Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Bra podcast om komposition och analys av låtar

  1. #1
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran

    Bra podcast om komposition och analys av låtar

    Sorry for crosspost men jag gör det för att podden Strong Songs nog skulle intressera de som följer den här delen av forumet. Jag har blivit väldigt inspirerad att prova nya saker i mina låtar efter att ha lyssnat på flera avsnitt.

    (Här är min text från tråden om bra poddar)

    Jag har hittat podden Strong Songs av en musiker som heter Kirk Hamilton. Han analyserar en låt varje avsnitt och har bland annat avhandlat "Kiss from a rose" av Seal, "God only knows" av Beach Boys, "Tom Sawyer" av Rush, och "So What" av Miles Davis.

    Han går ned på djupet i arrangemang och ackord. Han highlightar basgångar, stämmor och harmoni, nästan alltid genom att själv återskapa delar av låtarna och deras beståndsdelar. Han är helt enkelt som en väldigt kunnig kompis som pekar ut vad låten består av och varför saker funkar i låten. Han är väldigt duktig på musikteori verkar det som, men även jag som inte kan musikteori har fullbehållning eftersom han är väldigt pedagogisk i sina genomgångar.


    Han låter dessutom väldigt sympatisk och är ödmjuk inför de låtar han analyserar.

  2. #2
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Tack för tips. Ska kolla in den.

    https://strongsongspodcast.com/

Liknande ämnen

  1. Skaparna - Podcast om och med kvinnliga musiker
    Av outshape i forum Allmänt om musik
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-09-12, 10:46
  2. Inspelning av podcast och musik
    Av oskimon i forum Inspelning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-02-17, 09:22
  3. Tips på bra podcast publishing applikation
    Av mactosh i forum Övrig mjukvara
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-31, 21:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •