Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Premiumklav som funkar med Reason?

  1. #1
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran

    Premiumklav som funkar med Reason?

    Har en Panorama P6 sedan länge men börjar bli less på klankiga tangenter. Såg att det finns en ny T4/6 men ser ut att vara ungefär samma tangenter (plastpiano).
    Arturias får bra kritik men verkar inte funka. Novation har också en men samma problem.

    Vad använder ni? Tips mottages gärna!

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Du vill inte ha synttangenter? Rekommenderar annars den XP80 som var till salu här häromdagen. Men du vill ha reglage? Kanske köra den du har för reglagen och ett bättre klaviatur tillkopplat.

  3. #3
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Jag börjar mer och mer luta åt att skaffa en riktigt bra klaviatur och skita i reglar etc.
    Vad jag minns som min absoluta favorit är V-Synth. Magisk klaviatur men det var många år sedan så jag kan ha fel/ändrat uppfattning. Även värd att nämna är Yamaha KX76.

    Livet är för kort för att sitta med usel klaviatur!

  4. #4
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Panorama P6's tangenter var märkliga tycker jag.. Både klonkiga och typ jobbiga att hålla ner.

  5. #5
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Precis! Har haft den i säkert 4-5 år nu och vill inte lida mer!

  6. #6
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Köpte en NI Komplete Kontrol A61 för några månader sedan - sjukt nöjd med klaviaturen. Sprang runt länge och väl och testade känslan på olika. Semivägda kallas det för och jag tycker den ger skäl för det. Vissa sätter på den lappen utan anledning, utan är bara svampiga. Det finns lite tyngd i tangenterna - utan att vara riktiga piano-hammar-tangenter. Men jag kan spela pianoljud med viss känsla, som är svårt att göra på rena lättviktsklaviatur (som har sin plats de också). Lite konkljud kanske men det finns många som är värre.
    Panorama valde jag bort tidigt i in urvalsprocess... Rattarna är riktigt trevliga men jag använder dom sällan i min workflow. Knapparna för meny och play etc låter en hel del dock, så inget för sovrumsstudion.

  7. #7
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    SteelberryWorker: kör du den med Reason? Har kikat på den men inte fattat vad som funkar med Reason. Transportknapparna + en riktigt jädra bra klaviatur så är jag nöjd!

  8. #8
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Beställt en Keylab mk2 61. Sägs inte funka så bra med Reason men har samma klaviatur som MatrixBrute.
    Spännande!

  9. #9
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Jag har hört att det semivägda klavet som sitter i bl.a. AKAI MPK2 serien och även det som sitter i Alesis VI serien ska vara rätt trevliga. De har channel aftertouch också, om det är av vikt.

    Sen har jag också hört att Panorama T# klavet ska vara bättre än P# klavet.

    Tyvärr inte kunnat testa själv då få affärer verkar ha dem inne (är också på jakt efter nytt klav).

  10. #10
    nordbeck
    nordbeck är inte uppkopplad
    nordbecks avatar
    Veteran
    Lite nyfiken... vad är det som inte fungerar ihop med reason? Låter ju kocko att en klaviatur inte fungerar med en stor daw 2020...

  11. #11
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Djupintegration. Klaviatur funkar, transportknappar (via Mackieläge) men alla knappar funkar inte eller styr fel saker.

    Att skruva i en plugg/RE går inte heller (Nektars klaviaturer kan du ändra t.ex. ADSR i Thor eller filtersvepa.

  12. #12
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Mårre Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att skruva i en plugg/RE går inte heller (Nektars klaviaturer kan du ändra t.ex. ADSR i Thor eller filtersvepa.
    Pluggar har jag ingen koll på men för REs kan man skriva sina egna remotes.
    https://www.reasonstudios.com/blog/control-remote

  13. #13
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Det är ju bra men nåt som är ännu bättre är att det funkar direkt.
    Speciellt att kunna använda mixerreglar till mixern.

    ...men ska pilla i editorn och försöka lösa det själv.

  14. #14
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Man kan väl köra med valfri klaviatur och en fristående kontroller eller är det öppet för krångel ?

    Förövrigt har ni kollat in den här nya Roland A-88MKII ! ? (Den har den där nya midistandarden 2.0 )

  15. #15
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Det kan funka. Jag har sneglat på Panorama P1 då Nektar är överjävliga med sin lösning.

  16. #16
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Tycker det är trist att det finns så få, i stort sett inga, enkla midi klav (endast halvvägda tangenter, pitchwheel och modwheel) som har aftertouch.

Liknande ämnen

  1. Funkar det med en gammal ipad som synth?
    Av Gaston i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2015-08-28, 11:20
  2. Tips på ljudkort som garanterat funkar med Mac
    Av kockpit i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2015-04-12, 12:51
  3. Record med Live som extern effekt? Funkar det?
    Av Ashaz i forum Reason Studios
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-09-14, 15:47
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-24, 09:32
  5. Funkar Reason med PTLE 6.9 via rewire?
    Av sugar hiccup i forum Pro Tools
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-05-17, 00:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •