Resultat 1 till 52 av 52

Ämne: Väldigt prisvärd elgitarr från Thomann!

  1. #1
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage

    Väldigt prisvärd elgitarr från Thomann!

    Jag köpte efter lite tips på nätet en väldigt billig Telecaster från thomann, av märket Harley Benton.
    Det är bevisligen sällan jag har blivit så imponerad av ett så billigt musikinstrument!

    1639:- plus frakt för en synnerligen välbyggd gitarr som lätt matchar en Fender byggd i Mexico i de flesta avseenden.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	F61CCA3C-1609-4C5A-86D3-C045EBB0DE78_1_201_a.jpeg 
Visningar:	68 
Storlek:	4,46 MB 
Id:	93086

    https://www.thomann.de/se/harley_benton_hbt1952.htm


    Specifikationer:
    Body: American ash
    Neck: Canadian maple with roseacer skunk stripe, bolt-on
    Neck profile: C
    Fretboard: Maple
    Fretboard radius: 350 mm
    Dot inlays
    21 Frets
    Scale: 648 mm
    Nut width: 42 mm
    Pickups: 2x Roswell TEA alnico vintage TE style single coils
    1x Volume and 1x tone control
    3-Way selector switch
    Deluxe chrome hardware
    Kluson style machine heads
    Strings: D'Addario .009 - .042
    Colour: Natural High-gloss

    Nedan går jag igenom mina egna intryck av de viktigaste detaljerna samt helheten.

    Vikt:
    Detta är en tämligen tung gitarr, vilket förvisso är vanligt när det gäller swamp ash, men denna tar nog priset.
    Den väger något mer än min 90 tals Les Paul och min Roadworn Tele.
    Inte något för scenbruk eller rep om man spelar länge, men ingenting som är ett hinder vid inspelning eller hemmaspel sittande.

    Hals
    En hyfsat kraftig C profil som är väldigt lättspelad men gedigen.
    Mjuk satinfinish gör att handen aldrig fastnar.
    En av de bättre halsar jag spelat på tom, i klass med min Gibson Les Paul Studio.
    Inga vassa bandändar på ena sidan men behövde 10 sekunder sandpapper på andra. Helt ok!

    Stämmskruvar
    Vintage Klusonkopior med det meck som vintage kluson kan vara avseende att sätta på nya strängar,
    har samma på alla mina Fenders och är van. Håller stämningen helt ok!

    Stall
    Billigt stål/kromstall med stålsadlar, själv föredrar jag mässingssadlar då de ger ett varmare ljud, och tämjer bridgemicken på en Tele. Kommer att köpa ett nytt på gmf och sätta dit. Men funkar helt ok om man föredrar stål för bright ljud.

    Mickar
    Positivt överraskad! Alnico (alnico 5 gissar jag) gör oerhört mycket och halsmicken är såpass bra att jag inte byter ut den.
    Varm men klar ton med solid bas! Inte så hög output som Texas Special mickarna i min andra Tele men
    bättre än denna för vackert cleanljud faktiskt!
    Bridgemicken är väldigt aggressiv iom stålsadlarna men fungerar bra för klassiska rockljud då den driver
    dist mycket bra och man kan dra ner på tonkontrollen för att få ett mjukare ljud.
    Telecastern är ju fantastiskt enkel avseende möjligheter men också väldigt mångsidig då volym och tonkontroll verkligen påverkar karaktären, så även på denna Tele.

    Elektronik
    Jag har inte öppnat upp och undersökt men ton och volymkontroll fungerar som de skall!

    Finish
    Jag är ju ingen fan av "gloss polyester" lack, utan föredrar nitro eller någon form av matt finish, men den är faktiskt rätt snygg, och det går att göra den matt med sandpapper eller stålull, jag har redan börjat slipa ner den på baksidan och det tar inte lång tid, om man inte föredrar att ha en gitarr man kan spegla sig i!

    Setup
    Bra spelbarhet med lagom låg stränghöjd
    direkt ur lådan, men kommer att byta strängar till 11-52, får då se
    hur den är att intonera. Bridgemicken satt alldeles för nära strängarna
    för min smak och blev mer användbar efter en snabb justering i höjdled.

    Mina intryck efter en vecka
    Tung!
    Men mycket resonant och akustisk, vikten/träet påverkar det tonala spektrat åt det råare hållet.
    Känns väldigt mycket Tele, helt ärlig och lite svårtyglad som en Tele skall vara!Mycket bra sustain, även långt ner på halsen, mycket imponerande!
    Av de 9 gitarrer jag har hemma delar denna första platsen avseende sustain ihop med min Gibson och östtyska Stratocaster.
    Väldigt bra som "mysgitarr" för att bara ligga på sängen och spela, men duger bra för inspelning också, särskilt för cleanljud.
    Den är såpass högljudd utan att vara inkopplad att det är en fröjd att bara spela den akustiskt.
    Oerhört mycket gitarr för pengarna!
    Rekommenderas.
    Senast redigerat av theVOID den 2020-03-19 klockan 00:23.

  2. #2
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    HasseFX och SteffeE, ni skall ha en

  3. #3
    lingondricka
    lingondricka är inte uppkopplad
    lingondrickas avatar
    Senior
    Fin recension! Jag har en Les Paul från Harley Benton i samma prisklass som jag chansade på efter hyllningar på nätet. Jag är mycket nöjd med den (efter mickbyte, även om de är helt okej). Vansinnigt mycket gitarr för pengarna!

  4. #4
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Tack för tips!

  5. #5
    Steve
    Steve är uppkopplad nu

    Veteran
    Har varit mkt surr om Harley Benton på nätet och det du skriver bekräftar det man hört Lite som när Bach dök upp för 10-15 år sedan. köpte en fin tele av Sixten "sustain" då det begavs sig som var kanonfin! Dock kostade den mer än en Harley Benton (strax över 2000:-)och med tanke på hur svag kronan är idag så är priset imponerande(på Harley Benton).

    Har själv tittat lite på denna telen:

    https://www.thomann.de/se/harley_ben....htm#bewertung



    Såg följande kommentar på Thomann som hintar om att fabriken som bygger dem är fullt duglig:
    "Tillverkad av samma företag som licensbygger gitarrer åt Ibanez och Epiphone så kunnandet finns. Köpt som komplement till en dyrare och bättre Yamaha Pacifica stratocaster"

  6. #6
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Det här kanske ska bli min första gitarr?

    Har spanat på Squier affinity-serien. Någon som haft chansen att jämföra?

  7. #7
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Där ser man! Låter ju asfint det där. Jag köpte själv en HB-solid body elmandolin som är riktigt bra.

    Alla deras billiga akustiska stränginstrument jag provat har dock varit rena skräpet.

  8. #8
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Harley Bentons lite "dyrare" elgitarrer brukar ge riktigt mycket pang för pengarna.

  9. #9
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Bra skrivet, TheVoid! Jag köpte själv en Kinatillverkad Fender Thinline och blev djupt imponerad av kvaliteten, precis som du. Nu var min en orginal Fender och därmed lite dyrare, men de kan ändå vara tillverkade på samma fabrik.
    Läs min tråd här: https://www.99musik.se/showthread.ph...3%A5got-att-ha

    Sen kan man ju spekulera lite över varför det är OK att hylla dessa Kinakopior medan Behringers Kinakopior väcker sådan avsky.... ;o)

  10. #10
    fragster
    fragster är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra skrivet, TheVoid!

    ...

    Sen kan man ju spekulera lite över varför det är OK att hylla dessa Kinakopior medan Behringers Kinakopior väcker sådan avsky.... ;o)
    För att Uli gång på gång beter sig som ett as?
    Annars är det väl samma lika.

    btw, visst är HB egentligen Joyo? Eller gäller det bara gitarrpedalerna?

  11. #11
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    HB är nog Samick eller vad nu den andra stora OEM-tillverkaren heter? De som gör åt squier osv.

  12. #12
    fragster
    fragster är inte uppkopplad

    Senior
    Efter att ha googlat lite så inser man att HB är thomanns gitarrbrand.

  13. #13
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Japp. Men inte made in germany :-)

  14. #14
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Vilken är den bästa typen för känggitarr? Kanske efter 20 år ger ett försök till en vänsterhänt mangelgura...

  15. #15
    Batteriet
    Batteriet är inte uppkopplad
    Batteriets avatar
    Veteran
    Sorry för lite kapning men ni som kan sånt här, hur är deras lapsteel?
    Ska väl mest användas som grundbulten i en reverbtung effektkedja men vore kul med några ord om den om någon testat!
    https://www.thomann.de/se/harley_benton_slider_ii.htm

  16. #16
    Panyxd
    Panyxd är inte uppkopplad
    Panyxds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Batteriet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sorry för lite kapning men ni som kan sånt här, hur är deras lapsteel?
    Ska väl mest användas som grundbulten i en reverbtung effektkedja men vore kul med några ord om den om någon testat!
    https://www.thomann.de/se/harley_benton_slider_ii.htm
    Har ett sådant gerät i min ego, jag är mycket nöjd hitills - har inte spelat in något utan använder det mest för att sitta och spela i samma mån som med klaviatur, d.v.s. för det egna höga nöjet. Använder den än så länge med en Zoom G5 och det har varit kul att jobba med.

    Nästa steg är dock att införskaffa en E-bow för att komma närmare det jag är ute efter även om slider och dylikt var härligt att börja med.

    Ska vid tillfälle komplettera det genom att slänga ihop någon humbuckerbaserad lapsteelvariant med Harley Benton:en som grundinspiration fast med tjockare strängar tänkta för dropdown-tuning.

  17. #17
    Batteriet
    Batteriet är inte uppkopplad
    Batteriets avatar
    Veteran
    Tackar, det var precis det svar jag sökte! Är också sugen på att kombinera den med en E-bow så det låter ju utmärkt att fler går i dessa tankar.

  18. #18
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    HasseFX och SteffeE, ni skall ha en


    Ingen Tele-fan direkt, men har lurat lite på deras 12-strängade Rickenbacker-klon...

  19. #19
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Intressant. Köpte en Squier Tele från Thomann till min dotter men var tvungen att fila ner banden då den var ospelbar p g a av vassa kanter.

  20. #20
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken är den bästa typen för känggitarr? Kanske efter 20 år ger ett försök till en vänsterhänt mangelgura...
    en junior
    https://www.thomann.de/se/harley_ben...e_sunburst.htm
    https://www.thomann.de/se/harley_ben..._tv_yellow.htm
    behöver inte ens byta pickup, kanske fila bandändar.

  21. #21
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    HB:s juniorvariant har jag testat en och den har många issues. Skorrig i mekaniken, svår att intonera, konstiga band. Kan ju vara exemplar-otur också. Tur har ju en viss betydelse när det kommer till billiga instrument.

  22. #22
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    HB:s juniorvariant har jag testat en och den har många issues. Skorrig i mekaniken, svår att intonera, konstiga band. Kan ju vara exemplar-otur också. Tur har ju en viss betydelse när det kommer till billiga instrument.
    ouch jag tyckte bara jr är bästa punkgitarren i allmänhet. har en gear4music kit-jr som har bra hals och bra band så trodde inte hb skulle misslyckas...

  23. #23
    COSMIC60
    COSMIC60 är uppkopplad nu
    COSMIC60s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken är den bästa typen för känggitarr? Kanske efter 20 år ger ett försök till en vänsterhänt mangelgura...
    Jag tänker nått lättspelat med humbuckers. Tycker jag skymtar både les Paul och SG på bilder av Discharge. Vet inte vad det är för gitarr Åke trakterar här, men mkt matnyttiga tips för hur man fixar soundet. Kanske världens bästa gear demo ❤️


    https://youtu.be/B7oDQAyig4Y

  24. #24
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Vilken bra tråd det blev

  25. #25
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    Ingen Tele-fan direkt, men har lurat lite på deras 12-strängade Rickenbacker-klon...
    Jag är nöjd med min HB 612. Potarna är klart budget och plektrumskyddet är inte det allra elegantaste men jag är nöjd som helhet. Men jag är inte konnässör direkt....

  26. #26
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken är den bästa typen för känggitarr? Kanske efter 20 år ger ett försök till en vänsterhänt mangelgura...
    En tele med hammbackers?

  27. #27
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är nöjd med min HB 612. Potarna är klart budget och plektrumskyddet är inte det allra elegantaste men jag är nöjd som helhet. Men jag är inte konnässör direkt....
    Nice! Det viktigaste är den kombinerade "spelbarheten"! 12:or är luriga! Mikarna verkar vara OK av det jag hört.,

  28. #28
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Strängarna är som på en vanlig 12-strängad och inte som på en Rickenbacker (tjockast överst). Att byta kräver ny halsnöt dock...vilket jag inte givit mig på...

  29. #29
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Strängarna är som på en vanlig 12-strängad och inte som på en Rickenbacker (tjockast överst). Att byta kräver ny halsnöt dock...vilket jag inte givit mig på...
    Då passar den mig ännu bättre!

  30. #30
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Härlig Åke-instruktion!

    Får mig inte helt osökt att tänka på australiska Ruptures låt Åke ar gud
    https://youtu.be/6y0VYg6ETxg

    Min brorsa spelade i diskonto förr och han säger också SG. Men vad är det som gör den mer lämpad egentligen? Lirat käng själv men kan ju mer om trackers än guror inser jag

  31. #31
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    billy gibbons och eddie van halen tar bort sina halsmickar (och switchar och tonkontroller). pat metheny tog bort sin stallmick. och summan av kardemumman är att det är tråkigt och onödigt att ha pickups och switchar och potar som inte används. bla därför är lp jr och sg jr punkgitarrer.

  32. #32
    COSMIC60
    COSMIC60 är uppkopplad nu
    COSMIC60s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Härlig Åke-instruktion!

    Får mig inte helt osökt att tänka på australiska Ruptures låt Åke ar gud
    https://youtu.be/6y0VYg6ETxg

    Min brorsa spelade i diskonto förr och han säger också SG. Men vad är det som gör den mer lämpad egentligen? Lirat käng själv men kan ju mer om trackers än guror inser jag

    Ja, Åke är härlig.
    Diskonto alltså? Vi medverkade på samma comp-cd som dom på nittiotalet. Distortion to hell again. Vår gitarrist spelade på en strata, vilket kanske va lite ovanligt. Tycker du ska lyssna på din brorsa. Uppenbarligen så vet han ju vad han pratar om

    Sen tänker ju jag att ingen gitarr är bättre på något om den inte passar just dig. Oavsett vad som ska spelas. Dvs du kommer spela bättre käng med en les Paul än med en SG om du är bekvämare med en les Paul. Och vice versa. Testa olika om du kan.
    Men tumregler för distat, snabbt mangel bör vara låg stränghöjd och humbucker i stallet. Resten är fingrar och stärkare. Och ev pedaler såklart. Mmm, jumbo frets är ju trevligt också. Då behöver du inte pressa ner strängarna så hårt och det underlättar när det ska gå undan.

    Jag är nybörjare och har gått från ”lättspelad” super strata till Ibanez Destroyer. Klickade inte alls med den långa, smala stratahalsen men det fattade jag inte förens jag kände på en kompis les Paul. Sen gillar jag känslan i destroyerkroppen och tycker nu att stratan känns futtig. Personliga preferenser helt enkelt. Funkar fint att bränna av Never again på den. Jag har testat

  33. #33
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Den här är säkert perfekt https://www.tradera.com/item/301965/...arr-shorty-rod Bore kul att ha ju.


  34. #34
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Det blev en bstock dc junior till slut

  35. #35
    foliekatt
    foliekatt är inte uppkopplad
    foliekatts avatar
    Senior
    Gnuggade du någonsin ned lacken på resten av kroppen? Jag är sugen på en och det vore kul att se en mattare version.

    Och är du fortfarande nöjd?

  36. #36
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Hej!
    Den såldes ganska snabbt, men var med i studio på en låt
    Den vägde otroligt mycket och jag klarade inte av den pga detta.
    Slipade aldrig ner den mer, ett djäkla jobb!

    Jag har nyligen dock inhandlat en Tele från deras nya serie!
    https://harleybenton.com/product/te-62db-lpb/

    Jag köpte den svarta.

    Lätt och bra på alla sätt!
    Helt otroligt mycket gitarr för pengarna.

    Jag har en Fender Roadworn Telecaster nypris 13000:- och en Custom Shop Telecaster med nypris på 56000:- .....
    Men jag tycker ändå att avseende grundläggande akustik, sustain och spelkänsla så är Harley Benton helt ok, den är
    lite tunnare än en riktig Tele och har platt radius på halsen, som iofs gör den ännu lättare att spela på.
    Helt klart i nivå med en Squier och nära en Fender mexico även om formen är något annorlunda.

    Greppbrädan var mycket mörkare än på bilden, de ser lyxiga ut!
    Kan tänka mig att den röda och den blå är skitsnygga!

    Kommer troligen att använda den live vid tillfälle och kanske byta mickar och labba lite

  37. #37
    foliekatt
    foliekatt är inte uppkopplad
    foliekatts avatar
    Senior
    Tack för svar på trådgrävet! <3

    Synd på vikten. Nästan alla videos jag sett har sagt samma, en del var väl OK med det men... TE-62:an verkar ju vara ett mycket klokare val, MEN den här är så snygg. Tur att det inte är så dyrt att testa sig fram med dessa.

    Den här tråden gjorde mig också otroligt sugen på en Junior, hah!

  38. #38
    Fred99
    Fred99 är inte uppkopplad
    Fred99s avatar
    Senior
    Nice! Kanske blir en Harley Benton Telecaster för mej

  39. #39
    deleted user
    Köpte en beggad Harley Benton Tele och herre gud så bra den är. Rosewood deluxe series - den äldre modellen med wilkinson-pickups.

    Spikrak hals i både X och Y. Har fått ner stränghöjden så det inte känns att man spelar. Den kan verkligen twanka på stallet och har bra plockvärme på halsmicken. Inget hum över huvud taget. Superbra stämmisar med låg utväxling. Övrig mekanik är inget jag tänker på.

    Det kom med lite skrapiga band men det var enkelt att polera bort innan strängbytet till 09 flatwounds ( pyramid fusion ).

    Näst bästa gitarr jag spelat på + gillar hur den låter.

    Har gått några varv i musikaffär och provat igenom squire / fender / lite annat upp till 7000 spänn och hade sämre upplevelser än den här, som jag köpte för 1400 beggad.

    Harley Benton alltså!
    Senast redigerat av deleted user den 2023-06-30 klockan 15:01.

  40. #40
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jepp sådan är gitarrvärlden
    Dessutom kan man beställa handlindade mickar enligt exakt vintagespec för 7-800 styck på Qpickups..... mindre än halva priset jmf med de stora tillverkarna. Förvandlar nästan gitarren till en customshop.

  41. #41
    foliekatt
    foliekatt är inte uppkopplad
    foliekatts avatar
    Senior
    Kan bidra med lite uppdatering. Jag köpte ju en också, och den känns onekligen bra i handen. Tycker mycket om halsen. Men den har blivit stående ganska ofta på grund av vikten, och för mig är den inte riktigt skön att sitta med heller, uppskattar belly cut har jag insett. Eller ja, mina revben gör det.

    Och precis som trådskaparen är jag inte ett fan av den högblanka moderna lacken. Den känns lite inplastad.

    4,2 kilo varav kroppen vägde 2,884. Efter operationen nedan väger kroppen 2,682. Värt slitet för 200 gram, njae. Men det är en experimentgitarr. Vågar mig kanske på att karva ut baksidan lite också, och eventuellt vid handloven a la stratocaster. Får hitta på någonting att lackera om den med i så fall.

    Lacken är tjock och antagligen rätt jobbig att slipa av helt. Men den går fint och rätt lätt att matta ned med 320-papper. Tyckte inte att det blev repigt på min provbit. Så det ska ordnas sen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	smugglare.JPG 
Visningar:	12 
Storlek:	159,2 KB 
Id:	117718

    Men skulle jag köpt den igen? Nej - den är för tung och teleformen är kanske inte för min kropp.

  42. #42
    234gh35h35h
    234gh35h35h är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av foliekatt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men skulle jag köpt den igen? Nej - den är för tung och teleformen är kanske inte för min kropp.
    Fram med hyveln! Du har väl 45 millefjong i tjocklek och den klarar säkert att gå ner på 30. Som vilken rickenbackerbas som helst.

  43. #43
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Precis vad jag skulle säga

    Hyvla ner kroppen till 2/3 av orginaltjockleken.

    Dessutom: Om du ändå inte gillar teleformen, såga till en egen unik form. Det är ju en jävla massa onödigt trä på de flesta elplankor egentligen.

  44. #44
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dessutom: Om du ändå inte gillar teleformen, såga till en egen unik form. Det är ju en jävla massa onödigt trä på de flesta elplankor egentligen.
    ...samt i hals och sedan alla dessa onödiga strängar!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	dc871828476ac79218c8f7a89ed79352.jpg 
Visningar:	8 
Storlek:	151,5 KB 
Id:	117725

  45. #45
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av foliekatt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    4,2 kilo varav kroppen vägde 2,884.
    Strandberg designades med ergonomin i fokus! En 6-strängad väger in runt 2,4 kg totalt - perfekt balanserad dessutom, tack vare en lätt hals utan huvud. Diskret "Fanned frets" med 25.0" för tunna E-strängen till 25.5" för tjocka-sträng. Btw, en 7-strängad är ett hekto tyngre...

  46. #46
    foliekatt
    foliekatt är inte uppkopplad
    foliekatts avatar
    Senior
    Jag tycker mycket mer om formen på den nu sedan jag satte morakniven i den och fixade någon sorts belly cut. Sitter bättre mot kroppen, så nu är vi kompisar. Också bild på nedmattad lack med 320-papper (gjordes i relativt mörker, det går nog att ordna ett lite jämnare resultat. Men jag är nöjd, tycker att träig tele passar bra att vara lite rå. Älskar att den inte ser ut att vara doppad i plast längre. Slipat ned mekaniken med, tyckte inte att det passade sig med kromet hela tiden.

    Viktreduktionen blev väl 200-250 gram på sin höjd. Så inte värt det jobbet. Men den känns faktiskt mycket bättre bara av att ha belly cut. Nu behåller jag den, trots att andrahandsvärdet måste ha dubblats.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	baksida_te52.JPG 
Visningar:	18 
Storlek:	226,6 KB 
Id:	117768

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	kropp_te52.JPG 
Visningar:	12 
Storlek:	192,6 KB 
Id:	117769

    Vore kul att försöka hyvla den även om vi trivs nu, men jag har ingen hyvel eller bänk. Hur får man det ens plant förresten?
    Senast redigerat av foliekatt den 2024-03-31 klockan 17:58.

  47. #47
    234gh35h35h
    234gh35h35h är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av foliekatt
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker mycket mer om formen på den nu sedan jag satte morakniven i den
    Eller hur. Jag trivs också med att göra instrument till "mitt eget". Mina bästa instrument är de som ser ut som de har gått igenom en resa till mordor och tillbaka men är samtidigt så uppoljade och vältrimmade de kan bli.

    Citat Ursprungligen postat av foliekatt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur får man det ens plant förresten?
    Om du ska hyvla baksidan så markerar du djupet på sidan av hela guran, registrerat från framsidan. ( på en sån här sitter det en vass disk som ritsar. )

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	scribe.jpg 
Visningar:	7 
Storlek:	95,0 KB 
Id:	117776

    Man behöver verkligen inte en så här fancy sak i mässing. En penna med tumgrepp duger bra om man övar ett tiotal gånger på en spillbit först.

    Sen hyvlar du ner till strecket.

  48. #48
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Min bror har en sådan där Harley i sin källare. Är helt klart det sämsta skit jag rört med mina fingrar.
    Kanske är av en annan tidigare batch/årgång...

  49. #49
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Nu blev jag sugen på att testa matta lacken på min nyinköpta Squier Bariton. Ser så jäkla b ut med tjock och blank lack…

  50. #50
    foliekatt
    foliekatt är inte uppkopplad
    foliekatts avatar
    Senior
    Kör! Du kan ju testa under plektrumskyddet. Men använd andningsmask, det blev mycket damm som inte luktade hälsosamt när jag testade liten bit.

    Jag blev förvånad att 320-papper var bra, trodde mer på finare och våtslipning. Vet att en del kör finare men då tar det timmar.

  51. #51
    beariksson
    beariksson är uppkopplad nu
    bearikssons avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    ingen i gbg som vill bli av med en sån här?

  52. #52
    234gh35h35h
    234gh35h35h är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av beariksson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ingen i gbg som vill bli av med en sån här?
    Har en TE-70RW Deluxe du kan få för 1100+frakt. Den gamla modellen med "bättre" pickups.

Liknande ämnen

  1. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-01-21, 17:56
  2. Tracka paket från Thomann?
    Av bmeeks i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-19, 17:27
  3. beställa från thomann...
    Av ruddock420 i forum Allmänt om musik
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2004-09-12, 18:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •