Resultat 1 till 39 av 39

Ämne: Sju sorters musikproducenter - vem är du?

  1. #1
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage

    Sju sorters musikproducenter - vem är du?

    Trap Kid? Mid-life Synth Crisis Man? Work out exactly who you are and who you’re dealing with in this handy guide



    https://www.musicradar.com/news/the-...-which-are-you

  2. #2
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    hehehe

    Jag saknar en som vi har på jobbet i drivor, PureData/TidlasCycles/CSound-evangelisten;
    Ett grafiskt OS är DÖDEN för kreativiteten, drömmen är en timmes semi-random livecodad gabber-kick med alla rytmer som männsiskan skapat sendan 10.000BC, kolla mitt workflow, min musikmiljö ser ut som terminalen i War Games och "meh, den där låten är definitivt mer än 140 tecken lång lol"

  3. #3
    Panyxd
    Panyxd är inte uppkopplad
    Panyxds avatar
    Veteran
    Det närmaste var "Trackerman" - men det felar lite eftersom jag primärt (utöver hårdvara) nyttjar Jeskola Buzz med alla spexiga moderna VSTer som min samtid - och inte lever kvar i 90-talets medeltid utan mer applicerar "alla vägar leder till rom (och cola)"-principen angående att man använder de verktyg man själv jobbar bäst/snabbast med (ju snabbare överföring från inre vision till extern realisation/syntes av exakt samma vision desto mer tid har jag till övers).

    Tradition är inte dyrkandet av aska utan behållandet av en flamma, eller hur det var. One foot in the grave, one foot in the rave.

    Paleo-trackerismen nyttjas mest när jag ger mig på Schismtracker och Renoise på netbooks när jag är på resande fot - p g a brist på CPU-resurser och strömkällor. Ett utmtärkt tillvägagångssätt är att t,ex, göra mockups av ofärdiga låtar genom att bouncea ut enskilda patterns/spår från ens "riktiga" DAW till .wav eller dylikt, sedan sätta en tracker på en minidator till samma BPM och bara arrangera de bouncade ljuden - sedan när man är tillbaka i studion så slänger man helt enkelt in samma sekvens i DAWen igen.

    edit:
    Sen är det skönt med flexibla, portabla och lättarbetade hårdvarusequencers åxå. Även om Roland´s MC-serie, Yamaha´s QY-serie (och RM1X) respektive t.ex. Akai´s äldre MPC:er är fantastiska så är det ibland roligt med portabilitet OCH stor display (för att inte tala om en plethora av lagringsmöjligheter.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	killforsatan.jpg 
Visningar:	11 
Storlek:	88,9 KB 
Id:	92481
    Senast redigerat av Panyxd den 2020-03-06 klockan 02:09.

  4. #4
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Intressant metod. Det där med att bounca ut spåren å köra på netbooks/minilaptops. Påminner om hur jag brukar göra med grejer i photoshop på datorn sen leka vidare på mobilen sen tillbaks till datorn. Brukar bli en del kvalitetsförsämring i processen :P en del appar är sjukt lågupplösta. Blir ungefär som att ladda upp bilder på facebook å sen ladda ner å redigera å sen ladda upp igen digital noise.

  5. #5
    Panyxd
    Panyxd är inte uppkopplad
    Panyxds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oxus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant metod. Det där med att bounca ut spåren å köra på netbooks/minilaptops. Påminner om hur jag brukar göra med grejer i photoshop på datorn sen leka vidare på mobilen sen tillbaks till datorn. Brukar bli en del kvalitetsförsämring i processen :P en del appar är sjukt lågupplösta. Blir ungefär som att ladda upp bilder på facebook å sen ladda ner å redigera å sen ladda upp igen digital noise.
    Bra metod. Använder mest Ilixas Mirror Lab ( https://play.google.com/store/apps/d...a.mirror&hl=en ) för det arbetsflödet - mest för att det snabbast/mest intuitivt låter mig rusa genom de grundmanipulationerna jag vill göra på en bråkdel av tiden samma sak tar (för mig) i PS, sen åker resultatet tillbaka såklart. Rätt kniv för rätt ingrediens.

  6. #6
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Närmast midlife synth crisis man, men ändå inte... saknar nördnostalgikern i listan.

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag är mest 7 men delvis även 2

    Jag är det ännu levande beviset på att det tar 10.000 timmar att lära sig varje instrument - och så fort jag nästan lärt mig något köper jag ett till - ytterligare 10K timmar down the drain.

    Nuförtiden lyssnar jag på mina 25 år gamla tracks och inser att de är mycket roligare än de 10.000 tracks jag gjort de senaste 10.000 dagarna.

    När jag fyller 55 kommer något bolag i västra delen av sydostasien erbjuda mig 10.000 paket nudlar mot att jag låter dem få mina 10.000 första tracks så de kan välja ut två till en vinylsingel - som sedan aldrig kommer ut på grund av att man konstaterar att marknaden för instrumental tuggummipop redan är mättad och har 10.000 tracks som är starkare än de där två.

    Nudelpaketen fastnar i tullen och jag får själv bekosta returfrakten trots att min pension inte täcker hyran.

    40 år senare kommer ett barnbarn upptäcka kassetterna och farfars alla kassettdäck och lägga ihop ett och två.

    Då kommer 10.000 tracks läggas upp på nästa Bandcamp som Grandpa Trax och få 10.000 delningar på den japanska yogakanalen Tachimu San Bossdrum Whichinawa (ungefär ~ Kvinnor Kan Dansa I Stilla Vind Till Den Klassiska Bossrytmen).

    Jag blir lite av en kändis i gruppen och reser till Kyoto för intervju, men intervjun kommer enbart beröra det faktum att jag använde kassettband - och jag återvänder hem med en förgylld kassett från arvtagarna till Maxell.

    Denna ramas in och blir det gåtfulla arvet från farfars far som mina ättlingar kommer förevisa för sina förundrade vänner och debatten kommer bli livlig framåt småtimmarna på 2080-talet; vadå - spelade din farfars far verkligen på det där förgyllda konstiga instrumentet i Japan? Ja så var det. Det var det enda han någonsin gjorde, stackarn.

  8. #8
    Panyxd
    Panyxd är inte uppkopplad
    Panyxds avatar
    Veteran
    Så den korrekta modellbenämningen är egentligen PF10K eller 10kb-ley?

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage


    Eftersom jag måste hålla drömmen vid liv ska jag lägga upp allt som just Tachimu San Bossdrum Whichinawa på Bandcamp så får vi se om någon japan möjligen skrattar ihjäl sig åt artistnamnet (som förmodligen betyder något i stil med Jag halkar på min Bossdrum) och delar det till sina tre vänner i trackergruppen Howishi Jonishi Shawobepoppi (Uttråkade Popsnören).

  10. #10
    Panyxd
    Panyxd är inte uppkopplad
    Panyxds avatar
    Veteran

  11. #11
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Utan tvekan 2! inte utan DAW men kompenserar det med gröna växter. Har stora förväntningar på att någon släpper en bra hårdvarutracker så att jag kan bli 2-3.

  12. #12
    Shike
    Shike är inte uppkopplad
    Shikes avatar
    Senior
    Ganska uppenbar tvåa, fast jag fuskar lite med DAW.

  13. #13
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hehehe

    Jag saknar en som vi har på jobbet i drivor, PureData/TidlasCycles/CSound-evangelisten;
    Ett grafiskt OS är DÖDEN för kreativiteten, drömmen är en timmes semi-random livecodad gabber-kick med alla rytmer som männsiskan skapat sendan 10.000BC, kolla mitt workflow, min musikmiljö ser ut som terminalen i War Games och "meh, den där låten är definitivt mer än 140 tecken lång lol"
    HAHAHA

  14. #14
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Tvåan passar in bäst, men inte fan är hårdvara någon ny passion inte, ej heller spelar jag in med telefon. Bah!

  15. #15
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Kommer inte i närheten av något av alternativen. SÅ här är jag

    nr 8: The Old Timey purist, but with DAW

    This one still uses Cubase, or wichever DAW was introduced to the person in the 90`s, and thinks of it as a virtual limitless tape machine. The room is full of instruments of all types, and if the song requires a horn-sound, a horn will be blown. And if the song requires a distorted puls-wave, then an analog distorted pulse-wave will be triggred. And there the purist sits, imagining Electric Ladyland and Abbey Road without ever feeling the need to release a single song in any serious manner.

    Hur många nr8 har vi här då?

  16. #16
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Jävligt random kategorier
    Kör folk under 50 trackers 2020?? Eller Ardour liksom, aldrig hört nån som kör...

    var är ableton-evangelisten, den lätt pårökte finsmakaren som ovetandes eq:ar på ett muta:t spår och gör allmänt underliga men svängiga saker i fact magazine - Against the Clock?

  17. #17
    iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Veteran
    Trackerman

  18. #18
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    mid-life synth crisis man stämmer kusligt bra!

    förutom att jag har mindre pengar än förut och en telefon skulle nog vara bättre än den core 2 duo dator som jag spelar in på

    jag är 46 också inte 45.

  19. #19
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Midlife Crisis? Jo. Ambienta drones? Not that much.
    Jag hittade inte prettopopparen i listan...

  20. #20
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Jag är Trackerman, helt klart. Släppte dock sargen i tid och hoppade från Renoise till Ableton. Är nog lika fanatisk där som jag varit med trackers innan. Musikstilen stämmer väl inte (längre) och jag jobbar faktiskt på att dela med mig av den. Men ändå, väldigt spot on.

  21. #21
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Hyggligt hård 2a här med

    Mobilmusik

    https://youtu.be/OuhU_tN-H7c

  22. #22
    Daionsavage
    Daionsavage är inte uppkopplad
    Daionsavages avatar
    Senior
    Midlife crisis! Dawlös och hårdvarufixerad. Men fortfarande gift.

  23. #23
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    meh. Jag ville ju hitta någon man kunde passa in på lite iallafall.

  24. #24
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Saknar "The Collector: having a separate studio only for original vintage cardboard boxes."

  25. #25
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Saknar "The Collector: having a separate studio only for original vintage cardboard boxes."
    "Plasten på displayen sitter kvar"

  26. #26
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Nope.
    Känner mig klart utanför här.


  27. #27
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Var är Forum Leacher - spend their time reading about musical equipment and googling next synth(module) in search of inspiration or as a substitute for lack of time to make music

    Där skulle jag passa

  28. #28
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det blir nr9 det

  29. #29
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nope.
    Känner mig klart utanför här.

    FiXd

  30. #30
    indigo
    indigo är inte uppkopplad
    indigos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jävligt random kategorier
    Kör folk under 50 trackers 2020?? Eller Ardour liksom, aldrig hört nån som kör...

    var är ableton-evangelisten, den lätt pårökte finsmakaren som ovetandes eq:ar på ett muta:t spår och gör allmänt underliga men svängiga saker i fact magazine - Against the Clock?
    Vet 15-åringar som kör trackers

  31. #31
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Åsidosätter min åsikt att användningen av ''normie'' och ''neurotypical'' är lite skev (och jag brukar inte egentligen störas så mycket av sånt). Rätt kul läsning iaf.

    Jag stämmer nog närmast in på Mid-Life Synth Crisis Man och Trackerman vilket känns lite roligt eftersom jag inte ens är halvvägs till 45.

  32. #32
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är mest 7 men delvis även 2

    Jag är det ännu levande beviset på att det tar 10.000 timmar att lära sig varje instrument - och så fort jag nästan lärt mig något köper jag ett till - ytterligare 10K timmar down the drain.

    Nuförtiden lyssnar jag på mina 25 år gamla tracks och inser att de är mycket roligare än de 10.000 tracks jag gjort de senaste 10.000 dagarna.

    När jag fyller 55 kommer något bolag i västra delen av sydostasien erbjuda mig 10.000 paket nudlar mot att jag låter dem få mina 10.000 första tracks så de kan välja ut två till en vinylsingel - som sedan aldrig kommer ut på grund av att man konstaterar att marknaden för instrumental tuggummipop redan är mättad och har 10.000 tracks som är starkare än de där två.

    Nudelpaketen fastnar i tullen och jag får själv bekosta returfrakten trots att min pension inte täcker hyran.

    40 år senare kommer ett barnbarn upptäcka kassetterna och farfars alla kassettdäck och lägga ihop ett och två.

    Då kommer 10.000 tracks läggas upp på nästa Bandcamp som Grandpa Trax och få 10.000 delningar på den japanska yogakanalen Tachimu San Bossdrum Whichinawa (ungefär ~ Kvinnor Kan Dansa I Stilla Vind Till Den Klassiska Bossrytmen).

    Jag blir lite av en kändis i gruppen och reser till Kyoto för intervju, men intervjun kommer enbart beröra det faktum att jag använde kassettband - och jag återvänder hem med en förgylld kassett från arvtagarna till Maxell.

    Denna ramas in och blir det gåtfulla arvet från farfars far som mina ättlingar kommer förevisa för sina förundrade vänner och debatten kommer bli livlig framåt småtimmarna på 2080-talet; vadå - spelade din farfars far verkligen på det där förgyllda konstiga instrumentet i Japan? Ja så var det. Det var det enda han någonsin gjorde, stackarn.
    Asså du är ju underbar! Skriv en bok för bövelen!

  33. #33
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Jag kände inte igen mig i någon av dem. Var är den prokrastinerande megalomanen?

  34. #34
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    nr10

    Keep them coming, tråden

  35. #35
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Hittade ingen ambivalent producent. Som dels vill göra klassisk country/bluegrass men även Synthwave/House/Edm och ren synthpop. Oftast varierar detta varje dag. haha

  36. #36
    deleted user
    Vart är den världsfrånvände solitären som vill bli upptäckt men aldrig spelar sina låtar för någon?

    Marknadsföringsmusikern som friendar folk hen träffat en halv gång och målar sin public image med mårdhårspensel genom rätt bilder, videos och sammanhang.

    Konstmusikern som vill vara unik och "ny" och gör obegriplig noise som låter uppmickad dammsugare för att inte passa in i någons FACK.

  37. #37
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Nr11
    nr12
    nr13
    nr14

  38. #38
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vart är den världsfrånvände solitären som vill bli upptäckt men aldrig spelar sina låtar för någon?

    Marknadsföringsmusikern som friendar folk hen träffat en halv gång och målar sin public image med mårdhårspensel genom rätt bilder, videos och sammanhang.

    Konstmusikern som vill vara unik och "ny" och gör obegriplig noise som låter uppmickad dammsugare för att inte passa in i någons FACK.
    Jag tror alla dem är här.

  39. #39
    Panyxd
    Panyxd är inte uppkopplad
    Panyxds avatar
    Veteran
    +1

Liknande ämnen

  1. SOM - Svenska Oberoende Musikproducenter
    Av reSet i forum Utgivning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2015-03-30, 19:52
  2. IRC-kanal för musikproducenter
    Av martin i forum Allmänt om musik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-10, 14:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •