Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 109 av 109

Ämne: Logic Pro X 10.5

  1. #61
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    OK, kört Logic 10.5.0 i Mojave på Mac Mini 2012 i en vecka nu och med undantag för ett par legacy-pluggar så har det fungerat bra, utan krascher och konstigheter. Det finns några kända buggar, men det gäller arbetssätt som jag inte använder. En reflektion - med tanke på alla nya funktionerna - jag har inte ens tittat på dem

  2. #62
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OK, kört Logic 10.5.0 i Mojave på Mac Mini 2012 i en vecka nu och med undantag för ett par legacy-pluggar så har det fungerat bra, utan krascher och konstigheter. Det finns några kända buggar, men det gäller arbetssätt som jag inte använder. En reflektion - med tanke på alla nya funktionerna - jag har inte ens tittat på dem
    Vilka Legacyplugins drabbades?

  3. #63
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    - En Hartman Neuron VST via 32-lives som inte vill gå igenom validering
    - Sonic Charge Synplant, som kraschar Logic.

    Ingen av dem har jag använt på länge så de rensar jag ut.

    Tydligen har flera tillverkare problem med multipla ut från pluggar till Logic, t ex Omisphere och Superior Drummer. Vet inte säkert om det är Apple eller tillverkarna som behöver fixa, men det "låter" som det är en 10.5.1-fix.

    Omnisphere får inte upp några parametrar att automatisera. De har en speciell lösning för automationen men oklart om det är en Apple-bug eller om Spectrasonics behöver göra om sin kod.

  4. #64
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Gud vad dåligt

    ...att man måste ha macOS 10.14 eller senare för att ens få köpa nyaste Logic. Nog för att man har en licens på Logic sedan innan och att det inte heller finns någon möjlighet att uppdatera denna, man måste även se framför sig 10 dagar av datorkonfiguration så som det alltid är om man köper ny burk. Och köpa ny burk? Haha, kul skämt Apple. Till och med lilla Mac Mini kostar långt mer än dubbelt så mycket idag jämfört med 2011 när jag köpte den här. Och redan då tyckte mina PC-kompisar att det var en ganska dyr dator ändå. Jag var riktigt taggad att hugga in på nyaste versionen nu men tappar sugen i takt med att solen på mitt vackra träd gör dagen allt mer attraktiv för en cykeltur i stället för cursing over apple. Men här har jag två burkar fullt prestandamässigt kapabla och så går det inte ens att köpa nya versionen? Helt serry. Apple vad f...

  5. #65
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Då ska vi se om vi kan banka lite på de där träskallarna och banka in ett nyare OS, nån som provat? HS är det senaste som supportas.


    https://youtu.be/wxFzZWqoCng

  6. #66
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gud vad dåligt

    ...att man måste ha macOS 10.14 eller senare för att ens få köpa nyaste Logic. Nog för att man har en licens på Logic sedan innan och att det inte heller finns någon möjlighet att uppdatera denna, man måste även se framför sig 10 dagar av datorkonfiguration så som det alltid är om man köper ny burk. Och köpa ny burk? Haha, kul skämt Apple. Till och med lilla Mac Mini kostar långt mer än dubbelt så mycket idag jämfört med 2011 när jag köpte den här. Och redan då tyckte mina PC-kompisar att det var en ganska dyr dator ändå. Jag var riktigt taggad att hugga in på nyaste versionen nu men tappar sugen i takt med att solen på mitt vackra träd gör dagen allt mer attraktiv för en cykeltur i stället för cursing over apple. Men här har jag två burkar fullt prestandamässigt kapabla och så går det inte ens att köpa nya versionen? Helt serry. Apple vad f...
    Jag förstår inte riktigt, nya Logic går väl inte att köra på det operativsystem som du kör? Isåfall dyker det ju inte upp som en uppdatering bland andra uppdateringar. Vad skulle bli bättre av att köpa Logic på nytt? Jag förstår din frustration, men jag förstår inte riktigt vad det var som du ville uppnå.

    Irriterande att nya Logic kräver så nytt OS? Absolut.
    Irriterande att det inte går att ladda ner en programuppdatering till en dator vars os inte stöder den? Nja, inte så värst?.

  7. #67
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Om du inte ser problematiken och hur Apple genomför rigorösa handlingar för att stoppa sina egna trogna kunder i dörren... ja, vakna? Det gamla gardet som alltid köpte G3, G4, Mac Pro har nu en instegsmodell för 75.000:- att ta ställning till... otroligt.

    Men jag följer videon ovan och bankar in Catalina, ska se hur det går.

  8. #68
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du inte ser problematiken och hur Apple genomför rigorösa handlingar för att stoppa sina egna trogna kunder i dörren... ja, vakna? Det gamla gardet som alltid köpte G3, G4, Mac Pro har nu en instegsmodell för 75.000:- att ta ställning till... otroligt.

    Men jag följer videon ovan och bankar in Catalina, ska se hur det går.
    Men det är väl inte det jag säger? Jag försökte förstå varför det skulle hjälpa att KÖPA en icke-kompatibel mjukvara som ju vore en gratisuppdatering om den hade varit kompatibel med din dator. Det var det som jag inte förstod med ditt inlägg. Frustrationen förstod jag som sagt.

  9. #69
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ok. Nej jag har Pro 9 och tycker det har känts B att det aldrig kom en update men i och med att X nu är en jätteupdate så får den vara värd sina 2400:-. Om jag får igång Catalina nu, nån minut kvar.

  10. #70
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok. Nej jag har Pro 9 och tycker det har känts B att det aldrig kom en update men i och med att X nu är en jätteupdate så får den vara värd sina 2400:-
    Ah, jag missade att du var på en så pass gammal version som 9 – då förstår jag lite bättre hur du menade. Jag förutsatte att du var på en äldre version av X, därför förstod jag inte varför du så prompt ville köpa något. Ja uppgraderingen 9->X fick väl alla betala för, om jag inte minns fel.

  11. #71
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du inte ser problematiken och hur Apple genomför rigorösa handlingar för att stoppa sina egna trogna kunder i dörren... ja, vakna? Det gamla gardet som alltid köpte G3, G4, Mac Pro har nu en instegsmodell för 75.000:- att ta ställning till... otroligt.

    Men jag följer videon ovan och bankar in Catalina, ska se hur det går.
    Jag har många kritiska synpunkter på Apple så detta är inget generellt försvarstal men du behöver ju inte en Mac Pro för att köra Logic. Inte på långa vägar. Mac Mini och Mac Book Pro är också dyra men inte på samma orimliga nivå. Mac Pro är det väl bara folk som animerar film eller möjligen ljudstudior av "enterprisesnitt" som behöver?

    Fast jag måste säga att jag själv är lite sugen på att gå över till PC för Apples datorer känns allt dyrare relativt sett. Ett tag var det väl så att man fick rätt mycket på köpet kämfört med PC så att det inte blev så stor skillnad men numera vet jag inte om det stämmer.

    Det är bara det att det är att sånt jättejobb att byta och efter att ha hjälpt min Gaming-son med hans PC-installation blev jag inte direkt mer sugen. Det var som att backa 10-15 år i tiden.

  12. #72
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok. Nej jag har Pro 9 och tycker det har känts B att det aldrig kom en update men i och med att X nu är en jätteupdate så får den vara värd sina 2400:-. Om jag får igång Catalina nu, nån minut kvar.
    Du kan alltså inte köpa Logic 10.4 längre? För då skulle du ju klara dig med Sierra eller något i den stilen.

  13. #73
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har många kritiska synpunkter på Apple så detta är inget generellt försvarstal men du behöver ju inte en Mac Pro för att köra Logic. Inte på långa vägar. Mac Mini och Mac Book Pro är också dyra men inte på samma orimliga nivå. Mac Pro är det väl bara folk som animerar film eller möjligen ljudstudior av "enterprisesnitt" som behöver?

    Fast jag måste säga att jag själv är lite sugen på att gå över till PC för Apples datorer känns allt dyrare relativt sett. Ett tag var det väl så att man fick rätt mycket på köpet kämfört med PC så att det inte blev så stor skillnad men numera vet jag inte om det stämmer.

    Det är bara det att det är att sånt jättejobb att byta och efter att ha hjälpt min Gaming-son med hans PC-installation blev jag inte direkt mer sugen. Det var som att backa 10-15 år i tiden.
    Ja men exakt, och nej - jag vet, jag refererade till "stationärgubbarna" som alltid köpte G3, G4, G5 osv - dyra datorer absolut på sin tid men ändå inte radikalt överdyra som Mac Pro är idag. fanns instegsmodeller runt 15' vill jag minnas.

    Lite gladare nu iaf, Catalina rullar hehe
    Senast redigerat av PF den 2020-05-29 klockan 11:19.

  14. #74
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tei Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah, jag missade att du var på en så pass gammal version som 9 – då förstår jag lite bättre hur du menade. Jag förutsatte att du var på en äldre version av X, därför förstod jag inte varför du så prompt ville köpa något. Ja uppgraderingen 9->X fick väl alla betala för, om jag inte minns fel.
    Ja - men jag hängde upp mig på att det aldrig var ett uppgraderingspris utan man fick köpa en ny licens, oavsett prisvärdhet - jag använde länge bara vissa funktioner som fanns i Logic 9 och hamnade sedan i en rävsax att det inte gick att få igång på nyare OS. All denna hantering är väldigt o-applig i mina ögon. En maximering av intäkter för dem som blivit extremt tydlig när den förr var lite mer "nåja, man kan köra den gamla versionen fortfarande"... ta t ex gamla goa Photoshop 4 som gick att köra nästan hur länge som helst, generation efter generation. Eller gamla Word än längre tillbaka, som ju var perfekt litet och snabbt till slut - man behövde inte uppdatera om man inte ville / behövde nya funktioner liksom.

  15. #75
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    man behövde inte uppdatera om man inte ville / behövde nya funktioner liksom.
    Precis - och så är det fortfarande. LP 10.5 verkar vara en jättekul "gratis" uppdatering, men det är inte lika gratis att hantera alla de bieffekter som 10.14 skulle innebära. (jag kör 10.14 på jobbet och nej, det är synd att påstå att det rullar lika fint som 10.11) 10.5+ får bli på nån ev. framtida mac. Nytt ljudmakar-godis kommer inte revolutionera nåt ändå.

  16. #76
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Rullar fint här och jag hade ingen möjlighet i världen att köra något som helst annat Logic än just nyaste så det "är" inte alls så fortfarande. Köpte dessvärre Pro 9 inte så långt före X dök upp you see.

    Den stora grejen som ska poängteras är:

    • Datorerna har inte blivit speciellt mycket snabbare längre!
    • Apple vet detta och de försöker trots det driva på för att sälja ny hårdvara!
    • De försöker alltså tuta in mindre vetande kunder att dessas fullt kapabla datorer är uttjänta!

    För övrigt:

    • Deras så kallade inbytesprogram är så tragiskt att det inte finns.

    Det som räddar macanvändarna nu:

    • Hackers!

  17. #77

    Redaktör
    Jag tycker det känns lite konstigt att klaga på priset på Logic – Apple släppte Logic Pro X år 2013 och har uppdaterats sedan dess utan några ytterligare kostnader. Logic är också ett av de billigaste ljudprogrammen.

    Sedan är det surt att man behöver macOS 10.14 eller 10.15 för att installera senaste Logic, men 10.15 går trots allt att installera på 8 år gamla datorer, så drevs de av att tvinga folk att uppdatera hade de kunnat dra en mycket senare gräns.

    Som jag förstår det är det möjligt att köpa senaste Logic, och sedan installera äldre versioner på datorer som kör 10.13 eller tidigare, så det är ett sätt att åtminstone köpa och använda Logic Pro X utan att tvingas ha 10.15. Man får då inte nyheterna i 10.5 (logiskt nog), men det är inte så att Apple tvingar en att använda 10.15 bara för att använda Logic.

    EDIT: om jag tolkar benchmarken på everymac.com korrekt så är minsta Mac Mini något ungefär lika snabb som minsta soptunne-Mac Pron från 2013, så något har det trots allt ändå hänt med prestandan med tanke på prisskillnaden.
    Senast redigerat av false messiah den 2020-05-29 klockan 14:44.

  18. #78
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rullar fint här och jag hade ingen möjlighet i världen att köra något som helst annat Logic än just nyaste så det "är" inte alls så fortfarande.
    Ok, nej är man inte fri att göra egna fria val av musikprogramvara så blir det ju jobbigt. Ta upp det med ledningen/facket! :-)

  19. #79
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Öh men jag hade High Sierra en längre tid och Pro 9 gick ej att köra på HS. Såatte... och på den andra som (hackat) kör El Cap (trots att 10.7 är officiell sista möjliga utgåva på den) har inte ens kompletta Logic Pro 9 gått att installera på grund av nån död länk i installern, så de extra ljudbiblioteken går inte att få in där. Mängder av supportcases; apple har lagt locket på där.

  20. #80
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då ska vi se om vi kan banka lite på de där träskallarna och banka in ett nyare OS, nån som provat? HS är det senaste som supportas.


    https://youtu.be/wxFzZWqoCng
    Hacket funkar strålande

  21. #81

  22. #82
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Öh men jag hade High Sierra en längre tid och Pro 9 gick ej att köra på HS. Såatte... och på den andra som (hackat) kör El Cap (trots att 10.7 är officiell sista möjliga utgåva på den) har inte ens kompletta Logic Pro 9 gått att installera på grund av nån död länk i installern, så de extra ljudbiblioteken går inte att få in där. Mängder av supportcases; apple har lagt locket på där.
    Du kunde kört Logic 10.3 eller 10.4 när du hade High Sierra (kör själv Logic på en High Sierra maskin, men kommer inte ihåg vilken version i skrivandes stund).
    När man installerar Logic X får man alltid den senaste versionen för det operativsystem man har i maskinen.

    Vad jag vet ingår det gamla ljudbiblioteket + mängder med nya ljud. När man laddar ner "Additional Content" kan man välja "Legacy Sounds" - alla gamla soundpacks är med där om jag inte minns fel.

    Så jag förstår inte problemet och varför du behöver uppgradera till Catalina om det huvudsakligen är ljuden du vill åt?

    Men jag har kanske missat något...

  23. #83
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Gick ej att köpa då - men sen vettu!

  24. #84
    Roffemoffe
    Roffemoffe är inte uppkopplad
    Roffemoffes avatar
    Senior
    10.5.1 ute nu
    https://support.apple.com/en-us/HT203718

    den rescannar alla pluggarna igen så ni vet

  25. #85
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Roffemoffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    10.5.1 ute nu
    https://support.apple.com/en-us/HT203718

    den rescannar alla pluggarna igen så ni vet
    Jäklar, vad många buggfixar på så kort tid, bra jobbat.

    Tänk om resten av Apple, Microsoft, Adobe m.fl. kunde jobba lika effektivt som Logic-gänget....

  26. #86
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jäklar, vad många buggfixar på så kort tid, bra jobbat.

    Tänk om resten av Apple, Microsoft, Adobe m.fl. kunde jobba lika effektivt som Logic-gänget....
    Japp, å andra sidan, hur kan de släppa igenom en version med så många buggar

  27. #87
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, å andra sidan, hur kan de släppa igenom en version med så många buggar
    Fast tittar man nogare i listan, så är många gränssnittsgrejor och inte buggar per se.

    Och även Apple har en gräns för hur mycket man själv kan testa och upptäcka i ett sådant komplext program.

    Så jag står fast vid mitt tidigare uttalande, Kudos för att de lyssnar på input, reagerar snabbt och föredömligt, det var ju inte länge sedan 10.5 släpptes

    (Som jämförelse tänker jag på Adobe som har buggar som i vissa fall funnits i mer än 10 år och de bara skiter i all hövlig input på forumet och ignorerar seriösa buggrapporter.)

  28. #88
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast tittar man nogare i listan, så är många gränssnittsgrejor och inte buggar per se.

    Och även Apple har en gräns för hur mycket man själv kan testa och upptäcka i ett sådant komplext program.

    Så jag står fast vid mitt tidigare uttalande, Kudos för att de lyssnar på input, reagerar snabbt och föredömligt, det var ju inte länge sedan 10.5 släpptes

    (Som jämförelse tänker jag på Adobe som har buggar som i vissa fall funnits i mer än 10 år och de bara skiter i all hövlig input på forumet och ignorerar seriösa buggrapporter.)
    Inte för jag vill starta bråk och denna gång kanske de lyssnat och gjort bra ifrån sig men att Apple/Logic generellt skulle vara duktiga på att lyssna på synpunkter och rätta buggar håller jag inte med om. Jag tycker de ligger på en medelnivå. Det finns buggar i Logic som är rejält gamla också. Bl.a. i Environment men även på andra håll.

    Ett annat fenomen i Logic är att gamla funktioner upphört att fungera utan att ersättas eller utan att de ens verkat veta om det. Bl.a. med screensets och linking. Nej där ligger de i den nedre delen av betygsskalan. Om man inte kan underhålla en äldre funktion i och med modernisering måste man faktiskt plocka bort den. Inte låta den ligga kvar trasig och konsumera oändliga tider felsökning för användaren innan den inser att det inte funkar längre.

  29. #89
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    (ja ljudnedladdningsbuggen med logic 9 är ju inte löst än)

  30. #90
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte för jag vill starta bråk och denna gång kanske de lyssnat och gjort bra ifrån sig men att Apple/Logic generellt skulle vara duktiga på att lyssna på synpunkter och rätta buggar håller jag inte med om. Jag tycker de ligger på en medelnivå. Det finns buggar i Logic som är rejält gamla också. Bl.a. i Environment men även på andra håll.

    Ett annat fenomen i Logic är att gamla funktioner upphört att fungera utan att ersättas eller utan att de ens verkat veta om det. Bl.a. med screensets och linking. Nej där ligger de i den nedre delen av betygsskalan. Om man inte kan underhålla en äldre funktion i och med modernisering måste man faktiskt plocka bort den. Inte låta den ligga kvar trasig och konsumera oändliga tider felsökning för användaren innan den inser att det inte funkar längre.
    Ser man på, men det kanske beror på vad man använder Logic till - jag pular med andra program också och framför allt mycket hårdvara och använder nog mest de "vanligaste" funktionerna utan att grotta ner mig jättemycket.

    Sedan varierar sådant över tid allteftersom företagen fokuserar på olika program, jobbar själv en del med utveckling och man har ju alltid en surdegslista med saker som man vet man borde fixa, men när man av tidsbrist måste prioritera, är det nästan alltid samma saker som måste stryka på foten.

    Jag upplever det som att Logic har fått hög prio inom Apple på senare år, förmodligen mycket p.g.a. deras engagemang i musiktjänster i allmänhet.
    Förr upplevde jag att Final Cut hade hög prio, men det har tydligt ändrats och systerprogrammet Motion är sorgligt eftersatt.

  31. #91
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (ja ljudnedladdningsbuggen med logic 9 är ju inte löst än)
    Jag vet att det finns några buggar i Creator för Atari, som Apple inte har fixat än... under all kritik

  32. #92
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ser man på, men det kanske beror på vad man använder Logic till - jag pular med andra program också och framför allt mycket hårdvara och använder nog mest de "vanligaste" funktionerna utan att grotta ner mig jättemycket.

    Sedan varierar sådant över tid allteftersom företagen fokuserar på olika program, jobbar själv en del med utveckling och man har ju alltid en surdegslista med saker som man vet man borde fixa, men när man av tidsbrist måste prioritera, är det nästan alltid samma saker som måste stryka på foten.

    Jag upplever det som att Logic har fått hög prio inom Apple på senare år, förmodligen mycket p.g.a. deras engagemang i musiktjänster i allmänhet.
    Förr upplevde jag att Final Cut hade hög prio, men det har tydligt ändrats och systerprogrammet Motion är sorgligt eftersatt.
    Min personliga analys av Logic är att det egentligen fallit isär lite i tre delar i och med anpassningen mot Ableton och ProTools.

    Environment är ett arv från tiden då midi var viktigt och är fortfarande rätt fantastiskt på en del saker men numera väldigt buggigt.

    Automationen och en del andra mixgrejer har gått åt ProToolshållet men aldrig kommit i mål och är numera ganska rörig tycker jag. Till skillnad från ProTools känns det inte som det finns en sammanhängande filosofi utan det är lite ad hoc. Regionsautomationen rör dessutom till det rejält i och med att det från början handlade om midi-controllers och vissa aspekter spiller över i Trackautomationen.

    Jag har inte senaste så hur Ableton-prylarna kommer lira med allt det gamla återstår för mig att utforska.

  33. #93
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min personliga analys av Logic är att det egentligen fallit isär lite i tre delar i och med anpassningen mot Ableton och ProTools.

    Environment är ett arv från tiden då midi var viktigt och är fortfarande rätt fantastiskt på en del saker men numera väldigt buggigt.

    Automationen och en del andra mixgrejer har gått åt ProToolshållet men aldrig kommit i mål och är numera ganska rörig tycker jag. Till skillnad från ProTools känns det inte som det finns en sammanhängande filosofi utan det är lite ad hoc. Regionsautomationen rör dessutom till det rejält i och med att det från början handlade om midi-controllers och vissa aspekter spiller över i Trackautomationen.

    Jag har inte senaste så hur Ableton-prylarna kommer lira med allt det gamla återstår för mig att utforska.
    Intressant att höra vad andra tycker. Önskar jag hade mer tid att fördjupa mig, för det är kul att lära sig ett programs alla nooks & crannies, men nuförtiden blir det mest att jag bara lär mig precis det jag behöver för stunden. Lite trist, för jag tillhör dem som gärna läser en manual *innan* jag har köpt produkten

  34. #94
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant att höra vad andra tycker. Önskar jag hade mer tid att fördjupa mig, för det är kul att lära sig ett programs alla nooks & crannies, men nuförtiden blir det mest att jag bara lär mig precis det jag behöver för stunden. Lite trist, för jag tillhör dem som gärna läser en manual *innan* jag har köpt produkten
    Logics manual fick man ju med förr i papper. Rätt fet tegelsten.
    Sedan var det en separat manual för plugins och om jag inte minns fel en separat för kontrollytor och assignments också.
    Räckte hela sommaren!

  35. #95
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage


    Manualer var bättre förr! HP-s gamla basic-datorer kom i tre flyttlådor, en med HW, en med pärmar för tekniska manualer och en med pärmar för programmering!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	9836C-40.jpg 
Visningar:	13 
Storlek:	126,5 KB 
Id:	95064

  36. #96
    Ylan
    Ylan är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant att höra vad andra tycker. Önskar jag hade mer tid att fördjupa mig, för det är kul att lära sig ett programs alla nooks & crannies, men nuförtiden blir det mest att jag bara lär mig precis det jag behöver för stunden. Lite trist, för jag tillhör dem som gärna läser en manual *innan* jag har köpt produkten
    Det där med att lära sig "hela" programmet får man väl nästan lägga ned nu för tiden, och lära sig det man behöver med hjälp av Google. Jag tänker att det är få som verkligen kan hela Logic Pro X, och det är väl närmast ingen som kan hela MS Excel t. ex.

    Jag köpte boken Logic Pro X 10.4, Professional Music Production (Apple Pro Training Series) när 10.4 kom men den tog ju inte upp allt även om den är på närmare 500 sidor.

    Vänligen, Ylan

  37. #97
    Moogmannen
    Moogmannen är inte uppkopplad

    Senior
    Efter uppdateringen till 10,5,1 hänger sig Logic vid uppstart. Först fick jag upp felmeddelanden för en del pluggar som inte var kompatibla. Efter att ha raderat dessa slutar programmet svara vid uppstart. Texten "Updating information about Audio Units plugins" visas och sedan händer ingenting, inte ens om man låter programmet tugga i några timmar.

    Någon som upplever samma problem eller har tips på hur jag kan fixa det?

  38. #98
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Kör du Catalina eller Mojave? 10.5.1 validerar alla pluggarna på nytt, vilket "tar ett tag"... Det kan också gömma sig dialogrutor bakom andra fönster som du behöver godkänna/avfärda och då stannar det upp.

    I Catalina blir det lite mer handpåläggning. Om en plugg inte validerar då "utvecklaren inte är registrerad" eller "kan inte kontrollera om det finns skadlig programvara" så behöver man godkänna varje sådan plugg manuellt via Systeminställningar/Säkerhet och manuellt omvalidera plugg för plugg. Drabbar främst gratis- och hobbyskrivna AU.

  39. #99
    Moogmannen
    Moogmannen är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör du Catalina eller Mojave? 10.5.1 validerar alla pluggarna på nytt, vilket "tar ett tag"... Det kan också gömma sig dialogrutor bakom andra fönster som du behöver godkänna/avfärda och då stannar det upp.

    I Catalina blir det lite mer handpåläggning. Om en plugg inte validerar då "utvecklaren inte är registrerad" eller "kan inte kontrollera om det finns skadlig programvara" så behöver man godkänna varje sådan plugg manuellt via Systeminställningar/Säkerhet och manuellt omvalidera plugg för plugg. Drabbar främst gratis- och hobbyskrivna AU.
    Jag Kör Catalina. Nu tog jag bort alla pluggarna som Logic inte godkände helt istället. Som du säger är det mest gratispluggar. Pluggar jag aldrig använder.

    Jag kommer alltså inte ens in i programmet. Det är bara den grå startrutan som visar sig.

  40. #100
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Har du tagit bort dem manuellt? Dialogrutan där man kan välja att radera fungerar inte...

  41. #101
    Moogmannen
    Moogmannen är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du tagit bort dem manuellt? Dialogrutan där man kan välja att radera fungerar inte...
    Ja, jag tog bort dem manuellt. Rutorna försvann men sedan händer absolut ingenting när programmet ska startas. Jag vill så gärna bara komma åt plugin manager i Logic och avbocka pluggar som inte är kompatibla men den här gången kommer jag inte så långt.

  42. #102
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Har du något som väntar på godkännande under "Tillåt program..." i Systeminställningar/säkerhet?

  43. #103
    Moogmannen
    Moogmannen är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Moogmannen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, jag tog bort dem manuellt. Rutorna försvann men sedan händer absolut ingenting när programmet ska startas. Jag vill så gärna bara komma åt plugin manager i Logic och avbocka pluggar som inte är kompatibla men den här gången kommer jag inte så långt.
    Nej inte som jag kan se.

  44. #104
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Moogmannen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej inte som jag kan se.
    Låter ju lite som att det avslutats felaktigt och ligger något i en preferencefil och krånglar. Jag skulle testa att spara undan precerencefilen (filerna?) för Logic och börja blankt. Men det kanske blir en massa jobb att återskapa grejer då eller?

  45. #105
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Logics manual fick man ju med förr i papper. Rätt fet tegelsten.
    Sedan var det en separat manual för plugins och om jag inte minns fel en separat för kontrollytor och assignments också.
    Räckte hela sommaren!
    Har kvar båda boxarna med manualer till FCP och Logic, ganska snygga och tunga dessutom, funkar jättebra som bokstöd

    Fast de har jag inte orkat läsa igenom... synthmanualer har ett mer lagom omfång.

  46. #106
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    synthmanualer har ett mer lagom omfång.
    1) starta sequencern
    2) vrid på filterfrekvensen upp och ned
    3) vifta med andra handen in luften


  47. #107
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1) starta sequencern
    2) vrid på filterfrekvensen upp och ned
    3) vifta med andra handen in luften
    Ja de fattar inte vad de missar

    Brukar dock inte läsa manualer från pärm till pärm,
    hoppar in på olika ställen - finns få saker som är mysigare att läsa till frukosten än godtyckliga delar i en synthmanual eller böcker som Lord of the Rings

  48. #108
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Har kört Quick sampler ett par dagar här under semestern. Sjukt rolig. Har spelat in vinglas, klockor och objekt med ton i en zoom h2n, sen snabbt fått loopat och automatiskt korrigerat tonhöjd. Och att bara kunna byta till sampler och ljud och inställningar följer med automatiskt när jag vill göra mer komplexa modulationer - klockrent. Logic blev kul igen.

  49. #109
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har kört Quick sampler ett par dagar här under semestern. Sjukt rolig. Har spelat in vinglas, klockor och objekt med ton i en zoom h2n, sen snabbt fått loopat och automatiskt korrigerat tonhöjd. Och att bara kunna byta till sampler och ljud och inställningar följer med automatiskt när jag vill göra mer komplexa modulationer - klockrent. Logic blev kul igen.
    Spännande, ska jobba en vecka till sedan hoppas jag på en regnig semester så jag kan mysa med nya Logic och en ny synth

Liknande ämnen

  1. Logic Pro X 10.2.1
    Av Roffemoffe i forum Logic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-01-21, 19:55
  2. Logic Pro X, Apple och Pro Users
    Av tinybox i forum Logic
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-01-30, 23:28
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-01-10, 19:09
  4. Logic Pro 7 to Logic Pro 7.1 Upgrade Kit
    Av killwithskill i forum Logic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-07-21, 23:15
  5. Logic Pro 6 & Logic Express 6
    Av ruddock420 i forum Logic
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2004-01-28, 13:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •