Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 81

Ämne: Just testat LA2A (36000 kr) och Distressor (20000 kr) kompressors, och plugin jämfört

  1. #1
    Mesmerized
    Mesmerized är inte uppkopplad
    Mesmerizeds avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Just testat LA2A (36000 kr) och Distressor (20000 kr) kompressors, och plugin jämfört

    Jo, jag ville berätta lite om min erfarnhet nu i intåget i den analoga världen. Är nu både impad, och inte på samma gång. Detta tror jag kan hjälpa dig som är ute efter att byta ut dina tråkiga digitalkompressor pluggar i datorn mot analoga istället, och som hoppas på fantastiska resultat som skillnad... Du kanske kommer bli förvånad av mina resultat!

    Har jag då köpt dessa kompressors? Nej! Jag har jämfört över nätet! Genom att lyssna på youtube? NEJ! Hur då, då? Jo, genom Access analog!

    Access Analog är då en hemsida som tillåter en ladda ner en vst plugin, som är routad, över nätet, till ÄKTA ANLOGA PRYLAR i deras studio, för att prova på sina kanaler i sitt daw, i realtid! Smått fantastiskt. En annan sajt; Mixanalog låter en prova ALLT gratis i 30 min, och även alla prylar under 200+ min om man betalar. Den senare sajten har även två spännande tape maskiner.

    På access analog var det värre, endast en pryl i taget, och man får inte prova något gratis... förutom två prylar som var offline när jag testade det =/ Men priset var inte så dyrt (blir väl det om man testar flera prylar dock)... 6 dollar för 30 min. Det bra:iga med access analog var dock att de, till skillnad från mixanalog, hade just LA2A och Distressorn att testa.

    Så, jag bokade först den SVINDYRA LA2A kompressorn som är typ världsberömd för sin prestanda och provade den på vokaler och trummor.

    Resultatet? BLANDAT!

    Jag trodde att om man började lägga på analoga grejer, så skulle per automatik det komma med analog VÄRME som MJUKT satte sig runt saker man mixade som en varm filt. Likt hur en analog synth låter på bas, varmt djupt och tungt, jämfört med en klen digital uschlig pluginsynth.

    Så fungerar det INTE med kompressors tydligen!

    LA2A kompressorn gjorde att min röst verkligen fick ett visst lyft upp ur den trista digitala mixen. Den satte sig allesom "ovanpå" allt i mixen på ett bra sätt, och "poppade" mer, fick sig en bra boost i somliga frekvenser, särskilt de övre frekvenserna - men inte på ett digitalt smärtsamt sätt, utan ett ganska bra analogt sätt. (Obs! Jag är på inget sätt en frekvens expert, bara talar om vad en lekman hör här nu.)

    Dessutom satte sig vokalerna volymmässigt blickstilla, precis som med en plugg (eller två efter varandra), men nu med denna analoga kompressor istället. Bra! Men någon adderad VÄRME var det absolut inte tal om Buhu! Hur får proffsen till det egentligen? (ÄR det analog eq? Tiden får utvisa.)

    När jag istället provade den på TRUMMOR, så fick jag mig en mindre chock. Det lät inte alls bra! Jag hade förväntat mig att det skulle gå att dra på en del på LA2A kompressorn så att man kunde få ett visst efterlängtat SMACK ur mina trummor. Men icke! Istället blev trummorna mer tillplattade, på ett i jämförelse med oprocesserat sätt, trist sätt! Och de började låta lite mer metalliskt, och rent av jobbigt i mina öron!

    Jag provade med lite andra trumljud, andra kickar, hihats, och snares. Samma resultat =/! 35 000 kr för detta?!

    Medan en mjukvaruplugg från waves, tex rcompressor, lät ganska plastigt och mjukt och urselt, så lät de ändå benne mej bättre än en LA2A på trummor. OBS! Skulle dock ALDRIG köra en digital kompressor på trumspåret, det låter ju för jäkligt plastigt och skärpigt ändå. Kanske om man i så fall blandade originaltrumspåret (oprocesserat) med digitalpluggen på två spearata spår, en oprocesserad, och en processerad. Eller en 50% 50% (eller annan ration) dry/wet mix ratio på ett spår.

    Glömde dock testa denna metod på LA2A. Tror dock inte det skulle göra så stor skillnad, men vem vet.

    Vilka pluggar har jag då jämfört med? Jo, LA2A pluggen från waves, och min favorit; rcompressorn och rennisance samt dbx 160.

    Sedan testade jag den analoga kompressorn Distressor som jag hört så mycket
    gott om.

    EDIT: En uppdatering ang. Distressorn vara dålig:

    Efter att ha fått mycket skit om detta på andra forum, så bestämde jag mig för att testa den igen på access analog.
    Och, den funkade så klart FANTASTISKT BRA Vet inte vad som 17 gick fel förra gången, för jag rattade in precis samma inställningar och då låt det apa! Kanske någon bugg via access analogs site? Den buggade ur en gång för mig när jag reserverade en enhet och inte kunde välja den när jag bytte spår på den, så det är inte omöjligt. Eller så är det jag som gjort bort mig hur som hellst.

    Distressorn är oerhört bra.


    GLÖM DETTA NEDAN INOM CITATTECKEN:

    "Vilken SKITkompressor
    Jag provade dock bara på vokaler, men mina HÖGST DYNAMISKA (i volym) vokaler lät INTE bra i denna kompressor! De satt ALDRIG stilla i mixen volynivåmässigt, utan wobblade runt oproffsigt och fult som f-n. Även på NUKE setting, samtliga ratio nivåer, och med dist 1 eller 2 samt i opto mode! Hur jag än rattade på enheten så slutade det aldrig wobbla runt oproffsigt på vokaler. Jag som hört så mycket posivit om dena dyra kompressor? Jag tänkte aldrig på hurvida vokalerna fick sig ett lyft i EQ i mixen, eller började poppa ut, för jag var så besvärad med detta ljudwobblande. Dessutom accenturerades somliga hårda K på denna lite mer än utan.

    Kanske skulle det funka med en volym RIDER plugg innan denna kompressor? Vem vet, tänkte inte på att testa =/

    Testade dessvärre ej heller på trummor (ursel testare jag är) för jag hade problem med min dator för tillfället. Sedan gick tiden ut =/

    Kanske om man chain:ade två i paralell kompression med varandra? Har ej provat. Men f-n så dyrt i så fall (40 000 kr) (iofs kanske med annan, billigare kompressor), och frågan är om det på något sätt är värt det."


    Har också på nätet letat som tusan på youtube efter olika tester på kompressors på vokaler, och hittade ETT bra test med lite billigare analoga kompressors, men endast EN hårdvaru kompressor fick även HANS vokaler att sitta fint stilla, volymmässigt, i mixen. Alla andra kompressors var ju banne mig värdelösa i jämförelse! Oroväckande =/ Jag som vill in i den analoga världen!

    Här är hans kompressor test:
    https://youtu.be/HHEQm5atZ0A?t=157

    Som ni hör, så är det endast Warm kompressorn WA76 som sitter ganska bra volymmässigt i mixen. Men jag vet inte om jag är så imponerad i övrigt av den. Är ganska "mjuk" att lyssna på, men på ett ganska ospännade sätt. Kan nog lyckas bättre med en plugg, tyvärr... i alla fall volymnivå mässigt.

    Och för den som undrar över tape maskinerna jag nämde på mixanalogs hemsida, ja, tape maskinerna ger en lite mer analog magi, och gör ens digitala ljudspår lite mer levande, men verkligen INTE så mycket som jag förväntade mig. Inte i närheten.

    Summan av kademumman? Köpa en MYCKET billigare LA2A klon kanske? Frågan är hur bra LA2A klonerna håller upp sig mot originalet. Men jag är inte jätteimponerad av detta. Skillnaden mellan en digital synth och en analog är JÄTTESTOR i jämförelse. Särskillt på bas!

    Till och med (den ologiska) skillanden mellan en digital synth och en digital hårvarusynth är NATT och DAG. (Den som provat, och har normal hörsel, hör detta. Dessvärre finns det gott om folk som av någon anledning föredrar desssa ursla, klena, softsynthar, som aldrig ger någon tyngd, i mixen, hehe.

    Här är en som ljudjämför Access Virus hårdvarusynth och Sylenth 1: https://youtu.be/wrjRe8oCtGE?t=1016 <-- notera klenheten i Sylenth 1, något den har gemensamt med ALLA vst pluggar där ute jag någonsin testat.)

    Nåväl, hoppas att denna tråd kan hjälpa någon som överväger att spara ihop pengar till dessa svindyra kompressors

    Tack för mig, kommentera gärna.


    PS: Vad gäller analog "värme": Har ej dock ännu provat ett analogt mixerbord med dess analoga eq ännu per spår (finns ej att prova online). Men jag vet ju av erfarenhet, att även min klena gamla bergsprängare till stereo (en sk boom box) har ÖVERLÄGSET analogt EQ jämfört med de plastiga och konstiga digitala ditto från t.ex waves. Så vi får se, om x mån när jag får råd med ett analogt mixerbord, om det är analoga EQ'n som kommer lägga till värme och mjukhet i mina mixar. Hoppas på det.
    Senast redigerat av Mesmerized den 2020-06-03 klockan 15:06. Anledning: Allehanda stavfel =D

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag tror du kommer att gilla din kommande analogmixer, om den bara har vettig eq. Sedan är ju ingen processor en ljudersättare, de är ju ljudförändrare. Det blir inte analog magi av ett digitalt ljud då det passerar en analog krets (eller flera). Det kan bli både bättre och sämre också...

    Kul att nån rapporterar från dessa onlinetjänster!

  3. #3

    Veteran
    Gillar både LA2A och Distressorn, skulle bara lägga till 1176 så skulle jag vara nöjd.
    Man bör läsa manualen till Distressorn, många finesser på ett spätt så att säga.

  4. #4
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...finns inget "automagiskt" bra med "analogt" vad än de religiösa säger! Men det går att få fantastiskt bra när man kan använda grejerna, vilket brukar kräva en hillvettes massa lärande. Det är inte för inte som det finns ett yrke "studiotekniker", som kan hantera parametrar, justeringar etc. Dyra som fasen är de duktiga, men de har fått svettas på vägen dit...

    Inte så att digitalt låter bättre (programmerarna anstränger sig som idioter för att härma just de där gamla analoga burkarna), men de är bra att lära sig på och ofta mycket enklare att få till något hyfsat (m.h.a. presets t.ex) än att ställa sig framför en antik burk och börja ratta.

    LA2A är örongodis i rätt sammanhang med rätt inställning, nivåer, impedanser etc. Distressorn är ett ljudförstörar-verktyg som färgar ljudet riktigt snyggt, återigen i rätt sammanhang och rätt inställt. Det ska bli spännande att höra vidare om dina erfarenheter, ju duktigare du blir att "ratta rätt".

  5. #5
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...finns inget "automagiskt" bra med "analogt"

    Sant.

    Och inte heller något automatiskt dåligt med digitalt.

  6. #6
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Jag har ägt fruktansvärda analoga cheapo-burkar, men vissa grejer ger i mina öron en härlighet som är svår att emulera. Har testat mixanalog litegrann nyligen, där de har en pultec-eq-klon och en fairchild-kompressor-klon - utan kämp uppstod ett härligt glow som jag inte får fram i böxen trots 100 gånger mer skruvande.

    Gött, inte dyrt, svinvärt i rätt läge.

  7. #7
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Ut med några exempel på "silke" och "glow" nu! Gärna A/B jämförelse med "trist" emulerat.

  8. #8
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Hur såg signalkedjan ut från mikrofon till ljudfiler på materialet du provkörde med?

  9. #9
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    La opto är långsam så inte så bra på transienter, just därför så bra på sång. 1176, api eller diod neve funkar bra på trummor, ssl för tighta trummor med "smack".
    Nästan alltid kör jag 1176->La2A på sång eller tvärtom, beror på sång typ. Först får man gain ride:a sångspåret givetvis.
    Som hasse_fx sa, tar tid att lära sig.

  10. #10
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur såg signalkedjan ut från mikrofon till ljudfiler på materialet du provkörde med?
    Lika nyfiken på hur saker är gainade i den där fjärrstyrda studion mellan digital/analoggrejer.
    Det är mycket mer finlir att få saker att vakna med IRL-burkar än ITB som har allt förinställt för bästa resultat, vilket en analog burk aldrig kan, för varje situation är ny.

  11. #11
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Jag har kört mina två Distressors (och två andra burkar från Empirical Labs) i 10+ år och för mig är de otroligt bra! Kanske att jag hade problem första året kanske, men idag hanterar jag de galant och de kommer vara kvar i studion till jag slutar med musik (eller blir väldigt fattig).

    LA2A har jag aldrig haft, men varit väldigt sugen på.

  12. #12
    Mesmerized
    Mesmerized är inte uppkopplad
    Mesmerizeds avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur såg signalkedjan ut från mikrofon till ljudfiler på materialet du provkörde med?
    Jo, signalkedjan var:

    En trevligt mjuk sm57:a... (gillar inte sm58'ans vassare topp, speciellt på s osv, tycker inte den sitter fint i mixen (inte på min röst i alla fall) ej heller gillar jag min röde ntk. Call me crazy men det måste vara den sämsta röde jag någonsin stött på, och jag hade oturen att köpa en baserat på en review på nätet. Brr. Kör Sm57:an då jag inte har något bra mjukt inspelningsrum, utan spelar in i lägenheten. Sm57:an plockar inte upp mycket av rummet. Men, i framtiden lär jag skaffa någon form av ljuddämpande grej runt den i all fall...)

    ...sm 57:an in i en preamp... (tyvärr behringer, men av "ädlare klass"; en Tube Ultragain, men dock utan tubes) - på max gain 60 db (ökar ej bruset på denna över huvud taget, och kör INTE upp nivåerna i taket, finns gott om headroom då man även har en level till på enheten. Hur man än fipplar runt med dessa två så är resultatet ungefär detsamma. Men rummet plockas av outgrundlig ologisk anledning minst upp med denna inställning, istället för lägre gain. Eller om det är något annat som händer vid denna inställning - det låter lite bättre iaf.)

    ...In i ett jättegammalt M-Audio AudioPhile 2496... - hurvida detta har bra dac:ar har jag ingen aning om då jag inte har något att jämföra med, men jag tycker att det låter bra.

    ...in i ett digitalt eq... - waves req 6, där jag cuttar allt under 80-100 hz, samt, äntligen lärt mig, efter alla år, att cutta ca 5.5 db vid ca 167 hz samt ca 323 hz, för att få vokalerna att platsa bra i mixen. Tidigare trodde jag att jag var tvungen att boosta runt 4.5 khz istället för cutta vid dessa två frekvenser, och jämförde jag mig plågsamt med proffsiga mixar - där de INTE hade denna jobbiga 4.5k topp - så gick jag år ut och år in och undrade hur fanken sången ändå låg så bra i mixen <-- svinbra tips för er som har problem att få "in" sången i mixen. Jag antar att problemet KAN ha varit min röst dock, som är ganska ovanligt skumt låg i frekvenserna. Obs: för er som vill ha ännu mjukare toppar, kör in sångspåret på en analog tape på t.ex mixanalog.com så cuttar den helt naturligt och fint topparna

    ...in i deras analoga LA2A kompressor via deras plugininterface....

    ...in i ett trevligt waves H-delay, eller vad det heter Inget reverb.

    Satt perfekt i mixen!

    Så, för att sammanfatta mer överskådligt: sm57 -> behringer ultragain @60db gain -6 level -> m-audio audiophile 2496 @44.1khz -> waves req 6 -> LA2A -> waves H-delay.

    PS: Jag kör faktiskt stenålders 44.1khz... eller ibland 48 khz... för, många gånger, när jag provat, att köra 96khz så sitter bara inte rösten bra i mixen igen av någon anledning =/ Folk på nätet påstår att det ska låta bättre i 96khz, men det är verkligen inte min erfarnhet. Visserligen så "öppnas ljudet upp" på rösten, och det låter lite renare, även vid mixdown till 44.1 khz igen, men problemt är att det bara INTE limmar ihop mixen på samma sätt med resten av mixen. Kanske beror det på att t.ex mina trum samples ofta är i 44.1 khz samplade? Ingen aning om detta... kan vara min röst det är fel på med, hehe.

    Så, nu vet du


    Edit: whops, jag menade att jag tidigare boostade 1-2 db vid 4.5khz, ej 3khz som jag först skrev.
    Senast redigerat av Mesmerized den 2020-05-31 klockan 21:08.

  13. #13

    Veteran
    Har du kört på en SM57 hela tiden så har du en naturlig boost runt 5kHz på 5db typ, så ett par dB till där blir inte så mysigt alla gånger.

  14. #14
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Det jag har märkt själv är att när jag har spelat in grejor med utrustning som är "helt okej för hemstudio" och sedan försöker göra något vettigt av det i "verkligen känslig och sofistikerad utrustning för ljudbehandling", så har saker en tendens att låta skit...

    Och det går hela vägen till lyssning med, att lyssna på en mix som låter helt okej i de flesta system, i ett grymt system med verkligen bra lyssning, är oftast bara plågsamt.

  15. #15
    Mesmerized
    Mesmerized är inte uppkopplad
    Mesmerizeds avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du kört på en SM57 hela tiden så har du en naturlig boost runt 5kHz på 5db typ, så ett par dB till där blir inte så mysigt alla gånger.
    Jo, exakt... Jag har märkt att den är BRA mycket ljusare i högre frevkvenser än allt jag hör på proffsigare mickar på youtube t.ex... Men det funkar fint nu iaf, när jag slipper boosta. Cuttar hellre, det låter för det mesta mer naturligt och bra.

  16. #16
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Några av mina tankar kring det här:
    Det finns ingen hårdvara eller mjukvara som kan få allting att låta bättre oavsett pris. Det är heller inte alltid de dyraste burkarna som är bäst. Det är väldigt mycket upp till den som styr att välja rätt verktyg och sedan på ett så bra sätt som möjligt hantera det verktyget. En LA2A till trummor är exempelvis ett bra exempel på någonting som generellt sett är ett dåligt val. Däremot så kan de vara helt fantastiska till exempelvis sång eller elbas.. beroende på version, stil, inställningar, grundljud, in-nivå och kanske t om impedans in/ut med mera (det finns några olika versioner av "originalen".. och sedan mängder av olika kloner). Erfarenhet och kunskap anser jag är mycket mer värt än lite bättre verktyg. Med allt det sagt/skrivet.. i en riktigt bra produktion så spelar varenda liten detalj sin roll och det är främst (men inte enbart) där dessa lite dyrare verktyg kommer in och ofta t om kan anses som väldigt prisvärda.

  17. #17
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En LA2A till trummor är exempelvis ett bra exempel på någonting som generellt sett är ett dåligt val. Däremot så kan de vara helt fantastiska till exempelvis sång eller elbas.. beroende på version, stil, inställningar, grundljud, in-nivå och kanske t om impedans in/ut med mera
    Oh detta är ju intressant för en icke expert, alltså vilka typer av pluggar eller grejer som funkar bra/inte bra på olika spår. En liten lathund liksom, för oss som inte riktigt litar på våra öron och lyssning eller har dåligt med tid för finliret

  18. #18
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Det finns annars mängder av tips om användning "på nätet" som brukar peka hyfsat i rätt riktning när det gäller användning.

  19. #19

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av skogge Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oh detta är ju intressant för en icke expert, alltså vilka typer av pluggar eller grejer som funkar bra/inte bra på olika spår. En liten lathund liksom, för oss som inte riktigt litar på våra öron och lyssning eller har dåligt med tid för finliret
    LA2 använder man sällan på trummor men det är inget dåligt alternativ för trummor för det La2 gör med trummor.
    Saknar LA2 kontroller för attack och release vilket gör det svårt att kontrollera transienter och om man tex vill få en baskagge/virvel att sjunga längre eller skapa snärtigare sound.
    LA2 funkar fint som busskompressor men används sällan på det viset eftersom hårdvarumodellan är i mono. Så det är nog mer historiskt än praktiskt att det blivit på det sättet. Branschen är extremt konservativ...
    Du kan så testa olika kompressorer och vad som händer, det finns inget rätt eller fel.
    Generellt kan man säga att kompressorer utan tröskelvärde, attack och release funkar så där att forma transienter med, det blir som det blir.

  20. #20
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Hur rattas de analoga burkarna man skickar ljudet till? Robotfingrar?

    De verkar göra custom faceplates som då robot-styrs. Rätt seriöst, men väldigt lite bilder på detta...inga alls...men visst det vore en skaplig blåsning om de bara routar in ljudet i UAD-pluggar eller nåt hehe.
    Skall nog testa, några hundralappar kan det vara värt.

    Jag har inte kört jättemycket med high-end analogt när det gäller EQ och kompressorer. HAra bara en Focusrite Red7 idag för sång-inspelning men den kompresssorn är väldigt ofärgad även när man komprimerar mycket. Däremot gick jag en ljudteknikutbildning i Uppsala back in the days och inbyggda eq:n på Amek Angela bordet, var något i hästväg, helt sjukt bra. Detta har jag aldrig upplevt med plugins, varken i midden eller högdiskant.
    Senast redigerat av Firechild den 2020-06-01 klockan 12:00.

  21. #21
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur rattas de analoga burkarna man skickar ljudet till? Robotfingrar?

    De verkar göra custom faceplates som då robot-styrs. Rätt seriöst, men väldigt lite bilder på detta...inga alls...men visst det vore en skaplig blåsning om de bara routar in ljudet i UAD-pluggar eller nåt hehe.
    Skall nog testa, några hundralappar kan det vara värt.

    Jag har inte kört jättemycket med high-end analogt när det gäller EQ och kompressorer. HAra bara en Focusrite Red7 idag för sång-inspelning men den kompresssorn är väldigt ofärgad även när man komprimerar mycket. Däremot gick jag en ljudteknikutbildning i Uppsala back in the days och inbyggda eq:n på Amek Angela bordet, var något i hästväg, helt sjukt bra. Detta har jag aldrig upplevt med plugins, varken i midden eller högdiskant.

    Precis min tanke med, för att styra analoga burkar som de som erbjuds, krävs antingen att du byter ut komponenter så att du internt kan via en processor kontrollera det som potar och rattar normalt styr, eller, precis som du spekulerar, får man ha robotarmar som gör jobbet....

    Eller kanske de har Indier anställda till detta?




    EDIT: Robotarmar är det som gäller här:

    https://www.youtube.com/watch?v=ZtFZBiQdGgE

    https://www.youtube.com/watch?v=jZYBEG5J6To


    Jag tycker det här verkar HUR COOLT SOM HELST!!!

  22. #22
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    De där tjänsterna är rätt coola! Men jag tror de flesta missar den stora möjligheten att pröjsa några spänn extra för att låta en riktigt erfaren tekniker sätta bra inställningar åt en med riktigt fin hårdvara som hen har full koll på. Det kan göra rätt stor skillnad och det behöver absolut inte kosta så värst mycket.

  23. #23
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Jag tänker att den där tjänsten kan vara en GRYM extra feature för just erfarna tekniker som sannolikt har jobbat i miljöer där dessa burkar funnits, men kanske inte alltid har tillgång till burkarna, och då kan leverera ännu trevligare slutresultat genom att köra tjänsten...

    Hur jäkla smart som helst, förutsatt att signalkedjan är 200%, så är ju detta lite smått otroligt faktiskt!

    Antar att han har riktigt fina ADC/DAC osv.

  24. #24
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis min tanke med, för att styra analoga burkar som de som erbjuds, krävs antingen att du byter ut komponenter så att du internt kan via en processor kontrollera det som potar och rattar normalt styr, eller, precis som du spekulerar, får man ha robotarmar som gör jobbet....

    Eller kanske de har Indier anställda till detta?




    EDIT: Robotarmar är det som gäller här:

    https://www.youtube.com/watch?v=ZtFZBiQdGgE

    https://www.youtube.com/watch?v=jZYBEG5J6To


    Jag tycker det här verkar HUR COOLT SOM HELST!!!
    Aha, det fanns bevis!!!!
    Coolt, då skall jag leka i ett par timmar en regnig dag.

  25. #25
    deleted user
    Snacka om guldgruva dessutom. Någon borde göra det med ekokammare / plåtreverb.

  26. #26
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Jag kan ju lätt tänka mig att dra en mix igenom en Manley massive passive utan att ens göra någon dynamisk påverkan med den, (om en sån är tillgänglig).

  27. #27
    deleted user
    Kan inte någon bara bygga ett protokoll som gör att man kan låna varandras maskinparker över internet. Du skickar CC-styrning och får en audiostream tillbaka. Och när du inte använder dina ljudmaskiner markerar du "tillåt extern styrning" och tickar in en valuta som gör att du får använda andras maskiner.

    Reset?!

  28. #28
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan ju lätt tänka mig att dra en mix igenom en Manley massive passive utan att ens göra någon dynamisk påverkan med den, (om en sån är tillgänglig).
    Massive Passive brukar inte göra någon större dynamisk påverkan, så det ska nog inte vara ett problem

  29. #29
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har kört mina två Distressors (och två andra burkar från Empirical Labs) i 10+ år och för mig är de otroligt bra! Kanske att jag hade problem första året kanske, men idag hanterar jag de galant och de kommer vara kvar i studion till jag slutar med musik (eller blir väldigt fattig).
    Samma här. Finns ingen burk jag har i studion som kan mäta sig med Distressor vad gäller vissa manövrar. Men som du säger, det kan ta ett tag innan handhavandet sitter ordentligt.

  30. #30
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns annars mängder av tips om användning "på nätet" som brukar peka hyfsat i rätt riktning när det gäller användning.
    Jo jag vet. Det finns så mycket att det bara snurrar. Men jag gillade enkelheten i "använd" samt "undvik"

  31. #31
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av skogge Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo jag vet. Det finns så mycket att det bara snurrar. Men jag gillade enkelheten i "använd" samt "undvik"
    Typ kort och koncist - "använd rätt grejer, bara du gör det på rätt sätt och undvik fel grejer... helt" ??

  32. #32
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Typ kort och koncist - "använd rätt grejer, bara du gör det på rätt sätt och undvik fel grejer... helt" ??
    Jag vet inte vad jag ville egentligen. Anti-Farbror Barbro kanske...

  33. #33
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ut med några exempel på "silke" och "glow" nu! Gärna A/B jämförelse med "trist" emulerat.
    Ok, det här är inte så vetenskapligt så ta det för vad det är
    Sex ljudfiler:
    - Ett vokalklipp (som i sig gått genom olika kompressorer osv. och låter rätt bra)
    - Klippet genom Waves Puigchild kompressor med en ganska försiktig inställning och en Waves Puigtec EQ som bara höjer lite kring 4k.
    - Klippet genom en Fairchild-klon kompressor och en Pultec-klon EQ, på mixanalog med samma inställningar som pluggarna.

    Sen samma klipp i sitt sammanhang.

    Blandade filerna och namngav dem anonymt, facit finns i en textfil för den som vill kika:
    https://www.dropbox.com/sh/auxplhxhg...QkjOMvEla?dl=0

    Jag gillar pluggarna och använder de ofta, och det är ju lite osmidigt att använda mixanalog till sånt där det inte går att höra ljudet i sammanhanget (de ska tydligen komma med sån funktionalitet). Men tycker det blev fint. En kvart med en apparat kostar cirka 50kr.

  34. #34
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Massive Passive brukar inte göra någon större dynamisk påverkan, så det ska nog inte vara ett problem
    ...men det ÄR väl en multibands-vari-mu kompressor? Så den kan trycka ihop om man ställer den så förmodar jag?

  35. #35
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...men det ÄR väl en multibands-vari-mu kompressor? Så den kan trycka ihop om man ställer den så förmodar jag?
    Nej, det är en ganska så trevlig EQ.

  36. #36
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, det här är inte så vetenskapligt så ta det för vad det är
    Sex ljudfiler:
    - Ett vokalklipp (som i sig gått genom olika kompressorer osv. och låter rätt bra)
    - Klippet genom Waves Puigchild kompressor med en ganska försiktig inställning och en Waves Puigtec EQ som bara höjer lite kring 4k.
    - Klippet genom en Fairchild-klon kompressor och en Pultec-klon EQ, på mixanalog med samma inställningar som pluggarna.

    Sen samma klipp i sitt sammanhang.

    Blandade filerna och namngav dem anonymt, facit finns i en textfil för den som vill kika:
    https://www.dropbox.com/sh/auxplhxhg...QkjOMvEla?dl=0

    Jag gillar pluggarna och använder de ofta, och det är ju lite osmidigt att använda mixanalog till sånt där det inte går att höra ljudet i sammanhanget (de ska tydligen komma med sån funktionalitet). Men tycker det blev fint. En kvart med en apparat kostar cirka 50kr.
    Synd att du la dit textfilen, men jag hade alla rätt
    Bedömning utan musik.
    Plugin-filen lät ju inte så kul. Tappade lyster oroväckande mycket och blev "platt".
    Den oprocessade tyckte jag lät bäst men i musiksammanhanget kanske man ville ha den lite mer komprimerad eller högre i volym.
    Till pluggarnas försvar är ju Waves-pluggarna väääldigt gamla och låter inte i klass med senare inkarnationer som UAD tex. Även IK Multimedias Black 76 låter tom bättre, (den är gammal också).

    och Beem, hur såg signalkedjan ut för att få till originalet?
    Man blir sugen på att investera i lite hårdvara, främst för leadsången.
    Senast redigerat av Firechild den 2020-06-01 klockan 22:10.

  37. #37
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, det är en ganska så trevlig EQ.
    Ja det är det ju, dooh! men jag har hört den utan att man bostar/klipper nåt, och det räcker att bara dra ljudet igenom så blir det pärlemor på andra sidan. Går inte riktigt beskriva hur bra den limmar ihop en ljudbild. Särskilt digitalmixar får en välbehövlig saturationssnaps.

  38. #38

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja det är det ju, dooh! men jag har hört den utan att man bostar/klipper nåt, och det räcker att bara dra ljudet igenom så blir det pärlemor på andra sidan. Går inte riktigt beskriva hur bra den limmar ihop en ljudbild. Särskilt digitalmixar får en välbehövlig saturationssnaps.
    Aha lite som homeopati? Kanske låter ännu bättre om man inte kopplar in den?

  39. #39
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha lite som homeopati? Kanske låter ännu bättre om man inte kopplar in den?
    Tror möjligen du förväxlat Manley med Acustica Audio...

  40. #40
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    tips till trådstartaren - prova vari-mu kompressorer också!! Den enda vari-mu hårdvara jag provat är fairchild 670 (helt fantastisk), och den är ju såklart för dyr för att rekommendera egentligen... men finns många bra pluggar som bygger på samma funktionalitet!

  41. #41

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, det här är inte så vetenskapligt så ta det för vad det är
    Sex ljudfiler:
    - Ett vokalklipp (som i sig gått genom olika kompressorer osv. och låter rätt bra)
    - Klippet genom Waves Puigchild kompressor med en ganska försiktig inställning och en Waves Puigtec EQ som bara höjer lite kring 4k.
    - Klippet genom en Fairchild-klon kompressor och en Pultec-klon EQ, på mixanalog med samma inställningar som pluggarna.

    Sen samma klipp i sitt sammanhang.

    Blandade filerna och namngav dem anonymt, facit finns i en textfil för den som vill kika:
    https://www.dropbox.com/sh/auxplhxhg...QkjOMvEla?dl=0

    Jag gillar pluggarna och använder de ofta, och det är ju lite osmidigt att använda mixanalog till sånt där det inte går att höra ljudet i sammanhanget (de ska tydligen komma med sån funktionalitet). Men tycker det blev fint. En kvart med en apparat kostar cirka 50kr.
    Bara sång
    A och B låter mycket lika
    C däremot har mindre med lägre mellanregister eller nåt och lite mer diskant.

    Med musiken så sticker B ut och kommer tydligare fram, sannolikt så har du använt klipp C sången här gissar jag.
    A och C med musik låter lika. Och B sticker ut med mer diskant eller övre mellan.
    Vad låter bäst? En smaksak hur man vill att det skall sitta i mixen.
    Senast redigerat av drloop den 2020-06-02 klockan 09:00.

  42. #42

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    tips till trådstartaren - prova vari-mu kompressorer också!! Den enda vari-mu hårdvara jag provat är fairchild 670 (helt fantastisk), och den är ju såklart för dyr för att rekommendera egentligen... men finns många bra pluggar som bygger på samma funktionalitet!
    Var det en tvåkanalig 670?

  43. #43
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var det en tvåkanalig 670?
    Aa precis

  44. #44
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var det en tvåkanalig 670?
    670 är tvåkanalig. 660 är monovarianten.
    Fantastiska burkar.. jag använder en 670 ganska så mycket här (mixar ofta in den parallellt lite lätt).

  45. #45

    Veteran
    Hur många 670 kan finnas i Sverige? Har stött på en i Göteborg

  46. #46
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja det är det ju, dooh! men jag har hört den utan att man bostar/klipper nåt, och det räcker att bara dra ljudet igenom så blir det pärlemor på andra sidan. Går inte riktigt beskriva hur bra den limmar ihop en ljudbild. Särskilt digitalmixar får en välbehövlig saturationssnaps.
    Det kan vara kul att känna till att de låter rätt olika beroende på vilka utgångar man använder (balanserat/gröt vs obalanserat/lite mer rent och fint).. och utöver det så är det tydligen rätt stor skillnad mellan olika årgångar. Främst tre olika generationer har jag fått nys om att det finns. Jag snackade senast för någon vecka sedan med en herre nere i Frankrike som satt med tre stycken, men haft ett par till tidigare. Jag fick en ordentlig utläggning om skillnader i komponenter och ljud.. sånt är ju alltid trevligt för en autistisk nörd som jag
    Den jag jobbade med för ett par år sedan fick mig att känna typ "jaha, var det här allt!?", men det var antagligen "fel" årgång och vi körde med balanserade ut (som de flesta gör..). T om A Designs Hammer lät betydligt bättre för en spottstyvel. Iofs så är väl en av de största grejerna med just MP hur banden interagerar med varandra, vilket jag tror är den främsta anledningen till att den används mycket inom mastering. Hmm.. nu går jag iväg på sidospår.

    Jag har hur som helst ett flertal andra burkar här som jag tycker har bra mycket trevligare "boxtone". Om du langar över någon mix så kan jag köra den genom något passande. Det tar ju inte många minuter..

  47. #47
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    och Beem, hur såg signalkedjan ut för att få till originalet?
    Man blir sugen på att investera i lite hårdvara, främst för leadsången.
    En Audio-Technica 4047, in i API 512 -> API 525 -> audio interface. Så redan här finns det rätt mycket härlighet. Inte så fancy mick, men den bärs upp av preampen.

    Sen i Logic Waves Renaissance DeEsser, Ren EQ och Ren Comp (Vintage plugins ftw )


    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Till pluggarnas försvar är ju Waves-pluggarna väääldigt gamla och låter inte i klass med senare inkarnationer som UAD tex. Även IK Multimedias Black 76 låter tom bättre, (den är gammal också).
    Ja precis, det finns säkert nya bättre grejer, har inte provat dock.

  48. #48
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara sång
    A och B låter mycket lika
    C däremot har mindre med lägre mellanregister eller nåt och lite mer diskant.

    Med musiken så sticker B ut och kommer tydligare fram, sannolikt så har du använt klipp C sången här gissar jag.
    A och C med musik låter lika. Och B sticker ut med mer diskant eller övre mellan.
    Vad låter bäst? En smaksak hur man vill att det skall sitta i mixen.
    ?
    Det är stor skillnad på A och B.
    Ett tips är att lyssna på konsonanterna, f,s,p,t då bör du höra vilka som låter mest "glittrigt naturliga" vs lite hårdare. Det händer något med hela övertonsregistret när de går igenom pluggarna trots att processingen i sig är måttlig.

    Edit: Och här biter jag mig i tungan, att sången redan varit genom tre pluggar innan ytterligare processing alltså, hehe
    De-essingen hörde man ju förstås men jag trodde det var på vägen in i till den digitala världen.

    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En Audio-Technica 4047, in i API 512 -> API 525 -> audio interface. Så redan här finns det rätt mycket härlighet. Inte så fancy mick, men den bärs upp av preampen.

    Sen i Logic Waves Renaissance DeEsser, Ren EQ och Ren Comp (Vintage plugins ftw )
    Okej, så ingen EQ på väg in? Det är mest det jag skulle vilja addera själv, jag har en Red7 med hyfsad kompressor men så skulle man vilja ha en EQ att lyfta lite glitter med ett par-tre dB direkt vid inspelningen då man alltid gör det vid mix, och även mer på vissa röster.

    Beem, denna vore ju inte så dum, för att slippa köra 500-racet
    https://www.thomann.de/se/api_audio_...nnel_strip.htm
    Senast redigerat av Firechild den 2020-06-02 klockan 09:35.

  49. #49

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ?
    Det är stor skillnad på A och B.
    Ett tips är att lyssna på konsonanterna, f,s,p,t då bör du höra vilka som låter mest "glittrigt naturliga" vs lite hårdare. Det händer något med hela övertonsregistret när de går igenom pluggarna trots att processingen i sig är måttlig.
    Märkligt, jag upplever att C är den som skiljer sig mest.

    EDIT
    Ööö, eller nej. Blandat ihop filerna.
    B är mest diskant och lite mindre med mellan. C gillar jag bäst.

    Blandade ihop filerna och lyssnade med mina tracking lurar... får skylla på det

    Det jag brukar uppleva med pluggar som försöker låta som riktiga burkar är att de äverdriver det som skiljer de åt. Därför är det förvånanade att Waves låter tunnare, det brukar vara mer att de försöker låta ännu mer vintage med mer lägre mellan och att man gasar på högt upp runt 10kHz jämfört med originalen.

    Tex vissa hårdvaru SSL bus kompressor kopior har mer botten än en "riktig" SSL har.
    Senast redigerat av drloop den 2020-06-02 klockan 10:02.

  50. #50
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det kan vara kul att känna till att de låter rätt olika beroende på vilka utgångar man använder (balanserat/gröt vs obalanserat/lite mer rent och fint).. och utöver det så är det tydligen rätt stor skillnad mellan olika årgångar. Främst tre olika generationer har jag fått nys om att det finns. Jag snackade senast för någon vecka sedan med en herre nere i Frankrike som satt med tre stycken, men haft ett par till tidigare. Jag fick en ordentlig utläggning om skillnader i komponenter och ljud.. sånt är ju alltid trevligt för en autistisk nörd som jag
    Den jag jobbade med för ett par år sedan fick mig att känna typ "jaha, var det här allt!?", men det var antagligen "fel" årgång och vi körde med balanserade ut (som de flesta gör..). T om A Designs Hammer lät betydligt bättre för en spottstyvel. Iofs så är väl en av de största grejerna med just MP hur banden interagerar med varandra, vilket jag tror är den främsta anledningen till att den används mycket inom mastering. Hmm.. nu går jag iväg på sidospår.

    Jag har hur som helst ett flertal andra burkar här som jag tycker har bra mycket trevligare "boxtone". Om du langar över någon mix så kan jag köra den genom något passande. Det tar ju inte många minuter..
    Ah, Ja varför skulle inte den genomgå generationsskiften...men då blir det lite grisen i säcken om man inte har stenkoll.
    Det man vill åt är ju att det är rätt rör med rätt spänning och dom bränner till lite lagom så transienter tjocknar en aning.
    Min ART PRO VLA var ju lite av en besvikelse för jag hoppades den använde röret mer än optokompressorn, men har sett att det finns ett färdigt kit till den som just lägger mer krut på rörkompressionen. Lite sugen på att hitta det.

    Ang låtar så har jag inte ens en fungerande lyssning just nu, men jag ska återkomma när det liknar mera status quo än kaos

  51. #51

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah, Ja varför skulle inte den genomgå generationsskiften...men då blir det lite grisen i säcken om man inte har stenkoll.
    Det man vill åt är ju att det är rätt rör med rätt spänning och dom bränner till lite lagom så transienter tjocknar en aning.
    Min ART PRO VLA var ju lite av en besvikelse för jag hoppades den använde röret mer än optokompressorn, men har sett att det finns ett färdigt kit till den som just lägger mer krut på rörkompressionen. Lite sugen på att hitta det.

    Ang låtar så har jag inte ens en fungerande lyssning just nu, men jag ska återkomma när det liknar mera status quo än kaos
    I VLAn röret sitter väl i ingångsteget? Döna på så ingångsteget så plockar väl röret lite toppar.

  52. #52
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I VLAn röret sitter väl i ingångsteget? Döna på så ingångsteget så plockar väl röret lite toppar.
    Jo, visst hörs det att röret är där, men man får nästan ha tag i nåt som kan förstärka signalen mer än vad en +4dB kan ge för att kräma ordentligt. Det hade hjälpt med ett bättre rör än stock också. Var så nära att köpa ett par NOS rör för ett tag sen, men blev aldrig.

  53. #53
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Eurorack skickar ut rejält med nivåer, 5U-modularer än mer!

  54. #54
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Märkligt, jag upplever att C är den som skiljer sig mest.

    EDIT
    Ööö, eller nej. Blandat ihop filerna.
    B är mest diskant och lite mindre med mellan. C gillar jag bäst.

    Blandade ihop filerna och lyssnade med mina tracking lurar... får skylla på det

    Det jag brukar uppleva med pluggar som försöker låta som riktiga burkar är att de äverdriver det som skiljer de åt. Därför är det förvånanade att Waves låter tunnare, det brukar vara mer att de försöker låta ännu mer vintage med mer lägre mellan och att man gasar på högt upp runt 10kHz jämfört med originalen.

    Tex vissa hårdvaru SSL bus kompressor kopior har mer botten än en "riktig" SSL har.
    Jag gillar också C mest.

  55. #55
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Edit: Och här biter jag mig i tungan, att sången redan varit genom tre pluggar innan ytterligare processing alltså, hehe
    De-essingen hörde man ju förstås men jag trodde det var på vägen in i till den digitala världen.
    Ja precis det blir inte så vetenskapligt detta eftersom jag bara visade de filer jag redan hade...

    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ?
    Okej, så ingen EQ på väg in? Det är mest det jag skulle vilja addera själv, jag har en Red7 med hyfsad kompressor men så skulle man vilja ha en EQ att lyfta lite glitter med ett par-tre dB direkt vid inspelningen då man alltid gör det vid mix, och även mer på vissa röster.
    Jo kanske, jag minns inte exakt. Isåfall en API 560.

    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Beem, denna vore ju inte så dum, för att slippa köra 500-racet
    https://www.thomann.de/se/api_audio_...nnel_strip.htm
    Gillar 500! Och gillar 560 mer än 550 av nån anledning.


    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det händer något med hela övertonsregistret när de går igenom pluggarna trots att processingen i sig är måttlig.
    JA, jag tycker också det är väldigt tydligt.

  56. #56
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    C gillar jag bäst.
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gillar också C mest.
    Jag är pepp på den som gått igenom båda analoga burkarna, men när allt kom omkring så landade vi i en version som bara gått genom Fairchild-kompressorn. Pultecen gav väl kanske ett lager för mycket färg.

  57. #57

    Veteran
    Beem en av filerna var fasvänd mot de andra. Var det månne C. När man lyssnade på två filer samtidigt fick det ljudbilden att luta lite så nåt stereojox måste också vara med eller?
    Eller så lutar bara en kanal lite åt nåt håll

  58. #58
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Beem en av filerna var fasvänd mot de andra. Var det månne C. När man lyssnade på två filer samtidigt fick det ljudbilden att luta lite så nåt stereojox måste också vara med eller?
    Eller så lutar bara en kanal lite åt nåt håll
    Det är ju naturligt mycket fasvridning i dylika burkar annars...

  59. #59
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur många 670 kan finnas i Sverige? Har stött på en i Göteborg
    ...då lär det troligen vara samma exemplar jag fick prova i en ganska klassisk göteborgsstudio.

  60. #60
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Beem en av filerna var fasvänd mot de andra. Var det månne C. När man lyssnade på två filer samtidigt fick det ljudbilden att luta lite så nåt stereojox måste också vara med eller?
    Ja precis, bör vara nån hårdvara som fasvänder? Hörde också stereo-grejen, men vet inte vad den beror på. Det är en stereokedja på mixanalog, även om detta egentligen var en monofil.

Liknande ämnen

  1. PPG och plugin alliance samarbetar
    Av vewie i forum Allmänt om musik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2023-12-16, 18:27
  2. Svar: 47
    Senaste inlägg: 2017-06-01, 16:13
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-01-12, 15:19
  4. Midi CC och VSt-plugin.
    Av newmember i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-08-28, 15:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •