Resultat 1 till 41 av 41

Ämne: Berätta om era sample and holds!

  1. #1
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage

    Berätta om era sample and holds!


    https://youtu.be/Ld--A1c0EjY


    Hur funkar era sample & hold-moduler?

    Jag använder den på Buchla 266 hela tiden och blev därför sugen på att ha en s&h-modul i eurorack. Köpte 2HP.
    När jag skickar toner från René och "samplar" med en trig från Rosie händer inget. Det krävs mer rejält, typ galna frekvenser från Wogglebug för att det ska hända något alls.

    Funkar era sample and hold-prylar så också? Kanske någon som har just den från 2HP?
    Kanske att mitt case levererar för lite ström eller nåt. Ska testa att sätta modulen i något av mina andra lådor när jag får möjlighet.

  2. #2
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Trig från rosie? Den har väl inga triggers eller?

  3. #3
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    3. TRIG:
    Trigger input
    Sampled voltage will emit from OUT when a trigger or gate signal is received by the
    TRIG input
    Threshold: 2.5V

    Så det krävs lite fart på signalen för att sampla.

  4. #4
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trig från rosie? Den har väl inga triggers eller?
    Haha, jag blandar ALLTID ihop Rosie och Tempi av någon anledning. Tempi är det jag triggar från.

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    3. TRIG:
    Trigger input
    Sampled voltage will emit from OUT when a trigger or gate signal is received by the
    TRIG input
    Threshold: 2.5V

    Så det krävs lite fart på signalen för att sampla.
    Aha! Så jag kanske bara ska förstärka? Hmm. Ska testa att trigga från 606 då. Jobbar ju hemifrån, men lite saker finns det här ändå att tillgå.

  5. #5
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Tempi borde ju fixa det galant tycker jag, har svårt att tänka mig att den skickar ut triggar som är under 2,5 V, kolla bara så att duty cycle/pulse width på triggarna är tillräckligt lång.

  6. #6
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    OK jag ska berätta om min Doepfer dual s&h!

    Jag brukar ge den en lfo, triangel eller sågtand eller så, och sen trigga med en valfri klocka men det funkar med en fyrkantsvåg också, sen bara leta efter roliga förhållanden mellan rates på klocka och lfo. Sen kanske nån trigsekvens än bara klocka, antingen med hjälp av logik eller nån trig-sequencer som du gör... kanske skicka en reset till lfo'n hyfsat regelbundet så uppstår repeterade patterns, och jag blir glad.

    Men, jag har för mig att det är lite lurigt att mata voltage från en sequencer eftersom de signalerna redan är ganska raka, om den inte snurrar väldigt fort iofs men det finns ju bara ett begränsat antal ställen den kan fastna på så att säga... För mig är ju vitsen att ta mer steglösa signaler (lfo, loopat env, noise) och frysa med s&h.
    Senast redigerat av kotten den 2020-04-10 klockan 13:08.

  7. #7
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Tempi har väl bara gates ut men det borde kanske inte spela nån roll. Testa och klocka den från rene annars.

  8. #8
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Jag använder min Make Noise Wogglebug som S/H. Klocka in i ”Clock in” och cv ut från Stepped Output.

  9. #9
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Krukan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag använder min Make Noise Wogglebug som S/H. Klocka in i ”Clock in” och cv ut från Stepped Output.
    Hmm! Men då kan man inte köra från extern CV?

    Det konstiga är att den verkar bara sampla "ljud". När jag kör ut från wogglebugs översta rad och utgången i mitten, då påverkas oscillatorn som jag skickar 2HP's s&h till. Men om jag kör en LFO eller en sekvens in på 2HP och triggar antingen från Tempi, René eller TB303 så händer inget. Fattar inte vad som händer. Eller inte händer då.

  10. #10
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm! Men då kan man inte köra från extern CV?
    Det är ju sant, men är det så viktigt att ha extern cv? (förutom att du just lagt ut pengar på en ny modul då så klart....)

  11. #11

    Veteran
    Finns ingen annan än den i min Moog

  12. #12
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Vad använder ni S&H till?

  13. #13
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad använder ni S&H till?
    Bara till Neil Yong-covers
    Nä, mest till att styra filter eller fold för att få lite subtil variation mellan de olika triggarna.

  14. #14
    greppan
    greppan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm! Men då kan man inte köra från extern CV?

    Det konstiga är att den verkar bara sampla "ljud". När jag kör ut från wogglebugs översta rad och utgången i mitten, då påverkas oscillatorn som jag skickar 2HP's s&h till. Men om jag kör en LFO eller en sekvens in på 2HP och triggar antingen från Tempi, René eller TB303 så händer inget. Fattar inte vad som händer. Eller inte händer då.
    Jag hade en s&h från 2hp ett tag. Blev tokig på den. Reagerade inte alls som jag ville. Jag skickade tillbaka den. Är annars ett fan av 2hp.

  15. #15
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad använder ni S&H till?
    Jag brukar (på min Buchla) spela en sekvens där den dels går till en oscillator direkt och dels via en s&h och vidare till en annan osc. Och så samplar jag lite då och då. Blir snyggt om man stämmer oscillatorerna mot varandra i en oktav eller kvint eller så.

    Har bara två 2HP. Denna och Play. Play är grym!

  16. #16
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Bra förslag.. Måste skaffa en S&H.
    Det fulaste syntljudet jag vet är när man kör sån klassisk 8-dels-S&H till filtret, det har gjort att jag inte trott på S&H. Men nu vet jag att jag har annat att utforska. Det där med oscillatorn var ju en briljant idé

  17. #17
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra förslag.. Måste skaffa en S&H.
    Det fulaste syntljudet jag vet är när man kör sån klassisk 8-dels-S&H till filtret, det har gjort att jag inte trott på S&H. Men nu vet jag att jag har annat att utforska. Det där med oscillatorn var ju en briljant idé
    Samma här! Har haft MS20 sedan tonåren och förknippade S&H med just det du beskriver. Men så slog det mig att man kan göra så som jag gör nu. Helt plötsligt, typ på bussen, slog det mig. En helt ny värld öppnades!

    Kör det typ HELA tiden på buchlaskivan jag släppte förra månaden:


  18. #18
    Fippe
    Fippe är inte uppkopplad
    Fippes avatar
    Veteran
    Patchidé

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screen Shot 2020-04-10 at 20.02.26.png 
Visningar:	45 
Storlek:	130,1 KB 
Id:	93736

  19. #19
    sunflower
    sunflower är inte uppkopplad
    sunflowers avatar
    Veteran
    Tycker mutable instruments kinks s&h funkar kalas (som allt Émilie gör)

  20. #20
    svenallan
    svenallan är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Krukan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju sant, men är det så viktigt att ha extern cv? (förutom att du just lagt ut pengar på en ny modul då så klart....)
    Jodå, wogglebug kan allt sampla extern cv.

    Och +1 på kinks. Enkel och stabil!

  21. #21
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Fippe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Patchidé

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screen Shot 2020-04-10 at 20.02.26.png 
Visningar:	45 
Storlek:	130,1 KB 
Id:	93736
    :-BBD

  22. #22
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av svenallan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jodå, wogglebug kan allt sampla extern cv.

    Och +1 på kinks. Enkel och stabil!
    Ja just det - via ”ego input” då va?!

  23. #23
    svenallan
    svenallan är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Input högst upp till vänster, vrid ratten bredvid helt motsols.

  24. #24
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Jag kör mycke s/h till decay på maths och till volym för att få det mer dynamiskt

  25. #25
    symptm
    symptm är inte uppkopplad
    symptms avatar
    Senior
    S & H äger

  26. #26
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bollyhood Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkar mer som nåt fel, känns som de flesta billiga & små moduler är mer känsliga för strömförsörjing osv. Testa byta vilken bus-board du har den kopplad till, och först i kjedjan kan va bra, på nån board med lite digitala grejer och kanske nåt ställe där du inte kör cv-bus.
    även ”dyrare” moduler kan vara kinkiga. min roland 500 phaser brusade och lät sämre i ett litet doepfer-case (dock inte minsta beautycaset) men trivdes som fisken i roland-caset.

    och...s&h ja det har jag till jarre stjärnglitter-ljud man kan ha det till annat också alltså ?

  27. #27
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Inget fel med lite stjärnglitter!

  28. #28
    pallium
    pallium är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Jag har en 2HP S&H och hade också problem med den. Den klarade liksom "Sample"-delen, men inte "Hold"-delen av uppdraget. Om man försökte styra en ton med den så tappade den liksom spänningen väldigt snabbt. Så när jag försökte köra flerstämmigt så blev det ostämt. Nu ligger den och väntar på att säljas.

  29. #29
    mandogus
    mandogus är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag använder s/h hela tiden, så som beskrivits i tidigare inlägg, men också särskilt för att extrahera sekvenser från olika typer av kontinuerliga signaler, lfo osv. Har ingen konventionell sequencer mitt rack och tycker inte det behövs. Min doepfer 152 gör underverk när det gäller att fördela samplade värden runt hela systemet. Tålamodsprövande men när man får till det är lyckan gjord! Har moddat den så jag kan byta mellan t/h och s/h med en switch.

  30. #30
    konfisK
    konfisK är inte uppkopplad

    Senior
    På vissa är det väl så att den inte ska ha trig utan snarare gate. Dvs. den håller bara den samplade spänningen så länge styrsignalen är hög. Det kan förklara postaren ovan som bara får typ spänningen hållen "halva" triggen med 50/50 puls. Jag tycker att s&h är en väldigt bra nyttokrets. Funkar till lite av varje, städning, problemlösning osv. men inte särskilt spännande.

  31. #31
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Nyckelkomponent i många självgenererande patcher och i den där quantussyn. Dessutom kan de användas till något som liknar bit crush + aliasering om man är på sånt humör.

    Jag har en som sitter i en pittsburgh tool.

  32. #32
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av konfisK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På vissa är det väl så att den inte ska ha trig utan snarare gate. Dvs. den håller bara den samplade spänningen så länge styrsignalen är hög. Det kan förklara postaren ovan som bara får typ spänningen hållen "halva" triggen med 50/50 puls. Jag tycker att s&h är en väldigt bra nyttokrets. Funkar till lite av varje, städning, problemlösning osv. men inte särskilt spännande.
    Track and hold brukar det kallas, när det bara trackas när gaten hålls hög.

    s&h är väl en väldigt enkelt grundkrets, men otroilgt spännande och användbar just därför.

  33. #33
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mandogus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag använder s/h hela tiden, så som beskrivits i tidigare inlägg, men också särskilt för att extrahera sekvenser från olika typer av kontinuerliga signaler, lfo osv. Har ingen konventionell sequencer mitt rack och tycker inte det behövs. Min doepfer 152 gör underverk när det gäller att fördela samplade värden runt hela systemet. Tålamodsprövande men när man får till det är lyckan gjord! Har moddat den så jag kan byta mellan t/h och s/h med en switch.
    Intressant!

  34. #34
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag brukar (på min Buchla) spela en sekvens där den dels går till en oscillator direkt och dels via en s&h och vidare till en annan osc. Och så samplar jag lite då och då. Blir snyggt om man stämmer oscillatorerna mot varandra i en oktav eller kvint eller så.
    Bra tips, utforskades igår med goda resultat!

  35. #35
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mandogus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag använder s/h hela tiden, så som beskrivits i tidigare inlägg, men också särskilt för att extrahera sekvenser från olika typer av kontinuerliga signaler, lfo osv. Har ingen konventionell sequencer mitt rack och tycker inte det behövs. Min doepfer 152 gör underverk när det gäller att fördela samplade värden runt hela systemet. Tålamodsprövande men när man får till det är lyckan gjord! Har moddat den så jag kan byta mellan t/h och s/h med en switch.

    Grymt, det ska jag också göra. Såg info om det i doepfers yahoo-mejlinglista.. men hade varit fett att kunna göra en trigbar switch mellan de två lägena också? Ingen aning om hur man gör sånt själv dock..

  36. #36
    mandogus
    mandogus är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grymt, det ska jag också göra. Såg info om det i doepfers yahoo-mejlinglista.. men hade varit fett att kunna göra en trigbar switch mellan de två lägena också? Ingen aning om hur man gör sånt själv dock..
    Precis det var nog därifrån jag fick tag på instruktioner. Att cv-styra omkopplaren är nog rätt komplicerat gissar jag, kräver nog extra kretskort och så men hade ju varit grymt så klart. Har även moddat den så jag har en trigutgång som triggar varje gång den byter läge.

  37. #37
    kbamod
    kbamod är inte uppkopplad

    Senior
    Var tvungen att testa att sampla från en vanlig radio - hörlursuttag.
    Radio till 2hp S/H, trg från LFO (sqr) och out till en osc. Funkar fint. Behöver inte mycket volym på radion innan det börjar komma olika toner från osc. Alltså den börjar ju sampla från "inget" - egentligen. Men då hör man bara samma ton

    Och... Försökte använda Yamaha QY10 som extern trigger-källa. Lyckades. Använde ett virvelljud in i Ryo Ampmix så till trigger in på 2hp S/H. Funkar inte med en attenuverter (Befaco). Nu har jag inget oscilloskop, men enl multimeter gick 2hp igång på 0,25V (sprid inte detta som en evig sanning...).
    Senast redigerat av kbamod den 2020-04-13 klockan 19:36.

  38. #38
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Om man samplar FM-radio, blir det DAB då?

  39. #39
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant!
    A-152 är riktigt majs faktiskt!

  40. #40
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra förslag.. Måste skaffa en S&H.
    Det fulaste syntljudet jag vet är när man kör sån klassisk 8-dels-S&H till filtret, det har gjort att jag inte trott på S&H. Men nu vet jag att jag har annat att utforska. Det där med oscillatorn var ju en briljant idé
    Men hur tusan skall man annars gestalta en dator som arbetar???

  41. #41
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Jag kör S&H i både MI Kinks och Pittsburgh Toolbox. Fungerar kalas! Skickar man sedan S&H genom en 'slew' så kan man få till riktigt mjuka och snygga saker. Rekommenderas, framförallt att modulera E350 eller liknande

Liknande ämnen

  1. Mastring. Berätta för mig.
    Av Ashaz i forum Mixning & mastring
    Svar: 91
    Senaste inlägg: 2014-06-17, 12:40
  2. Berätta vad ni hör!
    Av Real Parakeet i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-10-11, 07:00
  3. Jomox - berätta om dem
    Av Real Parakeet i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-14, 01:39
  4. Audio genom synthar. Berätta!
    Av M i Gbg i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2009-11-27, 08:49
  5. Kan nån berätta om Electribe?
    Av deadbeat i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-05-10, 12:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •