Resultat 1 till 27 av 27

Ämne: Active Multiples

  1. #1
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran

    Active Multiples

    Hej,

    En fråga jag lurat på är hur utbrett användandet av Active Multiples är inom vår krets. Jag har länge funderat på att köpa en från STG för att se hur väl de fungerar; men har än så länge köpt nya passiva som är mycket billigare och på sätt löst problemet utan att spänningssätta en mult.

    Hur gör ni? Har ni aktiva i era system? Hur gör man på Eurosidan? Är det ens ett problem där?

    STGs mult:
    http://www.stgsoundlabs.com/products/multiples_mu.htm



  2. #2
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag kör aktiva när jag skickar cv för att styra toner, dvs när jag vill att det ska vara pitchkorrekt. Annars har jag passiva kabelsplittar.
    Vet inte om det är någon skillnad egentligen, men jag köpte en billig begagnad buffad multi så jag har kört med den sedan starten.
    Och jag har euro då.

  3. #3
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Ja, är just CV jag tänker på här också. Gate verkar i mina system hålla nivåerna bättre. Eller så märks inte en liten skillnad lika tydligt som i en pitchförändring. Hum.. varför har vi inga svenska MU leverantörer? Erik G - kan inte du bygga en serie?

  4. #4
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Kör med aktiva lite då och då. CV som sagt, och ibland har det varit det som krävts för att trigg/gate skall gå att skicka mellan olika case.

  5. #5
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Jag gillar aktiva då jag jobba mycket med kedjor och strömma av trigs som skickas hit och dit, att dra ut en kabel kan leda till en puls missas och saker hamnar ur synk verkar det som. Som med jgb, tar det då och då beroende på var i caset jag har dem

  6. #6
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Tycker det borde vara en enkel sak att bygga egentligen. I MU finns det vad jag vet bara en leverantör som gör dem - och köper helst inget från staterna i Coronatider då paket kan fastna forever. Man blir väldigt sugen att bygga själv...

  7. #7
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Rent tekniskt sett så är det inga konstigheter. Det är "bara" det där att gå från det tekniska (lätt) till en fullvärdig modul som ser tillräckligt acceptabel ut att ha i modularen (puh!).

  8. #8
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Finns att köpa färdiga paneler - men saknar tyvärr designbakgrunden att fixa strömmen.

    https://www.resynthesis.shop/epages/...oducts/REMU-TM

  9. #9
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    och nu känner jag min bara lat. Jag tror jag mailar snubben och ber få köpa 2

    https://moroccodave.com/2017/06/02/d...red-multiples/

  10. #10
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Aktiva behövs nästan aldrig. Som tidigare skrivs är det just med pitch CV som kan vara känsligt att splitta. Det beror på att många källor har 1kohm utimpedans (som kortslutningsskydd) och det ger märkbar spänningsdelning i 100kohm (standard summeringsmotstånd) och det märks på pitch när man kopplar in mer än en destination.
    Jag buffrar pitch CV en gång och splittar sen passivt och har inte 1kohm i mina hemgjorda modulerna.

  11. #11
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag har splittat CV passivt till 9 oscillatorer utan pitchglitch. Det måste vara extremt sällan någon kan höra det minsta skillnad på pitch och passivt och aktivt. Då kanske man inte ens skall hålla på med analoga saker

  12. #12
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Med varning för lite noob-nivå...

    Kan en enkel quantizer lösa ev problem/oro?

  13. #13
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    De gånger jag märkt av det är främst när man byter chassi - jag har vanligtvis en serie mults i varje låda. Kan ju vara att det har med jordning eller någon form av krypström som gör det faktiskt märkts hos mig (stundtals - inte konstant). Ja, jag brukar använda min Quantizer för att minska problemet just på CV kanaler.

  14. #14
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med varning för lite noob-nivå...

    Kan en enkel quantizer lösa ev problem/oro?
    Skulle du ha en quantizer för varje förbrukare? Det blir dyrt...

  15. #15
    Palle
    Palle är inte uppkopplad

    Senior
    Det här är högaktuellt för mig. Jag har en dubbel MIDI-klaviatur, där varje keybed+Doepfer MKE går till var sin Kenton Pro solo II och vidare till passiva multiples. Båda kör i allmänhet sololjud med tre oscillatorer, Q106 eller C104. Patchen med C104:orna studsade ibland runt 5-10hz, för att ibland landa rätt igen. Jag switchade oscillatorer, men med Q106:orna blev det likadant. Då placerade jag den till modularsystemet ingående signalen i samma multieples (re:synthesis) som den fungerande patchen… och det blev först något bättre, stundtals lika illa igen. Där någonstans började jag tänka på aktiva multiples. När januarilönen kommer blir det ett ex. av STG:s aktiva multiples.

  16. #16
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Då får du göra en Review - ska sannolikt köpa en eller två när mitt nya Moon skåp kommer också.... Nu är det fullt

  17. #17
    Palle
    Palle är inte uppkopplad

    Senior
    Det bar sig inte bättre än att en beställning gick iväg redan idag, till Noisebug.

  18. #18
    Palle
    Palle är inte uppkopplad

    Senior
    Den är på väg. Suit and tie guy nämner 10-12 veckors lead time på hemsidan, tror jag, varför jag hoppades att Noisebug skulle gå snabbare. Sammanlagt bortåt tre månaders väntan med sällskap av några oberäkneliga oscillatorer har jag inte tålamod till.

  19. #19
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Finns helt klart utrymme för fler europeiska tillverkare

  20. #20
    Palle
    Palle är inte uppkopplad

    Senior
    Märkligt att ingen, oavsett sida om oceanen, tagit itu med det och visst borde det gå att slå sig in på marknaden till ett betydligt lägre pris än 195USD?

  21. #21
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Finns ju flera DYI i tråden.. jag har mailat på en utan att få svar. Vet Patrik DLS man har nått liknande DIY bygge på sin sida..
    Så finns ju flera trådar att ta upp om man vill bygga en serie. Jag har för dåligt med mental energi.. annars hade jag garanterat byggt några

  22. #22
    Palle
    Palle är inte uppkopplad

    Senior
    Kan det vara så att olika passiva multiples klarar det här olika bra? För mig har patcher med tre oscillatorer främst först hamnat i re.synthesis multiples. Jag är osäker på om jag hade de här problemen förut, med .coms multiples. Jag har även en från Moon, men det är långt bort ifrån sololjudskablarna. Det har gett mig helt andra problem, för övrigt.

  23. #23
    Palle
    Palle är inte uppkopplad

    Senior
    Paketet kom idag. Efter jobbet i morgon blir det test och därefter vet jag om passiva multiples var problemet. Det lite för spännande för min smak.
    Bra fart på paketet, dock. Registrerades hos UPS i fredags och anlände idag. Då hade det ändå varit i Ontario, Kentucky, Pennsylvania, Paris, Köln och Västerås först.

  24. #24
    Palle
    Palle är inte uppkopplad

    Senior
    Det visade sig att problemet inte bestod i mina passiva multiples och att den aktiva (STG) därför inte hjälpte något. Nästan samtidigt som jag insåg det, märkte jag också var problemet ligger. Pitch bendhjulet har tydligen lite glappläge i mitten, mekaniskt. Därför hamnar A-tonen ofta på 445-448hz och lagom till jag stämmer ner oscillatorerna rättar hjulet till sig, varför oscillatorerna plötsligt hamnar på runt 432hz. Så där har jag fått hålla på, på grund av att jag - när jag testar stämningen - sällan kan låta bli pitch bendhjulet.
    Därmed hamnar jag vid sidan av ämnet, men jag vill ändå höra om någon har förslag på åtgärd. Jag har tryckt i tejp för att hjulet ska sitta bättre runt pistongen, men tänker att rejält superlim förmodligen är den enda lösningen. Då går det, å andra sidan, inte att ta isär grejerna om något blir fel.

  25. #25
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Ja, vill du sälja den vidare är jag självklart sugen

  26. #26
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hum.. varför har vi inga svenska MU leverantörer? Erik G - kan inte du bygga en serie?
    Först pensionering.

  27. #27
    Palle
    Palle är inte uppkopplad

    Senior
    Nej, det är förmodligen bäst att ha en aktiv ändå, för säkerhets skull.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •