Resultat 1 till 27 av 27

Ämne: Element i ett datorspels musik

  1. #1
    klonqs avatar
    Veteran

    Element i ett datorspels musik

    Hej,

    Jag sitter och kådar på ett spel och självklart skall det kryddas med musik. Vad är det som gör ett spels musik bra?
    Kom med alla tänkbara tips.

    /klonq
    Senast redigerat av klonq den 2020-04-14 klockan 12:07.

  2. #2
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Att den finns där utan att vara "i vägen" för andra ljud i spelet. Ofta drar jag ner väldigt mycket på musiken när jag lirar speciellt i fps. spel.
    Bra musik i spel får gärna vara mer "utpanorerad".

    Jag gillar faktiskt svenska musikern som jobbar åt Hideo Kojima, de är ofta bra. Även Call of Dutys musik är riktigt bra. Får gärna höja stämningen genom att vara minimalistisk och bidra mer subtilt till olika landskap osv. och spela för att höja stämmningsläget och känslor.

    Men med det sagt så älskar jag även "gammal" melodiös spelmusik men det kan nog bero mycket på att nostalgin infinner sig

  3. #3
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    En sak att klura på är om man vill ha musiken som regelrätta låtar som spelas efter varandra, eller om den ska bestå av loopade partier som avlöser varandra allteftersom spelet fortskrider. I det senare fallet kan man vilja bygga in variation i looparna. Populära verktyg som kan göra det är (som du kanske redan vet?) Wwise och Fmod.

  4. #4
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    En av de viktigaste sakerna, jag ska inte lessna på ljudet. Det är en jäkla utmaning det! Har stängt av allt ljud i alla spel jag kör på min iPad.

  5. #5
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det finns så många vägar att gå, och vad som blir bra till vad har ju att göra med vilken sorts spel det är. I spännande action/stealthbaserade spel är det läckert med grundteman som förstärks med nya stämmor och element beroende på vad som händer i spelet.

    I mer eller mindre linjära 2d-platformsspel, t.ex. klassiska SMB (nes) (en av de mest inarbetade minnesvärda spellåtarna), så är det utmärkt med en lätt retsam låt som upprepas.

    Ett annat spel som jag verkligen minns musiken från som ett element oskiljbart från spelet är Skyrim. Där finns ett mycket bra bombastiskt symfoniskt grundtema, och ett par till som baseras på element ur det första. Sen finns låtar som framförs av barder i spelet (låtar som även de är baserade på melodiska element ur grundtemat) som fördjupar känslan av en äkta värld.

    Vad för slags spel är det du bygger?

  6. #6
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av klonq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej,

    Jag sitter och kådar på ett spel och självklart skall det kryddas med musik. Vad är det som gör ett spels musik bra?
    Kom med alla tänkbara tips.

    /klonq
    Haha jag kan nästan kort svara på frågan så här : Vad är det som gör ett spels musik bra? Svar : Att den går att stänga av

    men
    Följ stämningen i spelet !!!

    Har nästan tröttnat på all musik i spel förr eller senare men Zelda på åttabitars lyckades bra å ja en del musik har fått vara på ett tag ..

  7. #7
    klonqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns så många vägar att gå, och vad som blir bra till vad har ju att göra med vilken sorts spel det är. I spännande action/stealthbaserade spel är det läckert med grundteman som förstärks med nya stämmor och element beroende på vad som händer i spelet.

    I mer eller mindre linjära 2d-platformsspel, t.ex. klassiska SMB (nes) (en av de mest inarbetade minnesvärda spellåtarna), så är det utmärkt med en lätt retsam låt som upprepas.

    Ett annat spel som jag verkligen minns musiken från som ett element oskiljbart från spelet är Skyrim. Där finns ett mycket bra bombastiskt symfoniskt grundtema, och ett par till som baseras på element ur det första. Sen finns låtar som framförs av barder i spelet (låtar som även de är baserade på melodiska element ur grundtemat) som fördjupar känslan av en äkta värld.

    Vad för slags spel är det du bygger?
    Det är ett 2D spel sett uppifrån som går ut på att försvara en mur ifrån yttre attacker.

  8. #8
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av klonq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ett 2D spel sett uppifrån som går ut på att försvara en mur ifrån yttre attacker.
    Då ska du lyssna på Hell Marsch från Red Alert och Act on Instinct från första Command & Conquer. Väldigt bra spellåtar

  9. #9
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    "Reinforcements have arrived"
    "Construction complete"

  10. #10
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av klonq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ett 2D spel sett uppifrån som går ut på att försvara en mur ifrån yttre attacker.
    Kul !!!

    Ett spel som jag förövrigt fullkomligt älskar och har nog sjukt många timmar (10.000 ) och jag älskar musiken...

    Du kan ju dra på det och se hur länge du står ut

  11. #11
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Ambient musik går visserligen att stå ut med rätt länge.


    https://youtu.be/YPZtRmx1Dyk

  12. #12
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Ah najsigt det ovan

    Ja först och främst ska det väl vara instrumentalt.

  13. #13
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Reinforcements have arrived"
    "Construction complete"
    Nostalgi!

  14. #14
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    "SCV ready!"

  15. #15
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Dynamik om det passar in i utformningen. Final Fantasy 7 Remake är så oerhört bra på dynamisk musik att jag gör på mig mentalt, önskar det blir framtiden indies och uppåt. Flera spår rullar samtidigt med de flesta i bakgrunden, det råder ambient-musik tills en strid påbörjas och då är det fullt beat igång, tycker mig det växlar ytterligare när kritiskt läge nås för en karaktär. I ett senare kapitel verkar det ignorera den disciplinen och istället variera baserat på händelser runtom och hur slutet närmas. FF13-2 hade bara förvandling av musiken när man var inuti en fiendes action-fält och det räckte för att imponera håret av min skalle.

  16. #16
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Reinforcements have arrived"
    "Construction complete"
    <3

    Our Base is under Ataa Piew Piew Piew Piew

    Världens roligaste spel i närverk.

    Måste koppla upp asså.

  17. #17
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är uppkopplad nu
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Reinforcements have arrived"
    "Construction complete"
    Haha wow. Sån nostalgismocka bara av att läsa.

  18. #18
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Unit lost
    Unit lost
    Unit lost
    Building lost
    Unit lost

    Då vet man att det inte går bra

  19. #19
    iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Veteran
    Beror mycket på spelet men dynamisk musik dvs lager av loopar som är kopplade till triggers i spelet på rätt sätt, som sömlöst går över till varandra, ger mest inlevelse imho. I ett actionspel t.ex. kan det finnas lager för olika stämningar som t.ex:

    Lugn utfyllnadsmusik när inget särskilt händer (idle)
    Nånting är på väg att hända, antingen tystnar musiken eller så ökar den något i intensitet (suspense)
    Strid, ösig musik som peppar spelaren

    Typ så, förenklat

  20. #20
    klonqs avatar
    Veteran
    Spelet skall bli hetsigare över tid så jag tänker att musiken skall bli det också då det blir intensivare ju längre tiden går.

  21. #21
    iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Veteran
    Då kan du helt enkelt trigga övergångar med en timer. FMOD som ljudmotor är väldigt lättarbetat för att göra såna saker i.

  22. #22
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Reinforcements have arrived"
    "Construction complete"
    Sire! We move! Yes my lord!

  23. #23
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Från egen smak är det främst jag säger detta men jag gillar memorabla grejer, sånt som numer står ut, bland fullpris högbudget-spelen är det alltså musik som inte är tretton på dussinet pamp-orkestralt. Från Souls spelen är det snarare Demons Souls jag minns bäst mot allting Dark Souls och Bloodborne, och det står sig rätt skogs-unikt även idag mot alla spel som kommit efter.

    Sånt som lägger sig på minnet lätt är effektiva teman som får med en i spelet djupare och var finner man dom om inte i basgången? Är det fantasy eller scifi? Kan temat få ha effekt på komposition och val av instrument och rytm? Sök inspiration i dåtiden och smittas av riffs och tekniker om du bestämmer dig med en .mod lösning eller liknande för att få ett lättviktssystem, tex https://vgmrips.net/packs/pack/silve...-section-bgm-1

  24. #24
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Sen ska man nog inte vara rädd för att gå helt utanför förväntade ramar. Det är rätt sällan man blir förvånad ju. Ett intensivt arr på dragspel och ståbas vore fett

  25. #25
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen ska man nog inte vara rädd för att gå helt utanför förväntade ramar. Det är rätt sällan man blir förvånad ju. Ett intensivt arr på dragspel och ståbas vore fett
    +1
    Bland den bästa TV-spelsmusiken tycker jag är till Little Big Planet 1, den passar så sjukt bra. Och det är ju inte tvspelsmusik, bara utvalda låtar. Skilde sig väldigt mycket från annan musik på den tiden.

  26. #26
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Superklassiska leranimationsäventyret The Neverhood är också genialt, inte minst musikaliskt.

  27. #27
    Ljudvåg
    Ljudvåg är inte uppkopplad
    Ljudvågs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Själv är jag ett stort fan av Disasterpeace, tycker alltid att han fångar känslan så fantastiskt bra! För mig är musiken otroligt viktig för att vilja fortsätta spela ett spel. Det är en fin gräns med att skapa musik som passar in i miljön och tar lagom med plats från fokus och ljudeffekterna. Som många nämnt innan så är ju FMOD och andra middlewares bra för att skapa dynamik som följer spelets action. Att nya lager introduceras när x antal fiender finns på skärmen till exempel.

Liknande ämnen

  1. NIN gör datorspel
    Av false messiah i forum Skivor & artister
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-02, 15:39
  2. SE HIT! Musik till Datorspel behövs!
    Av Electroboy i forum Allmänt om musik
    Svar: 79
    Senaste inlägg: 2005-11-14, 22:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •