Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Aktiva högtalare

  1. #1
    robboten
    robboten är inte uppkopplad

    Senior

    Aktiva högtalare

    Har två Rokit KRK5 där den ena brummar supermycket. Har testat flera uttag men det spelar ingen roll. Den brummar så fort den får ström oavsett inställningar eller om den är inkopplad till ljudkälla eller ej. Frågan är nu hur jag ska göra. Ska jag köpa två nya av någon sort eller bara en? Tror den modellen jag har är utgången, spelar det någon roll om jag köper en annan sort och har den andra kvar eller blir det konstigt? Några rekommendationer? Har inte superekonomi för detta men behöver verkligen ljud till datorn ändå.

    (lite osäker på om denna ska vara här eller under kringutrustning datorer.. om det är fel så ändra gärna!)
    Senast redigerat av robboten den 2020-04-12 klockan 11:09.

  2. #2
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Jag kan inte uttala mig om just Rokit, men min erfarenhet är att nätdelen i aktiva högtalare inte verkar hålla längre än ca 10-15 år innan den börjar ge upp, vilket ger brum, svajig volym eller att högtalaren helt enkelt slår av och på sig själv.

    Inte otroligt att det är en relativt enkel fix för någon som är elektronikkunnig, men då måste man ju ha den möjligheten eller kompetensen.

    Varje par monitorer brukar vara matchade på olika sätt, men för hobbybruk kan jag inte se att det skulle vara avgörande, så jag personligen skulle köpa en enstaka ny om jag inte kunde få den reparerad.

    Edit: Fundera på om du verkligen behöver stereoljud från datorn dessutom, eller om du kan klara dig med bara en monitor?

  3. #3
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    En brummig nätdel kan väl inte va så himla kostsam att byta. Vad kan en sån förstärkare dra, 100W max? 300:-?
    Hör med Rokit om du kan köpa ny nätdel.

  4. #4
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Det är nog inte så lurigt att fixa, har du en elektronikreperatör i närheten, eller om du är en fena på att skruva själv?

  5. #5
    robboten
    robboten är inte uppkopplad

    Senior
    Har väl pillat lite, men tycker kondensatorer och högspänning känns läskigt. Så det gör jag nog inte själv. Bor i Stockholm. Men ska kolla med Rokit vad de säger, det var ett bra tips! Annars kostar väl en ny typ 2k eller nåt, vilket jag har råd med..

  6. #6
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Det är säkert så att Rokit känner till felet och kanske vet att det en underdimensionerad komponent som dom kanske skickar dig gratis. Vem vet.

  7. #7
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är säkert så att Rokit känner till felet och kanske vet att det en underdimensionerad komponent som dom kanske skickar dig gratis. Vem vet.
    Sannolikt har det absolut inträffat förut ja!

    Glad påsk förresten! 🤪

  8. #8
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Sån goodwill förekommer ju faktiskt i branschen.

  9. #9
    robboten
    robboten är inte uppkopplad

    Senior
    Skrev till dem och fick svar igår. De säger att den har utgått och inte är någon mening att reparera utan att jag ska köpa en ny revision av samma högtalare.

    "RP5 ver 2/3 har nu utgått och det lönar sig inte att försöka att reparera.
    Vi rekommenderar att köpa nya. KRK RP5 ver 4."

    Straxt därefter kom de på att den var slut på lager och att jag skulle köpa en "classic" istället. Kostar 1.7k så får väl göra så. Eller?

Liknande ämnen

  1. Aktiva högtalare tips?
    Av Silvermannen i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-09-15, 23:37
  2. Aktiva högtalare för klaviatur
    Av Palle i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-01-14, 13:11
  3. Aktiva PA-högtalare
    Av xsense i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-03-16, 13:22
  4. Aktiva högtalare
    Av aniah i forum Mixning & mastring
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-02-23, 09:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •