Resultat 1 till 44 av 44

Ämne: A-kassa, nya regler, gynnsamt bli medlem idag 31 mars

  1. #1
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran

    A-kassa, nya regler, gynnsamt bli medlem idag 31 mars

    Senast redigerat av Lackan den 2020-03-31 klockan 09:01.

  2. #2
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Ett annat alternativ är Www.saak.se
    Senast redigerat av Lackan den 2020-03-31 klockan 09:04.

  3. #3
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Done and done
    Alfakassan

  4. #4
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett annat alternativ är Www.saak.se
    +1 +SAC

  5. #5
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    För de som vill läsa vad de tillfälliga reglerna innebär så finns all info här https://www.sverigesakassor.se/reger...n-tillfalligt/

  6. #6
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Författarförbundet som jag (litterär översättare) är medlem av rekommenderar Småföretagarnas A-kassa eller Alfa-kassan. Jag har ingen jävla aning om vad jag ska välja, och hinner inte riktigt läsa på nu. Tips, någon?

    (Jag har alltså egen firma/enskild näringsverksamhet.)

  7. #7
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Titta även på SAAK (SAC) som även de godtar företagare (OBS! Dock inte om du är arbetsgivare).

    Ett förtydligande varför det är extra bra att gå med idag är för att då räknas mars månad in i ditt medlemskap och just nu räknas en månad som 4 månader. Vilket betyder att du efter 3 månader kan få ut ersättning eftersom de räknas som 12. Blir man medlem idag så räcker det alltså att varit medlem mars, april och maj för att sedan kunna få ut ersättning. Om du uppfyller kraven så klart.

  8. #8
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Författarförbundet som jag (litterär översättare) är medlem av rekommenderar Småföretagarnas A-kassa eller Alfa-kassan. Jag har ingen jävla aning om vad jag ska välja, och hinner inte riktigt läsa på nu. Tips, någon?

    (Jag har alltså egen firma/enskild näringsverksamhet.)
    Spelar nog inte så stor roll, reglerna är gemensamma, avgifterna kanske kan skilja. Se till att välja en bara, du kan byta sen och bibehålla dina dagar såvitt jag förstått. Småföretaganrnas är antagligen ett rätt stadigt val för egenföretagare.

  9. #9
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Dock så ska det tilläggas att a-kassorna nog blir översvämmade med ansökningar just nu så de flesta kommer nog bli godkända först i april. Men det är ändå ingen dum idé att gå med så fort som möjligt.

  10. #10
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Värt att poängtera är att det för ovanlighetens skull ÄVEN gäller egenföretagare/småföretagare. Vilket i praktiken innebär att om du bar ahar pengar nog i bolaget att betala din löneskatt + sociala under tre månader (netto-delen av lönen kan du ju i värsta fall bara återinvestera/låna tillbaks in i bolaget om det krisar i kassan), så omfattas du därefter av A-kassa.

    (A-kassa är f ö det enda "normala" sociala skyddsnät jag fortfarande valt att ha kvar som företagare. Kanske dumt, men månadskostnaden är så låg att det kan vara värt det för att få någon form av inkomst om det verkligen verkligen skiter sig...)

  11. #11
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dock så ska det tilläggas att a-kassorna nog blir översvämmade med ansökningar just nu så de flesta kommer nog bli godkända först i april. Men det är ändå ingen dum idé att gå med så fort som möjligt.
    Här får man väl hoppas att ansökningsdatum räknas, med någon sorts retroaktiv avgiftsbetalning, så inte A-kassornas oförmåga att hantera ansökningar saboterar livet för folk...

  12. #12
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här får man väl hoppas att ansökningsdatum räknas, med någon sorts retroaktiv avgiftsbetalning, så inte A-kassornas oförmåga att hantera ansökningar saboterar livet för folk...
    Ja, det kanske det gör iofs. Rimligen borde det registreras digitalt när man gör ansökan.

  13. #13
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här får man väl hoppas att ansökningsdatum räknas, med någon sorts retroaktiv avgiftsbetalning, så inte A-kassornas oförmåga att hantera ansökningar saboterar livet för folk...
    På småföretagarnas ansökningssajt gick det att kryssa i att det skulle börja gälla från början av den här månaden.

  14. #14
    axelwaad
    axelwaad är inte uppkopplad

    Veteran
    Är det någon som vet en passande a-kassa för ljud/ljustekniker?

    Det jag får upp när jag söker är småföretagarnas a-kassa. Men är osäker på om det funkar med egenanställning.

    Edit: Tror det är unionen..
    Senast redigerat av axelwaad den 2020-03-31 klockan 13:20.

  15. #15
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det kanske det gör iofs. Rimligen borde det registreras digitalt när man gör ansökan.
    För SAAK är det mest säkra att mejla direkt till kontakt@saak.se och skriv att du vill söka medlemskap från 1 mars, att webbformuläret segar + dina kontaktuppgifter

    SAAK är sweet också pga medlemsdemokrati (man får som medlem rösta om ombud till styrelsen osv)

    Som andra sagt är det en bra akassa för musike också pga alla yrken välkomna (utom chefer). Ensamföretagare och såna med flera jobb i olika verksamhetsområden eller som byter bransch ofta får mer lika förutsättningar oss andra.

  16. #16
    pawal
    pawal är inte uppkopplad
    pawals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dock så ska det tilläggas att a-kassorna nog blir översvämmade med ansökningar just nu så de flesta kommer nog bli godkända först i april. Men det är ändå ingen dum idé att gå med så fort som möjligt.
    Jag anmälde mig igår, och fick nästan ett vändande svar om att jag var medlem.

  17. #17
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Jag hörde att du måste låta ditt företag vila för att få någon ersättning. Stämmer det?

  18. #18
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hörde att du måste låta ditt företag vila för att få någon ersättning. Stämmer det?
    Japp. Har du AB är det väl kantboll att du måste lägga ner det för att få ersättning.

  19. #19
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hörde att du måste låta ditt företag vila för att få någon ersättning. Stämmer det?
    Det är väl lite rövigt och osmidigt tyvärr. Gör det inte direkt lättare att komma i arbete igen. Antar att många egenföretagare skulle ta eventuella jobb de får ändå och aktivera företaget igen när det är dags att fakturera för första jobbet efter pausen.

  20. #20
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Aha. Då ligger jag lågt och väntar ut skiten. ALLA spelningar är förstås inställda och jag har förlorat drygt 50 000.
    50 000 SEK är också just vad mina technovänner (och förstås andra kulturkufar) i Tyskland fått av staten nu precis.

    Kunde varit värre.

  21. #21
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Just under 2020 finns en undantagsregel.

    Du som driver ett eget företag kan ha verksamheten vilande under 2020 utan att det påverkar din rätt till ersättning från a-kassan i framtiden. I normala fall måste du ha arbetat i företaget under minst fem år innan du kan få ersättning från a-kassan om ditt företag är vilande på nytt. Däremot kan du alltid söka ersättning om du lägger ner verksamheten helt.

  22. #22
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha. Då ligger jag lågt och väntar ut skiten. ALLA spelningar är förstås inställda och jag har förlorat drygt 50 000.
    50 000 SEK är också just vad mina technovänner (och förstås andra kulturkufar) i Tyskland fått av staten nu precis.

    Kunde varit värre.
    Vänta inte för länge då A- kassor beräknas mot det som du tidigare tjänat... fast det är ett maxtak också så du ska räkna på det och kolla vad som faktiskt gäller. Kanske är vettigare att få det du faktiskt har rätt till än att vänta och bli utfattig i värsta fall. Se till att gå ur den här krisen lite gladare.

  23. #23
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hörde att du måste låta ditt företag vila för att få någon ersättning. Stämmer det?
    Japp. det eller lägga ner.

    Fint att dom försöker, men sådana som jag hjälps ändå inte av dethär.
    Nåja. Det trillar in lite småjobb ändå fortfarande. även om två månaders turnerande försvann på ett bräde.

  24. #24
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl lite rövigt och osmidigt tyvärr.
    Det suger. Samtidigt vet jag inte riktigt hur man skulle lösa det annars, med AB skulle jag ju kunna anställa/säga upp mig närhelst det passar, samt även fakturera för jobb "ingen" gör, då det inte finns något krav på att ha någon anställd för att kunna fakturera. Har inte utrett exakta reglerna för att ha rätt till A-kassa som ägare av fåmansbolag, men det är någon form av vila/frysning av företaget som krävs.

    Men det är rätt surt för många företagare som hamnar i klister och i praktiken är arbetslösa perioder utan att kunna ta ut akassa, när det samtidigt finns säsongsbetonade branscher som mer eller mindre satt i system att deras anställda stämplar ett antal månader per år.

  25. #25
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    - Den där tiden var rätt jobbig va?
    - Aa... Kass.

  26. #26
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Ja det är verkligen ett aber att hantera a-kassa om man är egenföretagare. Jag kombinerar anställning med eget företag. Men samtidigt känner jag att jag inte har något emot att stödja SAAK/SAC. Även om jag oftast inte kommer kunna nyttja a-kassan.

  27. #27
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    gick precis med i saak.

  28. #28
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Musikerförbundet har helt klart en del bra grejer som instrumentförsäkring och förskott på gage och jox.
    Va medlem där innan jag blev lärare.

    Om jag turnerade skulle jag nog gå med där. För eller senare spelar man på den där festivalen som konkar eller arrangören som går under jord efter man gjort en turné med 10 gigg...

    Jag var väl typ den enda som fick betalt sista Arvika?

  29. #29
    Nogroove
    Nogroove är inte uppkopplad

    Senior
    Tycker personligen det är kasst med dom nya reglerna. Vi som stått och betalat avgifterna till dessa försäkringar år ut och år in ska nu ge dem till ansvarslöst folk som helt skitigt i det.

  30. #30
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Haha, noll solidaritet? Vad är det som är dåligt? Det finns flera saker som gynnar även dig som varit med länge. Som högre ersättningstak och slopade karensdagar. Om du nu skulle bli arbetslös. Det är dessutom tillfälligt och folk måste fortfarande uppfylla kraven.

    År 2021 går allt tillbaka till samma gnidna regler som innan och folk kommer åter igen ha svårare att få stöd.

  31. #31
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nogroove Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker personligen det är kasst med dom nya reglerna. Vi som stått och betalat avgifterna till dessa försäkringar år ut och år in ska nu ge dem till ansvarslöst folk som helt skitigt i det.
    Det är ett sätt att se det. Å a s är A-kasseersättningen fortfarande till stor (största?) del skattefinansierad, så ett annat sätt att se det är att de nu kan få ta del av de pengar de tvingats betala in till A-kassa via skattsedeln trots att de inte velat vara med, och utan att få något alls för det.

    (Det är ett annat skäl till att jag fortfarande är med. Genom att pröjsa A-kasseavgiften på 100 spänn/månad får jag i teorin möjlighet att ta del av de ca 1000/månad jag tvingas betala in via skatt vare sig jag är med eller inte...)
    Senast redigerat av rydan den 2020-04-01 klockan 11:16.

  32. #32
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Surt, absolut men i rådande situation så är det fel läge för "Vad var det jag sa..." med tanke på konsekvenserna. Däremot kunde de t ex krävt förhöjda avgifter för "snabbspåret"..,

  33. #33
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Solidariteten ligger väl i att betala in till ett gemensamt system även i tider då man själv inte har behov av systemet. Jag tycker inte att det är direkt osolidariskt att vara ”osolidarisk” med osolidariska personer.

  34. #34
    Nogroove
    Nogroove är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, noll solidaritet? Vad är det som är dåligt? Det finns flera saker som gynnar även dig som varit med länge. Som högre ersättningstak och slopade karensdagar. Om du nu skulle bli arbetslös. Det är dessutom tillfälligt och folk måste fortfarande uppfylla kraven.

    År 2021 går allt tillbaka till samma gnidna regler som innan och folk kommer åter igen ha svårare att få stöd.
    Är ju det jag precis har blivit och det stör mig att kollegor som resonerat att a-kassan är bara skit och behållit sina 550 kr i månaden till eget sparande eller whatever nu kommer krypandes och ska ha det som jag stått och betalat för. Tycker det är bedrövligt.

  35. #35
    Nogroove
    Nogroove är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Surt, absolut men i rådande situation så är det fel läge för "Vad var det jag sa..." med tanke på konsekvenserna. Däremot kunde de t ex krävt förhöjda avgifter för "snabbspåret"..,
    Jag tycker inte det, jag tycker val ska få konsekvenser. Har man skippat att betala försäkringar så ska man inte kunna komma nu när man är i behov av dem och råna dom som betalat för försäkringen.

  36. #36
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nogroove Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är ju det jag precis har blivit och det stör mig att kollegor som resonerat att a-kassan är bara skit och behållit sina 550 kr i månaden till eget sparande eller whatever nu kommer krypandes och ska ha det som jag stått och betalat för. Tycker det är bedrövligt.
    Är väl ingen akassa som har 500 spänn i avgift!? Dyra brukar väl ligga runt 130 och billiga runt 100. Du kan som sagt istället tacka dina kollegor som bidragit med rätt månfa hundra per månad utan att vilja ha någon del i de pengarna...

    Ja, jag är lite djävulens advokat, och jag kan på sätt och vis hålla med om att man borde få stå sitt kast för de beslut man tagit. Det här är lite som att staten skulle betala kompensation till dem som legat för tungt exponerade mot aktiemarknaden. Men det bör man i så fall tycka om väldigt väldigt mycket kring privatekonomi och det svenska sociala skyddsnätet.
    Senast redigerat av rydan den 2020-04-01 klockan 12:41.

  37. #37
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Ja, det är din fackavgift som är hög. Av det betalar du 112kr per månad i avgift till a-kassan.

  38. #38
    Nogroove
    Nogroove är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det är din fackavgift som är hög. Av det betalar du 112kr per månad i avgift till a-kassan.
    sant, i stand corrected.

  39. #39
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Oavsett, den här tråden håller på att bli politik.

    Tycka vad man vill om det, men givet de regler som finns är det väl lämpligt att råda alla som har möjlighet som inte är med i akassa att bli med i akassa, inte minst företagare som det i normala fall är mycket tveksamt om det är värt att ö h t vara med i akassa.

  40. #40
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    [admod]

    Politik och tjafs om detsamma rensat.

  41. #41
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då får du nog rensa lite till. För nu ligger det kvar inlägg som är svar på raderade inlägg. T ex mitt svar på Nogrooves inlägg om hans avgift. Vilket känns underligt om det ska bli raderat när resten är kvar.
    Nogroove raderade sitt själv, efter att han sett vad du skrev.

    Sedan måste gränsen dras någonstans. En diskussion om a-kassan är ofelbart på gränsen.

  42. #42
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Ok, och nu raderade jag mitt som du citerade ovan. Men men.

    Åter till vad tråden uppmanade om. Gå med i a-kassan.

  43. #43
    Nogroove
    Nogroove är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, och nu raderade jag mitt som du citerade ovan. Men men.

    Åter till vad tråden uppmanade om. Gå med i a-kassan.
    Jag tog bort för att bilden innehöll sånt jag inte vill ska ligga ute. Jag behöll inlägget där jag säger att jag hade fel

  44. #44
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Nogroove Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tog bort för att bilden innehöll sånt jag inte vill ska ligga ute. Jag behöll inlägget där jag säger att jag hade fel
    Förstår. Det är lugnt. Tänkte bara mpop kunde rensat mer om han ville.

Liknande ämnen

  1. Musikbranschmingel på Grand i Malmö idag 9 mars
    Av Tapestree i forum Evenemang
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-03-09, 16:19
  2. Regler för att "låna" gammal musik i nya låtar
    Av erikradbo.com i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-12-18, 22:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •