Resultat 1 till 25 av 25

Ämne: Avancerade och kreativa mixtips!!

  1. #1
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran

    Avancerade och kreativa mixtips!!

    Tja!
    Tänkte att detta kan vara en samlingstråd för mer udda mixtips som inte nödvändigtvis berör just eq, kompression, reverb och sådant. Det finns så mycket skillade folk här på forumet, så vore kul att höra om de lite mer udda metoderna ni använder för att nå ert drömsound Jag börjar med en rolig liten grej med om mixning av elbas som jag experimenterade med igår:


    Jobbar på en låt med elbas, där basgången ofta landar på öppen E-sträng som får klinga ut i flera sekunder. Denna låt har en fett stor, elektronisk ljudbild och en stadig subbas är ganska fundamental för soundet. Har nyss börjat mixa låten, och märkte att vad jag än gjorde så kändes basen fattig och ojämn i sitt sub-register. Höll på att bli galen, tills jag drog fram spektrumanalysatorn:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	peak1.PNG 
Visningar:	18 
Storlek:	143,2 KB 
Id:	94337
    Bilden ovan är den öppna E-strängen, det syntes ganska tydligt att oktaven ovanför grundtonen var mycket starkare. Samma problem syntes eller hördes inte på de andra tonerna... drog slutsatsen att öppna strängar har dålig sustain i sub-registret, så jag stämde ner basen en halvton och spelade in basgången igen fast en halvton högre upp på greppbrädan. Då såg samma ton ut såhär på spektrumet:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	peak2.PNG 
Visningar:	14 
Storlek:	102,2 KB 
Id:	94338
    ...och då var problemet löst. Basen sitter nu som en smäck i mixen! Detta mixproblem kunde inte riktigt lösas med eq eller något sådant (utan att fucka upp soundet totalt)

    supernördiga grejer som dessa är sånt som får en att aldrig tröttna på produktion tycker jag det finns alltid nåt nytt att lära sig, så fyll gärna på tråden med andra kreativa lösningar på udda mixproblem om ni har nåt kul!

  2. #2
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Kan det vara elbasens motsvarighet till vargton du hittade där? På fiol tror jag det brukar vara tvåstrukna F.

  3. #3
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan det vara elbasens motsvarighet till vargton du hittade där? På fiol tror jag det brukar vara tvåstrukna F.
    Hmm kanske, googlade vargton men det verkar ju vara en grej som handlar om instrumentlådans resonans - på elbas finns ju ingen sån... samma ojämna sub finns på alla öppna bassträngar, checkade även med alla samplade basinstrument jag har i kontakt å ableton och samma grej visade sig där

  4. #4
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Bra där, såna här tips är värdefulla, vad man gör när man trackar är 70% av mixjobbet!

  5. #5
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra där, såna här tips är värdefulla, vad man gör när man trackar är 70% av mixjobbet!
    ja ofta är det ju så! Har annars inget emot att polera skräp i den mån det är möjligt, men i just detta fall fanns det liksom ingen annan lösning... alternativet kunde vara att dubba med sinusbas, men då får man lätt fasproblem och annat krångel

  6. #6
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm kanske, googlade vargton men det verkar ju vara en grej som handlar om instrumentlådans resonans - på elbas finns ju ingen sån... samma ojämna sub finns på alla öppna bassträngar, checkade även med alla samplade basinstrument jag har i kontakt å ableton och samma grej visade sig där
    Intressant och lite märkligt. Jag tippar att även solida elbasar har resonanser mer eller mindre. Men om det bara är öppna strängar som har svag första delton så kanske det har med anslagsstället att göra? Tonen blir ju helt olika beroende på var på strängen man knäpper, vissa deltoner faller bort. Eller finns det någon annan förklaring?

  7. #7
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Jag tror det helt enkelt har å göra med att en människas finger är en mycket mjukare yta än basens ytor. Tonen blir lite dämpad och tillåts inte ringa lika mycket

  8. #8
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Så är det nog. Men ändå märkligt att det ger utslag just på första deltonen!

  9. #9
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Zero fret av fingerliknande material?

  10. #10
    axelwaad
    axelwaad är inte uppkopplad

    Veteran
    Måste bara fråga. Enligt bilden ser det ut att vara överton från fundamentala och inte oktav. Kanske ser fel?
    Men har vart med om liknande och det är sjukt irriterande.
    Tror att det ofta vart en kombination av sliten elbas eller usel elbas. Men kan ibland bli förvånad över hur basfattiga en del kvalitetsbasar kan va när man trackar. Köpte en fender precision ny från butik och var överlycklig. Höll på o mekade och finlirade och intonerade men fick aldrig till ett sjysst ljud. Men vissa squier-basar har grymt ljud. Grymt att du kunde arra om o lösa det

  11. #11
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Det där har jag också noterat, men allra främst på A-strängen - på olika basar. Brukar undvika att spela lösa strängar, men det blir ju svårt när man ska spela E1 på en E-stämd bas. Stämmer därför mina basar i Drop D för att ha lite marginal. Min Rickenbacker 4003 känns lite som att trampa vatten när man spelar E1 med lös sträng.

  12. #12
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av axelwaad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Måste bara fråga. Enligt bilden ser det ut att vara överton från fundamentala och inte oktav. Kanske ser fel?
    Men har vart med om liknande och det är sjukt irriterande.
    Tror att det ofta vart en kombination av sliten elbas eller usel elbas. Men kan ibland bli förvånad över hur basfattiga en del kvalitetsbasar kan va när man trackar. Köpte en fender precision ny från butik och var överlycklig. Höll på o mekade och finlirade och intonerade men fick aldrig till ett sjysst ljud. Men vissa squier-basar har grymt ljud. Grymt att du kunde arra om o lösa det
    Den första övertonen från fundamemtala är väl ofta just en oktav Öppen E-sträng är runt 41 hz, andra peaken i spektrumet är ca 82 hz alltså en typisk oktav

  13. #13
    axelwaad
    axelwaad är inte uppkopplad

    Veteran
    Jamen såklart. schmack

  14. #14
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Älskar att ditt mixtips är att... spela in igen! =)

  15. #15
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av 655321 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Älskar att ditt mixtips är att... spela in igen! =)



    https://youtu.be/Cv-FAePF2vQ

  16. #16
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Ok vet inte hur avancerat det är men.

    Jag mixar en låt nu, och sången har ett skitsnyggt verb/delay men det tar över ibland. Så compressor på effektspåret, sidechain in från sångspåret. Effekten känns, men tar inte över. Och den klingar upp rätt snyggt i slutet på fraserna.

    En annan favorit är att ha en saturator/dist/tape av nåt slag inbakad mellan två eq's, som i sin tur speglar varandra motsatt. Va? Vafan menar han? Jo alltså att höjer jag kring 300hz på den ena så sänker den lika mycket på samma. Kan på så sätt få fram lite lätt dist på specifika frekvenser utan att hela spåret blir skevt.

  17. #17
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av 655321 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En annan favorit är att ha en saturator/dist/tape av nåt slag inbakad mellan två eq's, som i sin tur speglar varandra motsatt. Va? Vafan menar han? Jo alltså att höjer jag kring 300hz på den ena så sänker den lika mycket på samma. Kan på så sätt få fram lite lätt dist på specifika frekvenser utan att hela spåret blir skevt.
    Den är bra! Dessutom använt parallellt med det rena spåret så får man än fler nyanser att leka med (hårdare överstyrning svagt inmixad, svagare d:o med högre nivå)!

  18. #18
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den är bra! Dessutom använt parallellt med det rena spåret så får man än fler nyanser att leka med (hårdare överstyrning svagt inmixad, svagare d:o med högre nivå)!
    Next level!

  19. #19
    kirre777
    kirre777 är uppkopplad nu
    kirre777s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 655321 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok vet inte hur avancerat det är men.

    Jag mixar en låt nu, och sången har ett skitsnyggt verb/delay men det tar över ibland. Så compressor på effektspåret, sidechain in från sångspåret. Effekten känns, men tar inte över. Och den klingar upp rätt snyggt i slutet på fraserna.

    En annan favorit är att ha en saturator/dist/tape av nåt slag inbakad mellan två eq's, som i sin tur speglar varandra motsatt. Va? Vafan menar han? Jo alltså att höjer jag kring 300hz på den ena så sänker den lika mycket på samma. Kan på så sätt få fram lite lätt dist på specifika frekvenser utan att hela spåret blir skevt.
    Vilka eq/vilken daw använder du för detta? Låter superintressant!

  20. #20
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kirre777 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilka eq/vilken daw använder du för detta? Låter superintressant!
    Briljante Dan Worall har några tips på vad man ska tänka på och vad man kan använda. Spana även in hans övriga videos också, såväl som hans tutorials som han gör i Fabfilters namn. Mycket bra, tekniskt och lärorikt material på ett pedagogiskt sätt.


    https://youtu.be/H-Gs-o39C5o

  21. #21
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kirre777 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilka eq/vilken daw använder du för detta? Låter superintressant!
    Använder reaper där det är rätt smidigt att patcha, och där jag också kan länka ihop olika rattar i olika pluggar. Men det borde gå att koppla i de flesta daw.

  22. #22
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bobbski Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Briljante Dan Worall har några tips på vad man ska tänka på och vad man kan använda. Spana även in hans övriga videos också, såväl som hans tutorials som han gör i Fabfilters namn. Mycket bra, tekniskt och lärorikt material på ett pedagogiskt sätt.


    https://youtu.be/H-Gs-o39C5o

    Exakt så! Dock fick jag det att funka med reaeq efter lite justerande av offset och scale. Rekommenderar även videos av Kenny goia och Dan worrall för ännu mer goodness.

  23. #23
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Fett med saturation grejen 655321, det måste man ju prova!

    Här är en lite udda men fett kreativ teknik som ger ganska intressanta resultat:

    https://youtu.be/tdtARUBGYgU

    Istället för lågpassfiltrering av ett ljud, så raderar man bokstavligen talat de övre frekvenserna från råljudet genom resampla genom en ny samplerate. Det blir ett totalt stup istället för en slope, och försöker man göra något liknande med ett vanligt filter uppstår knasiga resonanser å grejer.

    Har inte hittat nåt sätt att göra detta i ableton - såg ett par tutorials som visade det, men de blandade ihop tekniken med vanlig bitcrushing och resultaten var fruktansvärda... ganska lätt att göra i Audacity dock!

  24. #24
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    kallback var mästare på att resampla och lägga resultaten i lager om varandra.

  25. #25
    Bobbski
    Bobbski är inte uppkopplad
    Bobbskis avatar
    Veteran
    Detta tips är inte avancerat alls, men så jävla bra, och så jävla bortglömt!

    Såg en mixthrough på Kings of Leons 'Use somebody' där Jacquire King går igenom hur han spelat in och mixat, och där visar han ett gammalt ess han har i rockärmen när det kommer till elgitarr, och det är att lägga på en hederlig gammal PSP Vintagewarmer(2). Stockinställning och bara lattja runt lite med attack och knee och - voila.
    Jag har nog haft den där pluggen i femton år, och de senaste sju åren har jag tänkt att "den är gammal" och inte brytt mig om att installera den på nytt, men nu har jag installerat den och testat i diverse projekt, och det är fan omedelbar magi på gitarr. Även sång gjorde den sig riktigt gott på. Sån bortglömd guldklimp.

Liknande ämnen

  1. Purple Rain - de avancerade slutackorden
    Av T11 i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2017-02-12, 02:08
  2. Mixtips på låt (Data)
    Av From i forum Mixning & mastring
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-11-22, 01:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •