Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: Brigaden + DIY-moduler = ???

  1. #1
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran

    Brigaden + DIY-moduler = ???

    Har avslutat dagens kaffe och ska montera motstånden på den sista av mina moduler (9 styckena) jag fick hem kort till. Tanken är att de, tillsammans med annat grejsimoj, typ kvantiserare, arpeggiator, rör-VCA, digital brusgenerator, analogt skiftregister, en iNfinity Melody-modul, klaviaturavkodare och en klockgenerator (till att klocka moduler som behöver extern klocka), en joystickmodul (MFOS design) ska bli något kul.
    Jag startade projektet strax efter att sista qvaggan skjöts och anar att det kan vara klart när de första människorna landsätts på Neptunus, alltså varning utfärdas.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	warning.gif 
Visningar:	7 
Storlek:	8,9 KB 
Id:	93444

    Men tills vidare kan jag ju också, för mitt monterande och spridande av avklippta komponentben över hela köket, leder till att jag hittar en del saker som måste korrigeras på de kort kineserna har tillsänt mig och vilka dessutom skickats ut till ett gäng personer på 99:an. Jag kan ju också ta mig i kragen och justera de Gerberfiler jag använt så att nästa beställning blir mer än bra.

    Nog om detta, nu ska jag diska efter mig och fundera på OM jag ska montera en nyköpt Lidl-cykelsadel med minnesskum eller om jag ska låta allting vara ...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Its_my_life_10.gif 
Visningar:	6 
Storlek:	11,5 KB 
Id:	93445

  2. #2
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Kommentarer kring mina moduler:

    ADSR
    Noterar att hålen för, framför allt FETar är väldigt små. Jag fick (nästan) genom benen på J111 men övriga fick "ytmonteras".

    VCF
    FETen enligt ovan.
    C15 ska vara 16uF men man får ta 22uF. I många fall har jag valt 50V-varianter av elektrolyterna men kan inte tro annat än att 35V duger fint.

    DUAL LFO
    Kolla C6 (2uF) och C7 (20nF) - de kan ju justeras efter tycke och smak.
    R91 - står 1M på kortet - ska vara 100K

    S&H + NOISE
    FETen igen!
    P1 500K anti-log potentiometer ... jag hittade i Thailand (Tayda)

    RINGMODULATOR
    Notera R51, 3K monteras på panelen.

    VC REVERB
    Mycket fattas i dokumentationen (och i min BOM).
    Det finns ett motstånd R34 som saknar värde. Jag jämför med andra liknande scheman och kommer fram till att det vara nånstans 47K-51K.
    Många elektrolyter finns inte med i specen:
    22uF/35V - 1 st
    220uF/35V - 1 st
    100uF/35V - 2 st
    47uF/35V - 1 st

    Ett hål för MIX-poten har försvunnit. Sladden får lödas på 100K-motståndet.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Scott_just.jpg 
Visningar:	5 
Storlek:	179,1 KB 
Id:	93513

    VCO 1 & 2
    U3 - står OPA2137, ska vara OPA2134 eller TL07 budget (eller snarlik med goda egenskaper)
    FETarna igen!!!
    Missad förbindelse. Löd en lös tamp enligt den vita markeringen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	VCO-just.jpg 
Visningar:	2 
Storlek:	142,4 KB 
Id:	93512

    Motstånd strax ovanför första TL074 märkt 82K, ska kanske (??) vara 100K - läs instruktionerna.
    Strax framför LM311 finns konding märkt 10n och motstånd 1M. Kondingen ska vara 10pF!

  3. #3
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Några bilder från verkliga verkligheten:

    Snyggt men inte pråligt .... SMD-montering av FETar:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	smd.jpg 
Visningar:	7 
Storlek:	51,0 KB 
Id:	93515

    Reverbenheten:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Scott_just2.jpg 
Visningar:	15 
Storlek:	97,4 KB 
Id:	93516

    VCOn och den saknade förbindelsen:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	VCO-just2.jpg 
Visningar:	6 
Storlek:	130,7 KB 
Id:	93517

  4. #4
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Beställde massa småsignaldioder bara för att hitta en påse jag hade hemma ... vilka naturlagar styr sådant??

    Noterade att markeringarna på filterkortet var fel. De stående dioderna ska vara riktade neråt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	diode-VCF-3096-LAYOUT.jpg 
Visningar:	11 
Storlek:	179,3 KB 
Id:	94161

  5. #5
    foliekatt
    foliekatt är uppkopplad nu
    foliekatts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Beställde massa småsignaldioder bara för att hitta en påse jag hade hemma ... vilka naturlagar styr sådant??
    Samma som ligger bakom kanel/kardemummaburkar tror jag. Tror vi har sju på jobbet (ETT kök) och då har jag hällt ihop några.

  6. #6
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Jag CADar och CADar, beställer påse efter påse med komponenter från Electrokit, eBay, Reichelt och gräver i mina egna gömmor. DEt löds, klipps och bockas plåt. Det printas paneler dvs papperslayoter med text och symboler som limmas på plåtabitarna (det där extra A:et är småländskt sägs det, som i tösabit, biladjävlen osv).

    Mitt modularprojekt växer men likt båtägaren i filmen Drömkåken poleras och poleras det men någon sjösättning blir det inte av.

    Men så fick jag tummen ur vagnen och snodde ihop detta enkla +/-12V aggregat. Kortet kommer från MFOS (och är en leveransmiss från MFOS) och skulle egentligen bygga på halvvågslikriktare men jag satte dit en helvågslikriktare för att kunna köra med en trafo med 12-0-12V lindningar. Därmed hade jag att testa moduler.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	A10785_012.jpg 
Visningar:	9 
Storlek:	198,3 KB 
Id:	99858

    Därefter började jag kolla vilka moduler som var klara och högg två LFOer - den ena MFOS dubbla LFO och den andra CGS Psych-LFO. Oscilloskopet blinkade blått ... det visade allehanda signaler från oscillatorerna och jag kopplade in dem, den ena efter den andra i min Crave. Jaha?! Är det sådan musik jag ska tillverka??? Men det funkar ju!

    Jag har en VCO att testa och någon ADSR men med dessa framsteg känns det bra. Jag ser äntligen tunnelöppningen. Men mycket återstår ...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20210128_124306_450.jpg 
Visningar:	46 
Storlek:	419,7 KB 
Id:	99859

    PS. Lysdioderna på MFOS LFO är lite knasiga att koppla in, men jag får göra en skiss till lite senare (imorgon kanske).

  7. #7
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Heja!

  8. #8
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Jag ska försöka plocka ut en ljudfil ur kameran.
    Måste bygga på mitt rack - träplugg-and-pray. Thomas-Henry-sekvensern ska ju också få plats.

  9. #9
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Heja!!! Så grymt glatt med färgprakten

  10. #10
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Det ser ju fint ut med LMNCs svarta paneler med silver text eller vilka paneler som helst med borstad allemineum, men jag ville ha det så här. Jag får ju överlevnadsbidraget idag och kan köpa en ekplanka och fixa övervåningen (skarva).

    Tänkte på mina paneler när jag såg en snutt av ett program igår om en graffitikonstnär som började intressera sig för mattvävnad:

    Matta - Märta Måås Fjetterström och Jonathan "Ollio" Josefsson

  11. #11
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det ser ju fint ut med LMNCs svarta paneler med silver text eller vilka paneler som helst med borstad allemineum, men jag ville ha det så här. Jag får ju överlevnadsbidraget idag och kan köpa en ekplanka och fixa övervåningen (skarva).

    Tänkte på mina paneler när jag såg en snutt av ett program igår om en graffitikonstnär som började intressera sig för mattvävnad:

    Matta - Märta Måås Fjetterström och Jonathan "Ollio" Josefsson
    Förstår hur hans hjärna börjat dra paralleller till mattvävnad från sin egen konst, intressant! Ett mönster är ett mönster är ett mönster, etc..

    OnT: gött jobbat med bygget!

  12. #12
    ZX81
    ZX81 är uppkopplad nu
    ZX81s avatar
    Senior
    Grymt, Soundbrigade! Riktigt kul att följa.

  13. #13
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    MFOS dubbel-LFO ska ha sina lysdioder anslutna så här:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	NewAugustSIN_TRI_SQR_LFO_Parts.jpg 
Visningar:	2 
Storlek:	268,9 KB 
Id:	99899

  14. #14
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Lattjade med CGS Psych-LFO:


    https://youtu.be/z7jfIXQsh6o


    Egentligen skulle man ju kunna styra frekvensen i alla tre oscillatorerna (CD40106), och inte bara en oscillator.

  15. #15
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Kommer vandrande, eller stapplande ur Lützens dimma med en lans genom brösten ... egentligen med en TL074 liggande svårt bränd på en bår. Troligen har all elektronisk rök lämnat kroppen, men sår går det när man gör 99.999% allt rätt och missar den där sista ppm eller ppb eller vad det nu kan vara.

    Så, den ADSR jag gjorde kort till (Yusynth) har ett litet (0.001%) fel. TL074an är felvänd på skreentrycket (dock inte ledningsmässigt).
    Den ska sitta så här och inget annat. Försökte vrida den 90 grader men benen bara vek sig ... skämt åsido: spana in bilden!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	59%.jpg 
Visningar:	2 
Storlek:	350,0 KB 
Id:	99920

    Nu ska vi se om det ryker mindre.

  16. #16
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Panelen leder tankarna till den legendariska Bergfotronen!

  17. #17
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Nu när mjukvaran är uppdaterad kanske det är dags att ta tag i ett och annat. Tyvärr blir sådana här ta-tag-i-saker inget som innebär att gamla projekt blir färdigbyggda, men NÄSTAN är jag där.
    Ett par udda småhögtalare byggda på några bambuskålar från IKEA ska strax få "fötter", så de kan så upp. Eljest är de hoplimmade och högtalarterminaler är på plats.

    Nu är det två andra gamla projekt som har hamnat på middagsbordet, båda under rubriken "ribbit! ribbit!". För massa år sedan började jag snickra på en ribbon controller (vad heter det på svenska?), vilket har resultyerat i en "planka", ca 90 cm lång där det sitter en massa kretskort med tungor som förenas med motstånd. Tanken är att det ska hamna "nånting" svävande ovanför tungorna och som ska vara ledande. Jag har nån rulle koppartejp för detta ändamål. Jag skulle gissa att totala resistansen ligger på 14-15 kOhm.
    Vidare har jag köpt en 50 cm lång SoftPot och den har en total resistans på 20 kOhm.

    Jobbet är nu att avsluta dessa och jag pillar med elektroniken att omvandla resistansen från "bandet", eller egentligen spänningen man plockar ut där man sätter fingret på bandet till en vettig spänning som kan styra en VCO samt en trigg eller gatesignal.

    Nu handlar det mer om att bestämma mig, vad snor man ihop??

    PAiA har ju en kontroller: How to Build a 2 Note Ribbon Controller



    MuffWiggler har Ribbon Controller based on Ian Fritz schematic



    Och The Electric Paesant har en variant - Percussion Ribbon Controller.



    Den senare var inte svår att sno ihop en mönsterkortslayout till, och PAiAs variant är nog heller inte svår att CADa. Tycker dock att Fritz lösning verkar lite jobbig.

    Har grubblat på om "konventionella kbd encoders skulle funka men man jobbar ju med mindre resistanser i ett klaviatur, så nån av dessa får det bli.

    Så här ser min "ribbon" ut; kretskort med tungor och motstånd som förbinder dem. Det ska som sagt (skrev jag det) något elektriskt band (koppartejp) ovanför på något sätt, men en gitarrsträng eller pianotråd kan ju funka lika bra.



    (Sedan var det detta med min "trumsekvenser", som bara ska generera triggpulser i en 8 x 4-matris, dvs 8 steg och varje steg kan ha 4 triggsignaler ...)

  18. #18
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Spänninsatte min planka (9V-batteri, tre dioder, en pot) och med ett banakontakt plockade jag spänningen från tungorna och stoppa in i Crave. Jag får läsa på för jag blev liksom tvungen att hålla en tangent nedtryckt för att få ljud och det fungerade.
    Från Electric Paesant fick jag ett lite annat (mer komplicerat schema).

  19. #19
    konfisK
    konfisK är inte uppkopplad

    Senior
    Du skickar väl bara cv och inte gate från den där? Korgs pyttegrejer, mononånting, har en ribbon med inbyggd gate. Schema till dem finns från korg. Det kanske kan vara nåt.

  20. #20
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Jag fick svar av EP och fick ett annat bättre schema. Han rekommenderade (nog) PAiAs variant.


    Men jag får kolla Korgs variant.

  21. #21
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Jag noterade annorstädes om ljudburken jag fick mig till skänks av 834. Burken bestod av en WSG och en Gristleiser men Gristen får strax ett nytt liv men istället ska det in en PT2399-modul, vilken lätt modifierades idag (ett fast motstånd byttes mot en pot som reglerar delay time.
    Inser hur mycket ballare det blir när man kastar in eko i ljuderiet:


    https://youtu.be/vB4ansiGFM8

Liknande ämnen

  1. DIY MOTM case för 10 moduler.
    Av sebsongs i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2017-10-18, 19:25
  2. Moduler goes DIY
    Av janost i forum Nyheter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-06-19, 01:11
  3. Diy Eurorack Moduler
    Av SEKVENS i forum Modularer & sånt
    Svar: 65
    Senaste inlägg: 2014-06-19, 20:28
  4. Doepfer DIY + extra moduler
    Av Amonhoteph i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-12-11, 15:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •