Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 65

Ämne: Gitarr med 7/8+ strängar

  1. #1
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran

    Gitarr med 7/8+ strängar

    Ni som har (eller har haft) någon sådan:

    Har ni användning av den?
    Är den svårspelad?
    Varför köpte ni den?
    Har ni sålt den igen?

    Jag är lite sugen på att äga en. Lutar åt 8. Mest för att jag gillar gitarrer och inte så jättemycket för att jag ser någon stor användning, annat än ett specialprojekt jag har i tankarna (som jag inte ens vet om det blir av).

  2. #2
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    En 8-a...

    1) Arbetar på det... Har idéer men inte hunnit jobba med den än.

    2) Nja... jo, fordrar en del tillvänjning! Inget problem att spela tvärsöver, men främst att vänsterhanden går vilse att hitta de vanliga 6-strängsackorden. Är man invand med thumb-over är det inte så kul, men för klassisk lirar det bra. Skalan är märkbart längre men det har inte stört mig.

    3) Jag vill utöka ljudpaletten, så jag provar om det passar mig fysiskt. En 8-är ett rätt stort steg om det ska vara huvudinstrument. En 7-a är nog lättare att hantera om man bara vill "ned" lite.

    4) Inte än

    Verkar vara rätt dåligt med kunskap ute i musikaffärerna enligt min erfrarenhet. Jag fick jaga stan runt efter ett nytt set strängar i något så när rätt dimensioner och gitarrpersonalen såg som vanligt "svåra" ut när det inte är Telecasters man vill prata... Lite som att prata plugins i en analogsyntbutik

    Bra med kunskap samlat här: https://www.sevenstring.org/

    Bra synpunkter: https://www.youtube.com/watch?v=Kkdf4J_ob7Y

  3. #3
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha! Summa summarum (om man så vill) "a different kind of nightmare".

    Ja, alltså. Jag har läst och hört från flera håll nu att 7 strängar är som en vanlig gitarr med plusmeny, medan 8 strängar kommer från en helt annan restaurang.

  4. #4
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Så galet olik är nu inte en 8:a Som jag nämnde hamnar vänsterhanden ofta fel för de "intuitiva" ackordgreppen. Tipset är, som sägs, att börja spela in sig på de vanliga 6 strängarna. Men är man van att växla stränginstrument (elgitarr, akustisk, nylonsträngad, elbas) så påverkar den lite längre skalan och halsbredden inte så mycket.

    Annars är väl en 7:a kanske den ultimata kompromissen...

    Apropå skallängd så är ju "fanned frets" något att kika på, om det inte känns för off. Det påverkar fingersättningen en del, men samtidigt får man mer optimal skallängd och jämnare spänning i strängarna. Det förekommer ju även på 6:or.

  5. #5
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så galet olik är nu inte en 8:a Som jag nämnde hamnar vänsterhanden ofta fel för de "intuitiva" ackordgreppen. Tipset är, som sägs, att börja spela in sig på de vanliga 6 strängarna. Men är man van att växla stränginstrument (elgitarr, akustisk, nylonsträngad, elbas) så påverkar den lite längre skalan och halsbredden inte så mycket.

    Annars är väl en 7:a kanske den ultimata kompromissen...

    Apropå skallängd så är ju "fanned frets" något att kika på, om det inte känns för off. Det påverkar fingersättningen en del, men samtidigt får man mer optimal skallängd och jämnare spänning i strängarna. Det förekommer ju även på 6:or.
    Jag är verkligen i valet och kvalet. 7 strängar känns som ett säkert kort, men kanske för tråkigt. Fanned frets pratade killen i videon varmt om, och jag köper det, men då går priset upp en del.

    För att dämpa GASen något och sätta lite press på mig själv så tänker jag att jag ska testa att genomföra projektet jag har i tankarna, men med 6-strängad i drop C. Om/när det blir klart får jag köpa en 8-strängad.

  6. #6
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Har vart sugen på en sånhär rätt länge


    (En Skyrim-luta)

    Hursomhelst glada tillrop till 8-strängat. Måste prova nångång. C G C F A D är fett det med.

  7. #7
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Jag har köpt tjockare strängar för att kunna stämma ner hela guran som en test om 7 strängat är nått att sukta efter. Och tanken är nog att spela mest på de nedre 4 strängarna ändå i sammanhanget. Får se när dom kommer på.....

  8. #8
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har köpt tjockare strängar för att kunna stämma ner hela guran som en test om 7 strängat är nått att sukta efter. Och tanken är nog att spela mest på de nedre 4 strängarna ändå i sammanhanget. Får se när dom kommer på.....
    Jag har gorde detsamma. 12-60 "Optimized for Drop C tuning."

  9. #9
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har köpt tjockare strängar för att kunna stämma ner hela guran som en test om 7 strängat är nått att sukta efter. Och tanken är nog att spela mest på de nedre 4 strängarna ändå i sammanhanget. Får se när dom kommer på.....
    Tänk på att normala 6:or har 24-25.5" skallängd som inte är speciellt kul för mer spelbara lägre toner. Längre skallängder finns på t ex baryton-gitarrer (27") och fan-fretted (oftast) 7 eller 8:or.

  10. #10
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Hm ja.

    Drop C med grövre strängar testades idag på min billiga SG-kopia.

    Om jag skulle beskriva det som att spela på... ett fängelsegaller...

    Today I learned something.

  11. #11
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag gör ~en oktav ned, drop ess. För att min basist spelar bass vi som är stämd så (hela upp en halvton sedan drop tuning). Fast jag kör på en vanlig elgura, för att skriva riff. Det låter som ett piano!! Rätt fett på sätt och vis. Tror att skillnaderna minskar med en massa dist. Det blir ju rätt slappt, har nog bara 13-strängar (fanns inte grövre) och den håller stämningen sämre. Ändå värt det, man måste inte köpa nytt!

  12. #12
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gör ~en oktav ned, drop ess.
    Haha!

  13. #13
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha!
    Vadå? :-) fullt rimlig stämning

  14. #14
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vadå? :-) fullt rimlig stämning
    Ja, jag är inte den som är den! Jag inser bara att jag inte har siktat lika högt (lågt?) som en del andra.

  15. #15
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänk på att normala 6:or har 24-25.5" skallängd som inte är speciellt kul för mer spelbara lägre toner. Längre skallängder finns på t ex baryton-gitarrer (27") och fan-fretted (oftast) 7 eller 8:or.
    Jo, jag har spanat in Harley Benton multiscale och bariton modellerna som båda har ca 68cm scale längd vilket är 3 cm längre än min strata kopia. Men tjocka strängar kändes som ett billigt sätt att doppa tån med.... och just nu har jag inte plats för en gitarr till ;-)

  16. #16
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men tjocka strängar kändes som ett billigt sätt att doppa tån med.... och just nu har jag inte plats för en gitarr till ;-)
    Fair enough för chugg

  17. #17
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	galler.JPG 
Visningar:	11 
Storlek:	30,4 KB 
Id:	94214

    Prison chug FTW!

  18. #18
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, jag är inte den som är den! Jag inser bara att jag inte har siktat lika högt (lågt?) som en del andra.
    Nej, jag såg du folk pratade om drop C, det räknas ju knappt tänker jag. :-)

  19. #19
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hm ja.

    Drop C med grövre strängar testades idag på min billiga SG-kopia.

    Om jag skulle beskriva det som att spela på... ett fängelsegaller...

    Today I learned something.
    För att du kör tjocka strängar eller? Bara undrar. Du stämmer väl inte upp? När jag tänker fängelsegaller tänker jag HÅRT liksom

  20. #20
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att du kör tjocka strängar eller? Bara undrar. Du stämmer väl inte upp? När jag tänker fängelsegaller tänker jag HÅRT liksom
    Hårt, stumt och tjockt är känslan, ja. Min SG bidrar kanske också genom att ha en av de något kortare halsarna. Jag måste göra en ljudisnpelning innan jag riktigt kan komma med mitt slutgiltiga omdöme.

  21. #21
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hårt, stumt och tjockt är känslan, ja. Min SG bidrar kanske också genom att ha en av de något kortare halsarna. Jag måste göra en ljudisnpelning innan jag riktigt kan komma med mitt slutgiltiga omdöme.
    Fast kortare hals borde innbära slappare sträng. (?)

    Hur som helst var både känslan och den oförstärkta klangen en besvikelse.

    Men vi får se - det kanske blir kul ändå!

  22. #22
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men vi får se - det kanske blir kul ändå!
    ..
    Citat Ursprungligen postat av Brian Eno
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Honor your mistake as a hidden intention.

  23. #23
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Har stämt upp lite nu, till drop f#. jobbigt att stämma om med svaj, ser fram emot att få i ordning min tele, håller kanske bättre.

  24. #24
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Jag har just nu ingen åttasträngad, men svaren är för när jag har.

    >Har ni användning av den?

    Absolut, skönt att spela ambienta slingor med mycket effekter.

    >Är den svårspelad?

    Inte särskilt, men det krävs lite övning.

    >Varför köpte ni den?

    Jag blev fascinerad av åttor för några år sedan, och har hunnit ha två – en Ibanez RG2228 och en LTD Steph Carpenter

    >Har ni sålt den igen?

    Ja, i båda fallen för att jag behövde pengar. Någon gång ska jag ha en Strandberg Boden Original 8, den ultimata åttan.

  25. #25
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Verkar nice med åttasträngat

    Jag har för övrigt stmt upp i drop A, tror jag, eller droppat från A... lite pinsamt men strängarna verkar trivas bättre. Dessutom intonerade jag så jag kan spela över sjunde bandet utan att få huvudvärk...

  26. #26
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    >Är den svårspelad?

    Inte särskilt, men det krävs lite övning.
    En sjua är lättare att anpassa sig till om man är van sexa! Åttan är lite av ett nytt instrument pga bredden på greppbrädan. Både vänster- och högerhanden blir "lurade" men ger man den några veckor av att lära sig hitta så kanske. Som skrivet - Strandbergs 8:or är nog de som är smidigast.

  27. #27
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Jag har ännu inte skaffat någon, men jag började titta runt idag igen. Jag har ett projekt eller två där jag skulle vilja spela på en 7-strängad. Harley Benton Amarok-7 hyllas till höger och vänster. Kostar 6.900 kr, inte billigt men inte heller dyrt.

  28. #28
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har ännu inte skaffat någon, men jag började titta runt idag igen. Jag har ett projekt eller två där jag skulle vilja spela på en 7-strängad. Harley Benton Amarok-7 hyllas till höger och vänster. Kostar 6.900 kr, inte billigt men inte heller dyrt.
    Det är vad du får ge för begagnade t ex ESP och liknande. Den ser onekligen bra ut och har bra specar (Ibanez-ripoff) och helt OK mikar för hi-gain...

  29. #29
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Jag har en nylonsträngad akustisk rysk gitarr. Jag har stämt den som en sexsträngare plus en extra bas stämd i B*. För mig tillför den extra strängen möjlighet att variera basen. Ett E-dur med kvintbas går ju inte ta på annat sätt.

    * B, som i halvtonen under C och heltonen över A. En gång hörde jag någon kalla den H, men då blev jag så full i skratt att jag slutade lyssna.

  30. #30
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är vad du får ge för begagnade t ex ESP och liknande. Den ser onekligen bra ut och har bra specar (Ibanez-ripoff) och helt OK mikar för hi-gain...
    Jag tycker det är krångligt att köpa och sälja begagnade gitarrer... Nåja. Det får vila ett tag till. Behöver jag verkligen en? Nej. Vill jag ha? Naturligtvis!

  31. #31
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag tycker också att en begagnad Ibanez eller ESP skulle kännas roligare, för egen del. Har svårt att se hur man kan älska en Harley Benton. Vill ju någon gång ha en enkel bas, en ny HB (eller Squier) är ofta billigare än det som dyker upp begagnat, men det känns så TRÅKIGT och själlöst.

  32. #32
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    det känns så TRÅKIGT och själlöst.
    Det var även min magkänsla först. Men jag har svårt att motivera att köpa något dyrare och sämre bara för märkets skull. :brandfackla:

  33. #33
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Men en begagnad ESP är inte dyrare eller sämre. Men såklart begagnad då :-)

  34. #34
    makari
    makari är uppkopplad nu
    makaris avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Harley Benton Amarok-7 hyllas till höger och vänster. Kostar 6.900 kr, inte billigt men inte heller dyrt.
    Har inte testat Amaroken, och den kostar ju onekligen lite mer än de billigaste Harley Benton, men köpte en beggad sån här för en tusing i vintras https://www.thomann.de/se/harley_ben...wh_fanfret.htm
    Snygg och blev faktiskt imponerad av hantverket. Halsen sitter monterad nån millimeter snett, men det stör inte och den är rak och skön att spela på. Mickarna var inte bäst dock, låter rätt grötiga med mycket gain.

  35. #35
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av makari Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mickarna var inte bäst dock, låter rätt grötiga med mycket gain.
    Mikarna gör stor skillnad och EMG på Amaroken är ett steg upp...

  36. #36
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mikarna gör stor skillnad och EMG på Amaroken är ett steg upp...
    Mickarna känns viktiga i mitt fall. Det är inte för nöjes skull jag vill åbäka med en extra sträng.

    Nå, ni fattar vad jag menar. (Eller kanske inte.)

  37. #37
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Det fick bli en åttasträngad till, min fjärde hittills. Jag har alltså bara ägt en åt gången, och nu var det dags igen. En Ibanez RG2228A, den passiva varianten. Det sitter Bare Knuckle Juggernauts i min, och de låter verkligen bra. Otroligt fint och välbyggt instrument från Fuji-Gen-fabriken.

    Halsen är extra tunn och lättspelad, förstärkt med titan. Tycker den här slår RG2228 med aktiva EMG-pickuper som jag hade för några år sedan.

  38. #38
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Personligen gillar jag inte utpräglade aktiva hi-gain-mikar typ EMG och Fishman Fluence Moderns. På min 7a bytte jag Moderns mot aktiva Javier Reyes Signature, som ger en bra variation av klanger från mikarna. Passiva mikar har ofta bättre ton men dras med andra problem jag kommer ifrån med mina JR.

  39. #39
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Personligen gillar jag inte utpräglade aktiva hi-gain-mikar typ EMG och Fishman Fluence Moderns. På min 7a bytte jag Moderns mot aktiva Javier Reyes Signature, som ger en bra variation av klanger från mikarna. Passiva mikar har ofta bättre ton men dras med andra problem jag kommer ifrån med mina JR.
    Det där får mig att fundera över om en eventuell 7-strängad kommer bli min go-to-gitarr. I så fall vill jag ha en relativt lyxig (som för mig är typ 12.000kr+ i nypris) med bra ljud överlag. (Och jag är en Ibanez fanboy dessutom.) Om den bara blir en utility-gitarr som jag tar fram för vissa ändamål så räcker det med att den är torr och jävlig i det låga registret, som jag gissar att EMG är.

    Hmm....!

  40. #40
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där får mig att fundera över om en eventuell 7-strängad kommer bli min go-to-gitarr. I så fall vill jag ha en relativt lyxig (som för mig är typ 12.000kr+ i nypris) med bra ljud överlag. (Och jag är en Ibanez fanboy dessutom.) Om den bara blir en utility-gitarr som jag tar fram för vissa ändamål så räcker det med att den är torr och jävlig i det låga registret, som jag gissar att EMG är.

    Hmm....!
    Jag har en kompis som har en väldigt fin Ibanez Universe han inte spelar på, som han funderar löst på att sälja. Men tror inte han ids lägga ut annons osv. Kan ju höra med honom om du vill. Möjligt att han också har någon enklare sjua (Ibanez, typ RG), minns inte riktigt.

  41. #41
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en kompis som har en väldigt fin Ibanez Universe han inte spelar på, som han funderar löst på att sälja. Men tror inte han ids lägga ut annons osv. Kan ju höra med honom om du vill. Möjligt att han också har någon enklare sjua (Ibanez, typ RG), minns inte riktigt.
    Det där låter ju på sätt och vis intressant. Men jag vill helst inte ha svajarm, och jag är även ytterst skeptisk till Steve Vais färgval (limegrönt).

  42. #42
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Fattar din reservation för svaj. Men den har inget grönt på sig, det här den här modellen (inte hans bild) https://2.allegroimg.com/original/0c...ac01d5aebe1f22

    - - - Updated - - -

    UV777P

  43. #43
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fattar din reservation för svaj. Men den har inget grönt på sig, det här den här modellen (inte hans bild) https://2.allegroimg.com/original/0c...ac01d5aebe1f22

    - - - Updated - - -

    UV777P
    Intressant! Sätt mig gärna i kontakt med honom. Men du får gärna informera från början om att jag inte alls är säker på vad jag är ute efter.

  44. #44
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant! Sätt mig gärna i kontakt med honom. Men du får gärna informera från början om att jag inte alls är säker på vad jag är ute efter.
    Kan höra efter. Var bor du förresten?

  45. #45
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan höra efter. Var bor du förresten?
    Uppsala.

  46. #46
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    ah, så pass. Han bor i Stockholm men det går ju att lösa. Om inte annat så hälsar vi på varandra emellanåt och han lär vilja fundera ett par varv innan han säljer, tror jag.

  47. #47
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ah, så pass. Han bor i Stockholm men det går ju att lösa. Om inte annat så hälsar vi på varandra emellanåt och han lär vilja fundera ett par varv innan han säljer, tror jag.
    Det låter perfekt. Jag har inte bråttom heller. Tvärtom.

  48. #48
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Får man okynnesköpa en Strandberg när man fyller 50?

  49. #49
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Får man okynnesköpa en Strandberg när man fyller 50?

    God idé!

  50. #50
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Får man okynnesköpa en Strandberg när man fyller 50?
    Absolut, glöm inte en rasp så du kan fila halsen bekväm

  51. #51
    Marlowes
    Marlowes är inte uppkopplad
    Marlowess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Får man okynnesköpa en Strandberg när man fyller 50?
    Absolut! Jag köpte en i somras då jag fyllde år och blev arbetslös på riktigt (pension)! Mycet nöjd!

  52. #52
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    En gitarr ska ha 6 strängar (möjligtvis ibland 12). En bas ska ha 4. Allt annat är trams!

  53. #53
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En gitarr ska ha 6 strängar (möjligtvis ibland 12). En bas ska ha 4. Allt annat är trams!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	48vc9y.png 
Visningar:	5 
Storlek:	385,4 KB 
Id:	116169

  54. #54
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En gitarr ska ha 6 strängar (möjligtvis ibland 12). En bas ska ha 4. Allt annat är trams!
    Fel. Det korrekta antalet är 11.


  55. #55
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Steve Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Absolut, glöm inte en rasp så du kan fila halsen bekväm
    Vad har du råkat ut för?

  56. #56
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad har du råkat ut för?
    Inte rund?

  57. #57
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    jag hade nog köpt https://www.sbysolar.com/product/ab4...n-black-matte/ om jag ville testa sjusträngat.

  58. #58
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Kiesel har annars Strandberg-ripoffs med traditionell hals. Finare träslag men ungefär lika högt pris.

  59. #59
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kiesel har annars Strandberg-ripoffs med traditionell hals. Finare träslag men ungefär lika högt pris.
    Om allt är konstigt, fast på ett bra sätt, så känner jag mig helt hemma. Nyfiken på Strandberg.

  60. #60
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fel. Det korrekta antalet är 11.
    Nä, det är fem…

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1450.jpeg 
Visningar:	8 
Storlek:	224,5 KB 
Id:	116171

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2016-12-03, 19:58
  2. Byta strängar med floyd rose stall ???
    Av Tomas_89 i forum Stränginstrument
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2007-10-21, 12:31
  3. Inspelning med gitarr.
    Av kattskrälle i forum Inspelning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-04-08, 10:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •