Resultat 1 till 37 av 37

Ämne: Bästa Berra Klonen

  1. #1
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran

    Bästa Berra Klonen

    Tänkte sälja min Boog då jag tyckte den var för tråkig men sen vaknade min inneboende Pokemon och jag blev sugen på ännu en så vilken bör jag välja, vilken är eran favorit?

    Uli-haters får också komma med förslag på vilken ni gillar minst, så jag vet vilken att undvika

  2. #2
    12345678
    12345678 är inte uppkopplad

    avslutat konto
    Har bara Pro-1 men blir överraskad varje gång hur bra den låter.

  3. #3
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Smedberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har bara Pro-1 men blir överraskad varje gång hur bra den låter.
    Ja den verkar skoj skriver upp på inköpslistan, behöver dock rensa en massa innan nya inköp, så har inte bråttom, men dyker det upp nån billig på typ Vend blir det lätt nog impulsköp.

  4. #4
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Har en MS-101 men det var många år sedan jag hade originalet så jag vet inte riktigt hur exakt klon det är. Den har helt klart samma karaktär och låter riktigt bra ändå. Bara glide som inte fungerar riktigt som på og.

  5. #5
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag hade satsat på icke-klonerna. Neutron och DeepMind (även om den började som en Juno-106-klon så blev den mer än så).

  6. #6
    domiag
    domiag är inte uppkopplad

    Senior
    Neutron är väldigt trevlig! Bra ljud och mångsidig. Crave är ju också grym, prisvärd och låter fantastiskt. Något begränsad kan jag tycka, men för 2000kr så är det en kanonbra monosynth om man inte vill krångla till det.

  7. #7
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Poly D låter fantastiskt o förutom det är den vacker. Vet dock ej om den platsar som ”klon”. Känns mer som en blandning av minimoog o monopoly.

  8. #8
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KRiS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänkte sälja min Boog då jag tyckte den var för tråkig men sen vaknade min inneboende Pokemon och jag blev sugen på ännu en så vilken bör jag välja, vilken är eran favorit?

    Uli-haters får också komma med förslag på vilken ni gillar minst, så jag vet vilken att undvika
    Varför?
    Jag tänker att Minin är väl ändå en av syntar som låter bäst (om man tänker på vad som ligger till grunden). MS20 och Pro-1 är ju balla syntar, men för mig så är Minin numero uno. Låter fetast och om man vill att den ska låta lite mindre så stänger man av 2 av 3 oscillatorer.
    Mitt förslag är håll den tills BARP-2600 kommer (om du inte gör som valsoslo säger) och skaffar dig en Poly D

  9. #9
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Många bra tips tack

  10. #10
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför?
    Jag tänker att Minin är väl ändå en av syntar som låter bäst (om man tänker på vad som ligger till grunden).
    Tyckte de flesta ljuden jag rattade blev för lika och lite halvgrötiga men kom på att stänga av osc3 då blev det genast mindre grötigt och lättöverskådligare, sen är det bara kicka igång 3an lite senare om den skulle behövas, typ

  11. #11
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    vill att den ska låta lite mindre så stänger man av 2 av 3 oscillatorer.
    Ahh precis det var det jag kom på är inte en jättevan synthrattare, förr var det mycket presets men kom på att det ju är mycket enklare att skruva själv, man hittar ändå aldrig det ljudet man vill ha om man bläddrar runt bland presents.

  12. #12
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KRiS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    man hittar ändå aldrig det ljudet man vill ha om man bläddrar runt bland presents.
    Men precis <3

  13. #13
    Vraengaren
    Vraengaren är inte uppkopplad

    Senior
    Har Model-D, Odyssey och Pro-1. Pro-1 används klart mest. Helt underbar allroundsynth.

    Odyssey låter i mina öron något mer "gammaldags" och....dare I say it....bättre än Korgs Odyssey Jag skulle dock inte bytt ut en Karp mot en Bodyssey om jag redan köpt en.

  14. #14
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Poly D låter fantastiskt o förutom det är den vacker. Vet dock ej om den platsar som ”klon”. Känns mer som en blandning av minimoog o monopoly.
    +99

    Underbar maskin.

  15. #15
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    För att det måste sägas: De har klonar Waspen, alltså finns det endast ett svar.

    #subjektivt #ohörd #svartgul

  16. #16
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Jag skulle behålla Boogen faktiskt. JAg har en själv som jag köpte begagnad, och även om den är "enkel" så är den väldigt kraftfull ändå. Att lära sig den är inte så dumt.

    Själv använder jag den i mitt euro och med lite andra envelopes och triggande så blir den väldigt annorlunda. Bara en sådan sak som att de den en sample and hold istället för OSC3 som modulationskälla gör att den upplevs väldigt annorlunda.

  17. #17
    Hackemoff
    Hackemoff är inte uppkopplad
    Hackemoffs avatar
    Senior
    Vänta till de släpper CAT:en. Det är nog den klon jag är mest sugen på i dagsläget.

  18. #18
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Clase Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle behålla Boogen faktiskt. JAg har en själv som jag köpte begagnad, och även om den är "enkel" så är den väldigt kraftfull ändå. Att lära sig den är inte så dumt.

    Själv använder jag den i mitt euro och med lite andra envelopes och triggande så blir den väldigt annorlunda. Bara en sådan sak som att de den en sample and hold istället för OSC3 som modulationskälla gör att den upplevs väldigt annorlunda.
    Lutar åt att jag behåller den tror jag, måste dock rensa bort säkert hälften av alla synthsaker då studiorummet kommer krympa från 5 till typ 2 kvadrat eller liknande när jag flyttar in i garderoben i höst

  19. #19
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Det finns väl bara en unik/egen Behringer i klassen och det är Neutron. Jättebra synt. Inte ens inräknat pris.

  20. #20
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Själv är jag superförtjust i Odysseyn. Jag har tidigare haft (och gjort mig av med) Korgs reissue, men Behringers klon är mycket bättre. Dels är den lättare att jobba med tack vare LED-belysningen, men jag inser dessutom hur mycket jag avskydde Korgs mini-format. Jag tror även att 2600 blir ett kap.

  21. #21
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av KRiS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lutar åt att jag behåller den tror jag, måste dock rensa bort säkert hälften av alla synthsaker då studiorummet kommer krympa från 5 till typ 2 kvadrat eller liknande när jag flyttar in i garderoben i höst
    Bättre att gå UR garderoben än IN i den <3

  22. #22
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bättre att gå UR garderoben än IN i den <3
    Hehe ja

  23. #23
    holy
    holy är inte uppkopplad

    Senior
    Tycker 101:an är grym, är ju i stort sett som en 101 moddad med alla de moddar en vill ha - älskar den! Och keybeden är iaf på min helt grym - dyr känsla, inte ens en fader eller ratt känns det minsta budget faktiskt.

  24. #24
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Har/har haft:
    Model D
    Neutron
    Deepmind
    Crave
    MS1
    Poly D
    VC340

    Poly D & Crave är favoriterna so far. Crave för sin enkelhet o bred sweet spot o poly d för att att den förutom att den låter fantastisk både är enkel o bred i paletten samt snygg

  25. #25
    Linuz
    Linuz är inte uppkopplad
    Linuzs avatar
    Senior
    Har bara en än sålänge, DeepMind 12D. Gillar den för sin breda ljudpalett och polyfonin. Låter typ aldrig dåligt men hade önskat lite mer av filtret ibland samt fler vågformer i oscillatorerna, men egentligen borde jag inte klaga på något. Kaitlyn Aurelias patchar i den låter helt galet bra.

    Modmatrixen är kul! Koppla AT, intern sequencer och extra envelopes på diverse grejor och effekter och man har rena poly-modularen :P Att kunna använda röstkortsnumret som modulationskälla är lite skumt, men blir rätt ballt.

  26. #26
    fragster
    fragster är inte uppkopplad

    Senior
    Är det nån som har provat K2? Den lockar mig nog mer är model d...

  27. #27
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Linuz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kaitlyn Aurelias patchar i den låter helt galet bra
    Var har du hittat dessa patchar?

  28. #28
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Deras Odyssey är en av de bästa syntar jag någonsin haft och kostar typ 5 papp.

  29. #29
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Kaitlyn Aurelias patchar i den låter helt galet bra.
    Va? Vardå?

  30. #30
    Linuz
    Linuz är inte uppkopplad
    Linuzs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var har du hittat dessa patchar?
    Jag kanske är helt ute och cyklar men vill minnas att de vid lansering nämnde att olika kända artister varit med och gjort alla presetsen. Bl.a. Richard Devine, Kaitlyn Aurelia etc. Därav drog jag slutsatsen att alla patchar med två bokstäver i slutet (alla) indikerar vem som gjort ljudet, t.ex. RD eller KA. KA ligger det många av i bibliotek D.

  31. #31
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Rekommenderar varmt GEOSynths patchar till DeepMind (de har diskuterats förut vill jag minnas).

  32. #32
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Linuz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kanske är helt ute och cyklar men vill minnas att de vid lansering nämnde att olika kända artister varit med och gjort alla presetsen. Bl.a. Richard Devine, Kaitlyn Aurelia etc. Därav drog jag slutsatsen att alla patchar med två bokstäver i slutet (alla) indikerar vem som gjort ljudet, t.ex. RD eller KA. KA ligger det många av i bibliotek D.
    Aha... då fattar jag... tack för svaret och jag tror du minns rätt!

  33. #33
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag lägger min röst på Deepmind 12 men är lite osäker på om den kan kallas klon. Jag skulle nog säga "inspirerad av Juno 106" istället för en klon av. Nu har jag ju inte provat alla utan bara Model D, Neutron och Deepmind.
    Senast redigerat av biomoib den 2020-03-18 klockan 13:24.

  34. #34
    SteNo
    SteNo är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Att ingen nämnt, TD-3'an? Tycker den är fantastisk och exakt lika, "dåligt-bra" som TB-303, fast för en spottstyver av det löjliga priset folk betalar/vill ha för dom.

  35. #35
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av fragster Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det nån som har provat K2? Den lockar mig nog mer är model d...
    Jodå, sitter med den, och den är absolut värd varenda krona. Det är en MS-20 rätt och slätt fast i ett mera behändigt format. Det enda jag inte gillar med den är guld-trycket, så det blir nog en overlay till denna.

  36. #36
    CarbonSteel
    CarbonSteel är uppkopplad nu
    CarbonSteels avatar
    Senior
    Har också en K-2. Gillar den, men har inget att jämföra med.

  37. #37
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    "Fick hem" Pro-1, TD-3 och RD-8 som sällskap till min MS-101. Får se efter lite hårdtestande i helgen vilken som är den bästa klonen. Får nog mer gå på känsla då det är förtvivlat längesedan jag sålde originalen. Min sista Pro-One såldes 1989...

Liknande ämnen

  1. d16 group släpper 808-klonen Nepheton
    Av Katzenjammer i forum Övrig mjukvara
    Svar: 74
    Senaste inlägg: 2021-08-08, 19:20
  2. Vilken är den absolut sämsta 303-klonen idag?
    Av machinepop i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2020-09-01, 16:51
  3. Vilken är den absolut bästa 303-klonen idag?
    Av LFOKringlan i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2017-11-30, 16:55
  4. Bästa midiklaviaturet?
    Av pledge i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-03, 15:15
  5. Hårdvarukontroller till Moog klonen
    Av Dee i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-04-08, 18:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •