Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 160

Ämne: Mixa med lurar

  1. #1
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior

    Mixa med lurar

    Funderar mer och mer på idén att helt gå över till att mixa och producera med hörlurar istället för monitorer. Har alltid haft monitorer, men använder troligtvis 9/10 gånger hörlurar av olika anledningar. Dels har jag svårt att få till bra akustik i rummet som jag sitter i, men jag har också lite problem med att det är ganska lyhört. Så det känns helt enkelt bättre att köra med lurar.

    Är det en helgalen idé att totalt strunta i högtalare? Är det något speciellt som jag bör tänka på?

  2. #2
    erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    Jag mixar bara i lurar. Men vet att det kanske inte alltid låter bäst. De lurar jag mixar i har jag haft länge och kan ganska bra. När jag känner mig klar med en mix testar jag med minst två andra lurar jag har + olika högtalarsystem. Om det låter ok så brukar jag vara nöjd. Obs! Är endast hobbymuziker så proffsen kommer säkert ha andra tankar. Jag är heller inte perfektionist

  3. #3
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    drloop har ju jobbar länge med att kunna mixa bra i lurar, och gör det bra nu, har för mig att det finns en diskussion om det här någonstans.

  4. #4
    domiag
    domiag är uppkopplad nu

    Senior
    Mixar endast i lurar, men referenslyssnar i bilen (en klassiker).

  5. #5
    papawasarodeo
    papawasarodeo är inte uppkopplad

    Senior
    Jag mixar i stort sett uteslutande med lurar av olika praktiska skäl. Det är bra mycket svårare än att mixa med högtalare, men det går.

    Saker att tänka på

    1) avstånd/volym är svårare att höra i hörlurar. Det är lätt att mixa saker för högt eller för lågt. Exempelvis hi-hats eller bastrummor.
    2) akustiska effekter, så som reverb, kan låta större i hörlurar, det kan göra att man snålar. Även panorering kan låta ”extremt” i lurar om man är van vid att mixa i högtalare.
    3) det är lätt att man mixar allt väldigt ”in your face” och ”upfront” när man mixar med lurar. Detta beror på känslan av att musiken är inuti huvudet. Försök medvetet skapa mer djup. Både volym- och frekvensmässigt (relationen mellan spår) samt dynamiskt inom ett spår
    4) hur hög volym du har på lyssningen påverkar mycket hur du uppfattar frekvensinnehållet. När man lyssnar i hörlurar är det väldigt lätt att man mixar mycket högre än vad man annars skulle gjort i högtalare Det är då lätt att mixa ”murrigt” för att man själv inte ska få ont i öronen. Var medveten om detta.
    5) A/B-testa dina mixar med gainkompensation för att matcha LUFS, både gentemot dina egna tidigare versioner av mixar och mot referensmaterial. Detta gäller givetvis när man mixar i högtalare också, men är ännu viktigare när man mixar i hörlurar. Hjälper mot samtliga tidigare punkter.
    6) skaffa så bra hörlurar du kan, det hjälper mot samtliga tidigare punkter och se till att det är öppna hörlurar, det hjälper mot punkt 1,2 och 3. Se också till att hörlurarna inte på något sätt smickrar dåliga mixar. Bra hörlurar får dina dåliga mixar att låta som skit. Spendera lika mycket på hörlurar som du spenderar på högtalare.

    Jag tar o följer denna tråd, för jag är väldigt nyfiken på andras tips!

  6. #6

    Veteran
    Jag mixar mycket med lurar, gav mig fan på att det skulle gå.
    Det jag har svårast med är basbalansen. Där kör jag precis som med monitorerna minst två referenser för att förstå var jag är vad det gäller basfrekvenser.
    Jag mixar mest i ett par AKG K601, passar mig bäst med öppna lurar för mix. I K601 får jag fram mellan och diskant på ett för mig ypperligt sätt. Inga lurar jag använder för att njutningslyssna, de är däremot grymma att mixa.

    Volantiz rekommenderade en del bra mjukvaror för att efterlikna kontrollrumslyssning i lurar.
    Går fint att använda och kortar sannolikt ned tiden för att få till mixar i lurar men mitt mål är att jag med bara mina K601 och mina Momentum skall kunna sitta var som helst och göra jobbet.

    Var beredd på att investera många timmar... jag lagt alldeles för mycket tid på att lära mig mixa i lurar.

    Ett tips jag har är att inte mixa i lurar med för mycket bas, du hör inte vad som händer i mellanregistret, det gör inte jag iallafall. Och jag skruvar upp ljudstyrkan mer i mina Momentum än med mina K601. Med K601 kan jag hålla ned ljudstyrkan och fortfarande mixa alldeles utmärkt, bra för hörseln.

    Jag spenderar helt klart inte lika mycket pengar på lurar som på monitorer...
    Finns en kändismixare som mixar i Sony MDR7506... inte en lur som är det som man brukar rekommendera för mix direkt.
    Senast redigerat av drloop den 2020-06-04 klockan 10:53.

  7. #7
    domiag
    domiag är uppkopplad nu

    Senior
    Bas är en utmaning tycker jag när jag mixar i lurar. Det låter aldrig för mycket utan endast "fett". Får efter referenslyssning i bilen oftast sänka basen rejält, och skala bort bottenfrekvenser.

  8. #8
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Det svåraste med att mixa i lurar tycker jag är gainstaging, pga stereobredden som kan förvirra en litegrann.

    Lösningen för mig har varit att lägga en monosummering på mastern, och ställa alla volymer i mono. Hjälper faktiskt jättemycket om man har musik med mycket stereoeffekter och panorering!

  9. #9

    Veteran
    Gainstaging? Menar du balansen i mixen?
    Det där med mono har jag inte tänkt på. Det skall jag testa!

  10. #10
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gainstaging? Menar du balansen i mixen?
    Det där med mono har jag inte tänkt på. Det skall jag testa!
    Ja precis! Gainstaging kanske är fel ord...

  11. #11
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag satte för ett tag sedan som ett litet mål att jag ska kunna jobba även när jag är ute på längre resor (ifall att..). Det tog väl ett-två år innan jag kände mig helt stabil med att mastra med lurar (och en investering på ca 150k i olika lurar+förstärkare). Jag gjorde sedan runt 100 mastringar endast med lurar och mjukvara och det kändes helt OK! Det var EFTER att jag spenderat enorma mängder tid på att testa olika saker fram och tillbaka. Jag föredrar utan tvekan att jobba i studion eftersom jag hör mer detaljer, jobbar mycket snabbare och resultaten blir bättre, men det går absolut att mixa och mastra med lurar! Speciellt tillsammans med exempelvis GoodHertz CanOpener.

    Sedan så är det som med det mesta inom ljudåtergivning att olika lurar låter väldigt olika och kan spela upp olika detaljerat osv. Många lurar som är populära inom hifi färgar för mycket på olika vis och de flesta lurar som är populära för studiobruk kan inte spela upp tillräckligt detaljerat (ett exempel kan vara problemet med basåtergivningen som tidigare nämndes) för att göra riktigt bra mixar (allting är relativt.. "riktigt bra" för 99:an.. ja, visst, inget problem.. men inte om ni siktar på topplistorna). Samma sak gäller med hörlursförstärkare och övriga detaljer. Så det gäller att testa sig fram och verkligen lägga mycket tid på det. Men det går absolut!

  12. #12
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det svåraste med att mixa i lurar tycker jag är gainstaging, pga stereobredden som kan förvirra en litegrann.

    Lösningen för mig har varit att lägga en monosummering på mastern, och ställa alla volymer i mono. Hjälper faktiskt jättemycket om man har musik med mycket stereoeffekter och panorering!
    GoodHertz CanOpener är en fin hjälp för att få till en mer korrekt stereobild.

  13. #13
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Det vore intressant att höra mer om vad du landade i Volantiz, och vad du tror skulle kunna vara en vettig lösning för någon som vill ha hörlurslyssning utan att lägga ut riktigt så mycket pengar.

    Jag har HD-650, DT-990 Pro och DT-770 Pro här hemma just nu och tycker tyvärr inte att någon av dessa är tillräckligt bra. Jämfört med mina Ino Audio piP (monitorhögtalare) låter alla mindre upplösta och rena. Tyvärr måste jag ändå använda hörlurar större delen av tiden pga att hemstudion är liten och inte tillräckligt ljudisolerad för att jag ska kunna spela med högtalarna när resten av familjen är hemma.

  14. #14
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    GoodHertz CanOpener är en fin hjälp för att få till en mer korrekt stereobild.
    Tack för tips! Den var riktigt fin.

  15. #15
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det vore intressant att höra mer om vad du landade i Volantiz, och vad du tror skulle kunna vara en vettig lösning för någon som vill ha hörlurslyssning utan att lägga ut riktigt så mycket pengar.
    Ja, det blir ju bra mycket billigare om man hittar rätt på en gång..

    Jag landade i två olika setups, så tanken är väl att sälja resten och troligtvis även mina LCD-i4 trots att de är mina favoriter för ren lyssning. Speciellt basen är helt fantastisk i dem!

    1. Absoluta favoriten för jobb blev Focal Utopia/Violectric V281/Crane Song HEDD Quantum. Jag var lite förvånad över det iom att jag egentligen känner att Audeze-soundet var mer min grej (jag menar då inte de billiga modellerna..).. men denna setup är den jag känner var absolut bäst att jobba med. Denna setup är däremot inte särskilt lämplig för en ryggsäcks-resa till någon fin jungel.. därav en andra setup ->

    2. Audeze LCD-i4 och JH Audio Angie. Ingen av dessa lurar gick att jobba med enbart, utan de "kräver" varandra som komplement. Till dem så fastnade jag för att använda ifi Micro iDSD Black Label som DAC+förstärkare. Den är långt ifrån perfekt och ibland rätt trist att lyssna på, men med tanke på storleken och ändå helt OK ljud så känns den som en bra avvägning. Chord Mojo gillade jag nästan lika mycket, delvis för att den är pytteliten och delvis för att den var roligare att lyssna igenom (främst till LCD-i4), men den färgade ljudet lite för mycket för min smak.

  16. #16
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Tack! För min del är det kanske Audeze LCD-2 eller LCD-X som verkar mest intressant (framförallt prismässigt då), har du någon erfarenhet av dessa?

    En annan aspekt av att mixa i hörlurar är ju om man fortfarande ska se högtalarlyssning som referensen eller om man ska mixa mer anpassat för hörlurslyssning. Jag gissar att de flesta lyssningstimmar sker i hörlurar idag, snarare än i högtalare. Framförallt tänker jag på hur man hanterar skillnader i panorering, mängd reverb etc.

  17. #17

    Veteran
    Man skall göra mix för att passa de flesta system tycker jag. Man har ingen aning om vem som lyssnar och var. Så det är precis som det alltid varit, en bra mix låter ok på de flesta ställen.

  18. #18
    Albin
    Albin är inte uppkopplad
    Albins avatar
    Senior
    Jag använder lurar till att kontrollera bas och panorering. Tycker dock det är lättare att "uppleva" musiken i högtalare

  19. #19

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag satte för ett tag sedan som ett litet mål att jag ska kunna jobba även när jag är ute på längre resor (ifall att..). Det tog väl ett-två år innan jag kände mig helt stabil med att mastra med lurar (och en investering på ca 150k i olika lurar+förstärkare). Jag gjorde sedan runt 100 mastringar endast med lurar och mjukvara och det kändes helt OK! Det var EFTER att jag spenderat enorma mängder tid på att testa olika saker fram och tillbaka. Jag föredrar utan tvekan att jobba i studion eftersom jag hör mer detaljer, jobbar mycket snabbare och resultaten blir bättre, men det går absolut att mixa och mastra med lurar! Speciellt tillsammans med exempelvis GoodHertz CanOpener.

    Sedan så är det som med det mesta inom ljudåtergivning att olika lurar låter väldigt olika och kan spela upp olika detaljerat osv. Många lurar som är populära inom hifi färgar för mycket på olika vis och de flesta lurar som är populära för studiobruk kan inte spela upp tillräckligt detaljerat (ett exempel kan vara problemet med basåtergivningen som tidigare nämndes) för att göra riktigt bra mixar (allting är relativt.. "riktigt bra" för 99:an.. ja, visst, inget problem.. men inte om ni siktar på topplistorna). Samma sak gäller med hörlursförstärkare och övriga detaljer. Så det gäller att testa sig fram och verkligen lägga mycket tid på det. Men det går absolut!
    Det är verkligen viktigt att hitta rätt lurar, behöver inte var de dyraste men jag håller med om att det är superviktigt att man hör allt.
    (sedan mixar Andrew Scheps i Sony MDR7506 och han lyckas väldigt bra vad det gäller hitlistor... inte bara 99an kvalité...)

    Det som jag gillar med mina AKG K601 är att de har djupbasen och den hörs även på svaga ljudstyrkor.
    Sennheiser HD600 är min andra favorit, gillar ljudet bättre i HD650 men tycker det är lättare att sätta mixen i HD600.
    Jag har provat många modeller inklusive dyringar, men till slut är det så att jag kan mina AKG K601 så bra att det inte lönar sig att köra annat. Dessutom blir hålet mindre i plånboken om jag tappar bort lurarna på resa eller de går sönder.

    K601 är för mig vad NS10 är för andra. Inte dyrast, inte bäst men gör jobbet bra.
    Senast redigerat av drloop den 2020-06-04 klockan 14:15.

  20. #20
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack! För min del är det kanske Audeze LCD-2 eller LCD-X som verkar mest intressant (framförallt prismässigt då), har du någon erfarenhet av dessa?
    Ja, LCD-X tyckte jag var rätt OK. LCD-2 bör mer ses rakt av som hifi-lurar.
    LCD-1 har jag inte testat ännu, men en av de som jag mest snackat hörlursdetaljer med har sagt att de är verkligen jättebra för sitt pris, så han brukar rekommendera dem till dem med låg budget. Så de kan nog vara värda att kolla upp också.

  21. #21
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (sedan mixar Andrew Scheps i Sony MDR7506 och han lyckas väldigt bra vad det gäller hitlistor... inte bara 99an kvalité...)
    Ja, det finns alltid undantag och antagligen fler detaljer som spelar in kring det exemplet..

  22. #22

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det finns alltid undantag och antagligen fler detaljer som spelar in kring det exemplet..
    Finns fler undantag och alltså är det möjligt att mixa hitlistemusik i lurar.
    (fler detaljer som avgör, ja han använder bara laptopens hörlursförstärkare...)

    Men allt i musik kan bli en materialsport, och det tillhör hobbyn/yrket.

  23. #23
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hur många timmar han har lagt ner för att komma dit han är misstänker jag spelar in en hel del.

  24. #24

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur många timmar han har lagt ner för att komma dit han är misstänker jag spelar in en hel del.
    Scheps har verkligen gått en lång väg från där han började. Mixar i laptop med lurar från fet mixer och massvis med outboards som alla andra gubbar.
    Andrew Scheps har pratat mycket om transitionen från klassisk studio till laptop och hörlurar. Klart provocerande kille (för somliga)

  25. #25
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det finns alltid undantag och antagligen fler detaljer som spelar in kring det exemplet..
    Vet iaf en toppliste-producent som mixar typ allt i beats by dr dre eller nå lyxiga hifi-in ears...

  26. #26
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Räddas dessa fulmixare av mastringen efteråt? De exporterar ju inte sina projekt direkt till hitlistorna.

  27. #27
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Scheps har verkligen gått en lång väg från där han började. Mixar i laptop med lurar från fet mixer och massvis med outboards som alla andra gubbar.
    Andrew Scheps har pratat mycket om transitionen från klassisk studio till laptop och hörlurar. Klart provocerande kille (för somliga)
    Ja, erfarenhet är en väldigt viktig parameter här. Han har spikat sitt workflow sedan länge och vet av erfarenhet vad han bör göra för att få till ett schysst sound. Det är ju knappast så att han ställer in allting på nytt för varje projekt
    Sedan så kan man även väga in att hans mixar alltid verifieras av andra som sitter med betydligt bättre lyssning och recalls är inget ovanligt. Jag har för mig att han började mixa mjukt med lurar just för att han även jobbade med mycket annat och det passade därför inte honom att sitta i studion hela tiden.. så det kan ju även ses som ett nödvändigt ont. Sedan så verkar det vara i hans natur att han verkligen tycker om att provocera andra som jobbar med mix ibland. Rätt skön lirare hur som helst, men knappast en av mina favoriter

  28. #28

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, erfarenhet är en väldigt viktig parameter här. Han har spikat sitt workflow sedan länge och vet av erfarenhet vad han bör göra för att få till ett schysst sound. Det är ju knappast så att han ställer in allting på nytt för varje projekt
    Sedan så kan man även väga in att hans mixar alltid verifieras av andra som sitter med betydligt bättre lyssning och recalls är inget ovanligt. Jag har för mig att han började mixa mjukt med lurar just för att han även jobbade med mycket annat och det passade därför inte honom att sitta i studion hela tiden.. så det kan ju även ses som ett nödvändigt ont. Sedan så verkar det vara i hans natur att han verkligen tycker om att provocera andra som jobbar med mix ibland. Rätt skön lirare hur som helst, men knappast en av mina favoriter
    Så funkar det för alla att man får göra om mixar men det handlar inte om ljudkvalité utan mer vad som skall höras i mixen.
    Jag har jobbat med riktigt bra mixsnubbar (grabbar som har spelat in och mixat det som ligger på världens topplistor)och de har alltid levererat oavsett de jobbat i hörlurar eller NS10 eller "betydligt bättre lyssning".

    Man hyr inte in en bra mixkille för att han har bra grejer utan för att han/hon gör ett bra jobb.

    För att återknyta till tråden, det går att mixa i lurar i laptopen direkt med ett par 1000 kronors lurar och man kan vara med på värdlens hitlistor, det är bevisat. Men det är ju inte säkert att man vill jobba i lurar eller ens får till det. Jag var nära att ge upp, är man trög tar det tid, som det gjorde för mig..
    Jag föredrar att mixa i högtalare, men kan nu mixa i lurar vilket är en klar fördel ibland.

    Tittar man i tråden som jag skapade finns några bra tips.
    Men också den skrämmande uppgiften att jag svarade över ett år på tråden när jag tyckte mig behärska lurmix... huh...

    https://www.99musik.se/showthread.ph...ste-g%C3%A5%21
    Senast redigerat av drloop den 2020-06-04 klockan 17:09.

  29. #29
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Har lagt många veckor med mixar i lurar, men aldrig lyckats helt. Bas och stereodjup av vissa ljud går inte att få till med absolut stereoseparation. Extremt korta transienta ljud funkar inte alls med direktlina till hjärnan. Dom behöver ett levande rum för att funka.
    Möjligt att det går att lära sig och ha en massa tricks för sig som man plockar bort innan rendering, men jag tror inte på det.

    Om jag gör nåt som ska spelas på dansgolv, så måste jag ha ett bottenlöst starkt slutsteg, stora jävla lådor och dra på ibland så allt flyttar sig i rummet.

    Men blanda.

    Lurar, närfält och storhögtalare jobbar så jäkla olika och du behöver alla tre för en vettig balans.

  30. #30
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Så, kortfattat.. ja, det är "möjligt" att få till riktigt bra mixar i hörlurar.

    Jag vill ändå vara tydlig med att hur bra man än blir och hur van man än blir vid att mixa med dålig lyssning så kommer det fortsätta vara jättesvårt och upp mot totalt omöjligt att korrigera för det man inte kan höra (Här kan mastering hjälpa en hel del.. speciellt om det är med en som inte är blyg med att komma med förslag om förändringar i mixen vid förfrågan!).

    Det jag ser som ett problem med hela "det är möjligt"-tänket är att det lätt blir en ursäkt för många till att aldrig ens försöka sig på att göra sin grej med bra verktyg, exempelvis genom att hyra in sig i en professionell studio med en tekniker som kan hjälpa till (det behöver inte vara dyrt!).. eller kanske hyra in en bra trummis för pålägg (det behöver inte vara dyrt!).. eller iaf sluta köpa en jäkla massa coola syntar och istället lägga pengarna på schysst akustikreglering och mycket bättre högtalare! "Ni" skulle bara veta vad ni missar!

    Jag uppskattar ärligt talat alla försök som görs för att exempelvis få så bra resultat som möjligt med det som finns, eller med så billig hårdvara som möjligt, eller vad för utmaning man än kan tänka sig.. men att blint förlita sig på att "kan Andrew Scheps så kan jag" eller liknande känns inte så friskt eller fräscht tycker jag (Och ja, det är en annan grej för de som samlar på syntar och spelar in en Kraftwerk-cover lite då och då bara på kul.. men om ni vill att andra ska lyssna på er musik så gäller det här er!).

    Jag känner väl mest att det finns så himla mycket musik som lätt skulle ha kunnat låta så mycket bättre med ganska så enkla medel.. och det är verkligen synd. Men ja, för mig så är ljudkvalitet viktigt och det är väl därför jag fortsätter att kämpa för ljudkvalitetens rätt i samhället.

  31. #31
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Det jag ser som bra med "det är möjligt" är att man kan fokusera på att lära sig tekniken istället för att känna "nej, det är ingen idé att jag ens försöker, jag har ju inte pryl XYZ". När man väl kan tekniken så är det också lättare att se vilket som är nästa steg på vägen.

    Annars fastnar man i ett evigt köpande av prylar och alldeles för lite övning på att faktiskt använda dem.

  32. #32
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Men i dag lyssnar väl 70-80 procent på musik i lurar? Varför inte mixa för lyssning i lurar då?
    Jag arbetar på ett företag som tidigare jobbat enbart för tv-formatet 16:9 och mono. Nu jobbar vi för video via mobilen. Video 1:1 (och i en förlängning vill man gå över till 9:16) och inget ljud. Ljudet lägger vi nu i stereo om någon skulle få för sig att slå på det.

    Så varför ska inte musikindustrin efterfölja konsumenternas konsumtionsvanor?

    Visst, ska du släppa vinyl... men digitalt?

    (Och ja, jag har en hifi-anläggningen för ett sexsiffrigt belopp och hundratals vinyler i ett akustikbehandlat rum. Så ljudkvalité ligger mig varmt om hjärtat.)
    Senast redigerat av mad.gibbon den 2020-06-04 klockan 21:38.

  33. #33

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Jag uppskattar ärligt talat alla försök som görs för att exempelvis få så bra resultat som möjligt med det som finns, eller med så billig hårdvara som möjligt, eller vad för utmaning man än kan tänka sig.. men att blint förlita sig på att "kan Andrew Scheps så kan jag" eller liknande känns inte så friskt eller fräscht tycker jag (Och ja, det är en annan grej för de som samlar på syntar och spelar in en Kraftwerk-cover lite då och då bara på kul.. men om ni vill att andra ska lyssna på er musik så gäller det här er!).

    Jag känner väl mest att det finns så himla mycket musik som lätt skulle ha kunnat låta så mycket bättre med ganska så enkla medel.. och det är verkligen synd. Men ja, för mig så är ljudkvalitet viktigt och det är väl därför jag fortsätter att kämpa för ljudkvalitetens rätt i samhället.
    Helt ärligt Volantiz så tappade jag respekten för dig på riktigt nu. Att säga att nåt inte är ”så friskt eller fräscht” det var för lite för mycket.
    Sorry

  34. #34
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag mixar mycket med lurar, gav mig fan på att det skulle gå.
    Det jag har svårast med är basbalansen. Där kör jag precis som med monitorerna minst två referenser för att förstå var jag är vad det gäller basfrekvenser.
    Jag mixar mest i ett par AKG K601, passar mig bäst med öppna lurar för mix. I K601 får jag fram mellan och diskant på ett för mig ypperligt sätt. Inga lurar jag använder för att njutningslyssna, de är däremot grymma att mixa.

    Volantiz rekommenderade en del bra mjukvaror för att efterlikna kontrollrumslyssning i lurar.
    Går fint att använda och kortar sannolikt ned tiden för att få till mixar i lurar men mitt mål är att jag med bara mina K601 och mina Momentum skall kunna sitta var som helst och göra jobbet.

    Var beredd på att investera många timmar... jag lagt alldeles för mycket tid på att lära mig mixa i lurar.

    Ett tips jag har är att inte mixa i lurar med för mycket bas, du hör inte vad som händer i mellanregistret, det gör inte jag iallafall. Och jag skruvar upp ljudstyrkan mer i mina Momentum än med mina K601. Med K601 kan jag hålla ned ljudstyrkan och fortfarande mixa alldeles utmärkt, bra för hörseln.

    Jag spenderar helt klart inte lika mycket pengar på lurar som på monitorer...
    Finns en kändismixare som mixar i Sony MDR7506... inte en lur som är det som man brukar rekommendera för mix direkt.
    Jag har ett par Sony MDR7506 som har blivit en favorit i studion och lyckas få till bra mixar med dem. Jag har ett antal andra hörlurar också som kostar mer, men dessa är lite som NS10, låter det bra i dessa funkar det ofta även i andra högtalare och hörlurar. Ingen hörlur man hoppar högt av glädje när man lyssnar på och de är lite basfattiga, men svårt att hjtta mer prisvärda lurar. En review som sammanfattar ganska bra vad jag själv kommit fram till: https://www.soundguys.com/sony-mdr-7506-review-16336/

  35. #35
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Helt ärligt Volantiz så tappade jag respekten för dig på riktigt nu. Att säga att nåt inte är ”så friskt eller fräscht” det var för lite för mycket.
    Sorry
    Det känns som att du tog det där ur sitt kontext. Synd att du känner så.

  36. #36

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det känns som att du tog det där ur sitt kontext. Synd att du känner så.
    Nej, det står så. Och det är i kontext. Tråkigt nog.

    Jag accepterar ditt sätt att jobba, men du verkar inte förstå att det finns fler sätt att jobba på.
    Respektlöst.
    Dessutom lite töntigt med de små bokstäverna som ger lite översittar tendenser i min bok.
    Nej du får allt ta fram andra egenskaper om jag skall tycka du är ball.

  37. #37
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det jag ser som bra med "det är möjligt" är att man kan fokusera på att lära sig tekniken istället för att känna "nej, det är ingen idé att jag ens försöker, jag har ju inte pryl XYZ". När man väl kan tekniken så är det också lättare att se vilket som är nästa steg på vägen.

    Annars fastnar man i ett evigt köpande av prylar och alldeles för lite övning på att faktiskt använda dem.
    Absolut! Exakt det är vad jag regelbundet predikar om främst i en onlineskola som jag varit rätt så delaktig i nu i ett par år. Det blir lätt att många frågar "bör jag köpa den här pluggen som är på rea!?" osv, men nej, att bara köpa fler och fler verktyg är inte alls vad jag försöker förmedla att man bör göra. Jag är mer åt att jag tycker att många bör tänka sig för om vad som är viktigast att spendera pengarna på om man nu ska spendera pengar på musiken.

    Jag fortsätter på den här diskussionen för att jag vet att många här är intresserade av att få till bättre mixar, men spenderar bra mycket hellre en massa pengar på exempelvis ett häftigt men dyrt digitalreverb som användes mycket i ungdomsårens hits än på att exempelvis uppgradera högtalarna till något som låter mycket bättre än en blåtandshögtalare (för att överdriva lite). Det kanske är kul att ha den där stora svart-blå lådan eller vad det nu är, men musiken kommer inte låta ett dugg bättre om den är dränkt (med undantag för vissa ambienta stycken kanske). Det är ungefär så jag upplever att en stor del av kulturen är på det här forumet.. alltså att fokuset ligger på gear istället för musiken. Och ja, jag trampar säkert några på tårna med det jag skriver, men det är verkligen för att jag vill höra bättre musik.

  38. #38
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, det står så. Och det är i kontext. Tråkigt nog.

    Jag accepterar ditt sätt att jobba, men du verkar inte förstå att det finns fler sätt att jobba på.
    Respektlöst.
    Det här är vad jag skrev: "att blint förlita sig på att "kan Andrew Scheps så kan jag" eller liknande känns inte så friskt eller fräscht tycker jag".
    För att utveckla det lite så är det det här scenariot jag beskriver:
    - En kändis som jobbat sedan urminnes tider med mixning går över till mycket en enklare setup och lyckas fortfarande.. till stor del tack vare erfarenheter från flera tiotusentals timmar i en bra studio.. göra ett skapligt mixjobb med de enormt fina och förprocessade inspelningar som antagligen inte behöver mycket korrigeringar.
    - En annan person som inte jobbar med i närheten av lika bra inspelningar (som då så klart är mycket mer krävande) och som nästan aldrig mixat i en studio med bra ljud (=saknar erfarenheten av vad som generellt sett behöver göras) ser att kändisen gått över till en enklare setup och tänker då att "ja, där är ett bevis för att lyssningen inte spelar någon som helst roll".

    Det scenariot tycker jag är helt snett (eller "inte så friskt eller fräscht"). Men det är ungefär det jag tolkar har förklarats här i tråden.

    Vad jag beskrev här är precis vad jag menade med texten innan. Det kanske inte ändrar din inställning, men nu är jag mer tydlig iaf.

    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dessutom lite töntigt med de små bokstäverna som ger lite översittar tendenser i min bok.
    Nej du får allt ta fram andra egenskaper om jag skall tycka du är ball.
    Jag vill inte tolkas in som ball, för jag är inte ball. Men jag tar åt mig av kritiken om de små bokstäverna. Jag har fått för mig att det blir som en praktisk fotnot. Den texten hör inte riktigt till det jag skriver om, men förklarar eller förtydligar ofta någon detalj.

  39. #39
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men i dag lyssnar väl 70-80 procent på musik i lurar? Varför inte mixa för lyssning i lurar då?
    Det fungerar helt enkelt inte så i praktiken. Olika lurar låter generellt sett väldigt olika. Samma med olika högtalare i olika rum osv. Om man bara får musiken jämn och fin utan fula resonanstoppar och utan en massa gröt som inte ska vara där.. och med lagom fin bredd för just det stycket.. och lagom tydlig center där allting kommer fram klart och tydligt.. osv osv.. då kommer det låta bra precis överallt! Då blir det lyssningen som är flaskhalsen och inte mixen. Det är vad som eftersträvas.

    Men visst, man kan ju även göra ett kul livsprojekt i att mixa en låt för ett par hundra olika hörlurar och sen för ett gäng olika högtalarsetups med mera, men det är generellt sett inte hållbart i praktiken.

  40. #40

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här är vad jag skrev: "att blint förlita sig på att "kan Andrew Scheps så kan jag" eller liknande känns inte så friskt eller fräscht tycker jag".
    För att utveckla det lite så är det det här scenariot jag beskriver:
    - En kändis som jobbat sedan urminnes tider med mixning går över till mycket en enklare setup och lyckas fortfarande.. till stor del tack vare erfarenheter från flera tiotusentals timmar i en bra studio.. göra ett skapligt mixjobb med de enormt fina och förprocessade inspelningar som antagligen inte behöver mycket korrigeringar.
    - En annan person som inte jobbar med i närheten av lika bra inspelningar (som då så klart är mycket mer krävande) och som nästan aldrig mixat i en studio med bra ljud (=saknar erfarenheten av vad som generellt sett behöver göras) ser att kändisen gått över till en enklare setup och tänker då att "ja, där är ett bevis för att lyssningen inte spelar någon som helst roll".

    Det scenariot tycker jag är helt snett (eller "inte så friskt eller fräscht"). Men det är ungefär det jag tolkar har förklarats här i tråden.

    Vad jag beskrev här är precis vad jag menade med texten innan. Det kanske inte ändrar din inställning, men nu är jag mer tydlig iaf.



    Jag vill inte tolkas in som ball, för jag är inte ball. Men jag tar åt mig av kritiken om de små bokstäverna. Jag har fått för mig att det blir som en praktisk fotnot. Den texten hör inte riktigt till det jag skriver om, men förklarar eller förtydligar ofta någon detalj.
    Vem påstår att lyssning inte spelar roll?
    Sony lurarna Scheps använder är tillräckligt bra för att mixa i. Liksom de hörlurar som du nämner.

  41. #41
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dessutom lite töntigt med de små bokstäverna som ger lite översittar tendenser i min bok.
    Skriv ihop, tack!

    Tar betäckning.

  42. #42

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skriv ihop, tack!

    Tar betäckning.
    För att återknyta till tråden, det går att mixa i lurar i laptopen direkt med ett par 1000 kronors lurar och man kan vara med på värdlens hitlistor, det är bevisat. Men det är ju inte säkert att man vill jobba i lurar eller ens får till det. Jag var nära att ge upp, är man trög tar det tid, som det gjorde för mig..
    Jag föredrar att mixa i högtalare, men kan nu mixa i lurar vilket är en klar fördel ibland.
    Du missade felstavningen på "värdlens hitlistor"

  43. #43
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag har mixat i lurar de senaste 7-8 åren, inte för att jag önskat ett nytt arbetsätt eller försökt anpassa mig till trender utan för att jag inte har haft möjlighet till annat. Jag kommer rätt långt med detta, men lyssnar fortfarande med monitorer för att säkra att jag är på rätt väg samt ref.lyssning via andra medier.

    Jag håller med Volantiz i mycket när det gäller att erfarenhet spelar in, har man 10 tusentals timmar i ryggen från bra förutsättningar så är det nog lättare att köra med lurar än för gemene man. Helt övertygad att de som har denna bakgrund också vet att de kanske inte når de sista procenten som en rejält akustikbehandlad studio med bra lyssningskedja ger möjlighet till.
    Det är också en viktig poäng att är man på den nivån (med 10 tusentals timmar i högsta ligan) så är materialet man mixar av väldigt hög kvalitet från början vilket gör att mixningen är inte lika krävande. Jag tror att vi som inte har denna cv jobbar med material som kräver magi för att ens komma halvägs till det materialt de kända namnen har som utgångsmaterial.

    Så jag tycker det är bra att detta poängteras så inte argumentet att om någon med den bakgrunden gör det så är det lika med ett bevis på att det går för gemene man. Men det är givetvis inspererande och intressant att veta.

    Erfarenhet är a och o, den tar olika lång tid att få och man måste också uppleva referenser för att förstå var man är och vart man vill. Ett personligt exempel - Jag fick möjlighet under 2019 att använda en top notch studio (efter att jag lärt mig att få till hyfsat bra mixar med min ganska rudimentära utrustning) och det var en rejäl upplevelse. Jag har vart i studio förut men inte under de senaste 10 åren. Vad var min upplevelse, jo det gick sjukt snabbt!! Hur lång ifrån vart mitt hemmamixförsök, faktiskt inte så långt ifrån kvalitetsmässigt (det var nog de där 2-3% som jag nänmde i början).
    Men beslut togs mycket snabbar, sällan att jag behövde gå tillbaka och efterjustera lika ofta, det bara flöt på.
    Dessutom så fick jag en tydlig (i nutid) referens som jag kunde ta med mig hem.

    Så mitt tips är att försök ta tillvara på alla tillfällen att kunna lyssna eller jobba i så bra förutsättningar som ni bara kan och kör inte bara på att någon kan använda NS10:ornas motsvarighet till lurar så duger det för er. Mycket möjligt att de passar er också, men glöm inte bort de där timmarna i ryggen.

    Men att mixa med lurar det går defenitivt, tveklöst!

  44. #44
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rätt skön lirare hur som helst, men knappast en av mina favoriter

    Vem/vilka är dina favoriter? (Ger mig som noob en vettigare bild av verkligheten) Ops,, Det blev fel på storleken. :-)


    Jag använder mestadels lurar, men märker att ju mer jag kan om inspelning och mixning, dess SVÅRARE blir det att klara sig med enbart lurar.

    Gissar det kommer en tid där erfarenheten åter ger mig större möjlighet med enbart lurar.

  45. #45
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Om vi tar ner det här med fonter på jorden igen så kan vi fortsätta med tråden. Jag har inte mycket att bidra med, men jag är idel öra.

  46. #46
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Gjorde bara ett tappert försök att hälla lite grädde i mjölken! <3

  47. #47
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Mixar också med lurar och följer tråden. AKG K601 verkar ha utgått - vilken AKG-modell ersatte eller är jämförbar?

  48. #48
    Matti
    Matti är inte uppkopplad
    Mattis avatar
    Senior
    Är inte själva kärnan att ha en konsekvent lyssning, som man känner väl och vet hur den "översätts" till olika system?

    Min lösning är väl inte helt kosher, men jag har fått väldigt bra resultat med Ozone 9 Advanced. Konsekvent och förutsägbart på ett bra sätt. Och en plugin som Tonal Balance Control, där jag kan se hur frekvenskurvan står sig mot olika standarder.

  49. #49
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Så klart att man har hört talas om 7506, men jag upplever inte att de förekommer speciellt ofta som rekommendation. Why?

  50. #50
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men i dag lyssnar väl 70-80 procent på musik i lurar? Varför inte mixa för lyssning i lurar då?
    Jag arbetar på ett företag som tidigare jobbat enbart för tv-formatet 16:9 och mono. Nu jobbar vi för video via mobilen. Video 1:1 (och i en förlängning vill man gå över till 9:16) och inget ljud. Ljudet lägger vi nu i stereo om någon skulle få för sig att slå på det.

    Så varför ska inte musikindustrin efterfölja konsumenternas konsumtionsvanor?

    Visst, ska du släppa vinyl... men digitalt?

    (Och ja, jag har en hifi-anläggningen för ett sexsiffrigt belopp och hundratals vinyler i ett akustikbehandlat rum. Så ljudkvalité ligger mig varmt om hjärtat.)
    Precis. Det finns väl idag i princip ingen som sitter och lyssnar i ett par väldesignade högtalare placerade perfekt i rummet.

    För något år sedan så överhörde jag en diskussion med mina arbetskollegor. Jag trodde först att dom skämtade, men efter ett tag så insåg jag att "normalkonsumenten" idag är beredda att slänga ut 10 kkr lappar för snygga märkeshögtalare för att lyssna musiken i mono. Det säljer mer idag att man kan lyssna på musik i varje rum med smarta system än hur ljudbilden upplevs.

  51. #51
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För något år sedan så överhörde jag en diskussion med mina arbetskollegor. Jag trodde först att dom skämtade, men efter ett tag så insåg jag att "normalkonsumenten" idag är beredda att slänga ut 10 kkr lappar för snygga märkeshögtalare för att lyssna musiken i mono. Det säljer mer idag att man kan lyssna på musik i varje rum med smarta system än hur ljudbilden upplevs.
    hela huset skakar i takt Steget upp från ungdomens house-dunkande epa-traktorer...

  52. #52
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Intressanta svar!

    Är Sennheiser HD6 Mix något att köra på? Har för närvarande Sennheiser HD25.

  53. #53
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av iawap Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressanta svar!

    Är Sennheiser HD6 Mix något att köra på? Har för närvarande Sennheiser HD25.
    Jag skulle säga nej, jag har ett par. De är långt ifrån raka i frekvensomfång med stor tyngd på bas. Jag har dem som ref.lyssning vid enskilda tillfällen.
    Jag har inte lyckats att mixa i dem iaf. Allt går ju att vänja sig vid men jag tror du hade mixat tiltat (mycket high lite low).

  54. #54
    stilnocturnal
    stilnocturnal är inte uppkopplad
    stilnocturnals avatar
    Senior
    Mixa med lurar känns som en konstform, som iaf jag inte lyckats bemästra (jag "kan" iofs inte mixa i högtalare eller, men det blir åtminstone liite bättre). Sjukt svårt. Mitt dilemma är lite detta: Om jag använder icke-mixningsanpassade lurar som jag får inspiration av att arbeta med för att det låter fett när jag håller på (typ AKG K518 DJ) så är det objektiva ljudet skit (fick backning förra mastringen pga det var bara murrigt mellanregister... vilket det var). Men om jag däremot har de nyktra lurarna så lyfter det aldrig när jag sitter och håller på. Man känner aldrig PEPPEN i sina Beyerdynamic DT-770 utan de är bara så balanseeeerade och neutraaaala. Med högtalare kan man iaf dra upp volymen mycket och känna lite. Men jag sitter hemma, oftast när kidsen lagt sig, så feta högtalare är inte riktigt ett option. Jag kämpar vidare och följer denna tråd med stort intresse. Tack för bra tips!

  55. #55
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle säga nej, jag har ett par. De är långt ifrån raka i frekvensomfång med stor tyngd på bas. Jag har dem som ref.lyssning vid enskilda tillfällen.
    Jag har inte lyckats att mixa i dem iaf. Allt går ju att vänja sig vid men jag tror du hade mixat tiltat (mycket high lite low).
    Hur står sig HD25 i jämförelse?

  56. #56
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av iawap Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur står sig HD25 i jämförelse?
    Har ett par gamla sådana och tycker de är bättre.

  57. #57

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av iawap Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur står sig HD25 i jämförelse?
    Du kan få ett hum hur det låter genom att spana på mätningar.
    https://www.innerfidelity.com/headphone-measurements

    K701 verkar vara ganska nära K601.
    HD25 är inte fullt lika raka.
    https://www.innerfidelity.com/images...serHD251II.pdf

    https://www.innerfidelity.com/images/AKGK701.pdf

  58. #58

    Veteran
    Sedan håller jag i att man kan inte blint gå på vad proffsen säger. De flesta är jätteduktiga men har helt fel om vissa saker så man måste faktakolla så klart om man vill vara säker. Risken finns att man börjar använda foliehatt och keps annars.

  59. #59
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kan få ett hum hur det låter genom att spana på mätningar.
    https://www.innerfidelity.com/headphone-measurements

    K701 verkar vara ganska nära K601.
    HD25 är inte fullt lika raka.
    https://www.innerfidelity.com/images...serHD251II.pdf

    https://www.innerfidelity.com/images/AKGK701.pdf
    Bra tips där!

  60. #60
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Jag är dålig på att mixa och kan också omöjligt mixa med enbart hörlurar. Jag har identifierat problemet som att de är för "immersive" - i brist på bättre ord. Öronen blir alldeles för kittlade för att kunna fatta många av de beslut som krävs. Allt låter för bra.

    Stereobilden är en av de saker som brukar påtalas som en utmaning, men jag failar redan när det kommer till nivåer. Trummor som ligger 6db för högt är inte ovanligt Transienter jag inte reagerar på i lurarna, men som sticker ut något fruktansvärt när jag slår över till högtalare.

    Möjligen skulle det i viss mån gå att parera genom att använda referenser mer, men högtalare + hörlurar är en mycket bättre kombination. Med det sagt så sitter jag ändå till 80-90% med hörlurar vid musikpillande, men skulle aldrig kunna förlita mig på dessa när det kommer till ljudbild och nivåer.

    Det finns dock magiker som klarar av det.

Liknande ämnen

  1. Mixa med djup
    Av fson i forum Mixning & mastring
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-12-19, 01:03
  2. Mixa med hörlurar?
    Av joresten i forum Mixning & mastring
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2006-11-15, 16:20
  3. Mixa med kompressor
    Av dubsmith i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-09-14, 17:56
  4. Alltid dåligt att mixa i lurar?
    Av romanenko i forum Inspelning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2004-08-30, 20:31
  5. Mixa med hörlurar ?
    Av Haplo i forum Allmänt om musik
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2004-02-20, 16:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •