dina anställda både varit anställda i juni och tre månader innan, det vill säga i mars. Mars blir i detta fall din jämförelsemånad."

    Och det är lönekostnaden för jämförelsemånaden som avses. Själv har jag inte tagit ut lön sedan februari, så min jämförelsemånad är noll kronor.

    Svår matematik där...

  40. #40
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja, du kan faktiskt korttidspermitera dig själv även som enmansföretagare i ett AB.
    Jovisst, men vad får jag för det? Staten betalar en bit av lönekostnaden under ett par månader, vilket väl i o f s är något. Men jag får knappast rätt till A-kassa efter det i alla fall, om inte A-kassereglerna också fått specialvillkor p g a corona. Eller?

    Och ja, det där med att jämföra med en enda månad är som vanligt helt sjukt, och ett mycket tydligt tecken på att politikerkåren inte har en jävla aning om många företagares vardag. Återigen, systemet är baserat på att man ska jobba åt någon annan som betalar sådär lite lagom höga lön år in och år ut.

    (Sen bör det inte vara något problem att göra en korrigering av sociala avgifter och justera din lön för Mars. Blir säkert en massa sura miner, men borde gå rent regelmässigt, förutom att det ev kan resultera i lite straffavgift...)

  41. #41
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jovisst, men vad får jag för det? Staten betalar en bit av lönekostnaden under ett par månader, vilket väl i o f s är något.
    "något" är djävligt bra när man är egen. Jag hade gärna tagit del av Coronahjälpen som öses ut just nu eftersom mina kunder gått i ide...

    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (Sen bör det inte vara något problem att göra en korrigering av sociala avgifter och justera din lön för Mars. Blir säkert en massa sura miner, men borde gå rent regelmässigt, förutom att det ev kan resultera i lite straffavgift...)
    Enligt min revisor/bokhållare var inte detta något han rekommenderade pga av de skäl du nämner. Man vill inte ha sura miner på skatteverket.

  42. #42
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "något" är djävligt bra när man är egen.
    Ja, det är man inte van vid. Det är inte riktigt min avsikt att vara otacksam, men även om det är ett oväntat bra tillskott som egen, är det ändå som bäst konstgjord andning i några månader. Man måste oavsett själv lista ut en hållbar övergång/lösning, för det finns inte som för anställda någon naturlig överslussning till A-kassa/andra skyddsnät om det fortfarande är illa när korttidspermitteringen gått ut.

    Och nej, det stämmer å ena sidan att man inte vill ha sura miner på skatteverket. Å andra sidan kan jag tycka att man inte ska behöva avstå något man har rätt till och kan uppnå genom att korrekt följa gällande regelverk för att man trots att man följer reglerna kan riskera att förarga någon byråkrat och bli utsatt för personlig vendetta. Det är faktiskt helt sjukt att det (med viss rätta) är ett orosmoment hos många företagare. Tyder på att skatteverkets process inte är sådär helt och hållet rättssäker.

  43. #43
    Det finns ju A-kassa för egen företagare. Men går du på det är firman rökt. Du kan inte ens marknadsföra din verksamhet för att få den tillbaka på fötterna. Kommer du på en toppen idé som kostar zip att sätta igång blir det strafavgifter och skit. Du får enbart söka jobb som anställd. Med tanke på hur mycket hjälp som finns för att bli egen företagare och hur mycket uppoffring av det sociala skyddsnätet det innebär, blir det lätt att höra foljekatternas viskningar om individualismen och en splittrad arbetarrörelse där alla "är en chef".

  44. #44
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av LFOKringlan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad jag menar bara är att det är viktigt att man inte får panik, känna att nöjesbranschen kommer dö, finns inga pengar kvar vi behöver bidrag etc.
    Det är sant och är något jag tror gäller alla branscher även om jag tror att kultursektorn och nöjesindustrin blir extra drabbad nu med förbuden runt folksamlingar och är mer känslig än många andra sektorer för att likviditeten genomgående är så relativt låg.

    Blir pandemin kortvarig så att statsfinanserna är fortsatt goda så kommer det troligt komma nya aktörer och ersätta de som gått i konkurs. Blir pandemin däremot långvarig så att statsfinanserna får en mångårig påverkan, då är det nog dags för panik. Sker det gissar jag att både en stor del av den etablerade kultur och nöjesindustrin såväl som de struktur som skapat och skapar dessa aktörer, kommer att prioriteras bort och försvinna.

    En fråga som lyfts av en del jag träffat som arbetar i restaurang, event eller kultur är vad som händer om en stor del av de etablerade krögarna går i konkurs och om det istället kommer in nya oseriösa aktörer finansierade med pengar från organiserad brottslighet. Även om detta förstås redan är ett faktum i de större svenska städerna så är det ett troligt scenario att detta kommer att öka i omfattning, vilket kommer bli en arbetsmiljöfråga och möjligt också en ekonomisk fråga för de som arbetar med scen och främst musik.

  45. #45
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Kan tänka mig att Lisa Nilsson blev skitglad när dom stora teleaktörerna gick över till fasta samtalspriser.

  46. #46
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns ju A-kassa för egen företagare. Men går du på det är firman rökt. Du kan inte ens marknadsföra din verksamhet för att få den tillbaka på fötterna. Kommer du på en toppen idé som kostar zip att sätta igång blir det strafavgifter och skit. Du får enbart söka jobb som anställd. Med tanke på hur mycket hjälp som finns för att bli egen företagare och hur mycket uppoffring av det sociala skyddsnätet det innebär, blir det lätt att höra foljekatternas viskningar om individualismen och en splittrad arbetarrörelse där alla "är en chef".
    ah. Lite som sjukförsäkringen för egenföretagare? Med 6 månaders karens?

  47. #47
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Pengar till enskilda artister men inte till enskilda idrottare: https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7501495

  48. #48
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Det är ingen mänsklig rättighet att hålla på med elitidrott.

  49. #49
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ingen mänsklig rättighet att hålla på med elitidrott.
    Tja, elitidrottarna jobbar ju på nu igen, så...

  50. #50
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Elitidrott är ju dessutom skadligt. Fysiskt och psykiskt. Jag har lyckats hålla mig borta från sånt, trots att det funnits i vissa kretsar jag rört mig i. Har ingen kontakt med de människorna idag.


Liknande ämnen

  1. Boken - "Den svenska synthen" finns på den pågående bokrean
    Av Amonhoteph i forum Allmänt om musik
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2015-12-09, 15:50
  2. Den svenska dansmusiken
    Av Nisse i forum Skivor & artister
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-10, 14:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •