Resultat 1 till 23 av 23

Ämne: Man Maschine (Mk3)

  1. #1
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator

    Man Maschine (Mk3)

    Jag har nyligen upptäckt hur fantastiskt inspirerande det är att enbart jobba med Maschine och dess mjukvara - som förvirrande nog också heter Maschine.

    Det är ett helt nytt arbetssätt för mig och ett helt nytt sätt att tänka. En del hur-gör-jag-detta-trösklar var ju tvungna att övervinnas, men det är bara att älska Google! Plus att hårdvaran var verkligen oväntat intuitiv!

    Och det mest fantastiska är att jag kan sitta på verandan och vara kreativ, eller plocka med mig rubb och stubb i en ryggsäck!

    Så nu undrar jag vilka andra här som jobbar renodlat i Maschine-miljö. Det vore väl kul om vi kunde utbyta tankar, ideer, tips och annat. (Sa han som är nytänd och kunskapstörstande.)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20200409_084743.jpg 
Visningar:	57 
Storlek:	476,2 KB 
Id:	93710
    Senast redigerat av Göran den 2020-04-09 klockan 11:04.

  2. #2
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag brukar gilla den musik du gör, Göran, så jag blir också lite nyfiken på vad man kan göra med denna setup. Har du lust att posta något i tråden av dina försök så här långt med en renodlad Machinesetup?

  3. #3
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Haha oj!
    Jag lovar att så snart jag har något som är lite mer än skisser ska jag posta här.

  4. #4
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Jag älskar maschine och har kört med den i många år. Kör den mest i studion men tar ibland hem den och kör stand alone med laptop.
    Det finns mycke att dyka i också för att styra saker tonalt och inte bara samples.

  5. #5
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Köpte en Mikro Mk1 när den kom och sedan en fullstor Mk2. Har tyvärr ingen nu och saknar det. Kanske blir en Mk3 men önskar att de likt Akai också kunde släppa en standalone-variant.
    För mig var Maschine alltid ett snabbt skissblock och då kunde jag bygga stora delar av arrangemang där jag också styrde mina externa synthar. Ibland hamnade den också som trummaskin i Cubase eller bara som trummodul. Den är verkligen snabbjobbad när man lär sig den och jag gillar verkligen funktioner som trumsyntesen. Hm, nu måste jag skaffa en Mk3 .

  6. #6
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Gör det!
    Jag har ju inte din långa histiorik med Maschine, men vad jag förstått är 3:an ett rejält lyft. Jag är fortfarande förvånad över hur musikalisk den är.
    Och med hjälp av OneDrive så har jag allt jag gör 'mobilt' direkt tillgängligt i stora studion. Så jädra smidigt.

    Använder ni NI:s Expansion Packs till Maschine då?

  7. #7
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    "...eller plocka med mig rubb och stubb i en ryggsäck!"
    - Den, dator, gärna ett ljudkort, och... Ja kablar, strömkabel och...

  8. #8
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av whisper Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "...eller plocka med mig rubb och stubb i en ryggsäck!"
    - Den, dator, gärna ett ljudkort, och... Ja kablar, strömkabel och...
    Det är inga problem att få ner Mk3, en MacBook, en Powerbank, en USB-kabel och en strömkabel i min normalstora rygga.
    Varför jag ska ha med ett ljudkoret begriper jag inte.

    Tänk positivt - var kreativ!

  9. #9
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Mk3 har integrerat ljudkort till skillnad från tidigare versioner.

  10. #10
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gör det!
    Jag har ju inte din långa histiorik med Maschine, men vad jag förstått är 3:an ett rejält lyft. Jag är fortfarande förvånad över hur musikalisk den är.
    Och med hjälp av OneDrive så har jag allt jag gör 'mobilt' direkt tillgängligt i stora studion. Så jädra smidigt.

    Använder ni NI:s Expansion Packs till Maschine då?
    Jag har kvar ett tiotal av de tidigaste expansion pack:sen som jag köpte till Maschine i och med att man även kan använda dem i Komplete med Battery, presets till Massive etc.

  11. #11
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Jag har en massa expansions som man fått på köpet när man uppdaterat komplete. Några har jag köpt också. Himla fint med extra ljud.

  12. #12
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Jag tycker att deras expansions är synnerligen välsammansatta. Många samplepacks är av ...skiftande kvalité men inte Natives.
    Plus att det ofta följer med patchar till Massive och/eller Monark.

    Mycket imponerad över hur de har lyckats sy ihop det hela. Min förra erfarenhet med hårdvara deån Native var Kore. Och den var ju inte så vidare. (Har den kvar om någon vill ha.)

  13. #13
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Vad vill du ha för Kore? Har du både ljudkort och tillhörande mjukis?

  14. #14
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Jepp. Kore 2 är det, och jag har både det hårda och registrerat det mjuka.
    Vad sägs om en lusentapp för det hela?

  15. #15
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Tror jag håller på det lite. Tanken kom lite väl spontant. Har det egentligen på det torra med den typen av hårdvara. Men kul prylar ur ett modernhistoriskt perspektiv.

  16. #16
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Har jag fattat det rätt att det med en dator kopplad till denna så kan jag köra den som en avancerad trummaskin/sampler som jag smidigt kan midi synka med övriga prylar? Eller är det mycket dator pillande som krävs för det orkar jag inte med.
    Vad behöver man I så fall i datorväg för att köra Maschine mk3?
    Skulle det räcka med en Microsoft Surface för 2-3000 (+docka)? Eller en enkel PC laptop?
    Verkar ju gött att sitta i soffan och leta samplingar för att sedan koppla in och köra. Inser att ovanstående låter som att jag är 100 år och helt tekniskt handikappad men egentligen orkar jag bara inte med konfigureringskrångel (kör dawless).

  17. #17
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    För dum fråga?

  18. #18
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Du behöver i princip inte röra datorn eftersom den har två stora skärmar att navigera med. Om du vill köra många tunga pluggar behöver du en bra dator. Det är samma princip som alla andra DAWs. Vill man editera ljuden på djupet får man sträcka sig efter musen med parametrarna är tillgängliga på hårdvaran i grupper om 8.

  19. #19
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av robopants Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du behöver i princip inte röra datorn eftersom den har två stora skärmar att navigera med. Om du vill köra många tunga pluggar behöver du en bra dator. Det är samma princip som alla andra DAWs. Vill man editera ljuden på djupet får man sträcka sig efter musen med parametrarna är tillgängliga på hårdvaran i grupper om 8.
    Tack! Min tanke är i så fall att använda den som en trummaskin som kan sampla och slicea. Samt (om jag gillar upplägget) att köra den som en midisequencer). Inga softsynth-planer!
    Kan det funka med en enklare Surface/laptop för dessa förutsättningar?

  20. #20
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Ja det tror jag nog. Sequencern och samplern drar inte mycket cpu. MK3-varianten har både ljudkort och midi-portar. De äldre varianterna har bara midi så då får man köra externt ljudkort. Att sampla och slica samplingar är lätt som en plätt. Den har rätt bra trumm-pluggar som inte drar så mycket cpu. En för varje trumma lite som machinedrum.

  21. #21
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Kan iMaschine vara en bra grej om man vill utvärdera om man klickar med upplägget?

  22. #22
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av popstasy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan iMaschine vara en bra grej om man vill utvärdera om man klickar med upplägget?
    Tror inte det är samma alls faktiskt. Det bästa är nog att kolla massor med youtubevideos.

  23. #23
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag brukar gilla den musik du gör, Göran, så jag blir också lite nyfiken på vad man kan göra med denna setup. Har du lust att posta något i tråden av dina försök så här långt med en renodlad Machinesetup?
    En liten uppdatering.
    Jag har inte - och kommer nog inte heller att göra något renodlat i Maschine. Däremot har den framgångsrikt fungerat som skissblock, men är nu en integrerad komponent i stora studion.
    Greetings from Santiago har en hel del Maschine i sig.

Liknande ämnen

  1. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-09-06, 13:49
  2. Skippa DAW när man har Maschine?
    Av MK Ultra i forum Övrig mjukvara
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-06-30, 08:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •