Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Alternativ till Cubase?

  1. #1
    McVicar
    McVicar är inte uppkopplad
    McVicars avatar
    Senior

    Alternativ till Cubase?

    Medveten om att inlägget handlar om precis allt annat än Cubase. Flytta gärna om du vet bättre avdelning i forumet.

    Detta är andra gången på ett par månader som ett projekt beter sig orimligt och jag får börja om på nytt med en äldre sparning. Alla backuper för idag är korrupta och fryser när mixconsole ska laddas.

    Jag använder primärt VST-synthar, GrooveAgent (trummis/sample player) med midiklav anslutet. Inga extravaganser.

    Kör Artist 9. Vill ha något i samma prisklass (Artist) som är mer stabilt.
    Har det andra fördelar, typ mer intuitivt så är det välkommet.

    Jag pallar inte investera tid och energi att se saker sluta fungera utan någon rimlig anledning. Hjälp!

  2. #2
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Prova Reaper. Kan inget om Cubase iofs men Reaper är verkligen svinbra.

  3. #3
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Presonus studio One.

    Jag tycker det är lite trevligare än Cubase.

  4. #4
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Instämmer om Reaper, testa!

  5. #5
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Jag är ju gammal cubaseräv sen ataritiden och jag har ju inte upplevt så många krasher eller korrupta filer, men jag uppdaterar å andra sidan väldigt sällan när väl en setup känns stabil. Att inte ha alldeles för många pluggar är också bra att tänka på.

    Har testat reaper och jag kan säga att den kan allt man vill, men det är inte alltid så uppenbart vad den kan.
    Det finns väldigt bra communities, och dom gör många nedladdningsbara "skins" till den som lägger fram andra funktioner på logiska ställen än vad man får med från scratch.
    Allt detta kan man göra själv också men det kräver ork att gräva lite djupare i menyerna och är kreativ. Men man kan i princip få saker precis var man vill i sitt GUI, och med egen grafik och färgval. Det tror jag inte nån annan DAW kan.
    Har inte fått reaper att krasha än, och när den gör det så kan den krasha endast den delen som kukar ur och låta en hinna spara och starta om. Det beror nästan alltid på en dålig plugg om den får problem.

  6. #6
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Alla har sin favorit-DAW.
    Mitt bästa tips är: Testa! (Hej Chuck.)

    De flesta större har någon form av trial- eller light-version som bör vara nog för att du ska få en uppfattning om hur arbetsflödet är, hur menyerna sitter och hur stödet är för de saker som är viktiga för dig.

    I grund och botten är alla större DAW lika bra. Skillnaderna hittar man i arbetsflöde och upplägg. Så ta din tid, se till att först ha klart för dig hur du helst vill jobba, prova sedan dig fram och se vilken DAW som passar för dig.

    Lycka till.

  7. #7

    Veteran
    Håller med Göran. Man måste testa själv.
    Jag testade en massa DAW innan jag bestämde mig.
    För mig blev ett jättelyft att byta DAW. Fick mer gjort med mindre frustration.
    Så testa många och gör det ordentligt. Det kommer att löna sig.

  8. #8
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Har du Mac är väl Logic en no brainer, finns ingen DAW som ger så mycket för pengarna. Jag kör Cubase och Live på min laptop och Logic på mina macar, jag tycker de alla är likvärdiga i hur stabila de är, de få problem jag haft beror oftast på någon plugin. Crashar i Cubase can det bero någon drivrutin, har du USB drivrutiner installerade? Verkar som fler och fler tillbehör kräver egna USB driverutiner.

  9. #9
    McVicar
    McVicar är inte uppkopplad
    McVicars avatar
    Senior
    Stort tack för all input!

    Har lugnat ner mig lite nu.
    Har rensat en tidigare sparning på överflödiga outputs och ett par pluggar som inte används. Så kommer fortsätta med Cubase på stationära, spara oftare samt innan och efter varje större förändring i projektet.

    Kommer förmodligen peta in Reaper, Ableton eller Renoise på min laptop för att kunna variera mig. Omväxling förnöjer.

    TACK!

  10. #10
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du Mac är väl Logic en no brainer, finns ingen DAW som ger så mycket för pengarna. Jag kör Cubase och Live på min laptop och Logic på mina macar, jag tycker de alla är likvärdiga i hur stabila de är, de få problem jag haft beror oftast på någon plugin. Crashar i Cubase can det bero någon drivrutin, har du USB drivrutiner installerade? Verkar som fler och fler tillbehör kräver egna USB driverutiner.
    Reaper ger väl oändligt mycket mer än sop-logic. Iofs bra plugins men onödigt begränsad och konstig daw tyckte jag. Oändligt skönt att byta till Reaper, saknar inget från Logic.

  11. #11
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du Mac är väl Logic en no brainer, finns ingen DAW som ger så mycket för pengarna.
    +1

  12. #12
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du Mac är väl Logic en no brainer, finns ingen DAW som ger så mycket för pengarna.
    Jag har inte jobbat med Logic så väldigt mycket, så jag har ingen aning om ditt påstående är korrekt eller inte.
    Men jag är jättenyfiken på - eftersom du verkar familjär med båda - vad som gör att Cubase inte är lika bra på Mac, eller snarare vad som gör Logic bättre. Skälet till min fråga är att jag kör just Cubase på en Mac och är alltid intresserad av andra infallsvinklar.

  13. #13
    Jonnyboy
    Jonnyboy är inte uppkopplad

    Senior
    Jag bytte från Cubase Pro till Studio One Pro på grund av att det blev billigare än att uppdatera till senaste Cubase. Upplevde Cubase som krånligt och instabilt ibland. Hände en och annan krasch eller att projekt inte laddades som förväntat. Studio One upplevs stabilare, mer resurssnålt, visuellt snyggare och smidigare workflow. Jag provade Reaper också, men föll mer för S1. Tanka hem demos och prova är mitt förslag.

  14. #14
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skälet till min fråga är att jag kör just Cubase på en Mac och är alltid intresserad av andra infallsvinklar.
    Om jag lägger mig i...

    Är du van Cu-basist och trivs med det så är nog programmen så pass lika att skillnaderna i gränssnittet avgör - där kan du ju Cubase så bra att Logic bara blir jobbigt.

    En fördel med Logic i långa loppet, som då var en avgörande faktor för mig - jag köpte Logic i Appstore för en mindre summa än vad en uppdatering för Cubase kostade. Därefter har Logic inte kostat något mer, trots uppdateringar, inkludering av Alchemy etc...

  15. #15
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Ok, så det handlar mer om en ekonomisk aspekt än en funktionsmässig sådan?

  16. #16
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, så det handlar mer om en ekonomisk aspekt än en funktionsmässig sådan?
    Det var avgörande för mig, men även stabilitet - närmast hårdvara och operativ! Det finns detaljer som är bättre i andra program, liksom det som är bättre i Logic. Så länge det utvecklas och underhålls ser jag ingen anledning att lägga energi och dyrbar tid på att lära om utan att få så mycket för det...

    Längst tid har jag spenderat med (Digital) Performer, som jag började med när jag övergav Atari/Notator. Därefter blev det en kortare sväng PC med Cubase, innan jag återkom till Mac. Efter att ha testat Logic så såg jag ingen anledning att crossgrade:a Cubase (och Digital Performer var rätt så eftersatt under den perioden).
    Senast redigerat av hasse_fx den 2020-04-11 klockan 23:13.

  17. #17
    pepelogu
    pepelogu är inte uppkopplad
    pepelogus avatar
    Veteran
    Jag kör Cubase 10. Har använt Cubase sen Atari-tiden och från och med version 8-9 nånstans så har jag nästan aldrig haft några problem whatsoever. Det funkar klockrent. Kör PC med massor av pluggar, jbridge, mm.

Liknande ämnen

  1. Alternativ till Gigguide.se
    Av Katzenjammer i forum Allmänt om musik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-09-18, 01:39
  2. Alternativ till patchbay
    Av kotten i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2018-02-04, 18:31
  3. Alternativ till Oddy
    Av hairofthedog i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2017-12-18, 19:57
  4. Alternativ till Skype?
    Av deadbeat i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-12-10, 10:27
  5. Alternativ till JP-8000?
    Av Real Parakeet i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-01-06, 18:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •