Resultat 1 till 26 av 26

Ämne: Mastering av techno

  1. #1
    Ljudvåg
    Ljudvåg är inte uppkopplad
    Ljudvågs avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Mastering av techno

    Hej!

    Fick en förfrågan av en kompis om jag kunde mastra hans techno EP. Håller själv inte på med techno så har ingen direkt erfarenhet av hur det ska låta.

    Tracksen jag fick har noll dynamik, en riktigt falukorv. Likaså ref låtarna han skickade med, så antar att det är det han är ute efter.

    Hur ska jag tänka? Bara maxa låten med en limiter? Några andra bra techno-tips eller videos man kan kika in?

  2. #2
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    FInns kanske EQ-issues att finfixa med?

  3. #3
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag är ju bara hemmapulare, det finns andra här på forumet som släpper och mastrar texchno som är så bra som texchno blir, men mitt tips är att inte bara tänka att det är att maxa med en limiter utan hur du maxar med en limiter. Lyssna efter hur kompressorn innan nyper och pumpar och maxa den känslan. Tycker en stor del av den typen av musik är att använda olika dynamikprocessorer som instrument nästan. Istället för att applicera kompressor/limiter på låten så applicerar man låten på kompressorn

  4. #4
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag skulle fråga kompisen om hen har lagt på (multibands)kompressor/limiter på mastern om låtarna redan ser ut som korvar. I sådana fall hade jag bett att få låtarna utan masterpluggar på.

  5. #5
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle fråga kompisen om hen har lagt på (multibands)kompressor/limiter på mastern om låtarna redan ser ut som korvar. I sådana fall hade jag bett att få låtarna utan masterpluggar på.
    Tänkte precis skriva samma sak - är heller ingen techno-expert, men det blir nog svårt att få till en go master om transienterna är konstiga

  6. #6
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ljudvåg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tracksen jag fick har noll dynamik.....

    Hur ska jag tänka? Bara maxa låten med en limiter?
    Tänk på vad musikens budskap behöver för att komma fram på ett bättre sätt.

    Att "pressa med en limiter" är sedan bara vad de flesta är lurade till att tro att mastering handlar om, men som tur är så är det inte så illa, men tyvärr inte så enkelt heller. När musiken har noll dynamik så kommer din limiter antagligen bara förstöra musiken ännu mer. Se hur långt du kommer med endast EQ. Resten går inte att svara på utan att höra musiken.

  7. #7
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Att få en mix utan något på mastern är ju att föredra när man ska mastra. Vissa fixar det, andra är otroligt beskyddande och vill inte alls ändra något och förstår inte varför. Det handlar väl om förtroende delvis och okunskap.

  8. #8
    marcuxz
    marcuxz är uppkopplad nu

    Senior
    Regel nr 1 är väl ändå att inte mastra något alls som man ska skicka för mastring. Då dynamiken att jobba med försvinner typ helt...
    vad är tanken med att ens skicka vidare isåfall?

  9. #9
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av marcuxz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Regel nr 1 är väl ändå att inte mastra något alls som man ska skicka för mastring. Då dynamiken att jobba med försvinner typ helt...
    vad är tanken med att ens skicka vidare isåfall?
    Well, du Kan ju mixa mot en snäll multibandskompressor som limmar lite gött i basen eller så, om du har väldigt hög dynamik och mixen ska va lite mer in your face när den är klar. Mastringen kanske får en mix av dig som håller 17 lufs ändå.

  10. #10
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag vill nämna en detalj som jag tycker har försvunnit lite från det jag läser här och på vissa andra ställen: Mixbussen.
    Mixbussen är det som många pratar om som masterbussen. Man kan väl egentligen se det som att skillnaden mest är teoretisk, men det finns ändå någonting att ta tillvara på där tycker jag! Jag har ingenting emot att vissa lägger saker på mixbussen, då saker som är välplanerat där för att hjälpa till UNDER MIXEN. Många trivs med att mixa in i en kompressor eller EQ. Ännu fler trivs med att mixa in i någon sorts satureringsplugg (exempelvis konsoll-emulering eller band-emulering). Sånt man mixar in i bör behållas inför att det ska skickas till mastering. Resten är bara att ta bort. Men det finns alltid undantag.

    Tillägg: Sedan mixar många numera in även i limiters med god anledning (rekommenderas ej om du inte har bra koll på det hela). Den är då också bara att ta bort sen. Men om du gör det så bör du koll på sånt.. ta annars bort limitern igen innan du mixar vidare

    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Well, du Kan ju mixa mot en snäll multibandskompressor som limmar lite gött i basen eller så, om du har väldigt hög dynamik och mixen ska va lite mer in your face när den är klar. Mastringen kanske får en mix av dig som håller 17 lufs ändå.
    Jag kan absolut se en nytta för vissa att mixa in i en multibandare, men det är absolut inte någonting som jag skulle våga skriva öppet om på ett generellt musikforum eller liknande eftersom att det är en typiskt sådan detalj som förstör mycket mer än vad det gör nytta OM man inte har väldigt bra koll på vad man gör. Inte ens om man har stenkoll på vad man håller på med så är det något extremt sällan som en multibandskompressor är ett bra val där. Det främsta undantaget är då den senaste vågen med helt stört hårt pressade låtar där man bland annat mixar det mesta in i exempelvis OTT-kompressorer (OTT = Over The Top.. en metod där man använder en sjukt hårt inställd multibandare). Vissa lyckas med det där utan att allt låter skit efter. Det är en konst. Men knappast något för pop eller så..

  11. #11
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    OTT är lite för sjukt för typ 99.9% av all musik
    det är väl en multibands-expander, inte kompressor? På sätt och vis mer ett ljuddesignsverktyg än ett mixverktyg om du frågar mig

  12. #12
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Mycket handlar väl om vad det ska låta som?
    Referensen som sagt...

    Om musiken har en funktion typ att den ska låta som en viss typ av dansmuiskgenre för att en DJ ska kunna mixa ihop musiken i ett bra ljudlandskap så man kanske ska tänka på det redan i mix... Svårt att "rädda" upp en dynamik i mastern när producenten tryckt ihop det i mix...

    Om man ser verket som fristående eller att det handlar om att få ihop verk som en enhet på en skiva så kan man ju kanske vara lite friare... Jag mixar i regel ljudbilden för mycket... jag gör som jag tycker låter "bra" men får rätt ofta skäll för att ha komprimerat för mycket...

    Men jag tar åt mig och övar på att lämna headroom... tycker det är skitsvårt, vill ofta bara mata på... Och gillar mycket ljud.
    Men fascineras samtidigt av de som kan behålla stor dynamik, det är mitt livslånga mål, göra något dynamiskt Föddes musikaliskt under plugg-eran liksom när folk dundrade på som mest och processorkraften kunder klara av några mixbussar!

    Kanske nästa platta, som jag brukar säga... En dag ska jag växa upp och göra musik som låter bra på riktigt!

  13. #13
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OTT är lite för sjukt för typ 99.9% av all musik
    det är väl en multibands-expander, inte kompressor?
    OTT brukar vara kompression i båda riktningar. Ej expansion. Men jag har sett versioner där det körs kompression i båda riktningar först och efter det expansion i båda riktningar, men det är inte "normalt" i OTT-sammanhang.

  14. #14
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är inte uppkopplad
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det främsta undantaget är då den senaste vågen med helt stört hårt pressade låtar där man bland annat mixar det mesta in i exempelvis OTT-kompressorer (OTT = Over The Top.. en metod där man använder en sjukt hårt inställd multibandare). Vissa lyckas med det där utan att allt låter skit efter. Det är en konst. Men knappast något för pop eller så..
    Har du exempel på det här? Så man vet hur det låter?

  15. #15
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OTT brukar vara kompression i båda riktningar. Ej expansion. Men jag har sett versioner där det körs kompression i båda riktningar först och efter det expansion i båda riktningar, men det är inte "normalt" i OTT-sammanhang.
    aha, trodde upwards-compression och expander var samma sak... läste lite om fler alternativa kompressionsmetoder, shit vad mycket man har kvar å lära sig asså

  16. #16
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Hugo Hasslo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du exempel på det här? Så man vet hur det låter?
    Spola till 1:44, allt tyst mellan starka grejer höjs upp till max så fort det finns tillfälle ungefär


    https://youtu.be/QfAckq3AfvE

  17. #17
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior

  18. #18
    SPX
    SPX är inte uppkopplad
    SPXs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av whisper Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Han använder ju den fel, klart det låter illa då.

  19. #19
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänk på vad musikens budskap behöver för att komma fram på ett bättre sätt.

    Att "pressa med en limiter" är sedan bara vad de flesta är lurade till att tro att mastering handlar om, men som tur är så är det inte så illa, men tyvärr inte så enkelt heller. När musiken har noll dynamik så kommer din limiter antagligen bara förstöra musiken ännu mer. Se hur långt du kommer med endast EQ. Resten går inte att svara på utan att höra musiken.
    +1 på den. Typ vad jag var på väg att skriva.
    Nu har jag bara mastrat ett tiotal låtar, så inte alls samma erfarenhet som vissa andra 99or, men för mig handlar mastringen oftast mer om att "öppna upp" låtar. Mixad låt vs refferens låt, låter i många fall inte lika luftig. Inte lika high-end. Då är det inte pressande som behövs utan ombalansering.

    Särskilt i techno så kör man ofta grejjer på mastern för att få till rätt sound. Då är det inte riktigt lämpligt att komma dragandes med gamla affro-studio idéer om "ingenting på mastern". Det är ett helt annat tillvägagångssätt. Jag har till och med hört producenter som hävdar att för just techno så behövs inte mastring då man gör den processen under själva produktionen. Jag håller dock inte helt med på den punkten.

    pressandet kommer in senare när klienten får lyssna och kommer med feedbacken "ja det är bra... men kan man få den lite starkare?"
    Senast redigerat av Ashaz den 2020-04-13 klockan 10:48.

  20. #20
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spola till 1:44, allt tyst mellan starka grejer höjs upp till max så fort det finns tillfälle ungefär


    https://youtu.be/QfAckq3AfvE
    hua. Kanske ett estetiskt val, men detdär var verkligen inte för mig.

    Håller verkligen med killen i det andra klippet. Det låter som dålig mp3 konvertering från 1997.

  21. #21
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har till och med hört producenter som hävdar att för just techno så behövs inte mastring då man gör den processen under själva produktionen. Jag håller dock inte helt med på den punkten.
    Det har jag hört om de flesta moderna elektroniska underground-genres. I praktiken så har jag däremot aldrig varit med om att mastering inte hjälpt.

  22. #22
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1 på den. Typ vad jag var på väg att skriva.
    Nu har jag bara mastrat ett tiotal låtar, så inte alls samma erfarenhet som vissa andra 99or, men för mig handlar mastringen oftast mer om att "öppna upp" låtar. Mixad låt vs refferens låt, låter i många fall inte lika luftig. Inte lika high-end. Då är det inte pressande som behövs utan ombalansering.

    Särskilt i techno så kör man ofta grejjer på mastern för att få till rätt sound. Då är det inte riktigt lämpligt att komma dragandes med gamla affro-studio idéer om "ingenting på mastern". Det är ett helt annat tillvägagångssätt. Jag har till och med hört producenter som hävdar att för just techno så behövs inte mastring då man gör den processen under själva produktionen. Jag håller dock inte helt med på den punkten.

    pressandet kommer in senare när klienten får lyssna och kommer med feedbacken "ja det är bra... men kan man få den lite starkare?"
    Håller med om att det kan vara en annan typ av mastering.
    Ombalansering var ett bra ord. Gillar när masteringen kommer tillbaka och det hänt lite i stereobilden och vissa element lyfts till en saftigare och tydligare helhet. Kan va någon som värmt upp baselement, fått de höga registret lite krispigare utan att bara låta vasst... någon som knådar till degen och gräddar den snarare än att banka ihop den deg man jäst till en kompakt korv...

  23. #23
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag brukar leverera ett bake-off bröd till mastraren och säga, grädda denna med kärlek nu! Du har den rätta ugnen, kunskapen och vet hur ett gott bröd av min sort ska smaka...

  24. #24
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har till och med hört producenter som hävdar att för just techno så behövs inte mastring då man gör den processen under själva produktionen. Jag håller dock inte helt med på den punkten.
    Kolla in Luca Pretolesi han kör ju ganska ofta både mix och master på EDM låtar. Han är skillad i genren tycker jag. Men han har ett ganska så udda tillvägagångssätt.

    Har däremot aldrig hört att mastring inte skulle behövas. Mix bestämmer soundet, mastring i min värld öppnar upp som du säger och ser till att det låter bra både i små lurar och större system. Finpolering som jag anser är viktig.

  25. #25
    Ljudvåg
    Ljudvåg är inte uppkopplad
    Ljudvågs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för all input.

    Jag har testat lite och är som sagt helt grön när det kommer till denna genre och har även bara mastrat min egen musik tidigare så är verkligen ingen expert, men om någon vill lyssna tar jag gärna emot lite feedback!
    https://soundcloud.com/organicspacec.../s-vPkNqACwjVS

    Överlag har jag jobbat med eq, kompressor och limiter. Känns som det är ett måste för att få samma nivåer och energi som i ref-tracket.

    Känns dock som det saknas en del energi, framförallt i kicken i mixen. Så ska kolla om killen som proddat använt några kompressorer, limiter mm i mixen.

    Ref tracken ligger på runt -5LUFS och 5.2LU i dynamic range.
    Min master landar på -7LUFS och 6.9 i dynamic range.

    Helt galet, aldrig mastrat så högt men antar att det ska dunka rejält i källaren!

  26. #26
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ljudvåg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för all input.

    Jag har testat lite och är som sagt helt grön när det kommer till denna genre och har även bara mastrat min egen musik tidigare så är verkligen ingen expert, men om någon vill lyssna tar jag gärna emot lite feedback!
    https://soundcloud.com/organicspacec.../s-vPkNqACwjVS

    Överlag har jag jobbat med eq, kompressor och limiter. Känns som det är ett måste för att få samma nivåer och energi som i ref-tracket.

    Känns dock som det saknas en del energi, framförallt i kicken i mixen. Så ska kolla om killen som proddat använt några kompressorer, limiter mm i mixen.

    Ref tracken ligger på runt -5LUFS och 5.2LU i dynamic range.
    Min master landar på -7LUFS och 6.9 i dynamic range.

    Helt galet, aldrig mastrat så högt men antar att det ska dunka rejält i källaren!
    Inom Edm så har jag sett Mastring var man "särbehandlar" kicken gentemot resten av tracket. Vet inte hur vanligt detta är men det förekommer för att behålla energin i kicken.
    Jag skulle säga att EDM verkar "simpelt" men i mix och mastering är precis raka motsatsen från många andra genren det ska helt enkelt låta "svinbra", polerat, klarhet och bibehållen punch och även så mycket energi det bara går utan att allt ramlar isär.

    Det kan även vara en bra idé att stem mixa + stem mastra musiken.

    Edit: OBS har inte lyssnat på ditt track, kommer inte åt filer var jag är i nuläget. men kan återkomma efter en lyssning.

Liknande ämnen

  1. Vad är mastering?
    Av flussmedel i forum Mixning & mastring
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2019-02-15, 09:56
  2. Svar: 20
    Senaste inlägg: 2016-02-28, 07:13
  3. Mastering på band
    Av Fischerman i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-04-03, 21:36
  4. mastering
    Av popartpopeye i forum Mixning & mastring
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-15, 23:34
  5. Mastering?
    Av imported_i_smurawa i forum Inspelning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-03-26, 07:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •