Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Hur tänker du vid step-sequencing?

  1. #1
    Patbos
    Patbos är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Hur tänker du vid step-sequencing?

    Jag sitter fast lite, och skulle gärna höra hur ni planerar/strukturerar er musik när ni jobbar med sequencers.

    Bakgrund:
    Min vana är Ableton live på stor skärm, keyboard eller push-kontroller. Allt är ganska flytande.
    För ett par månader sedan skaffade jag en Digitakt, och älskar begränsningen, p-locks och allt fint som kommer med.
    Trummor är en sak, men om jag tex ska börja med en basgång, eller melodi känner jag mig genast väldigt vilse. Känner att det blir mer random lek och tryck än att jag får ut vad jag tänkte.


    Så, främst till er som sitter med elektron-gear eller liknande sequencers, hur ser er process ut när ni skapar musiken där?
    Tänker ni ut en slinga, och sen programmerar in steg för steg, not för not som att det vore självklart, eller letar ni er mer fram? Vore kul att höra lite om det, och om ni har bra exempel på tutorials i ämnet är det kul med så klart.

  2. #2
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ibland spelar jag in bitar av slingan först på maskinen, rättar eventuella misstag i efterhand. Andra gånger börjar jag med programmering rakt av. Duttar in något, lyssnar och förändrar utifrån vad jag vill uppnå till just den låten.

  3. #3
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    För mig blir det ofta ett mellanting. Har ofta en idé som jag kan spela. Jag tycker att just melodier och slingor är enklare att spela in live och sedan editera i efterhand än att step-sequenca. Nu har jag inte en digitakt längre men en digitone är ju lite samma grej. Brukar köra in en liten slinga på 16 steg antingen med midi-klav inkopplat eller direkt via digtonen. Sen plussar jag på till 64 steg och börjar redigera i step-sequencerläget. Tar bort en not, flyttar fram eller tillbaka den eller byter tonhöjd. Det brukar bli stommen. Sedan lägger jag till trig-conditions.

    Ibland kör jag dock step sequencer direkt men då blir det lite mer utforskarläge. Har svårt att få till svänget när allt är on-grid. Går ju att fiffla med i efterhand men är lite mer tidskrävande för mig.

  4. #4
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Jag har typ utvecklat en intern logik för step-sequencers. Jag brukar göra alla mer komplexa slingor så. Lägger ner steps som utgör den grova rytmen jag vill ha (som en mall).
    Sen så fyller jag i (oftast) med annat för att få mer rörelse eller livliga sekvenser.

  5. #5
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    När jag använder step-seq så är den ofta central i just den låten. Alltså analog steg sequencer.

  6. #6
    Patbos
    Patbos är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Många bra svar, tack!

    En sak som blev rätt uppenbar som jag ska testa var att det ena inte utesluter det andra.
    Att ha en keyboard kopplad till, spela in en loop och sen finputsa för saker som känns mer spelbara

  7. #7
    stilnocturnal
    stilnocturnal är inte uppkopplad
    stilnocturnals avatar
    Senior
    Jag brukar blunda och köra. Älskar step-sequencerns möjligheter till det oväntade som jag själv aldrig skulle hittat fram till. Vissa sequencers bjuder ju in till det mer än andra. Skaffade nyligen en Minibrute 2S som har en magisk sequencer. Där händer det mycket oväntade grejer när man börjar ratta in saker utan för mycket eftertanke. Digitakten är lite mer av att man behöver tänka, men även där går det att blunda om man håller fingret på note-ratten och slänger på lite trigs. Det är ett sätt för mig att komma in i lite nya harmonier eftersom det alltid blir D-moll om jag rattar in själv

  8. #8
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Översikt på 16 steg alltid sen delar jag in det i 4, 4, 4, 4 och ändrar notes "on the fly"

    TB-303 seq är bökig tycker jag då man måste ta ett steg i taget sen spela upp efter man är klar med sin pattern.

  9. #9
    Ashaz
    Ashaz är uppkopplad nu
    Ashazs avatar
    Veteran
    Jag fingrar först lite manuellt om det finns möjlighet (Analog four exempelvis) och gör sedan en grundläggande sekvens från det, som sen inspirerar vidare till paralella spår eller utveckling av slingan.
    Om det inte går att spela manuellt (Machinedrum som seq) så knapprar jag in det rytmiska mönstret i grundtonen jag känner för och justerar enstaka tonsteg efter behag. Väligt improviserat med andra ord.


    Det var just detdär som jag verkligen älskade med analog four. Den var som gjord för den sortens improviserat sequencande. Synd bara att jag aldrig fastnade för ljudet.
    Gasar nu på en digitone som ersättare.

    Nu blev jag jam-sugen.

  10. #10
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Började min sequencerkarriär med Fast Tracker 2 och har spelat trummor efter noter i många år. Finns inget så naturligt för mig som en step sequencer

  11. #11
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    När det kommer till elektron och stepsequencer så har jag aldrig någonsin en melodi i huvudet innan. Jag tycker det är ett jättekrångligt sätt att använda step sequencers. Jag har idéer och erfarenhet kring hur jag vill att det ska vara, så det är inte slumpmässigt, men det är definitivt inte en smidig miljö att arbeta med förbestämda melodier imo. Step sequencers mår bäst av att användas på sin egen hemmaplan och jag tycker att elektron har gjort ett fantastiskt jobb med att utöka och fördjupa den hemmaplanen. Tycker jag då

  12. #12
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När det kommer till elektron och stepsequencer så har jag aldrig någonsin en melodi i huvudet innan. Jag tycker det är ett jättekrångligt sätt att använda step sequencers. Jag har idéer och erfarenhet kring hur jag vill att det ska vara, så det är inte slumpmässigt, men det är definitivt inte en smidig miljö att arbeta med förbestämda melodier imo. Step sequencers mår bäst av att användas på sin egen hemmaplan och jag tycker att elektron har gjort ett fantastiskt jobb med att utöka och fördjupa den hemmaplanen. Tycker jag då
    samma här. step sequencern är medmusikern och bör få spela som den vill, om jag vet vad den ska spela är pianorullen i dawen mycket bättre. (jag tror iofs inte folk förstår att jag menar allvar när jag säger att jag inte vrider på rattarna på tkb:n men det är sant. det är positiv och negativ modulationsmängd på modulerna som tar emot cvn som gör att det blir helt nya grejer hela tiden)

  13. #13
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    I got kicks on the one, seven and eleven
    snares on the five and thirteen
    rhymes on time, thats a given
    and we're hot on the disco scene


    Beastie boys egna step sequencer-tips

  14. #14
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran

Liknande ämnen

  1. Hur tänker ni när ni bygger era modulära system?
    Av Light Head i forum Modularer & sånt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2019-03-14, 15:07
  2. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2019-01-31, 09:16
  3. Hur ofta tänker ni på synthar?
    Av skogge i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 76
    Senaste inlägg: 2015-10-12, 08:36
  4. Svar: 30
    Senaste inlägg: 2010-08-28, 03:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •