Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 1 2 3
Resultat 121 till 160 av 160

Ämne: Mixa med lurar

  1. #121
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Tack för svar! Det är intressant att se var det här kommer att landa.

  2. #122
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för svar! Det är intressant att se var det här kommer att landa.
    I politik givetvis!!

  3. #123
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av itsalwaysyou Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Budget är ju intressant i ämnet. Jag kollade på Audeze. Blir lite konstigt att jämföra lurar för 35 tusen med "dyra" lurar (2-3 tusen). Jag kan inte lägga såna pengar, vill inte lägga såna pengar. Då får det hellre låta lite halvkasst. När man kommer upp i sådana summor börjar jag tänka på kejsarens nya kläder. Kanske är det så enkelt att mina öron inte hör skillnaden.
    Man hör inte skillnaden förrän man försöker

    Det är nog ingen som vill övertala just dig till att lägga sådana pengar på lyssningen. Men om du relativt snabbt behöver få till riktigt bra mixar så tycker jag att det kanske kan vara lämpligt att börja investera i ljudet (och kanske även kurser) istället för att slänga pengarna på "ännu en DSI eller Moog". Eller ofta ännu bättre, pröjsa någon du tycker är riktigt jäkla bra på sånt att göra det åt dig! Om du däremot är en av majoriteten som gör musik främst för att det är en hobby, så nej, då tycker jag att det är betydligt bättre att slänga pengarna på något helt annat.. eller varför ens lägga pengar på det alls?

    Citat Ursprungligen postat av itsalwaysyou Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min pappa var hifi-nörd och höll på med sin stereo jämt och ständigt. Silverkablar, vattenkablar, spikes, skivor av basalt att ställa cd-spelaren på. Jag tyckte det var för mycket fokus på prylar och ljud och inte på musik.
    Det finns bra mycket värre saker att spendera sin tid på
    Jag gör också en massa sånt som du beskriver att din pappa höll på med, men det ser jag som en del av mitt jobb. Jag vill att min kedja ska låta så bra som bara möjligt så att jag lättare och snabbare kan få mina kunders musik att låta så bra som möjligt.. så jag testar en massa saker vare sig jag tror på det eller inte i mån av tid. Just nu har jag ett Trinnov-system och lite nya XLR-kablar med någon märklig sorts aktiv skärmning på prov här..

    Citat Ursprungligen postat av itsalwaysyou Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En bra platta kan ha rätt kackigt ljud och ändå vara grym. Ibland är det kackiga ljudet till och med halva grejen.
    Absolut! Men om det kackiga ljudet är kackigt på ett medvetet vis så blir det i stort sett alltid bättre tycker jag. Tänker då på exempelvis Slowdive, Portishead, Aphex Twin, Billie Eilish (Xanny!).. som ett par populära exempel.

  4. #124
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men om det kackiga ljudet är kackigt på ett medvetet vis så blir det i stort sett alltid bättre tycker jag.
    Hear hear!! (bokstavligen )

  5. #125
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hear hear!! (bokstavligen )



    Haha.. vad jag slänger bort viktig arbetstid här igen känner jag nu. Men det här råkar ju vara världens mest intressanta ämne

  6. #126
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Många som mastrar ignorerar dessutom helt allt som har med ISPs eller ibland t om peaks att göra och att konvertering till lossy format oftast lägger till högre peaks. Ibland flera dB högre. Ofta för att ingen beslutsfattande person bryr sig i kombination med att den som mastrar upplever att den extra ljudstyrkan de får ut är mer värt än den eventuella disten som kan uppstå i vissa ljudsystem.
    Tänkte just på det. Om man inte hör dist i finanläggning, men hör den tydligt i mobiltelefon+mobillurar kan det ju vara så enkelt som att D/A + analogdelar + hörlurar helt enkelt inte fixar att spela upp signalen och lägger till disten...

  7. #127
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänkte just på det. Om man inte hör dist i finanläggning, men hör den tydligt i mobiltelefon+mobillurar kan det ju vara så enkelt som att D/A + analogdelar + hörlurar helt enkelt inte fixar att spela upp signalen och lägger till disten...
    Korrekt! Men trots att det inte hörs i finanläggning så brukar man generellt sett motverka att det ska hända ändå. Det finns några mer och mindre hemliga trix
    Sedan så finns det ju såklart även riktigt dåliga lyssningssystem där på ett ungefär allt distar, men att försöka anpassa musiken för sånt är bara meningslöst tycker jag.

  8. #128

    Veteran
    Den dist jag talar om hör man i alla system. Det har varit mastering som orsakat disten.
    Svårare att höra disten på balanserade system. På NS10 samt earpods hör man disten snabbare än i dyra focaler.

  9. #129
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den dist jag talar om hör man i alla system. Det har varit mastering som orsakat disten.
    Svårare att höra disten på balanserade system. På NS10 samt earpods hör man disten snabbare än i dyra focaler.
    Det har jag svårt att tro, finns det dist med i materialet så hör man det i bra lyssning. Tror mer på Volantis teser.

  10. #130
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den dist jag talar om hör man i alla system. Det har varit mastering som orsakat disten.
    Svårare att höra disten på balanserade system. På NS10 samt earpods hör man disten snabbare än i dyra focaler.
    Kan det då ha varit SM9or? Isåfall så kan det absolut stämma att de inte avslöjade dist som fanns där. Beror så klart jättemycket på rummet också.
    Men det är fortfarande alldeles för lite info. Disten kan enligt det jag läst hittills uppstå i exempelvis uppspelaren eller efter någon konvertering.

  11. #131

    Veteran
    Tänker inte gå in mer på detaljer men det är har inte att göra med en speciell högtalare eller studio.
    Det faktum att jag hört denna dist på många färdiga låtar som har bearbetats av erkänt duktigt folk (fler olika) och varit med om fenomenet själv.
    Har inte hänt på senare tid utan detta hände mest när loudness wars var som värst.

  12. #132
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Det har funnits perioder när loudness blivit så pass trendigt och överdrivet att det blivit löjligt. Som Metallicas Death Magnetic, som visade sig ha mycket bättre ljud i Guitar Hero än på skivan


    https://youtu.be/DRyIACDCc1I

  13. #133
    Grunkan
    Grunkan är inte uppkopplad
    Grunkans avatar
    Senior
    Mycket spännande läsning här i tråden och tack för all kunskap ni delar med er av!

    Sitter själv ibland på kvällar och helger och gör musik här i min lägenhet. Kan inte ha högtalare utan kör med hörlurar.
    Brukar mixa och sen lyssna på olika ställen (bilen, telefonen, portabel högtalare osv) och försöka få fram ett bra ljud.
    Förstår såklart att det aldrig kan mäta sig med ett proffs som gör detta på heltid och har bättre förutsättningar i utrustning.
    Men det blir ju såklart roligare och mer kreativt om man kan få så bra mixar som möjligt så snabbt som möjligt och slippa hålla på att lyssna på massa olika ställen fram och tillbaka.
    Sitter idag med ett par Audio Technica ATH-M50X i mitt Focusrite ljudkort.

    Om jag skulle vilja lägga säg 2000kr på att förbättra min lyssning är det
    A. Köpa Sonarworks Reference 4 Headphones och CanOpener Studio
    B. Köpa bättre hörlurar i runt säg 2000-2500kr klassen
    Vilken tror ni ger mig mest?

  14. #134
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av iawap Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Funderar mer och mer på idén att helt gå över till att mixa och producera med hörlurar istället för monitorer. Har alltid haft monitorer, men använder troligtvis 9/10 gånger hörlurar av olika anledningar. Dels har jag svårt att få till bra akustik i rummet som jag sitter i, men jag har också lite problem med att det är ganska lyhört. Så det känns helt enkelt bättre att köra med lurar.

    Är det en helgalen idé att totalt strunta i högtalare? Är det något speciellt som jag bör tänka på?
    Vet inte om detta redan har nämnts i tråden, men Sound on Sound har en intressant artikel om detta i julinumret:
    https://www.soundonsound.com/techniques/mixing-on-headphones-pro-perspective

    Juli-numret är för övrigt gratis, kan hämtas här:
    https://www.soundonsound.com/digital-magazine

  15. #135
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    GoodHertz CanOpener är en fin hjälp för att få till en mer korrekt stereobild.
    Ska testa canopener. Har du provat https://europe.beyerdynamic.com/bvs-virtual-studio.html annars? Verkar ju vara gjort av Seriösa Teutoniska Akustiker i alla fall :-)

  16. #136
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska testa canopener. Har du provat https://europe.beyerdynamic.com/bvs-virtual-studio.html annars? Verkar ju vara gjort av Seriösa Teutoniska Akustiker i alla fall :-)
    ok, lyssnade lite på bvs, märkligt plugin. IR från olika ställen som kapade massvis med frekvenser, är väl tänkt för att "kolla mixen i bilen", inget man mixar med.

  17. #137
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det har funnits perioder när loudness blivit så pass trendigt och överdrivet att det blivit löjligt. Som Metallicas Death Magnetic, som visade sig ha mycket bättre ljud i Guitar Hero än på skivan


    https://youtu.be/DRyIACDCc1I
    Hohoho, shit! Att dom ens släppte den CDn... Lufs 1?

  18. #138
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Ett rent konstaterande som jag har när jag mixar med hörlurar är när man blandar in sång och effekter. Oftast brukar det inte vara några problem med mixning av instrumenten. Men när man lägger på sång med effekter och mixar så är det väldigt lätt att effekterna dränker hela mixen. Mixen låter okej i hörlurar men när det kommer till högtalare så låter det ganska så dåligt.

    Som exempel har jag min cover på "The sun always shines on TV".
    Ingen toppenmix. Men jag mixade allt i hörlurar. När jag lyssnade på det i efterhand i högtalarna så låter det riktigt dåligt. Allt ljud är förstört i och med effekterna sången...

    Länk till låten:
    https://soundcloud.com/no73/the-sun-always-shines-on-tv

  19. #139
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett rent konstaterande som jag har när jag mixar med hörlurar är när man blandar in sång och effekter. Oftast brukar det inte vara några problem med mixning av instrumenten. Men när man lägger på sång med effekter och mixar så är det väldigt lätt att effekterna dränker hela mixen. Mixen låter okej i hörlurar men när det kommer till högtalare så låter det ganska så dåligt.

    Som exempel har jag min cover på "The sun always shines on TV".
    Ingen toppenmix. Men jag mixade allt i hörlurar. När jag lyssnade på det i efterhand i högtalarna så låter det riktigt dåligt. Allt ljud är förstört i och med effekterna sången...

    Länk till låten:
    https://soundcloud.com/no73/the-sun-always-shines-on-tv
    Tror det har med proximityeffekten och stereoseparationen att göra. Om du kan så försök minska stereobredden i hörlurar med ca 10%.

  20. #140
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jag mixar ibland våra låtar med bara RHA T20 in-ears. Funkar rätt bra för att de är otroligt klara, men de klarar inte hög volym så bra. Och så det är som ingen hörlur eller in-ear gör, djupa basen. Så jag måste kolla på ett riktigt system att basen funkar. Och en till sak med T20, de reagerar otroligt bra på EQ i basen och mellanregistret och bättre än många på diskant också.
    Senast redigerat av tinybox den 2021-09-22 klockan 04:52.

  21. #141
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Jag brukar köra mixarna genom en sån här när det börjar närma sig slutskedet, allt låter skit i dom (mina mixar) men får man det låta ok i dom låter det bättre utan dom sen också



    Edit: avantone mixphones mp-1

  22. #142
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och så det är som ingen hörlur eller in-ear gör, djupa basen. Så jag måste kolla på ett riktigt system att basen funkar.
    Det finns en del lurar i högre prisklasser som kan spela upp väldigt fin och korrekt bas. Även in-ear. Mina favoriter för just bas är Audeze LCD-i4.

  23. #143
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns en del lurar i högre prisklasser som kan spela upp väldigt fin och korrekt bas. Även in-ear. Mina favoriter för just bas är Audeze LCD-i4.
    Känna den där bullrande basen i bröstkorgen? Det jag menar är bara att basen inte blir det folk förväntar sig av basen. Det du menar är nog mer renligheten, att basen har duschat innnan ni möts :-)

  24. #144
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Känna den där bullrande basen i bröstkorgen? Det jag menar är bara att basen inte blir det folk förväntar sig av basen. Det du menar är nog mer renligheten, att basen har duschat innnan ni möts :-)
    Jag menar enbart ljudet. Korrekt uppspelning. Om du vill känna basen så är Subpac ett väldigt bra alternativ.

  25. #145
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Haha aldrig hört om subpac innan men de verkar så balla Vill verkligen testa! Är det mer än en gimmick?

  26. #146
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha aldrig hört om subpac innan men de verkar så balla Vill verkligen testa! Är det mer än en gimmick?
    Det är inte en gimmick. Jag tycker de är ett jättebra alternativ för många lågbudgetstudios/hemstudios.

  27. #147
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Subpac
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tactile Frequency Response: Adjustable between 1-250hz
    Subbas som går ner till 1Hz får man leta länge efter 700USD ligger väl i samma härad som en billig sub.
    Känns som knepigt att kalibrera eftersom det borde bero på hur hårt man spänner på sig västen. Jag menar för att mixa och mastra med denna så är ju kalibrering helt avgörande.

  28. #148
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Känns som knepigt att kalibrera eftersom det borde bero på hur hårt man spänner på sig västen. Jag menar för att mixa och mastra med denna så är ju kalibrering helt avgörande.
    Jag har inte testat den senaste versionen, men den tidigare som jag experimenterade en del med var rätt enkel att kalibrera. De hade en kalibreringsprocess som jag mycket väl kan tänka mig att de dessutom finslipat sedan dess.

  29. #149
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Vet inte om nån sagt det innan, men du kan inte höra "stereo" med hörlurar och får en onaturlig stereoseparation som ställer till det direkt. Bra ljud kan man såklart mixa fram ändå, men där händer nåt med två perfekt placerade högtalare i ett bra rum, som man inte kan höra i lurar. Och tvärtom såklart (den varianten är ofta än mer problematisk)

  30. #150
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet inte om nån sagt det innan, men du kan inte höra "stereo" med hörlurar och får en onaturlig stereoseparation som ställer till det direkt. Bra ljud kan man såklart mixa fram ändå, men där händer nåt med två perfekt placerade högtalare i ett bra rum, som man inte kan höra i lurar. Och tvärtom såklart (den varianten är ofta än mer problematisk)
    Canopeners och annat finns dock. Har testat den, verkar prima. Ska väl köpa till nästa mixprojekt, även om jag inte pannar sådär värst mycket.

  31. #151
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Har inte sett denna postas tidigare men tyckte den innehöll en hel del spännande resonemang.


    https://youtu.be/s4YuXNTCU2Y

  32. #152
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Peter70 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har inte sett denna postas tidigare men tyckte den innehöll en hel del spännande resonemang.


    https://youtu.be/s4YuXNTCU2Y
    Jättebra video tycker jag!

  33. #153
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Eftersom jag aktivt har valt att ha musikrum/studio hemma i lägenhet istället för att hyra en extra lokal, har det aldrig varit aktuellt att akustikbehandla osv i den omfattning som krävs för att det ska bli riktigt bra. Jag är dessutom halvskeptisk till att lägga den tid och de resurser som skulle krävas för att till slut få det halvbra.

    Så, jag mixar efter förutsättningarna jag har och blir oftast ganska nöjd och de kunder jag har kommer gärna tillbaka, även om jag inte tar så många kunder. Jag har egen musik att göra osv.

    I alla fall, jag har sedan kanske sex sju år ändå haft en känsla av att hörlurar vore ett grymt alternativ att mixa i. Jag är helt övertygad om att det är helt och hållet ett fullgott alternativ till och med, den frågeställningen har jag lämnat för länge sen.

    Dock har jag hamnat i att jag mestadels mixar med monitorer ändå och ibland checkat med lurar, fast tyvärr ganska halvhjärtat om jag ska vara ärlig. Tills nu, hoppas jag, för nu tar jag ett medvetet steg mot att lurarna ska vara min huvudlyssning (pun intended).

    Jag tror att för mig handlar det ganska mycket om förhållningssätt. Två polletter har äntligen trillat ner i mitt huvve. Nämligen:

    1. Hörlurar är inte mindre på riktigt än monitorer. Monitorer är inte mer sanna. Hörlurar är inte sämre.

    Och så följden av första punkten:
    2. Jag har ingen anledning att och vill inte sträva efter att lurarna ska låta och bete sig som monitorer.

    För det här har varit mitt stora problem med lurar. Jag har inte litat på dem. Jag har kört med EQ-kurva för att det har jag läst att man ska, men i min hjärna kan jag inte släppa att det ligger en EQ över och jag får tillitsproblem. Jag har använt crossfeed i lyssningen för att få lurarna att bete sig som monitorer i ett rum, men kan inte komma ifrån att jag lyssnar på en illusion. Det här har resulterat i att jag lagt ifrån mig lurarna och mixat med monitorerna som huvudlyssning.

    Så här: jag har inte siffror, men jag tror att en väldigt stor del av de som kommer att lyssna på musiken kommer att göra det med lurar. Jag skulle gissa att det är fler som gör det än som lyssnar på stereohögtalare. Med det i tanken är det ju totalt galet att i mixningsfasen utgå från högtalare i rum som norm och att det har blivit ”en sanning” att om man mixar i lurar så ska man försöka få dem att imitera monitorer (menar främst stereobild här).

    Jag fick en liten uppenbarelse för några månader sedan när jag mixat egen musik. Stereobilden använde jag lurar till för att få mer koll. När jag någon vecka efter release lyssnade på låten i inear-lurar slogs jag av att jag inte alls var nöjd med hur stereobilden lät. I monitorer och i lurarna genom crossfeed inställt så det lät som mina monitorer så lät det ju kanon, men jag hade inte ens kollat hur det lät i lurar som inte var manipulerade. Så jävla dumt.

    Jag har kommit till insikt om att för mig handlar det om att ändra mindset. Jag ska mixa för att det ska låta bra i lurar och för att det ska låta bra i monitorer. Inget av det är prioriterat framför det andra. Det ska vara bra mixar helt enkelt.

    Mitt första drag var att hitta lurar jag litar på och som jag kan jobba i utan att bli trött i öronen. Det är lättare sagt än gjort, eftersom provlyssning är knepigt. Jag har jobbat i tre långa pass med mina nya mixlurar nu och är väldigt nöjd. Jag håller tummarna för att den känslan håller i sig.

    När det gäller stereobild har mitt arbetssätt redan ändrats och jag är väldigt nöjd och inspirerad med hur bitarna faller på plats. Dels hur jag jobbar med kanalerna, men också att jag istället för crossfeed i lyssningen jobbar med stereobilden på masterregeln. Allt jag hör kommer med i nermix. Inget hokus pokus och jag är väldigt nöjd med resultatet BÅDE i lurar och monitorer.

    Jag har gott hopp om att det här blir ett bestående paradigmskifte i min vardag. Fick bli en ny avatar till och med, i ren inspiration.
    Senast redigerat av Irja den 2023-06-29 klockan 11:25.

  34. #154
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Jag hade länge bara hörlurar som lyssning och använde frekvensutjämning (SoundWorks) och var rätt nöjd med det. Crossfade provade jag lite halvhjärtat men tyckte inte det blev bra. Jag kände jag inte kunde lita på vad jag hörde. När jag väl skaffat högtalare så märkte jag att jag trots det fortfarande jobbade snabbare med hörlurar i mixens första skede. Nu kanske det är lite beroende på hur jag jobbar men det känns lättare att höra små detaljer för enstaka ljud i lurar. Däremot helheten är det lättare att höra i högtalare.

    Men det viktigaste jag tagit med mig är att lära sig sin lyssning. Hörlurar eller högtalare. Det är ju ett gammalt råd som låter som en klyscha men det är inte mindre sant för det. Och är något som tar tid och erfarenhet att förstå. Något jag definitivt underskattade som nybörjare. När jag ställer högtalarna i ett nytt rum eller på en ny plats eller ändrar akustikpanelerna så tar det många veckor eller tom månader innan jag lärt mig hur det låter.
    Senast redigerat av Steelberry den 2023-06-29 klockan 11:51.

  35. #155
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu kanske det är lite beroende på hur jag jobbar men det känns lättare att höra små detaljer för enstaka ljud i lurar. Däremot helheten är det lättare att höra i högtalare.
    Just det här upplever jag också. Med hörlurar hör man alla småskavanker, brus eller knäpp. Men på något sätt så missar man lätt att något instrument är alldeles för starkt jämfört med andra. Man verkar inte få samma "perspektiv" på ljudet som med högtalare, allt hörs bra i hörlurar även om det är lågt mixat.

  36. #156
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just det här upplever jag också. Med hörlurar hör man alla småskavanker, brus eller knäpp. Men på något sätt så missar man lätt att något instrument är alldeles för starkt jämfört med andra. Man verkar inte få samma "perspektiv" på ljudet som med högtalare, allt hörs bra i hörlurar även om det är lågt mixat.
    Ja, fast det där hävdar jag är en övningsfråga. I videon några poster upp pratar Scheps om det och jag tycker han påpekar en väldigt viktig sak: nämligen att när man märker att någon nivå ligger fel eller att det blivit för mycket reverb osv när man kontrollyssnar i monitorer, så ska man inte justera i monitorlyssning utan gå tillbaka till lurarna och justera. Annars lär man sig inte att lyssna på nivåer i lurar.

    Jag håller alltså med om att nivåer kan bli fel när man börjar mixa i lurar, men att man kan lära sig. Kunskap kommer aldrig utan ansträngning.

  37. #157
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fick en liten uppenbarelse för några månader sedan när jag mixat egen musik. Stereobilden använde jag lurar till för att få mer koll. När jag någon vecka efter release lyssnade på låten i inear-lurar slogs jag av att jag inte alls var nöjd med hur stereobilden lät. I monitorer och i lurarna genom crossfeed inställt så det lät som mina monitorer så lät det ju kanon, men jag hade inte ens kollat hur det lät i lurar som inte var manipulerade. Så jävla dumt.
    Liten parentes i sammanhanget kanske, men jag har råkat ut för typ samma sak. Brukar mixa med både hörlurar och monitorer av praktiska skäl, beroende på var jag befinner mig. Vid ett tillfälle mixade jag bara med monitorer och kollade aldrig i hörlurar. Detta var en uppgift för högskolan, och blev rejält pinsamt vid uppspelning (över zoom med hörlurar såklart) när ena gitarren landade inne i vänsterörat

  38. #158
    Ingemar Stålholm
    Ingemar Stålholm är inte uppkopplad

    Senior
    Nu har jag inte läst genom hela tråden, men var bannemig försiktig med öronen vid hörlursmixning! Hörselskador kan uppstå vid långa exponeringar för låg volym. Faktorera in att känna efter extra mycket hur öronen ~känns~ och ta pauser.

    När det kommer till resultat: jag säger inte bu eller bä om endera arbetssätt, men när jag verkligen bryr mig om resultatet skulle jag inte förlita mig på enbart en ljudkälla. Desto fler desto bättre.

  39. #159
    Håkan
    Håkan är inte uppkopplad

    Avstängd
    https://www.dear-reality.com/products/

    Dear:s Monitor hörlurs kompenserande plugg, kompenserar hyffsat. Tar lite tid att vänja sig.

  40. #160
    biljardfixarn
    biljardfixarn är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av erko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag mixar bara i lurar. Men vet att det kanske inte alltid låter bäst. De lurar jag mixar i har jag haft länge och kan ganska bra. När jag känner mig klar med en mix testar jag med minst två andra lurar jag har + olika högtalarsystem. Om det låter ok så brukar jag vara nöjd. Obs! Är endast hobbymuziker så proffsen kommer säkert ha andra tankar. Jag är heller inte perfektionist
    Det där låter som mitt MO..

Liknande ämnen

  1. Mixa med djup
    Av fson i forum Mixning & mastring
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-12-19, 01:03
  2. Mixa med hörlurar?
    Av joresten i forum Mixning & mastring
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2006-11-15, 16:20
  3. Mixa med kompressor
    Av dubsmith i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-09-14, 17:56
  4. Alltid dåligt att mixa i lurar?
    Av romanenko i forum Inspelning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2004-08-30, 20:31
  5. Mixa med hörlurar ?
    Av Haplo i forum Allmänt om musik
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2004-02-20, 16:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •