Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Modulära funderingar - efterlyser bollplank och goda råd

  1. #1
    Pelle
    Pelle är inte uppkopplad
    Pelles avatar
    Senior
    Hej! Sitter och funderar på vart jag ska ta vägen med mina (semi)-modulära prylar, och tänkte att någon kanske ville vara med och bollplanka lite. Känns som många här har gjort en ordentlig modulär resa med en massa köpta och sålda moduler och system som växt och förändrats med tiden. Vore kul att få höra lite kloka kommentarer.

    Jag har kört modulärt i mjukvara länge, reaktor och nord modular G1 och G2 (som jag varit dum nog att sälja). Så jag är väl förtrogen med begreppen och hur allt hänger ihop. Köpte 2 st mother 32 för ett tag sedan och är skitnöjd. Låter fett och bra, enkelt att patcha och testa olika saker, kan spelas som en monosynth med 2 osc / 2 filter från midikeyboard eller sequensas från digitone. Så lång allt bra! Fick sedan feeling och köpte DFAM och satte allt i en moog 3 tier stand, men stör mig på nästan allt. Bara 8 steg och inget parameterlås som på elektrons burkar (såklart) gör att den känns så begränsad. Kan styra den med en trig-sampel ut från Octatrack vilket ökar friheten men ändå....

    Jag har ont om plats på skrivbordet och funderat på att sätta allt i ett grundare case (typ 2 eller 3 radera low cost case), och funderar på om DFAM ska säljas eller behållas och vad jag kan skaffa för att göra M32 ännu roligare.

    - Det skulle lätt kunna behövas några fler LFO, kanske en VCO till, kanske ett filter som har annan karaktär samt lite utility-saker som mult etc. Kanske någon effekt? Men jag har ju delay, reverb och chorus på digitone. Man kommer ju en bit på det.

    - Vad skulle kunna göra DFAM mer användbar? En quantizer kanske? Definitivt en LFO. Eller ska jag bara ge upp och sälja den?!

    - Är det öht värt att ge sig in i träsket och skaffa ett större case och sedan försöka hitta roliga moduler som kompletterar M32 eller blir det bara jobbigt efter ett tag? Jag har inget intresse som sådant för det fysiska meckandet eller skruvandet, blir nästan bara stressad av att tänka på det. Kanske sälja DFAM och köpa en motsvarande tom moog-låda, och sedan bara ha kvar 3 tier stand och vara begränsad av det utrymme som finns där och fylla på med lite billiga moduler som kompletterar M32.

    Hur har ni tänkt när ni byggt upp era system? Vad ser ni tillbaks på och tänker att ni borde gjort annorlunda? Alla resonerar ju olika med kul att höra era reflektioner!
    Senast redigerat av Pelle den 2020-04-12 klockan 13:02.

  2. #2
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Det jag skulle önska att jag gjort från början vore att slänga ut allt som inte faller mig i smaken. Istället har jag bara skaffat större case och låta allt vara kvar, vilket bara ger mig olust att använda modulärsynten (eller -arna som det blivit).

    Med det sagt, sälj DFAMen och återgå till dubbelracket! Eller möjligen som du säger skatta ett tomt Moograck som du sätter det nödvändigaste i för att komplettera M32orna. Ångesten växer O(n*log n) med antalet HP.

  3. #3
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Modulär mjukvara ger onekligen mycket större möjligheter utan problemen med expansiva möbler. Det roliga med fysiska moduler tycker jag däremot är de lite mer exotiska grejerna som inte finns simulerat, till exempel speciella filter. Jag använder en semimodulär en del, oftast utan att koppla till annat än midi-klaviatur. Men för att verkligen forma ljudet och responsen på spelet behöver jag en större låda moduler.

    Annars är det svårt att ge tips utan att veta vad för slags musik du gör eller hur du vill jobba med systemet.

  4. #4
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Hm, som novis eurorackare (köpte mina första moduler förra veckan) så har jag fått lära mig att platserna i ett case tar slut väldigt snabbt. På en veckas surfande, letande (både aktivt och inaktivt), läsande samt drömmande så fyllde jag på en vecka upp nästan 88hp. Vad jag vill säga med det vet jag inte riktigt, men du bad om bollar. Hade jag varit i dina kläder så tror jag att jag hade behållit endast en mother och fyllt resten med roliga moduler. Det går väldigt fort att sälja/byta/köpa om du saknar eller vill bli av med något. DFAM har jag aldrig gillat av någon anledning, men jag gissar att den passar den musik du gör?

    Angående mjukvara. Personligen så tycker jag det är svintråkigt att klicka och försöka skruva på rattar med musen.

    Angående plats. Var kreativ!

  5. #5
    Pelle
    Pelle är inte uppkopplad
    Pelles avatar
    Senior
    Tack för svar och kommentarer!

    Jag använder modularen mest som en monosynth som sequensas med M32s egen sequencer, från digitone (för att få conditional trlgs och mikrotajming) eller bara spelas direkt från midikeyboard. Ett rätt så effektivt sätt att få en moog med två osc / två filter till ett överkomligt pris som inte tar för mycket plats på skrivbordet. Att man sedan kan patcha lite sladdar är mest en rolig och meditativ bonus som skänker allmän spelglädje och trivsel. Är i första hand mest ute efter att komplettera M32-orna med typ extra ADSR / LFO, någon mult och kanske någon effekt.

    Men sedan vore det kul att kanske skaffa en till semimodulär röst som tex en Intellijel Atlantis och använda på motsvarande sätt som en parallell monosynth på sidan av. Om det nu går att hitta en sådan begagnad till bra pris?!

    Så kanske läge att skaffa lite extra plats i racket för framtida expansion eller så kommer det bara klia i fingrarna och man kommer lura sig själv att köpa onödiga saker och tappa fokus....

  6. #6
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag har länge varit sugen på en DFAM, men alltid tänkt att den skulle kompletteras med en synkbar LFO, typ en Modbox eller en quadrax.

  7. #7
    sonicaddiction
    sonicaddiction är inte uppkopplad
    sonicaddictions avatar
    Senior
    När jag hoppade tillbaks in i Euro efter en mellanlandning i Buchla köpte jag på mig ett par grundmoduler och för att avgöra vart jag ville härnäst kopplade jag ihop racket med open-source-programmet VCV Rack i datorn (via mitt DC-kopplade MOTU-ljudkort). Det gav en ganska tydlig bild av vad jag ville göra med mitt rack. Första modulen blev en favvo från VCV-rack, en Mutable Instruments Marbles och sen rullade det på därifrån. Om du har ett sånt ljudkort, testa att koppla ihop de semimodulära syntharna med VCV-rack och lek loss. Alla digitala Mutable Instruments-moduler finns gratis att använda och de är en jättebra början.

    https://vcvrack.com/

  8. #8
    sonicaddiction
    sonicaddiction är inte uppkopplad
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Alternativt om du inte kan koppla ihop hård- och mjukvara: kör bara vcv-rack ett tag och bygg en känsla för vad du vill göra för något.

Liknande ämnen

  1. Rullbandspelare: Inköpstips och goda råd!
    Av Mördarapan i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2018-05-14, 23:27
  2. Öron och bollplank sökes
    Av särkvark i forum Mixning & mastring
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-10-23, 21:37
  3. Förvirrad 99:a behöver goda råd
    Av mad.gibbon i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2016-06-14, 23:34
  4. # OB-X: Goda råd, tips och information efterlyses!
    Av moogpower i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2006-07-12, 10:28
  5. goda råd till en Mac-novis önskas
    Av stefeklund i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-08-01, 18:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •