Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: Att komponera ett album

  1. #1
    klonqs avatar
    Veteran

    Att komponera ett album

    Tja,

    Efter min flytt ifrån hårdvara till mjukvara har mjukvaran visat sig i sin finaste form. Jag kan nu enkelt hoppa mellan olika projekt och jobba med det jag tycker är bäst för tillfället. Det har gett mig en anledning till att börja se om jag inte kan sätta ihop ett lite större projekt, *trumvirvel* ett album som skall ta form.

    Jag jobbar lite bak och fram på, dvs "skall du inte lära dig låta som nån som kan komponera ett album innan du faktist gör det?" Jag är OK med att jag aldrig kommer låta som några andra artister gör men jag tänker definitivt söka efter inspiration hos andra. Så jag svarar nej på frågan angående detaljerna/kvaliten i mitt egna verk.

    Jag tror till mångt och mycket att jag är en produkt av min egna omgivning men jag tror också att jag är en fri människa och nu i vuxen ålder kan jag se mer kritiskt på omgivningen och ta intryck av det jag gillar. Så med det sagt funderar jag på vilka plattor som skall få vara med och ge mig intryck, mer eller mindre dagligen tills plattan är klar. Iden kanske är galen? Tänk er att fokusera enbart på några plattor under er skapande fas och se vart det tar er.

    Första plattan ut är:

    https://youtu.be/PL72iWlQiarOVsh-lVHCBnmLDBQLgbW9t7

    Andra plattan ut är:
    https://open.spotify.com/playlist/1D...sJeXdPUYykVA5d

    Tredje plattan ut är:

    https://youtu.be/cPiNzDrIRo8

    Jag tänker nog vara så djärv att inte välja ut fler skivor. De skivorna har en röd tråd även om den för mig inte går att beskriva. De har alla haft en betydande del i mitt musik intresse. Så nu är handsken kastad.

    Mål:
    Ett album 10 låtar på Bandcamp.

    Begränsningar:
    Enbart använda Bitwig.
    Ta insparation ifrån nämnda tre plattor.

    Som sagt, jag skall ta inspiration ifrån de plattorna men inte försöka låta som dem. Och bara för att detta inte skall bli ytterligare en galen ide som aldrig får se dagens ljus så säger jag såhär till mig själv. Du har till den sissta Augusti på dig att producera material som är färdigt för mastring, annars lägger du ner allt vad musik heter.

    Med det sagt så har jag nu mycket att göra och för den nyfike så började projektet redan i fredags men nu blev det officielt. Och varför bemöda sig med att göra det offentligt på ett musik forum. För att jag tycker det är kul helt enkelt. Skryta om något som inte existerar

    /klonq

  2. #2
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    När man väl är djupt insnöad i arbetet med ett helt album kan det vara distraherande eller ta onödigt med tid att lyssna på andras album. Men har du dem väl inlyssnade sedan förr kan du nog återkalla dem i minnet efter behov.

    Bli klar i augusti eller lägga ner för gott låter hårt. Karriärmässig rysk roulett?

  3. #3
    klonqs avatar
    Veteran
    Mjea, rysk roulett är nog att ta i då jag kan styra över resultatet själv. Dvs vill jag syssla med musik eller inte?!? Bevisa det för dig själv och gör klart någonting. Eller lägg ner... Jag visar nog hellre upp vad fan som helst än att lägga ner Så det är bara upp till mig hur detta skall bli, för ni kommer nog få dras med mig även efter augusti

  4. #4
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Personligen har jag en väldigt öppen förhållning till album och tidsgränser. Jobbat på en skiva i snart 2 år nu, vissa säger att "du kommer ju aldrig bli klar om du aldrig nöjer dig", men jag tänker snarare "det kommer ju aldrig bli bra om jag nöjer mig för tidigt"

    Att ha delmål tidsmässigt är dock grymt! Men att straffa sig själv tycker jag också låter lite väl... livets trubbel har en tendens att försena större projekt, och det är helt ok liksom

  5. #5
    klonqs avatar
    Veteran
    Ja man skall inte utsätta sig själv för tortyr. Vill de sig illa så slår det tillbaks och slutar med 6 månader på soffa utbränd. Men så långt skall jag inte dra det, det skall vara kul hela tiden också är ett kriterium som kanske inte alltid går att uppfylla men då skall det åtminstånde vara nyttigt.

  6. #6
    klonqs avatar
    Veteran
    Jag har satt en tidsplan. Blir nog bättre om jag jobbar mot flera delmål så jag inte skjuter upp allt till slutet. Jag tänker också ta en Agile approach, dvs jag kommer inte vara rädd för att riva upp något som är satt om det visar sig i en senare fas att det borde vara bäst så.

    31:a Juni 10 Beats klara.
    30:e Juli Arrangemang klart.
    31:a Augusti Mixat och redo för mastring.

    Det ger mig endel tid innan första deadlinen och det kan nog behövas då jag lär mig. Men jag vill påpeka att det är lärandet i det här projektet som är målet.

  7. #7
    klonqs avatar
    Veteran
    https://soundcloud.com/klonq/sets/iteration-01

    Det blir ett litet album. Jag beslutade mig för att göra dans musik istället för det jag angav i början. Och efter att skalat av beaten så blev det bara 6 och inte mer. Men det får duga. Det jag vill ha ifrån dig är feedback. Det är omixat och omastrat och ett premilinärt arragengeman är satt.

    Tack!

  8. #8
    Grunkan
    Grunkan är inte uppkopplad
    Grunkans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av klonq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://soundcloud.com/klonq/sets/iteration-01

    Det blir ett litet album. Jag beslutade mig för att göra dans musik istället för det jag angav i början. Och efter att skalat av beaten så blev det bara 6 och inte mer. Men det får duga. Det jag vill ha ifrån dig är feedback. Det är omixat och omastrat och ett premilinärt arragengeman är satt.

    Tack!
    Lyssnat igenom låtarna nu två gånger och gillar de verkligen!
    Tycker de har bra driv men ändå på ett tillbakadraget sätt jag gillar.

    Vad använder du för att göra låtarna?

    Spännande och modigt att sätta officiella mål såhär, ökar ju chansen att man får ut sakerna istället för att ha massa påbörjade projekt liggande. Kanske något jag med skulle behöva göra :P

  9. #9
    klonqs avatar
    Veteran
    Jag använder Bitwig som DAW. Synthljud gör bitwigs synthar och trummor är samplingar, mycket 909 å 808 samt jomox samplingar som medföljer Bitwig.

    Tack för lyssningen!

  10. #10
    klonqs avatar
    Veteran
    Jag håller nu på och läser en bok om mixning. När jag är klar med den tänkte jag sätta mig ner och försöka mixa dessa låtar. Någon som har några tips/synpunkter inför mix sessionen som är nära förestående.

  11. #11
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Leta rätt på bra referensmaterial som har eller ligger nära det sound du vill ha. Jämför ofta när du testmixar och ge dig inte förrän du får koll på ev. skillnader.

  12. #12
    stilnocturnal
    stilnocturnal är inte uppkopplad
    stilnocturnals avatar
    Senior
    Inte alls en galen idé, tycker det låter kul och kreativt! Man behöver ju mer sånt, nåt som ramar in och sätter förutsättningarna för det man ska göra så att inte ALLT är möjligt.

    På mitt näst senaste album började jag med att sätta en albumtitel och skrev listan med titlar på låtar och så skickade jag det till illustratör som gjorde ett omslag och först efter det började jag skriva musiken. Då kunde jag börja göra musik som "passade in" på känslan som fanns i omslagskonst och titlar. Om jag märkte i ett tidigt skede att en låtskiss inte passade in någonstans med en titel så stekte jag den helt osentimentalt, även om den var bra. Det var ett avigt men underbart sätt att jobba som jag har tänkt upprepa till nästa pga jag har kört fast lite kreativt och behöver ha de där ramarna. Det är ju också ett sorts sätt att jobba referens-drivet.


    https://youtu.be/8HX-QZ2jjfA

  13. #13
    klonqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Leta rätt på bra referensmaterial som har eller ligger nära det sound du vill ha. Jämför ofta när du testmixar och ge dig inte förrän du får koll på ev. skillnader.
    Du har naturligtvis rätt och jag gör dagligen detta. Men ur ett större perspektiv jag vill inte låta som en annan track utan jag vill låta som soundet det tracket låter som. Så jag vill inte låta som nån annan men jag tar gärna intryck ifrån dem. Och jag skall referenslyssna när jag mixar. Men i slutändan är det ju viktigt att jag tycker att jag har fått det att låta bra

  14. #14
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av klonq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du har naturligtvis rätt och jag gör dagligen detta. Men ur ett större perspektiv jag vill inte låta som en annan track utan jag vill låta som soundet det tracket låter som. Så jag vill inte låta som nån annan men jag tar gärna intryck ifrån dem. Och jag skall referenslyssna när jag mixar. Men i slutändan är det ju viktigt att jag tycker att jag har fått det att låta bra
    Jag reagerade lite på att du "läste en bok" om mixning och det är ju mest en praktisk kunskap (även om böcker är bra som uppslagsverk och för specifika tips). Referensmaterialet är tänkt dels om du känner dig osäker på hur du ska behandla de olika aspekterna av att få ihop en mix, men inte minst för att kalibrera öronen - det är lätt att man snöar in på något, blir lyssningstrött, etc och då är bra referenser en väg till "reality check" - om det är bra balans diskant/bas, stereoperspektiv, mono-kompatibilitet, mm...

  15. #15
    klonqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag reagerade lite på att du "läste en bok" om mixning och det är ju mest en praktisk kunskap (även om böcker är bra som uppslagsverk och för specifika tips). Referensmaterialet är tänkt dels om du känner dig osäker på hur du ska behandla de olika aspekterna av att få ihop en mix, men inte minst för att kalibrera öronen - det är lätt att man snöar in på något, blir lyssningstrött, etc och då är bra referenser en väg till "reality check" - om det är bra balans diskant/bas, stereoperspektiv, mono-kompatibilitet, mm...
    Att läsa en bok(är i slutet) har gett mig lite ide'er men den har också varit väldigt lättläst för jag har hängt på 99'an i iaf 10år. Det slår mig hela tiden när jag läser att jag måste lita på mina egna öron och skapa en bättre bild inom mig om vad jag försöker öppnå.

  16. #16
    klonqs avatar
    Veteran
    https://soundcloud.com/klonq/sets/iteration-02

    Så nu har jag mixat låtarna, vill gärna ha feedback innan jag mastrar. Jag tänkte lägga upp det som en EP via distrokid inom en snar framtid. Jag vill att ni hjälper mig välja ut den låt som tillför minst till EP'n. Tänkte släppa 4st låtar men nu är det 5st.

  17. #17
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Min första platta fick arbetsnamnet ”8 darlings To kill”..... Just sayi’n!

    Tycker, kan vara fel tänk från mig Pga av att jag inte är tillräckligt insatt i denna genre! Men tycker kanske att det inte är helt tydligt med olika ”tema” i resp låt, mer att det är samma fast någon minimal skillnad. Får lite känsla av att Tagning 5 har en ”hh/SD” som sticker ut lite för hårt.

    Hade funkat bättre som en lång låt, men blir kanske väl minimalistiskt och smalt om du vill nå bredare massa.

    Som sagt, bara tankar från mig som inte är expert på denna genre!

  18. #18
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Ursnyggt! Jag gillar verkligen det här! Kan man lyssna någon annanstans än YT?

    Citat Ursprungligen postat av stilnocturnal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte alls en galen idé, tycker det låter kul och kreativt! Man behöver ju mer sånt, nåt som ramar in och sätter förutsättningarna för det man ska göra så att inte ALLT är möjligt.

    På mitt näst senaste album började jag med att sätta en albumtitel och skrev listan med titlar på låtar och så skickade jag det till illustratör som gjorde ett omslag och först efter det började jag skriva musiken. Då kunde jag börja göra musik som "passade in" på känslan som fanns i omslagskonst och titlar. Om jag märkte i ett tidigt skede att en låtskiss inte passade in någonstans med en titel så stekte jag den helt osentimentalt, även om den var bra. Det var ett avigt men underbart sätt att jobba som jag har tänkt upprepa till nästa pga jag har kört fast lite kreativt och behöver ha de där ramarna. Det är ju också ett sorts sätt att jobba referens-drivet.


    https://youtu.be/8HX-QZ2jjfA

  19. #19

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av klonq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://soundcloud.com/klonq/sets/iteration-02

    Så nu har jag mixat låtarna, vill gärna ha feedback innan jag mastrar. Jag tänkte lägga upp det som en EP via distrokid inom en snar framtid. Jag vill att ni hjälper mig välja ut den låt som tillför minst till EP'n. Tänkte släppa 4st låtar men nu är det 5st.
    Väldigt mycket djupbas på tagning 1. Backa basen en aning .

  20. #20
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Det är en generellt intressant fråga, vid vilken frekvens ska basljuden vara starkast. Om det "peakar" för lågt stjäl det "headroom" och kan upplevas svagt mixat i små högtalare, om det "peakar" för högt är risken att det blir burkigt? Undrar om basljud alltid (generellt) behöver ha någon slags "överton" för att höras tillräckligt?

  21. #21
    klonqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Väldigt mycket djupbas på tagning 1. Backa basen en aning .
    Vad menar du med backa? Nu är den skuren vid 40hz, skall jag skära vid 50hz istället?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min första platta fick arbetsnamnet ”8 darlings To kill”..... Just sayi’n!

    Tycker, kan vara fel tänk från mig Pga av att jag inte är tillräckligt insatt i denna genre! Men tycker kanske att det inte är helt tydligt med olika ”tema” i resp låt, mer att det är samma fast någon minimal skillnad. Får lite känsla av att Tagning 5 har en ”hh/SD” som sticker ut lite för hårt.

    Hade funkat bättre som en lång låt, men blir kanske väl minimalistiskt och smalt om du vill nå bredare massa.

    Som sagt, bara tankar från mig som inte är expert på denna genre!
    Tack för feedbacken!

Liknande ämnen

  1. Kompositionsmetoder - sätt att komponera...
    Av David Lennartsson i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 62
    Senaste inlägg: 2013-04-22, 17:02
  2. Långa inspelningssessioner för att komponera!
    Av framtiden i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2012-03-16, 21:37
  3. Ytterligare ett MP3-album att tanka hem
    Av deadbeat i forum Skivor & artister
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-08, 17:34
  4. Komponera en låt och vinn ett TC Powercord Element ljudkort
    Av imported_Staffan i forum Allmänt om musik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-11, 19:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •