Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 109

Ämne: Logic Pro X 10.5

  1. #1
    Roffemoffe
    Roffemoffe är inte uppkopplad
    Roffemoffes avatar
    Senior

  2. #2
    erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    Jäklar! Det där ser ut att bli en fin uppdatering. Äntligen något annat än den uråldriga esx24 som sampler.

  3. #3

  4. #4
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Ser bra ut! Ser ut som de fokuserat på precis rätt saker (för mina behov)!
    Har saknat en vettig drag-n-drop-sampler och en matchande trumsequencer till drum machine designer.

  5. #5
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Det var mig en massiv uppdatering. Blev nästan lite sugen på att köpa Logic bara för det. Hehe.

  6. #6
    Ylan
    Ylan är uppkopplad nu

    Senior
    Har någon uppdaterat än? Hur fungerar gamla projekt? Finns EXS24 kvar, eller öppnas nya samplern i stället?

    Jag har backup på allt, men vill kanske inte vara först.

    Vänligen, Ylan

  7. #7
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Finns säkert några intressanta detaljer under huven. Samplern verkar spännande med Ableton-flörtandet lär jag knappt titta på!

    Notera att Logic 10.15 fordrar lägst Mojave (jag har legat kvar på High Sierra, som var min-kravet på förra versionen.

  8. #8
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Autosampler = jag kan sampla av mina favoritljud från mina hårdvarusynthar och köra helt in the box. Tackar.

    Jag önskar Apple uppdaterar sample edit funktionerna. Fn är det bökigt att arbeta med ljudfiler utan att exportera dem i en extern editor för mer avancerade funktioner. Kanske detta är bättre nu?

  9. #9
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Roffemoffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för heads up! Laddat ner, kört Neutron och Ozone 9, rullar på som vanligt.

  10. #10
    erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    Har också laddat ner. Ska försöka hinna testa lite ikväll.

  11. #11
    Ylan
    Ylan är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för heads up! Laddat ner, kört Neutron och Ozone 9, rullar på som vanligt.
    Har du sett vad som händer med gamla instrumentspår med EXS24, byts instrumentet ut mot den nya eller öppnas gamla EXS24?

    Vänligen, Ylan

  12. #12
    erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran

  13. #13
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Känns som dax att uppgradera till Maverick. Ligger och släpar på High Sierra....

  14. #14
    Ylan
    Ylan är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Känns som dax att uppgradera till Maverick. Ligger och släpar på High Sierra....
    Vilken version av Logic Pro X kör du då? (för det fall att du alls kör Logic Pro X )

    Vänligen, Ylan

  15. #15
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Kommer inte ihåg vilken Logic Pro X version jag kör men jag uppdaterade nog för mindre än en år sedan. Ska kolla senare. Kör High Sierra. Eftersom Apple kräver Maverick för Logic Pro så kommer det nog snart fler grejer som inte stöds på High Sierra. Det gäller att hänga med i uppgraderingsspiralen utan att lägga i bräschen....

  16. #16
    Ylan
    Ylan är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kommer inte ihåg vilken Logic Pro X version jag kör men jag uppdaterade nog för mindre än en år sedan. Ska kolla senare. Kör High Sierra. Eftersom Apple kräver Maverick för Logic Pro så kommer det nog snart fler grejer som inte stöds på High Sierra. Det gäller att hänga med i uppgraderingsspiralen utan att lägga i bräschen....
    10.5 kräver Mojave.

    Vänligen, Ylan

  17. #17
    Ylan
    Ylan är uppkopplad nu

    Senior
    Installerade nu, mina gamla projekt öppnas utan problem, och EXS24 är ersatt av Sampler även i befintliga projekt.

    Sedan såg jag att det finns ett demoprojekt med Billie Eilish.

    Vänligen, Ylan

  18. #18
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    Det startar och funkar iaf, Sampler öppnar mina gamla EXS24-filer utan problem!

  19. #19
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    ...Update: Då jag öppnar NI Massive X så kraschar Logic direkt

  20. #20
    Ylan
    Ylan är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av loghill Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...Update: Då jag öppnar NI Massive X så kraschar Logic direkt
    Satan. Man vet ju att man inte skall uppdatera direkt, och så gör man det lik förbannat.

    Med det sagt har jag inte upptäckt något än.

    Vänligen, Ylan

  21. #21
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av erko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jäklar! Det där ser ut att bli en fin uppdatering. Äntligen något annat än den uråldriga esx24 som sampler.
    Jag satt med den för någon dag sedan och tänkte...det här är jobbigt. Samtidigt som jag har mängder av program till den som jag gillar (många mödosamt konverterade från Akai S100/S5000) så när man läser detta blir man glad:
    "Sampler...
    ...Supports all existing EXS24 instruments."


    Dessutom låter det som att de kanske äntligen integrerat funktionaliteten i Redmatica Keymap som de köpte och lade ner för åratal sedan.

    Dock står det inget om system requirements vad jag kan se.
    Gissar på Catalina vilket jag inte vågar uppdatera min dator till. Men men... tids nog.

    EDIT: Mojave enligt hasse_fx.
    Då kanske man vågar eller? Jag kör Sierra alltså och det fungerar lite för bra för att jag skall vilja ändra.
    Nej, jag väntar ett tag men kul att det händer saker.

  22. #22
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av loghill Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...Update: Då jag öppnar NI Massive X så kraschar Logic direkt
    Jag testade NI Massive för typ 10 år sedan och då var det likandant. Frågan är vems "felet" är.

  23. #23
    Ylan
    Ylan är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag satt med den för någon dag sedan och tänkte...det här är jobbigt. Samtidigt som jag har mängder av program till den som jag gillar (många mödosamt konverterade från Akai S100/S5000) så när man läser detta blir man glad:
    "Sampler...
    ...Supports all existing EXS24 instruments."


    Dessutom låter det som att de kanske äntligen integrerat funktionaliteten i Redmatica Keymap som de köpte och lade ner för åratal sedan.

    Dock står det inget om system requirements vad jag kan se.
    Gissar på Catalina vilket jag inte vågar uppdatera min dator till. Men men... tids nog.

    EDIT: Mojave enligt hasse_fx.
    Då kanske man vågar eller? Jag kör Sierra alltså och det fungerar lite för bra för att jag skall vilja ändra.
    Nej, jag väntar ett tag men kul att det händer saker.
    Vad gäller Mojave har det väl varit mycket stabilt, och mycket smärtfriare uppgradering än till Catalina?

    Vänligen, Ylan

  24. #24

    Veteran
    Live loops har jag kört i GB i iPaden. Kul att det kommer till Logic!

  25. #25
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ylan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad gäller Mojave har det väl varit mycket stabilt, och mycket smärtfriare uppgradering än till Catalina?

    Vänligen, Ylan
    OK, jag är rätt nojig med sån't här. Har haft en del dåliga erfarenheter genom åren.
    Men tack för info.

  26. #26
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av erko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Några reflektioner efter att ha sett denna.
    De går mot Ableton och lämnar ProToolsvärlden allt mer. Lite synd tycker jag då det redan finns andra intressanta Abletonalternativ såsom Bitwig.

    Stor satsning på sampling, det gillar jag!

    Autosampler kommer från Redmatica, de utvecklade den. Det ser ut som att mycket av Keymaps grejer äntligen kommit in i Logic också. Glädjande men behövde det verkligen ta nästan ett decennium?

    Konstigt att de inte döper den till Logic 11.0 med tanke på hur massiv uppgradering det är.

  27. #27
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Ojoj det känns som en helt ny DAW Logic 11, kör man Apple är den given för det priset, tänker jag på att jag aldrig betalat för en uppdatering är det ju gratis!

  28. #28
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    EDIT: Mojave enligt hasse_fx.
    Då kanske man vågar eller? Jag kör Sierra alltså och det fungerar lite för bra för att jag skall vilja ändra.
    Nej, jag väntar ett tag men kul att det händer saker.
    System Requirements:
    https://www.apple.com/logic-pro/specs/

    Mojave och uppåt som hassefx nämnde.

  29. #29
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var mig en massiv uppdatering. Blev nästan lite sugen på att köpa Logic bara för det. Hehe.

    Helt klart värt pengarna, skönt att bara betala en gång och sedan få gratis uppgraderingar av Apple och så kan man ju installera det på flera maskiner om man har ett gäng. (Jag kör olika Logicversioner beroende på hur gammal datorn är, smidigt att App Store väljer den senaste kompatibla versionen).

  30. #30
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jaaa...det var väl precis vad man inte ville ha, att de släpper pro-segmentet och flirtar med hip-hop kidsen...som ju redan kör ableton och fruity loops...
    Men kul att det händer grejjer, men gladast är nog AVID som får fortsätta att ha monopol för high-end användarna. Pro tools är mil före när det gäller synk mot olika videoformat, surround, integrering med dedikerad hårdvara ( det är faktiskt överlägset att trycka på vilken kanal som helst och så har du noll latency utan jidder med separata low latencymixers etc).

  31. #31
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av loghill Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...Update: Då jag öppnar NI Massive X så kraschar Logic direkt
    Flera av NIs pluggar kraschar Logic just nu. Massive X, Replika, osv. Dock verkar det vara kopplat till Logic på MacOS Catalina. Kör du Catalina? NI har postat på KVR att de är medvetna om problemet och jobbar på en fix. På Mojave funkar alla pluggarna. Dock är det inte bara NI utan även Relab som orsakar krasch tydligen.

  32. #32
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jaaa...det var väl precis vad man inte ville ha, att de släpper pro-segmentet och flirtar med hip-hop kidsen...som ju redan kör ableton och fruity loops...
    Men kul att det händer grejjer, men gladast är nog AVID som får fortsätta att ha monopol för high-end användarna. Pro tools är mil före när det gäller synk mot olika videoformat, surround, integrering med dedikerad hårdvara ( det är faktiskt överlägset att trycka på vilken kanal som helst och så har du noll latency utan jidder med separata low latencymixers etc).
    Nuendo också men annars är det väl rätt tomt?
    Fairlight har väl inte mycket marknadsandelar längre i film/tv-branschen gissar jag?
    Såg bra ut ett tag. Världens bästa ljudeditorkoncept säger jag, men det är i princip historia nu.

  33. #33
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jaaa...det var väl precis vad man inte ville ha, att de släpper pro-segmentet och flirtar med hip-hop kidsen...som ju redan kör ableton och fruity loops...
    Tycker inte att de har släppt Pro-segmentet, att de lägger till nya ljud och funktioner försämrar inte programmet även om man inte gillar innehållet eller missuppfattar jag vad du menar?

    Sedan finns det ju alltid saker att lägga till i alla program, Logic känns som ett moget program till ett oslagbart pris.

    Jag tycker snarare att problemet är att Mac OS konsumentifieras till oanvändbarhetsgrad... det behövs ett Pro-läge där man kan avaktivera Siri, hand off, iCloud och annat konsumenttjafs och ha ett rent och dundersnabbt system.

  34. #34
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker inte att de har släppt Pro-segmentet, att de lägger till nya ljud och funktioner försämrar inte programmet även om man inte gillar innehållet eller missuppfattar jag vad du menar?

    Sedan finns det ju alltid saker att lägga till i alla program, Logic känns som ett moget program till ett oslagbart pris.

    Jag tycker snarare att problemet är att Mac OS konsumentifieras till oanvändbarhetsgrad... det behövs ett Pro-läge där man kan avaktivera Siri, hand off, iCloud och annat konsumenttjafs och ha ett rent och dundersnabbt system.
    Fast olika designval implicerar olika arbetssätt och påverkar hur GUI:t disponeras. Satsningen på Abletonifiering har gjort att andra saker prioriterats ner. Det är det jag menar med att de lämnar ProTools-sfären.

    Jag gillar Logic jättemycket (mer än ProTools) men tycker aldrig de fått till automationen på ett bra sätt ihop med controllers, de har lyckats krångla till det samtidigt som vitala men egentligen enkla funktioner saknas (write to end m.m.), vilket är synd för de är nästan där.

    Med det sagt, denna uppdatering är mycket positiv i vilket fall.

  35. #35
    Robban303
    Robban303 är inte uppkopplad
    Robban303s avatar
    Senior
    Throwback till när tex. gamla samplern och ES2 kostade flera tusen styck. Reverbet ännu mer. Nu får man en sådan här major uppdatering gratis?

  36. #36
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Robban303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Throwback till när tex. gamla samplern och ES2 kostade flera tusen styck. Reverbet ännu mer. Nu får man en sådan här major uppdatering gratis?
    Jag vet en person som köpte hela kitet till Logic med synthar och reverb och allt när det kostade extra. Tror han gav runt 23 000:- (då!). Typ två månader senare köpte Apple och släppte rubbet gratis till Logic.

    Han kunde hålla sig för skratt.

  37. #37
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vet en person som köpte hela kitet till Logic med synthar och reverb och allt när det kostade extra. Tror han gav runt 23 000:- (då!). Typ två månader senare köpte Apple och släppte rubbet gratis till Logic.

    Han kunde hålla sig för skratt.
    Jag köpte Logic för cirka 11 000 kr och hade nyligen uppgraderat för cirka 3000 kr när de toksänkte priset och gav ut Express gratis. Inte direkt feststämning. Men man får se till att inte ha ett för linjärt förhållningssätt till pengar...

  38. #38
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag köpte Logic för cirka 11 000 kr och hade nyligen uppgraderat för cirka 3000 kr när de toksänkte priset och gav ut Express gratis. Inte direkt feststämning. Men man får se till att inte ha ett för linjärt förhållningssätt till pengar...
    Samma här och samma sak med Final Cut Pro, fast å andra sidan har man ju fått gratis uppdateringar i många år, så i detta fallet har det jämnats ut sig nu tror jag

  39. #39
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Flera av NIs pluggar kraschar Logic just nu. Massive X, Replika, osv. Dock verkar det vara kopplat till Logic på MacOS Catalina. Kör du Catalina? NI har postat på KVR att de är medvetna om problemet och jobbar på en fix. På Mojave funkar alla pluggarna. Dock är det inte bara NI utan även Relab som orsakar krasch tydligen.
    Även Kush Audio går ut med varningar om att uppgradera om man är på Catalina.

  40. #40
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Samma här och samma sak med Final Cut Pro, fast å andra sidan har man ju fått gratis uppdateringar i många år, så i detta fallet har det jämnats ut sig nu tror jag
    Precis som med fallet MacBook Pro så har jag fått mycket mer value for money (kr per använd timme) på Logic och dator än på de flesta andra prylar/mjukvaror jag har. Det är lätt att missa hur oerhört mycket mer vissa grejer används än andra. En MacBook är dyr i inköp men den är inte dyr/timme. Lite samma med Logic efter som det är min grundeditor/daw.

  41. #41
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Kraftfull avvaktan.... jag väntar med uppgradering i några månader. Plugin problem och krascher är inget jag har lust med.

  42. #42
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vet en person som köpte hela kitet till Logic med synthar och reverb och allt när det kostade extra. Tror han gav runt 23 000:- (då!). Typ två månader senare köpte Apple och släppte rubbet gratis till Logic.

    Han kunde hålla sig för skratt.
    Jag känner också en snubbe, jag själv.
    Allt var ju uppdelat.
    Logic Audio Platinum - 9995:-
    EXS 24 - 3495:-
    ES-1 - 995
    ES-2 - 1995:-
    Space Designer 2995:_

    och så klart köpte man allt.
    Sedan la man ner Logic på Windows och man behövde köpa Mac och sedan så prissänkte man programvaran med att stryka en nolla på slutet

  43. #43
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag känner också en snubbe, jag själv.
    Allt var ju uppdelat.
    Logic Audio Platinum - 9995:-
    EXS 24 - 3495:-
    ES-1 - 995
    ES-2 - 1995:-
    Space Designer 2995:_

    och så klart köpte man allt.
    Sedan la man ner Logic på Windows och man behövde köpa Mac och sedan så prissänkte man programvaran med att stryka en nolla på slutet
    Ouch. Jag var själv i en skarv just där. Steinberg hade liksom inte fått till Cubase så bra i skiftet mellan OS9 och OSX så jag tog beslutet att byta till Logic. Beställde en licens till EXS-24, ett kap för 3 495:-. Men sen fick jag det inte att funka av någon anledning, minns att det var något med licensnyckeln som strulade så jag kunde avvakta med betalningen. Och precis exakt där när jag satt och felsökte som bäst så släppte Apple alltihop fritt. Så jag hade tur kan man säga.

    Men även om jag haft en del tur så har jag bränt mig på mjukvara mer än en gång. Minns t ex att jag köpte Antares Kantos för ganska många tusenlappar som de sedan bara lade ner med en lätt axelryckning.

    Numera handlar jag bara på rea om det inte är något jag verkligen MÅSTE ha för att slutföra ett jobb. Och det är inte ofta.

  44. #44
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ouch. Jag var själv i en skarv just där. Steinberg hade liksom inte fått till Cubase så bra i skiftet mellan OS9 och OSX så jag tog beslutet att byta till Logic. Beställde en licens till EXS-24, ett kap för 3 495:-. Men sen fick jag det inte att funka av någon anledning, minns att det var något med licensnyckeln som strulade så jag kunde avvakta med betalningen. Och precis exakt där när jag satt och felsökte som bäst så släppte Apple alltihop fritt. Så jag hade tur kan man säga.

    Men även om jag haft en del tur så har jag bränt mig på mjukvara mer än en gång. Minns t ex att jag köpte Antares Kantos för ganska många tusenlappar som de sedan bara lade ner med en lätt axelryckning.

    Numera handlar jag bara på rea om det inte är något jag verkligen MÅSTE ha för att slutföra ett jobb. Och det är inte ofta.
    En gång har jag missat att köpa mjukvara som jag egentligen ville ha, Redmatica Keymap, försvann som bekant.
    Minst fem gånger har jag köpt mjukvara som jag i princip aldrig använt annat än testat att det fungerar.

    Nu ser det ut som att Logicuppdateringen innehåller det som Keymap kunde göra så då fick jag den gratis till slut i alla fall. Lustigt.

  45. #45
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En gång har jag missat att köpa mjukvara som jag egentligen ville ha, Redmatica Keymap, försvann som bekant.
    Minst fem gånger har jag köpt mjukvara som jag i princip aldrig använt annat än testat att det fungerar.

    Nu ser det ut som att Logicuppdateringen innehåller det som Keymap kunde göra så då fick jag den gratis till slut i alla fall. Lustigt.
    Samma här, var väldigt inne på att köpa Redmatica men sen... poof... uppköpt! Nu verkar det som du säger komma tillbaka i Logic men det har väl tagit typ 10 år. Finns väl en nedskalad variant i MainStage också om jag inte har fel.

    Ägde också licenser på samtliga produkter från Camel Audio när de köptes upp. Men där måste jag säga att det har blivit ett lyft med Alchemy sen den uppdaterades av Apple, jag använder den typ hundra gånger oftare nu. Faktum är att den nog blivit min go-to softsynth.

  46. #46
    Waldorf
    Waldorf är inte uppkopplad
    Waldorfs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vet en person som köpte hela kitet till Logic med synthar och reverb och allt när det kostade extra. Tror han gav runt 23 000:- (då!). Typ två månader senare köpte Apple och släppte rubbet gratis till Logic.

    Han kunde hålla sig för skratt.
    Jag gjorde samma

  47. #47
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kraftfull avvaktan.... jag väntar med uppgradering i några månader. Plugin problem och krascher är inget jag har lust med.
    Problemen verkar vara relaterade till Catalina och vissa plugins.

    Jag kör Mojave, uppgraderade igår och har inte märkt något konstigt.

    Info från Apple om hur man tar backup på Logic innan uppgradering här:
    https://support.apple.com/en-us/HT202992

  48. #48
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Problemen verkar vara relaterade till Catalina och vissa plugins.

    Jag kör Mojave, uppgraderade igår och har inte märkt något konstigt.

    Info från Apple om hur man tar backup på Logic innan uppgradering här:
    https://support.apple.com/en-us/HT202992
    Hänger preferences med i detta läge eller? Annars riskerar man förlora en hel del ändå.
    Det går knappast att räkna med att en ny version skriver i preferences så att en äldre kan läsa om man skulle restora tillbaka.

    Hur uppgraderar man till Mojave endast?
    Svar: https://support.apple.com/en-us/HT210190
    Fast det funkar inte på min Mac. Öppnas i iTunes och Item unavailable står det.
    Senast redigerat av Oortone den 2020-05-15 klockan 09:21.

  49. #49
    Ylan
    Ylan är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hänger preferences med i detta läge eller? Annars riskerar man förlora en hel del ändå.
    Det går knappast att räkna med att en ny version skriver i preferences så att en äldre kan läsa om man skulle restora tillbaka.

    Hur uppgraderar man till Mojave endast?
    Svar: https://support.apple.com/en-us/HT210190
    Fast det funkar inte på min Mac. Öppnas i iTunes och Item unavailable står det.
    Jag hittar Mojave här: https://apps.apple.com/se/app/macos-...98502828?mt=12
    https://apps.apple.com/se/app/macos-...98502828?mt=12

    Funkar det för dig?

    Vänligen, Ylan

  50. #50
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ylan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, det står att objektet inte är tillgängligt. Men öppnas det i appen App Store för dig?

    Hos mig står det i webbläsaren att App Store skall öppnas men istället öppnas iTunes och jag kan inte se att det går att påverka på något sätt.

  51. #51
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Ja, länkarna är rätt och fungerar för mig också.
    Kolla om du behöver vara inloggad i app store för att det skall fungera. Jag var inloggad och då fungerade det, sitter med en dator på High Sierra just nu, men annars är Mojave riktigt bra. Catalin skall man nog undvika så länge det går. Finns fortfarande appar med underliggande 32bits struktur som inte fungerar alls i Catalina således.

  52. #52
    Ylan
    Ylan är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, det står att objektet inte är tillgängligt. Men öppnas det i appen App Store för dig?

    Hos mig står det i webbläsaren att App Store skall öppnas men istället öppnas iTunes och jag kan inte se att det går att påverka på något sätt.
    Ok, jag har Catalina installerat, så det ser väl annorlunda ut hos dig. Vad har du för OS?

    Vänligen, Ylan

  53. #53
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Ok, jag hittade problemet. Det är Firefox som felaktigt kallar på iTunes. Använder jag länken i Chrome så kallar den på App Store istället och då funkar det.

    Apple har verkligen lyckas röra ihop saker och ting när det gäller iTunes, en gång i tiden ett musikprogram som sedan blev något slags mediecenter och sedan ett programcenter och backuppcenter och jag vet inte, ett program som skulle göra allt och sedan bestämde de sig för att avveckla det men lite bit för bit så det blev riktigt konstigt (finns väl fortfarande på Apple-TV tillsammans med en massa andra appar som gör samma sak?)... uppenbarligen är inte Firefox up to date men varför kallar i så fall inte iTunes själv på Appstore? Pajasvarning på alltihop, det är ju så trasigt.
    Senast redigerat av Oortone den 2020-05-15 klockan 13:51.

  54. #54
    Ylan
    Ylan är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, jag hittade problemet. Det är Firefox som felaktigt kallar på iTunes. Använder jag länken i Chrome så kallar den på App Store istället och då funkar det.

    Apple har verkligen lyckas röra ihop saker och ting när det gäller iTunes, en gång i tiden ett musikprogram som sedan blev något slags mediecenter och sedan ett programcenter och backuppcenter och jag vet inte, ett program som skulle göra allt och sedan bestämde de sig för att avveckla det men lite bit för bit så det blev riktigt konstigt (finns väl fortfarande på Apple-TV tillsammans med en massa andra appar som gör samma sak?)... uppenbarligen är inte Firefox up to date man varför kallar i så fall inte iTunes själv på Appstore? Pajasvarning på alltihop
    Satan! Men skönt att du fått det att fungera. Jag jobbar som lärare med distansundervisning, och stöter gång på gång på konflikter mellan webbläsare, OS och tjänster över webben. Har man då elever som inte riktigt vet vad en webbläsare är, kan det vara förbannat svårt att felsöka problem över telefon.

    Vänligen, Ylan

  55. #55
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Logic 10.15 har uppdaterat OpenGL-kraven som kan påverka en del plugins, Izotope's bl.a.

    https://support.izotope.com/hc/en-us...-in-Logic-10-5

  56. #56
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Logic 10.15 har uppdaterat OpenGL-kraven som kan påverka en del plugins, Izotope's bl.a.

    https://support.izotope.com/hc/en-us...-in-Logic-10-5
    Tack för tipset, det sparade mig nog från åtskillga timmars elände.

    På sätt och vis skönt. Det blir att vänta många månader tills pluginmakarna hinner ikapp.
    Jag har såpass många äldre plugins att detta garanterat hade strulat för mig.

    Lite konstig filosofi att ställa nya krav på detta sätt utan att erbjuda en övergångslösning och istället låta plugins krascha. Inte ens en valideringskoll av plugins görs alltså?

  57. #57
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Är igång i dialog med ett par plugin-kreatörer om faktiska och potentiella problem. Beta Heaven

  58. #58
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    "There are several bugs with regard to automation in 10.5.0"

  59. #59
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Min plan för närvarande är att vänta på nästa uppdatering som förhoppningsvis fixar barnsjukdomarna med den här. Även att tredjepartsplugins ska hinna uppdateras. Sitter med High Sierra på laptopen och Sierra på studiodatorn men planerar att gå Mojave på båda om någon månad när de viktigaste projekten för våren ligger bakom mig.

    Efter det lär jag ligga still på det systemet ett bra tag.

    Egentligen är jag nöjd med Sierra, har aldrig haft det så stabilt och kraschfritt förut, men jag är utmanövrerad från senaste FCP och kan inte köra de senare versionerna på Logic så en systemuppdatering är tvungen men ofrivillig.

  60. #60
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Jag använder Logic mest som en bandspelare och än så länge rullar iZotope Ozone och Neutron på bra med Catalina och 10.5

Liknande ämnen

  1. Logic Pro X 10.2.1
    Av Roffemoffe i forum Logic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-01-21, 19:55
  2. Logic Pro X, Apple och Pro Users
    Av tinybox i forum Logic
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-01-30, 23:28
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-01-10, 19:09
  4. Logic Pro 7 to Logic Pro 7.1 Upgrade Kit
    Av killwithskill i forum Logic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-07-21, 23:15
  5. Logic Pro 6 & Logic Express 6
    Av ruddock420 i forum Logic
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2004-01-28, 13:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •