Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: 13 maj Livestream: Elektroniskt Under Fontänen med Lisa & Kroffe

  1. #1
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage

    13 maj Livestream: Elektroniskt Under Fontänen med Lisa & Kroffe

    Onsdag 13 maj 2020 kl. 19:00–20:15


    Häng med till vår livescen Under Fontänen och upplev elektronisk musik från första parkett!.
    Andreas Tiliander inleder med egna kompositioner och Mats Almegård intervjuar kvällens artister som är inga mindre än Lisa & Kroffe.

    Stockholmsbaserade instrumental ambient-duon Lisa & Kroffe inspireras av gamla analoga syntar och maskiner och musiken har rötter i kosmisk kraut. De har spelat tillsammans i denna konstellation i drygt tio år och släppt fyra album.
    För Lisa & Kroffe är platsen en viktig del av skapandet. På de senaste inspelningarna har de valt att ta sig ut ur hemmet till olika platser för en kort men intensiv inspelningssession. Det senaste albumet Göteborg Energi är inspelat i en rivningskåk i Göteborgs hamn. Och på kommande släpp har de befunnit sig i sitt sommarhus i Roslagens Skärgård. Med sig har de alltid vännen och producenten Tomas Bodén som även hjälpt till att mixa och mastrar deras album. Duons musik bygger till största delen på improvisation. Och till Under Fontänen har de förberett ett helt nytt stycke som kommer ta form på plats.


    Konserten livestreamas på https://www.facebook.com/kulturhusetstadsteatern/


  2. #2
    nidas
    nidas är uppkopplad nu
    nidass avatar
    Veteran
    Kul!

  3. #3
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    <3

  4. #4
    lisau
    lisau är uppkopplad nu
    lisaus avatar
    Veteran
    Det var roligt! Det kändes nästan som att världen var verklig igen och man kunde komma ut, träffa folk och vara på konsert. Fast i en märklig parallell verklighet. Så mysigt med en otroligt fin liten intim mokiraspelning också.

    Här kan man kolla i efterhand. : https://www.facebook.com/kulturhuset...6149936095243/

  5. #5
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Toppenbra! Den spelningen får ni släppa på kassett

  6. #6
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Asgrymt! Riktigt tät stämning

  7. #7
    lisau
    lisau är uppkopplad nu
    lisaus avatar
    Veteran
    Tack! Ja. Det var roligt! Länge sedan vi körde sååå mycket improvisation live. Mysigt ju! Jag vill göra om det!

  8. #8

    Senior
    Men! Missade detta. Har dock inte FB så hade missat det iallafall.

    Finns det någon chans att se på annat håll?

  9. #9
    lisau
    lisau är uppkopplad nu
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men! Missade detta. Har dock inte FB så hade missat det iallafall.

    Finns det någon chans att se på annat håll?
    Andreas har lagt upp sitt fina Mokira-set här: https://m.youtube.com/watch?v=3NxmSBvadlo

    Ska försöka fixa fram vårt också.

  10. #10
    Jonlin
    Jonlin är inte uppkopplad
    Jonlins avatar
    Senior
    Väldigt fint och bra av alla inblandade!

  11. #11
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Kollade live, grymt! Hade gärna fått fortsätta en timme till, kändes för kort.

  12. #12
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Grym spelning!
    Hade jag bara haft en synt och den bara hade ljudet som Lisa rattat fram vid 43:34 så hade jag varit lycklig!
    Det är ett hjärtskärande ljud.

    Med Roguens ”begränsade” inställningsmöjligheter borde det gå att ratta fram på nästan vilken synt som helst?
    Vad är det? Triangel LFO till pitch. En eller två sågtänder? Ingen synk, va? Moderat påverkan av contour på vcf och vca och svag resonans men idogt handarbetande med cutoff. Typ så eller? (Och ett mogfilter på det då såklart...)


    https://youtu.be/wlTp0rCADxE

  13. #13
    lisau
    lisau är uppkopplad nu
    lisaus avatar
    Veteran
    Åh! Vad kul!

    Ingen synk, ytterst lite snedställd ocelator, (Rougen har två som är låsta mot varandra) sågtand (är jag rätt säker på. Kaaan vara fyrkant men jag tycker inte att det låter så).
    Sen en rätt lång envelop. Tycker det låter som attacken är lite mjuk så den är satt rätt långt tror jag. Lite modulation, lite lite glide, och lite space-eco.
    Sen drar jag alltid mycket i cutoffen när jag spelar live.

  14. #14
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Åh! Vad kul!

    Ingen synk, ytterst lite snedställd ocelator, (Rougen har två som är låsta mot varandra) sågtand (är jag rätt säker på. Kaaan vara fyrkant men jag tycker inte att det låter så).
    Sen en rätt lång envelop. Tycker det låter som attacken är lite mjuk så den är satt rätt långt tror jag. Lite modulation, lite lite glide, och lite space-eco.
    Sen drar jag alltid mycket i cutoffen när jag spelar live.
    Tack Lisa!
    Jag ska plocka fram Karpen, Boogen och Space Echot och förlora någon timme och se om jag kan komma i närheten

  15. #15
    lisau
    lisau är uppkopplad nu
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack Lisa!
    Jag ska plocka fram Karpen, Boogen och Space Echot och förlora någon timme och se om jag kan komma i närheten
    Jag håller tummarna!

    Jag tycker just detta ljud, som också är det jag rattar in 9 gånger av 10 är det absolut finaste och mest signifikativa med Roguen. Det kommer liksom nära ett blåsinstrument på något sätt. Kraftfullt, lite ihåligt på något vis.

    Jätteviktigt att få till exakt rätt snedstämning mellan ocelatorerna. De ska långsamt slå emot varandra, vilket jag aldrig tycker jag får till med nya moogar tyvärr. Och så halvöppet filter, och inte jättehög resonans.

  16. #16
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Ja, de är lite roligt att även om det inte är samma ljud så är ju karaktären väldigt lik på ljudet från ditt blåsinstrument som kommer direkt efter

  17. #17
    lisau
    lisau är uppkopplad nu
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, de är lite roligt att även om det inte är samma ljud så är ju karaktären väldigt lik på ljudet från ditt blåsinstrument som kommer direkt efter
    Ja, precis! Jag brukar göra samma grej med klarinetten. Men då rattar jag moogen lite annorlunda. Tycker det är kul när blås och synt flyter samman lite!

  18. #18
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Lisa! Dags att sno kroffes minimoog! Åtta min in i videon.
    (Och efter det så spelas det på Korg PS 3300)
    ((Och ni som inte tittat på videon i förstaposten… GÖR DET))

    https://youtu.be/ICb6IEaLA6s
    Senast redigerat av mad.gibbon den 2024-01-27 klockan 23:14.

  19. #19
    lisau
    lisau är uppkopplad nu
    lisaus avatar
    Veteran
    Snyggt!! Vill ha nu!

Liknande ämnen

  1. Lisa & Kroffe - Norrfjället
    Av rhizomatik i forum Skivor & artister
    Svar: 78
    Senaste inlägg: 2018-11-11, 12:46
  2. Lisa & Kroffe - Timmernot
    Av rhizomatik i forum Skivor & artister
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2013-08-21, 10:02
  3. Svar: 51
    Senaste inlägg: 2013-05-26, 00:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •