Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 81 av 81

Ämne: Just testat LA2A (36000 kr) och Distressor (20000 kr) kompressors, och plugin jämfört

  1. #61
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det hade hjälpt med ett bättre rör än stock också. Var så nära att köpa ett par NOS rör för ett tag sen, men blev aldrig.
    Det där är ju också en konst. Olika rör låter väldigt olika i olika burkar. Det gäller att hitta rätt rör till varje burk. En uppsättning kan låta guld i en burk med absolut skit i en annan. Som med det mesta annat så låter dyra rör absolut inte alltid bäst. Om du inte vill köpa en kollektion med olika rör att testa med (vilket är rätt spännande, men kan bli rätt dyrt) så kolla vad för rör andra på nätet fått bäst resultat med i just den modellen. Då har du iaf någonting att gå efter. Men även inom samma hårdvarumodeller så kan det skilja sig en hel del mellan olika exemplar har jag märkt.. även efter att man kalibrerat in rören enligt konstens alla regler. Ännu en konst som sagt.

  2. #62
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur många 670 kan finnas i Sverige? Har stött på en i Göteborg
    Original känner jag till 3 iaf. Sedan så finns det ett gäng riktigt fina kloner (de som främst är ute efter en bra kompressor väljer generellt sett en modern klon. Då blir det inte "grisen i säcken" som med ett original. Lite annan prisbild också iom samlarvärde..). Just nu verkar det vara UnFairchild, Stamchild och Pomchild som är i topp. I Stockholm så känner till två UnFairchild, en Stamchild (min) och en Pomchild.

  3. #63

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...då lär det troligen vara samma exemplar jag fick prova i en ganska klassisk göteborgsstudio.
    Japp!

  4. #64
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där är ju också en konst. Olika rör låter väldigt olika i olika burkar. Det gäller att hitta rätt rör till varje burk. En uppsättning kan låta guld i en burk med absolut skit i en annan. Som med det mesta annat så låter dyra rör absolut inte alltid bäst. Om du inte vill köpa en kollektion med olika rör att testa med (vilket är rätt spännande, men kan bli rätt dyrt) så kolla vad för rör andra på nätet fått bäst resultat med i just den modellen. Då har du iaf någonting att gå efter. Men även inom samma hårdvarumodeller så kan det skilja sig en hel del mellan olika exemplar har jag märkt.. även efter att man kalibrerat in rören enligt konstens alla regler. Ännu en konst som sagt.
    Jo jag hade läst på som fan om dom olika rören, plöjt forum och det ena efter det andra. Hade ok koll, men sen satt tummen fast och annat fick prio.
    Hade lyssnat in mig så pass på stockröret att jag hörde att det var skillnader i L/R, och reklamerade enheten till Thomann med ljudfiler och scheman. Deras service kunde inte hitta det jag hittade men bytte den ändå och den andra var perfekt i nivå.

  5. #65
    Mesmerized
    Mesmerized är inte uppkopplad
    Mesmerizeds avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    En uppdatering ang. Distressorn vara dålig:

    Efter att ha fått mycket skit om detta på andra forum, så bestämde jag mig för att testa den igen på access analog.
    Och, den funkade så klart FANTASTISKT BRA Vet inte vad som 17 gick fel förra gången, för jag rattade in precis samma inställningar och då låt det apa! Kanske någon bugg via access analogs site? Den buggade ur en gång för mig när jag reserverade en enhet och inte kunde välja den när jag bytte spår på den, så det är inte omöjligt. Eller så är det jag som gjort bort mig hur som hellst.

    Distressorn är oerhört bra.

  6. #66
    nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    Ulven och Outshape - hur använder ni era Distressor´s?
    Är det när ni spelar in instrumentet i effektkedjan eller som FX send i mixer / DAW?
    Eller är det mer i slutmix / mastering?

    Har sneglat en del på den och funderar lite om det skulla passa mig som mest är intresserad av att spela in mina instrument med hela FX kedjan direkt.. så efter i min DAW så blir det mest volym, panorering och beskära med EQ och visst kan jag ibland använda någon compressor, filter för att fixa till mixen.. men ytterst lite.. Så jag kör ju allt i patchbays så det går snabbt att byta instrument och fx och bilken ordning och så vidare men om jag inte är nöjd med delay eller phaser så är det till att spela in allt igen..

    Så där undrar jag om en distressor skulle kunna vara en form av kompressor / färgnings maskin i olika delar i den kedjan - spelar aldrig in med mick utan line in - för litet rum..

  7. #67

    Veteran
    Jag har använt Distressor vid tracking, som insert vid mix och för parallell komprimerunf av spår. Köra som send blir som att köra att parallellspår. Men om du tänkt använda senden för Distressor så du funkar det inte på samma sätt som när man kör delay Och reverb på en send. Så det är ett use case som jag inte använt Distressor eller någon annan kompressor heller för den delen. Jag hade lätt kunnat köra Distressor på masterbussen också. Men har nästan aldrig gjort det.

  8. #68
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag gillar inte alls denna tråd...kommer bli dyrt att investera i all hårdvara...
    Köpte mig en micpre/channelstrip...NEVE 8801...låter ju bättre än motsvarigheten i pluginvärlden UAD 88RS...voine voine, men Focusrite Red 7 står sig riktigt bra fortfarande faktiskt och det jag ville med 8801:an, att ha analog EQ på vägen in, vet jag inte om man vågar applicera egentligen...det är ju ett kreativt beslut som kan förändras när man sitter i mixläget så vette tusan om jag ändå inte föredrar att tracka helt cleant (med lite kompressor förstås) med Red 7 och sedan skruva EQ i sin DAW. Jag hittade ju en plugin som låter finfint i Crave DSP.

  9. #69
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Fiskade runt lite i mina nät, och det verkar som att de kommer sätta upp en nod i Norden/Europa någonstans i södra Sverige...

    Smart, de tänker partionerat cloud här, jag gillar't!


  10. #70
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ulven och Outshape - hur använder ni era Distressor´s?
    Är det när ni spelar in instrumentet i effektkedjan eller som FX send i mixer / DAW?
    Eller är det mer i slutmix / mastering?

    Har sneglat en del på den och funderar lite om det skulla passa mig som mest är intresserad av att spela in mina instrument med hela FX kedjan direkt.. så efter i min DAW så blir det mest volym, panorering och beskära med EQ och visst kan jag ibland använda någon compressor, filter för att fixa till mixen.. men ytterst lite.. Så jag kör ju allt i patchbays så det går snabbt att byta instrument och fx och bilken ordning och så vidare men om jag inte är nöjd med delay eller phaser så är det till att spela in allt igen..

    Så där undrar jag om en distressor skulle kunna vara en form av kompressor / färgnings maskin i olika delar i den kedjan - spelar aldrig in med mick utan line in - för litet rum..
    Jag använder den mest på vägen in, sällan vid mixning. Gäller nog det mesta av min hårdvara för övrigt förutom masteringskedjan. Den fungerar på det mesta men är enligt mig fantastisk på trummor. Faktum är att det jag använt den mest till den senaste tiden är att mata in mina egeninspelade trum- och percussionljud genom den och verkligen smasha ljuden. Det blir helt fantastiskt. Du kan verkligen få ett sound som i original låter som du knäpper med fingret på en tom toarulle att bli helt enormt stort. Min Urei 1176 är på samma planhalva men de är ändå inte helt jämförbara, jag använder båda för just det ändåmålet.

    Nu är det ytterst sällan jag spelar in sång men där har jag använt Distressor och Fatso efter varandra och den kombon var svårslagen. Då skruvar jag såklart till betydligt beskedligare värden än när jag ska smula sönder trummor

    Distressorn är alltid lite hårig, även på milda inställningar. Det är ingen clean burk, då ska man skaffa något annat.

    Sammanfattningsvis, jag använder den inte hela tiden men jag skulle sakna den om den försvann.

  11. #71
    nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag använder den mest på vägen in, sällan vid mixning. Gäller nog det mesta av min hårdvara för övrigt förutom masteringskedjan. Den fungerar på det mesta men är enligt mig fantastisk på trummor. Faktum är att det jag använt den mest till den senaste tiden är att mata in mina egeninspelade trum- och percussionljud genom den och verkligen smasha ljuden. Det blir helt fantastiskt. Du kan verkligen få ett sound som i original låter som du knäpper med fingret på en tom toarulle att bli helt enormt stort. Min Urei 1176 är på samma planhalva men de är ändå inte helt jämförbara, jag använder båda för just det ändåmålet.

    Nu är det ytterst sällan jag spelar in sång men där har jag använt Distressor och Fatso efter varandra och den kombon var svårslagen. Då skruvar jag såklart till betydligt beskedligare värden än när jag ska smula sönder trummor

    Distressorn är alltid lite hårig, även på milda inställningar. Det är ingen clean burk, då ska man skaffa något annat.

    Sammanfattningsvis, jag använder den inte hela tiden men jag skulle sakna den om den försvann.
    Tack för svar Ulven och drloop - men använder ni distressor när ni spelar in synt / drum machines direkt i kedjan?
    Eller mer när ni sitter i mix och vill ha lite mera liv i något.. Jag tar ju beslut när jag spelar in direkt och om jag skulle köpa en så är det där jag skulle vilja ha den kanske efter tape echo och innan reverb eller något

  12. #72
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Sällan på synth men det skulle så klart vara fullt möjligt. Skulle behöva en till för stereo i så fall. Använder jag hårdvara där så brukar det bli pedaler och annat som misshandlar ljudet ännu mer ho ho

    Spelar jag in hårdvarusynth inför mix så brukar jag dra dem igenom en TubeTech SMC 2B eftersom jag kan justera mellanregistret och komprimera och hålla tillbaka bångstyrig resonans till exempel. Ger också en gnutta älvdamm till soundet som helhet.

  13. #73
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Nidas - kolla in BSS dpr402, grym burk, framförallt på instrument. Har vart med på många plattor genom tiderna

  14. #74
    nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sällan på synth men det skulle så klart vara fullt möjligt. Skulle behöva en till för stereo i så fall. Använder jag hårdvara där så brukar det bli pedaler och annat som misshandlar ljudet ännu mer ho ho

    Spelar jag in hårdvarusynth inför mix så brukar jag dra dem igenom en TubeTech SMC 2B eftersom jag kan justera mellanregistret och komprimera och hålla tillbaka bångstyrig resonans till exempel. Ger också en gnutta älvdamm till soundet som helhet.
    Tack lite det jag kommit fram till själv och visst en TubeTech SMC 2B verkar grym på alla sätt och vis
    Hmm har också sneglat på Overstayer Modular channel stereo
    http://www.overstayeraudio.com/modular-channel

    Men vet inte om det är för mig.. just nu har jag börjat dra genom det mesta genom min Phoenix Audio Nice DI eftersom många pedaler jag har är gamla låg nivås gitarr pedaler - då självklart med en reamp innan pedalerna och det har blivit ett lyft att få dem genm dessa transformers... Så jo en Tubetech kedja med en massa rör innan och möjligheten att styra low, mid och high.. det vore nog bättre för mig

    Tack för input

  15. #75
    Pelle_P
    Pelle_P är inte uppkopplad
    Pelle_Ps avatar
    Senior
    Jag har köpt en Distressor nu......Tycker den verkar riktigt schysst. Har en LA2 och en Distressor....... Nu är det bara talangen som saknas

  16. #76
    cberg
    cberg är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Original känner jag till 3 iaf. Sedan så finns det ett gäng riktigt fina kloner (de som främst är ute efter en bra kompressor väljer generellt sett en modern klon. Då blir det inte "grisen i säcken" som med ett original. Lite annan prisbild också iom samlarvärde..). Just nu verkar det vara UnFairchild, Stamchild och Pomchild som är i topp. I Stockholm så känner till två UnFairchild, en Stamchild (min) och en Pomchild.
    Har precis tryckt på knappen på en Stamchild! Så kommer finnas en i göteborg också enormt pepp.

    Blev lite skraj av att den inte kommer med möjlighet att kalibrera dc tröskel/bias men har hört mig för och beställt en solid state version av samma funktion. Så kommer modda den när garantin gått ut. Hur gillar du din Volantiz? Har du erfarenhet av original? Jag har mixat både på 670n i music a matic och den i SGS. Vilken är den tredje i göteborg?

  17. #77
    cberg
    cberg är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Kul tråd för övrigt
    Mina 2 cent är att väldigt snabba kompressorer, t ex 1176 och distressor inte alls klarar av att göra de mest extrema grejerna in the box (UAD osv) så därför har jag investerat just i analoga 1176or och om jag ville ha distressorer hade jag haft två analoga. Men tror det är som Outshape säger, en måste spendera väldigt mycket tid med dem för att lära sig dem, de reagerar väldigt starkt på små förändringar i inställning, och såklart beror det även alltid på det sk programmaterialet. Så det blir lätt komplext.

    La2a på trummor har jag aldrig gillat. På sång är den magisk, samt på bas. Jag får fantastiskt bra resultat digitalt med uad versionen. Men då duckar min nål aldrig under ca -2dB.

  18. #78

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av cberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har precis tryckt på knappen på en Stamchild! Så kommer finnas en i göteborg också enormt pepp.

    Blev lite skraj av att den inte kommer med möjlighet att kalibrera dc tröskel/bias men har hört mig för och beställt en solid state version av samma funktion. Så kommer modda den när garantin gått ut. Hur gillar du din Volantiz? Har du erfarenhet av original? Jag har mixat både på 670n i music a matic och den i SGS. Vilken är den tredje i göteborg?
    Nyfiken jag med, var finns en tredje 670 i Göteborg?

    Kul med Stamchilden. Lite skönt med en pryl som inte behöver renoveras och som kanske inte tar emot radio från ryssland...
    Senast redigerat av drloop den 2021-02-28 klockan 09:24.

  19. #79

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av cberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    La2a på trummor har jag aldrig gillat. På sång är den magisk, samt på bas. Jag får fantastiskt bra resultat digitalt med uad versionen. Men då duckar min nål aldrig under ca -2dB.
    Jag gillar att trycka på rejält med LA2, så lite som 2db har jag nog aldrig använt.

  20. #80

    Veteran

  21. #81
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Herregud... Det finns folk (eller uthyrningsfirmor) till allt...

Liknande ämnen

  1. PPG och plugin alliance samarbetar
    Av vewie i forum Allmänt om musik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2023-12-16, 18:27
  2. Svar: 47
    Senaste inlägg: 2017-06-01, 16:13
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-01-12, 15:19
  4. Midi CC och VSt-plugin.
    Av newmember i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-08-28, 15:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •