Resultat 1 till 35 av 35

Ämne: En rätt stor synteslåda (DIY)

  1. #1
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage

    Thumbs up En rätt stor synteslåda (DIY)

    Så, syntesnörderiet tar fart. Jag blir sugen på att bygga eller köpa (förmodulen bygga för €€€) en liten modularlåda. Typ motsvarande en serge-båt i storlek. Eftersom jag inte har råd med en serge-båt får jag tänka till lite. Men, att köpa/rita PCBn för lite gamla goingar är ju lätt gjort, frågan är vilka. Jag tänker mig inte ett modulsystem där man kan plocka bort eller lägga till delar, utan en låda med allting klart.

    Nu är jag nyfiken på tips och tankar om vilka moduler som är essentiella för ett dylikt system? Dels generellt men även specifikt typ "du måste ha Buchla 258 för du älskar ju den" eller sådär.

    Spontant:

    outmodul (banan till jack, med nivå)
    inmodul (jack till banan, med ställbar gain)


    •filter, något cleang svf typ Serge eller bugbrand
    •Serge DUSG
    •Serge SSG
    •Brus (går väl att smyga in i SSG-panelen)
    •Oscillatorer
    Serge? Har inte mycket erfarenhet av NTO exvis men den verkar ha för mycket. 258 har jag använt men den känns lite begränsad? huh. Något som är fm-bra. Braids??

    ...mer? jag försöker komma på vilka lustiga cv-mojsande grunkor det finns. Bara en massa mer DUSG eller

    Någon nice wavefolder, vilken? Finns det ingen smart digital sådan? ...


    Saker jag inte vill ha i:
    sequencer
    vanlig LFO
    öh


    rörig trådstart, jotack

    edit: större än jag tänkte
    Senast redigerat av oljud den 2020-04-01 klockan 16:33. Anledning: synt->syntes

  2. #2
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    CV-mojs: Wogglebug!

    Serges wavefolder är trevlig tycker jag. NTO är trevlig, men om du inte kommer nyttja det den kan med t.ex bra tracking så kan du lika gärna skaffa ett par LFOer istället.

  3. #3
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    CV-mojs: Wogglebug!

    Serges wavefolder är trevlig tycker jag. NTO är trevlig, men om du inte kommer nyttja det den kan med t.ex bra tracking så kan du lika gärna skaffa ett par LFOer istället.
    Wogglebug och dusg och ssg? Låter väl bra iofs. Jag är lite emot random-moduler, men bara lite.

    Jo, serge wavefolder är väl bra, men då är ju allt serge :-D ok för mig iofs.

    - - - Updated - - -

    Egentligen kanske serge precision oscillator räcker för mig.

    - - - Updated - - -

    Buchla 291 filter tycker jag också vore trevligt, men det är kanske lite väl smalt (höhö) att ha dedikerat bandpassfilter?

  4. #4
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ring mod / VCA måste man såklart ha. Helst en som kan blenda mellan ring mod och vca sådär smart som i nord modular, eller bara en switch.

  5. #5
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    En ring mod kan vara en VCA om du skickar in en unipolär signal i den, lätt fixat med DUSG. Ju mer bipolär signalen blir, desto mer ringmod.

  6. #6
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    HAHAHAhaahaah tittar på random*source, €€€€€€€€ :-( :-)

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En ring mod kan vara en VCA om du skickar in en unipolär signal i den, lätt fixat med DUSG. Ju mer bipolär signalen blir, desto mer ringmod.
    jag vet :-) Men skönt om det går att ändra i själva grejen, lite.

  7. #7
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Random*Source är svindyrt som euro, tyvärr! Inte för att det är dåliga grejer, men just att det är dyrt. Dock så ser de till att farbror Serge får sin del av kakan!

    https://www.elby-designs.com/content...e_Modules.html går att kika på också.

  8. #8
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Menade deras icke-euro-kit, med banan.

    Elby ska jag kika på, de minns jag som kul.

  9. #9
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag tänkte också på elby. Den gamla klassikern ASM t.ex. Med ett sånt kort får man ju mycket färdigt.

  10. #10
    bettylavett
    bettylavett är inte uppkopplad
    bettylavetts avatar
    Senior
    DUSG funkar ju fint som oscillator oxå annars om inte tracking är superviktigt! Lucka här på forumet har pcb:er och paneler till överkomligt pris (4U), även dessa licensierade av Serge himself.

  11. #11
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Elby ASM var ju ett smidigt färdigt paket!

  12. #12
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av bettylavett Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    DUSG funkar ju fint som oscillator oxå annars om inte tracking är superviktigt! Lucka här på forumet har pcb:er och paneler till överkomligt pris (4U), även dessa licensierade av Serge himself.
    vem är lucka? var?

  13. #13
    bettylavett
    bettylavett är inte uppkopplad
    bettylavetts avatar
    Senior
    Användarnamn Lucka!

  14. #14
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Hittar bara trådar om annat!

  15. #15
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage

    Post

    Jag kom på att jag har ju köpt lite ICL8038, funktionsgeneratorer. Den kan ge fyrkant sinus triangel och alla påverkas av pwm så de böjs till puls, mjuksåg och såg. Ska kanske göra oscillatorer av dem, annars Serge 1973 osc (tror jag). Men kanske smakrikare med några olika oscillatorer (än en gång, kanske Braids vore något).

    Scrollade runt på ELBY och plockade ihop ett litet system, korten landade väl på kring 2500, plus moms och tull. vet inte. Behöver ju inte köpa allt där heller.

    Kom också på att jag vill ha en rungler i.

    Alltså

    • 3 vco
    • 2 vcf (tror jag siktar på Serge 1973, låter som jag vill ha't)
    • 2-3 vcaer, kanske diy
    • 2-3 LPG, kanske passiva (diy)
    • wavefolder/shaper av något slag (kanske bara en Lockhart och en likriktare med ratt för inget-halv-helvåg)
    • 1 DUSG
    • 2 DTG
    • 1 SSG
    • 1-2 rungler. Vet inte hur användbart det är med utplockade gate-utgångar, kan nog vara kul.
    • 1 kaaanske en digital modul med typ tre in och en ut, som kan vara digital vco, sequencer, waveshaper, random generator, pitch tracker, resonator (karplus)... hade nog varit kul. Typ en teensy bara. Antingen med valbart program eller att jag bara programmerar om vid behov. Kan ju köra midi över usb också, borde väl ha ett par utgångar till då. Tar inte mycket plats med lite bananjack.
    • 1 in-utmodul med typ stereo ut och mono/stereo in. level på utgång och gain på ingång, ska väl ha envfollower också
    • brus, typ vitt + rosa eller något i den stilen
    • Ringmodulator



    Ev smyger jag in lite små enkla funktioner (typ in ratt ut), typ

    • passivt högpassfilter
    • komparator
    • likriktare
    • inverterare
    • ingång till voltmätare


    Joystick var kul att ha mitt lilla bugbrand, men vet inte om det är värt platsen.

    - - - Updated - - -

    (dags att rita lite)

  16. #16
    sunflower
    sunflower är inte uppkopplad
    sunflowers avatar
    Veteran
    Snackat med rudi på jobbet? Tror han gjort en del serge grejor till sitt system.

  17. #17
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sunflower Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snackat med rudi på jobbet? Tror han gjort en del serge grejor till sitt system.
    Nä, men har insett det. Problemet är att han är så förbannat generös, han ger bara bort sina extra kretskort. Men ska ju höra med honom ändå, för han är så grym :-) kanske har scheman eller så om han inte har kort.

  18. #18
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Tur att jag inte har en massa dollar för då hade jag fått köpa ett Hordijk-system! verkar så stört nice.

  19. #19
    Lucka
    Lucka är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hittar bara trådar om annat!
    Jag har endast nämnt detta i Serge byggtråden. Det är alltså 4U. Men skicka PM om du vill ha mer info!

  20. #20
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Lucka Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har endast nämnt detta i Serge byggtråden. Det är alltså 4U. Men skicka PM om du vill ha mer info!
    Jag tror att jag har kran via rudi, han sa att han har massvis över (såklart. ska köpa en massa ÖL och gömma i hans bil). DUSG och SSG bland annat, VCA-kort har han nog några också (annars kan jag beställa med hans cadfiler). Vet inte om jag prompt måste ha Serge 1973 VCO+VCF men har fått feeling för dem av någon anledning.



    En rätt så onödig grej, som jag ändå känner lust till, är en phaser. Rätt puckat va?? Just i feedbackkretsar, så inget jag kan ha efteråt. Hatar LFO () så kommer bara vara själva filtret ändå liksom. Tar inte supermycket plats... Vi får se om den får plats när jag har kikat.

  21. #21
    sunflower
    sunflower är inte uppkopplad
    sunflowers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror att jag har kran via rudi, han sa att han har massvis över (såklart. ska köpa en massa ÖL och gömma i hans bil). DUSG och SSG bland annat, VCA-kort har han nog några också (annars kan jag beställa med hans cadfiler). Vet inte om jag prompt måste ha Serge 1973 VCO+VCF men har fått feeling för dem av någon anledning.



    En rätt så onödig grej, som jag ändå känner lust till, är en phaser. Rätt puckat va?? Just i feedbackkretsar, så inget jag kan ha efteråt. Hatar LFO () så kommer bara vara själva filtret ändå liksom. Tar inte supermycket plats... Vi får se om den får plats när jag har kikat.
    haha ja han är lite för givmild ibland
    tror f.ö. han hade design på någon phaser med

  22. #22
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Han hade någon phaser men tror inte det var hans egen design. Hans brusgenerator är ju super, men vet inte om jag har plats till den. Sitter och raddar upp alla jack och rattar i libreoffice calc, och har en annan calc-ruta där jag kan planera vad som ska vara var.
    Och så vet jag hur många "hål" jag har plats till, så jag kan se hur många extra jack/rattar en viss modul innebär och värdera.


    Jag har i alla fall kommit fram till att jag ska rattarna på en plats och jacken på en annan, inte blandat modulvis. Kommer bli lite värre kabeldragning men tror det blir bekvänt. Rattar längst "ner" (mot en) och jacken ovanför det. 1x1" grid för potar och andra interfacemojar och 1x0.75" för jack. Har en bättre skiss över moduler också, återkommer efter att jag har rensat och kollat.


    Fem vcaer räcker väl? Om man har två lpg och två ring mod.

    Översta delen av Serge Wave Multipliers tänkte jag nog skita i. En VCA med dist, jag vet inte. Kanske smyger in en waveshaper från triple waveshapern där istället?

  23. #23
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage

    Thumbs up

    Så "liten" kanske den inte blir, men men. 14*17 tum är lådan jag har spanat in, då får det här ganska nätt och jämt plats. Finns plats för att smyga in lite mer mixers (hoppas jag) och sådär. Alla rattar och jack är på rutnäten jag nämnde ovan, lysdioder får bli mellan (det är snyggt på Serge-grejer tycker jag).

    • 1973 VCO - tre stycken ev. med en oktav ner-fyrkansoutput
    • 1973VCF - två stycken, med två ingångar varav en har attenuator. Inverterande sådan antar jag eftersom den är till för rundång :-)
    • noise - helt enkelt två bruskällor, en har "tone" som på typ en big buff. ljust till dovt. tror jag
    • DTG - ett par lilledusg
    • SSG - en
    • VCS - ett par vcs (aka en dusg)
    • VCA - fyra enkla vcaer
    • Mixer bipolar - vet inte antal riktigt, smyger nog in så mycket jag kan här och var. Alla inverterande linjära
    • LPG - två stycken. Med switch för mode, ingen resonans (...tror jag?)
    • wave multipliers - skippar nog den översta biten. fast jag gillar overdrive så kanske ska ha en od-vca. Attenuering på cv-in på alla
    • Phaser - jepp, serge phaser. 360/720/mix outputs.
    • Ring mod - två stycken för jag gillar ring mod. Blir nog Rudis AD663-variant, med switch för division. :-)
    • Passive hp - en, kanske onödigt, men tänker att det är nice med ett 6db för att rensa. Egentligen skulle man ha lågpass också
    • Prec rect - en precisionslikriktare, bara in och ut. Kanske inte superanvändbart men jag tror på något vis det.
    • dc offset - om det finns plats. Skippar nog den.
    • Compare - komparator. Två inputs och en offset för ena inputen
    • OR analog - analog or-krets, tre ingångar och en utgång (även känd som Peak i Serge, tror jag)
    • Invert - analog inverterare, in och ut. Funkar för logik med.
    • Galaxy Brain - en specialare :-) fyrstegs skiftregister som kan gå fram/bak. Med rattar för cv per steg, och en dac-output
    • Rungler - två stycken, en med utplockade gates 6,7,8, en med bara två inputs och en dac ut. Inga oscillatorere
    • ext input - två inputs med varsin gain
    • Hörlur - hörlursjack, två inputs med stereo gainpot
    • Output - två outputs med level



    Hade egentligen gärna haft en fräsigare ut-mixer med pan och kanske tilt-eq. Dessa tillför ju bara rattar och i ratt-delen av lådan har jag plats, verkar det som.
    Tror också jag kommer sakna lfoer, så tror jag ska smyga in tre stycken enkla. Frekvens, cv in, cv attenuering (bipolär) och out. En sinus, en trekant och en såg (nedåtramp)... vill egentligen ha uppåt också. beror på plats). Då kan DUSG+DTG ägna sig åt lustigheter.

    1-till-2 switch har jag funderat på också, jag har inte heller någon logik här. Tänker att man skulle kunna göra en smart logikmodul som sparar lite plats men är lite mer begränsad, så man har (typ) tre inputs, och av dem får man
    Kod:
    inputs        inp 1        inp 2        inp 3        
    outputs       1xor2        1and3        2or3
    Är la smart? Tre separata logikfunktioner hade krävt 50% fler jack :-)



    Tror att det är ett rätt så komplett system?


    Får enligt min höftning plats med ström i lådan. Ska nog lyxa till det med balanserade ut (tele) också. Osäker på om outputjacken ska sitta på ovansidan eller bakom. Bekvämast är ovanpå (liksom strömknapp) så jag får väl försöka klämma in dem där.

  24. #24
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Så, färg och sånt! Här är lådan jag har spanat in:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1441GY_B.jpg 
Visningar:	13 
Storlek:	52,5 KB 
Id:	93312

    Som alla ser har den redan en läcker kulör. Men, det blir svårt att få text på ett snyggt sätt. Screentryck går ju men jag har inte kompetensen. Dymo är inte så snyggt. Paperface typ, men då kan jag lika gärna köra en dekal eller beställa fotoplåt i aluminium (som Rudi har gjort med sin, även om det verkar ha varit rätt struligt. Isåfall tar jag nog svart. Fördelen med det är att jag kan borra fult och klanta mig i själva lådan, och sen ha en plåt över när jag är nöjd med modulval och annnat. Då kör jag nog på en svart låda (och vit/beige/pcgrå plåt med svart text).

    Bananjack ska man ha också!

    exempelvis:
    Röd = gate/trig ut
    Orange = gate/trig in
    Blå = cv in
    Grön = cv ut
    Svart = audio ut
    Vit = audio in

    Vissa saker funkar ju för både cv och ljud, men då får man tänka vad de främst används till.
    Serge var ju mer sparsam med färgerna (samma för in och ut), men vissa udda val finns som grön för oscillatorutgångar samt lila för sync-ingång. Audio in och ut verkar vara svart.

    https://elby-designs.com/webtek/pant...ther-jacks.htm

    Tittar man på den så kanske det är snyggare och mer logiskt att ha liknande färger för liknande saker, alltså grön+blå för vc och svart+vit för ljud. Kanske gul är bättre än orange också, lättare att se skillnad om det är mörkt. Och approved by Serge enligt random muffwigglertyp.
    Senast redigerat av oljud den 2020-10-04 klockan 00:29.

  25. #25
    sunflower
    sunflower är inte uppkopplad
    sunflowers avatar
    Veteran
    Låter som en skoj låda! Sen kan du ge bort nord modularen till mig

  26. #26
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Hehe, skulle inte tro det :-) Är ju en bra effektburk om inte annat.

    En grej jag tänkte, jag har alltid tänkt att pitch tracking är kul att ha. Antingen en PLL eller en digital zero crossing-variant. Dålig pitch tracking kan generera mycket skoj.

    Förut (länge sedan) när jag var inne på CGS kände jag också för slope detector, som ju ger logik beroende på rörelse upp/ner hos en styrspänning. Det känns som en bra kompis till VCS/SSG, och också en bra brygga mellan den analoga och digitala världen.
    Mer sånt skulle jag nog vilja ha. En komparator känns futtigt, och egentligen hade jag gärna haft en fyrbitars ADC också.

    Jag kanske ska ta bort Galaxy Brain, det går åt väldigt mycket plats till den... En LFO kan jag ju slakta också, såg och trekant räcker.

    Någon logik har jag inte räknat in heller, och sequencer ska jag ju bygga externt (Rudis QPAS) ochen fyrastegs är inte min stil ändå, även om den kan backa och är ett skiftregister (= kan ha flera gates som åker omkring i sig).

  27. #27
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Hemma med hosta igen, sorterar om i logiken och sånt. Insåg att om jag plockar ut gates på ena runglern så kan jag använda den som en trebitars dac, det är bra.

    Logik och vcmojsare:

    Compare - 2 st komparator. borde kanske nöja mig med en
    OR analog - tre inputs analog or
    Invert analog - analog inverterare
    Rungler - två stycken, en med gates ut och en med bara data+clock+out
    logik - den ovan, typ. Tre in tre ut
    slope detector - en styck
    switch/rout - bidirektionell ab-switch. Ska försöka göra en zero crossing-variant så den inte klickar tänkte jag.

    (inte ordnat plats för dessa)
    s&h - vill nog ha en dedikerad sådan utöver SSG:ens
    PLL


    Har också analog or på SSG (som i originalet), funderar på om man inte skulle smyga in analoga or istället för (ena) bipolar utgången på ena VCSen.


    Jag har också smugit in en waveshaper från triple waveshaper istället för overdrive-vcan i wave multipliers eftersom ingen har sagt att den är världsagrym.

  28. #28
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    ok, NCOM är ett måste

  29. #29
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Glömde bort mikrofon en inbyggd elektret är ett måste!

  30. #30
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Tänkte lägga till inbyggd cv-attenuering till VCOernas waveshaper (såg till sinus). Originalet har inte det. Kanske inte är superviktigt egentligen?

  31. #31
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Hm. Inser att jag har på tok för lite mixers. Hade också varit extremt fräsigt med en xfade+panner.

    Har:
    en fyrakanalers inverterande dc-mixer
    de två LPGerna har en mix-utgång
    filter (VCF+phaser) har två ingångar, VCF med inverterande volymkontroll - inser nu att phaserns inte får plats, det behöver nog ordnas

    that's it. Jättelite. Måste väl klämma in en till på något vis, samt kanske en mixer för utgången. Men det fårinteplats!!!

    Nästan alla cv-parametrar kommer ha attenuator, undantagen nu är:

    ncom divide
    Lowpass gates.

    De undantagen stör mig. I alla fall ncom divide. Om jag vill minska den kommer jag behöva en attenuator, men det finns inte. En hel mixer till det är galet.


    Saker som hänger löst:
    En komparator
    Att ha en avancerad ring mod + en enkel istället för två enkla (utan kontroller ... hm, attenuering på en ringmodingång kanske vore bra också...)
    analog or (peak/trough med gemensamma ingångar) kanske inte är så kritiskt att ha? SSG och VCS kommer ju ha det.
    Man kanske inte måste ha dedikerad s&h?
    en LFO

    Andra alternativ kan vara att kombinera saker. Typ som med logiken. Fast det sparar i regel inte så värst mycket plats.

  32. #32
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Systemet:

    Kod:
    3x 1973 VCO
    2x 1973VCF
    2x noise
    2xTransientG
    1x SSG
    2x VCS
    2x LFO
    1x Mikrofon
    4x VCA
    1x dual process'r
    2x LPG
    1x wave multipliers
    1x Phaser
    1x Ring mod
    1x Ring mod avancerad
    1x s&h
    
    
    2x Compare
    1x OR analog (peak/trough)
    1x Invert analog
    
    2x  Runglers
    1~3 x logik
    1x slope detector
    1x switch/rout
    1x NCOM
    
    2x ext input
    1x Hörlur
    2x Output
    Något ni saknar? Reverb hade ju varit trevligt, särskilt en äkta fjäder. VCAer, kommer säkert någon säga.

    Man kan ju också smyga in unity gain-mixrar på ingångar, frågan är vilka. VCA, mixer.

  33. #33
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ni förstår att det är allvar! Fet här kommer inte bli moduler som kan bytas ut utan en självgående låda (med undantag för extern sequencer då). Allt måste vara rätt!

  34. #34
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Hade visst räknat fel! Så har fått rensa och tänka om lite.

    • Insåg att LFOer faktiskt är överflödigt med två VCS två smooth/stepped och två transient generators. Ska smyga in switch för lfo-mode på oscillatorerna, mitt i rutnätet så det inte tar plats.
    • analog inverter fick ryka (har ändå så mycket inverterande cv-ingångar)
    • dito dedikerat s&h (kommer ha två SSG-delar som går att göra om till s&h (stepped)
    • samt komparator (insåg att jag har räknat in fyrkantsutgångar på oscillatorerna (kommer nog ha olika dividerare på dem för skojs skull, kommer smyga in komparator/or i VCS/DTG/SSG i ).
    • Peak/trough fick bli en min/maxmodul med bara två ingångar.



    Ska ordna lite bättre output också. Två ingångar som går till L/R ut med volymratt var samt två ingångar som panoreras (inverterat, alltså ena går till höger när andra går till vänster) med en gemensam cv. Dessa går rakt till L/R utan attenuering. Sedan har jag L/R ut i banan också så man kan mixa/pana/xfadea internt.
    Tänker att den kan agera mixer om jag plockar signal direkt ur bananer i synten och attenuerar+mixar externt. Vilket man ju kan tänkas vilja göra (och då ska ju outputsen helst göra något). Plus att när jag hade en rad bugbrand tog jag väldigt ofta ut outputmixen och körde in i patchen igen, det blev riktigt go noise då. Så det vill jag kunna göra (bugbrand hade också en switch för att invertera fasen, undrar om inte det vore kul att ha också...)

    I övrigt tror jag att jag har en rätt bra balans mellan ljudskapare, ljudbearbetare samt kontinuerlig/diskret styrspänning (samt lite grejer som går mellan: slope detector tar kontinuerlig och ger diskret, rungler tar diskret och ger kontinuerlig, N-divider tar både diskret och kontinuerlig och ger båda ut, SSG/VCS/TG gör lite allt möjligt, logik är 100% diskret men ska kunna äta kontinuerlig signal (komparator på ingångarna), min/max tar kontinuerlig men även diskret såklart, ring mod+vca tar lite vadsom. likaså wave mults).

    Analog switchen hänger lite löst, om inte annat är det kanske smartare att göra det till en fade/pan som förväntar sig positiv spänining (alltså gate) och så likrikta ingången så att bipolär spänning ger utslag vid plus och minus. Fast då blir den ju inte bipolär... om man inte gör en av optokopplare då, men då kan man inte köra lika fort. humhumhum.

  35. #35
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    bumpar mig själv i röva på att sätta fart med åtmistone någon modul här. KOMIGEN!!!

Liknande ämnen

  1. Liten liten liten o billig billig inspelare!
    Av Heualia i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-12-17, 11:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •