Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: "dåliga" mixar som är fett bra?

  1. #1
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran

    "dåliga" mixar som är fett bra?

    tycker alltid det är så fascinerande med mixar som på flera sätt är objektivt dåliga, men ändå inte gör musiken en otjänst på något sätt utan snarare förhöjer charmen.

    Äldre tracks från västafrika har ju ofta en konstig balans, i denna är till exempel bassynten fett stark jämfört med allt annat men det är bara nice. Finns en modern remake av Theophilus London + Tame Impala, men i den är nivåerna välbalanserade och den känns liksom mindre levande...

    https://youtu.be/OI305mAFt9w


    Denna rave-dänga har en sjukt skum frekvens som liksom tinnitus-ringer i ett ljud (det första som hörs), blir lite jobbigt när man spelar det starkt men det blir även minnesvärt på nåt skumt sätt

    https://youtu.be/6fX0HUHpBSU


    musik som till exempel Actress räknas inte riktigt känner jag, då det är "dåligt" mixat som en medveten konstnärlig touch liksom (till exempel skivan Ghettoville, mer avant-garde än misstag typ)

  2. #2
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Originalversionen av New Orders Temptation (dvs 12-tumsversionen) har typ ingen botten alls. New Order tyckte inte alls att det blev bra och har gjort massa alternativa versioner och mixar, men jag tycker ju originalet är helt överlägset. Och jag vet inte om det blev så mycket mer botten i de andra versionerna heller...
    (originalet är överst)

    https://youtu.be/iEUVV73aBKg

    https://youtu.be/xxDv_RTdLQo

  3. #3
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    https://youtu.be/RDDFP67Ppd4

    Darkthrone - Panzerfaust

    Har för mig sången spelades in medans kassettportan åkte ner till Master (på kassett? Låter dåligt på ett bra sätt har jag för mig, var ett tag sedan jag lyssnade på den i normala högtalare

  4. #4
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Detroit-teknons första generation låtar lät ganska ofta för jävligt på ren svenska, men glöden och viben var så mycket starkare än mixkunskapen så det gjorde inget. Det dansades tills blodet rann ändå trots en envist repeterad sampling som vrålade sönder PA-hornen runt 2khz i 105dB...

  5. #5
    perault
    perault är uppkopplad nu
    peraults avatar
    Veteran
    Typ allt med Onkel Kånkel. Tror det hade uppfattats som pretentiöst och ändå barnsligare om det varit finmixat.
    Senast redigerat av perault den 2020-06-01 klockan 21:34.

  6. #6
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Jai Pauls "jasmine"!

  7. #7
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jai Pauls "jasmine"!
    bra där! Kicken försvinner helt när annat spelas och orden hörs inte alls, jättetrevlig låt ändå

  8. #8
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Detroit-teknons första generation låtar lät ganska ofta för jävligt på ren svenska, men glöden och viben var så mycket starkare än mixkunskapen så det gjorde inget. Det dansades tills blodet rann ändå trots en envist repeterad sampling som vrålade sönder PA-hornen runt 2khz i 105dB...
    vilka spår tänker du på? jag minns bara en juan atkins som samplade kraftwerk. annars tycker jag tr-909 och dx100 till rullband till vinyl är föredömligt även om det inte låter som barry white direkt

  9. #9
    Batteriet
    Batteriet är inte uppkopplad
    Batteriets avatar
    Veteran
    Kan ju inte finliret men den här plattan som är petad på av Viktor från bla Järtecknet är fan guld!

    https://youtu.be/W7v_V-BVvAk

  10. #10
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasparigus pink Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    vilka spår tänker du på? jag minns bara en juan atkins som samplade kraftwerk. annars tycker jag tr-909 och dx100 till rullband till vinyl är föredömligt även om det inte låter som barry white direkt
    Jag har en hel samlings-dubbelvinyl med detroitare från 90isch där det mesta låter happy hemmastudio, ska peta fram den vid tillfälle.

  11. #11
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en hel samlings-dubbelvinyl med detroitare från 90isch där det mesta låter happy hemmastudio, ska peta fram den vid tillfälle.
    ja skriv gärna vilken det var! mitt favoritämne. nu minns jag två till första vågens detroit techno med samples: nude photo där alison moyet skrockar och eddie fowlkes goodbye kiss. sen använde ju mike banks och jeff mills mr spock på the theory på retro-active 1991 men det var helt klart andra vågen av detroit techno och redan då vansinnigt bra arrangemang, produktion och mix och allting.

  12. #12
    klonqs avatar
    Veteran
    Sitter och lyssnar in mig på lite material för att använda som referens till en kommande mix session.
    The Streets är ju helt sjukt dåligt mixat men väldigt bra.
    Det mesta acid housen är juh sådär mixat men låtarna är bra för det.

Liknande ämnen

  1. Någon här som är bra på att tyda en "crash report" från OSX?
    Av Light Head i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-11-23, 13:16
  2. Svar: 68
    Senaste inlägg: 2015-09-24, 10:58
  3. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-05-04, 17:37
  4. Synth som låter riktigt "fett"
    Av Bitpop i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2007-07-09, 03:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •