Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 200

Ämne: Behringer MonoPoly

  1. #61
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Jag tror ett mer långdraget problem, om jag köper den här, är att jag hela tiden kommer att känna att den "inte är äkta" ... hur lik den än blir i ljudet.

  2. #62
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Myz!

  3. #63
    realpolitik
    realpolitik är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ugg. Det blir nog den. Verkligen velat ha en gammal korgburk länge, men dom är dyra och är rädd för att köpa nåt extremt gammalt och värdefullt pga en historia av att saker går sönder i min ägo. Men känns lite tråkigt att det är den ulikopian jag landar i med tanke på att jag varit uteslutande en korgman i tio år. Hade varit trevligt om det blivit något mer Oberheimigt eller Sequentialskt eller så men nu är det som det är.

  4. #64
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av realpolitik Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ugg. Det blir nog den. Verkligen velat ha en gammal korgburk länge, men dom är dyra och är rädd för att köpa nåt extremt gammalt och värdefullt pga en historia av att saker går sönder i min ägo. Men känns lite tråkigt att det är den ulikopian jag landar i med tanke på att jag varit uteslutande en korgman i tio år. Hade varit trevligt om det blivit något mer Oberheimigt eller Sequentialskt eller så men nu är det som det är.
    Eller att Korg själva gjorde den som med MS20.

  5. #65
    GMKA
    GMKA är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller att Korg själva gjorde den som med MS20.
    Skulle inte bli förvånad om det dyker upp en Korg-variant. Dom har ju snackat om det och ställt frågor på sin Facebook tidigare.

  6. #66
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av GMKA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle inte bli förvånad om det dyker upp en Korg-variant. Dom har ju snackat om det och ställt frågor på sin Facebook tidigare.
    De kan väl ta Rawsberry Pin från Wavestate, byta lite rattar, lackera om och slänga i Legacy Collection?

  7. #67
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av GMKA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle inte bli förvånad om det dyker upp en Korg-variant. Dom har ju snackat om det och ställt frågor på sin Facebook tidigare.
    Det är kanske inte så troligt när Behringer har gjort en istället? Svårt att komma med sin dyrare variant efter hans outletpriser.

  8. #68
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är kanske inte så troligt när Behringer har gjort en istället? Svårt att komma med sin dyrare variant efter hans outletpriser.
    Om de gör en mer lik miniatyr än denna så kanske det lockar?
    I stil med sin Odyssey. Rejält byggd och så...

  9. #69
    sickanovic
    sickanovic är inte uppkopplad
    sickanovics avatar
    Veteran
    Vips så var det 2 stycken MonoPolys till försäljning på Vend...

  10. #70
    skrotis
    skrotis är inte uppkopplad
    skrotiss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av sickanovic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vips så var det 2 stycken MonoPolys till försäljning på Vend...
    Ja och inte var det särskilt oväntat heller. Kan absolut förstå att någon vill tjäna en slant på sin MonoPoly och kanske köpa en Berra-version istället. Samtidigt är det ju ett ypperligt tillfälle för den som vill få tag på originalet.

  11. #71
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av skrotis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja och inte var det särskilt oväntat heller. Kan absolut förstå att någon vill tjäna en slant på sin MonoPoly och kanske köpa en Berra-version istället. Samtidigt är det ju ett ypperligt tillfälle för den som vill få tag på originalet.
    Japp, jag har mejlat på en ...

  12. #72
    skrotis
    skrotis är inte uppkopplad
    skrotiss avatar
    Senior
    Hoppas du får napp Amonhoteph. Älskar min MP.

  13. #73
    GMKA
    GMKA är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är kanske inte så troligt när Behringer har gjort en istället? Svårt att komma med sin dyrare variant efter hans outletpriser.
    Min gissning är att Korg haft en på gång länge och är committade. Behringer hann först bara. Sen att det inte är bra för Korg att Behringer hann först är en annan historia. Om Korg nu har en på gång så har dom ju två val, antingen att köra eller att lägga ner projektet. Om dom är långt gångna med R&D osv. tror jag inte att dom lägger sig platt utan att dom satsar på att ändå släppa sin variant.

    Bara spekulation såklart.

    Oavsett så ser jag fram emot att testa Bono/Polyn. Det tog väl inte så jäkla lång tid från det att dom visade Poly-D i nov-19 tills dess att den kom i butik? 5-6 månader? Hoppas det är en fingervisning så det inte dröjer år.
    Senast redigerat av GMKA den 2020-05-15 klockan 21:28.

  14. #74
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av GMKA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min gissning är att Korg haft en på gång länge och är committade. Behringer hann först bara. Sen att det inte är bra för Korg att Behringer hann först är en annan historia. Om Korg nu har en på gång så har dom ju två val, antingen att köra eller att lägga ner projektet. Om dom är långt gångna med R&D osv. tror jag inte att dom lägger sig platt utan att dom satsar på att ändå släppa sin variant.

    Bara spekulation såklart.

    Oavsett så ser jag fram emot att testa Bono/Polyn. Det tog väl inte så jäkla lång tid från det att dom visade Poly-D i nov-19 tills dess att den kom i butik? 5-6 månader? Hoppas det är fingervisning så det inte dröjer år.
    Nu är den ju inte släppt än. Uli brukar ta en väldigt låååång tid på sig att få ut grejer. När övriga (Korg) annonserar så brukar det gå att köpa veckan efter.

  15. #75
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av GMKA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...

    Oavsett så ser jag fram emot att testa Bono/Polyn. Det tog väl inte så jäkla lång tid från det att dom visade Poly-D i nov-19 tills dess att den kom i butik? 5-6 månader? Hoppas det är fingervisning så det inte dröjer år.
    Om U2 har en ny skiva på gång är den ju ett givet val. Tycker Moroder kan producera så det blir några fina arpeggion och syntsolon för sångaren. The Edge kan ta semester.

  16. #76
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Behringer har sagt "i slutet av året".

  17. #77
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av realpolitik Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ugg. Det blir nog den. Verkligen velat ha en gammal korgburk länge, men dom är dyra och är rädd för att köpa nåt extremt gammalt och värdefullt pga en historia av att saker går sönder i min ägo. Men känns lite tråkigt att det är den ulikopian jag landar i med tanke på att jag varit uteslutande en korgman i tio år. Hade varit trevligt om det blivit något mer Oberheimigt eller Sequentialskt eller så men nu är det som det är.
    Du menar som t.ex. en UB-XA....

  18. #78
    realpolitik
    realpolitik är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Typ. När den nu kommer. Får väl se vad som händer först. Eller helst skulle det va nåt riktigt krämigt SEM-inspirerat. Föreställer mig en uliSEM med semimodularitet som behringer crave eller nå sånt. Men aa. MonopUli eller ubxa. Dom får tävla i pris och releasedatum

  19. #79
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Patchminne? Superlim, sen köp en till.

  20. #80
    GMKA
    GMKA är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av realpolitik Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    MonopUli
    Ha, gillar faktiskt MonoPuli bättre än BonoPoly! 😁

  21. #81
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    BehriPuli

  22. #82
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    BonoUli?

    De kan väl slå sig ihop?
    Två stenrika personer som har lösa skruvar och halkar runt på världens offentliga arena.

  23. #83
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator

  24. #84
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker det låter rätt bra (jag har ägt 3 M/P's genom åren).

  25. #85
    saanto
    saanto är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Är nu i produktion enl FB

  26. #86
    axelwaad
    axelwaad är inte uppkopplad

    Veteran
    Låter ju fett bra

  27. #87
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Mono/poly var min första kärlek!

    KORG!

  28. #88
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av saanto Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är nu i produktion enl FB

    Spännande!

    Jag hoppas vi snart får samma besked med UB-Xa..

  29. #89
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av axelwaad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter ju fett bra
    Ja, fast inte Korg MonoPoly.

  30. #90
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, fast inte Korg MonoPoly.
    Jag lyssnade igår. Saknar verkligen min Mono/Poly som jag sålde när jag var som mest inne på eurorack. Nej, jag fick inte alls MP4-känsla av ljuden i Behringers kopia.

  31. #91
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Jag tvekar också - jag betvivlar de lyckats fånga den där nästan akustiska känslan i oscillatorerna som syntarna hade vid den tiden.

  32. #92
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Nu börjar den snart skickas tydligen. Även om den inte låter exakt som en MP så tycker jag allt den låter rätt bra.

  33. #93
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Man blir ju lite förtvivlad över att Korg inte hoppat på tåget ordentligt och gjort kopior av sina egna legendarer. Nu ligger B här och suger i sig allt och sprutar ut det på marknaden och även om de låter ok så skulle det för mig alltid kännas som om man satt med en oäkting till synt. Men att köpa en originalmonoply idag är ju inte heller att tala om. Mellan Skylla och Karybdis således.

  34. #94
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man blir ju lite förtvivlad över att Korg inte hoppat på tåget ordentligt och gjort kopior av sina egna legendarer. Nu ligger B här och suger i sig allt och sprutar ut det på marknaden och även om de låter ok så skulle det för mig alltid kännas som om man satt med en oäkting till synt. Men att köpa en originalmonoply idag är ju inte heller att tala om. Mellan Skylla och Karybdis således.
    Odyssey, 2600, ms20 - vad är det att vara förtvivlad över?

    Korg gör väl alldeles lagom många remakes, de satsar ju mer på nya produkter vilket känns viktigare. Eller vill alla faktiskt bara ha gamla instrument?

  35. #95
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller vill alla faktiskt bara ha gamla instrument?
    Nej! Korg har helt rätt balans mellan gammalt och nytt.

  36. #96
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Odyssey, 2600, ms20 - vad är det att vara förtvivlad över?

    Korg gör väl alldeles lagom många remakes, de satsar ju mer på nya produkter vilket känns viktigare. Eller vill alla faktiskt bara ha gamla instrument?
    Fast Oddyn och 2600 är inte Korg-syntar Så långt har Korg bara gjort en remake på en av sina gamla syntar, MS20:an. Just MonoPolyn har ju folk efterfrågat i evigheter, där borde de hakat på tycker jag. Sedan vad gäller remaken på 2600 (mini) om den eventuellt kommer. Det är ju alldeles för sent jämfört med B.

    Vilken balans de sedan väljer mellan nytt och gammalt, spelar mig ingen roll. De har det senaste decenniet gjort mycket kul nytt i det analoga spåret. Man skulle till och med kunna säga att de var med och skapade den nyanaloga boomen.

  37. #97
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Undrar hur det skulle bli med försäljningen av Korgs nya analoger om de även hade remakes av flera gamla, som t ex Polysix och MonoPoly? Hade folk hellre köpt Polysix istf Prologue, även fast Prologue kan mer? Det kanske inte utvecklingsavdelningen hade gillat?

    Som nu när Dave släpper Prophet-5, då verkar väldigt många springa dit.

    Men för min del så hade jag gärna sett remakes av MonoPoly och Maxi-Korg 800DV från Korg.

  38. #98
    pepelogu
    pepelogu är inte uppkopplad
    pepelogus avatar
    Veteran
    Jag är glad att inte Korg gör MonoPolyn istället för Berra. Då hade den varit mini med minitangenter. Berras är klockren.

  39. #99
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av pepelogu Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är glad att inte Korg gör MonoPolyn istället för Berra. Då hade den varit mini med minitangenter. Berras är klockren.

    Nja, de har ju gjort både MS20, 2600 och Oddy i fullskala. Plus att de har en logga som går att visa upp offentligt

    Men Ja, Korg är fortfarande fast i att smurfstorlek är något bra. Så risken finns ju.

  40. #100
    pepelogu
    pepelogu är inte uppkopplad
    pepelogus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja, de har ju gjort både MS20, 2600 och Oddy i fullskala. Plus att de har en logga som går att visa upp offentligt

    Men Ja, Korg är fortfarande fast i att smurfstorlek är något bra. Så risken finns ju.
    Ja och om de gör fullskala snackar vi nästan 5X dyrare än Berra. Men visst föredrar man ju en Korg-logga frafmör Berras fula logga på en synt.

  41. #101
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Undrar hur det skulle bli med försäljningen av Korgs nya analoger om de även hade remakes av flera gamla, som t ex Polysix och MonoPoly? Hade folk hellre köpt Polysix istf Prologue, även fast Prologue kan mer? Det kanske inte utvecklingsavdelningen hade gillat?

    Som nu när Dave släpper Prophet-5, då verkar väldigt många springa dit.

    Men för min del så hade jag gärna sett remakes av MonoPoly och Maxi-Korg 800DV från Korg.
    Helt utan närmare kunskap tror jag att det är en åldersfråga delvis.
    Om jag var ung idag vet jag inte varför jag skulle vilja köpa en remake av något gammalt 80-talsmonster som har mycket färre möjligheter än en billigare modern variant som kan mer. Jag var inte särskilt intresserad av Hammondorglar och gammalt brunmög när jag var ung och det fanns glimmrande DX7:or och gnistrande TR909:or istället.

  42. #102
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av pepelogu Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja och om de gör fullskala snackar vi nästan 5X dyrare än Berra. Men visst föredrar man ju en Korg-logga frafmör Berras fula logga på en synt.
    Ja absolut - men det är ju "bara" en dumhet ifrån Korg som understryker min tanke att de inte fattat marknaden riktigt.

  43. #103
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja absolut - men det är ju "bara" en dumhet ifrån Korg som understryker min tanke att de inte fattat marknaden riktigt.
    Jag tror tvärtom att de har fattat precis och de har nog en väldigt vass marknadsavdelning. Bland de yngre musiker jag känner så pratar ingen om vintage eller suktar efter denna typen av instrument, åtminstone inte i den omfattningen som det vurmas för dem i allehanda forum. Hade det funnits en marknad för Korg att ge ut gamla prylar i ett lägre prissegment så hade de nog gjort det. De släpper ju nya syntar på löpande band som tar lite från det gamla men samtidigt gör något nytt med det och det tilltalar nog många. Jag personligen tycker det vore supertråkigt om de övergav nytänk på bekostnad av nostalgi.

  44. #104
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror tvärtom att de har fattat precis och de har nog en väldigt vass marknadsavdelning. Bland de yngre musiker jag känner så pratar ingen om vintage eller suktar efter denna typen av instrument, åtminstone inte i den omfattningen som det vurmas för dem i allehanda forum. Hade det funnits en marknad för Korg att ge ut gamla prylar i ett lägre prissegment så hade de nog gjort det. De släpper ju nya syntar på löpande band som tar lite från det gamla men samtidigt gör något nytt med det och det tilltalar nog många. Jag personligen tycker det vore supertråkigt om de övergav nytänk på bekostnad av nostalgi.
    Jag ser inte att de behöver välja.

    Och i min värld är det just främst unga människor som köper Behringers alla kloner. "Vi äldre" vill ju ha både det riktiga skrovet och det "riktiga" ljudet. Tänker jag.

  45. #105
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Jag är väl i kategorin äldre, och för mig är det verkligen skit samma vad det är för logga på synten. Det enda som räknas är hur de låter och känns.

  46. #106
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag ser inte att de behöver välja.

    Och i min värld är det just främst unga människor som köper Behringers alla kloner. "Vi äldre" vill ju ha både det riktiga skrovet och det "riktiga" ljudet. Tänker jag.
    Någonstans måste de ju göra en avvägning vad som är ekonomiskt lönsamt att göra och jag tror helt enkelt inte det är lönsamt för dem att släppa gamla vintage prylar i den prisklassen som du efterfrågar. En exakt replika hade kostat. Min personliga erfarenhet är att det inte är de yngre som köper Berras prylar, tvärtom.

  47. #107
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någonstans måste de ju göra en avvägning vad som är ekonomiskt lönsamt att göra och jag tror helt enkelt inte det är lönsamt för dem att släppa gamla vintage prylar i den prisklassen som du efterfrågar. En exakt replika hade kostat. Min personliga erfarenhet är att det inte är de yngre som köper Berras prylar, tvärtom.
    Jag efterfrågar Korg-repliker i B's prisklass eller där omkring, säg upp till dubbla priset. Jag skulle då veta att den var gjord med omsorg av en professionell tillverkare och inte av klåpare som inte bryr sig så mycket. Korg - hade kunnat slå världen med häpnad med en FS 2600 för säg 20k, inte 40k. De kunde sålt en 2600 till hälften av jordens alla syntnördar för det priset.

    Nu tryckte de istället ut några få premiumex och segade med sin eventuella miniversion och lämnade fältet öppet för B. som de mycket väl vet stod och spanade i farstun. En Korg min 2600 kan säkert hitta en liten marknad ändå, men inte alls i de kvantiteter som skulle kunna ha varit möjligt innan B. kom ut med sin.

  48. #108
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Helt utan närmare kunskap tror jag att det är en åldersfråga delvis.
    Om jag var ung idag vet jag inte varför jag skulle vilja köpa en remake av något gammalt 80-talsmonster som har mycket färre möjligheter än en billigare modern variant som kan mer. Jag var inte särskilt intresserad av Hammondorglar och gammalt brunmög när jag var ung och det fanns glimmrande DX7:or och gnistrande TR909:or istället.
    Det har du nog rätt i. Jag har är även sett på nätet att musikcollege nu har möjlighet att köpa in klassuppsättninar av replikor av analogklassiker, så att unga musiker får möjlighet att testa klassiker i någon mening. Men det är ju inget de väljer själva, utan den äldre läraren.

  49. #109
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag efterfrågar Korg-repliker i B's prisklass eller där omkring, säg upp till dubbla priset. Jag skulle då veta att den var gjord med omsorg av en professionell tillverkare och inte av klåpare som inte bryr sig så mycket.
    verkar finnas "klåpare" även bland fintillverkare som Moog & Sequential efter vad jag läst både här inne o på andra ställen.. Pris verkar inte längre vara garanti för kvalitet. Tyvärr

  50. #110
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag efterfrågar Korg-repliker i B's prisklass eller där omkring, säg upp till dubbla priset. Jag skulle då veta att den var gjord med omsorg av en professionell tillverkare och inte av klåpare som inte bryr sig så mycket. Korg - hade kunnat slå världen med häpnad med en FS 2600 för säg 20k, inte 40k. De kunde sålt en 2600 till hälften av jordens alla syntnördar för det priset.

    Nu tryckte de istället ut några få premiumex och segade med sin eventuella miniversion och lämnade fältet öppet för B. som de mycket väl vet stod och spanade i farstun. En Korg min 2600 kan säkert hitta en liten marknad ändå, men inte alls i de kvantiteter som skulle kunna ha varit möjligt innan B. kom ut med sin.
    En replika för mig är en synt som byggs med samma komponenter och med samma kvalitet som orginalet. Lycka till att få det till Berra-priser. Jag tror dessutom att priset för deras Arp 2600 är ganska rimligt och att Korg medvetet riktar in sig mot den grupp köpare som uppskattar hantverket och känslan av ett premiuminstrument. Jag är ganska övertygad om att Korg aldrig skulle ha tillverkat en mini för samma kostnad som Behringer oavsett om Behringer fanns eller inte. Alla vill dessutom inte ha en 2600 (hur otroligt det än må låta). Marknaden styr och det kommer alltid finnas olika kundgrupper och prissegment. Jag är glad att Korg lägger sina research på nya prylar.

  51. #111
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    verkar finnas "klåpare" även bland fintillverkare som Moog & Sequential efter vad jag läst både här inne o på andra ställen.. Pris verkar inte längre vara garanti för kvalitet. Tyvärr
    Ja nej så är det ju absolut. Och jag är inte supernegativ till B. Jag önskar bara det vore Korg som gjort kopian/klonen/repliken an MP's. Jag tänker ändå att det skulle kännas bättre.

    Men Moog har ju haft felande filterpottar, Subharmoniconen är felmärkt (mindre miss) och Matriarken har, vill jag minnas, felaktiga kopplingsscheman i sin patchbok. (Måste dubbelkolla det dock.) Så själva namnet är absolut inget supergaranti - mer än att jag tänker att både Korg och moog nog vill att det skall vara bra.

  52. #112
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En replika för mig är en synt som byggs med samma komponenter och med samma kvalitet som orginalet. Lycka till att få det till Berra-priser. Jag tror dessutom att priset för deras Arp 2600 är ganska rimligt och att Korg medvetet riktar in sig mot den grupp köpare som uppskattar hantverket och känslan av ett premiuminstrument. Jag är ganska övertygad om att Korg aldrig skulle ha tillverkat en mini för samma kostnad som Behringer oavsett om Behringer fanns eller inte. Alla vill dessutom inte ha en 2600 (hur otroligt det än må låta). Marknaden styr och det kommer alltid finnas olika kundgrupper och prissegment. Jag är glad att Korg lägger sina research på nya prylar.
    Nej men B's 2600 verkar ändå sälja i massor, om man skall tro dem. Om Korg kunde gjort samma också sålt den för 12 istället för 7, eller vad den nu kostar, så skulle det känts roligare. För mig. Men nog om detta här.

  53. #113
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är väl i kategorin äldre, och för mig är det verkligen skit samma vad det är för logga på synten. Det enda som räknas är hur de låter och känns.
    Namn:  this.jpg
Visningar: 462
Storlek:  16,1 KB

  54. #114
    12345678
    12345678 är inte uppkopplad

    avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En replika för mig är en synt som byggs med samma komponenter och med samma kvalitet som orginalet. Lycka till att få det till Berra-priser. Jag tror dessutom att priset för deras Arp 2600 är ganska rimligt och att Korg medvetet riktar in sig mot den grupp köpare som uppskattar hantverket och känslan av ett premiuminstrument. Jag är ganska övertygad om att Korg aldrig skulle ha tillverkat en mini för samma kostnad som Behringer oavsett om Behringer fanns eller inte. Alla vill dessutom inte ha en 2600 (hur otroligt det än må låta). Marknaden styr och det kommer alltid finnas olika kundgrupper och prissegment. Jag är glad att Korg lägger sina research på nya prylar.
    Vad är det för skillnad på komponenterna i Behringers och Korgs 2600 menar du?

  55. #115
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Smedberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är det för skillnad på komponenterna i Behringers och Korgs 2600 menar du?
    Jag tror att du missförstår? Jag har inte en aning om vad som är skillnaden eller likheten i komponenter mellan Karp 2600 och Barp 2600 mer än som man har kunnat läsa sig till. Min kommentar avser ordet replika vilket torde innebära att man bygger med samma komponenter där så långt är möjligt samt bygger på samma sätt som i originalet. Det är orimligt att det skulle kunna ske till Behringer-kostnad oavsett vilket skal man sätter utanpå. Det är väl ganska tydligt att Korgs Arp 2600 har en annan målgrupp än Behringer? Bägge två är ju kloner och byggkvalitet skiljer sig såklart men det betyder ju inte att Behringer är kass på något sätt eller att Korg har gjort allting rätt. Tvärtom tycker jag ju att det är bra att det finns syntar för alla målgrupper och en möjlighet för alla att skaffa kloner av instrument från förr. Men tycker det är bättre att Korg utvecklar nytt än att lägga sig i samma segment som Behringer. For the record tycker jag att Behringer gör bra grejer och tråden borde handla om Mono/Poly-klonen som för övrigt låter bra!

  56. #116
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Intressant att det är så många som känner starkt emot att låta sig identifiera sig själv som Behringerkunder.

    Jag är personligen på Göran's linje, whatever works if it works, men det får ju stå för mig och hur jag väljer att identifiera mig själv.

  57. #117
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är väl i kategorin äldre, och för mig är det verkligen skit samma vad det är för logga på synten. Det enda som räknas är hur de låter och känns.
    +1

  58. #118
    Chrutil
    Chrutil är inte uppkopplad
    Chrutils avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant att det är så många som känner starkt emot att låta sig identifiera sig själv som Behringerkunder.

    Jag är personligen på Göran's linje, whatever works if it works, men det får ju stå för mig och hur jag väljer att identifiera mig själv.
    Jag har två Behringer syntar - en Pro~1 och en ModelD.
    Inget att skämmas över, jag tycker båda låter kanon, men de får båda se väldigt lite action för jag tycker inte de är speciellt inspirerande.
    Jag hamnar mycket oftare vid min MatrixBrute eller Two Voice Pro (modern) - inte nödvändigtvis för att de låter bättre, men de är helt enkelt mycket mer inspirerande, det är roligare att ratta med på något sätt.
    Nu när pluggar kan låta så jäkla bra tycker jag nästan känslan är det viktiga i hårdvara, annars kan man lika gärna ha en plugin. Det är just med känslan som jag tycker berras syntar är svaga, även om ljudet är finfint.

  59. #119
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Det som är intressant framöver nu i alla fall är att få höra hur den låter i förhållande till originalet.

  60. #120
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    +1

Liknande ämnen

  1. Rookie question - Är "line inputs" i ljudkorten alltid mono?
    Av AnotherSwede i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-01-10, 22:02
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-10-31, 06:34
  3. Nya "Moog serien" enbart Mono?
    Av drifter7508 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2009-11-16, 22:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •