Sidan 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SistaSista
Resultat 1 till 60 av 317

Ämne: MegaCommand till Machinedrum, Monomachine och A4

  1. #1
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran

    MegaCommand till Machinedrum, Monomachine och A4

    Eftersom tråden vi diskuterade detta i började halka off topic ganska rejält så startar jag den här tråden.
    Gruppköpet är avslutat, så det är väl en bygg/infotråd i allmänhet.

    Ni som bggt/köpt/customiserat era, lägg gärna upp bilder, ljudklipp eller annat relevant i tråden och håll den levande (som MCL gör med MD!).

    Vad är MegaCommand?

    Jo, det är en avancerad midi-controller till MachineDrum (edit: kommande FW även till MonoMachine och sedan tidigare även Analog Four), som ihop med det nyligen släppta prototyp-OS:et verkligen öppnar upp trummaskinen till ett riktigt monster som bl.a. kan fungera som en 16-rösters polyfonisk synt!
    Beskrivning ifrån MegaCommandLive-manualen säger så här:

    "At the heart of MCL lies the ability to retrieve individual Tracks from the MD and store them
    on the MegaCommand (MC) for later recall. Chain Mode, inspired by classic music trackers,
    allows multiple tracks to be linked together to form complex musical phrases.
    During a performance, tracks from different patterns can be chained and mixed together.

    MCL features a modern sequencer replacement for the Elektron Machinedrum. It consists
    of 20 local sequencer tracks with individual track lengths, parameter locks, micro-timing and
    conditional trigs. Sixteen of these tracks can be used to sequence the MD, the remaining
    four tracks are polyphonic and can be used to sequence external instruments such as the
    Elektron Analog 4.

    Other features of the MCL firmware include: MD Trigger Interface, Chromatic + Polyphonic
    Mode, Level Mixer, Audio Mute + Routing System, Sound Browser, Single Cycle Waveform
    Designer, Global LFO, FX Pages, Automated RAM recording, Turbo 8x MIDI and much more."



    Huvudtråden på Elektronauts finns här om man vill ha mer info.

    Projektet på Github finns här.

    Aktuell status

    Firmware 3.0 är släppt! Och med den även FW X.03 som de bestämt att döpa de nya custom-FWs till MachineDrum. Har själv installerat och de funkar superbt, har inte hunnit testa på min MnM ännu men det kommer.

    MCL ska som jag nämnt tidigare i och med 3.0 fungera även till MonoMachine men det kommer behövas ett större minneskort. Därför kommer från och med 25/11 alla jag bygger levereras med 16Gb minne).

    För närvarande kan man endast anmälda intresse av att få en färdigbyggd MegaCommandLive, antingen till någon annan i tråden eller direkt till mig. Har byggt många nu som fungerar fint, så jag ger i princip funktionsgaranti.

    Här kommer manualen till version 2.70, den är välskriven och genomtänkt och påminner om elektrons egna imo så man känner igen sig lite. Introdelen är bra läsning för den som funderar på ett bygge eller köp.

    MCL_Documentation_2_7_0.pdf

    .. och så här såg / ser den ut som färdig, åtminstone den vita i det "1st run" som gjordes (det finns även en svart):

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	dual_r1.jpg 
Visningar:	15 
Storlek:	445,1 KB 
Id:	98386

    Här är min egen customiserade silver-gråa som jag äntligen fått klar och lyckats hålla i utan att sälja vidare, den har väldigt hög kvalitet på lådan och är enligt mig riktigt snygg:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	mcl_silver.jpg 
Visningar:	23 
Storlek:	231,0 KB 
Id:	98698
    Senast redigerat av defalut den 2020-12-22 klockan 23:08.

  2. #2
    buoyfriend
    buoyfriend är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag är intresserad av 1x PCB.
    Kan tänka mig 2 st om det avgör/förenklar, finns säkert någon som kommer på att det vore kul med en MegaCommand och behöver PCB i framtiden.

    Supersjyst av dig att ta dig tid att kolla upp! ))
    Senast redigerat av buoyfriend den 2020-05-19 klockan 22:50.

  3. #3
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av buoyfriend Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är intresserad av 1x PCB.
    Kan tänka mig 2 st om det avgör/förenklar, finns säkert någon som kommer på att det vore kul med en MegaCommand och behöver PCB i framtiden.

    Supersjyst av dig att ta dig tid att kolla upp! ))
    Cool! Det är inga problem, vill ju ha en själv så.. Jag hoppas vi får ihop 10 st i alla fall!

  4. #4
    holy
    holy är inte uppkopplad

    Senior
    Jag är såklart på, om det inte var tydligt nog i första tråden där idén föddes!
    Jag kan också göra mitt bästa att bistå med assistans i research och lite admin kring detta om det behövs haha, är lite corona-strandad i Sverige, så har mer tid över än jag brukar!

    EDIT: Jag har ju två MD, så ska fundera på om en borde passa på med mer än en om vi ändå beställer...

  5. #5
    minka
    minka är inte uppkopplad

    Senior
    Som jag skrev tidigare så är jag på.

  6. #6
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    minka & holy; toppen! Då är vi fyra stycken än så länge, sedan räknar jag med att de kvarvarande från förra tråden hakar på också.

  7. #7
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Om jag kan köpa en färdigbyggd så är jag självklart på! Annars får jag tyvärr hoppa över. Backloggen växer ändå väl fort.

  8. #8
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om jag kan köpa en färdigbyggd så är jag självklart på! Annars får jag tyvärr hoppa över. Backloggen växer ändå väl fort.
    Lovar inget, eftersom jag har en liknande backlogg själv och en tidskrävande telning som springer runt benen och inte låter mig ha någon fritid eller eget liv. Visst är det underbart med barn men inte hela tiden!
    Men jag ska fundera på saken; eftersom jag som sagt ska bygga en åt mig själv så är det tänkbart att jag kan bygga fler när jag ändå håller på. Behöver titta på svårighetsgrad och lite annat innan jag bestämmer något!

  9. #9
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Lugna puckar, kanske finns någon annan som vill bygga en extra? Vet hur det är med att hinna med saker...

  10. #10
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Fiskar intressenter på Elektronauts också så det blir nog några utsocknes också som beställer.
    Edit: jepp, där signade jag upp den första från E-nauts också..
    Senast redigerat av defalut den 2020-05-20 klockan 11:20.

  11. #11
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Ännu en från elektronauts anslöt sig..

  12. #12
    Fippe
    Fippe är inte uppkopplad
    Fippes avatar
    Veteran
    Jag är eventuellt intresserad. Hur är det med case? 3D printa?

  13. #13
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Fippe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är eventuellt intresserad. Hur är det med case? 3D printa?
    Jag har kontakt med en kille som eventuellt kan lösa det åt oss, en av de från Elektronauts. Annars får var och en lösa det bäst de vill, om någon känner nån med 3d-skrivare inrikes så är ju det ännu bättre. Säg till isf!

  14. #14
    godscent
    godscent är inte uppkopplad
    godscents avatar
    Veteran
    Låter som en väldigt-bra-att-ha-grunka. Men diy är tyvärr inte min grej. Om det inte går att lösa med gaffa.

  15. #15
    readyletsgo
    readyletsgo är inte uppkopplad
    readyletsgos avatar
    Senior
    Som sagt i andra tråden - jag är intresserad om det blir beställning på pcb's.

  16. #16
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av godscent Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter som en väldigt-bra-att-ha-grunka. Men diy är tyvärr inte min grej. Om det inte går att lösa med gaffa.
    Tveksamt! Däremot så kanske det finns en chans att det tillverkas fler än den enstaka man gör åt sig själv. Isf gissar jag att det blir först till kvarn om det inte är förhandsbokat..

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av readyletsgo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som sagt i andra tråden - jag är intresserad om det blir beställning på pcb's.
    Det blir det - jag skriver upp dig!

  17. #17
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Fantastiskt! Jag vill ha en men saker tendera att kortsluta så fort jag tittar på dem... Vad kan priset landa på en sån här?

  18. #18
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 655321 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fantastiskt! Jag vill ha en men saker tendera att kortsluta så fort jag tittar på dem... Vad kan priset landa på en sån här?
    Tja, det är ingen som vet riktigt. Mycket beror ju på vad komponenterna landar på, sedan hur komplicerat bygget är. Sedan behöver man hitta någonstans att printa ut en låda till eländet också..
    Såg en siffra i e-nauts-tråden där det nämndes siffran $150 för komponenterna enbart men jag vet inte hur aktuell den är eller om jag minns fel. Men det verkar inte orimligt.
    Om jag skulle höfta så tror jag man kan få den byggd för någonstans mellan 2000-2500:- komplett. Men det kan bli mer, kan bli mindre också. Bara gissningar från min sida.

  19. #19
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tja, det är ingen som vet riktigt. Mycket beror ju på vad komponenterna landar på, sedan hur komplicerat bygget är. Sedan behöver man hitta någonstans att printa ut en låda till eländet också..
    Såg en siffra i e-nauts-tråden där det nämndes siffran $150 för komponenterna enbart men jag vet inte hur aktuell den är eller om jag minns fel. Men det verkar inte orimligt.
    Om jag skulle höfta så tror jag man kan få den byggd för någonstans mellan 2000-2500:- komplett. Men det kan bli mer, kan bli mindre också. Bara gissningar från min sida.
    Tack! Sugen men avvaktande.

  20. #20
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 655321 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack! Sugen men avvaktande.
    Ja, det är ingen idé att försöka boka upp något nu ens. Det finns ingen ännu som tagit på sig rollen att bygga mer än åt sig själv och ingen vet exakt vad kalaset kommer kosta, så det är nog inte läge förrän senare i sommar gissar jag. Men håll koll på tråden så dyker det säkert upp info förr eller senare.

  21. #21
    buoyfriend
    buoyfriend är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Dubbelbekräftar mitt intresse på 1 st PCB.

  22. #22
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av buoyfriend Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dubbelbekräftar mitt intresse på 1 st PCB.
    Toppen, lagt till i listan!

  23. #23
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    En till från elektronauts, så två kvar till tio personer. Jag funderar på hur många vi ska ta med i ordern men det är väl lika bra att öka på listan så mycket det går så alla som vill ha får möjlighet att beställa.

  24. #24
    sunflower
    sunflower är inte uppkopplad
    sunflowers avatar
    Veteran
    Jag är också intresserad av en PCB (och potentiellt case om det kommer möjlighet till det). Varit sugen på att bygga en förut då den verkar ge nytt liv till MD

  25. #25
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sunflower Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är också intresserad av en PCB (och potentiellt case om det kommer möjlighet till det). Varit sugen på att bygga en förut då den verkar ge nytt liv till MD
    Case får bli en senare fråga när vi kommit längre, men jag sätter upp dig på listan.
    Machinedrum är ett grymt instrument, kul att det går att göra den ännu bättre. Och att kunna nyttja prototyp-operativet!

  26. #26
    minka
    minka är inte uppkopplad

    Senior
    Nu när du fått ihop så många så ställer jag mig i avbytarbåset o avvaktar lite,
    är ingen byggare o vill se först hur det här utvecklar sig, samt lite var det hamnar prismässigt
    (men kommer nog hoppa på sen)

  27. #27
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Inga problem! Sätter dig på bänken så länge.
    Det är ganska sannolikt att jag bestämmer mig för att erbjuda färdigbyggda burkar, dock är det osäkert om jag kommer kunna erbjuda case också men det får vi se. Just nu håller jag på att försöka skaka fram en mouser cart iaf och då blir det lättare att bedöma kostnad.

  28. #28
    minka
    minka är inte uppkopplad

    Senior
    Toppen

  29. #29
    aabbcc
    aabbcc är inte uppkopplad
    aabbccs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inga problem! Sätter dig på bänken så länge.
    Det är ganska sannolikt att jag bestämmer mig för att erbjuda färdigbyggda burkar, dock är det osäkert om jag kommer kunna erbjuda case också men det får vi se. Just nu håller jag på att försöka skaka fram en mouser cart iaf och då blir det lättare att bedöma kostnad.
    EDIT: Jag kan uppenbarligen inte navigera på github, tror jag kikade på en changelog lol...
    Senast redigerat av aabbcc den 2020-05-21 klockan 19:07.

  30. #30
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Om någon har tillgång till en 3d-skrivare och lust att tjäna lite extra på att printa lådor till gruppens maskiner så hör av sig för tusan! All hjälp uppskattas, och även om jag (och förhoppningsvis fler?) kanske kan ta på sig att bygga så finns det begränsningar i vad man kan göra. Har ingen 3d-skrivare ännu men längre fram kanske. Tills dess behövs hjälp!

    Sedan pysslar jag med en mouser cart också, och den behöver kanske en s.k. "sanity check" så jag inte gjort helt uppåt väggarna. Har baserat den på BOM samt orderhistorik jag fick av en elektronauts-medlem så den ska nog vara ok, men ändå.. de headers som behövs är dåligt specade, och det behövs en oled-skärm t.ex.
    Återkommer!

  31. #31
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    "Att göra en enda kostar ca 900:- + moms, 2 st ca 935:- + moms, Vid 10 st så kostar de runt 140-150:- st ink. " Sa du Ungefär.

    Jag vill ha minst en men funderar på om jag inte ska bygga fyra på en gång eller nått

    Det är alltså det här man bygger... Inget ytmonterat ? https://github.com/jmamma/MegaComman...s/IMG_0834.jpg

  32. #32
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Att göra en enda kostar ca 900:- + moms, 2 st ca 935:- + moms, Vid 10 st så kostar de runt 140-150:- st ink. " Sa du Ungefär.

    Jag vill ha minst en men funderar på om jag inte ska bygga fyra på en gång eller nått

    Det är alltså det här man bygger... Inget ytmonterat ? https://github.com/jmamma/MegaComman...s/IMG_0834.jpg
    Det var när jag tittade på svenska leverantören. Nu är det mer troligt att jag väljer antingen USA eller Kina och då kommer det bli mycket billigare. Så de siffrorna gäller inte längre! Och vi kommer dessutom att landa på minst 20 st beställda.

    Funderar på att bygga flera på en gång, men det är klart.. jag slipper gärna om jag kan. Det finns ju ett antal personer som vill ha färdigbyggda, både in och utrikes, så.. Eventuellt kanske vi kan dela på byggnationerna om det är många, om ingen av oss vill ta ansvar för alla byggen som inte folk kan hantera själva?

    Nej, det ser ut som att det genomgående är TH så det är inget komplicerat bygge så sett. Det svåra för en n00b är att veta var man ska få tag i komponenter och lära sig grunderna om man aldrig gjort det förut, men TH är ju inge svårt om man hållit i en lödkolv förut och kan följa instruktioner.

  33. #33
    holy
    holy är inte uppkopplad

    Senior
    Jag ska ha en till, så sätt upp mig på 2 stycken!

  34. #34
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av holy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag ska ha en till, så sätt upp mig på 2 stycken!
    Done!

  35. #35
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var när jag tittade på svenska leverantören. Nu är det mer troligt att jag väljer antingen USA eller Kina och då kommer det bli mycket billigare. Så de siffrorna gäller inte längre! Och vi kommer dessutom att landa på minst 20 st beställda.

    Funderar på att bygga flera på en gång, men det är klart.. jag slipper gärna om jag kan. Det finns ju ett antal personer som vill ha färdigbyggda, både in och utrikes, så.. Eventuellt kanske vi kan dela på byggnationerna om det är många, om ingen av oss vill ta ansvar för alla byggen som inte folk kan hantera själva?

    Nej, det ser ut som att det genomgående är TH så det är inget komplicerat bygge så sett. Det svåra för en n00b är att veta var man ska få tag i komponenter och lära sig grunderna om man aldrig gjort det förut, men TH är ju inge svårt om man hållit i en lödkolv förut och kan följa instruktioner.
    Tack för infon

    Jag funderar på om jag ska ta ett gäng... men efter att vart utmattad så kommer jag inte ta upp beställningar i förväg, jag säger i stället att jag vill bygga några och det kommer ske i lugn och ro och nog inte bli gjort med en gång. Som jag erbjuder när dom fysiskt finns och existerar och i värsta fall så blir det ett gäng PCB över om någon vill ha betydligt billigare

    Bygg ni som vill och det går nog snabbare, och blir marknaden här mättad så kan jag nog alltid bli av med dom på andra ställen.

    Tycker det där bygget ser lagom lätt ut... lite enkla saker som ska på plats och inte så mycket heller så det är lätt att se om man gjort något fel. Kan behöva ett litet hobbyprojekt och det är ju kul om man kan glädja andra på samma gång

  36. #36
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för infon

    Jag funderar på om jag ska ta ett gäng... men efter att vart utmattad så kommer jag inte ta upp beställningar i förväg, jag säger i stället att jag vill bygga några och det kommer ske i lugn och ro och nog inte bli gjort med en gång. Som jag erbjuder när dom fysiskt finns och existerar och i värsta fall så blir det ett gäng PCB över om någon vill ha betydligt billigare

    Bygg ni som vill och det går nog snabbare, och blir marknaden här mättad så kan jag nog alltid bli av med dom på andra ställen.

    Tycker det där bygget ser lagom lätt ut... lite enkla saker som ska på plats och inte så mycket heller så det är lätt att se om man gjort något fel. Kan behöva ett litet hobbyprojekt och det är ju kul om man kan glädja andra på samma gång
    Låter förnuftigt, har själv smackat in i väggen inte bara en utan två gånger och har fått byta karriär för att inte klappa ihop totalt.
    Man ska inte ta på sig mer än man känner att man orkar, framför allt inte om man lider av stressproblematik.
    Försöker låta bli det också, därför vill inte jag heller lova bort mig för mycket.

    Fundera ett tag till och beställ så många du vill ha så väljer du själv längre fram vad du vill göra med de!

    Nä, bygget är nu när jag tittat närmare på det bra mycket enklare än mycket annat jag byggt så jag tror att själva lödningen går väldigt snabbt. Om man förbereder allt som behövs i små högar och för-placerar allt på kortet, tejpar så de sitter kvar, så går det nog snabbt att även löda ihop flertalet.

    Helt apropå så är vi uppe i 17 st kort nu, fått in några fler externa. Kommer köpa fler än en jag också men jag vet inte hur många ännu så vi har garanterat spräckt 20 iaf, nu siktar vi på att nå fler. Vet inte när vi ska stoppa men det är ganska snart nu, någon vecka till kanske jag ger det.

  37. #37
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Det är dags att sätta ett slutdatum för att placera sig på listan.
    Jag tar emot nya tillägg fram till och med nu på söndag den 31:e maj och lägger ordern någon dag efteråt.

    För att säkerställa att det inte deltar folk som drar sig ur vid en oläglig tidpunkt så kommer jag ta in en handpenning av varje person på listan; det är en symbolisk summa på halva totalkostnaden för de PCB´s man har beställt, så det borde inte förstöra någons kassa. Det blir via Swish samt Paypal för de utsocknes.

    Summan borde inte vara något problem för varje respektive person, däremot hjälper det mig så jag hoppas det är ok.


    En aptitretare - dessutom så läste jag att det nya OS man kan nyttja bättre med MegaCommandLive även innehåller en ny snare-"machine". Mer info:

    "A hidden machine, TRX-S2, is now available. The machine can be accessed in the TRX category, below TRX-B2."

    ... och den har följande parametrix...

    "Parameters are PTCH, DEC, NOIS, NDEC, POWR, TUNE, NTUN & NTYP"

    Spännande!

  38. #38
    readyletsgo
    readyletsgo är inte uppkopplad
    readyletsgos avatar
    Senior
    Gött!

    Finns det något pris per pcb?

  39. #39
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av readyletsgo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gött!

    Finns det något pris per pcb?
    Det är inte helt spikat ännu, men t.ex. om vi tar 25 st från pcbway (usa) så blir det omkring $4 styck exklusive tull och avgifter.

  40. #40
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Så, uppe i 21 st nu - det tar sig! Eller, iaf 23-24 st eftersom jag antagligen ska ha 3 själv.

  41. #41
    readyletsgo
    readyletsgo är inte uppkopplad
    readyletsgos avatar
    Senior
    Jag vill också ha 3 st. Tänker en åt mig själv och säljer de andra, dvs om allt går vägen.

    Har vi någon BOM? Jag hittar denna, men osäker på om det är den som gäller!?

  42. #42
    Barbaron
    Barbaron är inte uppkopplad
    Barbarons avatar
    Senior
    Jag ska ha ett

  43. #43
    godscent
    godscent är inte uppkopplad
    godscents avatar
    Veteran
    Jag sitter gärna på bänken.

  44. #44
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av readyletsgo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill också ha 3 st. Tänker en åt mig själv och säljer de andra, dvs om allt går vägen.

    Har vi någon BOM? Jag hittar denna, men osäker på om det är den som gäller!?
    Lägger till rätt antal på dig.

    1_0_2a11 är den senaste officiella BOM vad jag vet. Den är dock inte helt hundra, det finns minst ett fel i den vad jag vet där man rört ihop resistor och capacitor.. Sedan finns det den som jag håller på med också som är förfinad utifrån en jag fått av en på elektronauts och kontrollerad mot den officiella BOM-en. När jag känner att jag är nöjd med den kan jag möjligtvis lägga upp den här för "peer review" eller för att använda som man vill..
    Bra om man får flera duktiga ögon på innehållet, och det vet jag att vi har tillgång till här ju.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Barbaron Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag ska ha ett
    Lägger till dig!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av godscent Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag sitter gärna på bänken.
    Javisst, säg till om du vill upp på listan. Det är ju ett antal dagar kvar så..

  45. #45
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Med min uppdatering och de senaste tilläggen är vi uppe i hela 28 st, jag vågar lova att vi kommer upp i 30 innan stopptid iaf. Riktigt kul att så många är intresserade, även om jag kommer spy på att administrera och posta allt senare..

  46. #46
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Sign me up! Jag kommer behöva hjälp med lödning och det elektroniska, men funderar på att bygga caset själv =)

  47. #47
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 655321 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sign me up! Jag kommer behöva hjälp med lödning och det elektroniska, men funderar på att bygga caset själv =)
    Kul! Du råkar inte ha en 3d-skrivare månne?

    Jag kan antagligen ta på mig att bygga åt dig, har till 90% bestämt mig för att erbjuda bygghjälp till de som behöver det.

    Upprop!

    Vilka är det som behöver hjälp, dvs vilka vill anlita någon att bygga istället för att göra det själv?

    Och vilka kan tänka sig att bygga på beställning? Jag vet att modellear skrev något om det men h*n påpekade också att h*n inte ville ta förbokningar, utan snarare bygga färdigt och sedan lägga ut på marknaden när de är klara.

    Jag kan som sagt ganska säkert ta och bygga på beställning. Men det kommer kosta en slant givetvis, riktigt hur mycket vet jag inte. Måste bli klar med kostnadskalkylen innan jag kan ge ett pris.

    Det roligaste hade ju varit om jag kunde erbjuda case också men jag kanske kan lösa det via lite omvägar..

  48. #48
    godscent
    godscent är inte uppkopplad
    godscents avatar
    Veteran
    Jag behöver hjälp om sådan erbjuds! Vet man var kostnaden hamnar på ett ungefär?

  49. #49
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av godscent Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag behöver hjälp om sådan erbjuds! Vet man var kostnaden hamnar på ett ungefär?
    Nej, som jag skrev ovan så är det långt ifrån klart hur mycket materialet kommer kosta och sedan behöver jag ta ställning till hur mycket arbete som bygget innebär och vad jag tycker är rimligt att ta betalt. Men jag sätter upp dig på en lista över de som är intresserade av att få en färdigbyggd och så kommer det mer information när den finns.

  50. #50
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul! Du råkar inte ha en 3d-skrivare månne?

    Jag kan antagligen ta på mig att bygga åt dig, har till 90% bestämt mig för att erbjuda bygghjälp till de som behöver det.
    Coolt, tack! Jag behöver definitivt hjälp med att bygga elektroniken, men funderar i min naivitet på att bygga ett eget case av trä och metall. Har tyvärr ingen 3d-skrivare men kan eventuellt få tillgång till en. Ska kolla!

  51. #51
    readyletsgo
    readyletsgo är inte uppkopplad
    readyletsgos avatar
    Senior
    Ingen som har testat tjänster som typ loom.nu? Annars kan man ju kila ned till närmsta elektronikbutik och köpa låda där.

  52. #52
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av readyletsgo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen som har testat tjänster som typ loom.nu? Annars kan man ju kila ned till närmsta elektronikbutik och köpa låda där.
    Hmm, hade jag satt i system att bygga kompletta megacommands till flera istället bara ett litet fåtal så hade det kanske varit lönt att införskaffa en 3d-skrivare och så har man allt inhouse. Med tillräckligt många orders så betalar den sig själv!
    Men nu är det lite overkill, enklare att fixa lådor var och en för sig eller försöka leta fram någon som kan ta på sig att skriva ut åt oss.

    Loom kanske är ett alternativ men det beror på kostnaden, ingen aning vad det kan gå på. Men någon kan väl ladda upp filen för lådan till de och fråga om offert på 30 st?

  53. #53
    readyletsgo
    readyletsgo är inte uppkopplad
    readyletsgos avatar
    Senior
    Väntar på svar från loom. Hoppas jag fick med rätt cad-filer!

  54. #54
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Åhoj!

    Modellear kastade in den sista ordern så nu är vi uppe i hela 35 stycken!

    OBS - NOTERA DETTA! Jag ger fram till imorgon måndag 1:e juni klockan 12.00 (lunch alltså) för eventuella eftersläntrare att skriva upp siv, och för er andra att komplettera. Därefter är det S T O P P!

    Därefter handlar det om att komma till skott med nästa steg, dvs. förbereda ordern och samla ihop handpenning från alla inblandade.

    Gott jobbat, riktigt kul att så många hakade på!

    Ha en fortsatt trevlig kväll!

    /D

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av readyletsgo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Väntar på svar från loom. Hoppas jag fick med rätt cad-filer!
    Hört något ännu?

  55. #55
    buoyfriend
    buoyfriend är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Återigen, stort tack för din insats defalut! :’)

  56. #56
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Vad är det för 3d-printer som behövs? Alltså vilken är den billigaste modell man kommer undan med? Funderar ändå på att köpa en.

  57. #57
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Finns också detta: https://www.makerspace.se/

  58. #58
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av buoyfriend Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Återigen, stort tack för din insats defalut! :’)
    Så lite så.

  59. #59
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 655321 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är det för 3d-printer som behövs? Alltså vilken är den billigaste modell man kommer undan med? Funderar ändå på att köpa en.
    Jag "tror" man kommer undan med något väldigt billigt, det enda viktiga är att den skall klara av dimensionerna på lådan. Annars kan jag för lite om det. Var i tankarna att köpa en för att kunna erbjuda mina tjänster, för då skulle tillverkningen kunna betala en liten del av printern iaf, men jag vill inte ta på mig för mycket.
    Jag tror det är bättre om du frågar t.ex. på elektronauts i den officiella tråden där, där borde det finnas fler som kan ge input.

    Jättebra om du går den vägen iaf, det finns säkert en hel del här som vill anlita dig om priset är humant.

    Makerspace.se är också en bra idé annars, tack fr det!

  60. #60
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    OBS, viktigt!

    Vi har kommit upp i 35 PCB-er nu och jag håller på att kolla på priser. De mest intressanta är pcbway och jlpcb i usa resp. kina.

    JLPCB i kina är VÄLDIGT mycket billigare jämfört med PCBway. Kruxet är att de båda endast tillverkar i intervaller så vi behöver komma upp i 40 för att beställa från PCBway, och 50 för att beställa från JLPCB! Eller, gå ner till 30 på bägge.

    JLPCB är hälften så dyrt jämfört med PCBWay så jag rekommenderar verkligen att vi försöker att komma upp i 50 stycken. Det finns också ett knep för att komma undan tullkostnader där om jag inte minns fel..

    Det rör sig alltså om priser på under 20 spänn per PCB om vi tar JLPCB och kommer upp i 50 st. Eftersom jag vill att vi väljer denna leverantör så lägger jag själv på 5 st till på min egen order så nu är vi uppe i 40! Kom igen, tipsa era MD-kompisar om tråden och se till att vi npr den magiska siffran gott folk!

Liknande ämnen

  1. PCB till fjäderreverb?
    Av zthee i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-01-19, 08:38
  2. Schematics till Amix mixers, el bara deras 25pin-PCB koppling?
    Av MrLonghair i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-07-22, 18:21
  3. Fler gruppköp?
    Av axtelius i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 59
    Senaste inlägg: 2012-03-06, 23:26
  4. Reparera pcb-pcb flatkabel 9pins? (bild)
    Av MrLonghair i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-13, 08:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •