Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Uni-vibe, vibes, vibrato osv, vad gör dom eg?

  1. #1
    Svedmyran
    Svedmyran är inte uppkopplad

    Senior
    Hm? Dessa pedaler!

    Att Uni-vibe från början var en pedal som skulle låta som ett leslie från början har jag läst.
    Den var inte så bra på det, utan blev en egen effekt ist....

    Ofta liknas den vid phaser och chorus, själv kan jag nog tycka den liknar ett tremolo ibland....

    Har sett demos lite här och var, men liksom...... Vad gör den eg?
    För o förtydliga: vad delay elr dist gör för ngt, grundläggande, är nog förståeligt.....

    Medans en vibepedal mest låtsas att den är ett leslie, vilket går halvbra OCH råkar likna några effekter som den INTE är

    Videon nedan gjorde mig inte så mkt klokare:

    https://youtu.be/GgvrW5ug6xw

    Enligt Wikipedia... “The effect, though often associated with chorus, is in fact created through a staggered series of phasing filters, unlike the usually aligned filters of a normal phasing effect. Unlike most other phaser pedals, this is achieved without the use of op-amps“

    Är det eg en phazer?

    Finns säkert ngn här som kan förklara?
    Senast redigerat av Svedmyran den 2020-03-03 klockan 18:28.

  2. #2
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    En Phaser, eller Phase shifter, är uppbyggd av ett antal seriekopplade spänningsstyrda allpassfilter. Antalet allpassfilter anger phaserns antal "steg". Varje steg fasförskjuter insignalen ett visst antal grader, beroende på hur stor styrsignal som läggs på. Den resulterande utsignalen återkopplas sedan till ingången med valbar mängd, liksom resonans på ett filter. Oftast används en LFO för att styra stegen.
    Small Stone t.ex. har 4 steg.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	All-Pass-Filter.jpg 
Visningar:	7 
Storlek:	34,7 KB 
Id:	96271

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	4 step phaser.JPG 
Visningar:	7 
Storlek:	13,5 KB 
Id:	96269

    Ett allpassfilter har egenskapen att frekvensresponsen (överföringsfunktionens amplitud) är flat, dvs alla frekvenser passerar (all-pass, gettit?), men fasgången ändras kontinuerligt med frekvensen. Om man sedan adderar in- och utsignalerna så får man får notchar i frekvensgången när fasskillnaden mellan in- och utgång är 180 grader, 540 grader, 900 grader osv, dvs släcker ut varandra. När man lägger till återkoppling får man toppar där in- och utsignal är i fas.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Phaser Hs.JPG 
Visningar:	7 
Storlek:	78,7 KB 
Id:	96270

    Jag vet inte hur Uni-vibe och dess kopior är uppbyggda, men jag tror att det är en Phaser med ett fåtal steg. En del analoga leslie-simulatorer innehåller istället olika typer av chorus (modulerade delay).
    Senast redigerat av Erik G den 2020-08-25 klockan 14:46.

  3. #3
    Svedmyran
    Svedmyran är inte uppkopplad

    Senior
    Tack för ditt svar!
    Tror att univibe är en 4-stegsphazer( nej har ej googlat) med tanken emulera Leslie....
    Och har förstått mer, men uppskattar att du tog dig tid

  4. #4
    axelwaad
    axelwaad är inte uppkopplad

    Veteran
    Skulle också vilja veta. Men antar att tuben har massa. Men vet att det är en glödlampa och ett antal fotomotstånd med i bilden. Förklaringen över stämmer säkert. Men enkelt tänker jag att en lfo växlar mellan fotomotstånd och i sin tur mellan olika capacitorer. De har ju en viss fasförskjutning över värden och frekvenser och blandar du de 4 signalerna med ingångssignalen så får du en fasmodulerad utgångssignal.

  5. #5
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Grävde in i ämnet själv och hittade den här intressanta analysen:
    http://www.geofex.com/article_folder...e/univtech.htm

    Detta inlägg och tillhörade video av JHS Pedals är bra komplement:
    https://thejhsshow.com/articles/univibe-101

  6. #6
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av axelwaad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men vet att det är en glödlampa och ett antal fotomotstånd med i bilden. Förklaringen över stämmer säkert. Men enkelt tänker jag att en lfo växlar mellan fotomotstånd och i sin tur mellan olika capacitorer. De har ju en viss fasförskjutning över värden och frekvenser och blandar du de 4 signalerna med ingångssignalen så får du en fasmodulerad utgångssignal.
    Inte riktigt. De fyra fotomotstånden är "R" i min första bild, i de respektive fyra stegen.
    Lampan och fotomotstånden är alltså en lösning för att göra allpassfiltrena spänningsstyrda. Det kunde lika gärna vara 4 OTA eller 4 FET:ar, vilket också är de vanligaste lösningarna.

  7. #7
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    "Vibrato" får man f.ö. genom att inte addera direktsignalen i phasern.
    (fast egentligen är det fasmodulation. Det blir vibrato = FM endast om insignalen är en sinus)

  8. #8
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Vibrato" får man f.ö. genom att inte addera direktsignalen i phasern.
    (fast egentligen är det fasmodulation. Det blir vibrato = FM endast om insignalen är en sinus)
    Detta är en modd man kan göra på de flesta phasers. Har själv gjort det på en EHX Polyphase med växlande resultat - vid hög swepfrekvens hörs vibratot tydligare än vid lägre.

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2019-05-17, 10:49
  2. Nya Spotify - vad tusan sysslar dom med??
    Av T11 i forum Allmänt om musik
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2015-03-30, 22:59
  3. Vad kostar dom här syntharna ???
    Av Desecrated i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-02, 20:17
  4. ...Hur gör dom?
    Av qvick i forum Skivor & artister
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2002-12-19, 14:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •